Nyheter

Testförare hos lyxbåtstillverkaren Sunseeker. Skulle det kunna vara något? Sunseeker International erbjuder detta drömjobb för rätt kandidat som vill bli en Superyacht Yard Captain.

Den som söker jobbet kommer att genomgå daglig träning och testning ombord på Sunseekers fantastiska serie av lyxiga motorbåtar upp till 155 fot (47 m). Personen kommer också att få arbeta med företagets kunder.

Från Sunseekers varv i Poole på den engelska sydkusten kommer den nya kaptenen att få lära sig vilka värden som har fört Sunseeker till sin position som ett av världens mest välkända prestigemärken när det gäller yachter upp till cirka 50 m.

De modeller som är aktuella att testköra är bland annat 28 Metre Yacht och 116 Sport Yacht plus kommande yachtmodeller som 131 Yacht, som lanseras senare i år, och den ikoniska 155 Yacht – den mycket sofistikerade och största yacht som Sunseeker någonsin har byggt.

– Det här är ett tillfälle som bara kommer en gång i livet, säger Sunseekers personalchef, Sian Thomas.

– Eftersom vi fortsätter att utveckla vår serie med nya modeller och allt större superyachter kommer vår nya Superyacht Yard Captain att bli en integrerad del av vårt eget team.

Info: www.sunseeker.com/en/recruitment

Den tropiska cyklonen ”Pam” har tillfälligt stoppat Team SCA och de andra båtarna i Volvo Ocean Race. Söndagens start av etapp fem är uppskjuten till tidigast på tisdag. Då är det tänkt att båtarna ska segla från Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn och upp till Itajai i Brasilien.

På den svenska tjejbåten Team SCA gör svenska Anna-Lena Elled sin andra etapp i tävling. Tillbaka ombord är också Sophie Ciszek som skadade ryggen på andra etappen, men efter två månader av rehab träning är hon nu med igen.

Ute till havs har man mätt upp vindstyrkor på cirka 55 m/s eller runt 200 km/h. Cyklonen ”Pam” hade varit på kollisionskurs med båtarna strax efter söndagens start – om båtarna hade släppts iväg som planerat på söndag eftermiddag. Men så blir det alltså inte.

Däremot kommer lördagens in port-race att köras som planerat med start kl 14, lokal tid.

– Den här cyklonen har verkligen tajmat den planerade starten väl. Nu får vi vänta ett par dygn och se vad som händer. Men jag tycker det känns spännande. De första dygnen kommer nog mest att handla om att inte köra sönder båt och besättning, säger Anna-Lena och fortsätter:

– Det är en spännande etapp med allt som Södra Oceanen har att bjuda på. Jag har aldrig seglat runt Kap Horn så jag frågade vår coach, Joca, vad han tyckte var det bästa med den här etappen. Han svar var; “Att gå iland i Itajai”. Det säger en del. Det kommer bli både blött och kallt…

Den senaste etappen, från Sanya i Kina till Auckland på Nya Zeeland blev den jämnaste etappen i tävlingens 43-åriga historia då det skilde endast åtta minuter mellan de tre första båtarna. Och Team SCA, som kom in som sjätte och sista båt, var endast sju timmar efter segrande Mapfre – efter tre veckors kappsegling.

De som seglar femte etappen ombord på Team SCA är: Carolijn Brouwer, Nederländerna; Dee Caffari, Storbritannien, Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Abby Ehler, Storbritannien, Libby Greenhalgh, Storbritannien, Sara Hastreiter, USA, Stacey Jackson, Australien, Annie Lush, Storbritannien, Elodie Mettraux, Schweiz, Liz Wardley, Australien, Anna-Lena Elled, Sverige (OnBoard Reporter).

Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.

Info: www.teamsca.com.

Starten för den femte etappen i Volvo Ocean Race till Itajaí, Brasilien, har skjutits upp minst 24 timmar på grund av att en potentiell supercyklon hotar starten i Auckland (bilden), Nya Zeeland.

– Den tropiska cyklonen Pam har haft vindar på 200 km/h och kan bli starkare närmare Nya Zeeland
– Volvo Ocean Race-båtarna kan tidigast lämna Auckland klockan 02.00 svensk tid under natten till måndag
– New Zealand Herald In-Port Race i Auckland startar som planerat på lördag klockan 0200 svensk tid

De sex båtarna i Volvo Ocean Race skulle enligt planen lämna Auckland och gett sig iväg på tävlingens längsta etapp (6 776 sjömil) klockan 02.00 svensk tid natten till söndag den 15 mars (14.00 lokal tid). Men med prognoser som varnar för att en kategori 5-cyklon kan slå till i området har tävlingsledningen beslutat att etappstarten skjuts upp minst 24 timmar. Därför kan startskottet gå tidigast 02.00 svensk tid under natten till måndag den 16 mars (måndag 14.00 lokal tid i Nya Zeeland).

– Säkerheten går först, säger Volvo Ocean Race VD Knut Frostad. Vi tar detta beslut eftersom vi ännu inte vet vilken väg den tropiska cyklonen kommer att ta. Den är ovanligt stor och den ligger helt enkelt i vägen för våra seglare.

Den tropiska cyklonen, som har fått namnet Pam och redan har haft vindar på 200 km/h, befinner sig nu norr om Nya Zeeland. Den senaste prognosen säger att den kan bli ännu starkare när den rör sig söderut och även om vädersystemet missar Nya Zeeland kan det skapa stora vågor och orsaka stora problem för båtarna på havet.

– Vårt största bekymmer är sjön snarare än vinden, säger Frostad. Båtarna klarar av mycket vind men det kommer att vara väldigt stora vågor längst hela den Nya Zeeländska kusten och inga ställen att gömma sig på.

– Vi kommer inte att låta båtarna lämna Auckland före 14.00 lokal tid på måndag men det kan också blir senare. Det beror på hur den tropiska cyklonen rör sig.

New Zealand Herald In-Port Race startar fortfarande som planerat klockan 02.00 svensk tid under natten till lördag 14 mars. Prognosen säger att detta korta sprintrace i Auckland kommer att avgöras i perfekta speglingsförhållanden med solsken och vind på 10 m/sek.

Här kan du följa inport race live:
https://www.youtube.com/watch?v=VeXnn18vZRA

Flera klassiska Rivabåtar ska säljas hos Sotheby’s Villa Erba. Det är båtar som har ägts av kändisar som kungafamiljen i Qatar och Brigitte Bardot.

Bland båtarna märks särskilt de här skönheterna:
• 1959 Riva Super Florida känd under namnet ”Nounours” och tidigare ägd av Brigitte Bardot. Båten bjuds ut till försäljning vid RM Sotheby’s Villa Erba auktion 23 maj vid Comosjön i Italien.
• 1975 Riva Aquarama Special känd under namnet ”Shahee” och tidigare ägd av Sheikh Hamad-al-Thani, Emir of Qatar.

På senare år har RM Sotheby’s erbjudit flera speciella Riva motorbåtar tillsammans med klassiska bilar vid sina auktioner. Bland båtarna finns flera världskända och unika pärlor. Den kommande försäljningen är en del av Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid Comosjön.

Konstruerade av Carlo Riva vid hans Lake Iseo varv är Riva bland världens mest kända motorbåtar, trots att produktionen är ganska liten. Företaget har dock lyckats hålla upp en speciell image och stil som alla andra vill följa efter.

Båten ”Nounours” är en 1959 Riva Super Florida, skrov nummer 341. Båten köptes en gång av filmregissören och tidigare maken till filmstjärnan Brigitte Bardot, Roger Vadim, vid Monaco Boat Service 1959. Den skänktes senare av Vadim till Bardot som behöll den vid sin berämda villa i St. Tropez, ”La Madrague”.

Bardot använde ofta båten under det tidiga 60-talet. Därefter såldes den till en välkänd restaurang i St. Tropez. Båten bytte ägare igen 1996 och har på senare år renoverats hos en specialist.

Säljarna räknar med att få in 80 000–120 000 Euro för båten.

Ytterligare en elegant båt som säljs av RM Sotheby’s Villa Erba är en Riva Aquarama Special känd under namnet ”Shaheen”. Byggd 1976 med skrov nummer 652 såldes båten som ny av Rivavarvet i Sarnico till Sheikh Hamad-al-Thani, Emir of Qatar.

Båten är en Series II Aquarama Special försedd med två stycken V-8 Riva 350 motorer. Båten har legat i Schweiz i alla år och renoverades av RAM Sarnico 2003–2005 Säljarna räknar med att få in 350 000–500 000 Euro för båten.

Info: www.rmauctions.com.

Ett alltmer försurat hav till följd av människans aktiviteter har blivit ett allvarligt hot mot många arter. Nu visar nya studier att vissa marina arter kan anpassa sig till havsförsurningen – men bara under särskilda omständigheter.

De små hoppkräftorna Pseudocalanus acuspes har stor betydelse som föda för fisklarver i Norra ishavet och Nordatlanten. När lagren av hoppkräftor sjunker så minskar också fiskbeståndet.
Studie över flera generationer
Forskarna Sam Dupont vid Göteborgs universitet och Peter Thor vid Norsk Polarinstitutt har genomfört ett antal experiment med hoppkräftor för att bedöma hur känsliga de är för havsförsurning.
Tidigare publicerade studier har visat att många marina arter har problem med att klara havsförsurningen. Men undersökningarna har då pågått bara under ett par veckor och väldigt få studier har undersökt om djuren kan anpassa sig genom naturligt urval.
Den nya forskningsstudien är unik eftersom den fokuserar på hoppkräftans anpassning efter två generationer och under olika grader av havsförsurning. (En generation för hoppkräftorna varar cirka 60 dagar.)
Anpassar sig under vissa villkor
Resultaten visar att hoppkräftor kan anpassa sig till havsförsurningen. Men hoppkräftorna anpassar sig först vid extrem försurning och när pH, som är ett mått på havsvattnets surhetsgrad, avviker från nuvarande säsongsvariationer. Under måttlig havsförsurning kunde forskarna inte se någon anpassning alls.
– Vår forskning belyser behovet av att se över hur vi definierar” kontroll “och” framtida “scenarier”. Det är viktigt att tänka på den naturliga variationen om du inte vill underskatta eller överskatta effekterna, säger Sam Dupont, forskare vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Anpassningen inte utan kostnad
Den nya studien visar också att anpassningen till havsförsurningen kostar. Hoppkräftorna som utsattes för havsförsurning fick en minskning av äggproduktionen med 29 procent. En minskning med närmare en tredjedel av hoppkräftorna kan få allvarliga konsekvenser för framtida fiskproduktion.
– Fisken kan förlora en stor del av en av sina viktigaste födokällor under larvstadiet. Men lyckas vi minska utsläppen och därmed minska havsförsurningen, skulle vi kunna behålla de populationer av hoppkräftan som finns idag, säger Peter Thor, vid Norsk Polarinstitutt.
Forskningsresultaten har publicerats i den vetenskapliga tidskriften “Global Change Biology”.

Länk>> http://onlinelibrary.wiley.com/advanced/search/results

Snabbväxande sjöpungar som odlas i havet kan användas för att producera biogas. Konceptet som utvecklats av IVL-forskaren Fredrik Norén ska nu testas i ett nystartat forskningsprojekt som får 23 miljoner i stöd från Energimyndigheten och EU.

– Idén fick jag för några år sedan när ett avfallsbolag sökte efter mer substrat till en planerad samrötningsanläggning. Jag insåg att en storskalig odling av sjöpung för biogasproduktion också skulle kunna göra havet renare – en mycket attraktiv effekt, inte minst för oss marinbiologer, säger Fredrik Norén, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Konceptet bygger på redan etablerad teknik för att odla musslor. Rätt hanterat kan man få de naturligt förekommande och snabbväxande sjöpungarna att växa på odlingsband nedsänkta i havet. Sjöpungar får precis som blåmusslor sin näring genom att filtrera stora mängder vatten från plankton och bakterier, vilket gör att kväve och fosfor tas upp ur havet när man skördar. Tillväxthastigheten är cirka två centimeter per månad varför det snabbt uppstår en betydande biomassa. Efter biogasrötningen fungerar biomassan bra som ekologiskt gödsel.

– Idén att odla sjöpungar är spännande då produktionspotentialen per hektar är mycket hög samtidigt som biomassan passar bra för storskalig hantering vid en biogasanläggning, säger Kalle Svensson, handläggare vid Energimyndigheten som satsar 23 miljoner på projektet genom ett initiativ från Europeiska institutet för innovation och teknik, KIC Innoenergy.

Projektet leds av företaget Marin Biogas och utförs tillsammans med bland andra Scanfjord i Mollösund, som under en treårsperiod kommer att odla och skörda sjöpungar för leverans till Eons rötningsanläggning i Falkenberg. IVL Svenska Miljöinstitutet ansvarar för forsknings- och utvärderingsaktiviteter. Ett av projektmålen är att undersöka om tekniken fungerar i Östersjön.

– Vi är oerhört glada för att vi kan köra igång detta demonstrations- och utvecklingsprojekt. Sjöpungar är en hittills outnyttjad förnyelsebar resurs och det här projektet kommer att visa på idéns alla möjligheter, säger Olle Stenberg, vd för Marin Biogas.

Totalt satsas det nu 23 Mkr över tre år från Energimyndigheten och EU ( KIC InnoEnergy ) på att öka produktionen av biogas utifrån en hittills outnyttjad förnyelsebar resurs från havet. Projektet leds av företaget Marin Biogas, vars metod att öka produktionspotentialen för biogas, samtidigt medför en kraftfull minskning av övergödningen i havet.

– Idén att odla sjöpung är spännande då produktionspotentialen per hektar är mycket hög samtidigt som biomassan passar bra för storskalig hantering vid en biogasanläggning, säger handläggare Kalle Svensson vid Energimyndigheten.

Konceptet bygger på etablerad teknik för att odla musslor. Rätt hanterat kan man få den naturligt förekommande och snabbväxande organismen Ciona intestinalis ( sv. ”sjöpung” ) att växa på odlingsband nedsänkta i havet. Sjöpungar får sin näring genom att filtrera stora mängder vatten från plankton och bakterier, som den likt blåmusslor använder som föda.

– Det finns stora möjligheter att producera biomassa i havet, exempelvis för energiframställning. För att utnyttja dessa möjligheter måste hållbara produktionssystem tas fram som inte kommer i konflikt med andra intressen, exempelvis livsmedelsproduktion. Vi hoppas att odlingen av sjöpung kan uppfylla dessa krav, säger tf enhetschef Åsa Karlsson vid Energimyndigheten.

Konceptet har utvecklats av Fredrik Norén, grundare till företaget Marin Biogas.

– Idén fick jag år 2009 när avfallsbolaget RAMBO i Uddevalla sökte efter mer substrat till en planerad samrötningsanläggning. Jag insåg att en storskalig odling av sjöpung för biogasproduktion också skulle kunna göra havet renare – en mycket attraktiv effekt, inte minst för oss marinbiologer, säger Fredrik.

Projektet startas nu och leds av företaget Marin Biogas och utförs tillsammans med bl.a. E.ON, IVL Svenska Miljöinstitutet och Scanfjord i Mollösund, som under en treårsperiod kommer att odla och skörda sjöpung för leverans till E.ONs rötningsanläggning i Falkenberg. IVL ansvarar för forsknings- och utvärderingsaktiviteter. Engage Technology Ventures bidrar med att utveckla planer för en europeisk expansion av verksamheten.

-Vi är oerhört glada för att vi kan köra igång detta demonstrations- och utvecklingsprojekt. Vi kommer att kunna visa på idéns alla möjligheter. Satsningen gör det möjligt för oss att bli en bra leverantör till biogasanläggningar som vill öka produktionen och är i behov av nytt substrat för rötning, säger Olle Stenberg, VD för Marin Biogas.

Faktaruta

Sjöpung (Ciona intestinalis) är ett ryggsträngsdjur som tillhör manteldjuren. Sjöpungar växer naturligt i salta vatten, har en stor förmåga att bygga upp biomassa och saknar blåmusslans hårda skal. De lever på att filtrera plankton och bakterier ur vattenmassan och kan odlas med samma odlingsteknik som används inom musselodling sedan slutet av sjuttiotalet. Tillväxthastigheten är cirka 2 cm per månad varför det relativt snabbt uppstår en betydande biomassa.

Samsung breddar nu serien Xcover i och med lanseringen av Galaxy Xcover 3. Den nya modellen är anpassad för dem som arbetar i tuffare miljöer, och som vill försäkra sig om lång batteritid, bra uppkoppling med stöd för 4G samt vatten- och dammtålighet. Den nya modellen har dessutom fördubblad lagringskapacitet jämfört med föregångaren Galaxy Xcover 2.

Pressmeddelande:

Galaxy Xcover 3 är tålig utan att göra avkall på prestanda eller utseende. Den har ett ruggat men samtidigt tunt och stilfullt format och dess ergonomiska form gör den lätt att greppa och använda även med handskar. Skärmens storlek har ökat från 4,0 till 4,5 tum jämfört med Galaxy Xcover 2, vilket underlättar navigering och textinmatning. Telefonen är vattentålig ner till 1 meter i 30 minuter och helt dammtät, enligt klassificeringen IP67. Den är även certifierad enligt MIL-STD 810G.

Galaxy Xcover 3 har utrustats med ett kraftfullt batteri som räcker länge. Batteritiden kan också förlängas ytterligare med Ultraenergi-sparläget, i vilket 10% räcker till hela 24 timmars standby-tid för att minska risken att batteriet tar slut ute på fältet eller när laddningsmöjligheter saknas.

Ett säkert val
Galaxy Xcover 3 är byggd för säkerhet och utrustad med Samsung KNOX (med stöd för KNOX Workspace), den säkra mobilplattformslösningen som erbjuder avancerad och trygg datasäkerhet via tydlig dataseparering. Behovet av kompatibilitet med befintlig infrastruktur, som exempelvis synkronisering mot MDM (Mobile Device Management), Active Directory och MS Exchange-servrar, tillgodoses också av Galaxy Xcover 3. Med det utökade RAM-minnet ökar prestandan för att kunna synkronisera och använda företagsdata och appar.

Xcover 550 – för enklare behov
Senare i år presenteras även knapptelefonen Xcover 550, en feature-telefon lämpad för småföretag och organisationer som inte kräver tillgång till företagsdata ute på fältet. Den har stöd för basala funktioner som röstsamtal och SMS. Precis som Galaxy Xcover 3 har Xcover 550 ett ruggat yttre och IP67-certifiering.

Galaxy Xcover 3 och Xcover 550 finns tillgängliga i butik under april till rekommenderade priser på 2 400 kronor respektive 1 000 kronor.

I sommar ger sig Ostindiefararen Götheborg ut på en fyra månader lång turné i Europa, European Tour 2015. Under turnén sätter skeppet bland annat återigen segel mot Amsterdam för att delta i världens största maritima festival, SAIL Amsterdam 2015 . SAIL Amsterdam arrangeras vart femte år och väntas i år locka över 1,7 miljoner besökare.

Vid skeppets deltagande i SAIL Amsterdam 2010 var intresset för Ostindiefararen Götheborg enormt.

– Vi hade över 7 000 besökare ombord per dag, vilket slog vårt gamla publikrekord från Kina. Med en traditionsenlig salut fick Götheborg också äran att inviga hela evenemaget, vilket vi även får göra i år, säger Emanuel Persson expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.

Evenemanget startar den 19 augusti med en parad där Ostindiefararen Götheborg, tillsammans med över 600 andra skepp och tusentals båtar, går längs Noordzeekanaal för att slutligen lägga till i centrala Amsterdam. Paraden lockar vanligtvis hundratusentals människor som samlas längs kanalen för att ta del av festligheterna. Under de kommande dagarna kommer sedan Götheborg ligga vid kaj för företagsarrangemang och öppet för besökare. Skeppet kommer att vara i Amsterdam fram till och med söndagen den 23 augusti och seglar därefter vidare till Storbritannien.

Hamnstoppet innan Amsterdam är tyska Bremerhaven, där Ostindiefararen Götheborg kommer att ligga vid kaj mellan den 12 och 16 augusti, även det ett stort maritimt evenemang, Sail Bremerhaven 2015.

Info: www.soic.se

Svenska Sail Racing International har utsetts till officiell klädpartner till America’s Cup och till ORACLE TEAM USA, försvararen av den prestigefyllda America’s Cup-trofeén. Sail Racing kommer att förse America’s Cup och ORACLE TEAM USA med både tekniska sjökläder och sportswearprodukter samt officiella merchandise-kollektioner för varje America’s World Series Event under 2015 och 2016 och för America’s Cup-finalerna i Bermuda 2017.

Partnerskapet med ORACLE TEAM USA, försvararen av 35:e America’s Cup med Jimmy Spithill, ”Sailor of the Year”, innebär att Sail Racing förser teamet med alla tekniska sjökläder och sportswearprodukter. Samarbetet skapar också en plattform för Sail Racing att utveckla produkter för en ny generation atleter inom segling.

”Vi är mycket stolta att vara officiell klädpartner till ORACLE TEAM USA, det snabbaste teamet i världens mest prestigefyllda sammanhang inom segling” säger Joakim Berne, projektansvarig på Sail Racing International. ”Seglarna kommer att vara djupt involverade i utvecklingen av våra nya tekniska produkter. Dessa används under extrema förhållanden där feedback från seglarna kommer ligga till grund för vår produktutveckling.”

Sail Racing International fokuserar på tekniska produkter för extrem segling i höga farter. Nu komer varumärket vara delaktigt i hjärtat av världens snabbaste och mest spektakulära sammanhang inom segling. ”Seglingen har ändrats enormt mycket de senaste åren,” säger Berne.

”Kraften och farten i dagens båtar har skapat mycket större krav på seglarens fysik och rörlighet, vilket medför ett större behov av än mer teknisk utrustning,” fortsätter han.

”Vårt synsätt har förändrats från att producera plagg för seglare till att nu utveckla produkter för atleter. Vi har lagt mycket tid de senaste två åren tillsammans med våra leverantörer, designers och mönsterkonstruktörer för att hitta lättare material, nya detaljer och en mer funktionell passform. Nu ska vi applicera detta på Jimmy Spithill och resten av teamet i ORACLE TEAM USA.”

ORACLE TEAM USA och Jimmy Spithill använde produkterna för första gången i februari. ”Vi har redan testat en del av utrustingen under vår träning i San Francisco,” säger skepparen Jimmy Spithill. ”Första intrycket är väldigt positivt och jag tror absolut det är till vår fördel att våra seglare är delaktiga i utformningen av vad vi kommer att använda på båten under de kommande två åren,” säger Spithill.

Partnerskapet med ORACLE TEAM USA är baserat på ett 3-års kontrakt och sträcker sig till och med finalerna i Americas Cup i juni 2017.

”Detta innebär tre år med en enorm potential till att utveckla våra produkter och det ger en möjlighet att nå nya marknader för att skapa en stark internationellt försäljning,” säger Joakim Berne, projektansvarig på Sail Racing International.

”Amerikanska marknaden är nu nästa steg för Sail Racing”

Redan till första eventet i America’s Cup World Series i juni i Cagliari på Sardinien, kommer Sail Racing presentera en officiell merchandise-kollektion för ORACLE TEAM USA. Kollektionen kommer vara tillgänglig på alla event, inklusive finalerna i America’s Cup på Bermuda 2017 samt online för distribution över hela världen.

Sail Racing kommer också att ta fram en merchandise-kollektion för America’s Cup som kommer finnas tillgänglig online och i en eventbutik på plats under America’s Cup World Series eventen över världen under 2015 och 2016 samt i America’s Cup race-village på Bermuda, hemmaplan för America’s Cup 2017.

”Vi kommer att bygga en unik konceptbutik på alla World Series event där vi erbjuder en bredd av merchandise-produkter för America’s Cup och America’s Cup World Series eventen,” säger Joakim Berne. ”I tillägg till detta, förser vi även tekniska plagg och sportswearprodukter till all personal inom America’s Cup.”

Nu vänder båtmarknaden uppåt igen och bäst går försäljningen av motorbåtar. Under den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som besöktes av 90 000 människor såldes över 100 nya båtar.

Efter flera magra år kan båtbranschen börja pusta ut. Snålblåst har dominerat marknaden under de senaste åren och snålast har det blåst kring de företag som säljer beboeliga segelbåtar. Men nu sker en vindkantring med en ökad efterfrågan, främst efter motorbåtar.

I första hand gäller ökningen motorbåtar mellan fem och sju meter och hetast är marknaden för båtar byggda i aluminium. Hos en av de största tillverkarna av aluminiumbåtar, finska Buster Boats var reaktioner efter mässan väldigt positiva.

– De tio dagarna på mässan blev lite av en chock för oss. Köpsuget var enormt och försäljningen gick långt över förväntan. Totalt kan vi räkna in över 80 nya glada Busterägare som får sin båt till sommaren. Det är klart fler än någon av oss vågade gissa på innan, säger Jonas Magnér, Sverigechef för Buster Boats.

Även försäljningen av tillbehör till båtar, som har legat på en stabil nivå de senaste åren, har vänt uppåt.Alla de stora tillbehörsföretagen var på plats och många kunde summera mässan med ”All time high” vad gäller försäljningen. En av dem var Per Wallin, butikschef på SeaSea-båttillbehör i Segeltorp.

– Allt för sjön är en bra värdemätare för den kommande säsongen och årets mässa var den bästa på många år. Vi ökade försäljningen och den allmänna känslan är att många har den fantastiskt fina sommaren förra året i närminnet och vill satsa på nya fräscha tillbehör till sin båt, säger Per Wallin.

Årets huvudtema och budskapsord på mässan var ”Nyhetast”, ett ord som markerade att det fanns ovanligt många nyheter på mässgolvet. Inte bara båtar utan även motorer, tillbehör, samt aktiviteter på mässan.

En tydlig signal på ett ökat intresse kom långt innan mässan öppnade. Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön, kunde redan i januari konstatera att mässan skulle bli 15 procent större än förra året.

– Ja, vi fick signalerna ganska tidigt och jag tror att de två fina somrarna vi haft och ett förbättrat ränteläge har bäddat för ett uppsving i branschen. Jag fick också tydliga signaler från utställarna att besökarna var mer köpsugna i år och att mässan inte bara är en mötesplats för båtintresserade utan den viktigaste marknadsplatsen under hela året. Och sådant är så klart riktigt kul att höra, säger Hanse Thorslund.

Båtlivet är starkt rotat i den svenska folksjälen. Som en av de största folkrörelserna i landet lockar den cirka fyra miljoner människor ut i skärgården varje år. Många blir också alltmer medvetna att utan en ren miljö skulle intresset att vara ute i båt minska drastiskt. På mässan märktes det tydligt. Det kunde Anders Mannesten, marknadschef på stiftelsen Initiativet Hållbara Hav, konstatera.

– Vårt intryck är att intresset för miljöfrågor har ökat och ökar alltjämt hos gemene man. Besökarna är mer nyfikna i dag och vill ha information om hur de själva kan dra sitt strå till stacken. Så vi kunde använda mässdagarna till att både informera besökarna om vårt Initiativ rädda Östersjön, fördjupa våra befintliga kontakter och som mötesplats är mässan ovärderlig för nya kontakter, säger Anders Mannesten.

På Allt för sjön visas inte bara båtarutan mässan speglar hela båtlivet. Där finns många aktiviteter för barn och de flesta myndigheterna som har med båtlivet att göra vill vara med. En av dem var Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och myndighetens kontakt för båtlivsfrågor, som visar upp Transportstyrelsens verksamhet.

– Till i år gjorde vi vissa förändringar genom att dela upp utställningen med aktiviteter för barn respektive vuxna, vilket var lyckat. Barnens sjövettskola är alltid en rolig aktivitet som lockar de unga och ”prova-på-flytväst” i poolen uppskattades nog lika mycket av barnen som av deras föräldrar.I den tredje avdelningen, Den säkra hamnen, visade vi hur en säker hamn kan byggas och vilka arrangemang som behövs för att minimera olycksriskerna i en hamn. Det här gav oss mellan 15 och 20 procent fler besökare vilket vi är mycket nöjda med, säger Lars Göran Nyström.

Allt för sjön, som är den ledande båtmässan i Sverige, besöktes i år av 90 000 människor under den tio dagar långa mässan. Över 400 båtar visades och av dem var det omkring 100 båtar som inte visats på mässan tidigare, vilket gör den till den ”nyhetaste” på många år.

Nord- och Sydpolen har lockat till många farliga upptäcktsresor genom tiderna. Idag är de viktiga platser för forskning inom flera vetenskapliga discipliner – astronomi, geologi, biologi, oceanografi och klimatologi. Inför Världsvattendagen den 22 mars öppnar utställningen Alla tiders poler på Sjöhistoriska museet.

I den lekfulla utställningen får besökarna följa med isbrytaren Oden till Arktis istäckta hav och till den stora kontinenten Antarktis. Svårtillgängliga platser med extrema klimatförhållanden.
– Tidigare har museet berättat om de historiska upptäcktsresorna. Nu kan vi visa vilken roll dessa områden har idag och berätta om aktuella forskningsprojekt, om hur forskarna lever och arbetar och om hur de kommer dit, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Utställningen är producerad av Tekniken Hus i Luleå och är uppbyggd kring en rad interaktiva delar. Bland annat finns ett islaboratorium där det går att testa hur det är att arbeta i kylan och en station med autentiska delar från Ice Cube – det som ska bli världens största teleskop, gjort av en kubikkilometer is.
– Det här är en utställning som fokuserar på kunskap, på att testa och upptäcka själv och den ger säkert både barn och vuxna aha-upplevelser. Den handlar också om vad forskning är och om hur kunskap blir till, säger Johan Gustafsson.

En central del i utställningen är fartyget Oden. Hon är en kraftfull isbrytare och dessutom en viktig forskningsplattform. Oden har gjort ett 20-tal polarresor och var det första icke atomdrivna fartyget att nå Nordpolen. Sjöhistoriskas egna isbrytare Sankt Erik, som var Sveriges första, firar 100-årsjubileum i år.
– Det blir en fin koppling i att parallellt med vårt historiska fartyg kunna lyfta fram en modern isbrytare, säger Johan Gustafsson.
Isbrytaren Sankt Erik ligger förtöjd med de andra museifartygen utanför Vasamuseet på Galärvarvet och i sommar kommer hon att firas med en rad speciella evenemang.

Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer, var bland de första museerna i världen att miljöcertifieras enligt ISO 14001 och arbetar kontinuerligt med miljö- och hållbarhet.
– Polarforskningen är väldigt aktuell inte minst när det gäller klimatfrågor och Alla tiders poler ser vi som ett utmärkt sätt att skapa intresse och sprida kunskap, säger Johan Gustafsson.
Den 22 mars är utställningen i centrum när Sjöhistoriska uppmärksammar Världsvattendagen. Men temat tas också upp i museets nya skaparverkstad och dessutom bjuds dagens hundra första besökare på ekologisk fika.

Även under påsklovet blir det aktiviteter med utgångspunkt i utställningen och besökarna får följa med på polaräventyr bland isbrytare och pingviner.

Alla tiders poler är producerad av Teknikens Hus i samarbete med Svenska nationella kommittén för det internationella polaråret, Vetenskapsrådet, ”House of Sweden” i Washington DC USA och Länsstyrelsen Norrbotten. Utställningen visas på Sjöhistoriska museet till 2016.

Motorutrymmen är kritiska platser med hög brandrisk och dåliga möjligheter till släckning. Brand i små fritidsbåtar, fordon och maskiner är vanligt förekommande och svårt att upptäcka innan det är för sent. BlazeCut T-system är ett kostnadseffektivt automatiskt brandsläckningssystem som skapar en chans att stoppa eller bromsa brandutvecklingen mycket tidigt i förloppet.

Med enkel installation och utan underhåll är det en perfekt första försvarslinje. En enkel försäkring som är redo dygnet runt, året runt.
Systemet består av en värmekänslig plastslang. Vid en brandutveckling kommer temperaturen stiga mycket snabbt. När en kritisk punkt nås smälter slangen där temperaturen är som högst, och släckmedlet som är komprimerat i slangen frigörs på eldhärden.
Till skillnad från andra liknande släcksystem har slangen både funktionen som branddetektor och som förvaring av släckmedel. Med andra ord krävs ingen ytterligare utrymmeskrävande förvaringsbehållare.
BlazeCut-systemet använder gasen HFC-236fa som släckmedel som är extremt effektivt samtidigt som den är säker. Gasen lämnar inga spår efter sig och är heller inte korrosiv som t ex pulvret i pulversläckare. BlazeCut uppfyller brandklass A (fibrösa material till exempel trä), B (vätskor och plaster till exempel bensin) och C (gaser till exempel gasol) samt brand i elektronik. Brandsläckarna är speciellt anpassade för motorutrymmen upp till 1m³. Finns även i variant för elektronikskåp.
Systemet är försett med tryckindikator, och kan även förses med tillbehören tryckkontakt som kan kopplas för att t ex bryta strömmen, samt ljus- och ljudvarning.

Info: www.overlander.se

Nostalgia Festival arrangeras för 14:e året i följd och alltid första lördagen efter midsommar. I år genomförs festivalen den 27 juni och platsen är Ronneby Brunnspark. Där samlas det närmare 1.000 fordon: bilar, lastbilar, motorcyklar och mopeder. Därtill blir det som vanligt underhållning av hög klass.

– Årets tema blir 1950-talet och vi fyller parken med inspirerande detaljer, allt från fordon till kläder, säger Camilla Sjöberg, vd för arrangören Albinsson & Sjöberg.

I vanlig ordning kommer kampen om den ärofyllda titeln ”Sveriges Snyggaste Bil” att avgöras i Ronneby, liksom vem som vinner familjeshowen ”Concours de Charme”.
– I den sistnämnda kommer de tävlande att göra allt för att överträffa varandra med tidstrogna kläder som verkligen matchar deras fordon, säger Camilla.

Den populära modevisningen, som hade premiär på förra årets festival, återkommer även i år då det bjuds på charmig show med (retro)kläder i 50-talsstil.
– Publiken får hänga med på en spännande tidsresa i både kläder och frisyrer som våra modeller – kvinnor, män och barn – kommer att visa upp, säger Camilla.

Också de båtintresserade får garanterat sitt lystmäte tillgodosett på Nostalgia Festival! Efter fjolårets inledande försök kommer bryggorna i dammen att utökas och lämna plats åt ett flertal klassiska båtar som också tävlar om vilken som är vackrast.
Besökarna kommer även att kunna njuta av musikunderhållning både på stora och lilla scenen, mer information om detta kommer inom kort.

Info: www.nostalgiafestival.se

Foto: Joachim Cruus.

En oberoende expertpanel har undersökt Team Vestas Winds olycka, som inträffade under den andra etappen av Volvo Ocean Race. De presenterar nu en rapport om incidenten som bland annat innehåller en rad rekommendationer för hur man kan förbättra säkerheten för alla havskappseglingar.

Framförallt föreslår rapporten att digitala sjökort och annan mjukvara som finns ombord kan förbättras för att liknande olyckor ska undvikas i framtiden.
Den 29 november 2014 gick den danska båten Team Vestas Wind, med australiensiska skepparen Chris Nicholson, på grund och fastnade uppe på ett rev vid Cargados Carajos Shoals mitt ute i Indiska Oceanen under den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Besättningen tvingades överge båten men samtliga i laget klarade sig utan skador.
Den skadade båten kunde senare bärgas från revet och repareras nu på båtvarvet Persico i Bergamo, Italien. Förhoppningen är att laget ska kunna vara tillbaks i tävlingen från och med hamnstoppet i Lissabon Portugal i juni och sedan delta i de två sista etapperna.
Rapporten om incidenten beställdes av tävlingen Volvo Ocean Race och har gjorts av en oberoende panel som bestått av kända experter på området – konteramiral Chris Oxenbould (ordförande)*, Stan Honey och Chuck Hawley**.
Panelen säger i rapporten att deras slutsatser om vad som hände baseras på intervjuer med besättningen, tävlingsledningen samt andra berörda parter och data som samlats in från incidenten är inte omstridd.
”Laget var ovetande om navigationsfaror i deras närhet, fastställde felaktigt att det grundaste djupet vid Cargados Carajos Shoals var 40 meter och uppfattade det som att det var säkert att segla över revet”, sammanfattade panelen.
Panelen har inte fördelat skuldbördan bland seglarna i laget men dragit följande slutsatser:
i. Det fanns brister i användandet av de elektroniska sjökort och annan navigationsutrustning ombord på Vestas Wind.
ii. Det fanns också brister i kartografin för de sjökortsverktyg som användes när det gäller hur de visade navigationsfarorna i liten och medelstor skala på korten.
iii. Hanteringen av nödsituationen fungerade väl, och det fanns ingenting inom administrationen eller i tävlingsledningen som bidrog till att olyckan inträffade.
Panelen huvudsakliga rekommendationer är:
i. Att framtagna riktlinjer för hur digitala sjökort ska användas antas i tävlingen och att de är föremål för kontinuerlig granskning och utveckling.
ii. Att leverantören av sjökortet som användes och tillverkaren till en av de navigationsmjukvaror som fanns ombord meddelas om de upplevda bristerna.
Rapporten innehåller också fem mindre rekommendationer (sida 63, paragraf 262) som relaterar till hur tävlingen genomförs.
Enligt Volvo Ocean Race VD Knut Frostad kommer samtliga rekommendationer att övervägas av evenemanget.
– Vi planerar att sprida riktlinjerna till skeppare och navigatörer (enligt rapportens rekommendation) här i Auckland, och att vi inkluderar dem i vårat ”Notice of Race” i framtiden.
– Vi vill att rapporten ska bli ett användbart dokument för alla havskappseglare. Olyckor kommer alltid att inträffa till havs – vi hoppas att göra dem mindre sannolika.
Hittills har fyra etapper genomförts i Volvo Ocean Race 2014-15 och den femte etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien startar nu på söndag den 15 mars. Det är den längsta och mest utmanade delsträckan i den nio månader långa tävlingen, och båtarna kommer att segla i Södra Oceanen, runda Kap Horn och sedan segla norrut till Brasilien.
Hela den 38 739 sjömil långa kappseglingen kommer att avslutas i hjärtat av Göteborg den 27 juni, efter elva hamnstopp, nio etapper och besök i varje kontinent.
* * * * * *
* Konteramiral Chris Oxenbould är före detta biträdande chef inom den australienska flottan och en erfaren havskappseglare med särskild expertis inom navigation. Han är också ordförande för Yachting Australia National Safety Committee.
** Navigationsexperten Stan Honey, vinnare av Volvo Ocean Race 2005-06 som navigatör på ABN AMRO ONE, och Chuck Hawley, ordförande för U.S. Sailing Safety at Sea Committee, assisterade konteramiral Oxenbould med rapporten.

Hela rapporten finns här:
http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content_v2/media/files/m36616_team-vestas-wind-inquiry-report-released-on-9-march-2015.pdf

Det blev Pierre Olsson och Caroline och Johanna Davidsson som får ta emot priset för Årets manlige respektive kvinnliga äventyrare 2014. Priset för Decenniets äventyrare 1950-1959 går till Gillis Billing.

Syftet med Årets äventyrare är att lyfta fram och tydliggöra äventyret som ett fenomen samt lusten och drivkraften att satsa och genomföra. I dag blev det klart att Pierre Olsson och Caroline och Johanna Davidsson får ta emot det ärofyllda priset som 2014 års manlige respektive kvinnliga äventyrare. Priset delas ut under en prisceremoni imorgon på Vildmarksmässan kl 13.00. Utmärkelsen har tidigare delats ut till bland andra Ola Skinnarmo, Vera Simonsson, Renata Chlumska, Fredrik Sträng och Rune Larsson.

Årets manlige äventyrare Pierre Olsson nådde efter tre dagars klättring längs Slovenian route toppen av den 6 286 meter höga granitpelaren Nameless Tower i Pakistan, något som placerar honom på listan över de största, svenska bedrifterna i Himalaya genom historien. Pierre klättrade i ett svenskt-spanskt team och de nådde alla toppen genom att klättra i alpin stil och utan att använda fasta rep.

Årets kvinnliga äventyrare har som första svenskar korsat Grönland från syd (Narsaq) till norr (Qaanaaq) non-stop. Caroline och Johanna Davidsson har visat på stor erfarenhet genom att genomföra en 230 mil och 36 dagar lång expedition med skidor och kite över hela inlandsisen. De har visat att det går att genomföra en stor expedition bredvid heltidsjobb och att äventyr ska vara roligt.

Dessutom delas priset för Decenniets äventyrare 1950-1959 ut imorgon. Gillis Billing var pionjären som upptäckte klättring i Frankrike, Österrike, Schweiz, Iran, Skottland och England i en tid då intresset för klättringen i Sverige knappt var väckt. Han var dessutom elitgymnast och dansare och utvecklade tidigt egen utrustning för att kunna genomföra sina äventyr. Som bevis på hans entusiasm och strävan efter att upptäcka nya områden genomförde han klättringsresor till svåråtkomliga områden som Svalbard och Grönland. Något han på 50-talet var en av de första att göra.

Info: www.aretsaventyrare.se

Idag 9 mars är det 30 år sedan Gary Wickins fångade den 3150 gram tunga abborre som fortfarande gäller som svenskt sportfiskerekord. Sportfiskarna har dagen till ära talat med fångstmannen om den minnesvärda pimpeldagen på Hällers myr 1985.

Abborren brukar ofta beskrivas som vår allra mest populära sportfisk. Varje år fiskar 100 000-tals svenskar från land, brygga, båt och is efter den vackra randiga jägaren. Den finns i nästan alla vatten och är vår mest talrika rovfisk. Trots detta tycks det svenska sportfiskerekordet på abborre vara i det närmaste omöjligt att slå. Gary Wickins fantastiska abborre på över 3 kg (51 cm) från Lysekils SFK:s lilla klubbtjärn Hällers myr i Bohuslän är idag vårt näst äldsta sportfiskerekord i sötvatten (malen borträknad)!

Den som känner till sin storfiskhistoria vet att Hällers myr under 1980-talet var ett såväl magiskt som mystiskt abborrvatten. Rekordet (2761 gram) som Gary Wickins slog 1985 hade bara ett år på nacken och kom från samma lilla tjärn! Lägg därtill en uppfluten död fisk på 3500 gram och en i det närmaste osannolik fisk på 67 cm från ett nätprovfiske – alla inom loppet av ett fåtal år. Förklaringarna till denna makalösa beståndstopp är inte helt enkla. Något som dock är helt säkert är att det rörde sig om ett ytterst begränsat antal storväxta individer som levde i en begränsad konkurrens om födan. Och de var inte lätta att fånga!

Vi låter fångstmannen själv berätta, Gary, hur gick det till när du fångade din rekordfisk?
– Först och främst och var det inte resultatet av någon rekordjakt. Jag kände såklart till Per-Erik Jacobsens rekord från året innan, men hade aldrig någon tro på att fånga en så stor fisk, den framstod snarare som en engångsföreteelse. Jag hade pimpelfiskat ett 40-tal gånger på myren innan och hade aldrig fått något över 2 hg! Dagen jag fick min abborre var det en familjepimpeltävling med klubben. Jag kommer väl ihåg dagen, det var en kall fin lördag och det gick ganska dåligt för mig tävlingsmässigt, endast några få abborrar under 20 gram. Efter att ha flyttat mig runt några gånger borrade jag ytterligare ett hål. Efter 5 minuter blev det plötsligt bom-stop. Jag trodde först att jag hade fastnat i någonting. Det var en otroligt konstig känsla. Sedan började fisken ta lina i en mycket märklig och långsam ”rusning”. Det var som om den inte förstått att den var krokad. Fisken tog ut nästan alla lina på mitt lilla tävlingspö med 0.16 lina tills jag började se bottenknuten och insåg att den tagit 20 av totalt 25 meter. Jag försökte bromsa försiktigt och fick in hälften av linan 2-3 gånger innan den började ”lunka” iväg igen.

Trodde du i detta läge att det var en abborre?
– Jag tänkte inte ens tanken, snarare att det var en stor sutare eller ål. Den fortsatte ju också och rusa flera gånger innan jag fick in den under hålet. Det kändes som en halvtimma, men det var säkert inte mer än 10 minuter. Jag förstod att det skulle bli svårt att få upp fisken, men jag ville i alla fall se vad det var någonting. Det jag såg genom hålet var endast ett gigantiskt öga som tittade upp på mig. Jag kunde ändå inte ta in vad det var för fisk, jag hade själv aldrig sett en abborre över 5 hg tidigare. Till slut fick jag tag i munnen på fisken genom hålet och då började det gå upp för mig att det var en abborre av enorma proportioner. Jag ropade dit ett par juniorer som försiktigt borrade upp ett extra hål för att kunna få upp den, samtidigt som jag tänkte ”det kan inte vara sant, det kan inte vara sant”. Men det var det. Alla juniorer sprang runt och gapade som tokiga på isen efter att den kom upp, själv kunde jag inte ens tänka ”rekord” – det enda jag tänkte när jag såg fisken i sin helhet var ”hur kan en abborre bli så stor?”. Det var en hög romstinn hona, buken var som en rugbyboll. Samtidigt var det också en otroligt vacker fisk med härliga färger och stora fina fenor. Vi slängde oss direkt till närmsta butik med krönt våg och där fick jag bekräftat för mig att rekordet var slagit. Jag ser den fortfarande som mitt livs fisk, det kanske bara händer en gång i livet att man fångar någonting som man alltid kommer att minnas.

Vad tror du, kommer dit rekord någonsin att slås?
– Jag hoppas det! Jag kunde själv aldrig tro att det skulle stå sig så länge som det har gjort. Är det något rekord som bör slås så är det abborre, det är ju fisken som alla känner till och den första man fångar som barn! Det vore kul om det är någon av de specimenfiskare som ägnar så mycket tid av sitt liv åt att jaga storfiskar som slår det. Istället för någon som mig, som hade en hel del tur – även om tur alltid kommer att krävas oavsett fiskare. Men jag skulle gratulera vem som än slår rekordet – jag kommer att vara den förste som ringer och säger grattis!

Övriga fakta:
• Garys abborre nappade på två maggot agnade på en trekrok strl 16. Ovanför hängde en Bergmans-pirk.
• Rekordabborren blev den sista(?) storabborren över 2 kg som fångades i Hällers myr.
• Närmast Garys rekord är Leif Krause med 2875 gram abborre från 1997 och Mona Widén med en borre på 2859 gram från 2012.

Efterfrågan på utdragbara skåp ökar då det har många fördelar, speciellt då skåpet är lågt monterat. Det är inte bara lättare att komma åt matvarorna, det blir mer överskådligt och följer trenden i det moderna köket hemma.

Isotherm har nu en komplett serie frontöppnade och utdragbara skåp, så kallade draglådor, för alla storlekar av båtar. Samtliga i exklusivaste utförande INOX med rostfri dörr med kassaskåpskänsla och rejält dimensionerade skenor för tungt lastade lådor. De nya skåpen i serien är på 85 och 130 liter.

Info: www.thermoprodukter.se

Nya Zeeländaren Stu Bannatyne, en av de tuffaste och mest erfarna seglarna i det pågående Volvo Ocean Race, kliver ombord hos Team Alvimedica (Charlie Enright/USA) för Leg 5. Det är den mest krävande delsträckan av tävlingen.

Bannatyne med sin erfarenhet anses vara en perfekt kombination med den i övrigt unga besättningen. Med sex genomförda Volvo Ocean Race-tävlingar inklusive tre segrar på sin meritlista är han en kraftig förstärkning inför nästa delsträcka, som seglas i Södra Oceanen.
Han tar över platsen efter trimmaren och fördäcksgasten Seb Marsset (FRA), som ska hjälpa till i landbesättningen inför nästa leg och därefter kliver ombord igen i Newport, Rhode Island i USA.
Team Alvimedica har redan gjort en imponerande start i den här upplagan av Volvo Ocean Race. Teamet har varit på prispallen som trea på Leg 3 och de kom fyra i nästa leg från Sanya till Auckland.
Skepparen Enright uppskattar att teamet behöver all den kompetens och erfarenhet som de kan få inför den 6 776 Nm långa delsträckan från Nya Zeeland till Itajaí i södra Brasilien. Starten går söndag 15 maj.
Delsträckan går genom Södra Oceanen runt Kap Horn. Många minns säkert de tuffa förutsättningarna vid det förra Volvo Ocean Race (2011–2012), då vågorna gick cirka 15 m höga runt Kap Horn.
Bannatyne, 43, ser fram emot ännu en utmaning i sydliga farvatten.
– Nästa leg med enorma vågor och kraftigt väder med vindar på ibland över 40 knop är de mest krävande i hela racet, säger han.
– Att veta när det är dags att hålla igen kan vara lika viktigt som att veta när man ska segla på gränsen. Jag hoppas att jag kan hjälpa de övriga i teamet under deras första passage i Södra Oceanen.
Nästa leg är det femte av totalt nio stycken. Starten går kl. 14.00 lokal tid i Auckland, Nya Zeeland, på söndag.

Team Alvimedica race crew Leg 5: Stu Bannatyne, 43, (NZL); Alberto Bolzan, 32, (ITA); Nick Dana, 28, (USA); Charlie Enright, 30, (USA); Ryan Houston, 32, (NZL); Will Oxley, 49, (AUS); Dave Swete, 30, (NZL); Mark Towill, 26, (USA); and Onboard Reporter Amory Ross, 30, (USA).

På den nya sajten Båtmiljö.se får du som båtägare massor av tips på miljösmarta lösningar för båtlivet. Surfa in när du vill få inspiration inför vårrustningen eller till exempel veta vilka miljövänliga och enkla alternativ som finns till bottenmålning.

– Sajten är en guide för dig som båtägare och hjälper dig i alla beslut där du kan påverka miljön. Oavsett om du är hemma eller ute på sjön ska du snabbt kunna gå in och få svar på din fråga, till exempel var närmaste latrintömningsstation finns, säger projektledaren Helena Nilsson.

Båtmiljö.se är under uppbyggnad och mycket mer information kommer att läggas till. Bland annat ska även du som är ansvarig i en båtklubb kunna få tips och idéer gällande klubbens ansvarsområden och läsa om hur andra båtklubbar har löst olika situationer.

I slutet av mars kommer du också att kunna ladda ner en presentation om miljövänliga alternativ till bottenmålning. Den är helt gratis och fri att använda för vem som helst – perfekt för båtklubbens årsmöte eller ungdomssektionens möten.

Presentationen kommer från projektet Ren båtbotten utan gift, som under februari och mars har föreläst i båtklubbar runt om i Sverige.

Båtmiljö.se drivs från och med 2015 av Svenska Båtunionen med finansiellt stöd av Havs- och vattenmyndigheten. Tidigare drevs sajten av Skärgårdsstiftelsen.