Nyheter

Gobi Dry Tank är en unik Svensk produkt som stoppar bakterietillväxt i tanken. Den verkar genom att absorbera fukt i tankens avluftning som annars blir till kondensvatten i bränsletanken.

Stoppar tillväxt av bakterier som bildar farligt slem i dieseltankar och skyddar tankar i metall mot korrosion. Kristallerna återanvänds gång på gång.

Ersätter giftiga kemikalier som bränsletillsats och installeras på befintlig slang för avluftning. Finns för bränsletankar upp till 750 liter.

Info: www.teknikhamstern.se

Påskhelgens stora motormässa på Elmia i Jönköping lockar inte bara med cirka 500 ombyggda entusiastfordon från elva länder. Ett allt populärare inslag är utomhusaktiviteterna.

Den 3-6 april bjuder Rackartygarna, dubble världsmästaren Petter Solberg och Terrortraktorn på actionladdade shower.

Bredsladdar, häftiga hopp och gummirök i massor väntar besökarna på Bilsport Performance & Custom Motor Show. Förutom alla till synes halsbrytande uppvisningar blir det också seriösare inslag i form av driftingtävlingen ”Påsksladden”.

Extremsport- och stuntgruppen Rackartygarna är omåttligt populär, framförallt bland barn och ungdomar. Deras filmer har visats miljontals gånger på Youtube. Massor av avancerade mc-trick utlovas. Helt enkelt rackartyg på riktigt!

Den gotländska Terrortraktorn gjorde dundersuccé på Elmia redan för två år sedan. Nu är byggherren och föraren Rickard Nilsson tillbaka med hårdtrimmad motor, värre burnouter och bakhjulskörning.

Men påskhelgens stora stjärna är tveklöst Petter Solberg. Den dubble rally- och rallycrossvärldsmästaren är inte bara en av världens absolut snabbaste förare. Norrmannens shownummer matchar med marginal världskändisen Ken Blocks.

Minn Kota elmotorer för montering i fören är mycket populära hjälpmedel för svenska sportfiskare. Mycket tack vare iPilot, en GPS baserad funktion med autopilot, farthållare och elektroniskt ankare.

Allt styrs med en trådlös fjärrkontroll eller med fotpedal beroende på modell. Den mest avancerade modellen iPilot Link kan länkas ihop med Humminbird GPS/ekolod.

Minn Kota iPilot Micro Remote är en ny efterfrågad fjärrkontroll. Den kan används som extra fjärrkontroll till både iPilot system och iPilot Link system. Den kompakta storleken gör den till ett behändigt tillbehör. Kontrollera funktionerna propeller till/från, styrning, varvtal, elektroniskt ankare, autopilot samt snabbknapp för fullgas.

iPilot Micro Remote är 2/3 av storleken på en standard iPilot kontroll och 1/2 storleken av en iPilot Link kontroll.

Pris 1 695 kr.

Info: www.comstedt.se

De sex båtarna i Volvo Ocean Race har betat av en tredjedel av sträckan mellan Auckland och Itajaí, Brasilien. Både Team SCA och Martins Strömbergs Dongfeng Race Team har råkat ut för ofrivilliga gippar som orsakat problem ombord.

Här ser du var båtarna befinner sig.
Senaste positionsrapport: 0800
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 7–20 knop
Vind: SV 10–17 m/sek

Igår kväll råkade Dongfeng ut för det som kallas för en kinesgipp*. En kraftig vindby och vågor gjorde att storseglet snabbt och okontrollerat svängde över till andra sidan båten som då fick en kraftig lutning. Varken seglarna eller båten skadades men enligt lagets Onboard Reporter Yann Riou fick besättningen fick jobba hårt med att tömma båten på cirka 300 liter vatten som forsade in under däck.

– Kolsvart natt, båten fick slagsida och det tog nästan tre timmar innan allt var i sin ordning igen, säger Yann Riou.

Svenskbåten Team SCA drabbades av en likadan ofrivillig gipp strax efter klockan 06.00 i morse svensk tid.

– Vi låg på fel sida i två till fyra minuter innan vi långsamt tog oss tillbaks till rätt läge, säger laget Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Ingen ombord kom till skada men besättningen på Team SCA jobbar med lagningar på båten.

Båtarna befinner sig nu i Södra ishavet där vinden tilltar och temperaturen sjunker. Det är en blöt och blåsig resa i orådet som kallas ’Roaring forties’ och ’Screaming fifties’ nere i 40:e och 50:e breddgraden.

Längst fram håller Team Brunel ett svagt grepp på ledningen, endast åtta sjömil framför Abu Dhabi Ocean Racing. Duon har en fördel av att ligga lite längre norrut än de övriga båtarna och har hittills under etappen kunnat pressa lite mer fart ur sin Volvo Ocean 65. Abu Dhabi mätte en toppnotering på 37,1 knop de senaste timmarna och erkände att de seglade lite snabbare än de kunde kontrollera.

Igår såg det ut som att lagen skulle kunna delas upp ännu mer i nordliga och sydliga vägval men under natten samtliga valt det sydligare alternativet. Fältet börjar nu närma sig de banbegränsningar som ska hålla dem säkra från isberg.

Flera besättningar har rapporterat om småskador både på seglare och sina båtar. Den handskada som Martin Strömberg drog på sig i fredags är på bättringsvägen även om den hindrar honom från att kunna jobba 100 procent uppe på däck.

Lagen är på väg mot den position som är längst bort från land i både Oceanien och Sydamerika. Det närmaste tecknet på civilisation förutom motståndarbåtarna är då den internationella rymdstationen ISS långt uppe i himlen. Med tuffa speglingsförhållanden så långt ut på öppet hav gäller det att inte pressa båten för hårt och riskera allvarliga skador.

Seglingen kommer att vara fortsätt hård fram tills Kap Horn. Lagen beräknas nå den mytomspunna udden 29-31 mars och målet i Itajaí, Brasilien 4-5 april. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Initiativet Hållbara Hav och Kemikalieinspektionen fortsätter samarbetet under 2015. Underlag från de vattenprover som Hållbara Hav och briggen Tre Kronor årligen tar visar att mängder av kemikalier återfinns i Östersjön.

Hållbara Havs uppgift i samarbetet är att kommunicera Kemikalieinspektionens information om kemikalier i vår vardag och vad vi ska göra för att undvika dem. Samtidigt tillför Kemikalieinspektionen expertkunskap till Hållbara Hav inom området och bidrar till utvecklingen av arbetet för ett framtida friskt och levande Östersjön.

– Vi är mycket glada över förtroendet Kemikalieinspektionen visar genom att fördjupa samarbetet med oss under 2015, och ser det som en bekräftelse på att vårt arbete för Östersjön är oerhört viktigt. Det förlängda samarbetet ger oss även möjlighet att utveckla Initiativet vidare, säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.

– Initiativet representerar en av flera viktiga plattformar för vårt arbete för en giftfri miljö, säger Nina Cromnier, generaldirektör Kemikalieinspektionen.

Under det kommande året engagerar sig Kemikalieinspektion i utvecklingen av en rad olika informationskampanjer inom Initiativet Hållbara Hav tillsammans med Stockholms universitet/Östersjöcentrum. Ett av årets viktiga samarbetsprojekt är Almedalsveckan där planeringen nu pågår. Även i år är Initiativets fartyg Tre Kronor af Stockholm på plats och används som mötesplats för frågor som rör Östersjön.

Västerås stad har under flera år arbetat för att minska användning av båtbottenfärger i Mälaren. För att öka kunskapen och medvetenheten hos invånarna kommer Västerås stad under våren besöka kommunens båtuppläggningsplatser för att sprida information kring båtbottenfärger, om risker men kanske ännu viktigare, vilka alternativ som finns idag.

– Det är vår förhoppning att öka förståelsen kring risker då man hanterar båtbottenfärger och bidra till att alla lyfter blicken och ser att det finns andra alternativ som kanske fungerar lika bra eller bättre, säger Caroline Söderlund, miljö- och hälsoskyddsinspektör.

Genom bland annat provtagningar i sediment, mätningar av metaller på båtskrov samt försäljningsstatistik i Västeråsområdet, är det tydligt att det fortfarande finns en felaktig användning av båtbottenfärger i hamnarna i Västerås. Det finns också tecken på att gamla färger på båtskrov läcker ut i Mälaren och bidrar till miljö- och hälsorisker.

Besöken äger rum under mars och april på båtuppläggningsplatserna i Västerås kommun. Bakom initiativet står fastighetskontoret, tekniska kontoret, kultur-idrotts- och fritidsförvaltningen, stadsledningskontoret samt miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.

Det finns idag inga tydliga tecken på att Mälaren mår dåligt, men vad ett fortsatt användande och påspädning av de giftiga ämnena innebär i det långa loppet är det ingen som vet. Mälaren är förutom en möjlighet till rekreation med bad och båtliv, yrkesfiske och transporter, också en av våra absolut viktigaste naturresurser i form av dricksvattentäkt. Varje dag förser Mälaren 2 miljoner människor med dricksvatten.

Nu är det blött värre för besättningarna i Volvo Ocean Race. Snart en vecka efter starten från Nya Zeeland har Team Brunel ledningen när båtarna stadigt ligger på över 20 knops båtfart.

Det har varit dramatiska dagar för besättningarna. Inte minst för svensken Martin Strömberg ombord på Dongfeng. Han var nära att mista några fingrar i början av helgen, men enligt rapporter på nätet klarade han sig relativt väl från det som kunde ha blivit en allvarlig klämskada.

För många år sedan miste en besättningsman i Volvo Ocean Race enda handen vid en liknande olycka. Han skulle lossa ett skot från en vinsch, varvid skotet klippte av handen som försvann i djupet…

Ledande Team Brunel hade 4 759 Nm kvar till målet i Brasilien vid dagens första rapport. På andra plats låg Abu Dhabi Ocean Racing medan ”svenskbåtarna” Dongfeng Racing Team och Team SCA låg längre bak i fältet. De återfanns på fjärde respektive sjätte (sista) plats.

En ny rapport kommer under måndagseftermiddagen.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/dashboard.html

Magnus ”Mange” Olsson – en av världens mest kände, meriterade och beundrade havskappseglare – dog i april 2013, när han var verksam som coach och mentor for den kvinnliga besättningen i Team SCA som förberedde sig för Volvo Ocean Race 2014-2015.

Mange älskade havskappsegling och efter hans bortgång bildades Mange Olssons Minnesfond med syfte att uppmuntra och stödja personer och organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Fonden stöds av flera av Manges vänner och av företag som han jobbade med eller kom i kontakt med under sin seglingskarriär

Mange Olsson Stipendier
Minnesfonden delar ut ett eller flera stipendier till unga seglare i Sverige. Stipendiet syftar till att uppmuntra pågående eller kommande aktiviteter. De första stipendierna delades ut torsdagen 26 juni 2014 i Stockholm. De historiska pristagarna blev Albin Johnsson från Hjulviks BK och Simon Lundmark från Borstahusens SS. Samtidigt fick Torben Grael motta det nyinstiftade Mange Olsson Priset.

Stipendiesumma
Varje stipendium består av ett diplom samt ett eller flera stipendier om minst 10 000 sek per stipendium. Stipendiaten kommer även under ett års tid få möjlighet till mentorsstöd från mottagaren av Mange Olsson Priset (mer information om priset längst ner).

Nominering
Alla är välkomna att nominera kandidater till stipendierna. Du kan även nominera dig själv. Nominerar gör du via hemsidan www.mangeolssonsminnesfond.se. Där finns all information du behöver

Nominera en kandidat
Du som nominerar bör känna till den föreslagna personen, projektet eller organisationen väl. Du väljer själv om du vill berätta för den du föreslår som kandidat eller om du vill hålla din nominering hemlig.

Så här gör du för att skicka in din nominering:
1. Uppge namn, adress, e-post och telefonnummer. Både till den som nominerar och den nominerade.
2. Beskriv gärna kort om hur du känner till den nominerade. Om ni har några samarbeten.
3. Presentera kort den nominerade. Det här är den information vår styrelse först kommer att läsa om den nominerade.
4. Beskriv kortfattat skälen till nomineringen och en motivering till varför Minnesfonden bör uppmärksamma personen, projektet eller organisationen.

Om du nominerar dig själv
1. Uppge ditt namn, namn på eventuell organisation eller projekt samt kontaktuppgifter.
2. Berätta kortfattat om dig själv och dina aktiviteter, såsom främsta seglingsmeriter, pågående och framtida satsningar.
3. Skriv en kort biografi om dig själv
4. Beskriv kortfattat hur ett stipendium skulle kunna göra skillnad för ert arbete.

Stipendieansökan ska skickas till: info@mangeolssonsminnesfond.se

Urval
Efter inkomna nomineringar går vi vidare med urval. Behöver vi mer information kan vi komma att höra av oss. I juni utser styrelsen för Mange Olssons Minnesfond stipendiater.

Tidplan våren 2015
Tidplan för nomineringar och utdelning av stipendier:
• Nomineringstiden löper fram till den 30 april 2015.
• Styrelsen beslutar om utdelning av stipendier senast vid styrelsemöte i juni 2015
• Besked om tilldelat stipendium och utdelning sker under juni.
• Utdelning av stipendiet kommer ske i Göteborg i slutet av juni i samband med Volvo Ocean Race stoppet. För att få stipendiet behöver mottagaren själv vara närvarande vid utdelningen.

Mange Olsson Priset
Mange Olssons Minnesfond delar även årligen ut Mange Olsson-priset till en internationellt väletablerad person, organisation eller projekt som optimistiskt verkar internationellt för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Årets mottagare av Mange Olsson priset utses genom en separat process.

Info: www.mangeolssonsminnesfond.se

Friluftsmeny.se är en ny sajt med friluftsmat för Sveriges paddlare, seglare, vandrare och cyklister – all god mat för friluftslivet på ett och samma ställe.

Friluftsmeny.se är en ny sajt som erbjuder friluftsmat skapad av Eric Tornblad, författare till storsäljarna Torka mat samt Fjällmat (Calazo förlag). Grundtanken med sajten är att du ska kunna hitta allt från frystorkad mat till handplockade rätter och råvaror för att göra egen friluftsmat.

All mat är kategoriserad så att det är lätt att hitta produkter som passar just din kost eller om du har en allergi. Sortimentet strävar också efter att vara ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt. Men menyplaneraren köper du mat för flera dagar med ett par klick! Sajten kommer att öppna den 1:a maj 2015.

Eric Tornblad startar sajten www.friluftsmeny.se som en fortsättning på visionen att ge friluftsfolket god mat ute på tur. Efter att ha gett ut tre böcker om friluftsmat har Eric stor kunskap om vilken mat som verkligen fungerar ute. Det kan till exempel handla om att maten inte har för lång koktid för att spara bränsle på turen.

Webbutiken med friluftsmat har ett stort sortiment med produkter från de stora tillverkarna, till exempel norska Realt Turmat som gör frystorkad mat. Det unika är att Eric även har hittat mat från mindre tillverkare, som Ingmo i Jämtland som gör en lufttorkad risotto på lokala råvaror.

En funktion som väsentligt underlättar för kunden är menyplaneraren, en funktion med förvalda rätter som går att anpassa efter längd på turen, kost eller allergi. Med ett par musklick kan du köpa mat för flera dagar. Filtreringen på sajten gör det enkelt att exempelvis hitta mat som är gluten- eller laktosfri. En efterfrågad funktion från alla personer som har någon form av allergi eller som äter en speciell kost.

Många som är ute i naturen gör sin egen mat, därför är det naturligt att sajten även har torkade råvaror samt torkugnar och vakuumapparater för att torka och packa själv. Eric menar även att det känns viktigt att en stor del av produkterna på Friluftsmeny.se är ekologiska, vissa har även märkningen Fairtrade.

– Att ta ansvar för hur maten produceras känns extra viktigt när man vistas i naturen säger han.

För dem som inte är i behov av touchskärm lanserar Humminbird nu ONIX NT som har samma funktioner som ONIX Cross Touch. Skillnaden är att NT modellerna inte har touchskärm och därmed ett lägre pris. ONIX har snabbt blivit ett populärt val bland många sportfiskare med det kraftfulla inbyggda ekolodet, många unika funktioner samt ett lättanvänt menysystem. Ett exempel på unika funktioner är AutoChart Live där ett sjökort med djupkurvor kan skapas i ditt spår. Sammanlänkat med Minn Kota iPilot Link ger det många fördelar som underlättar navigering vid fiske.

ONIX är kompatibel med tre olika kartografier, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart. Med Navionics och C-MAP kommer du även att få funktionen Auto Routing eller Easy Routing, för att skapa automatiska rutter. Med Humminbird AutoChart kan du skapa dina egna sjökort.
ONIX har 8,4” och 10,4” skärm och finns i två modeller av varje storlek. En kombimodell med 2D och DI ekolod och en SI modell. Som tillval finns även Broadband Chirp ekolodsmodul. ONIX serien har en ljusstark skärm med en upplösning på 1024V*768H.

Funktioner:
• HD Side Imaging (ONIX 8 SI NT & ONIX 10 SI NT)
• HD Down Imaging / DualBeam ekolod med SwitchFire
• Digital signal Processing (DSP)
• Inbyggd 10Hz GPS antenn
• Inbyggd Tri-Fuel Cartography, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart
• 2 st SD kortplatser
• Autorouting
Kompatibel med:
• Humminbird AutoChart
• C-MAP 4D
• Navionics Gold
• Navionics Platinum+
• Minnkota i-Pilot Link
• Låg, Medel och Hög-frekvens CHIRP, exklusivt med Humminbird
• 360 Imaging
• AIS
• Autopilot
• IP kameror
Pris från 19 495 kr.

Info: www.comstedt.se

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger i underläge fyra dagar in på den femte etappen. Under fredagen skadade Strömberg dessutom handen i en incident som kunde ha slutat i katastrof.

Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 
7-11 knop
Vind: 6-12 m/s

– Jag kunde lätt blivit av med ett par fingrar, säger Martin Strömberg.

Skadan inträffade under natten till fredag svensk tid när vaktkaptenen på Dongfeng Race Team fastnade med handen i ett block.

– Jag skulle lösa upp en knut på en tamp och jag tänkte hela tiden “ta inte där, ta inte där” men så såg jag en möjlighet att få loss knuten och just då fick repet full belastning. Min hand åkte med in i blocket som tampen löpte genom och sedan satt jag fast där en stund tills jag fick hjälp.

– Jag trodde att jag skulle bli av med några fingrar men jag hade tur och klarar mig med några köttsår och blåmärken. Handen är efter omständigheterna okej men den kommer att göra ont resten av etappen. Det jobbigaste är att inte kunna lita på handen när det blir tuffare förhållanden i Södra Ishavet där man måste kunna hålla i sig.

Dongfeng Race Team inledde etappen starkt efter starten i Auckland men enligt den senaste positionsrapporten ligger de sist i fältet, 60 sjömil bakom ledande Team Brunel. Det återstår fortfarande minst två veckor till målet i Itajaí, Brasilien och båtarna är nu på väg ner i Södra Ishavet.

– Det blir lite kallare dag för dag. Vi har haft lite oflyt hittills men stämningen är bra ombord och vi har lång tid på oss att vända detta.

Svenskbåten Team SCA ligger just nu på fjärde plats.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Foto: Yann Riou / Dongfeng Race Team / Volvo Ocean Race,
Foto: Anna-Lena Elled / Team SCA / Volvo Ocean Race.

Båtarna i Volvo Ocean Race har lämnat Nya Zeeland bakom sig och efter ett par dagar med hård vind och stora vågor har de nu en chans att pusta ut. Men det blir bara en kort paus för bakom horisonten väntar Södra Ishavet.

Senaste positionsrapport: 0830
Ledare: Team Alvimedica
Hastighet: 
10–12 knop
Vind: SO 9–12 m/sek

Den femte etappen i Volvo Ocean Race från Auckland till Itajaí har fått en spektakulär inledning. Efter starten i tisdags kväll följde ett dygn av intensiv kustsegling. Lagen mötte starkare vind än väntat i Bay of Plenty och runt Nya Zeelands East Cape.

Udden var den sista utposten innan det var dags att ge sig ut på öppet hav och redan här gjordes vägval som kan visa sig avgörande på lång sikt. Team Alvimedica, Team Brunel och Team SCA valde en nordligare väg än konkurrenterna och hittills har detta gett dem en fördel.

Efter East Cape mötte lagen rester från den tropiska cyklonen Pam med vind på 15 m/s och vågor på runt sex meter. Förhållanden som gav dem hög fart men gjorde livet ombord långt från bekvämt.

– Vinden ligger på 15 m/sek och nu seglar vi i 22 knop, sa Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter Matt Knighton igår. Det skakar ombord och det dånar från vågor som slår mot däcket. En del har problem med sjösjuka och man kastas runt omkring även när man ska gå på toa. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team inledde etappen längst fram i fältet men när båtarna lämnade Nya Zeeland föll de ner till sista plats. De ligger längst söderut tätt bakom Abu Dhabi Ocean Racing och MAPFRE.

Svenskbåten Team SCA ligger mitt i fältet och har precis som de andra lagen fått en dramatisk start på etappen som anses vara den tuffaste i Volvo Ocean Race.

– Team SCA-båten skakar. Stora mängder saltvatten sköljer ständigt över däck och vi har mycket vatten inne i båten, meddelade lagets Onboard Reporter Anna-Lena Elled under gårdagen.

– Seglingen är onekligen spektakulär. Vågorna är enorma och vi har tolv timmars stenhård segling bakom oss. Några i besättningen har snabbt kommit in i livet ombord. Andra kämpar fortfarande. De lätta förhållanden som rådde vid starten känns långt borta.

De senaste timmarna har vinden lättat och vågorna blivit mindre när effekterna från cyklonen Pam avtagit. Men för seglarna är det bara en kort paus och en chans att hämta andan. Temperaturen på båtarna sjunker vilket är ett tecken på att de är på väg ner i Södra Ishavet.

Allt handlar nu om att hitta den kortaste och snabbaste vägen till Kap Horn och den resan kommer att handla om snabb segling, stora vågor och iskalla vindbyar. Tävlingens längsta etapp bjuder på unika utmaningar.

Indikationer på att isberg är på väg längre norrut än man beräknat har också gjort att de banavgränsningar som ska hålla båtarna i säkra från isberg har flyttats något längre norrut. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Nu är det klart – Ostindiefararen Götheborg ska besöka fem städer i Vänern, under juli månad. Skeppet kommer att vara det största segelfartyg som någonsin har seglat på Vänern och turnén ska uppmärksamma innanhavet Vänern som besöksmål.

Den 30 juni påbörjar Ostindiefararen Götheborg sin resa uppför Göta Älv.

− Det känns fantastiskt kul att det som började som en galen idé nu faktiskt blir av, det här blir ett unikt tillfälle som ingen får missa. Götheborg kommer att vara det största segelskepp som någonsin seglat på Vänern, säger Emanuel Persson, expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.

Skeppet besöker fem städer i Vänern, där varje hamnstopp kommer att vara i 3-4 dagar. Under hamnstoppen kommer skeppet hålla öppet för allmänheten,

samtidigt som det blir utställningar, underhållning och barnaktiviteter på kajen.

− Tillsammans med mottagande städer ska vi bjuda på en riktig folkfest i sommar, lovar Emanuel Persson.

Turnén genomförs i samarbete med berörda kommuner och andra offentliga och privata aktörer.

Samtal förs också med Region Värmland och Västra Götalandsregionen om ett gränsöverskridande samverkansprojekt där skeppets besök i Vänern används för att uppmärksamma innanhavet Vänern som besöksmål.

Åmål är en av de orter som får besök av Ostindiefararen i sommar och där ser man fram emot besöket. – Det är så man får nypa sig i skinnet. Det här kommer att bli sommarens absolut största händelse. Den här seglatsen kommer att lyfta Vänern som turistmål, säger en mycket nöjd ordförande i kommunstyrelsen, Michael Karlsson.

Turnéplan Vänern Tour
• Vänersborg 3-5 juli
• Kristinehamn 7-9 juli
• Lidköping 11-13 juli
• Karlstad 14-17 juli
• Åmål 19-21 juli

Vänern Tour är en del av den fyra månader långa Europaturné, European Tour 2015, som skeppet Ostindiefararen Götheborg ska ut på i sommar, då skeppet ska besöka totalt 17 städer runt om i Europa.

Projektet Ostindiefararen Götheborg drivs av Svenska Ostindiska Companiet, som i sin tur ägs av en icke vinstdrivande stiftelse. Stiftarna är Business Region Göteborg, Göteborgs Hamn, SKF, Stena, Volvo och Västra Götalandsregionen.

Skeppet är en kopia av den ostindiefarare som 1745 gick på grund och sjönk vid Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp. År 1986 startade en marinarkeologisk utgrävning av originalskeppet och 1995 påbörjades bygget. Åtta år senare sjösattes Götheborg och under 20 månader 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och tillbaka. Sedan dess har man varit ute på ett antal expeditioner runt om i Europa.

Kommentarer

Sten Sandvall 12:29:17 2015-06-03

Tänker lägga ut detta och läsa av texten på mindre lokal TV Karlskoga Degerfors Webb: www.moviestone.se om det är okey. Samtidigt visa film från Grebbestad år 2007 tror jag det var. Kommer troligen besöka er på några platser på turnén. O.s.a info&moviestone.se tel.0709-192021

Båtlivs redaktion 06:51:44 2015-06-04

Det är OK för oss.

christina Lundgren 14:02:33 2015-07-02

Min sonson Johannes Lif, mönstrar på 4juli, spännande, ja, hoppas det går bra!
önskar farmor o farfar i Västerå.

Trimaranen Dragonfly 25 kommer till Stockholm i vår. Den kommer i två versioner som båda kommer att ha samma centbords lösning som Dragonfly 28 med ” KickUp” funktion .

För att skapa mer utrymme inne i båten är centerbordet placerat under soffan i mittkabinen. Roder systemet har samma KickUp funktion.

Standardbåten kommer med en 10,50 m Aluminium roterande mast och Sport-versionen kommer med en 11,80 m roterande kolfibermast

Baspriset för standarden båten inkl. Storsegel och självslående Fock och 5 Hp. utombordare är 69,900, – Euro ex moms .

Sidoskroven har en ny design och konstruktion, fortfarande asymmetriska former för att få bättre lyft samt större volym på rätt plats vilket gör att båten seglar säkert och tillåter högre tryck. Detta möjliggör säker segling på endast ett sidoskrov.

Sportversionen kommer med dubbla roder som länkas till sittbrunnen vilket ger en bra komfort för rorsman på sidoskrovet samt också möjlighet att styra båten från sittbrunnen

Nya Quicksilver 905 Pilothouse är inget annat än ett klipp för både de som sportfiskar och de som kör mycket i skärgården. Med ett pris på 1,25 Mkr fullt utrustad (även radar och yttre styrplats) är den ett starkt alternativ till många dyra kupébåtar.

Båten visas för närvarande på båtmässan i Oslo. I priset på 1,25 Mkr ingår bland annat 2×250 XL Verado, fiskesump och mycket mera. Dessutom har båten toalett, pentry och sovplatser ombord. Quicksilver 905 Pilothouse är därmed troligen det mest prisvärda alternativet i sin klass.

Med en Mercury F 225 XXL Verado kostar båten 760 000 kr. Det räcker troligen för de flesta, men ett dubbelmontage är att rekommendera i den här typen av båt, inte minst för säkerhetens skull.

Den båt som visas på Oslomässan har ett utrustningspaket kallat ”Smart Pakke”. Det innehåller bland annat dieselvärmare, landström, bogpropeller, Simrad radar och extra badplattform. För fiskaren finns en elektriskt manövrerbar ”slaktbänk” med sump för betesfisk, tvätt ho med mera.

Tekniska fakta
Längd: 8,5 m
Längd ö a: 9,32 m
Bredd: 2,99 m
Motor: max 350 hk
Bränsle: 400 liter
Vatten: 100 liter
CE-klass: B

Holländska Heesen Yachts har levererat ännu en riktigt fin yacht, den 50 m långa M/Y Sibelle. Hon är en customyacht, det vill säga helt kundanpassad, på 500 ton och byggd med både skrov och överbyggnad i aluminium.

Båten har redan testats ordentligt på Nordsjön. I vågor på mellan 0,5 och 1,0 m och kraftig vind överträffade M/Y Sibelle de kontrakterade prestanda för och manövrerbarhet samtidig som ljudvolymen ombord också uppfyllde specifikationerna.

– Det här är den första yachten i sitt slag. Hon är byggd med ett ”Fast Displacement Hull” med en radikal design som bland annat omfattar den vertikala stäven som är typisk och ett önskemål från ägare, säger Perry van Oossanen, naval architect.

– Kunden har verkligen tänjt på gränserna för yacht design. Att se alla önskemål bli så bra i slutändand efter fem års arbete och bygge känns bra. Alla vi på Van Oossanen Naval Architects är stolta över att få ha varit en del av detta projekt.

Det mest anmärkningsvärde efter testkörningarna är yachtens bränsleförbrukning. Vid toppfart (19 knop på GPS) förbrukar hon 600 liter i timmen och vid marschfart (15,1 knop) endast 220 liter i timmen.

M/Y Sibelles designbevisar också att high speed cruising kan uppnås utan att ge efterkall på lyx eller prestanda.

För den yttre designen svarar Frank Laupman från Omega architects tillsammans med Mikhail Labazov och Andrei Savin från Architectural Bureau A-B Studio.

Wim van der Valk i Nederländerna är ett av de mest kända varumärkena för lyxiga yachter under de allra största lyxskeppen. Nu bygger varvet, som är specialiserat på aluminiumyachter, sin första Continental Trawler 2395 Flybridge.

Wim van der Valk Trawler 2395 Timelapse turning the hull from Wim van der Valk on Vimeo.

Byggnationen av deras allra första allaluminium 24 m Continental Trawler 2395 Flybridge är i full gång vid Wim van der Valk varvet i Nederländerna. Båtliv har varit på plats tidigare och vi är imponerade av de detaljkvalitet som varvet har och den höga finish som yachterna har. Ett skrov i 25 m klassen kan ta 3 000–4 000 timmar bara i underbehandling innan det slutligen lackas.

Den nu aktuella yachten ska levereras våren 2016. Det är den första i en serie ”semi-custom trawler-style yachts” som har designats särskilt för det här varvet av Guido de Groot.

Båten har ett runt skrov och halvplanande egenskaper, vilket ska ge maximal bränsleeffektivitet. Tillsammans med stora bränsletankar och en lätt konstruktion i aluminium ger det en mycket stor räckvidd.

Motoriseringen är två stycken V8 MAN 1200 hk dieselmotorer, som ger en maxfart på 18 knop.

Tekniska fakta
Längd: 23,95 m
Bredd: 6,57 m
Djupgående: 1,80 m
Bränsle: 15 000 liter
Vatten: 2 500 liter
Hålltank: 1 000 liter
Motorer: 2xMAN V8 à 1 200 hk vid 2 300 rpm
Backslag: 2xZF 550
Stabilisatorer: Gyroscope
Maxfart: 18 knop
Marschfart: 10 knop
Räckvidd: 3 750 Nm
Exteriör design: Guido de Groot design
Naval architecture: Ginton Naval Architects
Info: www.wimvandervalk.com

Ett massivt 1 km brett isberg har tornat upp sig som nästa hinder för deltagarna i Volvo Ocean Race. Efter den nyligen passerade cyklonen Pam måste deltagarna alltså nu hålla utkik efter detta enorma isberg.

Isberget dök upp när båtarna hade seglat drygt två dygn av Leg 5 i Sydatlanten. Isberget förflyttade sig emot den sex båtar starka flottan, varför arrangörerna och deras rådgivare, franska CLS och den holländska väderexperten Marcel van Triest, sent på torsdagen beslöt att ändra isgränsen en aning mot norr.

Det stora isberget är inte det enda hindret. Även stora isblock som har kalvat från andra, halvsjunkna isberg är allvarliga hot mot båtarna.

Race office väntar på bättre bilder av isläget under söndagen för att därefter kunna ta ett nytt beslut.

Tävlingen har förutbestämda ispassager för det här leget för att båtarna ska klara sig undan de stora hot som isen utgör. Tävlingsledningen kan dock göra förändringar i detta beroende på vädret. Båtarna kan bestraffas om om de inte följer gränserna.

Under tiden har även ankomsttiden för Leg 5 i brasilianska Itajaí flyttats från 7 till 4 april efter båtarnas förvånansvärt snabba segling de första 1 000 av totalt 6 776 Nm från Auckland.

Båtarna har dragit iväg över Sydatlanten med konstant cirka 20 knops fart, vilket är en effekt av cyklonen Pam.

Team Alvimedica (Charlie Enright/USA) ligger fortfarande i ledningen fredag kl. 12.40 UTC med Team Brunel (Bouwe Bekking/NED) och Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) cirka 20 Nm bakom sig.

Visst finns det väl alltid lite plats över i den allra minsta stugan? Men ombord är det inte sällan ont om plats. Av den anledningen har många skeppare hittills avstått från att använda sig av effektiv kylning av mat och dryck under arbetsskiften. WAECO tillhandahåller nu den perfekta lösningen på det här problemet med den nya lådkylen CoolMatic CD 20. Den ursprungliga platsen ombord är pontonbron – enkel att dra ut, säker låsning, tillförlitlig kyleffekt.

Dessutom blir det lättare att hantera vardagen i alla typer av utrymmen, oavsett om kyllådan placeras utomhus eller inomhus. Den eleganta kyllådan ska användas med 12V eller 24V och genererar alltid och oavsett var, samma kylskåpstemperatur som kylskåpet hemma. Detta sker vid en effektförbrukning på 40W och en genomsnittlig strömförbrukning på endast 0,67A vid 20 graders utomhustemperatur och lika förmånliga 1,33A vid 32 graders mättad omgivningstemperatur.

Kylaggregatet på WAECO CoolMatic CD 20 går att ta bort vid montering och bör som standard installeras på 50 centimeters avstånd. Det stabila metallhuset är tillverkat med beprövad WAECO-teknik: en fullständigt hermetisk kompressor med integrerad styrelektronik, en elektrisk termostat samt hela säkerhetsutrustningen med underspänningsskydd, automatiskt felpolaritetsskydd och elektronisk säkring. Som om inte detta vore nog är apparaten dessutom e-certifierad.

Kylen har en nyttovolym på minst 20 liter. Dem kan beställas med antingen svart eller vit framsida. Båda modellerna kostar 559 Euro.

Info: www.dometic.de/marine

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, får en ledande roll i arbetet med att utveckla och samordna havsplaner för Östersjön. Det står klart efter att EU-kommissionen sagt ja till 20-miljonersprojektet ”BalticScope”.

– Vi är väldigt glada att kommissionen sagt ja till det här projektet. Sverige är det land vid Östersjön som gränsar till flest länder i vårt havsområde och därför är det extra viktigt för oss att försöka nå så stor samsyn som möjligt i havsplaneringsprocessen. Ett ökat samarbete och samordning är viktigt för alla länder för att undvika intressekonflikter till havs, säger Björn Risinger generaldirektör för HaV

I somras införde EU havsplaneringsdirektivet som senast 2016 ska införlivas i medlemsländernas nationella lagstiftning. Senast 2021 ska medlemsländerna ha tagit fram havsplaner.

Tanken är att varje EU-land fritt ska kunna planera hur olika verksamheter till havs, exempelvis sjöfart, fiske, vindkraft och skyddade områden, ska kunna samsas eller skiljas åt i olika delar av havsområdena. Men den lokala, regionala och nationella planeringen för de gemensamma haven ska samordnas. De flesta länderna i Östersjöområdet har påbörjat arbetet med att ta fram havsplaner. I Sverige är det Havs- och vattenmyndigheten som ansvarar för att ta fram förslag till havsplaner.

– EU-kommissionen utlyste i somras pengar till projekt som kan bidra till ökad mellanstatlig samordning, och att hitta metoder för samarbete och utvärdering. Men syftet är inte att skapa en havsplan för Östersjön, det handlar mer om att se hur de olika pusselbitarna kan passa ihop på bästa sätt, säger Thomas Johansson, chef på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

HaV har därför, tillsammans med myndigheterna för havsplanering i Danmark, Tyskland, Polen, Lettland, Estland och Finland, tagit fram ett förslag till ett tvåårigt projekt som kallas ”BalticScope”. Även representanter för de regionala organisationerna Helcom (Helsingforskommissionen), Vasab (Vision and Strategies around the Baltic Sea) och Nordregio (Nordiska ministerrådets forskningscenter på regionalområdet) är med i projektet. I arbetet kommer även andra myndigheter i varje land att bli delaktiga.

– Östersjön är ett av världens mest trafikerade och utnyttjade havsområden och samtidigt finns här ett unikt ekosystem som hotas av bland annat övergödning och syrebrist. Det finns redan flera studier och projekt i området och vi vill kunna ta tillvara den kunskap och de erfarenheter som redan gjorts, säger Thomas Johansson.

Projektet innefattar två fallstudier som båda utgår från påbörjade havsplaneringsprocesser och bygger vidare på dessa. Det ena omfattar havsområdet sydvästra Östersjön och berör direkt Sverige, Danmark, Tyskland och Polen. Här finns flera bland annat Fehmarn bält, Öresund och Kriegers flak där det redan i dag finns intressekonflikter. Den andra fallstudien omfattar havsområdet mellan Estland, Lettland och Sverige.

Båda fallstudierna kommer att fokusera på hur fartygstrafik, vindkraft, fiske och naturskydd fungerar i dessa områden och hur dessa kan samverka .

– Målet är dels att komma fram till hur respektive land kan hantera de gemensamma frågorna i sina respektive planer så att de olika planerna sedan kan passa ihop, dels att få fram ett antal allmänna rekommendationer för hur arbetet med havsplanering över gränser kan genomföras, att hitta lösningar på de problem som kan uppstå, säger Thomas Johansson.

Totalt väntas projektet kosta drygt 20 miljoner kronor och 80 procent av detta finansieras av Europeiska havs- och fiskerifonden (EHFF). Resten av pengarna kommer från deltagarna i projektet.

– Det här projektet svarar helt till behovet att samla alla parter i ett havsområde, att implementera havsplanedirektivet och att få med de myndigheter som har ansvar för frågan i arbetet, säger Sylvain Gambert, handläggare vid DG Mare, EU-kommissionen.

– Vår förhoppning är att något verkligt konkret kommer ur dessa fallstudier, att de redskap, strukturer och samtalsklimat som byggs upp här också kommer att kunna leva vidare på lång sikt, att det gör ett verkligt avtryck i havsplaneringen av Östersjön.

Foto och källa: HaV.