Nyheter

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill öka skyddet för exempelvis korallreven i Kosterhavets nationalpark. HaV föreslår krav på tillstånd för trålfiske av nordhavsräka i området, krav på utbildning och att trålförbud införs i särskilt känsliga områden.

– I området finns unika naturvärden och det är därför viktigt att fisket bedrivs på ett sådant sätt att dessa inte skadas. Med de här regleringarna bedömer vi att räkfisket i området kan bedrivas på ett långsiktigt hållbart sätt, säger Martin Rydgren.

Området som berörs är bland annat Kosterhavets nationalpark, Väderöarnas naturreservat och Natura 2000-området Kosterfjorden – Väderöfjorden i norra Bohuslän. Av Sveriges cirka 4 300 marina ryggradslösa djur är det uppskattningsvis 200 arter som endast finns här. Många andra arter har sin huvudsakliga svenska utbredning i området. Speciellt skyddsvärda miljöer är de djupa hårdbottnarna, områden med ögonkorall och de grunda, exponerade områdena i ytterskärgården med sina tareskogar.

Inom området finns sedan tidigare sex områden som är stängda för trålfiske. Vid inrättande av nationalpark och naturreservat har omfattande inventeringar gjorts. En uppföljning av dessa har visat trålspår och skador i fyra av de sex stängda områdena och att det fanns fler arter i de stängda områdena jämfört med kontrollområden. Detta har också väckt frågan om behov av att ökat skydd, bland annat från företrädare för det lokala, småskaliga fisket och av förvaltarna av nationalparken Kosterhavet inom ramen för Samförvaltning Norra Bohuslän.

– Vi delar deras syn på behovet av förstärkt skydd för området och därför har vi tillsammans utarbetat detta förslag, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för fiskereglering.

Förslaget innebär att det införs ett krav på tillstånd för trålfiske efter nordhavsräka innanför trålgränsen, norr om latituden 58 31,50 N. För att få tillståndet krävs att man genomgått en utbildning om naturvärdena och de regler som gäller i området.Kravet om introduktionsutbildning omfattar fiskelicenshavare, eller behörig företrädare för denne samt även den som för befäl ombord vid bedrivande av trålfisket.

Ett annat krav är att endast fartyg som har en fungerande AIS (Automatic Identification System) ombord får fiska efter nordhavsräka i området. AIS är ett system som gör det möjligt att identifiera ett fartyg och följa dess rörelser i realtid. På så sätt kan exempelvis Kustbevakningen kontrollera att fartygen i området inte fiskar i områden där det inte är tillåtet. Fartygets AIS ska också vara påslagen

– Vi vill också förbjuda trålfiske på fler områden inom nationalparken och naturreservatet. I dag finns sex områden där trålfiske är förbjudet. Förslaget innebär att ett av dessa områden justeras och att trålning förbjuds i ytterligare fem områden, säger Lena Tingström.

Drygt 30 fartyg fiskar i området och trålfiske efter nordhavsräka är det mest omfattande fisket. Årligen fångas cirka 200 ton nordhavsräka här.

– Genom utbildningskravet tror vi att yrkesfiskare får en större förståelse om områdets unika naturvärden. Samtidigt möjliggör vi en bättre kontroll för att säkerställa att överträdelser inte sker. Kravet på tillstånd innebär att den som inte följer regelverket kommer att få tillståndet återkallat och inte kan fiska mer i området, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald.

De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juli 2015. Förslaget skickas nu ut på remiss och senast den 27 april ska svaren ha kommit in till Havs- och vattenmyndigheten.

Foto och källa: HaV.

Många bostadsinbrott kan förhindras med hjälp av så kallat märk-DNA. Det visar polisens preliminära utvärdering av ett pilotprojekt i Stockholm där 1 500 hushåll har följts under ett år. Metoden ska nu testas i ett nytt projekt för att minska stölder av båtmotorer, drev, båtar och övrig utrustning vid Näsbyvikens båtsällskap i Täby utanför Stockholm.

Märk-DNA är den modernaste tekniken av stöldskyddsmärkning på marknaden och den har visat på goda stöldförebyggande effekter då märkta föremål är mindre attraktiva att stjäla. Metoden möjliggör också spårning av stulet gods tillbaka till ägaren. Polisen har tillsammans med bland annat SSF Stöldskyddsföreningen och de största försäkringsbolagen genomfört ett så kallat hot-spot-projekt i tre Stockholmskommuner under 2014, för att utvärdera om metoden kan minska inbrott. Slututvärdering pågår, men hittills pekar allt på mycket goda resultat.

Nu är det dags att genomföra ett motsvarande stöldförebyggande ettårigt projekt i båtvärlden med start den 1 april för medlemmarna i Näsbyvikens Båtsällskap. Bakom projektet står också båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö och SSF Stöldskyddsföreningen som även samverkar med polisen.

Näsbyvikens Båtsällskap, som utsetts till årets båtklubb 2014, är en allmännyttig ideell förening, ansluten till Svenska Båtunionen som bildades 1935 och idag har cirka 750 medlemmar.

– Vi har haft stora problem med stölder av framförallt båtmotorer och drev och genom projektet hoppas vi att försvåra för tjuvarna och göra motorer och tillbehör mindre attraktiva att stjäla, säger Roger Alm, ordförande i Näsbyvikens Båtsällskap.

Projektet går ut på att båtägarna får tillgång till DNA-märkning från SSF som ska användas på båt, motor, drev, trailers och annan stöldbegärlig utrustning. Området kommer också att skyltas upp ordentligt för att informera om att märkning är genomförd.

– Vi ser fram emot att se resultatet av projektet säger Per Grywenz på Svenska Sjö, som försäkrar klubbanslutna båtägare. Vi har naturligtvis ett stort intresse av att minska den här typen av stölder för att våra kunder ska få ett problemfritt båtliv och för att inte behöva höja premierna gentemot försäkringstagarna.

Båtmotorstölderna i Sverige har minskat marginellt mellan 2013 och 2014, enligt Brottsförebyggande Rådet, Brå. Men problemet är fortfarande stort. Under 2014 polisanmäldes drygt 2 500 båtmotorstölder.

– Vi tror starkt på DNA-märkning som metod och projektet är viktigt för att bedöma effekterna av märkning som förebyggande metod mot båtstölder, säger Annika Brändström, vd på SSF Stöldskyddsföreningen.

Projektet vid Näsbyvikens Båtsällskap kommer att utvärderas ur ett brottförebyggande perspektiv och planer finns på att det kommer att ske i samband med projektarbete i utredningskriminologi vid Gävle Högskola under ledning av professor Jerzy Sarnecki.

Fakta:
DNA-märkning innebär att en fluorescerande vätska, osynlig för blotta ögat, men synlig med hjälp av UV-ljus, appliceras på det som ska märkas. Varje märkning har ett unikt DNA som går att spåra internationellt och är omöjligt att avlägsna, då minsta partikel av blandningen innehåller en unik kod. SSF:s DNA-märkning innehåller också en stor mängd mikropunkter som möjliggör avläsning och ägaridentifiering på plats dygnet runt.

Märkningen reagerar på UV-ljus vilket gör den lätt att hitta för Polisen. Alla polisbilar i Stockholms Län har utrustas med UV-lampor för att lättare hitta DNA-märkt stöldgods, dessa är finansierade av Stöldskyddsföreningen.

För att visa att någonting är märkt fästs också petsäkra varningsdekaler på det märkta föremålet.

Klassiska Grand Banks är på väg att ta fram en ny modell. Grand Banks 44 Eastbay utrustas med två stycken Volvo Penta IPS 699 och blir en riktigt fin långfärdsbåt.

Grand Banks Yachts har ett antal riktigt klassiska båtmodeller. Nya 44 Eastbay blir en komplettering av den eleganta Eastbay-serien, som fyllde 20 år förra året. Båten beräknas få sin premiär vid båtmässorna i USA till hösten.

Den nya båten är designad av Hunt Associates. Den har ett lättare och starkare skrov än tidigare modeller tack vare modernare produktionsteknik.

44-fotaren lanseras i två olika utföranden med antingen två eller tre kabiner. I huvudsalongen finns elektriskt nedfällbara sidorutor för att släppa in ljus och luft från alla sidor. Den rymliga salongen har ett rejält pentry om styrbord och en stor U-soffa om babord. Ägarkabinen med badrum har gott om stuvutrymmen i denna cruisingbåt.

Motoriseringen är som standard två stycken Volvo Penta IPS 600 (435 hk) dieselmotorer. Toppfarten anges till över 32 knop och marschfarten till mer komfortabla 28 knop.

Eastbay 44 blir den minste modellen i serien. Trots det sägs den ha typiskt rymliga utrymmen, stilfull design och förstklassig komfort.

Premiären för den första båten beräknas ske i september vid Newport International Boat Show, Rhode Island, USA.

Info: www.grandbanks.com

Kampen i Södra Ishavet fortsätter och inom ett par dagar hägrar Kap Horn i horisonten. Dongfeng Race Team har stått för en ny imponerande upphämtning och ombord på ledarbåten har Martin Strömberg chansen att säkra ett hattrick.

Senaste positionsrapport: 0800
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 14–20 knop
Vind: V 9–12 m/sek
Beräknad målgång: 5 april

De senaste två dygnen har de sex båtarna i Volvo Ocean Race seglat nära de banbegränsningar, även kallade ice-gates*, som ska hålla dem säkra från isberg i Södra ishavet. Den femte etappen i tävlingen var fram tills igår en frustrerande resa för Martin Strömbergs Dongfeng Race Team. Men under förmiddagen igår seglade de upp från femte till första plats när motståndarna valde en nordligare väg. Det öppnade för Dongfeng som hittade mer vind och vann nästan 30 Nm.

– Vi tog ledningen ganska fort, vi seglade bra under natten och hade flyt med ett vindskift, säger Martin Strömberg. Men vi har ingen stor ledning och det är långt kvar till mål. Flera av de andra båtarna har varit inom synhåll och samtidigt som vi är på en av de mest avlägsna platserna på jorden är det väldigt jämn segling.

Både Dongfeng Race Team och svenskbåten Team SCA var med om dramatiska kinesgippar tidigare i veckan vilket gjorde att framförallt SCA hamnade på efterkälken. Som mest hade de över 160 Nm upp till täten men sedan dess har de knappat in. Även om de tappat i den senaste rapporten är avståndet halverats till 80 Nm.

– Vår strategi nu är att undvika misstag eftersom vi helt enkelt inte har råd med några, säger Anna-Lena Elled på Team SCA. Det är långt kvar av etappen och det är troligt att vinden ökar när vi närmar oss Kap Horn.

Båtarna har seglat 3500 sjömil av den femte etappen och passerade under onsdagen den position som kallas ”Point Nemo” och är den plats på världshaven som ligger längst från land. Ändå är marginalerna mellan lagen så små att det nästan ser ut som en jolletävling. Elva sjömil bakom Dongfeng ligger MAPFRE, Team Alvimedica, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel på en rak linje inom en sjömil från varandra.

– Vi kommer fortsätta att gippa längs med isbergsgränsen och vi förväntar oss att vinden snart ökar, säger Martin Strömberg. Det har varit öde och kallt och det känns otroligt skönt att närma sig Kap Horn. Men vi har fortfarande de tuffaste dagarna framför oss så det gäller att bita ihop ett tag till.

Båtarna är nu drygt 1 600 Nm från Kap Horn och de väntas komma dit någon gång mellan söndag-tisdag. Martin Strömberg kan då säkra ett seglingshattrick genom att leda runt Kap Horn för tredje gången i rad i Volvo Ocean Race. 2008–09 nådde han udden i ledningen med Ericsson 3 och 2011–12 rundade han i topp med Groupama.

Dongfeng Race Team ligger i delad ledning i den totala poängtabellen i Volvo Ocean Race 2014-15. Enligt Martin Strömberg är deras första prioritet fortfarande att undvika ödesdigra båtskador i det som anses vara den mest utmanande etappen i tävlingen.

– Det har varit god stämning om ombord hela etappen även om vi inte varit med i täten hela tiden. Det är bra att vi inte sätter för stor press på oss själva och under den här etappen känns det som att det finns mer att förlora än att vinna.

Målgången i Itajaí är beräknad till runt 5 april. Med halva den femte etappen seglad är också halva Volvo Ocean Race 2014–15 avklarat. Tävlingen avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

På lördag, 28 mars klockan 20:30 – 21:30, är det dags för Earth Hour – världens största klimatmanifestation som mobiliserar hundratals miljoner människor världen över.I år deltar 172 länder, fler än någonsin tidigare. I Sverige deltar inte bara mer än halva befolkningen, utan även ett stort antal företag, kommuner, skolor och kända byggnader.

I år slås förra årets deltagarrekord då människor från 162 länder och mer än 7 000 städer över hela världen släckte lampan och visade sitt engagemang för klimatet. I år deltar 172 länder. Earth Hour arrangeras i år för nionde gången globalt, åttonde gången i Sverige, och såväl intresse som engagemang är stort. I flera års tid har halva Sveriges befolkning deltagit genom att släcka och medverka i manifestationer. Över 200 kommuner och drygt 500 företag och organisationer samt närmare 800 skolor över hela landet har anmält sig till Earth Hour i år.

– Att så många svenskar deltar varje år är en stark signal till beslutsfattarna, engagemanget minskar inte trots att kampanjen pågått länge. Enligt en ny undersökning vi har gjort ökar såväl kunskap som oro kring klimatet, samtidigt som man upplever att politikerna gör mindre, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

På lördag är det alltså dags igen och förväntningarna är som vanligt stora. Eftersom släckningen sker 20:30 – 21:30, tidszon efter tidszon, går det som en våg över jordklotet. Först ut är Samoa-öarna följt av Australien, Asien, Mellanöstern, Europa och Afrika. Sedan är det dags för Amerika och sist men inte minst Tahiti och Cook-öarna.

Exempel på byggnader som släcks ned i Sverige är Rådhuset i Borås, kyrkorna i Hudiksvall, Malmö opera, Svampen i Örebro samt Globen, Kungliga Slottet, Kaknästornet, Dramaten, Sjöhistoriska museet och Tele2 Arena i Stockholm

Ute i världen är några av de kända byggnader som släcker ned: Eiffeltornet i Paris, Operahuset i Sydney, Tokyo Tower i Japan, Kristusstatyn i Rio de Janeiro, Frihetsmonumentet i Riga, La Sagrada Familia i Barcelona, Nelson Mandela Bridge i Johannesburg, Golden Gate Bridge i San Francisco, Mahalaxmi Templet i Indien, Taipei Arena i Taiwan, Niagarafallen, Parlamentspalatset i Bukarest, Fortuna Hotell i Hanoi, Getty Center, Los Angeles, Brandenburger Tor i Berlin, Kungliga slottet i Oslo, Akropolis i Aten, Parlamentet i Budapest och Times Square i New York.

De lokala WWF-kontoren rapporterar löpande om kända byggnader som släcker samt om manifestationer under Earth Hour, läs mer på www.earthhour.org.

– Earth Hour handlar inte om att spara energi under den timmen vi släcker utan om att uppmärksamma klimatförändringarna och vad vi kan göra åt dem. I år har vi fokuserat speciellt på städer eftersom de står för en stor del av utsläppen och allt fler människor flyttar till just städer. Vår uppmaning till politikerna är därför att bygga och planera hållbara, resurseffektiva städer för en mer hälsosam livsstil, säger Mariann Eriksson, marknadschef på WWF.

Läs mer om Earth Hour här: www.wwf.se/earthhour

Volvo Ocean Race är nu halvvägs runt jorden. Efter nio månaders extrem kappsegling över oceanerna kommer slutligen deltagarna i Volvo Ocean Race under juni till slutmålet Göteborg. Nu är det officiellt att svenska Mustodistributören Trendmark är Official Port Supplier.

– Eftersom Musto är Official Supplier för hela VOR är det naturligt att vi som svenska representanter stödjer evenemanget i sin spännande slutfas med målgång i Göteborg, säger Tomas Frydebo på Trendmark.

En jättepublik förväntas välkomna seglarna i hjärtat av Göteborg. Evenemangsområdet Race Village i Frihamnen kommer att bjuda på en riktig folkfest. Planeringen av målgången har pågått i mer än två år och nu är det snart färdigt. Race Village är öppet 21-28 juni och erbjuder aktiviteter för alla åldrar, seglingstävlingar för ungdomar, öppet hus på VOR-båtarna, direktsända race på storbildsskärmar, utställningar och scenunderhållning i världsklass.

Såhär kommer Race Village se ut: www.youtube.com/watch?v=nAkGB7nBBLc

Fyra av sju deltagande team i 2015 års VOR valde Musto – världens mest balanserade sjöplagg. På musto.se kan du se hela kollektionen, från extrema oceanplagg till välavstämda fritidsplagg. På vår site hittar du även den officiella Volvo Ocean Race kollektionen. Varför inte välkomna seglarna klädd i en Musto Gothenburg Jacket. Eller med någon av de andra för VOR 2015 unika plaggen och accessoarerna.

Mer och mer metangas frigörs från svenska fjällsjöar. Dessutom finns ett samband mellan metanbubblorna och antalet soltimmar på sommaren. Dessa nya forskningsresultat från Stockholms universitet skapar bättre möjligheter att förutsäga framtida metanutsläpp.

– Bubblor från sjöar är en av de stora transportvägarna för växthusgasen metan mellan mark och atmosfär, men det är också det svåraste att mäta. Genom att länka metanbubblorna till inkommande solstrålning kan vi koppla det till något som är lättare att mäta så vi kan göra tillförlitliga uppskattningar över längre tid – både bakåt och i framtiden, säger Brett Thornton, forskare vid Stockholms universitet och den som ledde den senaste studien som publicerats i Geophysical Research Letters.

Forskarna har använt förutsägelser om hur länge fjällsjöar är isfria i framtiden och därigenom kunnat göra prognoser över hur mycket metan som bubblar från sjöarna fram till år 2079.

– För att kunna göra säkra och storskaliga uppskattningar av metanbubblande i framtiden, är det ett viktigt steg att veta hur mycket metan som når atmosfären från sjöar i Sverige och hela Arktis, oavsett framtida temperaturer, säger Brett Thornton.

Forskargruppen vid Stockholms universitet har studerat sjöar i Stordalens myrmarker nära Abisko i norra Sverige. Dessa sjöar är typiska för det arktiska och subarktiska klimatet. De är relativt grunda och inbäddade i ett torv- och våtmarkslandskap. Mängden metan som frigörs från bubblor i de studerade sjöarna i Sverige verkar ha ökat med 24 procent sedan 1916. År 2079 förväntas ökningen vara uppe på 80 procent.

Förra året publicerade forskargruppen en vetenskaplig artikel där de kombinerade data för metanbubblor med uppgifter om hur mycket solsken det varit varje sommarsäsong. Resultatet var överraskande; mängden metanbubblor från sjöarna verkar vara starkt kopplad till solstrålning.

Att ha kunnat påvisa denna koppling är viktigt då solstrålning är mycket enklare att mäta än hur mycket metan som bubblar upp. Med denna nya kunskap kunde forskarna kombinera långtidsmätningar om inkommande solstrålning i Abisko, med uppgifter om när sjöarna i området blev isfria, och sina egna mätningar av metanbubblor. Resultatet har blivit tillförlitliga bakåtuppskattningar av metanbubblande från grunda sjöar i norra Sverige med början 1916.

Fakta om metan
Metan är en viktig växthusgas som över långa tidskalor på omkring 100 år har högre global uppvärmningspotential än koldioxid. Bland forskare har varnande röster hörts om att stigande temperaturer i Arktis skulle kunna frigöra kol som under lång tid lagrats i permafrosten och att detta så småningom skulle kunna nå atmosfären i form av bland annat metan. Denna frigörelse av kol och metan ur permafrosten kring Arktis har därför ägnats stor vetenskaplig uppmärksamhet de senaste åren.

En forskargupp under Patrick Crills ledning vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet, har studerat metanutsläpp från Stordalenmyren i flera år. Gruppen mäter metanutsläpp från våtmarken och från flera sjöar runt omkring myren.

Danmarks Geodatastyrelse har beslutat att införa en ny modell för licensiering av sjökort vilket innebär att Seapilot kan bli första appen som presenterar officiella sjökortsdata för fritidsbåtar.

Seapilot har varit en del i ett testprojekt där Danmarks Geodatastyrelse avser införa en ett nytt sätt att licensiera sjökorten som kommer att gynna fritidsbåtslivet. Med detta sätter man en ny standard tillsammans med Norge och Sverige för sjökortsdata och säkerhet för fritidsbåtar.

Danmark formaliserar standarden för licenshantering då de har hårdare formella krav på vilken typ av utrustning som krävs ombord, till skillnad från Sverige. Beslutet innebär att det i Danmark kommer att bli tillåtet att använda en mobil enhet med Seapilot installerat som främsta navigationshjälpmedel så länge den är uppdaterad.

Seapilot kan då bli den första licensierade appen som presenterar officiella sjökort i Danmark till att börja med.

Målet med licensieringen är att främja säkerhet på sjön genom att tillhandahålla uppdaterade digitala sjökort som alternativ till papperssjökort.

– Vi på Seapilot tycker att det är viktigt att det uppmärksammas hur viktigt det är att alltid ha uppdaterade sjökort och kommer med glädje ansöka om att bli distributör av Danmarks officiella sjökort, säger Jens Johansson, VD True Heading AB.

Som exempel var det ca 2600 ändringar i de Norska sjökorten och i de Svenska sjökorten ca 2700 ändringar under 2014 vilket tydligt framhäver vikten av att uppdatera sjökorten kontinuerligt.

En man som med vattenskoter körde på en kvinna, smet från platsen men sedan anmälde sig själv har dömts till böter och skadestånd.

Kvinnan som blev påkörd fick allvarliga skador i huvudet. Trots det fortsatte vattenskoterföraren och stack från olycksplatsen.

Olyckan inträffade utanför Bromma. Domen har avkunnats i Solna tingsrätt. Mannen dömdes till 70 dagsböter samt ett skadestånd på över 250 000 kronor för grov vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada.

Info: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6125615

På årets Allt för sjön premiärvisades nya Nordstar 30 Patrol. Båten, som utvecklats från Nordstars populära 31-fotare, är en sjöjeep för tuffa förhållanden med komfort utöver det vanliga.

Förutom ett tufft yttre och ett offshore-klassat skrov bjuder Nordstar 30 Patrol även på komfort i form av dubbla sovhytter, stort pentry, dusch och varmvatten. Tack vare en modern konstruktion och tillverkningsprocess är Nordstar 30 dessutom vridstyv, lätt och prisvärd.

Precis som alla Nordstars modeller har båten nedsänkta gångdäck runt hela båten, stora skjutdörrar till hytten och ett rymligt akterdäck. Nordstar 30 Patrol levereras med inombordare i enkel eller dubbelmontage. Med de större motoralternativen är en marschfart på 40 knop inget problem. Allt för att du ska ta dig till och från landstället eller utflyktsmålet snabbt, säkert och bekvämt – oavsett väder.

Nordstar 30 Patrol och Nordstar 24 Patrol visades på mässan av Nordstar Sverige. De är sen årsskiftet ny distributör i Sverige av Nordstars omfattande modellprogram mellan 24-40 fot.

Info: http://www.nordstarsverige.se/nordstar-32/

Norge får en ny lag om att det blir obligatoriskt att bära flytväst i alla båtar under 8 m som förflyttar sig. Med en rösts övervikt fattades beslutet i det norska Stortinget.

Lagen har genast startat en del diskussioner om vad den egentligen gäller och hur det är med alla båtar över 8 m. Ungefär samma gränsdragningsproblematik som med den svenska promillelagen.

Info: http://www.nrk.no/sorlandet/pabyr-redningsvest-med-knappest-mulig-flertall-1.12277626

Det blir ökade satsningar på skötsel och skydd av svensk natur i regeringens vårbudget. I den kommande vårändringsbudgeten förstärker regeringen satsningarna på svensk natur med 430 Mkr. Havs- och vattenmiljöer får 20 Mkr mer, totalt 687 Mkr.

I ett naturrikt land som Sverige är det lätt att ta våra skogar, fjäll och vatten för givna men skötsel och vård är en förutsättning för att dessa upplevelsevärden ska finnas kvar. I våra skogar finns nära 900 hotade arter. Livsmiljöer har förändrats så pass mycket att vart tjugonde djur-, växt- och svampart riskerar att dö ut, exempelvis fjällräven som idag klassas som akut hotad.

Friluftsliv är den aktivitet som lättast motiverar människor till ökad fysisk aktivitet. Många hälsorelaterade livsstilar och beteenden grundläggs under ungdomsåren, och friluftsliv är inget undantag. Fysisk aktivitet är relaterat till såväl fysisk som psykisk hälsa. Enligt rekommendationer från WHO ska barn och unga vara fysiskt aktiva minst en timme om dagen. Andelen som uppnår detta är fortsatt liten och också mindre bland flickor än pojkar i alla åldrar.

Regeringen ökar i vårändringsbudgeten för 2015 investeringarna i skydd av värdefull natur med 250 mnkr. Det innebär att skyddet för biologisk mångfald utökas, flera naturskogar kan skyddas och flera marina reservat kan inrättas. Regeringen föreslår en ökning av anslagen till skötsel av värdefull natur med 110 mnkr i år. Anslaget har under flera år legat på ungefär samma nivå. Samtidigt har antal naturreservat ökat kraftigt. Regeringens förslag möjliggör välbehövliga satsningar på ledsystem i fjällen, reservatskötsel, information och fler broar på populära vandringsleder. Även den marina miljön får ett tillskott på 20 mnkr för 2015 så att arbetet med att skydda havsområden och fiskarter kan förstärkas, bland annat genom att flera marina reservat inrättas.

Totalt föreslår regeringen en budgetförstärkning med 430 mnkr till svensk natur för innevarande år. I denna summa inkluderas även ökade anslag med 50 mnkr till myndigheter och arbete för en friskare miljö. Under mandatperioden kommer satsningarna på natur och havsmiljö att öka med sammanlagt 4,3 miljarder.

Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2015 (alla belopp anges i miljoner kronor)
Allmän miljö- och naturvård, UO20 Anvisat anslag

Förändring av anslag Ny anslagsnivå
1:3 Åtgärder för värdefull natur 650 110 760
1:16 Skydd av värdefull natur 715 250 965
1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö 667 20 687

De skyhöga kostnaderna för att delta har gjort America’s Cup till en av världens mest laddade rikemansklubbar. Nu har organisatörerna av 2017 America’s Cup visat hur man kan minska kostnaderna dramatiskt, främst genom att ta fram en mindre båt.

– Efter att ha sett över prototyperna till den nya båten AC45 och testat i flera månader är det helt klart att det blir mycket lägre kostnader om vi tävlar i mindre båtar 201. Vi skulle radikalt kunna minska kostnaderna utan att offra något på dramatiken eller design, konstruktion och den idrottsloga utmaningen i America’s Cup, säger Commercial Commissioner Harvey Schiller.

– Vi har ansvaret att tänka på vad som är bäst även i det långa loppet för America’s Cup. Att segla i en mindre båt 2017 och i framtiden är ett stort steg i rätt riktning.

De nuvarande kostnaderna för att hålla ett team i America’s Cup är mycket för höga även med en båt som AC62. Förändringarna till en mindre båt har diskuterats sedan slutet av förra året, då alla inblandade möttes vid ett möte i London. Vid den tiden var det bara ORACLE TEAM USA och Emirates Team New Zealand som föredrog en mindre båt.

– Nu när teamen har sett de nya båtarna in action är det en klar majoritet som vill ha den här förändringen.

Båtfarten i den nya båten är förväntad att bli jämförbar med i den senaste upplagan av America’s Cup tack vare nya framsteg inom design.

– Det här blir en stor förändring, men det är nödvändigt om vi ska skapa ett uthålligt America’s Cup även för framtiden, säger Sir Ben Ainslie, skeppare och teamchef för Ben Ainslie Racing.

– De här båtarna kommer att reducera kostnaderna väldigt mycket, men ändå innebär en rejäl utmaning för både seglare och designers.

– För Team France blir det här en ny möjlighet. Vi kan skapa ett väldigt tävlingskraftigt team för ungefär halva budgeten mot tidigare. Med den mindre båten kan vi klara oss med en budget på 15–20 MEURO för att kunna vinna America’s Cup, säger skepparen Franck Cammas.

Även svenska Team Artemis håller med.

– De här förändringarna kanske hjälper en del av de nuvarande teamen att bli mer tävlingskraftiga, men det är helt klart att det handlar om framtiden för hela America’s Cup, säger Iain Percy, team manager för Artemis Racing.

Den 28–29 mars är det dags för Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen. I år hålls Båtriksdagen i Helsingborg. Bland annat ska Båtriksdagen ta ställning till motioner om miljöcertifiering av båtklubbar och SBU:s framtida inriktning.

På fredagskvällen kommer marinbiologen Kristin Johansson att informera deltagarna om ”Livet under ytan” i Öresund. Därefter hälsar Helsingborgs borgmästare hälsar Båtriksdagen välkommen i Rådhuset kl. 09.30 på lördagsmorgonen.

Under lördagen blir det också en busstur till olika delar av Helsingborg. Rundturen avslutas med lunch på Sofieros slott. Guider kommer att ordna sightseeing i Helsingborg och Helsingör för medföljande under båtriksdagsförhandlingarna.

De sedvanliga förhandlingarna påbörjas på Marina Plaza direkt efter lördagens lunch. Kl. 18.30 ajourneras förhandlingarna för att fortsätta på söndagsmorgon.

På lördagskvällen hälsas nya deltagare välkomna, förtjänsttecken delas ut och efter middagen blir det besök av spexare från Lund.

Alla handlingar och underlag med motioner och propositioner finns på SBU:s hemsida.

Info: www.batunionen.com

Svenska Dahl Naval AB har fått nya ägare i Lennart Alpståls företag i Estland. Alpstål är mannen bakom företaget som bygger både Arcona och Delta. Nu kommer en ny Dahl P10 ”civil patrullbåt”, som redan har sålts i fyra exemplar.

De första båtarna väntas bli klara till sommaren. För designen av den 11 m långa båten svarar Ted Mannerfelt hos Mannerfelt Design Team, som har sitt kontor i Täby (Viggbyholm).

Lennart Alpståls varv, Luksusjaht, är specialiserat på att bygga båtar modernt i vakuuminjicerad kolfiber. De bästa bevisen för detta är Delta Powerboats och även Arcona segelbåtar.

Informationen är än så länge knapphändig. Men skvallret säger att nya Dahl P10 blir en djärv patrullbåt i vakuuminjicerat kolfiber för användning året runt.

Dahl Naval AB är tidigare mest kända för sina snabba prestanda-RIB. Nu är dock siktet inställt på lite vanligare båtar.

Som framgår av bilden här intill är Dahl P10 en tufft designad båt med stor kabin, fördäck och akterdäck. Inga detaljer mer än måttuppgifter har framkommit, men båten får troligen goda fartegenskaper. Enligt uppgifter i media är båten designad och byggd för farter upp till 50 knop.

Tekniska fakta
Längd: 11,00 m
Bredd: 3,10 m
Vikt: 3 000 kg
Material: glasfiber eller kolfiber
Motor: 1 x Volvo Penta D6-370 eller 2 x Volvo Penta D3 20
Bränsle: 650 liter
Pris: från 2,6 Mkr
Info: www.dahlnaval.se

Fotografen Brutus Östling och producenten Fredrik Granath arbetar med det internationella projektet “Ground Zero”: Resultatet publiceras inom ett par år i över 30 länder. Projektet handlar om Arktis natur och djurliv, samt vad som sker med ett klimat i förändring. Framtiden för vår miljö och vårt klimat är direkt kopplat till vad som sker i Arktis.

Fredrik och Brutus arbetar nästan uteslutande på vattnet. På vintern tar man sig fram på den frusna havsisen med snöskoter, skidor och till fots. På sommaren med större och mindre båtar. Fredrik säger “I vårt fältarbete kommer säkerheten alltid först. Kompromisslös kvalitet och pålitlighet är helt nödvändigt. Vi är därför väldigt glada över vårt samarbete med Cordland Marine”.

Brutus Östling är en av världens främsta naturfotografer. Under de senaste tio åren har han publicerat nio fotoböcker, flera av dem bästsäljare. Brutus har även vunnit många priser, t.ex Augustpriset och Pandapriset, samt blivit utnämnd till årets naturfotograf i både Sverige och Norden.

Fredrik Granath har arbetat i Arktis i femton års tid, dels med egna projekt som t.ex “Vanishing World”, en av de mest framgångsrika fotoböckerna internationellt det senaste decenniet, och dels för andra, som t.ex National Geographic. Fredrik är en världsledande expert på fältarbete och produktion i Arktis.

Foto: Brutus Östling/Ground Zero

Många Linjettseglare är väl förberedda och har anpassat sina båtar inför lagen om toalettavfall som träder i kraft 1 april. Från den 1 april är det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall till vattnet. Förbudet gäller i hela Sveriges sjöterritorium. Syftet är att minska utsläppen av fosfor och kväve till våra svenska vatten.

På Rosättra Båtvarv utanför Norrtälje har man anpassat många äldre segelbåtar de senaste åren. För standardbyggda Linjetter finns ett färdigt koncept med måttanpassade tankar.

– Egentligen har vi varit redo sedan slutet av 90-talet, Rosättra Båtvarv anpassade redan då nyinstallerade toatankar efter gällande CE-regler med sugtömning säger Fredrik Svensson på Rosättra Båtvarv.

Det är de äldre modellerna Linjett 30 och Linjett 32 från 1970- och 80-talet samt Linjett 35 från början av 90-talet som behöver uppdateras. Just nu är vårarbetet i full gång och endast enstaka segelbåtar hinner anpassas inför den kommande säsongen. Efterfrågan har varit stor och lagret av tankar börjar ta slut, ny leverans kommer till hösten.

– Om du har en Linjett som behöver uppdateras till nya lagen så kontakta oss eftersom det är lång leveranstid på tankarna avslutar Fredrik Svensson på Rosättra Båtvarv.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

Vårens tecken syns på Käringön, krokus, snödroppar, och nu också kursverksamhet i stor omfattning. Flera företag är nu igång och utbildar åter på Käringön. I veckan hölls första kurserna hos SFA – Sjöfartsakademien Käringön AB.

Det var grundläggande sjösäkerhetsutbildning, så kallad Basic Safety som övades. Eleverna kom från hela landet och arbetade bland annat på det kända rederiet Hurtigrutten.

Sjöfartsutbildningar som Basic Safety med flera är krav för den som ska tjänstgöra till sjöss på fartyg. Käringöns sjöfartsutbildningar är ledande och unika eftersom eleverna kan träna praktiskt.

Foto: G Arwidson.

Många vill njuta av miljön på Huvudskär. Nu öppnar Skärgårdsstiftelsen vandrarhemmet i egen regi från och med 15 maj 2015. Dessutom kör Waxholmsbolaget reguljära turer under sommaren till Huvudskär.

Huvudskär är ett legendariskt besöksmål i Stockholms skärgård. En plats att drömma sig bort till i yttersta havsbandet med öppen horisont mot öster. Nu gör vi det enklare för fler att besöka Huvudskärsarkipelagen.

Bokning sker genom Skärgårdsstiftelsens hemsida eller per telefon till Lina Lindblom, 070-377 01 98. (Tel tid 9.00 – 10.00 må–fre).

Det är 22 bäddar i det före detta Tullhuset och i Lotshuset, där stiftelsen hyr ut lägenheterna veckovis. Totalt finns det tio bäddar i de två lägenheterna.

Under högsäsong, 16 juni – 16 augusti, går Waxholmstrafik från Dalarö tre gånger varje vecka. Tisdag, fredag och söndag går båten från Dalarö kl. 11.30 och via Fjärdlång för passning med Waxholmsbåten från Stockholm till Utö, är ankomst på Huvudskär kl. 12.30. (Tabell 18 och 19)

Båten ligger kvar tre timmar på Huvudskär och går tillbaka kl. 15.30 och är åter Dalarö cirka 16.30.

För resor innan högsäsongen, och efter högsäsongen kör Dalarö Sjötransporter några turer för att ge möjligheter att besöka Huvudskär och bo på vandrarhemmet.

Info: www.skargardsstiftelsen.se/omrade/huvudskar

Den första provseglingen av nya Far East 28 R och en rejäl provkörning av både nya Nimbus 305 Coupé och Yamarin Cross 64 BR finns med i det nya numret av Båtliv. I tidningen kan du även läsa om ett stort missnöje med ökande priser i båthamnar samt vett och etikett ombord.

Varje dag kan du också följa nyheterna inom båtlivet. Här på hemsidan www.batliv.se finns en uppdaterad och bra översikt över nya båtar och tillbehör. På sajten finns också många artiklar och bilder med mera som inte får plats i tidningen.

Båtlivs E-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt

Ladda hem hela Båtliv som pdf:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.VOXps_mG98E

Facebook:
https://www.facebook.com/tidningenbatliv