Nyheter

Silver Wind är namnet på en helt ny yacht från International Shipyards Ancona (ISA) i Italien. Under hennes fartfyllda yta döljer sig en kombination av dieseldrift, vattenjet och eldrift.

Det här är det välkända varvets allra senaste yacht och den största i företagets serie med ”Sport line”. Dessutom är det en riktigt snygg yacht med eleganta linjer. För exteriören svarar Andrea Vallicelli medan Nuvolari Lenard står för interiören.

Det är inte många yachtägare som beställer så avancerad och modern teknik som den här 43,63 m långa yachtens ägare har gjort. Genom att använda vattenjet och dieselmotorer samt eldrift kan han välja mellan att plana i 32 knop och att glida fram ljudlöst utan miljöpåverkan i åtta knop.

Generatorerna har dessutom varierbart varvtal, vilket är en ny teknologi i yachter. Ombord finns dessutom den mest avancerade navigationsutrustningen med I-Bridge, AIS och djupdata. Troligen är det här världens mest avancerade yacht i sitt slag idag.

Ägaren har en annan yacht från samma varv, en 51 m deplacerande båt för världsomsegling. Den här yachten är mer tänkt att användas i ”hemmavattnen”, det vill säga Medelhavet…

Utrymmena ombord är strikt uppdelade för ägare med gäster och besättning. På huvuddäck finns salong, middagsutrymmen och ägarkabin med utsikt föröver. Runt det rymliga matbordet på huvuddäck finns plats för tolv gäster.

Om det blir långtråkigt att titta på Medelhavets blåa böljor finns en mängd alternativ. Yachten har, förutom diverse solutrymmen och barer, även ett system för service som hanteras med en iPad. Servicesystemet är designat Videoworks och integrerar all ljud- och ljusutrustning ombord. Hela yachten kan övervakas med iPad, från båtens Apple TV, till et kalejdoskop och iTunes, ljus- och ljud överallt etc.

Ägaren är ytterst känslig för ljud. Därför har båten ljuddämpande utrustning av olika slag, bland annat fyra mikrofoner som aktivt hjälper till att dämpa ljud i ägarkabinen.

Varje badrum och duschutrymme ombord har sitt eget mosaikgalleri och på väggarna hänger dyrbar konst från italienska konstnärer. Här finns också paneler klädda med tyger från Hermès och annat av livets riktigt goda.

Mellan besättningens kojer finns utrymme för båtens tender, en 5.,5 m Castoldi RIB. Här finns också andra leksaker; två vattenskotrar med mera.

Silver Winds vanliga framdrift sköts med kraft från två stycken MTU dieselmotorer, som driver vattenjetaggregat från svenska Kamewa genom särskilda backslag. Till systemet är även kopplat till motorer från Siemens, som kan försörja vattenjetarna när huvudmotorerna är avslagna.

Med MTU-motorerna når Silver Wind en toppfart på 32 knop och en marschfart på 26 knop. Med eldrift är det tyst kryssning i åtta knop som gäller. Dieselgeneratorerna drar då ”endast” 91 liter per timme.

Tekniska fakta:
Längd: 46,3 m
Bredd: 9,5 m
Djup: 2,95 m
Deplacement: 400 ton
Motorer: 2 x Caterpillar 3512B DITA SWAC
Fart (Max/Cruise): 17,5 knop/15 knop
Räckvidd: 4 500 Nm vid 12 knop
Ägare och gäster: 12
Besättning: 9
Tender: 1 x 5,5 m Castoldi
Konstruktion: Stålskrov; överbyggnad i aluminium
Konstruktion och design: Baglietto; Francesco Paszkowski Design
Interiör: Francesco Paszkowski Design; Margherita Casprini
Byggare: Baglietto, 2014

Bilder: Jeff Brown/Mark Sims / Boat International

Info: http://www.baglietto.com/

Hela 76.310 besökare valde att fira påsk på Bilsport Performance & Custom Motor Show vilket är en ökning med 9.000 besökare i jämförelse med 2014 års mässa.

Fordonsutställare från Sverige och resten av Skandinavien – till och med från Nordamerika – fyllde Elmias mässhallar i Jönköping med bilar, motorcyklar och lastbilar av allra högsta klass.

Bilsport Performance & Custom Motor Show sträcker sig även utanför taken. Bland annat uppvisningar, shower och tävlingen Påsksladden som innebar full gas samtliga fyra dagar.

Flera tunga priser delades ut efter jurybedömningen. Ett av de tyngsta priserna – People’s Choice Performance – gick till Anders Franzén från Hjo. Hans Amazon hyllades av både besökare, jury och den kanadensiske custombyggaren JF Launier.

Bilden:
Anders Franzén, Hjo, chockade både besökare, jury och andra utställare med sin makalöst välbyggda Volvo Amazon. Det ledde bland annat till priset People’s Choice Performance.

Varje år sker tusentals olyckor i samband med backning eftersom det är svårt att se vad som finns bakom sitt fordon. Genom att möjliggöra anslutning av backkamera till de enklare navigatorerna gör Garmin denna viktiga teknik tillgänglig för fler förare. BC 30TM backkamera säljs separat och ger en tydlig bild från området bakom fordonet. Den nya Essential-serien har också flera navigationsfunktioner som tidigare endast funnits tillgängliga i de mer exklusiva modellerna, som Garmin Real DirectionsTM, Direct Access och Foursquare®data.

– nüvi Essential har länge varit vår mest sålda serie bilnavigatorer, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Dessa fristående navigatorer har alltid erbjudit kvalitetsupplevelser och nya funktioner gör det ännu enklare att ta sig fram i trafiken. Miljontals förare har nu också möjlighet att uppgradera sitt fordon med backkamera för att enklare undvika kollisioner vid backning.

Backkameran BC 30 monteras på bakre delen av ditt fordon och är tåligt nog att stå emot de tuffaste väder. Om kameran är ansluten till backljuset visar navigatorn kamerabilden när du lägger i backen (och växlar tillbaka till navigationsläge när du lägger i växeln igen). Om inte räcker det med en enkel knapptryckning för att växla mellan kamera och navigationsläge.

Nya Essential-serien har flera funktioner som inte funnit på den här serien tidigare och som gör det enklare än någonsin för dig att hitta rätt väg. Exklusivt för Garmin finns Real Directions som guidar dig på ett naturligt och intuitivt sätt. Funktionen använder kända landmärken, byggnader, trafikljus och stoppskyltar för att ge körinstruktioner. T.ex. Säger den ”sväng höger vid Statoil” eller ”sväng vänster vid trafikljuset”. Dessutom har de nya enheterna miljontals förinstallerade platser från Foursquare så du kan hitta och utforska nya och populära företag, butiker, restauranger eller andra destinationer. Du kan enkelt söka efter Foursquare-platser via menyn och ”Vart?” För att få vägbeskrivningar.

Direct Access är en ny funktion i Essential-serien som hjälper dig att navigera till komplexa destinationer som köpcentrum och flygplatser. Du kan enkelt söka efter restauranger och butiker inne på ett köpcentrum eller terminaler och biluthyrningar inne på en flygplats. Navigatorn guidar dig till ingången som är närmast slutdestinationen och talar om var den finns. T.ex. Åhlens finns innanför på övre plan.

Ytterligare funktioner som finns med är Lane Assist som tar dig säkert genom komplexa korsningar och avfarter, School zone och fartkameror samt Up Ahead som informerar om närliggande intressanta platser. Enheterna visar även gatunamn, hastighet, aktuell hastighetsgräns och ankomsttid.

2015 års Essentialserie finns med 5 och 6 tums vändbara skärmar så du själv kan välja hur du vill ha karta och information presenterad. Enheterna kommer med Livstids kartuppdateringar1.

Nya Essential-serien finns tillgänglig nu till ett rekommenderat cirkapris på 1 399: – (nüvi 57LM) och

Pris 1 699 kr (nüvi 67LM). BC 30 backkamera har ett rekommenderat cirkapris på 1 599 kr.

Info: www.garmin.se

Stöldskyddsspecialisten BoatSecure introducerar Märk-DNA på båtmarknaden. Märk-DNA är det modernaste stöldskyddet, som ger polisen ökade möjligheter. BoatSecure har marknadens mest prisvärda Märk-DNA, det moderna och effektiva skyddet för din båt och båtmotor.

Märk-DNA penslar du själv på dina saker för att sedan sätta varningsdekalerna med varningar på olika ställen i omgivningen. Sedan lägger man in sina personliga uppgifter. Information om de saker du märkt finns i ett register som internationell polis har åtkomst till.

Det går knappt att se Märk-DNA. Polis och tull ser DNA-märkningen genom att lysa på dem med en UV-ficklampa. Det går inte att ta avlägsna märkningen utan att också förstöra det ytskikt som märkningen är applicerad på. Detta gör också att föremålet i de flesta fall är mindre intressant för tjuven. Polis och tull satsar nu stora resurser på utbildning och utrustning för att kunna spåra Märk-DNA.

För att tydliggöra att Märk-DNA finns levereras varje kit med flera etiketter och dekaler som man kan sätta på de saker man märkt. Det medföljer dekaler i olika storlekar som man sätter upp som en varning på båtmotorn, vindrutan, båtplatsen, fendrarna, mm.

Försäkringsbolagen ser också mycket positivt på Märk-DNA. Därför ska du ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se om de kan ge dig några rabatter när du skyddar din båt eller båttillbehör med DNA-märkning.

BoatSecure stöttar båtklubbar med rabatterade paket, mer information, stöldskyddskonsultation, demonstrationer och skyltning för att öka stöldskyddet.

Info: www.boatsecure.se

Nu finns det en prisvärd och enkel ankarwinch som är konstruerad för mindre båtar. Även på en styrpulpet eller ribbåt vill man gärna ha en smidig lösning för ankring. Nuvarande ankarspel är stora och dyra och passar inte för mindre båtar, men nu finns en serie från amerikanska Trac med små ankarwinchar.

Elektrisk ankarwinch Big Water 45 är en prisvärd och lättplacerad ankarwinch för mindre båtar upp till 24 fot. Denna modell har ”frittfall-funktion”. Ett tryck på utknappen så frikopplas mekanismen och ankaret sänks, när önskad längd på linan är ute spärras den med ett tryck på uppknappen. Som tillbehör finns trådlös fjärrkontroll och manöverpanel. Saltvattenmodell med utökat korrosionsskydd.

Winchen har bland annat inbyggd belysning, 100 fot ankarlina, automatsäkring och inbyggd vattentät knappsats. Max ankarvikt är 20 kg. Båtlängd upp till 24 fot.

Hastighet: 65 fot/minut upp, fritt fall ner
Mått winch: Längd 26 cm, bredd 21 cm, höjd 16.5 cm
Mått ankarhållare: Längd 9 cm, bredd 13 cm

Pris 3 495 kr.

Info: www.drev.se

Efter en global fototävling har Suzuki utsett vinnaren av tävlingen ”Suzuki Marine Way of Life”. Bilden heter ”One ride to paradise” och är tagen i Nya Kaledonien.

Den vinnande bilden (stora bilden på första sidan) utsågs bland massor av inskickade bilder från 21 länder. Förutom vinnarbilden utsågs tre stycken runners up för ”Awards for Excellence”. En av dessa är ”Suzuki Sunset” från Sverige.

De övriga belönade bidragen heter ”Doing it the Mozambican way” från Sydafrika och ”Feel so nice with Suzuki outboard” från Japan.

Företaget presenterade sin första utombordsmotor, D55, redan 1965. Suzuki vill naturligtvis marknadsföra sitt 50-årsjubileum och varumärke med fototävlingen.

Den vinnande bilden – ”One ride to paradise” – kommer att användas i Suzukis marknadsföring under hela 2015.

Team SCA anlände idag till Itajaí, Brasilien efter tre veckor av hård kappsegling från Auckland, genom Södra ishavet och runt Kap Horn. Svenskbåtens resa i den femte etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 har varit långt från lätt.

– Vi klarade oss i hamn. Vi har gjort misstag och saker har gått fel, men vi klarade oss hit i ett stycke så vi är glada, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies efter målgången.

Laget korsade mållinjen i det brasilianska etappmålet idag klockan 13.52 (UTC) och togs emot som hjältar, nästan två dagar efter vinnarbåten Abu Dhabi Ocean Racing. Team SCA slutade femma utav de sex båtar som startade etappen. Besättningen, där svenska Onboard Reportern Anna-Lena Elled ingår, har ställts inför ett par mycket utmanande situtationer de senaste veckorna.

En knapp vecka efter etappstarten i Auckland, Nya Zeeland den 17 mars råkade laget ut för en oplanerad gipp där båten lades helt på sidan (en kinesgipp). Under incidenten skadade de ett viktigt försegel vilket gjorde att de hamnade på efterkälken under seglingen mot Kap Horn.

– Vi bevisade i början att vi kunde hålla jämna steg med de andra, men sedan gick ett av våra försegel sönder, ett viktigt segel som vi behövde under den här etappen, säger Sam Davies.

– Det var riktigt, riktigt tufft och vi var frustrerade. Etappen blev en annan typ av utmaning från och med då.

Team SCA mötte precis som konkurrenterna tuffa förhållanden i Södra ishavet med kyla, hård vind och stora vågor. Under en natt förlorade de all elektronik ombord men den 1 april rundade de tillslut Kap Horn.

I söndags slog olyckan till igen när de kolliderade med ett okänt föremål i vattnet och förlorade sitt roder på babordssidan. Besättningen lyckades göra en lagning som höll in i mål även om båten inte kunde segla i maxfart. Nu kommer besättningen att få ett par dagars vila efter de nästan 20 dygn och 17 timmar som det tagit dem att genomföra etappen.

Ett In-Port Race seglas i Itajaí den 18 april och den sjätte etappen starar den 19 april och går till Newport, Rhode Island i USA. Då beräknas även Martin Strömbergs Dongfeng Race Team vara med på startlinjen efter att de bröt den femte etappen på grund av ett mastbrott.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Efter en intensiv etappavslutning lyckades Abu Dhabi Ocean Racing hålla kvar sin ledning över mållinjen i Itajaí, Brasilien. De utökar därmed sin ledning i den totala poängställningen. Team SCA skadade under dagen ett roder i en kollision med ett föremål i vattnet vilket kan försena deras målgång.

– Den har varit en monsteretapp, säger Abu Dhabi Ocean Racings brittiska skeppare Ian Walker. Vi har seglat väldigt bra, framförallt i den hårda vinden nere i ishavet och jag vill berömma hela besättningen för deras insats.

Efter att ha seglat 7 000 Nm genom Södra ishavet och runt Kap Horn hade fyra lag chans att ta hem den femte etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 i en intensiv slutspurt. Seglingen från Auckland till Itajaí i Brasilien är tävlingens längsta och tuffaste delsträcka.

– Det är otroligt att vi efter racing i Södra ishavet har kappseglat med fyra båtar inom synhåll från varandra, säger Ian Walker. Tävlingen har samma intensitet som inomskärssegling där taktiska drag mellan båtar blir mer avgörande än stora navigationsbeslut.

Abu Dhabi tog ledningen efter att båtarna rundade Kap Horn i måndags. Närmast bakom dem var spanska MAPFRE och Team Alvimedica slutade trea. Fyran Team Brunel (Nederländerna) gick i mål mindre än en timma efter vinnarna. Abu Dhabi utökar nu sin ledning i den totala poängställningen.

– Att Dongfengs mast gick sönder hade en mental effekt på oss och det blev viktigare att kunna avsluta etappen än att nödvändigtvis komma etta eller tvåa, säger Ian Walker. Men vi har mindre att fixa med båten nu än efter någon annan etapp och ingenting har saktat ner oss.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, som tidigare låg i delad ledning, ligger nu på andra plats i tabellen trots att de fick avbryta etappen efter sitt mastbrott. Deras båt transporteras nu för motor till Itajaí där laget kommer att få en ny mast inför den sjätte etappen som startar 19 april.

Team SCA har inte haft en enkel resa från Auckland. I Södra oceanen råkade de ut för en kinesgipp där de skadade ett försegel vilket saktade ner dem på väg till Kap Horn. På söndagen slog olyckan till igen när de skadade sitt babordsroder i en kollision med ett okänt föremål i vattnet.

– Vi seglade i full fart och gjorde 22 knop när vi hörde en hög smäll, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Båten stannade upp och vi tappade vårt babordsroder. Båten la sig helt på styrbordssidan och sedan helt på babordssidan.

Besättningen lyckades göra en provisorisk lagning av rodret som de förväntar sig ska hålla hela vägen in i mål även om de inte kommer att kunna segla med maximal fart. Team SCA beräknas nå Itajaí på tisdag.

– Det är lite tungt att styra nu men tjejerna gjorde ett jättebra jobb med att få ihop allting, säger Sam Davies.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 5 Auckland – Itajaí
1. Abu Dhabi Ocean Racing – målgång 19:30:10 (UTC) – 1 poäng
2. MAPFRE – målgång 20:02:56 – 2 poäng
3. Team Alvimedica – målgång 20:24:32 – 3 poäng
4. Team Brunel – målgång 20:25:48 – 4 poäng
5. Team SCA – beräknad målgång på tisdag
6. Dongfeng Race Team – DNF – 8 poäng
7. Team Vestas Wind – DNS – 8 poäng

Det är 19 dagar sedan Team SCA lämnade Nya Zeeland och Auckland. Etappen har varit en tuff resa för den svenska tjejbåten. Här berättar teamets svenske ”On board-reporter”, Anna Lena Elled, om etapp fem, den längts etappen i Volvo Ocean Race 2014-2015:

Sedan tidig morgon har vi legat och guppat på ett oändligt hav som mer påminner om olja än vatten. Det är mer eller mindre stiltje och vi gör några knop. Vi tar tillfället i akt och förbereder oss för den sista biten in till Itajai i Brasilien.

Vinden kommer och vi har sannolikt en härlig undanvind framfor oss. ETA just nu är den sjunde på kvällen eller åttonde tidigt på morgonen. Vi ser mängder med fåglar och en och annan säl. Det är fortfarande kallt, cirka 13 grader i vattnet, men det har slutat droppa kondens från taket och kläderna börjar torka upp. For första gången den har etappen går jag utan mössa. Jag tar fram och leker lite med min fina-väder-kamera utan vattenhus. Jag har skalat av ett lager kläder av fyra och går i vanliga skor. Det är en befrielse att kunna smita ut på däck utan att klä på sig alla kläder, en process som de mer stökiga dagarna lätt tar 10 minuter – och massor med energi.

Tjejerna i besättningen som har seglat sträckan förut säger att vädermässigt var Sothern Ocean ovanligt lätt. Vi har som mest haft kastbyar på 50 knop och vindar på 40. De säger samtidigt att det var den tuffaste Sothern Ocean-seglingen som de har gjort. Sjögången var svår och båten oerhört krävande att driva. Vi hängde på resten av gänget bra i början fram till första riktiga käftsmällen när vi ”kinesade” rejält. Jag har aldrig varit med om något liknade och fruktade ett ögonblick att det skulle bli svårt att få båten på rätt köl igen. Det gick naturligtvis, men det kostade på. Vårt självförtroende fick sig en torn och det tog mycket kraft att ställa allting till rätta. Dessutom förlorade vi vårt nyckelsegel i processen vilket gjorde resten av seglatsen extra tuff.

Nästa stora utmaning kom när vi förlorade alla instrumenten. Det enda vi hade att segla på var kompassen. Det tog oss cirka 12 timmar att komma fram till att huvudenheten brakat ihop och som väl var hade vi en i reserv. Under dessa dagar (andra veckan in i racet) förlorade vi mark och hamnade bakom fronten som killarna seglade på och vi lyckades aldrig komma igen efter det. Ett par frustrerande dagar följde, men i takt med att vi närmade oss Kap Horn kom glöden tillbaka. Vi fick en fin upplevelse när vi rundade Sydamerika nära land. Vi lade ner en krans med hälsningar till Mange Olssons från hans minnesstund. Han har betytt oerhört mycket för tjejerna och projektet och det var en stark upplevelse. Hans initiala medverkan har satt en prägel på laget och projektet.

Det blåste friskt och när vi passerade Mair Straits hade vi 45 knop vind. I samband med det skörade vi ytterligare ett segel och höll på att förlora Dee överbord. Igår seglade vi på ordinarie segel och de sista två dagarna ser ut att bli friska även de. Det blev ingen slutstrid med killarna den har gången heller men med facit i hand, hur laget har hanterat alla utmaningarna de ställts inför, tror jag de flesta känner sig ganska stolta över bedriften även om det fanns stunder av frustration då vi av olika skäl inte kunde segla upp till båtens prestanda.

Det är en fin balansgång mellan att pusha gränserna och samtidigt segla med gott omdöme och sjömanskap. Det har sannolikt inte varit en lätt uppgift för Sam att ena ett gäng starka individer med så olika bakgrunder och erfarenheter, så en stor eloge till henne.

Nu återstår två nätter på sackosack och sedan väntar dusch och en torr, varm säng. Det låter okej men skall sanningen fram trivs jag alldeles utmärkt ombord. Det är konstigt hur man kan anpassa sig till förhållanden som man aldrig skulle kunna tänka sig i land. Själv har jag kommit undan med ett blått öga som jag fick när jag träffades av en våg i min iver att hitta nya vinklar. Det är inte lätt att vara fotograf på en båt som surfar ner för vågorna i närmare 30 knop och gång på gång översköljas av tonvis med vatten.
Anna-Lena Elled/Team SCA

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Säsongsstarten på regattan i Palma, Mallorca Spanien resulterade i en silvermedalj till Jesper Stålheim i Laser och en bronsmedalj till Johan Molund/Sebastian Östling i 470.

Dessutom visade tävlingen, som är en kvaltävling till världscuptävlingen i Hyères, Frankrike i slutet av månaden, fler styrkebesked med fyra ytterligare besättningar klara för Frankrike; Ida Svensson/Rasmus Rosengren i Nacra17, Victor Bergström/Victor Västernäs i 49er, Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar i 470 och Johan Molund/Sebastian Östling i 470.

Jesper Stålheim, KSSS, i Laser hade stora framgångar 2013 men hade ett tufft år 2014. I och med veckans tävlingar i tuffa förhållanden som idag slutade med en silvermedalj. I finalen tidigare idag gjorde han en stark insats mot holländaren Nicholas Heiner som slutade på bronsplats.

Svenska Seglarförbundets Förbundskapten Magnus Grävare, kommenterar Jesper Stålheims insats:
– Jespers (Stålheim) segling under den här tävlingen och speciellt idag visar han att han har vänt trenden nu.

Dessutom tog Johan Molund/Sebastian Österling ett brons i 470, en besättning som är ny i sin konstellation med två erfarna seglare; Johan Molund tog en fjärde placering på OS 2004 i Aten i 470 och Sebastian Östling seglade med Anton Dahlberg på OS i London 2012.

– Johan (Molund) och Sebastian (Östling) har gjort en fantastisk prestation och det ska bli roligt att se hur de lyckas konkurrera med Anton Dahlberg/Fredrik Bergström i klassen framöver, säger Magnus Grävare.

Följande SWE Sailing Team-besättningar var redan inkvalade till världscupen i Hyères innan kvaltävlingen för sina placeringar i världsrankingen:
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström – 470
Carl Sylvan/Otto Hamel – 49er
Julia Gross/Cecilia Jonsson – 49er FX
Lisa Ericson/Hanna Klinga – 49er FX
Björn Allansson – Finnjolle
Max Salminen – Finnjolle
Jesper Stålheim – Laser
Josefin Olsson – Laser Radial

I och med helgens fina resultat las nu följande besättningar till i listan:
Ida Svensson/Rasmus Rosengren – Nacra17
Victor Bergström/Victor Västernäs – 49er
Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar – 470
Johan Molund/Sebastian Östling – 470

I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i i Abu Dhabi.

Samtliga svenska resultat (SWE Sailing Team i fet stil):

470 (herr)
3 Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS
8 Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
12 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
10 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
17 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
32 Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
51 Gustav Petterson/Marcus Anjemark,
67 James Olsson/Henrik Eriksson, GKSS

49erFX (dam)
15 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS
19 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
47 Klara Wester/Rebecka Netzler, GKSS

Finnjolle (herr)
10 Björn Allansson, GKSS
21 Max Salminen, GKSS

Laser (herr)
2 Jesper Stålheim, KSSS
63 Emil Cedergårdh, GKSS
68 Philip Claesson, GKSS
83 Anders Karlsson, GRYC
89 Emil Bengtsson, GKSS
95 Albin Gipperth, GKSS
102 Claes Törnsten, KSSS
107 Marcus Magnusson, GKSS

Laser Radial (dam)
11 Josefin Olsson, KSSS
58 Caroline Bristulf Norén, GKSS
67 Julia Carlsson, GKSS
82 Lovisa Karlsson, GKSS

Nacra 17
31 Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS
52 Sandra Sandqvist/Hannes Westberg, KSSS

RS:X (dam)
48 Fanny Bauman, KSSS
60 Andrea Holm, KSSS

RS:X (herr)
34 Adam Holm, KSSS

Bilden: Jesper Stålheim, KSSS, slutade 8:a på världscupfinalen i Abu Dhabi i november 2014.
Foto: SSF

Team Abu Dhabi Ocean Racing blev först med att korsa mållinjen i brasilianska Itajaí. På andra plats kom Mapfree medan Brunel Sailing Team kom trea. För Team SCA har det tillstöttt problem.

Medan fyra toppbåtar kämpade om att komma först i mål låg Team SCA drygt 600 Nm efter täten. I 23 knops fart stötte de på något hårt och skadade båtens styrbordsroder.

Bilden är från Team Abu Dhabis vinst i Kapstaden.

Målgången för den femte etappen i Volvo Ocean Race 2014–15 närmar sig. Efter nästan 6 000 Nm skiljer det endast minuter mellan tätbåtarna och spurten till Itajaí, Brasilien kommer att bli en nagelbitare där fyra båtar har segerchans.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 10–12 knop
Vind: NV 10 m/sek
Beräknad målgång: söndag 5 april

Efter att de lämnat Södra ishavet bakom sig har båtarna i Volvo Ocean Race mötts av tuffa förhållanden. Besättningarna har rapporterat att de senaste dagarna har varit bland de tuffaste hittills i tävlingen och att de medvetet hållit tillbaks för att minska risken för båtskador.

– Det har varit en galen natt, meddelade MAPFREs spanska skeppare Iker Martinez under gårdagen.

– Vinden ökade och vred så mycket att vi seglade mot vågorna i 20 knop och hoppade i vågorna hela tiden. Det kändes som att allt skulle gå sönder i bitar. En lucka på båten blåste av och den enda trygga platsen ombord är sovkojen där man får klämma sig mot skrovet för att inte kastas omkring i båten.

Nu råder det lugnare förhållanden men pulsen är fortsatt hög för seglarna. Team Alvimedica har vid ett tillfälle lyckats ta sig upp i ledningen men Abu Dhabi Ocean Racing har annars hållit fast vid ett litet övertag på sina konkurrenter. Spanske MAPFRE och nederländska Team Brunel har avancerat det senaste dygnet och under morgonen låg fyra lag inom 8 sjömil från varandra. Brunel har seglat sönder ett viktigt försegel vilket kan grusa deras förhoppningar om en pallplats men de sista timmarna på tävlingens längsta etapp kommer ändå att bli väldigt spännande.

Team SCA har också stött på tuff segling sedan vände norrut efter Kap Horn, men de har lyckats hämta in 200 Nm på täten.

– Vi börjar sakta inse att vi närmar oss civilisationen. Vi har en hel del fåglar som följer oss och idag har vi sett flera båtar. De såg ut som de också kämpade i de stora vågorna, säger Anna-Lena Elled ombord på Team SCA.

Dongfeng Race Team lämnade i torsdags Ushuaia, Argentina och inledde den 1900 sjömil långa transportsträckan till Itajaí. De avbröt tidigare i veckan etappen efter ett mastbrott och de väntas nå Itajaí 13–15 april.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Håll Sverige Rent har i samarbete med Studiefrämjandet tagit fram ett utbildningsmaterial till den aktuella filmen ’Strömmar av plast’ där Sveriges främsta forskare berättar om plasten och mikroskräpet som fyller våra hav och om Bohuskustens enorma problem med nedskräpning. Materialet består av en studiehandledning, en fördjupningsrapport, filmer om marin nedskräpning mm. Materialet är kostnadsfritt och beställs via Håll Sverige Rents hemsida.

Världshaven håller i snabb takt på att fyllas av skräp och våra svenska hav utgör tyvärr inga undantag. Enorma ansamlingar skräp återfinns i Skagerack, där skräp från hela Nordsjön samlas. I genomsnitt sköljer Nordsjöns vågor upp en kubikmeter skräp i timmen, varje dag, året runt längs Bohuskusten, Sveriges mest nedskräpade kuststräcka.

Marint skräp förorsakar inte bara en förfulad miljö, lidande och döda fåglar och havsdjur – Faktum är att ingen ännu riktigt vet hur denna skrämmande utveckling i framtiden kommer påverka människor, djur och den globala havsmiljön.

UNEP, FNs miljöprogram, förutspår att plast i haven är ett av de 10 snabbast växande globala miljöproblem. Ungefär 80% av det skräp som finns i våra hav består av plast som använts en kort period och oftast bara en enda gång. Endast en bråkdel av skräpet tas om hand – om det i bästa fall sköljs upp på stranden – resten blir kvar i haven för all överskådlig framtid. Plasten ändrar skepnad med tiden och bryts ner till allt mindre plastbitar lagom stora för att ätas av sjöfåglar, marina däggdjur, musslor och fiskar som sedan dör av svält.

På Håll Sverige Rent vet vi att orsaker till, och effekter av marin nedskräpning, tyvärr är relativt okända problem för allmänheten. Detta vill vi självklart förändra. Vi vill skapa intresse och grogrund för diskussion, kunskapsutväxling och handlingskraft hos allmänheten, viktiga samhällsaktörer och opinionsbildare. Vi vill nå individer genom organisationer och plattformar som redan idag engagerar sina medlemmar i folkbildande aktiviteter. Vi hoppas du vill bidra i kampen mot den marina nedskräpningen genom att sprida nyheten om att detta material finns.

Info: http://www.hsr.se/clean-kust/ordna-en-filmvisning

Med den helt nya modellen Bavaria 300 Sport utökar tyska Bavaria sin satsning på moderna familjemotorbåtar. Här är de första bilderna, som visar att det blir en modern och ljus båt.

Vi har tyvärr inte fått några exteriörbilder än. Den bild som visas här intill är en Bavaria Sport 400 Open, men linjerna kommer att påminna om den här modellen.

Den nya modellen kompletterar Bavarias serie ”SPORT-LINE”, som även omfattar from SPORT 360, SPORT 400 och SPORT 450. Tillsammans med the SPORT 29 och nya SPORT 300 bildar de en hel serie båtar för båtfolk som ha sportiga båtar med all bekvämlighet ombord. Den nya SPORT 300 kommer att få sin premiär i sommar.

Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

J 11:03:48 2015-04-05

Ser ju ut som att den saknar targabåge, vilket gör den ganska ointressant för vårt klimat.

Carl 13:31:45 2015-04-22

Finns både med och utan targabåge.

Här är helt nya bilder på en av årets mest intressanta svenska motorbåtar, den splitter nya Nimbus 405 Flybridge. Båten hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Den känns lätt igen som en klassisk Nimbus och fortsätter traditionen med en stor flybridgebåt som flaggskepp för Nimbus..

Nimbus 40040 Flybridge var en riktig långkörare i svenskt båtliv. Den modellen var länge drömmen för många båtägare som ville ha en rymlig familjebåt med flybridge, stor salong och dubbla dieselmotorer.

Det nya flaggskeppet bygger på Nimbus 405 Coupé. I den här båten har flybridgen har designats för harmonisera fullt ut med coupékonceptet.

Taket har lätta, svepande linjer med en karakteristisk mast. Ett stort fast takfönster gör att salongen får fortsatt mycket ljus trots den nya taköverbyggnaden.

Flybridgen erbjuder flexibla sociala ytor. Layouten består av wetbar med ho, grill och kylskåp, solbädd, soffa och ett dubbelsäte vid förarplats. Dubbelsätet kan vridas 180 grader och bildar på så vis en social sittgrupp ihop med soffan.

Vid behov kan soffan enkelt göras om till ytterligare en solbädd. Alla funktioner på flybridge har konstruerats så att båten med några få handgrepp kan passera under broar.

Tekniska fakta
Längd: 13,16m
Bredd: 3,95m
Vikt: ca 8 950 kg
Batterier: 4x12V 77Ah (1+3) 7x12V 80Ah
Bränsle: 2×500 liter
Vatten: 2×200 liter
Kylskåp: 120 liter
Motoralternativ: 2x Volvo Penta D4-300 221kW per styck alt.
2x Volvo Penta D6-370 272kW per styck.
Framdrift: Propelleraxeldrift
Info: www.nimbus.se

Det blir även ett svenskt inslag på den lyxiga båtmässan i London City. Svenska Hallberg-Rassy visar upp sitt flaggskepp Hallberg-Rassy 64 på “The London Yacht, Jet and Prestige Car Show” 8-10 april 2015.

Mässan är en uppvisning i allt som de med riktigt stora plånböcker kan kosta på sig. Här finns lyxbilar, väskor och båtar i en extrem blandning.

Info: http://londonyachtjetandprestigecarshow.com/

Regeringen har idag lämnat ett förslag till Lagrådet (lagrådsremiss) om en ny lag om alternativ tvistlösning. Förslaget innebär bland annat att fler typer av tvister ska kunna prövas utanför domstol.

– Företagaren eller säljaren måste också informera sina kunder om denna möjlighet, vilket är en viktig förbättring för oss som konsumenter, säger konsumentminister Per Bolund.

Förslagen i lagrådsremissen medför bland annat följande:
• ARN:s beslut föreslås även fortsättningsvis vara rekommendationer. Bindande beslut förutsätter bland annat delgivning av handlingar och möjlighet till överprövning i domstol. ARN:s funktion som ett smidigt alternativ till domstolsprövning skulle då gå förlorad.
• ARN:s behörigheter utökas till att omfatta tvister avseende värmepumpar, spel och lotterier. Vissa undantag kommer även fortsatt att gälla. som exempelvis tvister rörande utförande av hälso- och sjukvårdstjänster samt köp av fast egendom.
• Näringsidkare ska ha informationsskyldighet gentemot konsumenten. Vid tvist mellan en konsument och en näringsidkare ska näringsidkaren informera om den tvistlösningsnämnd som är behörig att pröva tvisten.
• Tvistlösningsorgan ska avgöra tvister inom 90 dagar från det att ett ärende är färdigt för avgörande.
Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 september 2015.

Kom till Henån på Västkusten eller Gustavsberg på Ostkusten. Den 16 och 17 maj kl. 11–16 har du möjlighet att prova på segling eller prova segelbåten du är intresserad av.

Alla är välkomna oavsett om du aldrig seglat eller vill prova en ny spännande båtmodell.

Skall du gå från motorbåt till segelbåt? Skall du gå upp eller ner i storlek? Racing eller cruising? Vi hjälper dig att reda ut dina funderingar runt båtköp. Erfarna seglare hjälper nybörjaren på traven och den erfarne med tips och trim. Här kan du efter tidsbokning prova allt från segeljollar till stora segelbåtar på över 40 fot.

Segelbåtar visas även i Ellös, Stenungsund och Saltsjö-Duvnäs.

Info: www.segelbatar.org

Garmin presenterar nu ett samarbete med den kända designern Jonathan Adler som skapat en armbandskollektion med sina signaturmönster till vívofit 2 och vívofit, Garmins populära aktivitetsmätare. Med moderna mönster i olika färger kan du med hjälp av Jonathan Adler och Garmin hålla stilen medan du utvecklar sundare vanor.

– Jonathan Adler + Garmin kombinerar mode med funktionella wearables, så att användarna aldrig behöver välja mellan personlig stil och pålitlig teknik, säger Andrew Silver, produktchef för Garmin Fitness.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med Jonathan Adler, som delar vår passion för innovation och engagemang för att förbättra människors liv.

– Mina mönster kanske inte har ett rykte om sig att vara så sportiga, men jag älskar att träna. Som designer var det spännande att få jobba med Garmin och lägga till några av mina favoritfärger och mönster till vívofit och vívofit 2 armband, säger Jonathan Adler.

Kollektionen har en mängd olika utbytbara band med Jonathan Adlers signaturmönster. På så sätt kan du vara aktiv dygnet runt med ett passande armband oavsett tillfälle. Båda vívofit-banden är vattentäta1 och har en batteritid på ett år så du behöver aldrig ta av dig det.

vívofit 2 visar hur aktiv du är och påminner dig när det är dags att röra på sig. Den räknar steg, kalorier, distans och registrerar din sömn. Under dina träningspass kan du para ihop vívofit 2 med en kompatibel pulsmätare2 och få pulsdata. Du kan också använda tidtagarfunktionen för att mäta dina aktiviteter med eller utan pulsmätare.

vívofit 2 synkroniseras automatiskt med din smartphone3 via Garmin Connect ™ Mobile App, så att du får en överblick av dina dagliga aktiviteter. I Garmin Connect, som är gratis, kan du se hur aktiv du är och ditt sömnmönster. Gå med i online utmaningar och vinn virtuella medaljer för extra motivation. För detaljerad kaloriräkning kan du koppla ihop ditt Garmin Connect-konto med MyFitnessPal® och jämföra kalorier mm. utifrån mål som du har i MyFitnessPal.

Jonathan Adler + Garmin armband beräknas finnas tillgängliga i maj 2015. Det är olika band till vívofit 2 och vívofit.

1 Vattentät ner till 50 meter.

2 Ingår i vissa modeller men säljs även separat.

3 Se Garmin.com/BLE för en lista på kompatibla Smartphones.

Det har under många år saknats ett uppdaterat och inte minst komplett utbildningsmaterial för Utsjöskepparintyget. Nu saknas det inte längre!

Pressmeddelande:

Strax efter årsskiftet blev Utsjöskeppare.se klar. På webbplatsen www.utsjoskeppare.se finns ett utbildningsmaterial, både för elever och lärare, som är mycket väl anpassat till NFB:s krav. Utbildningsmaterialet är helt komplett, uppdaterat och naturligtvis ingår övningsuppgifter.

Utsjöskeppare.se är en tjänst som tillhandahålls “elektroniskt”. Varje lärare och elev får en egen inloggning till webbplatsen där de kan välja mellan att läsa på skärmen (dator, mobil eller surfplatta), spara ner på sin egen dator eller skriva ut utbildningsmaterialet på papper.

För läraren finns ett presentationsmaterial för varje kapitel som tillhandahålls som PDF-filer ihop med skriftliga råd och tips vilket gör att läraren inte behöver arbeta fram egna presentationer till lektionerna. Sammanlagt består presentationsmaterialet av cirka 300 bilder.

För eleverna är utbildningsmaterialet indelat i 15 kapitel varvid det till 4 av dem finns övningsuppgifter (tidvatten, tidvattenströmmar, planering och navigering). Utskrivet omfattar materialet cirka 500 sidor med relativt stor stil för att vara lättläst och möjliggöra för exempelvis anteckningar och understrykningar.

Ihop med övningsuppgifterna ingår cirka 50 sidor ur Reeds Nautical Almanac (årgång 2006) som PDF-filer. Någon nautisk almanacka behövs således inte för att leda eller gå utbildningen. Övningsuppgifterna i tidvattenströmmar, planering och navigering är baserade på övningssjökortet 5055 (Newhaven – Calais / British Admiralty).

Utbildningsmaterialet tillhandahålls elektroniskt av flera skäl;
• Ingen lagerhållning för er som kursarrangör.
• Lägre kostnad för utbildningsmaterialet jämfört med pappersmedia.
• Inga distributionskostnader eller leveranstider.
• Modernt och bra för miljön.
• Allt material är sökbart via fritextsökning.
• Möjliggör supplementmaterial i form av länkar, dokument, videofilmer och artiklar.
• Och viktigast av allt – det uppdateras ofta. Normalt flera gånger per vecka i form av bland annat rättningar, kompletteringar, förtydliganden och ny information.
Utsjöskeppare.se gör tröskeln för en organisation att starta upp en kurs i Utsjöskepparintyget mycket låg. Ni ordnar med en lärare, kurslokal och inbjudan till elever. Resten erhåller ni ifrån Utsjöskeppare.se.

Låter detta intressant? Läs mycket mer och titta på exempel på utbildningsmaterialet på;

http://www.utsjoskeppare.se