Nyheter

FLOW är en helt ny yachtlösning från holländska Vripack. Tanken är att FLOW ska kunna ta sin ägare eller skeppare var som helst i världen med komfort och säkerhet i toppklass. Båtens designers och byggare har erfarenhet av över 7 000 skrov.

Vripack har börjat med ett vitt papper när det nya konceptet togs fram. Det är dock så resan börjar för många yachtköpare, som ofta har stora plånböcker men behöver hjälp med alla detaljer längs resans gång. En del av detta kommer även mer normala båtägare till del, på samma sätt som rally och Formel 1 har hjälpt till med utvecklingen av personbilar.

Med FLOW har Vripack skapat en yacht som ger det allra bästa och allra senaste och det som varvet vet att många efterfrågar till kunderna. Beprövade tekniska lösningar utgör själva ryggraden till yachten, men vad gäller utförande och design samt säkerhet är båten något alldeles extra.

FLOW är en yacht som uppfyller samtliga önskemål. Samtidigt kan den kundanpassas i stor utsträckning för personlig stil och de prioriteringar som respektive köpare har.

– Med FLOW ville vi skapa en yacht som uppfyller alla önskemål och gör att kunderna inte behöver leta mer. Hon har de mest eftersökta finesserna och funktionerna man kan tänka sig och en fantastisk design, säger Bart Bouwhuis och Marnix Hoekstra, krativea chefer på Vripack.

Under gång ger FLOW möjlighet att bara sitta och koppla av i ett unikt glashus på huvuddäck medan vågorna slår mot stäven. När yachten ligger för ankar kan besättningen öppna dörrar och fönster och åter släppa in naturen. Återigen lite udda för skandinaviskt båtliv men tydligen eftersökt bland yachtkunder.

Båtens däck kan både användas som solytor och solskyddade ytor. När tender och andra leksaker åker i vattnet finns det också gott om plats på däcksytorna för att ta sig ombord i leksakerna. Dessutom har yachten en stor yta som kan fällas ut när det är dags för party.

På bryggan finns ett särskilt ”skattrum” med ljus i spännande installationer, som framgår av en av bilderna här intill. Det här utrymmet är perfekt för middagar med familj och vänner, som får en fantastisk utsikt.

För att göra yachten fullkomlig finns även en riktig sports-bar ombord. Även en jacuzzi tillhör självklarheterna i yachten för den som inte vill bada i havet.

Info: www.vripack.com

Tekniska fakta
Current name: Flow
Type of vessel: Expedition Motor Yacht
Design number: 7170
Designer: Vripack
Naval Architect: Vripack
Structural Engineering: Vripack
Mechanical Engineering: Vripack
Interior Design: Vripack
Interior Engineering: Vripack
Builder: McMullen & Wing
Hull type: Displacement
Materials: Steel, Aluminum, Composite
Classifications: Lloyds registered, LY3, MLC Compliant
Engine: 2x Caterpillar C7.1
Speed (cruising/max): 12 / 16 kts
Fuel capacity: 130000 ltrs
Fresh water capacity: 15000 ltrs
Owner & Guest: 10 persons
Crew: 10 persons

Sportfiskarnas har tidigare anmält en omfattande olovlig muddring i Fållnäsviken i Stockholms södra skärgård. Trots obefintligt stöd från länsstyrelsen och avslag i Mark – och miljödomstolen har Sportfiskarna fortsatt driva ärendet. Nu har Miljööverdomstolen gett klartecken till att pröva målet.

– Vi måste stoppa smygexploateringen av skärgården. I vårt överklagande kräver vi att markägaren ska söka tillstånd för muddringen i efterhand, och att det i tillståndet då ska ställas krav på antingen kompensationsåtgärder eller att markägaren ska betala en fiskeavgift, kommenterar Tobias Fränstam, fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna Region Mälardalen.

Förödande exploatering i skärgården
Olovlig strandexploatering och muddringsingrepp sker kontinuerligt i huvudstadens hårt utsatta skärgård. Nästan hälften av alla reproduktionsområden för fisk är idag exploaterade och varje år nyexploateras ungefär 0.5% av kvarvarande miljöer. Nära tätorter är exploateringstakten ännu högre, ca 1 % per år, enligt en undersökning från 2014.

Pinsamt agerande av Länsstyrelsen i Stockholm
Trots att omfattningen och skadeverkningarna av exploateringen är väl belagd och trots att muddringen i Fållnäsviken gjordes utan tillstånd och omfattade uppskattningsvis 1 690 m³ har länsstyrelsens ansvariga handläggare inte ansett att ärendet varit värt att driva vidare trots otaliga påstötningar. Sportfiskarna har dock envist fortsatt att samla bevis för att muddringarna i Fållnäsviken både är olovliga och skadliga för kustmiljön och fiskbestånden. Efter att ärendet uppmärksammats av SR Ekot gjorde dock miljöskyddschef Lena Pettersson på Länsstyrelsen i Stockholm, en kovändning och utlovade att ” länsstyrelsen sannolikt ska polisanmäla muddringen”.

– Det finns många skäl till att vi vill få rätt om Fållnäsviken. Det är en kraftig urholkning av lagen att man olovligt kan muddra utan någon påföljd. Målet är viktigt eftersom det kan bli prejudicerande då det nu är uppe i högre instans, och det i princip inte finns någon praxis från liknande mål. Det är nu även dags att länsstyrelsen gör sitt jobb som tillsynsmyndighet, säger Christina Lindhagen, sakkunnig på Sportfiskarna.

Ett yttrande från experter på SLU Aqua som bifogades överklagan ger Sportfiskarna rätt:

”Det är myndigheternas ansvar att se till att man blir mer restriktiv med dispenser från strandskydd och tillstånd för vattenverksamhet. Dagens hantering erbjuder inte kustzonens växter och djur det skydd som avsetts i lagstiftningen. Att man inte vidtar rättsliga åtgärder när man upptäcker olagligt utförda muddringar, dylikt den i Fållnäsviken, är ett tecken på ett systemfel när det gäller tillståndshanteringen.”

Garmin presenterar nu nästa generation HD actionkameror, VIRB X och VIRB XE. Kompakta och i ett nytt format med fler monteringsalternativ filmar de i HD och med vidvinkel. De är vattentäta ner till 50 m och så robusta och vattentåliga att du inte behöver något dykhus när du filmar under vattnet.

VIRB X och VIRB XE har högkvalitativa bild- och ljudfunktioner och ger en helt ny användarupplevelse med G-Metrix. Med hjälp av en mängd inbyggda och trådlösa sensorer fångar G-Metrix data som t.ex. hastighet och G-kraft och omvandlar den till animerad information på bilden för att skapa en häftigare användarupplevelse. Med Garmins programvara kan du visa dina äventyr med fler detaljer och skapa snygga actionvideos på ett enklare sätt. G-Metrix fungerar tillsammans med Garmins produktsortiment oavsett aktivitet. Analysera din kraft från dina Vector wattpedaler, visa din G-kraft under en akrobatisk flygning, återupplev farten och stigningarna som gjorts under en dag i skidbacken med hjälp av fenix 3 eller se accelerationen och maxhastigheten på racingbanan. Tillsammans med G-Metrix är VIRB X och VIRB XE de ultimata actionkamerorna.

Filma vanligt eller med vidvinkel, VIRB XE är designad för att filma professionellt i HD-kvalitet vid 1440p/30fps och 1080p/60fps med super slow-motion, bildstabilisering och i olika zoom-nivåer. VIRB X filmar i HD-kvalitet vid 1080p/30fps och 720/60fps med slow-motion och i olika zoomalternativ. Med stillbildssensor kan båda modellerna ta skarpa stillbilder och bildserier med upp till 12MP bildkvalitet. Dessutom har VIRB XE funktionen Pro mode med mer avancerade manuella kamerainställningar för vitbalans, skärpa och färgprofil, ISO-begränsning och exponeringstid.

Både VIRB X och VIRB XE är vattentäta ner till 50 m och behöver inget extra dykfodral. Med en plan glaslins blir undervattensbilderna kristallklara och övergången mellan under och ovanför vattenytan blir droppfri. I den nya designen finns en inbyggd mikrofon som ger mycket tydligt ljud, även under vattnet. Det finns Bluetooth för enkel användning av headset och extern mikrofon. VIRB X och XE har också ett nytt säkert fäste med ett antiglidsystem som du kan spänna så att det klarar vibrationer och stötar bättre.

G-Metrix använder actiondata som registreras av inbyggda och anslutna senorer till VIRB X och XE för att ladda din actionfilm med mer spänning och känslor. Med G-Metrix kan du få data från högkänslig GPS accelerometer och gyro, samt från kompatibla enheter och accessoarer som HRM pulsband, fenix 3 multisportklocka eller Vector kraftmätare för att fånga realtidsaktivitet och prestation.

VIRB X och XE är också kompatibla med Bluetooth OBD-tillbehör och fångar fordonsdata som hastighet, RPM och gaspådrag.

Via inbyggd Wi-Fi kan du koppla ihop kameran med din smartphone eller surfplatta och appen VIRB Mobile. Med VIRB Mobile kan du livestreama din video så du ser vad du filmar och kontrollera flera kameror samtidigt. Du kan även snabbredigera och lägga på G-Metrix data och ladda upp och dela dina filmer. Om kameran skulle försvinna kan du dessutom spåra den till dess senaste kända position.

Med VIRB X och XE behöver du inte chansa på hur den fungerar eller fundera över hur du filmar en bra video. På den högupplösta 1 tums skärmen kan du snabbt och enkelt ändra inställningarna. Och med en enkel knapptryckning väcker du kameran och kan starta och stanna inspelningen. Det finns också en dedikerad fotoknapp så du kan ta bilder när som helst, även när du filmar. Det uppladdningsbara och utbytbara batteriet ger upp till två timmars filmning vid 1080p. Kameran har också vattentäta kontakter för laddning och strömförsörjning.

VIRB Edit™, Garmins redigeringsprogram kan automatiskt generera bra, färdiga filmer med G-Metrix data. Eller så kan du välja att manuellt granska och redigera filmen, justera G-Metrix datan och lägga på musik. Med hjälp av tidsstämpel via GPS kan VIRB Edit automatiskt synka filmklipp från olika kameror för smidig övergång då du filmat med flera kameror. Du kan även skapa egna mätinstrument och diagram för en mer unik video. VIRB Mobile App kan också användas för snabbredigering på både smartphones och surfplattor. Med appen kan du beskära och lägga på G-Metrix instrument samt lägga till musik vilket gör uppladdning och delning ännu snabbare och enklare.

VIRB X och XE beräknas finnas tillgänglig i juni 2015. VIRB X pris 2 999 kr, VIRB XE 3 999 kr.

Info: www.garmin.se

Stölder av båtmotorer har minskat något det senaste året men är fortfarande den vanligaste orsaken när det kommer till skador kring båt visar statistik från Länsförsäkringar. Polisanmälan av stölderna ökar vid början och slutet av båtsäsongen och de flesta som drabbas har båten ståendes långt från sitt permanenta boende.

Stölder av båtmotorer var som högst 2012 då 370 motorer stals till en kostnad av knappt 18 miljoner hos Länsförsäkringar. Men båtmotorstölderna har minskat sedan dess, och 2014 var det 286 motorer som stals till en kostnad av knappt 11 miljoner. Stölderna är välorganiserade då det ofta är professionella ligor som stjäl motorerna. Kraftfullare motorer är de som är mest stöldbegärliga.

– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän på våren när det är dags för sjösättning. De senaste fem åren har stölderna av båtmotorer varit störst och näst efter det stjäls sådant som tillhör motorn, till exempel elektronik och dyrbara instrument, säger Rikard Elleberg, chef båtförsäkring på Länsförsäkringar.

Men det finns sätt att undvika stölderna. Vanligast är att införa båtsamverkan på båtklubbar där man ser till varandras båtar och är uppmärksam på vilka som rör sig i området. Båtsamverkan startade 2013 som ett projekt mellan försäkringsbranschen, larmtjänst och polisen i Västra Sverige där båtmotorstölderna visade sig vara störst.

– Det blev framgångsrikt och båtmotorstölderna minskade där det fanns samverkan. Idag finns etablerad båtsamverkan i Västra Götaland, Halland och i Gävleborg. Sörmland och Stockholm är under uppstart, säger Rikard Elleberg.

Även om försäkringen ersätter hela eller delar av värdet på en stulen motor är det ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på. Går det inte att låsa in hela båten så ta åtminstone av och lås in motorn under vintern.

Undvik stöld:
• Förvara motorn inomhus under vintersäsongen.
• Inför båtsamverkan på din båtklubb.
• Montera spårningsutrustning i motorn som larmar om strömmen bryts eller någon rör kablarna.
• Stöldskyddsmärk motorn. Stöldskyddsföreningen eller serviceverkstaden har metoderna.

Antal anmälda stölder till Länsförsäkringar av båtmotorer 2010-2014:
År Antal Kostnad
2010 247 10 612 978
2011 310 16 057 292
2012 370 17 964 986
2013 308 12 270 135
2014 286 10 872 939
Källa: LF.

Olympus STYLUS TOUGH TG-4 är flaggskeppet för alla som vill fånga upplevelserna på bild och HD-video, utan att behöva oroa sig för ljusförhållanden och kameran. Den ljusstarka zoomen 25-100 mm* med bländare 1:2.0 i vidvinkelläge ger skarpa, färgstarka bilder i ljussvaga situationer som exempelvis på 15 meters djup**. Lägg till Live Composite, handskvänliga kontroller, undervattens HDR, inbyggd djupmätare, RAW-format samt AF Area som låter dig skifta fokuspunkt i bilden…

De fem viktigaste fördelarna med TG-4 är kamerans extremt ljusstarka objektiv för klassen, variabelt makrosystem, bredden av tillbehör, bekvämligheten med så mycket funktionalitet i en kompakt kamera (RAW, GPS, WiFi, geotracking etc.) och naturligtvis tuffheten.

TG-4 är vattentät ner till 15 m, klarar fall upp till 2,1 m och 100 kg tryck, plus att den är fryssäker. En pålitlig kamera för dig som gillar aktiviteter utomhus. Äventyraren och fotografen Annelie Pompe som bestigit Mount Everest och är en av världens djupaste fridykande kvinnor, säger: “Från det högsta till det djupaste, från det varmaste till det kallaste har TOUGH-kamerorna hängt med utan att någonsin svika mig”.

Med TG-4 får du nu Variabel Makro med fyra olika lägen som täcker området 30 cm ner till 1 cm. De fyra lägena är Mikroskop, Mikroskop kontroll, Fokusbracketing och Skärpedjupsförlängning (Fokus Stacking).

Nytt i mikroskopläget är blixt med långsam synkronisering som ökar kontrasten och minskar risken för överexponering när du är mycket nära motivet. Det förbättrar bildkvaliteten radikalt vid hög förstoringsgrad (TG-4 kan förstora upp till 6,9 gånger eller upp till 13,9 gånger med Super Resolution Zoom).

Undervattens-HDR och AF Area är två andra funktioner som kommer imponera på dig. Undervattens-HDR ger dig mer dramatiska bilder genom att bättre teckna ut riktigt ljusa och mörka partier. Med AF Area kan du styra var fokuspunkten ska ligga i bilden och snabbt ändra den fram och tillbaka.

Dykare och vintersportare bär ofta handskar så med TG-4 kan du styra alla viktiga funktioner med den stora ratten på kamerans baksida. Dessutom kan du skräddarsy två lägen (C1 och C2) på ratten som garanterar bekväm åtkomst till dina favoritinställningar. Oavsett var du är och vad du har på dig. Undervattensläget är markerat med en fisk.

Pris 4 190 kr. Kameran finns i svart och rött.

Info: www.olympus.se

Med start I morgon, 14 april klockan 18.00, visar TV4 Sport och TV4 Play ”America’s Cup: Artemis Racing – Sveriges största idrottssatsning”. I totalt sex avsnitt under 2015 kommer tittarna att få följa Artemis Racing och förberedelserna inför den stora America’s Cup-finalen som avgörs på Bermuda 2017.

I besättningen finns bland andra de svenska hjältarna från London-OS 2012 – guldmedaljörerna i starbåt, Fredrik Lööf och Max Salminen.

Det nygamla Team Accure sopade banan med övriga deltagare i årets premiärtävling hos GKSS i helgen genom att vinna alla matcher.

– Det har varit en lärorik helg, och vi har seglat bättre och bättre under helgen konstaterar Patrik Sturesson från Team Accure efter tävlingen.

– Vi började i går morse i praktiskt taget stilje och i dag har det blåst rejält under dagen. Vi har inte varit så bra på hårdvindssegling tidigare, men i dag gick det riktigt bra konstaterar Patrik.

Team Accure som i höstas låg på 19.e plats på världsrankingen bland matchracingseglarna har i dagsläget ingen ranking då de bytt rorsman från Viktor Ogeman till Patrik Sturesson.

Besättningen bestod av Erik Larsson, stor, Erik Malmberg trim, Herman Andersson, pit, Björn Lundgren fördäck.

Tävlingen var en kvalificering för Ice Breaker som seglas om två veckor i Långedrag.

För kvalificeringen räknas seglingar i open-klassen.

Dagens resultat:
1.
Patrik Sturesson 12–0 100%
2.
Sven Larsson 9–3 75%
3.
Anna Östling 7–5 58%
4.
Victor Abenius 6–6 50%
5.
Måns Holmberg 4–7 36%
6.
Kim Kling 3–9 25%
7.
Johanna Bergqvist 0–11 0%

Foto: Målgång av team Accure till höger i bilden. Foto: Stina Jansson.

Framtidens melodi är elcykeln. Ett miljövänligt transportmedel som passar både pendlaren och den som vill minska ansträngningen.

I innerstan är cykeln ett effektivt sätt att ta sig fram, utan byten, tidtabeller eller köer. Dessutom är det ett ekonomiskt val då du slipper bensinkostnaderna.

Årets nyhet hos Biltema är en sju-växlad elcykel med sportig design, inspirerad av mountainbikes. Med batteriets unika placering i ramen blir det en del av cykelns form och ger bättre jämvikt.

För 9999 SEK är den ett oslagbart alternativ som jämförbara produkter på marknaden inte kan matcha. Den har förstärkt aluminiumram, skivbromsar och dämpning på framgaffeln. Den har en kraftfull, energisnål motor, 36 volts/250W och 8,8 Ah batteri, med en räckvidd på 35-60 km. Max hastighet med motorn är 25 km/h.

Retro är här för att stanna
För den traditionella cyklisten har vi tagit fram årets erbjudande som ger många mil per krona. Retro City är en cykel i klassisk design med bekväm sittställning för endast 999 SEK. Även om formen är traditionell så är den tillverkad av moderna material som gör den lätt och smidig att cykla på.

Om Biltema

Biltema erbjuder idag ett brett sortiment för hela familjen inom områdena Bil/MC, Båt, Fritid, Hem, Kontor/teknik, Bygg, Bilvård och Verktyg. Totalt marknadsför Biltema mer än 19 000 artiklar.

Biltema finns idag på cirka 100 platser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Två gånger per år delas Biltemakatalogen ut, den distribueras i varuhusen och via post. Totalt trycks cirka 15 miljoner kataloger per år.

Vår vision är att underlätta ekonomiskt för människor att ha bil, båt, bostad, verktyg samt fritidsartiklar av hög kvalitet och därigenom skapa en rikare fritid för alla.

Martins Strömbergs Dongfeng Race Team kämpar för att få sin båt redo inför den sjätte etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 som startar till helgen. Nu har lagets skadade båt och nya mast anlänt till Itajaí, Brasilien.

Dongfeng Race Team tvingades 30 april att avbryta den femte etappen av Volvo Ocean Race när deras mast bröts av cirka 200 Nm väster om Kap Horn. Efter att laget sökt nödhamn i Ushuaia, Argentina gjorde de båten redo för motortransport till etappmålet i Itajaí.

– Från det att vi kom till Ushuaia har det varit full fokus på att laga båten och ta den till startlinjen i nästa etapp, säger Martin Strömberg som precis som flera andra i laget fick ledigt under tiden som båten transporterades norrut.

Istället utgjordes transportbesättningen av lagets serviceteam samt två kinesiska seglare och natten till idag anlände Dongfeng Race Team till Itajaí. Den cirka 2 000 Nm långa resan från Argentina tog elva dagar.

Lagets nya mast har transporterats från Abu Dhabi via flyg med mellanlandning i Amsterdam och vidare till São Paulo. Där lades den på en lastbil som igår nådde fram till Itajaí.

Nu ska den nya masten göras redo och segel repareras innan den nya riggen monteras på båten. Arbetet utförs av servicepersonal från Volvo Ocean Race egna Boatyard och utav Dongfeng Race Team själva. Allt måste vara klart inför det In-Port Race som seglas i Itajaí på lördag. Dagen efter startar den sjätte etappen som går till Newport, Rhode Island i USA.

– Det är viktigt att vi hinner göra färdigt båten inför starten och kan göra en stark comeback. Vi längtar efter att ge oss in i racet igen och vi vill visa att vi inte är uträknade, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Yachtbyggaren Tankoa ska snart leverera sin första stora yacht, den som syns på bilderna här intill. Varvet säger själva att de är den enda båtbyggaren som levererar yachter i den här klassen och med den här stilen.

Tankoa S693 på 69,30 m har designats och tagits fram i samarbete med Yacht-Ology, ett företag som ägs av Michel Karsenti. Kontraktet för den nya yachten skrevs i mars förra året till en före detta kund hos Karsenti.

Tankoa Yachts kallar sig för ett ”boutique shipyard” och är baserat i Genua. De har återförsäljare och agenter världen över. Leveransen av den nya yachten är planerad till sent i juli i år. Hon kommer då att kryssa omkring i vattnen utanför den franska Rivieran och får senare sin premiär på 2015 Monaco Yacht Show.

Tankoas filosofi är att kunna ge yachtkunderna något annat än holländska eller tyska yachter som alternativ. Hur annorlunda den här yachten blir jämfört med många andra på den ständigt heta yachtmarknaden blir intressant att följa.

Yachten är redan till stora delar klar. Ombord finns allt från lyxiga boutrymmen för ägare och gäster till bastu, gym och en ”lekavdelning” för vuxna.

Båda yachtens huvudmaskiner är försedda med filter i kolfiber för att minimera utsläpp och för att möta standards enligt RINA Green Plus. Generatorerna har dessutom extra tryckförsedda filter och ljuddämpare för miljöns skull.

Info: www.yacht-ology.com

Insatserna är höga för teamen i Volvo Ocean Race 2014–2015. Nu gäller det för Dongfeng Race Team att de får båten reparerad och transporterad till starten i Itajaí i tid för att kunna vara med på nästa etapp.

Den nya masten har redan anlänt och Dongfengs båt är beräknad att anlända till Itajaí på måndag kommande vecka. Därmed bör besättningen hinna trimma in allting ombord inför In-Port Race och starten, som sker i slutet av nästa vecka. Den nya riggen har installerats på halva tiden som det normalt tar med ett sådant arbete.

Kinesiska Dongfeng Race Team med svensken Martin Strömberg ombord och Charles Caudrelier/FRA som skeppare var tvungna att dra sig tillbaka från förra delsträckan 1 april efter att en del av masten skadats ordentligt cirka 200 Nm från Kap Horn.

Besättningen fick gå i nödhamn i Ushuaia i Argentina. En del av besättningen plus markbesättningen och en del extra seglare från Kina håller för tillfället på att segla båten till Itajaí.

Teamet räknar med att ha en helt återställd båt igen till starten av Leg 6, som går till Newport, Rhode Island, i USA 19 april.

Om de inte lyckas innebär det slutet för hela projektets satsning, enligt teamchefen Bruno Dubois (BEL).

I bästa fall anländer båten till Itajaí på måndag. Besättningen har rapporterat att de har mindre än 1 000 Nm kvar till målet i sydöstra Brasilien.

Under tiden flygs en ny mast in från Dubai via Amsterdam till São Paulo i Brasilien. Därifrån kommer den att transporteras till Itajaí.

När masten väl är på plats återstår en hel del arbete med riggningen etc. detta tar normalt en vecka, särskilt efter den tuffa seglingen från Auckland i Nya Zeeland som båten har varit med om.

Förhoppningsvis kommer båten att vara redo till Team Vestas Wind Itajaí In-Port Race, som seglas lördag 18 april.

I dag har regeringen beslutat att Sveriges lantbruksuniversitet ska stå som ägare och ansvara för upphandlingen av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg. Fartyget ska användas till miljöövervakning och datainsamling för fisket.

– Det är viktigt att Sverige nu får ett eget fartyg och inte längre behöver förlita sig på möjligheten att hyra fartyg från andra länder för att kunna bedriva forskning om fiskbestånden i våra vatten. Den vetenskapliga kunskapen om fiskbestånden är avgörande för att kunna fatta politiska beslut som leder till ett hållbart fiske. Därför är det viktigt att säkerställa, ytterligare stärka och utveckla svensk forskningskompetens, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.

Regeringen har sedan tidigare satsat medel för att påbörja projektering och nybyggnation av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg. I dag har regeringen tagit ett ytterligare steg genom att fatta beslut om att Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) ska stå som ägare och ansvara för upphandling avet nya fartyget. Sjöfartsverket kommer att kontrakteras av SLU att ha det så kallade managementansvaret, vilket innebär att Sjöfartsverket kommer att vara ansvariga för bland annat drift och underhåll av fartyget.

– För att vi ska kunna fatta välgrundade beslut och säkra en god havsmiljö så krävs att vi kan samla in data om miljötillståndet i havet, vilket möjliggörs av det nya fartyget, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.

Syftet med satsningen är att ersätta forskningsfartyget Argos som togs ur drift 2011 och därmed tillgodose Sveriges behov av fartygsresurser för miljöövervakning och datainsamling för fisket på lång sikt. Ett utsjögående undersöknings- och forskningsfartyg är nödvändigt för att samla in data om miljötillståndet i haven och ge underlag för politiska beslut, om till exempel fiskekvoter och åtgärder för en bättre havsmiljö.

– Att Sjöfartsverket ges managementansvaret för fartyget innebär att vi använder statens resurser mer effektivt och undviker att bygga upp ytterligare en redarorganisation inom staten, samtidigt som tillgång och nödvändig flexibilitet garanteras genom en samverkanslösning mellan myndigheterna, säger infrastrukturminister Anna Johansson.

En viktig målsättning är att fartyget har en hög beläggningsgrad och det kommer därför att finnas flexibilitet för användning inom flera andra undersöknings- och forskningsområden.

Kommentarer

Johan Törnblom 21:42:40 2015-04-09

Säkert bra att vi får ett nytt forskningsfartyg men hur många statsråd kan kommentera en sådan relativt liten nyhet? Har de inget annat att göra? 😉

Den australiska lyxbåtsbyggaren Riviera lägger om sin designstil. Den helt nya modellen Riviera 6000 Sport Yacht får en ny stil och lanseras som ”the ultimate on-water entertainer”. Den eleganta nya modellen blir Rivieras flaggskepp i serien med ”Sport Yacht”. Båten får premiär i augusti i år, men har redan fått mycket uppmärksamhet för sin design. Försäljningen har också gått bra. 16 stycken båtar av nya 6000 har redan sålts.

Enligt Rivieras ägare och ordförande, Rodney Longhurst, är den nya modellen det senaste exemplet företagets inriktning att bygga och utveckla lyxiga båtar inom ett brett produktområde för världens finaste områden för båtliv, främst Australien och delar av USA.

Design för 6000 Sport Yacht omfattar bland annat en utökad golvyta med en väl tilltagen kabin för ägaren, mer stuvutrymmen och sociala utrymmen för att umgås samt en helt ny nivå för att bygga badrum och toalettutrymmen i båtar.

Ägarens badrum är placerat föröver i en avdelning där det även finns plats för tonårsrum, kontor, extra pentry eller en fjärde kabin.

Båten säljs med olika designlösningar. Bland annat kan köparna få olika lösningar för matplats och sällskapsutrymmen samt välja hur många kabiner de vill ha. 6000-modellen har som standard och kännetecken en ”king-sized walk-around bed” midskepps.

I ägarens badrum finns flera lyxiga detaljer, handdukstork och italienskt kakel. En glasdörr skärmar av duschutrymmet och i badrummet finns även tvättmaskin med mera.

Under cockpit på 6000 Sport Yacht finns ett stort garage för en 3,2 m (10,5 fot) tender med utombordare, som enkelt kan sjösättas med en inbyggd, elektrisk winch.
På båtens sidoutrymmen finns stora soldäck, musikutrustning och annat som kan vara skönt att ha till hands i solen.

Båtens hardtop är tillverkad i plast och täcker den 10,5 kvm stora cockpiten för att ge skugga och skydd på varmare breddgrader. I vårt klimat vill vi hellre ha öppningsbara luckor, vilket också finns med en elektriskt manövrerbar funktion.

Liksom övriga båtar från Riviera är 6000 Sport Yacht robust byggd. Den är försedd med ett starkt skrov med köl, något som Riviera har använt sig av under hela sin 35-åriga historia och som visat sig vara värdefullt i Australiens tuffa vattenmiljö.

6000 Sport Yacht är utrustad med funktioner som auto-pilot, auto-trim, Dynamic Positioning System (DPS) och Anti-Corrosion Protection (ACP), med möjlighet att uppgradera till Volvo Glass Cockpit system inklusive joystick.

Motorerna är dubbla Volvo Penta IPS2-950 (533 kW / 2×725 hk). Toppfarten anges till cirka 31 knop med full last. Marschfarten är 26 knop, vilket ger en räckvidd på 268 Nm med 10% bränsle i reserv.

Tekniska fakta
Längd: 19,3 m
Bredd: 5,38 m
Djup: 1,36 m
Vikt: 25 750 kg
Bränsle: 2 650 liter
Vatten: 800 liter
Hålltank: 500 liter
Motorer: 2xVolvo Penta IPS2-950s (533kW / 2 x 725hk)
Övrigt: Volvo Penta Dynamic Positioning System och auto-pilot, Volvo Penta Anti-Corrosion Protection
Räckvidd: 268 Nm vid 26 knop
Info: http://www.riviera.com.au/

Fritidsbåtsdirektiv, 94/25/EU, som vi levt med sedan 1998, upphör att gälla den 18 januari nästa år och det nya, 2013/53/EU, går i kraft. Efter detta datum får inga nya produkter certifieras mot det gamla direktivet. All certifiering skall då ske mot det nya. Det är tillåtet, under en överg

ångsperiod fram till 18 januari 2017, att placera produkter på marknaden certifierade mot det gamla direktivet men därefter måste alla produkter uppfylla kraven i det nya direktivet 2013/53/EU.

Det innebär att inga produkter certifierade mot direktiv 94/25/EU får placeras på marknaden efter detta datum. Med det nya direktivet följer ett utökat ansvar för ekonomiska aktörer (tillverkare, tillverkarens representant, importörer och distributörer).

Några viktiga saker att tänka på:

Tillverkare
– Se till att ha kontroll över förändringar i standarder
– En produkt som täcks av Fritidsbåtsdirektivet skall uppfylla kraven i den senaste utgivna standarden publicerad i EU Kommissionens tidning ”Official Journal”.
– Tillverkarskylten skall kompletteras med tillverkarens kontaktadress.
– Teknisk dokumentation och kopia på Försäkran om överensstämmelse måste sparas 10 år
– Tillverkare skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheterna kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.

Tillverkarens representant
– Måste ha skriftlig fullmakt från tillverkaren om man vill utföra vissa specificerade uppgifter för CE-märkning
– Upprättandet av teknisk dokumentation får inte delegeras till tillverkarens representant
– Teknisk dokumentation och kopia på Försäkran om överensstämmelse skall sparas tio år
– Tillverkarens representant skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheten kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.

Importörer
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren utfört bedömning av överensstämmelse med kraven i direktivet
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren upprättat erforderlig teknisk dokumentation
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren utfärdat Försäkran om överensstämmelse
– Har skyldighet att kontrollera att tillverkaren CE-märkt produkten
– Importörens namn, registrerat firmanamn eller registrerat varumärke samt kontaktadress skall finnas på produkten.
– Importörer kan krävas åtgärda avvikelser mot krav, dra tillbaka eller återkalla produkten
– Importörer har samma skyldigheter som tillverkaren om produkten marknadsförs i eget namn.
– Importörer skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheten kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.

Distributörer
– Har skyldighet kontrollera att produkten är CE-märkt
– Har skyldighet kontrollera att produkten har identifikationsnummer
– Har skyldighet kontrollera att tillverkarens och vid import, importörens namn, varumärke samt kontaktadress finns på produkten
– Måste kontrollera att erforderliga dokument åtföljs produkten
– kan krävas åtgärda avvikelser mot krav, dra tillbaka eller återkalla produkten
– har samma skyldigheter som tillverkaren om produkten marknadsförs i eget namn
– har skyldighet att på begäran från myndigheten, överlämna all dokumentation som behövs för att visa att produkten uppfyller kraven.
– Distributörer skall på begäran av marknadsövervakningsmyndigheten kunna identifiera vilken ekonomisk aktör som har levererat en produkt under tio år efter att de har fått produkten levererad.

Elektrisk framdrivning
– Kretsar för elektrisk framdrivning får inte interagera med andra kretsar så att endera kretsen slutar fungera på avsett vis.

Räddningsstegar
– Anordning skall finnas för person i vattnet att ta sig ombord på egen hand

Toalettinstallationer
– Toalett får endast vara kopplad till septiktank eller behandlingsystem
– Överbordventil skall kunna säkras i stängt läge.

PCA ”Efterkontroll”
– Är endast tillåtet för privatimportörer.
– Båt/ vattenskoter skall märkas ” Bedömd enligt efterkontrollförfarandet” (Post Construction Assessment)

Fritidsbåtsdirektivet i sin helhet hittar du här:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013L0053&from=EN

Raymarines navigatorer med operativsystemet Lighthose II hanterar numera sammanfogade rastersjökort i sina plottrar. Även äldre plottrar kan hantera sjökorten genom att uppdatera operativsystemet gratis fån Raymarines hemsida.

Riktpriset är för micro SD-kort Sweden och SD-kort Finland är 1595 skr inklusive moms och SD-kort Finland är 1595 skr inklusive moms.

Info: http://www.soltek.se

Själslig ensamhet. Längtan efter närhet. Den otyglade sexualitetens pulserande lust. Sjöfararnas ständiga dilemman medan de färdas över haven. Nu visas utställningen ”Sex and the Sea” på Sjöhistoriska museet. Framtagen av konstnären Saskia Boddeke och filmregissören Peter Greenaway.

Sedan urminnes tider har sjömannen färdats över haven och ofta varit hemifrån under långa tider. Mycket av det som uppstår i en sådan situation går att hantera, men att stänga av sin sexualitet är inget människan klarar av.

Detta är något som utställningen Sex and the Sea utforskar. En utställning som ursprungligen är framtagen för Rotterdams maritima museum och som nu visas på Sjöhistoriska museet.
– Utställningen rör sig mellan sjömännens fantasier under långa resor och det som faktiskt väntar i hamn, mellan livet hemma och livet till havs, mellan stora känslor och fysiska behov, förklarar Hans-Lennart Olsson som är chef på Sjöhistoriska museet.

Det bärande inslaget i utställningen är den konstfilm som är gjord av den holländska konstnären Saskia Boddeke och den brittiske filmregissören Peter Greenaway. I filmen berättar framförallt ett antal sjömän om sina erfarenheter från livet till havs. En tillvaro som kan upplevas som främmande.
– Genom att visa utställningen vill vi få besökarna att reflektera över normer. Styrs de av vad som är lagligt eller inte eller av det sociala sammanhanget? Långt bort från hemmet kanske andra värderingar härskar, säger Hans-Lennart Olsson.

Saskia Boddeke berättar att männen i filmen talade väldigt rakt och ärligt om sina sexuella erfarenheter under intervjuerna, något som hon tycker är bra.
– Jag ser mig själv först och främst som en artist och det är viktigt för mig att besökarna känner att de har fått vara med om en stark upplevelse. Om de håller med om det som visas eller inte bryr jag mig egentligen inte om – så länge de blir berörda, säger hon.

Enligt en enkät från Sjöfartstidningen har tre av fyra kvinnliga sjöfartsstudenter utsatts för sexuella trakasserier. Detta är också något som museichefen menar att utställningen på sitt sätt belyser eftersom den visar upp en klassiskt manlig bild av sexualiteten.
– Sjöhistoriska vill vara en mötesplats och plattform för fortsatt öppen diskussion om identitet, sexualitet och genus, säger han.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Low Emission Antifouling (LEAF) är ett nytt koncept för att förhindra påväxt av alger och havstulpaner på båtskrov. Så kallad marin fouling på båtar ger upphov till höjd bränsleförbrukning och därmed ökade CO2 utsläpp. Det innebär att påväxten hindras utan utsläpp av stora mängder av gifter som handlar i havet och är därmed ett alternativ till de kopparfärger som används idag och vilka bidrar till att 1000-tals ton koppar hamnar i havet med såväl kända som okända ekologiska konsekvenser.

EU-projektet, som koordineras av SP, har nu nått så långt att 500 liter båtbottenfärg har producerats av det italienska företaget Boero. Fältförsök i Sverige, England, Italien och Brasilien har visat att färgen fungerar väl. De 500 literna prototypfärg skall nu provas av cirka 70 frivilliga båtägare runt om i världen. Av dessa är ca 40 svenska båtägare på både väst och östkusten.

– För oss är det självklart att det ska finnas miljötänk och hållbarhet även kring det här ämnet, sa ett småbarnspar i 30-årsåldern när de fick sina färgburkar.

Ett 20-tal förväntansfulla svenska båtägare kom till SP för att hämta prototypfärg som delades ut av doktor Emiliano Pinori, på vars doktorsavhandling LEAF-konceptet i hög grad bygger.

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är en internationellt ledande institutskoncern med cirka 1 400 medarbetare. Vi skapar värde i samverkan och erbjuder kvalitet i hela innovationskedjan, vilket har stor betydelse för näringslivets konkurrenskraft och hållbara utveckling.

Info: www.sp.se

Sparbanken i Falkenberg donerar en ny räddningsbåt till Sjöräddningssällskapets station i Falkenberg. Båten, en åtta meter lång räddningsbåt i Gunnel Larson-klassen, är speciellt utvecklad för kustnära räddning och kommer att levereras i juni.

– Vi är otroligt tacksamma. Utan det lokala stödet kan vi inte göra vårt jobb, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

Totalt får 20 lokala projekt och organisationer ta emot drygt 2,4 miljoner kronor genom Falkenberg Sparbanks Framtidsbank, i samband med bankens 150-årsjubileum. Sjöräddningssällskapet är den största mottagaren på strax över miljonen.

– Vi vill uppmärksamma det fantastiskt viktiga arbete som Sjöräddningssällskapet gör runt våra kuster. Ett ideellt arbete där människor brinner för att rädda liv, säger Göran Bengtsson, VD på Falkenbergs Sparbank.

Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Falkenberg grundades 1973 och har 14 frivilliga sjöräddare. Förra året ryckte stationen ut på 17 uppdrag, majoriteten under sommarmånaderna. Den nya åttametersbåten kommer att bli ett viktigt tillskott till stationen och underlätta räddningsarbetet för besättningarna.

Bilden:
Sjöräddningssällskapets station på Smögen. Foto: SSRS.

Den som vill ha en perfekt klocka åker till Schweiz. Den som vill ha en superb yacht åker till Nederländerna. Så resonerade en lojal kund till holländska Jetten Yachting, det prestigefyllda holländska stål- och aluminiumvarvet i staden Sneek.

Den väl erfarna båtköparen, som vill vara anonym, har seglat på världshaven med sin nuvarande 17 meter långa Jetten och betraktar den som något alldeles extra. De uppskattar friheten att kunna segla överallt och ankra var de vill.

Därför valde de Jetten för att bygga sin kommande och mer anpassade yacht. Det blir en 21 meter Custom Built Classic Motor Yacht.

Jetten har nyligen fått sin Jetten 50 MPC nominerad av holländska Magazine Motorboat med motiveringen ”the for European Motorboat of the Year nominated Jetten 50 MPC maybe reflects the future of the Dutch steel and aluminium Yacht building in Europé”.

Bland Jettens övriga kunder finns den världsberömda italienska tenoren Andrea Bocelli, som lät Jetten Yachting konstruera och bygga sin senaste yacht.

Den nya yachten på bilden här intill konstrueras av Theo Werner från Werner Yacht Design

I maskinrummet på den nya båten finns två pålitliga dieselmotorer. Båten får så kallad ”Portugisisk brygga”, yttre övertäckt däck, två master och utrymme för en dinge på taket över akterdäck. Kort och gott ett riktigt litet fartyg.

Vidare utrustas yachten med klassiska fönster och en klassisk inredning med mysig salong och ägarkabin med ”walk in closets” för frun ombord.

Den som vill sola och bada har flera möjligheter till detta, bland annat från akterdäck. Det finns även en ångbastu ombord för den som verkligen vill koppla av.

Båten kan hanteras av två personer, men det finns utrymmen ombord för en mindre besättning också. Ett förstklassigt luftkonditioneringssystem garanterar luften och temperaturen ombord.

För ägaren är säkerheten ombord högt prioriterad. Alla yachtens system är dubblerade med dubbel säkerhetsutrustning. Det tjocka skrovet sår emot tunn, flytande is, arför yachten kan segla till många platser jorden runt.

Konstruktionen av yachten startar efter sommaren. Leveransen är planerad till andra halvan av 2016.

Info: www.jettenyachting.nl

Den första båten byggd av Swedish Steel Yacht (SSY AB) i Gävle är sjösatt och provkörd. För att projektet med serietillverkning ska bli verklighet behovs 70 Mkr, enligt en artikel i Ny Teknik.

Swedish Steel Yacht har fått stöd (2013) av Energimyndigheten på 4,6 Mkr för att genomföra byggandet av en arbetsbåt till sjöräddning, lots, polis, försvar etc. Idén som blev ett projekt startade 2011 av familjeföretaget, bestående av Håkan och Petra Rosén samt sonen Rasmus.

Båten byggs i en lättviktskonstruktion av Sandviks rostfria stål, 2507. Drivlinan kommer bestå av en laddturbinlösning (microturbin) från Marin Hybridteknik och batterielektriskt framdrivningssystem från Echandia Marine.

Att bygga båtar i rostfritt är sällsynt men inte unikt. Däremot är fördelarna med rostfritt flera. Den första protypbåten, den 10,5 m långa Elvira, är en lätt konstruktion tack vare att den är byggd i 1,6 mm höghållfast stål. Enligt konstruktören är materialet så glatt att det inte behöver bottenmålas på många år.

Båten väger 4,5 ton, ungefär samma som motsvarande konstruktion i kolfiber, men lättare än om båten hade byggts i aluminium.

– Det är underligt att ingen har kommit på att bygga båtar så här tidigare. Idén är jättebra och kan bli en ny industristandard för båtar. Jag har inspirerats av vikingarnas snabba träbåtar med skrov som sviktade för att ta upp stötarna, säger Håkan Rosén till tidningen Ny Teknik.

Företaget har idag endast en provbåt. Ingen båt har sålts till konsument. Priset beräknas till cirka 3 Mkr för en fritidsbåt byggd enligt Håkan Roséns konstruktion.

Info: www.ssy.se