Nyheter

Det nederländska laget Team Brunel tog hem det In-Port Race som under lördagskvällen avgjordes i Itajaí, Brasilien i mycket lätt vind. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team gjorde en stark comeback i Volvo Ocean Race men missade andraplatsen på mållinjen.

– Alla i laget gjorde ett bra jobb. Det var kanske ett tursamt race för vår del men det behöver man ibland, säger Team Brunels skeppare Bouwe Bekking.

Lätta vindar på 1-3 sekundmeter och rullande svallvågor gjorde det svårt för de sex båtarna i Volvo Ocean Race att få fart i dagens In-Port Race. Team SCA fick den bästa starten och slogs med Abu Dhabi Ocean Racing i täten under de första två varven runt banan.

Vinden lättade ytterligare i slutet av det andra varvet då Team SCA tilldelades ett straff i ett möte med Team Brunel. Svenskbåten tvingades snurra ett varv och den nederländska båten kunde de gå om.

Samtidigt bestämde tävlingsledningen att banan skulle kortas på grund av den lätta vinden vilket innebar att lagen bara hade en undanvindsträcka kvar till målet.

Dongfeng Race Team hittade fart i rundningen och tog över ledningen när de seglade ut på banans högersida. Brunel valde vänstersidan vilket visade sig bli ett vinnande beslut. Brunel hittade mer vind, tog ledningen cirka 400 meter från målet och kunde sedan säkra segern. Dongfeng blev omseglade av Abu Dhabi precis innan mållinjen men laget gjorde en stark insatts i deras första kappsegling sedan mastbrottet i den femte etappen.

Team Brunel tog tack vare segern över ledningen i Volvo Ocean Race In-Port Series. Team SCA slutade fyra i dagens segling. Söndag klockan 19.00 startar den sjätte etappen till Newport, Rhode Island (USA).

Itajaí in-port race resultat:
1. Team Brunel 15:31:47 – 1p
2. Abu Dhabi Ocean Racing 15:33:10 – 2p
3. Dongfeng Race Team 15:33:21 – 3p
4. Team SCA 15:33:43 – 4pts

5. MAPFRE 15:34:10 – 5p
6. Team Alvimedica 15:35:58 – 6p
Team Vestas Wind – DNS 8p

Volvo Ocean Race In-Port Race Series poängtabell:
1. Team Brunel – 15p
2. Abu Dhabi Ocean Racing – 16p
3. Team SCA – 20p
4. Dongfeng Race Team – 21p
5. Team Alvimedica – 26p
6. MAPFRE – 30p
7. Team Vestas Wind – 44 p
Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Om flera lag skulle sluta på samma poäng i den i den stora Volvo Ocean Race-tabellen efter den sista etappen kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Volvo Ocean Race direktsänder från etappstarten i Brasilien. I kväll startar sjätte etappen av Volvo Ocean Race från Itajaí, Brasilien till Newport, Rhode Island. Startskottet går 1900 och sändningen pågår från 1845 till cirka 2030.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Klockan 19.00 svensk tid gick startskottet för den sjätte etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Itajaí till Newport. Först över startlinjen var Team SCA och nu väntar en svårnavigerad resa norrut.

Precis som i gårdagens In-Port Race var det mycket lätta vindar i Itajaí under etappstarten. Svenskbåten Team SCA gjorde en perfekt start, men kampen om att vara först över mållinjen har bara börjat och resan till Newport väntas ta runt två och en halv vecka.

– Vi kommer ge allt för att vara på prispallen precis som vi var i de första etapperna, säger Martin Strömberg. Det är kul att komma tillbaks ut på havet och nu slipper vi det kalla vädret i ishavet.

Hans lag Dongfeng Race Team ligger tvåa i den totala poängtabellen och vill ha revansch efter att de tvingades avbryta den senaste delsträckan när deras mast bröts av.

– Vi har jobbat stenhårt för att få ordning på båten och för att kunna vara på startlinjen idag. Mastbrottet var en stor motgång men att vi lyckats komma tillbaks har gett oss mycket styrka. Vi har en riktigt bra känsla i laget.

– Nu måste vi hitta det perfekta trimmet för vår nya mast och vi vet ju att vi har lyckats få bra fart på båten tidigare. Vi kan inte påverka hur våra motståndare seglar och måste fortsätta fokusera på att segla så fort vi kan i alla lägen.

Abu Dhabi Ocean Racing har skaffat sig ett bra försprång i poängtabellen under de fem etapper som avgjorts.

Hamnstoppet i Itajaí har varit en stor succé och nästan 300 000 människor har besökt evenemangsområdet.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 6: Itajaí, Brasilien – Newport, Rhode Island (USA)
Volvo Ocean Race-flottan är nu tillbaks i Atlanten för att segla den 5010 sjömil långa etappen till seglingstokiga Newport. Resan dit innebär kustnära segling men också vägval som kan ta seglarna långt ut på öppet hav. Den femte etappen handlade om att hålla båten och besättningen oskadda fram till målet men den här etappen handlar snarare om taktiskt snille och att hitta små övertag på konkurrenterna.

När lagen vinkat farväl i Itajaí väntar opålitliga och eventuellt stormiga vindar samt starka strömmar nära kusten. Frågan är om båtarna ska hålla sig nära land och förlita sig på landbrisen eller ge sig längre ut till havs i jakt på gynnsamma vindar.

Målet är att hitta passadvindarna från sydöst och därefter väntar den sista passagen genom doldrums i Volvo Ocean Race 2014-15. I höjd med Miami och upp till Newport måste lagen välja mellan att spela med Golfströmmen eller att hålla sig längre ut på havet fram till Rhode Island.

Målgången i Newport är beräknad till 5-9 maj.

Imorgon startar den sjätte etappen av Volvo Ocean Race 2014-15, från Itajaí till Newport. Innan dess avgörs ett In-Port Race i Brasilien med start klockan 19.00 ikväll och kampen om poängen blir allt hårdare i kappseglingen runt jorden.

De sex lagen i Volvo Ocean Race gör sig nu redo för ge sig ut på tävlingens sjätte etapp. De är tillbaks i Atlanten och resan fortsätter norrut från Brasilien till USA. Innan de lämnar Itajaí ska de göra upp i kvällens In-Port Race i Itajaí.

För Martin Strömberg och Dongfeng Race Team blir det en comeback efter att de bröt sin mast under den senaste etappen. Sedan dess har de transporterat den skadade båten och en ny rigg till Brasilien där båten i veckan gjorts redo för racing.

– Det har varit mycket jobb och det är klart att det tagit på krafterna hos alla i laget, säger Martin Strömberg. Men känslan är ändå väldigt positiv. Vi har jobbat hårt tillsammans för att kunna vara på startlinjen i helgen. Nu har vi lyckats med det så stämningen är på topp.

Team SCA har hittills inte lyckats nå något toppresultat i en lång etapp. Laget har däremot varit framgångsrikt i de In-Port Race som seglas i varje hamnstopp och både i Abu Dhabi och i Auckland var svenskbåten först över mållinjen. Enligt lagets Carolijn Brouwer är de väl förberedda för den kommande delsträckan.

– Efter att vi tagit oss genom Doldrums måste vi hantera lågtrycken som kommer från USA:s kust, säger hon. Vi seglade över Atlanten från Lanzarote till Newport innan tävlingen startade och kom ganska långt söderut för att träna för den här etappen. Vi har varit i de här vattnen förut, vi har seglat i Golfströmmen tidigare och vi gjorde de sista 1200 sjömilen då. Vi är förberedda.

Innan mastbrottet låg Dongfeng Race Team i topp i poängtabellen, med lika många poäng som Abu Dhabi Ocean Racing. Mastbrottet innebar att de tvingades avbryta etappen och nu ligger de tvåa i tabellen med sju poäng upp till Abu Dhabi.

– Det går inte att slappna av och konkurrensen är väldigt tuff, säger Martin Strömberg. Det finns mycket kvar att slåss om och även om Abu Dhabi dragit ifrån är det inte avgjort.

– I kalendern är det drygt två månader kvar till målgången i Göteborg men det är en hel del segling kvar innan vi kommer dit och det finns mycket kvar att uträtta. Vi kommer att fortsätta som vi gjorde i de första etapperna för det var ju ett framgångsrikt recept.

Och Abu Dhabi Ocean Racings brittiska skeppare Ian Walker tar inte ut något i förskott.

– Vi har 45 procent av alla poäng kvar att plocka och den senaste etappen visade oss hur enkelt det är att förlora många poäng. I nästa delsträcka kan det drabba oss eller vilket lag som helst.

Kvällens In-Port Race startar klockan 1900 (svensk tid) och den sjätte etappen inleds vid samma tid på söndag. Etappstarten och In-Port Racet sänds live på www.volvooceanrace.com

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 6: Itajaí, Brasilien – Newport, Rhode Island (USA)
Volvo Ocean Race-flottan är nu tillbaks i Atlanten för att segla den 5010 sjömil långa etappen till seglingstokiga Newport. Resan dit innebär kustnära segling men också vägval som kan ta seglarna långt ut på öppet hav.
Efter att lagen vinkat farväl i Itajaí väntar opålitliga och stormiga vindar och starka strömmar nära kusten. Frågan är om de ska hålla sig nära land och förlita sig på landbrisen eller ge sig längre ut till havs i jakt på gynnsamma vindar.
Målet är att hitta passadvindarna från sydöst och därefter väntar den sista passagen genom doldrums i Volvo Ocean Race 2014-15. I höjd med Miami och upp till Newport måste lagen välja mellan att spela med Golfströmmen eller att hålla sig offshore fram till Rhode Island. Målgången är beräknad till 5-9 maj.

Nyrenoverade färjan Capella har anlänt till Norrfjärden och kommer nu att trimmas in för att köra på Holmöleden. Samtidigt pågår arbeten i färjelägena i Norrfjärden och Byviken på Holmön.

Efter fyra dagars segling från Lysekil på västkusten och utmed stora delar av Sveriges kust, har färjan Capella anlänt till Norrfjärden i Robertsfors kommun, strax nordost om Umeå.

– Fartyget har genomgått en omfattande renovering och man har lagt särskilt vikt vid säkerhet och bekväma passagerarutrymmen. Alla tillstånd är klara och fartyget är certifierat, säger Anders Werner, rederichef i Trafikverket.

Vissa anpassningar återstår innan färjan kan gå sin rutt.
– Färjelägena anpassas för att underlätta tilläggning, lastning och lossning. Arbetet pågår fram till mitten av maj, säger Lena Utbult, byggnadsingenjör i Färjerederiet.

Nuvarande färja Helena Elisabet kommer successivt att fasas ut från trafiken på Holmöleden.
– Capella har tidigare gått i trafik i Åbo skärgård och vi kan konstatera att hon har mycket goda seglingsegenskaper. Hon kommer också att presenteras för allmänheten och Holmöborna under lite festligare former lite längre fram. Datum för detta evenemang är ännu inte bestämt, säger Hans Söderqvist, Trafikverket Färjerederiet.

Fakta om Capella
33 meter lång, sju meter bred
Två passagerarsalonger, utrymme för rullstolar, soldäck och bildäck
Lastar 150 passagerare, fyra bilar
Capella ska trafikera Holmöleden, som är den längsta led som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden till Holmön tar 45 minuter och går över öppet hav.

Vid årsstämman den 16 april valdes Per Klingbjer till ordförande i Svenskt Friluftsliv. Per har ett genuint friluftsintresse, är doktor i naturgeografi, och har varit engagerad i styrelsen sedan 2012 samt aktiv i medlemsorganisationen Svenska Fjällklubben i 30 år.

Per valdes till ordförande fram till årsmötet 2016, den tidpunkt då Stefan Nyströms ordinarie mandattid skulle utgått. Stefan Nyström som varit ordförande de senaste 5 åren lämnade ordförandeskapet på egen begäran, då rollen inte gick att förena med uppdraget i miljömålsberedningen vid regeringskansliet.

– Jag vill ta ett aktivt ansvar för att driva de samlade centrala frågorna för att stärka friluftslivet i Sverige. Som ordförande kommer jag att fortsätta det viktiga arbete som styrelsen driver, det vill säga stärka de långsiktiga förutsättningarna för friluftslivet i Sverige. Jag kommer att lägga ett tydligt fokus på att öka och trygga den långsiktiga finansieringen, verka för en förändring av skattelagstiftningen, bidra till utvecklingen av friluftspolitiken och givetvis vårda och värna allemansrätten, säger Per Klingbjer, ordförande Svenskt Friluftsliv.

Samtidigt avgick Håkan Weberyd ur styrelsen och Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet) samt Åke Granström (Svenska Jägareförbundet) invaldes som nya styrelseledamöter för en tid av två år.

– Jag ser fram emot att få samarbeta med den nya styrelsen. Svenskt Friluftsliv står på en solid grund och jag ser att denna nya styrelse kommer att fortsätta på den inslagna vägen, säger Ulf Silvander, Generalsekreterare.

Svenskt Friluftsliv består av 24 ideella organisationer, alla med stark förankring i friluftsliv och folkhälsa. Tillsammans organiserar föreningarna närmare 2 miljoner medlemskap i närmare 9 000 lokala- och regionala klubbar.

Info: www.svensktfriluftsliv.se

Concordia Maritimes första kemikalie- och produkttanker, Stena Image, döptes i torsdags på det kinesiska fartygsvarvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International). Fartyget är en MR-tanker på 50.000 DWT av s k IMOIIMAX-modell som är en vidareutveckling av ett redan etablerat och framgångsrikt koncept, nu med extra stor lastflexibilitet och ännu lägre bränsleförbrukning.

“Med leveransen av Stena Image börjar en ny era för Concordia Maritime. Vi disponerar redan en väl sammansatt och högkvalitativ flotta, men med tillkomsten av IMOIIMAX-fartygen, som är nästa generations kemikalie- och produkttanker, blir vårt erbjudande än mer sofistikerat och intressant på morgondagens spännande produkttankermarknad,” kommenterar Kim Ullman, VD Concordia Maritime.

Ett drygt hundratal gäster hade samlats i den regntunga mångmiljonstaden Guangzhou på Kinas sydkust för att närvara vid den högtidliga dopceremonin av Stena Image. Gudmor, MD PhD Selma Olsson Åkefeldt, dotter till Stena-koncernens huvudägare Dan Sten Olsson döpte fartyget traditionsenligt och avslutade med en önskan”… må lycka och framgång vara med henne och alla som seglar med henne”. Nu har fartyget med kapten Jaroslaw Aniszewski och hans besättning ombord lämnat varvet i Guangzhou för att helt enligt plan påbörja sin jungfruresa från Fjärran Östern till Europa.

Gudmor, Selma Olsson Åkefeldt, MD PhD. Foto: Kristofer Hultén
”IMOIIMAX-konceptet bygger vidare på en redan väl förankrad kommersiell verklighet där nu ännu större fokus lagts på ökad lastflexibilitet och lägre energiförbrukning, två faktorer som borgar för såväl affärsmässig som teknisk framgång”, tillägger Kim Ullman.

Stena Teknik tillsammans med varvet GSI har infört ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som bl a medfört att bränsleförbrukningen i servicefart är totalt 10-20 % lägre jämfört med andra fartyg av motsvarande storlek. Vidare har fartygen 18 olika tankar om vardera 3.000 m3 så att de kan transportera fulla IMO2 laster och kombinera såväl vegetabiliska oljor och kemikalier, som olje- och petroleumprodukter. Detta resulterar i stor logistisk flexibilitet.

Ledning och representanter för Concordia Maritime,
Stena och GSI tillsammans med kaptenen. Foto: Kristofer Hultén
Leverans av ytterligare ett likadant Concordia Maritime-ägt fartyg, Stena Important beräknas äga rum i oktober 2015. Ordern på de två IMOIIMAX-fartygen lades år 2012 och motsvarar en investering på totalt ca 78 MUSD. Båda IMOIIMAX-fartygen opereras av och kommer att gå i Stena Wecos globala logistiska system, där det också finns ett sextiotal andra fartyg. http://www.stenaweco.com

Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:
• Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
• Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
• Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
• Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
• Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
• Ett effektivt tankrengöringssystem
För mer information om de tekniska punkterna ovan, v.v. se
http://news.cision.com/se/concordia-maritime/r/concordia-maritime-tar-leverans-av-nasta-generations-kemikalie–och-produkttanker,c9752552

Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton

Foto: Kristofer Hultén

Info: www.concordiamaritime.com

Neil Cox, chef för Team Vestas Winds serviceteam, berömmer de insatser som hittills gjorts för att reparera lagets skadade båt. Han är försiktigt optimistisk och säger att laget är på rätt spår för att kunna återvända till tävlingen.

Team Vestas Wind bygger sedan ett antal veckor tillbaka om sin båt på varvet Persico i Italien. Båten skadades svårt när laget gick på grund och strandades på ett rev i Indiska Oceanen 29 november förra året under den andra etappen av Volvo Ocean Race.

Lagets ambition är nu att återvända till tävlingen under hamnstoppet i Lissabon i månadsskiftet mellan maj och juni och sedan delta i de två sista delsträckorna fram till målgången i Göteborg. Startskottet för etappen från Lissabon till Lorient, Frankrike går fredagen den 6 juni.

Tack vare insatser från tävlingens sponsorer GAC & GAC Pindar och Maersk Line var det möjligt att först bärga den strandade båten från revet och sedan frakta den till Italien via Malaysia.

Nu hoppas Neil Cox att det team som bygger om båten ska hinna med tidsplanen, men han varnar för att det återstår stora utmaningar trots ett väl fungerande lagarbete mellan de olika inblandade parterna.

– Precis som i alla intensiva byggarbeten kan man se tecken på trötthet hos killarna, men det hedrar dem att inget hittills har ansetts vara för svårt att genomföra, säger Cox.

– Verkligheten är att vi kommer att ha ett par tuffa dagar framför oss om vi ska kunna hålla ihop det här som vi planerat, men vi är målinriktade.

Målet är att ha båten färdig om sex veckor då den ska kunna fraktas på en lastbil från skjulet hos Persico till Lissabon.

– Däcket är monterat och skrovet är ute ur formen. All grundkonstruktion är på plats inne i båten och en stor del av detaljarbetet är på gång, säger Cox.

De övriga sex båtarna som fortsatt tävla i Volvo Ocean Race är nu redo för den sjätte etappen av tävlingen från Itajaí, Brasilien till Newport, Rhode Island i USA. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, som bröt den senaste etappen efter ett mastbrott, har nu monterat en ny mast och träningsseglade med båten på havet under torsdagen.

På lördag seglas ett In-Port Race i Itajaí med start kl. 19.00 och på söndag kl. 1900 går startskottet för den sjätte etappen.

Både starten och lördagens segling kan ses live på www.volvooceanrace.com

Svenska Seglarförbundet är en av delägarna till båtförsäkringsspecialisten Svenska Sjö. Nu manifesteras det tydligare när Svenska Sjö blir officiell partner till en av svenskt båtlivs största nyheter, Allsvenskan i segling.

Förutom samarbetet kring Allsvenskan startar man under året en rad olika samarbetsprojekt där den gemensamma nämnaren är att ge ökad medlemsnytta genom att utveckla bra och unika försäkringslösningar för förbundets medlemmar.

Att SSF är ägare till Svenska Sjö innebär att en del av eventuellt överskott går tillbaka till kunderna i form av bonus på nästkommande års premie samt att utveckla verksamhet som till exempel barn- och ungdomsverksamhet.

– Det känns oerhört kul att vi får vara en partner till ett så framgångsrikt idrottsförbund som Svenska Seglarförbundet som också har en omfattande barn- och ungdomsverksamhet, säger Per Grywenz, vd på Svenska Sjö.

Svenska Sjö är kända för att ha väldigt nöjda kunder, speciellt när de haft en skada. Under 2014 var enligt kundundersökning, hela 85 % mycket nöjda.

– Allsvenskan i segling skall kora Sveriges bästa segelklubb men syftar också till att skapa mer aktivitet i klubbarna och därmed öka tillgängligheten till vår sport. Därför känns det extra positivt att ha Svenska Sjö som partner till Allsvenskan då de också jobbar för ett bredare och mer lättillgängligt båtliv, säger Stefan Rahm, Förbundsdirektör/sportchef Svenska Seglarförbundet.

Bilden: Allsvenskan seglas i båttypen J/70, en livlig liten kölbåt som seglas på fyra personer. Foto: Per Heegaard.

Tidigare i år sjösatte ALUKIN aluminiumbåtar ambassadörsprogrammet tillsammans med de av företagets båtkunder som gillar att visa sin båt för fler. Syftet är att öka tillgängligheten för nya båtköpare runt om i Sverige och Norden och skaran av nya ambassadörer ökar kontinuerligt.

Marinteknik i Norrtälje AB har sedan starten valt att gå sin egen väg gällande distribution och försäljning av de svensktillverkade aluminiumbåtarna. Istället för traditionell försäljning via återförsäljare har det producerande företaget valt att själva hantera all försäljning direkt från produktionen i Roslagen till slutkunderna.

Nu vill Marinteknik öka tillgängligheten och därmed ge fler potentiella båtköpare möjlighet att se och provköra båtarna runt om i Sverige och Norden.

– Vi vill visa våra båtar för fler och vi vill premiera de båtköpare som hjälper oss med det, därför har vi presenterat ett Return on investment-avtal för våra kunder som är ambassadörer, säger Maria Nikula, marknadsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.

När en visning leder till en ny affär utgår en återbäring till de ambassadörer som tecknat ett ROI- avtal. Återbäringen motsvar en viss procent baserad på priset man köpt sin egen båt för. Med detta hoppas företaget att systemet ska vidareutvecklas så att det så småningom finns möjlighet att se och provköra alla båtmodeller i ALUKINs breda modellprogram och längre framöver inom rimligt avstånd i närheten där man bor.

– Det här är en win-win lösning som vi tror på, fortsätter Maria Nikula.

Marinteknik i Norrtälje AB avser att ge sina kunder valuta för varenda satsad krona i båtägandet och det gör man genom att leverera hantverksbyggda kvalitetsbåtar med möjlighet till individuella anpassningar som tillverkas på svensk mark.

– Försäljningen har ökat stadigt varje år och vi har ett litet men välmående företag som växer stadigt. Vi har en riktigt vass kvalitetsprodukt och utan dyra mellanled kan vi behålla ett exklusivt erbjudande, att sälja båtar tillverkade i Sverige med möjlighet till individuella anpassningar, till ett överkomligt pris, avslutar Maria Nikula.

Det spanska laget MAPFRE, ett av sju team i Volvo Ocean Race 2014-15, har tilldelats två straffpoäng för att de brutit mot reglerna under den femte etappen av tävlingen. De faller därför ner från fjärde till femte plats i poängtabellen.

Under torsdagen fastslog Volvo Ocean Race oberoende tävlingsjury från ISAF, Internationella Seglarförbundet, att MAPFRE brutit mot reglerna under den senaste etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.

Efter att juryn tagit del av bevis från tävlingsledningen och från laget själva i onsdags kom de fram till att MAPFRE gjort otillåtna reparationer på skrovet och på en utriggare (en bom som sticker ut från sida av båten) utan att informera Volvo Ocean Race Class Authority (VCA). Därmed bröt de mot reglerna för båtklassen och för tävlingen.

Straffet för överträdelsen är att MAPFRE har tilldelats två extrapoäng. Det kan visa sig bli en avgörande skillnad i serien där laget med minst antal poäng vinner. Resultatet är att MAPFRE, som slutade tvåa till Brasilien, faller från fjärde till femte plats i den totala poängställningen.

Teamet yrkade på att de i båda fallen gjorde förstärkningar för att skepparen Iker Martinez befarade att skrovet och utriggaren var skadade. Deras regelkonsult Luis Sáenz Mariscal tillade att utriggaren gått sönder vid flera tillfällen tidigare i racet och att besättningen hörde en smäll från fören och därför trodde att skrovet höll på att delamineras.

Han menade att Martinez på grund av de förhållanden som råder i Södra ishavet befarade att besättningen och båten var i fara om de inte utförde förstärkningarna.

Mariscal sa också att laget inte hade informerat VCA men att de öppet delat med sig av videomaterial där lagningarna visades till tävlingsledningen i Alicante, Spanien.

Martínez var också skeppare i Volvo Ocean Race 2011-12 då hans båt skadades i fören och hans lag tvingades laga ta sig till Argentina för reparationer.

I en separat överläggning gav ISAF:s jury Dongfeng Race Team, med Martin Strömberg ombord, rätten att ersätta det storsegel de skadade under sitt mastbrott med ett segel de använde för att träna med innan tävlingen startade i oktober.

Team SCA fick däremot avslag på sin ansökan om att få ersätta ett skadat försegel (fractional code zero). Team Vestas Wind gavs inte heller rätten att ersätta sitt skadade försegel (J3) när de så småningom återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15.

Juryns beslut går att läsa i sin helhet här: http://noticeboard.volvooceanrace.com

Imorgon lördag avgörs ett In-Port Race i Itajaí, Brasilien och på söndag startar den sjätte etappen till Newport, Rhode Island i USA. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Fullständig poängtabell – http://www.volvooceanrace.com/en/scoreboard.html

Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 9 p
2. Dongfeng Race Team (Kina) – 16 p
3. Team Brunel (Nederländerna) – 18 p
4. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 19 p
5. MAPFRE (Spanien) – 20 p
6. Team SCA (Sverige) – 29 p
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p
Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race In-Port Series 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 14 p
2. Team Brunel (Nederländerna) – 14 p
3. Team SCA (Sverige) – 16 p
4. Dongfeng Race Team (Kina) – 18 p
5. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 20 p
6. MAPFRE (Spanien) – 25 p
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p

Efter många års förhandling släpper nu Seapilot polska sjökort till försäljning. Seapilot arbetar ständigt på att få tillgång till fler sjökortsområden för att få så stor geografisk täckning som möjligt. I vissa fall har det dock varit problematiskt att få tag i S-57 sjökort som Seapilot använder sig av, då vissa myndigheter inte vill ge ut sjökort i det formatet till andra än yrkessjöfarten.

Under flera år har Seapilot haft dialoger med det polska sjöfartsverket om att få tillgång till de polska sjökorten. Efter många turer och efter ett EU-direkttiv har Seapilot nu äntligen fått tillgång till sjökorten.

De polska sjökorten kommer att kosta 179 kr/år. De säljs som alla andra sjökort i Seapilot som en årsprenumeration med inkluderade sjökortsuppdateringar.

Seapilot finns nu tillgängligt i följande länder:
1. USA delat i ostkusten, västkusten och Great Lakes
2. Kanada
3. Norge
4. Sverige
5. Finland
6. Estland
7. Lettland
8. Litauen
9. Polen
10. Tyskland
11. Danmark
12. Nederländerna
13. Belgien
14. Storbritannien
15. Irland + Nordirland
16. Island
17. Frankrike
18. Spanien (kommer snart)
19. Portugal (kommer snart)
20. Kroatien (kommer snart)

Info: www.trueheading.se

WWF välkomnar att regeringen i en turbulent tid står fast vid rejält höjda anslag för skydd och skötsel av biologisk mångfald i skog, sötvatten och hav samt ett utökat svenskt klimatansvar.

Regeringen föreslår en ökning i vårbudgetpropositionen med 380 miljoner under resterande halvår för skydd och skötsel av värdefull natur och bevarande av arter. Under mandatperioden vill regeringen öka satsningarna på natur och havsmiljö med sammanlagt 4,3 miljarder.

– Flera av satsningarna i budgeten styr i rätt riktning mot mål och en politik inom planetens gränser. Vi välkomnar en ökad ambitionsnivå för skydd och skötsel av värdefull natur. Det är viktigare än någonsin tidigare. En stor utmaning är att leva upp till internationella åtaganden att skydda 20 procent av land- och 10 procent av havsområden till 2020, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

WWF välkomnar att Sverige tar sitt internationella klimatansvar och inför klimatmötet i Paris bidrar till FNs gröna klimatfond, ett åtagande på 250 miljoner kronor som nu ligger helt utanför biståndsbudgeten. Det är mindre än vad WWF hade hoppats på som startbidrag. men ett viktigt första steg att leverera de 4 miljarder som utlovats över mandatperioden.

Att regeringens satsar på klimatinvesteringar i kommuner och regioner samt öppnar för femdubbling av detta belopp under resten av mandatperioden är både glädjande och nödvändigt för att ta tag i våra stora växthusgasutsläpp, menar WWF.

Desto tristare är det att specialpengar till laddinfrastruktur tagits bort. Det är oerhört viktigt för att fossilfria transporter och elfordonsområdet, ett område där Sverige redan ligger efter många andra länder, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF.

– Vi välkomnar det utökade solcellsstödet på 150 miljoner kronor men är kritiska till den höjda skatten på solcellsanläggningar som motverkar stödets syfte. När det gäller satsningen på en klimatomställning räcker knappast de anslagna pengarna – flera miljarder behövs, säger Stefan Henningsson.

WWF ser behov av stora insatser för havsmiljön kommande mandatperiod när det gäller förvaltning och skydd. Vi välkomnar, som ett steg i rätt riktning, att regeringen står fast vid sin ambition vad gäller ökade anslag till åtgärder för havs- och vattenmiljö för att nå både miljökvalitetsmålen och havs- och vattenrelaterade mål om ökat skydd och förvaltning.

– WWF välkomnar att regeringen står fast vid satsningar på förstärkt miljöövervakning. Vi ser stora behov på många områden inte minst på havs- och vattensidan, när EUs ramdirektiv för vatten och EUs havsmiljödirektiv och nya fiskeripolitik ska genomföras i Sverige, avslutar Håkan Wirtén.

Det blir två spännande nyheter till årets upplaga av Hyundai Cup 2015. I år satsar arrangörerna mer på de populära tillfartsracen med gemensam prisutdelning på kvällen den 28 augusti.

Starterna går tidigare än föregående år. Som en av de första kappseglingarna i Sverige kommer SRSs att tillämpas i Hyundai Cup för alla som seglar med högst två personers besättning. För vidare information om SRSs läs mer på www.svensksegling.se

Info: http://hyundaicup.se

Snart är det dags för skrov nummer fem av Princess Yachts modell 40M att sjösättas. Det är en rejäl superyacht som snart är färdig för leverans.

Princess 40M har blivit en stor framgång för det engelska varvet. Skrov nummer sex och sju är redan under byggnad. Vid förra årets yachtmässa i Monte Carlo visades en 40M med namnet ”Solaris”. Den är byggd med kompositteknik, vilket ger henne ett både lätt och starkt skrov. Detta i sin tur ger relativt sett god bränsleekonomi och prestanda. Det avancerade halvplanande skrovets design ger bra stabilitet även vid lägre hastigheter. Båten har kapacitet för farter upp till 20 knop med två stycken MTU V12 dieselmotorer på 2 938 hk.

För den som är i England kan skrov nummer fem ses vid Princess M Class superyacht varvet i South Yard, Plymouth. Skrovet är målat i turkost.

Info: www.princessyachts.com

Idag namngavs Sjöräddningssällskapets allra senaste räddningsbåt, Rescue Mærsk Mc-Kinney Møller. Båten, en tolv meters räddningsbåt i Victoria-klassen, är donerad av en fond grundad av danska Maersk. Den kommer att placeras på RS Smögen och blir ett mycket välkommet tillskott i Sjöräddningssällskapets flotta.

– Vi är mycket glada över denna generösa donation. Båten kommer att göra stor nytta inom vår verksamhet. Det är extra roligt att ett så stort och internationellt bolag inom rederinäringen väljer att ge medel till oss, säger Rolf Westerström, VD i Sjöräddningssällskapet.

RS Smögen grundades år 2002 och har drygt 30 frivilliga sjöräddare. Varje år utför stationen över 170 uppdrag. Victoria-klassen är specialkonstruerad för sjöräddning och byggd för att klara hårt väder och krävande räddningsinsatser med mycket god manöverbarhet.

Båten är donerad med medel ur A.P Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond Til Almene Formal, en fond grundat av danska Maersk.

Info: www.ssrs.se

Snart är Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) redo för att delta i Volvo Ocean Race igen efter den olyckliga grundstötningen. Den danska båten har reparerats för att kunna slutföra de sista etapperna av Volvo Ocean Race 2014-15.

Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) shore manager Neil Cox har beskrivit hur tacksam han är för de insatser som redan har gjorts för att få båten i segelklart skick. Han är optimistisk för chanserna att få båten tillbaka i tävlingen i tid.

Det var 29 november förra året som teamet allvarligt skadade sin båt under segling i Leg 2. Båten kolliderade med ett rev i Indiska Oceanen, varifrån båten hämtades till ett reparationsvarv i Bergamo i Italien.

Planen är att båten ska vara med igen i tävlingen vid starten från Lissabon, där båtarna i Volvo Ocean Race gör ett stopp i månadsskiftet maj och juni. Enligt planen går starten igen från Lissabon 6 juni för att senare gå i mål i Lorient i Frankrike.

Vestas Wind har fått sor hjälp av flera av sina partners för att bli klara och kunna vara med igen. Bland andra har Maersk Line och sponsorer som GAC & GAC Pindar sett till att båten kom till reparationsvarvet via Malaysia.

För tillfället har båten fått tillbaka sitt däck och båten är uttagen från den form som den har ståt i under reparationen av de omfattande skadorna. Till kuriosa hör att det enda större föremål som försvann ur båten de dygn den stod på revet var Volvo Penta dieselmotorn, som någon behövde…

Även det mesta av båtens struktur är återuppbyggt medan en rad detaljer återstår.

För båtarna som är på plats i Brasilien fortsätter arbetet enligt plan. Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) har fått sin nya mast och båten beräknas bli klar till lördagens Team Vestas Wind Itajaí In-Port Race.

Övriga team hade endast mindre reparationer att ta hand om.

Sebago presenterar många nyheter denna säsong. Skjortan Jax Denim i 100% bomull är en av säsongens drygt 40 skjortor. Jax har dold Button down krage, passformen är Regular fit och finns i S-XXXL, ca pris 799:-

Pressrelease:

Nya shortsen Denim Lining Shorts i bomullskanvas har snedskurna frontfickor, myntficka, benfickor med lock och bakfickor med lock. Finns i Light Beige och Navy, S-XXXL. Ca pris 799:-

Välbekanta skon Spinnaker är ingen nyhet, men kombinationen Navy Suede/Tan Leather är ny för säsongen. Finns i storlekarna 7-13 och kostar ca 1499:-

Info: www.sebago.se

Nu finns det ett tillbehör som håller reda på tidvattenförändringar även i Navionics båtapp. Problemet med tidvatten är inte så stort i Skandinavien, men för den som seglar på andra breddgrader är det här en välkommen nyhet.

Nyheten heter Sonar Server och är en trådlös koppling från Digital Yacht. Den ger data i realtid från alla NMEA-kompatibla ekolodssystem och fish-finders till Navionics båtapp med sjökort som finns för iPhone, iPad och Android.

Navionics HD sjökort kan sparas med djupdata för personlig användning i telefonen eller paddan. det kan också delas i det extra lager som appen har.

Sonar Server från Digital Yacht fungerar som en trådlös kopplingspunkt från elektroniska instrument ombord i båten till alla mobila apparater och delar djupdata genom appar.

Sonar Server kopplar genom båtens NMEA 0183 system med en enkel tvåledarkoppling. Den har en räckvidd på cirka 25 m. Ingen Internetuppkoppling behövs för detta. Sonar Server kostar från US$119.95/£99.95.

Info: www.sonarserver.com

I början av förra seklet kom naturfotografen och författaren Bengt Berg till Stora Karlsö och fångades av öns exotiska fågelliv och dramatiska natur. Hundra år senare återfanns hans bortglömda bildskatt av fotografen Roine Magnusson som såg till att den återigen visades upp för publik. Dessutom tog han sin kamera med sig till Stora Karlsö för att ta nya porträtt av ön, i sällskap med författarna Åsa och Mats Ottosson.

Stora Karlsö – bilder från ett paradis är en bok för alla som redan förälskat sig i ön, men också för alla som ännu inte varit där – och fortfarande lever i villfarelsen att man måste åka till fjärran kontinenter för att hitta en egen paradisö.

Det är någonting speciellt med öar. När man vistas på en ö av lagom storlek kan man få en stark känsla av att befinna sig i en alldeles egen värld, lite vid sidan av allting annat.

Stora Karlsö väcker just sådana känslor. Redan när man kommer från fastlandet till Gotland känns det lite som att komma utomlands. Att sedan från Gotland ta båten till Stora Karlsö är början på en ännu mer extraordinär upplevelse. Ön är det första området som naturskyddades i Sverige – och ett av de första i världen. Här finns inga bofasta människor, men tiotusentals fåglar i de myllrande fågelbergen.

Här blommar en sällan skådad rikedom av orkidéer (vad vore ett paradis utan Adam och Eva?). Här finns karga hedar, långa klapperstensstränder och en av landets vackrast belägna fyrar på platån ovan Västerbergets stupande branter.

Stora Karlsö liknar helt enkelt ingenting annat. De finns 221 800 öar i Sveriges hav och insjöar och Stora Karlsö är kanske den mest exotiska av dem alla.

Fakta om boken:
Mats och Åsa Ottosson text, Roine Magnusson foto
Stora Karlsö
Band: inbunden
Format: 240×210 mm
Antal sidor: 160
ISBN: 978-91-87283-57-4
Utkommer: april 2015