Nyheter

Kraften av 1 600 hk på akterspegeln är enorm när Båtliv provkör Mercurys Verado 400 R för första gången. Den 57 fot långa sportbåten gör lätt över 60 knop med de starka maskinerna.

Trots att det är fyra stycken utombordsmotorer à 400 hk där bak på båten så går den både lugnt och tryggt. Allt är visserligen relativt, när man kommer upp i farter över 50 och till slut även 60 knop börjar det gå riktigt fort på sjön. Men motorerna är mycket stabilt monterade och ljudvolymen på de stora utombordarna är förvånansvärt låg.

Mercury blev först av de stora utombordartillverkarna att presentera en motor på hela 400 hk. Nya Mercury Racing Verado 400R är ett enormt kraftpaket som öppnar marknaden ytterligare för allt större båtar med utombordare.

Det har inte varit någon större hemlighet att tillverkarna av utombordare var ivriga att ta fram en motor på 400 hk. Efter att Yamaha presenterade sin V8 på 350 hk och Verado kom med en 350 hk var racet igång på allvar.

Verado 400 hk har hela 153 hk per liter och skiljer sig från till exempel Yamahamotorn genom att motorns slagvolym är relativt liten, 2,6 liter. Full effekt ger motorn vid 6 400–7 000 rpm, vilket är högt.

400R är den första Verado-motorn som utrustas med det i racingsammanhang väl beprövade Sport Master backslaget, som ska ge ytterligare prestanda. Motorns utväxling som standard är 1,75:1. Bland övriga finesser märks en generator på 70A och att kunderna kan välja olika färgkombinationer, ett grepp som Evinrude blev först med på sin nya E-Tec.

Motorn är vidare utrustad med Mercury Digital Throttle & Shift (DTS), vilket ger en mycket smidig och fin gas- och växeljustering. Den är också anpassad för Joystick Piloting, något som förenklar tilläggning och hantering av båten väsentligt.

Med ett tryck på en knapp kopplas Skyhook digitalt ankare in. Denna finess bygger på att båten behåller samma position med hjälp av GPS-teknik.

De här nya, stora motorerna får även stor effekt på hur båtbyggarna konstruerar morgondagens båtar. Redan har vi sett hur fyrcylindriga bensin inombordsmotorer i princip försvunnit från marknaden. Frågan är vad 400 hk – och snart kanske ännu större utombordare – kommer att leda till.

För båtbyggarna är det enklare och billigare att montera utombordsmotorer. För båtägaren innebär utombordarna också flera fördelar. Bland annat får man större utrymmen i båten, det blir billigare att serva motorerna och man slipper mycket av det stomljud som inombordare – speciellt dieselmotorer – ger ifrån sig och som är svårt att skärma av.
Lars-Åke Redéen

I Hyeres får endast de 30 bästa på världsrankingen samt de tio bästa från kvalificeringstävlingen på Mallorca för två veckor sedan delta och GKSS är väl representerade i denna tävling.

Världscupen börjar i dag och avslutas med medaljrace på söndag för de tio bästa ekipagen. För två veckor sedan var det kvalifikationstävling inför denna tävling och då lyckades våra stjärnor som gör comeback i 470 klassen Johan Molund/Sebastian Östling bäst med en tredje plats.

Även GKSS yngre seglare i samma klass, Carl Fredrik Fock och Marcus Dackhammar, lyckades bra med en tolfte plats.

Övriga seglare att hålla ögonen på är Björn Allansson i Finnjolle och Carl P Sylvan/Otto Hamel i 49er. Även Lisa Ericson och Hanna Klinga i 49er FX som har haft en fantastisk utveckling ska bli intressanta att följa.

GKSS kommer att ha följande seglare med på denna världscup.

Carl P Sylvan/Otto Hamel, 49er
Victor Bergström/Victor Västernäs, 49er
Lisa Ericson/Hanna Klinga 49er FX
Johan Molund/Sebastian Östling, 470
Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, 470
Björn Allansson, Finnjolle
Max Salminen, Finnjolle

Information om tävlingen och länk till resultatlistor:
http://www.sailing.org/worldcup/regattas/hyeres_2015.php

MSC Cruises har inlett byggnadsarbetet av det första fartyget i nästa generations Vista-klass. Under en ceremoni på STX-varvet i Frankrike avslöjades att det nya fartyget får namnet MSC Meraviglia. Det första Vista-fartyget är en del i MSC Cruises omfattande plan att fördubbla kapaciteten med upp till sju nya fartyg till 2022. Redan i juni 2015 beräknas de första kryssningarna med MSC Meraviglia vara bokningsbara.

“MSC Meraviglia är det största och mest innovativa kryssningsfartyg som någonsin byggts av ett Europeiskt kryssningsrederi”, sa MSC Cruises styrelseordförande, Pierfrancesco Vago, under den traditionella stålceremonin.

Stål-ceremonin innebär att det första stålet skärs ut och därmed inleder byggnadsarbetet av det nya fartyget. MSC Meraviglia och övriga fartyg i Vista-klassen kommer att kännetecknas av högteknologiska lösningar och inspirerande design med delvis mer öppna ytor och en inomhuspromenad som sträcker sig över tre däck. En 480 kvadratmeter stor LED-skärm kommer att utgöra taket för inomhuspromenaden, som en digital himmel som skapar olika atmosfärer. Fartyget får även specialdesignade familjehytter, sport- och nöjesområde med anslutande vattenland, en storslagen teater och lounger med panoramautsikt. Det exklusiva MSC Yacht Club utökas med etagesviter, en privat lounge och restaurang.

Det banbrytande fartyget ska levereras i maj 2017 och kommer att ha plats för 5 700 gäster. Utformningen gör att hon kan ta sig in i de flesta av världens kryssningshamnar och därmed erbjuda ett brett utbud av destinationer. Första sommaren ska hon kryssa i västra Medelhavet och redan i juni 2015 beräknas kryssningarna vara bokningsbara.

MSC Meraviglia är det första av två identiska fartyg i Vista-klassen som ska byggas av STX-varvet. Det andra fartyget beräknas levereras 2019 och ytterligare två fartyg är på option.

De senaste veckorna har ett blyförbud för fritidsfiske diskuterats. Statssekreterare Göran Enander (MP) på Miljödepartementet säger att ett nationellt förbud mot blysänken utreds, och kan komma inom två år.

Bakgrunden till debatten är att ett antal svanar runt Djurgården i Stockholm under vintern konstaterats ha dött av blyförgiftning. En teori som lanserats är att svanarna kan ha fått i sig bly från blyhagel eller fiskesänken. Frågan om blyets vara eller inte vara är problematisk.

Samtidigt som bly är giftigt har belastningen avtagit kraftigt sedan bly fasades ut som tillsats i bensin och inom exempelvis sportfisket tas allt fler miljövänliga alternativ fram, bland annat i form av stål, kalkfyllda stålhylsor, volfram och det volframhaltiga mineralet tungsten.

Det är högst osannolikt att alla blyförgiftade svanar runt Djurgården kan ha ätit blysänken som sportfiskare lämnat efter sig, men samtidigt måste sportfisket ta sitt ansvar och hjälpa till att miljöanpassa sin egen verksamhet.

Senast i december ställde sig Sportfiskarna via vår europeiska organisation European Anglers Alliance bakom ett förslag på utfasning av bly vid ett europeiskt stormöte, där bland annat den europeiska redskapsbranschens företrädare EFTTA var med. Sammantaget är sportfiskets miljöpåverkan sannolikt väldigt liten, det är därför viktigt att man har ett bra underlag för beslut, baserat på hur forskningsresultat och övrig europeisk lagstiftning ser ut. En samordning inom EU kan vara nödvändig. Man behöver också titta på tillverkningsprocesser och övriga branschers påverkan.

Eftersom blyförbudet sägs komma att omfatta allt fritidsfiske får man förmoda att även väldigt många nätfiskare förbjuds lägga sina nät i vattnet. Mängder av nät har just bly som sänken längs nätets underkant. Hur mycket bly som finns i förlorade spöknät längs svenska kuster är oklart, men det rör sig om stora mängder. Yrkesfiskets användning av blyförtyngda redskap bör därför också innefattas i diskussionen.

Trygve är en ny gratis app för ett tryggare båtliv. Trygve är en kommunikationsplattform som baseras på modern positionsbaserad teknologi och får människor och system att samverka kring trygghet. Trygve är utvecklad i samråd med polis, räddningstjänst, myndigheter, fastighets- och försäkringsbolag.

Trygves funktioner:

• Händelser: Med Trygve kan du skapa och dela händelser samt få uppdateringar av händelser i närområdet. Trygve möjliggör snabb spridning av information till rätt personer direkt när någonting händer i sitt närområde.

• Grupper: Trygve möjliggör samverkan mellan människor och inom olika intressegrupper. Du kan gå med i eller skapa privata grupper för exempelvis båtklubbar, grannsamverkan eller idrottsföreningar. I dina privata grupper kan ni dela viktig information och annat som är av intresse för gruppen. Här kan ni chatta med varandra för att följa upp händelser och tillsammans samordna aktiviteter.

• Trygghetslarm: Trygve är utrustad med ett smart trygghetslarm som vid aktivering omedelbart skickar ett larm med din position till närbelägna Trygve-användare.

Laddas ner gratis i App Store eller Google Play.

Inför årets säsong investerar Göta kanalbolag tillsammans med Söderköpings Camping & Vandrarhem, som driver anläggningen i kanalbolagets fastighet, i en omfattande utbyggnad av campingen. En ny serviceanläggning med toaletter, duschar och kök kommer att stå klar, dessutom byggs en ny reception, 25 nya campingplatser med el tillkommer och en helt ny infart till campingområden anläggs. Allt beräknas vara klart till början av juni.

AB Göta kanalbolag och Söderköpings Camping & Vandrarhem AB, som arrenderar fastigheten av kanalbolaget sedan 15 år, gör tillsammans en stor investering på Skeppsdockans Camping vid Göta kanal i Söderköping. Göta kanalbolag investerar i ny serviceanläggning, markberedning och el för nya platser samt anläggning av ny infartsväg. Söderköpings Camping & Vandrarhem investerar i en nybyggd receptionsbyggnad för campinggästerna. Totalt kan nu anläggningen erbjuda 92 campingplatser.

– För mig är det en dröm att tillsammans med Göta kanalbolag få ta nästa steg i Skeppsdockans utveckling, säger Johan Stenberg, Söderköpings Camping & Vandrarhem. Jag har sett behovet under flera år, och det är jätteroligt att nu kunna ta emot fler gäster och erbjuda dem ännu bättre service. Vi har ett fantastiskt läge vid Göta kanal och Söderköping, och förhoppningsvis vill våra gäster stanna ännu längre hos oss nu.

Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag, är också mycket nöjd med den gemensamma insatsen.

– Det här är ett bra exempel på vår strategi att satsa långsiktigt för att bygga starka företag längs Göta kanal, som kan växa och investera tillsammans med oss, säger Anders Donlau. Det är extra kul att utveckla det historiska området och byggnaderna kring en av kanalens tre torrdockor. Det nya servicehuset kommer att inrymmas i en av de gamla byggnaderna vid dockan.

Varje år deltar runt 140 000 stockholmare i Håll Sverige Rents skräpplockaraktiviteter. I hela landet deltar årligen fler än 750 000 skräpplockare. Nedskräpningen är ett problem som ökar och samtidigt ett problem som alla kan göra något åt – det är bara att låta bli.

På torsdag kommer förskolan Trollebo från Tyresö att plocka skräp tillsammans med Mum- introllet och Håll Sverige Rent vid Junibacken på Djurgården.

– Att plocka skräp är som en ögonöppnare, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Genom att delta i skräpplockardagarna tror vi att barn och unga som plockat skräp undviker att skräpa ned i fortsättningen.

Med vid aktiviteten är även Bulls Licensing som är worldwide agent för Mumin. Mumin och Håll Sverige Rent samarbetar genom att bland annat ta fram pedagogiskt material till Skräpplockardagarna.

– Vi är mycket glada över att Mumin kan bidra till att öka kunskapen, spridningen och intresset kring Håll Sverige Rents beundransvärda arbete. Håll Sverige Rent har under decennier arbetat för att sprida kunskap om miljöfrågor och det går i linje med vad som var viktigt för Mumins skapare – Tove Jansson, säger Gustav Melin Licensing Director vid Bulls Licensing.

Få svenska företag betalar extra för miljövänliga transporter. Det visar en undersökning bland transportinköpare som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort tillsammans med Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet. Av 125 företag är det bara 11 som idag betalar extra för att deras transportlösningar ska ge en mindre miljöpåverkan visar undersökningen.

– Det är alldeles för få och går på tvärs mot de politiska ambitioner som finns om en miljöanpassad transportsektor. Fler företag borde ta ett större ansvar och prioritera miljöanpassade transporter, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Transportinköpspanelen är ett samarbete mellan IVL, Chalmers och Göteborgs universitet. I arbetet ingår en enkätundersökning som genomförs vartannat år bland svenska transportinköpare. Syftet är att öka kunskapen om hur och vilka transporttjänster som köps in idag, men också att följa förändringar över tid.

I undersökningen från 2012 var det 5 av 159 företag som sade sig betala en extra kostnad för att deras transportlösningar ska ge mindre miljöpåverkan. I den senaste undersökningen var motsvarande siffra 11 av 125 företag.

– Det är en liten ökning från tidigare undersökning, men fortfarande för få för att göra någon verklig skillnad, säger Linda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet och projektledare för Transportinköpspanelen.

Samtidigt visar undersökningen att de två faktorer som transportinköparna tror kommer ha störst påverkan på transportbranschen i framtiden är högre skatter och mer lagstiftning och regler.

– Företagen förväntar sig att politiker och myndigheter ska ställa tydligare miljökrav för att ändra spelplanen. Det behövs en politik som gör att de miljöbra besluten som är samhällsekonomiskt lönsamma också blir företagsekonomiskt lönsamma. För även om företag, speditörer och kunder har ett ansvar så ligger den största möjligheten till att säkerställa en verklig förändring hos regering och riksdag, säger Linda Styhre.

En ny plattform från PrestoMarine Lifts gör det enklare för rörelsehindrade att ta sig ombord i båten. Nyheten – PML platform – kommer från superyachtindustrin och det krävs en lite större motorbåt för att den ska få plats.

PML platform är ett tillbehör som kan installeras på båtens existerande lyftanordning för till exempel vattenskoter eller tender. Den gör det betydligt enklare att komma upp ur vattnet.

Plattformen är designad för att användas som ett extra steg för rörelsehindrade. Den kan justeras så att ett steg är under eller över vattenytan.

– Med ett nät runt omkring kan steget även användas som ett säte för barn strax under vattenytan, säger Monica Hedlund på PrestoMarine Lifts.

– Konceptet med PML platform var klart i slutet av 2014 och demonstrerades på en lyft vid Allt för sjön i Stockholm i mars. I den här versionen finns det inget liknande på marknaden – en produkt som kan monteras av eller på en redan existerande lyft. Den första lyften är redan på väg till USA för installation den här veckan.

Idén med PML platform kom fram efter kontakter med en kund på en båtmässa. Han berättade om hur svårt det är att lyfta någon ur vattnet upp på en badplattform.

PML platform tillsammans med Presto L200F kostar under 10 000 US Dollar plus moms.

PrestoMarine Lifts håller också på att lansera den tredje generationen av sityt railsystem, som kommer i maj. Det fanns tidigare bara för XL500 lift, men den nya generationen kommer även att passa L200 och XXL1000. Systemet har sålts i USA, Tyskland, Skottland och till flera kunder i Sverige.

Info: www.prestomarine.com

Palm Beach 42 är en helt ny båt i klassiskt läcker design för den som vill ha en första lyxbåt. Det är den minsta modellen från australiska Palm Beach. En kompakt och effektiv liten yacht.

Enligt varvet är detta tack vare modern teknik den lättaste men starkaste båt som de har byggt. Hennes halvplanande skrov och låga tyngdpunkt ger en stabil gång med en beräknad toppfart på cirka 30 knop.

Mark Richards, grundare och vd för Palm Beach Motor-yacht, säger:

– Nya PB42 är en av de rymligaste båtarna i sin klass och den har en av de bästa inredningslösningarna som jag har sett i den här storleken. Det är en vacker och snabb båt för farter över 30 knop och en av de mest bränsleeffektiva båtarna på marknaden idag. Men det kanske viktigaste är att varvets byggkvalitet garanterar att den absolut är i topp vad gäller kvalitet och detta till ett pris under USD 1 miljon.

Ombord i 42:an finns två layouter med en eller två stora kbiner med pentry uppe eller nere i båten. Ägarkabinen har en king-sized säng, gott om garderober och andra stuvutrymmen och ett eget badrum föröver. För bästa säkerhet har den här modellen samma typ av ”flush deck walk-ups” som företagets 52-fotare.

Motoriseringen är en Volvo Penta D-6 på 435 hk dieselmotor med axeldrift. Som alternativ finns Volvo Penta IPS för den europeiska marknaden. Skrov och överbyggnad är tillverkat med den senaste teknologin. Det innebär E-Glass, Corcell och Airex skommaterial, Duflex paneler, vinylester och epoxy för att garantera ett starkt och extremt starkt lättviktsskrov byggt i vakuum.

De slanka motoryachterna från det snabbt växande Palm Beach varvet visar på en ny stil från båtbyggare i den här delen av världen. Båtarna är klassiskt ”amerikanska” i sin stil och har fina och mycket sjövärdiga skrov.

Palm Beach Motor Yacht Co Pty Ltd grundades 1995 av den världsberömda seglare och åttafaldiga vinnaren av Sydney to Hobart race, Mr. Mark Richards.

Palm Beach Motor Yachts är känt för att använda modern teknik för alla plastjobb och fint hantverk i inredningen. Alla båtarna designas och tillverkas med hög kvalitet i Berkeley Vale, 10 km norr om Sydney.

Tekniska fakta
Längd: 14,9 m
Bredd: 4,49 m
Djup: 0,91 m
Vikt: 10 886 kg
Bränsle: 1 200 liter
Vatten: 700 liter
Hålltank: 200 liter
Motor: Volvo Penta D-6, 435 hk
Toppfart: 30 knop
Marschfart: 26 knop

Info: www.pbmotoryachts.com

MAPFRE (Xabi Fernández/ESP) har lagt en jobbig vecka bakom sig. Teamet ledde Volvo Ocean Race på väg ut från Itajaí i Brasilien och ligger fortfarande etta.

Den spanska båten fick därmed en tidig ledning på denna 5 010 Nm långa delsträcka med målgång i Newport, Rhode Island, USA.

MAPFRE fick ytterligare två poäng till in totalsumma efter ett beslut av den oberoende ISAF juryn på torsdagen förra vecka. Besättningen hade därefter en del bekymmer med sin mast, som de misstänkte hade skadats under den senaste delsträckan.

Teamets landbesättning jobbade dock intensivt i racets eget varvsområde ända fram till fredagen, för att se till att båten var 100 procent för lördagens Team Vestas Wind Itajaí In-Port Race, som vanns av Team Brunel (Bouwe Bekking/NED). Förberedelserna var dock ordentligt gjorda och MAPFRE är stabil.

Kl. 12.40 UTC på måndagen hade båtarna bara kommit 135 Nm uppför Brasiliens östra kust. Endast 5,2 Nm skiljde då mellan första och sista båt. På måndagskvällen låg MAPFRE fortfarande etta med en båtfart på tio knop.

För skepparen Fernández är det skönt att åter ligga med i täten efter att ha vunnit Leg 4 och därefter kommit tvåa i den riktigt seglingen från Auckland till Itajaí.

Igår fick Team Dongfeng problem med sin vattenmakare ombord och tvingas nu tillverka allt vatten till mat och dryck manuellt. Det blir en utmaning i sig eftersom besättningen behöver mycket mat och dryck, särskilt under de kommande veckornas segling i varmare områden.

Båtarna är beräknade att anlända till Newport för sitt enda Nordamerikanska stopover någon gång 6–9 maj efter 17–20 dagars segling.

Trots att Abu Dhabi Ocean Racing har en sju poängs ledning är inget klart än. Det återstår fortfarande 45 procent av poängsumman att segla om under de återstående fyra delsträckorna av totalt nio.

Här kan du hålla koll på ställningen: http://www.volvooceanrace.com/en/watchlog.html

Två dygn in på den sjätte etappen håller sig de sex båtarna i Volvo Ocean Race ihop i en tät klunga. MAPFRE visar vägen medan Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har stora problem med det system som förser dem med färskvatten ombord.

Igår rapporterade besättningen på Dongfeng Race Team att de upptäckt en läcka i höljet till den elektriska färskvattenberedare som finns ombord på båten. För att producera drickbart vatten måste seglarna nu använda en manuell vattenberedare som manövreras med en handpump.

Detta är långt från en perfekt lösning för Martin Strömbergs lag som nu befinner sig cirka 160 sjömil sydost om Cabo Frio, Brasilien med nästan tre veckor kvar till etappmålet i Newport.

– Det tar en kvart att tillverka en liter vatten, säger lagets Onboard Reporter Sam Greenfield. När jag väl fyllt upp en flaska har jag svidande armar och en torr mun.

Kosten ombord består nästan enbart av frystorkad mat som kräver färskvatten för tillagas. Sam Greenfield förklarar att det tar 3-4 flaskor vatten för att laga ett mål mat och att seglarna äter tre mål om dagen. Han säger också att de nio personerna ombord kan klara sig med att dricka en flaska vatten om dagen.

– Det innebär 18 flaskor vatten och fyra och en halv timma vid pumpen varje dag bara för att klara oss.

Det är ändå en försiktig uppskattning av lagets färskvattenbehov.

– Att inte ha en vattenberedare är ett stort problem, säger Graham Tourell som är chef för Dongfeng Race Team serviceteam på land.

– Seglarna kan behöva pumpa för hand i upp till åtta eller nio timmar varje dag för att producera tillräckligt med färskvatten.

Att segla Volvo Ocean Race är en stor fysisk påfrestning och deltagarna förbränner cirka 5000 kalorier per dag och behöver dricka mycket vatten.

– När man förlorar något så grundläggande som vatten ute på Atlanten är det lustigt hur man börjar tänka på allt vatten som man inte kan dricka, säger Sam Greenfield.

Dongfeng har ändå lyckats hålla jämna steg med konkurrenterna hittills och samtliga sex lag i fältet befinner sig inom fyra sjömil. Martin Strömbergs lag ligger enligt den senaste rapporten på femte plats strax efter ledarbåtarna och svenskbåten Team SCA ligger fyra.

Båtarna beräknas gå i mål i Newport 6-9 maj efter 17-20 dagar på havet. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Niklas Forsén säljer Båtagent Sverige AB. Ny ägare blir Anders Hultman genom hans bolag Hultman Affärskonsult & Försäljning AB.

Efter att Niklas har byggt upp och arbetat som vd för Båtagent i mer än tio år är det nu dags att gå vidare. Verksamheten i Portugalagent Sverige AB och det nystartade fastighetsmäkleriet i Portugal, Imo Nazaré, är nya utmaningar som Niklas nu kommer prioritera allt mer.

Niklas stannar kvar som båtmäklare och franchisetagare i Båtagent fram till årsskiftet 2015/2016.

– Det är mycket kul att sälja verksamheten i Båtagent till en driftig och mycket kunnig säljare och medarbetare som Anders Hultman. Att han dessutom redan jobbat i verksamheten som båtmäklare i Göteborg sedan slutet av 2013 är givetvis en stor fördel för alla av Båtagents uppdragsgivare, båtköpare, båtmäklare och leverantörer. Det borgar för fortsatt fokus på båtmäkleri, lönsamhet och försäljning. En ny, taggad och fokuserad ägare och vd leder förhoppningsvis till ännu bättre försäljning och lönsamhet, kommenterar Niklas Forsén, säljare och grundare av Båtagent.

– Att som franchisetagare nu få möjligheten att ta över ett välskött och väletablerat båtmäkleri som Båtagent Sverige känns inspirerande och spännande. Jag är övertygad om att vi tillsammans med våra duktiga franchisetagare; ”båtagenterna” kan fortsätta ta marknadsandelar samt expandera ytterligare. Tillsammans ska vi göra Båtagent Sverige ännu bättre och effektivare, säger Anders Hultman, köpare av verksamheten och tillträdande vd.

Nedskräpningen av havet är ett allvarligt miljöproblem och den svenska västkusten är ett av de värst drabbade områdena i hela Europa. Det framgår av Skräprapporten som stiftelsen Håll Sverige Rent presenterade 17 april.

Varje år hamnar tusentals ton skräp i havet. Ytvattenströmmar för med sig skräp från hela Nordostatlanten som via en virvel i Skagerrak spolas upp på land. Hela 8 000 kubikmeter skräp hamnar varje år på västkustens stränder och klippor. Det är bara en bråkdel – uppskattningsvis 85 procent av skräpet ligger kvar i havet.

– Det är framförallt på land som åtgärder mot nedskräpningen av Nordsjön måste genomföras. Vår rapport visar att det mesta av skräpet i havet kommer från vanliga konsumenter, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Håll Sverige Rent har analyserat skräp som samlades in från stränder vid Strömstad, Göteborg och Helsingborg 2014. Analysen visar bland annat att majoriteten av skräpet består av produkter av plast och frigolit, och tar mer än 100 år att bryta ned. Fiskar, fåglar och sälar misstar ofta plastbitar för mat och på så sätt hamnar skräpet i deras magar.

– Vi hoppas att regeringen tar krafttag mot nedskräpningen. Vi tror att mycket är vunnet genom att få människor att ändra sitt beteende och sluta att skräpa ner. Men det krävs även mer medveten konsumtion och förbättrad avfallshantering, säger Johanna Ragnartz.

Längs hundra meter av Bohuskusten hamnar i genomsnitt 54 sanitära skräpföremål som tops, tamponger, kondomer, tablettkartor och liknande. De hamnar i havet bland annat via avloppen, vilket kan bero på dåliga reningsverk är dåliga eller att avlopp svämmar över. Sjöfarten bidrar också till nedskräpningen i havet. Trots förbud beräknas 20 000 ton sopor, till exempel fiskelådor och oljedunkar, dumpas i Nordsjön varje år.

Skräprapporten från Håll Sverige Rent är en sammanställning av fakta kring nedskräpning, både på land och till havs. Läs rapporten här: Skräprapport 2015: Nedskräpningen i Sverige 2015. I samband med att rapporten släpps fredagen den 17 april genomförs en skräpfisketur i Göteborg.

Bottenlista: vanligaste skräpet på västkusten

1.Plastbitar
2.Plastförpackningar
3.Bomullspinnar
4.Förpackningar av kartong
5.Rep, snören och nät
6.Kapsyler och lock av plast
7.Plastflaskor
8.Engångsmuggar och –glas

(Enligt OSPAR-mätningar, se Skräprapporten 2015)

Källa: stiftelsen Håll Sverige Rent.

Kommentarer

Lasse Bengtsson 20:44:07 2015-04-20

Detta är inte ett proböem för fritidsbåtar!
Handelssjöfart och fiskeindustrin är de främsta syndarna.

Scania ska leverera motorer till nästa generations stora grävmaskiner och hjullastare från Hyundai Heavy Industries Construction Equipment-division. Eftersom båda företagen även har marina motorer ska det bli intressant att följa utvecklingen även på det området.

Inom ramen för samarbetet ska Scania leverera motorer från hela motorprogrammet med 9-, 13- och 16-litersmodeller. Ett särskilt fokus ligger på att klara den högsta standarden för utsläppsnivåer, Tier 4f. Utrustning som möter utsläppsnivåerna Tier 2 och Tier 3 ingår också.

Den första produkten utrustad med en motor från Scania är grävmaskinen HX520 med en 13-liters Scania Tier 4f-motor på 331 kW. Per Nielsen, kundansvarig på Scania Engines, säger att HX520-grävmaskinen lanseras vid bygg- och anläggningsmässan Intermat i Paris.

– Vi är mycket nöjda med det här samarbetet med Hyundai Heavy Industries. Vi har arbetat nära tillsammans med Hyundai under utvecklingsfasen. Vi har anpassat våra motorer för att passa Hyundais utrustning med stort fokus på bränsleekonomi, effektivitet och totala ägandekostnader.

Ytterligare tre grävmaskinsmodeller utrustade med motorer från Scania kommer att lanseras: HX480 med 13-litersmotorer samt HX700 och HX900 som båda förses med 16-liters V8-motorer. Två hjullastare lanseras också. HL970 och HL980 som är utrustade med 9- respektive 13-litersmotorer.

Hyundai Heavy Industries valde motorer från Scania för dess tillförlitlighet och hållbarhet och förväntar sig en ökad försäljning av grävmaskiner och hjullastare tack vare förbättrad prestanda och kvalitet. Företaget räknar också med förbättrad bränsleeffektivitet på mellan två och tio procent beroende på användningsområde.

Om Hyundai Heavy Industries
Hyundai Heavy Industries är en av världens ledande tillverkare av bygg- och anläggningsutrustning. Företaget har divisioner som är specialiserade på skeppsbyggnad, offshoreutrustning, industrianläggningar, fartygsmotorer, elkraftsystem, grön energi samt bygg- och anläggningsutrustning.

Svenska Sjö är ledande specialister på båtförsäkringar och företaget är känt för att ha väldigt nöjda kunder, speciellt när det inträffat en skada. På den senaste kundundersökningen Svenska Sjö genomförde under 2014, uttryckte hela 85% sig mycket nöjda med båtförsäkringsbolaget. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, som bland annat arrangerar havskappseglingen ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) är sedan år 1967 en av delägarna till försäkringsbolaget Svenska Sjö. Nu utvecklar Svenska Sjö och KSSS samarbetet och Svenska Sjö träder in som ny officiell försäkringssponsor till KSSS.

Svenska Sjö är ledande specialister på båtförsäkringar och företaget är känt för att ha väldigt nöjda kunder, speciellt när det inträffat en skada. På den senaste kundundersökningen Svenska Sjö genomförde under 2014, uttryckte 85% sig mycket nöjda med båtförsäkringsbolaget.

Svenska Sjö går genom det stärkta samarbetet in som KSSS nya officiella försäkringspartner och företaget blir en del i den starka varumärkes- och marknadsplattformen KSSS utvecklat under de senaste åren. Bland annat kommer Svenska Sjö medverka i KSSS nationella kampanj runt en av världens största havskappseglingar, ÅF Offshore Race vilket innefattar synlighet för Svenska Sjö på print- och digital annonsering, i affärspress och seglingsmedia, utomhusreklam, webb och event.

Förutom den årliga partnerfinansiering som Svenska Sjö skjuter till inom ramen för det officiella sponsorskapet med KSSS, tar KSSS, i rollen som ägare, en aktiv roll med målet att eventuellt överskott går tillbaka till KSSS ideella verksamhet. KSSS kommer bland annat hjälpa Svenska Sjö med arbete inom försäkringsförmedling, rekrytering av eventpersonal och utveckla nya försäljningskanaler för företaget.

– Det känns spännande att vi nu kan erbjuda en av de mest uppskattade båtförsäkringarna till våra medlemmar och övriga målgrupper. Och att vi på samma gång kan erbjuda Svenska Sjö nya kanaler inom försäljning, marknadsföring och varumärkesassociering, är givetvis ett bra kvitto på att våra olika verksamheter är laddade med bra värden, säger Henrik Jansson, Kommersiell Direktör på KSSS.

– Vi är mycket stolta att vi nu blir en officiell sponsor och samarbetspartner till Sveriges ledande organisation inom segling och att vi tillsammans kan utveckla aktiviteter och försäkringserbjudanden som förhoppningsvis kommer våra gemensamma målgrupper tillgodo, säger Per Grywenz, VD Svenska Sjö.

Sponsorskapet med KSSS sträcker sig över tre år. Under våren inleds en rad gemensamma aktiviteter inom marknadsföring, event, försäljning, information och PR.

Bildtexter:
Henrik Jansson, KSSS.

Per Grywenz, Svenska Sjö.

Under helgen samlades ett antal västsvenska seglingsklubbar i Hjuvik för att gemensam träning inför starten av Allsvenskan i segling. Under säsongen kommer 18 klubblag från hela Sverige att göra upp om vem som blir Allsvensk mästare och får representera Sverige i Sailing Champions League på Sardinien i september.

Det är bara en månad kvar till första deltävlingen i Saltsjöbaden (22–24/5) och det är nu viktigt att komma in i båtarna och formatet. Alla seglare är duktiga i andra seglingsklasser, men de allsvenska lagen är nykomponerade och man behöver tid i båten för att hitta sina roller.

Olle Langenius, rorsman i GKSS team 1 som består av Sara Engström, Sara Rossel, Marcus Alm och Gustav Gärdebäck, säger:

– Vi har en skön blandning av killar, tjejer och en senior. Gruppen har erfarenhet från både skiff -och matchracingsegling i både jolle och kölbåt. Vi kom snabbt in i båten och kunde snabbt hantera de flesta manövrarna. Vi fick dessutom möjlighet att träna i lite hårdare vind redan på torsdagen med byar över 10 m/sek.

Normalt är de fem västsvenska klubbarna konkurrenter. För att få bästa förutsättningar mot övriga klubbar i Sverige har man tagit beslutet att träna tillsammans.

Info: http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Allsvenskan/

Fotograf: Peter Gustafsson

Du vet den där goa känslan som infinner sig när den Svenska skärgården visar sin bästa sida och lockar ut till lek när solen skiner.

Denna känsla har inspirerat Zunstars design, passform och kvalitet, det visar sig i detaljer, färgval och mönster.

Zunstar kommer att lanseras under våren 2015 och kommer i Sverige bl a säljas hos Jollyroom mm.

Info: www.zunstar.com

Team SCA var en av båtarna som lämnade Itajai i Brazil i lätta vindar på söndagskvällen. Båten, med sin helt kvinnliga besättning, ska nu segla Leg 6 i Volvo Ocean Race, från södra Brasilien till Newport, Rhode Island, i USA.

Tjejerna ombord sa adjö till Brasilien under rena karnevalsstämningen i en absolut fullsmockad race village. De gick ombord, både fysiskt och psykiskt väl förberedda för den 5010 Nm långa etappen till Newport.

– Det är en helt ny situation inför Leg 6. Den förra delsträckan var väldigt svår – det handlade mer om att överleva – och under den här seglingen kommer vi mer tillbaka till normala förhållanden. Vi är väldigt fokuserade på att ha rätt inställning från start och gör allt för att hålla rätt fart och kurs, säger Abby Ehler (GBR).

Under de närmaste dagarna kommer Team SCA att söka den bästa rutten genom ostliga vindar, samtidigt som de vill ligga i framkant av den köldfront som de har efter sig.

– Det verkar som att prognosen för det här leget kan passa oss väldigt bra. Det kan ge oss bra vindar hela vägen och göra att vi håller jämn fart med de andra båtarna under hela delsträckan till Newport, säger Sally Barkow, en av två amerikaner ombord.

Team SCA fullföljde den avkortade kappseglingen i Brasilien och lämnade Itajai med en fjärdeplats. På väg ut släppte de av Ellen Jabour, som hängde med under starten.

Båtarna beräknas anlända till Newport mellan 6 och 9 maj. Ett enormt välkomstparty väntar dem där.

I nya webb-tv-serien Tvodd on Wheels tipsar Moa Svan om den ultimata båtsemestern: enkelt, billigt och miljövänligt.

I avsnittet får vi följa med Moa till hennes hemliga fristad i ett varv utanför Stockholm där hon inleder vårfixet med båten.