Nyheter

Världens tre högst rankade kvinnliga matchracingskeppare är klara för seglingarna i Lysekil Women’s Match, den 3 – 8 augusti; danska Camilla Ulrikkeholm, hemmaseglaren Anna Östling (f d Kjellberg) och amerikanskan Stephanie Roble. Världsettan Ulrikkeholm är mångårig titelförsvarare i Lysekil och kommer för att ta sin femte raka titel:

– Vi är samma besättning som de senaste åren och ska göra allt vi överhuvudtaget kan för att vinna igen. Andraplatsen räknas inte, deklarerar danskan.

Med drygt tre månader kvar tills årets upplaga av Lysekil Women’s Match, den andra deltävlingen i 2015 års WIM Series, börjar startfältet nu utkristalliseras. Arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar känner av ett starkt intresse från världens främsta kvinnliga rorsmän inom matchracing:
– Det är kul med så högt tryck från seglarna. Att topp tre på världsrankingen redan är klara är fantastiskt, och resten av världseliten står på kö. Årets stora intresse från seglarna är ett kvitto på att vi fortsatt rankas som den främsta tävlingen, säger projektledaren Anna Holmdahl White, och lovar att fler namn ska offentliggöras inom kort.

Anna Östling hade en fin säsong i fjol och nominerades efter sin VM-titel i matchracing till Jerringpriset. I Lysekil tappade dock den regerande världsmästarinnan finalen till Ulrikkeholm efter fem finalmatcher på oerhört hög nivå, så hon vill förstås gärna revanschera sig i årets tävling. Att stå högst på pallen när 2015 års WIM Series summeras efter de fyra deltävlingarna i Danmark, Sverige, USA och Korea, är ett annat av säsongens mål för Östling & Co.

Även Stephanie Roble, som snöpligt missade fjolårets semifinal i Lysekil med liten marginal, är sugen på revansch. Roble är professionell seglare med guld i Etchells-klassen i både VM och i amerikanska mästerskapen 2014. Tillsammans med fjärdeplatsen i WIM Series och ett VM-brons i matchracing, bidrog det till att hon utsågs till Rolex Yachtswoman of the Year i USA 2014.

Toppnamnen är väldigt viktiga, men Anna Holmdahl White poängterar att man också jobbar för att säkra återväxten inom matchracing:
– Vi valde ju tidigare i år att ge ett wildcard till helt nya Team X, med 18-åriga skepparen Johanna Bergqvist från Göteborg, påminner hon.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden och Svitzer är partners.

Italienska lyxbåtsvarvet Riva har presenterat planerna på en helt ny Riva 76 Coupé. Båten är redan under konstruktion vid Ferretti Group plant i La Spezia på den italienska västkusten.

Den nya skapelsen från Riva får sin premiär i september vid Ferretti Group Première, ett event i Monte Carlo. Därefter kommer hon att visas upp på Cannes Yachting Festival 2015, som även den hålls i september.

För Riva innebär begreppet coupé en kombination av sportighet och stil. Sådant har det anrika båtföretaget redan gott om bland sina tidigare modeller, varav en del har blivit rena ikonerna i båtvärlden.

Det här projektet har kommit till delvis för att bevara familjekänslan tillsammans med flera andra nya modeller från Riva, bland annat Ego Super, Domino och 122 Mythos.

– Jag blir alltid väldigt stolt med en känsla av ansvar när en ny Riva föds till liv, säger Ferretti Groups styrelseordförande, Mr Alberto Galassi

Teamet bakom den nya coupébåten har en stor utmaning i att förvalta det 173-åriga arvet från Riva. 76-fotaren återspeglar just den visionen; den kombinerar ett fantastiskt förflutet med den allra senaste teknologin.

Med den här nyheten och två andra nyheter från Riva under 2015 hoppas företaget kunna återta sin plats och roll som ambassadör för italiensk skönhet och stil. Riva 76 är ett resultat av samarbetet mellan Mauro Micheli och Sergio Beretta från Officina Italiana Design (företaget som exklusivt designar hela serien med Riva-båtar), Ferretti Groups Product Strategy Committee och gruppens ingenjörsteam.

Det första skrovet lackeras i en särskild silvermetallic, Moon Grey, en färg som även återfinns i mycket övrigt ombord. I den här båten kombineras Moon Grey med Bright Black. Till den sportiga stilen bidrar även över 40 kvm glasytor.

Riva 76 är 22,98 m lång och 5,75 m bred. Motoriseringen består av två stycken MAN V12 V-drive à 1 550 hk. De ger en toppfart på 33 knop och en marschfart på 29 knop. Kunderna kan även välja mer kraftfulla maskiner i form av två MAN V12 à 1 800 hk, som ger 37 knops toppfart och 32 knop marschfart.

Info: www.riva-yachts.com

Som en del av en sommar som är fullspäckad av stora internationella seglingsevenemang på västkusten kommer en svensk idrottsklassiker tillbaks till Marstrand. 29 juni – 4 juli gör världens bästa matchracingseglare upp i den 21:a upplagan av Stena Match Cup Sweden.

Sedan starten 1994 har Stena Match Cup Sweden vuxit till att bli en av de mest prestigefulla seglingstävlingarna i världen. Med över 100 000 besökare på Marstrand under evenemanget varje år är det en folkfest för både semesterfirare och seglingsfantaster.

– I sommar kommer segling att vara hetare än någonsin och Stena Match Cup Sweden har i många år varit en ledande del av sporten i Sverige. Efter Volvo Ocean Race i Göteborg fortsätter seglingsfesten på Marstrand, säger Erica Berghagen, projektledare på Brandspot AB som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med Göteborgs Kungliga Segel Sällskap.

Evenemanget ingår i World Match Racing Tour, den internationella världscupen i matchracing för herrar, och återigen kommer några av sportens största namn till Marstrands unika seglingsarena.

Utöver de åtta team med tourkort som deltar i alla världscuptävlingar fylls startfältet av flera spännande lag. Den 9-10 maj seglas Volvo Spring Cup i Långedrag där två lag vinner var sin biljett till att segla på Marstrand. Dessutom kommer ett antal lag att tilldelas wildcards till tävlingen och konkurrensen om titeln kommer att vara stenhård.

– Marstrand är den ledande deltävlingen på World Match Racing Tour. Vi fokuserar på att maximera seglares, besökares och sponsorers upplevelse av tävlingen, och med hjälp av starka ideella krafter skapas en unik miljö på Marstrandsön under vecka 27. Årets startfält är som vanligt starkt, där vi bland annat ser två mycket rutinerade svenska team som vi självklart hoppas skall lyckas bra i tävlingen, säger David Granath som är projektledare för Stena Match Cup Sweden på GKSS.

Bland tourkortsseglarna finns Björn Hansens lag som har chansen att vinna Stena Match Cup Sweden för fjärde året i rad. Han utmanas bland andra av den regerande världsmästaren i matchracing Ian Williams och GKSS-seglaren Johnie Berntsson. Dansken Nicolai Sehested, som också seglat Volvo Ocean Race med Team Vestas Wind, och Reuben Corbett från Nya Zeeland är nya namn på World Match Racing Tour och deras lag tillför en hel del ungdomlig energi.

En självklar höjdpunkt under veckan är Childhood Race som arrangeras till förmån för World Childhood Foundation den 2 juli. Då kliver svenska celebriteter ombord matchracingbåtarna tillsammans med proffsseglarna för att kappsegla mot varandra.

Program Stena Match Cup Sweden 2015
Måndag 29 juni – invigning och grundomgång
Tisdag 30 juni – grundomgång
Onsdag 1 juli – grundomgång
Torsdag 2 juli – grundomgång och Childhood Race
Fredag 3 juli – kvartsfinaler och semifinaler
Lördag 4 juli – finalseglingar

Bilden:
Björn Hansen och Ian Williams under finalseglingarna på Marstrand 2014. Foto: Dan Ljungsvik.

Med en nyköpt båt är risken för skada dubbelt så stor som när man ägt en båt mer än ett år. Det visar skadestatistik från båtförsäkringsspecialisten Svedea. Det spelar dock ingen roll om båten är begagnad eller fabriksny utan den avgörande faktorn är om den är ny för ägaren.

– Alla båtar uppför sig olika och det gäller att lära känna en ny båt. Ett tips är att testa ute på en fjärd hur båten uppför sig, hur vindkänslig den är och hur reglagen fungerar innan du försöker lägga till, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

– Många går en kurs i hur man navigerar och det är jättebra men den bör kompletteras med en praktisk kurs där man lär sig köra båt, tillägger Göran Södergren

Svedea har tidigare berättat om att skaderisken ökar när man byter motorcykel och samma sak har alltså visat sig gälla för båtägarna. Det gäller därför att vara extra försiktig när man kör ett nytt objekt.

Fem bra tips när du köper ny båt
Be säljaren gå igenom båten med dig och visa alla funktioner, om möjligt även i vatten.
Ligger båten i Stockholm – åk till nybörjarviken på Grinda. Där kan du öva på att lägga till vid en madrasserad brygga.
Be att få instruktionsböckerna någon vecka innan du får båten så hinner du läsa in dig på hur allt fungerar.
Går båten djupare än din tidigare båt, tänk på att du kanske inte kan åka på alla ställen där du åkt tidigare.
Är du ny på sjön, be mer erfarna båtgrannar om hjälp när du ska lägga till eller ut.

Info: www.svedea.se

Här är en ny produkt som sägs vara mycket effektiv för att skrämma fåglar som slår sig ner på båten. Den jobbar med en infraröd sensor och högfrekvent ljud, som skrämmer fåglarna.

Sensorn har en räckvidd på 10 m och verkar i 45 grader åt sidorna och 30 grader upp och ned. Den kan fästas med flera skruvar eller på annat sätt. Den drivs med uppladdningsbara AA-batterier.

Info: www.fugleskremmeren.no

Kommentarer

Ingvar Johnsen Ørmennæset 16:58:31 2015-04-27

Nå er vi blitt lurt i Norge noen år med denne, som ikke virker. Nå er det Sceriges tur. Lykke til!

Ansgar Larsen 19:43:15 2015-04-27

Akk ja ,den virker for meg ihvertfall! og sikkert tusenvis av andre også.

Morten Pettersen 21:04:06 2015-04-27

Jeg hadde denne i 2011 og ble helt kvitt måkene. Den ble dog stjelt i fjor så må gå til innkjøp av en ny skremmer nå!

Sørlandsinnovatøren 21:35:52 2015-04-27

Hei Ingvar. Vi har solgt mange fugleskremmere i Norge siden første utgave som kom i 2008. Tilbakemeldingene har nesten utelukkende vært positive. Vi setter uansett stor pris på tilbakemeldinger, selvom de ikke er positive. Derfor hadde vi satt stor pris på om du kontaktet oss via telefon eller mail slik at vi kan høre din historie.

Mvh Sørlandsinnovatøren

En av Stockholm hamnars viktigaste bojar blir utrustad med en AtoN från True Heading och kommer därmed att öka säkerheten i inloppet till Stockholm.

Stockholms hamnar sjösätter 22 april en ny ankringsboj på Stockholms ström. Bojen som levererats från ett Holländskt företag är försedd med en AtoN AIS transponder från True Heading och är den första som levereras i Sverige i sitt slag och produkten har potential att bli en viktig del i navigeringen i Sverige.

En AIS AtoN (Aids to Navigation) är en AIS sändare som är framtagen specifikt för att göra det enklare och hjälpa till för sjöfarten, på samma sätt som t.ex. fyrar, ljusbojar och prickar finns. En AtoN defineras av IALA som “en extern enhet, eller ett externt system, som är framtagen att fungera som ett hjälpmedel för att öka säkerheten vid navigering för fartyg och båtar”. En AtoN skickar ut sin position och visar till exempel exakt vart en angöringsboj eller ett vindkraftverk ute i vattnet befinner sig.

Bojens AIS transponder kommer att sända ut dess namn (Stockholms strom) och position i AIS systemet och göra bojen bättre synlig för fartyg utrustade med AIS. Användande av AIS på bojar och viktiga sjömärken innebär utökad säkerhet då synligheten ökar oberoende av väder och situation till sjöss. Skulle bojen hamna ur position eller på drift ändras bojens utsända status och aktuell position för att varna sjöfarande om att den inte ligger på sin markerade plats.

Nu kan alla båtbyggare och båtägare njuta av oinskränkt frihet när de väljer toalettmodell. Med Dometics sprillans nya MasterFlush 8900-serie kan du utforma santitetsanläggningen helt efter eget önskemål: enkel toalett eller komfortvariant med inbyggd bidéfunktion, i lågt utförande eller standardmodell, tömning via golvet eller genom väggen, anslutning till 12V eller 24V nätet ombord. Alla modeller har tidsenliga sitsar med automatisk nedfällning.

De tystgående toaletterna i MasterFlush 8900-serien är oftast förinstallerade med Dometic Flush-pekplatta, med vars hjälp vattentillförseln och spolfunktionerna regleras. Men även i det här fallet har du full valfrihet: Du kan till exempel beställa Dometic Flush-kontrollpanel som är skräddarsydd för alla Vimar/Gewiss-ramar.

Trots den höga effekten och utmärkta komforten tar de enskilda modellerna mycket litet plats ombord och kan därför installeras i nästan vilket våtrum som helst. Utifrån är kopplingarna på keramik toaletten nästan osynliga för blotta ögat och de smälter väl in i sanitetsutrymmet. Samtliga Dometic MasterFlush-eltoaletter har ett inbyggt pump- och urlakningssystem och kan lätt anslutas till en avloppstank. Tanken kan placeras upp till 30 meter från eller upp till 3 meter över toaletten. Strömförbrukningen för 12V ligger på 20 A, 24V förbrukar 15 A.

Pris från 1 279 Euro.

Info: www.dometic.de/marine

Mer än 200 barn och ungdomar från Storstockholmsområdet kommer att besöka Skärgårdsstiftelsens marker under maj och juni. I projektet Utbildningsplats Skärgården får barn och ungdomar med funktionsnedsättning eller utländsk bakgrund lära sig om öarnas och kustlandskapets natur, miljö och historia. Media hälsas välkommen att få följa med på vårens resor.

Elever från tio skolor är testpiloter för projektet. De ska ihop med sina lärare resa till någon av följande platser: Gålö (Skälåkers holme), Björnö (Ramsviken), Riddersholm (Skälholmen) eller Hjälmö.

Huvudsyftet är att locka nya grupper att upptäcka skärgården. Målet är också att göra stiftelsens områden enklare att nå för dem med funktionsnedsättningar. Eleverna är också med i framtagandet av ett nytt gratis aktivitetsmaterial för årskurs 4–9 som ska kunna laddas hem från Skärgårdsstiftelsens webb 2016.

− Alla barn ska med! säger projektledare Sandra Löfgren. Lärare som har många nyanlända elever med utländsk bakgrund säger att det här är ett bra sätt att integrera barn och unga i samhället. Stockholms skärgård är en så viktig del vårt gemensamma svenska natur-och kulturarv. Hon ser fram emot vidare arbete med elever som med olika former av funktionsnedsättningar och fortsätter:

− Elever med olika former av funktionsnedsättningar kan få visa sina färdigheter i naturen som de inte kan få utlopp för i skolan. Det kan ge ökad självkänsla och möjlighet att utvidga sin trygghetszon.

− Vi vill att fler barn och ungdomar ska kunna njuta av skärgården. Övärlden är full av upplevelser som många aldrig har fått en chans att upptäcka. Det borde vara en rättighet för alla barn att någon gång under sin skoltid ha fått besöka kusten och öarna. Skärgården är en fantastisk del av vårt gemensamma kulturarv som vi vill att alla ska kunna ta del av, säger Skärgårdsstiftelsens VD Lena Nyberg.

Missa inte att följa med på någon av vårens resor. Följande skolor deltar med en grupp:
Al-Azhar skolan, Vällingby (7 maj, Björnö Ramsviken)
Mellansjöskolan, Täby (12 maj, Riddersholm)
Vistaskolan, Huddinge (19 maj, Gålö)
Skarpnäck skola, Skarpnäck (20 maj, Gålö)
Rodengymnasiet, Norrtälje (21 maj, Riddersholm)
Grundskolan Metapontum, Stockholm (22 maj, Gålö)
Ormkärrsskolan, Hagsätra (27 maj, Ramsviken Björnö)
Djurö, Värmdö Skärgårdsskola (2 juni, Hjälmö)
Tunaskolan, Tumba (4 juni, Ramsviken Björnö)
Trädgårdsstadsskolan, Tullinge (9 juni, Ramsviken Björnö)

– Det är min första världscupmedalj – jag är supernöjd, säger Josefin Olsson som konstaterar att hon brukar göra bra resultat på mästerskapen, men att det nu även släppte i världscupen.

Efter en stark avslutning på veckans världscuptävling i franska Hyères, tog Josefin Olsson en bronsmedalj i Laser Radial i dagens finalsegling. Jesper Stålheim som också hade chans att ta medalj, slutade på en fjärde placering i Laser. Båda ingår i SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling.

Inför finalen startade Josefin Olsson, KSSS, på en fjärdeplats och hade chans på silver eller brons, som alltså slutade med en bronspeng.

– Det har gått allt bättre under veckan och jag är speciellt nöjd med att jag har kunnat hantera alla förhållanden – både hårda och lätta vindar, berättar Josefin Olsson efter prisutdelningen.

– Det går ofta bra på mästerskapen, men det här är min första världscupmedalj – jag är supernöjd, avslutar Josefin Olsson som tog VM-silver i Laser Radial i Santander 2014.

Jesper Stålheim, KSSS, som startade med en sjunde placering, slutade på fjärdeplats i tävlingen, vilket återigen bekräftar att han har vänt trenden och efter ett tufft 2014 är tillbaka mot samma form som han visade år 2013.

Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, i 49erFX, som tog en silvermedalj i världscupfinalen i Abu Dhabi 2014, hade också tagit sig till dagens finalsegling och slutade på en femteplacering.

Den nya men erfarna besättningen i 470 Johan Molund/Sebastian Österling, GKSS, som överraskande tog ett brons på kvaltävlingen i Palma, slutade idag på en nionde plats i finalseglingen. Det är två erfarna seglare som nyligen börjat segla tillsammans; Johan Molund tog en fjärde placering på OS 2004 i Aten i 470 och Sebastian Östling seglade med Anton Dahlberg på OS i London 2012.

De slutliga svenska resultaten: (SWE Sailing Team i fet stil)

470 (herr)
9 Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS
16 Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
18 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
12 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
28 Victor Bergström/Victor Västernas, GKSS

49erFX (dam)
5 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
11 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr)
13 Björn Allansson, GKSS
22 Max Salminen, GKSS

Laser (herr)
4 Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
3 Josefin Olsson, KSSS

Nacra 17 (mixad)
35 Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS

Johnie Berntsson och hans team kunde efter några tuffa matcher till slut slå värsta konkurrenten Björn Hansen i det nordiska mästerskapet för matchracing.

När Björn vann den första matchen i finalen, gick luften lite ur publiken, men Johnie och hans team laddade om och tog två raka segrar, och så var saken klar.

På tredje plats kom Anna Östling (före detta Kjellberg) tätt följd av Patrik Sturesson och Caroline Sylvan.

Bilden:
Berntsson Sailing Team gläds över vinsten. Från vänster till höger: Jakob Gustafsson, trim, Robert Skarp, storsegel, Carl-Johan Uckelstam, fördäck, Martin Berntsson, pit och Johnie Berntsson, rorsman. Foto: Stina Jansson.

En vecka in på den sjätte etappen är det fortsatt jämt mellan båtarna strax norr om Brasiliens östra udde Cabo Frio. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har tagit ledningen och imorgon väntas de passera ekvatorn för sista gången i Volvo Ocean Race 2014–15.

Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 15–18 knop
Vind: SO 7–10 m/sek

För lite mer än vecka sedan lämnade Volvo Ocean Race Itajaí, Brasilien och startade den 5010 sjömil långa delsträckan till Newport, Rhode Island i USA. Efter en långsam start seglade fältet österut i ostadiga förhållanden i väntan på att vinden skulle vrida åt öst. I fredags var det till slut dags att vända.

Dongfeng Race Team, Team SCA, Team Brunel och MAPFRE har under helgen dragit nytta av att ligga till höger i klungan. Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica på vänstersidan började tappa och i lördags kväll tog Dongfeng över ledningen.

– Det går bra för tillfället, vi tutar på och kör vidare, rapporterar Martin Strömberg igår.

Under måndagsmorgonen hade Dongfeng Race Team en ledning på drygt 10 Nm framför tvåan MAPFRE. Det kinesiska laget ser ut att ha hittat formen igen efter deras mastbrott utanför Kap Horn och problemen med färskvattenberedaren i början av etappen.

Tack vare de stabila passadvindarna från sydöst är det raka spåret norrut med undanvindssegling för styrbords halsar som gäller de närmsta dagarna. Med fältet mer eller mindre på en rak linje handlar det om att få maximalt med fart ut ur Volvo Ocean 65:orna.

Team SCA kämpade igår med att hålla jämna steg med konkurrenterna men nu ligger de på femte plats, strax efter Abu Dhabi Ocean Racing.

– Det är spännande att segla hem, säger Team SCA:s Sally Barkow från USA. Men först måste vi ta oss igenom några extremt tuffa dagar. Jag får tänka på att komma hem nästa vecka.

Båtarna närmar sig ekvatorn och den sista passagen genom vindfattiga doldrums under Volvo Ocean Race 2014–15. Prognosen säger dock att fältet kommer att kunna ta sig genom området relativt smärtfritt. Den extrema hettan är en utmaning och skillnaden mellan den här etappen och Södra ishavet är slående enligt Dongfeng Race Teams skeppare Charles Caudrelier.

– Nu är vattentemperaturen omkring 30 grader men när vi närmade oss Kap Horn var den närmare fem grader. Hettan gör det svårt att sova och det här är bland de varmaste delarna av racet om man bortser från de sista sjömilen på etappen som kan bli bland de kallaste, säger Caudrelier.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö har tillsammans med sin leverantör sammanställt orsaker till varför man under 2014 nyttjade den i försäkringen ingående assistanshjälpen. Man har också sammanställt vilka månader som assistansen nyttjades mest.

– Inte överraskande var det motorproblem och därtill relaterade som stod för merparten av assistansutryckningarna . Att juli är den månad där assistansen nyttjas mest är inte heller överraskande, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö.

Vid drygt 37 % av alla sjörelaterade skador som krävde reparation nyttjades assistansen som första hjälp.

– Det visar att våra kunder uppskattar och har nytta av att assistans ingår i försäkringen och att den sannolikt begränsar storleken på skadorna genom att man snabbt får hjälp. Men också att stilleståndstiden minskar vilket är centralt då många skador inträffar under semestertid och våra kunder vill nyttja sin båt, inte ha den på ett varv, avslutar Jacob

Orsak till uttryckning Andel av total
Motorproblem 58%
El och Startproblem 14%
Grundstötning 10,80%
Bränslestopp 5%
Propellerskada 4%
Tamp i propeller 3,30%
Övrigt 2,50%
Läckage 1,70%
Ankaret fastnat 0,27%
Inblåst i hamn 0,27%
Riggproblem 0,27%
Roderhaveri 0,27%
Styrproblem 0,23%

Månad Andel av total
Juli 48%
Augusti 20,60%
Juni 10,30%
Maj 8,90%
September 5,30%
Oktober 4,40%
April 2%
November 0,50%

Kommentarer

Trovärdighet 20:36:19 2015-04-24

Om man ska vara trovärdig när man visar upp statistik bör man kontrollräkna innan man ger ut data.
orsak till utryckning = 100,61 %

:O)

Matematikern 18:19:45 2015-04-25

@Trovärdighet: De har bara två siffrors noggrannhet i sina värden, du har fem i din summa. Att det då inte stämmer precis är väntat, och beror på avrundningsfel. Och inte att de inte kan räkna.

Under gårdagen korsade Volvo Ocean Race-flottan den väg de seglade under den första etappen och tekniskt sett har de nu seglat ett varv runt jorden. Men kampen är fortsatt stekhet och med Team Alvimedica sätter de snart full fart norrut.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 5–9 knop
Vind: N 3–5 m/sek

Färskavattenberedaren ombord på Dongfeng Race Team fungerar nu som den ska efter en lagning som laget lyckades göra under ledning av deras främsta båtfixare Kevin Escoffier. Genom att täcka och limma fast kolfiber över läckan på den elektriska vattenberedaren kan de nu återigen producera färskvatten utan att pumpa för hand.

– Vår nya mast har fungerat bra och det är retsamt att den största huvudvärken för oss har varit färskvatten, säger Martin Strömberg. De tre första dagarna efter starten vi fick använda en reservlösning där vi pumpade för hand och det kostade mycket energi. Tack vare Kevin har vi situationen under kontroll och nu kan vi fokusera hundra procent på att kappsegla.

Om vattenberedaren skulle gå sönder igen ställs Dongfeng inför ett svårt beslut. Pest eller kolera – att fortsätta med den manuella och ineffektiva handpumpen i två veckor fram till etappmålet i Newport eller att ta ombord en reservdel i land vilket enligt reglerna hade tvingat dem att stanna i tolv timmar.

Men efter en långsam start hänger Martin Strömbergs lag ändå med i täten. Efter de lämnade Itajaí i söndags satte fältet i Volvo Ocean Race fart åt nordost mot Brasiliens östra udde Cabo Frio. Med en mötande ström har de hittills avvaktat med att segla en rakare väg norrut och istället väntat på gynnsamma vindar från öst som kan ge dem fart mot tropikerna.

Trots att det är jämt mellan båtarna ligger de tillräckligt långt ifrån varandra för att gynnas eller straffas av små lokala vindskift. Snart väntar ett avgörande vägval om när de ska slå och vända norrut.

– Efter vi slått är det styrbords halsar som gäller de kommande tio dagarna, säger Martin Strömberg. Och det kommer bli hett, både på grund av den gassande solen och för att vi kämpar för att komma ikapp ledarbåtarna.

Team SCA har legat bland de tre första båtarna sedan i tisdags och svenskbåten har fortfarande en stark position som fyra efter Team Alvimedica, Abu Dhabi och MAPFRE.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Nu drar bokbåten ut i skärgården. Bokbåtssveckan är här och flera av bryggorna i Värmdö skärgård kommer få besök.

Bokbåten är ett flytande bibliotek som ger sig ut i skärgården en vecka varje höst och vår till 24 bryggor på 23 olika öar för att låna ut böcker till dem som bor där. De öar som har förskolor och skolor får extra långa besök.

– Tack vare Bokbåten får vi även en chans att träffa våra låntagare ute på öarna, säger Ann-Helen Johansson, chef för Värmdö bibliotek.

Det flytande biblioteket rymmer 3000 böcker och innehåller alltifrån poesi till romaner till deckare och faktaböcker inom olika ämnen. Det mesta är tryckt litteratur men det finns även en del ljudböcker. I år befinner sig poeterna Bengt Berg och Gunnar Svensson ombord för att göra uppläsningar för länets skärgårdsbor.

Bibliotek för alla
Om öborna har önskemål om speciella böcker går det att mejla Bokbåten i förväg. Böckerna får man sedan låna tills båten kommer tillbaka några månader senare.

Bokbåten är ett flytande bibliotek som drivs av Regionbibliotek Stockholm i samarbete med skärgårdskommunerna Norrtälje, Österåker, Värmdö och Haninge. Enligt bibliotekslagen ska folkbiblioteken vara tillgängliga för alla som bor i en kommun.

Finska Nautor har presenterat en ny cruiser för den som vill kunna segla med bra prestanda men ändå högsta komfort över hela världen.

Nya Swan 80RS ingår i Swans Performance Cruising Range. Liksom alla yachter från Swan, som byggs i Finland, är hon snabb och välseglande. Skillnaden mot andra båtar i den här klassen är att hon också har sådant som de verkliga långseglarna uppskattar; skyddad sittbrunn, större tankkapacitet, större motorrum och större stuvutrymmen.

De kraftfulla skrovlinjerna av German Frers har kombinerats med en elegant förhöjd salong, som gör att besättningen alltid har god sikt runt båten. Inredningen är tillverkad i ljus ek och båten har gott om ljusinsläpp via fönster och ventiler.

Inredningen finns med tre olika kabiner med separata badrum plus en rymlig ägarkabin. Besättningen har sina utrymmen inklusive pentry föröver.

På däck är layouten ren och ergonomisk, så som kunderna förväntar sig att det ska vara på en Swan. Allt för att ge en maximal sjöupplevelse med högsta säkerhet.

Gästerna kan slappna av i en separat centre cockpit, utan att vara i vägen för winchar med mera. I aktern finns en lucka med badplattform som hanteras med hydraulik för att göra det enkelt att komma ner till vattnet via en tender.

Båten är byggd med den senaste vakuumtekniken och de senaste materialen, vilket gör denna Swan 80RS lätt, styv och stark. Båten har lång vattenlinje, en performance bulb kör och stora segelytor med en rigg som delvis är gjord i kolfiber.

Nautor’s Swan, som är italienskägt, firar sitt 50-årsjubileum under 2016.

Info: www.nautorswan.com

Skärgårdsmässan arrangeras i år för 26:e året. I år hålls den 22-24 maj i Wasahamnen på Djurgården i Stockholm.

Det blir bland annat ett av de största Veteranbåtsmötena med uppåt 100 deltagande båtar, Taube-festival, över 100 dragspelare, skärgårdsmat och utställare från olika länder kring Östersjön.

Det kommer även nya och begagnade båtar, om än i mindre utsträckning. Fri entré och en fantastisk miljö.

Mässan brukar ha ca 50 000 besökare.

då vi uppmärksammar att det är 200 år sedan torrdockan färdigställdes år 1815.

Påfyllning av vatten börjar kl 8. Kl 10 ger Anders Donlau, AB Göta kanalbolag, en kort historisk återblick och därefter följer kanonsalut. Efter att portarna öppnats, kan båtarna sedan lämna sin vinterplats i dockan.

Omsättningen av varor och tjänster som är beroende av haven värderas till otroliga 21 biljoner kronor per år, visar en internationell WWF-rapport som lanseras idag. Det motsvarar världens sjunde största ekonomi. Samtidigt har hoten mot havsmiljön aldrig varit större och resurserna utarmas i allt snabbare takt.

Pressmeddelande:

WWF uppmanar världens regeringar att agera för en hållbar havsförvaltning och minskad klimatpåverkan för att säkra havets resurser för framtiden.

– Världens hav föder oss, skapar jobb och välmående, men ändå låter vi dem kollapsa framför våra ögon. Sveriges regering har en viktig roll att spela och vi uppmanar den att ta tre steg: arbeta för starka FN-mål för havet, att skriva på ett ambitiöst klimatavtal i Paris och öka skyddet av haven, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

De ekonomiska beräkningarna som lanseras i rapporten ”Reviving the Ocean Economy” har tagits fram i samarbete med The Global Change Institute och Boston Consulting Group. De visar att två tredjedelar av den årliga ekonomiska omsättningen från havet är direkt beroende av friska ekosystem och ansvarsfull förvaltning.

Varor och tjänster från turism, fiske, energi, sjöfart och bioteknik ger en omsättning som motsvarar cirka 21 biljoner kronor årligen. Om man leker med tanken att jämföra med länders BNP skulle havsekonomin hamna på sjunde plats. Det totala ekonomiska värdet av haven uppskattas till minst 210 biljoner kronor.

– Omkring 3 miljarder människor är idag direkt beroende av fisk som proteinkälla. Utan en fungerande förvaltning fångar vi för mycket fisk, överexploaterar havets resurser, förorenar och försurar havet till nivåer där naturens system riskerar att kollapsa, säger Åsa Ranung, chef för WWFs vattenmiljöenhet.

Klimatförändringarna värmer haven och gör havsvattnet surare, vilket utsätter marina arter som fiskar, valar, sjöfåglar och korallrev för stor stress. Korallreven som ger mat, jobb och skydd för flera hundra miljoner människor riskerar att försvinna till 2050.

90 procent av de kommersiella fiskbestånden är antingen överexploaterade eller fullt exploaterade. Enbart Stilla havets tonfiskpopulation har minskat med 96 procent jämfört med när fisket en gång startade.

Men det är inte försent att vända trenden. Rapporten presenterar en handlingsplan som kan återställa havets resurser och säkra havens förmåga att förse människor med mat, jobb och andra nyttigheter.

Idag uppmanar vi världens regeringar:

1. Att i september 2015 i sin helhet anta FNs globala mål för hållbar utveckling (Sustainable Development Goals) med starka mål och åtgärder för att återställa och skydda havets ekosystem.

2. Att anta en handlingsplan för att bekämpa havens uppvärmning och försurning. Stora minskningar av växthusgasutsläpp bör göras i enlighet med forskarnas rekommendationer för att undvika katastrofala klimatförändringar. Världens länder måste skriva under ett ambitiöst internationellt klimatavtal i Paris i december 2015 (COP21).

3. Att ta krafttag för att skydda minst 10 procent av kust – och havsområdena senast 2020 i enlighet med Nagoya-avtalet. En ny ambition bör vara att globalt öka detta mål till 30 procent till 2030 och skapa ekologiskt sammanhängande och representativa nätverk av marina skyddade områden.

Avståndet till fritidshuset är viktigt, därför lockar de natursköna skärgårdsområdena kring Stockholm och Göteborg flest fritidshusköpare. Gotland och Öland är dock nästan lika attraktivt trots ett komplicerat geografiskt läge. Högt hamnar också Österlen medan andra fastlandsregionerna längs östkusten har svårt att konkurrera.

Detta visar SBAB:s undersökning Fritidshuset 2015 som baseras på en enkät som SBAB låtit CINT/Snabba Svar genomföra 9:e till 15:e april 2015. I undersökningen har 1050 personer i åldern 20-80 år svarat. Hela undersökningen publiceras på sbab.se den 27 april.

Närhet vägs mot kvalitet
Det ideala fritidshuset bör inte ligga längre bort än 10 mil från bostaden anser 71 procent av svenskarna, det innebär att Stockholms och Göteborgs omgivningar har en fördel som andra regioner inte kan parera då de inte är lika tätbefolkade. Att Gotland och Öland ändå lockar nästan lika många trots det omaka läget som i ena fallet kräver en lång båtresa och i det andra innebär en bilresa på 30-40 mil från landets storstadsområden är onekligen ett bevis för hur attraktiva öarna anses vara. Detta förtydligas ytterligare om man studerar hur befolkningen ser på fritidshusboende utanför den egna regionen, Gotland tätt följt av Öland ligger då klart över alla andra regioner. Vilket betyder att de båda öarna i praktiken utgör det enda alternativet till ett lokalt placerat fritidshus för en stor del av landets befolkning.

Populäraste regioner att ha fritidshus i, andel av allmänheten som anser att det är attraktivt att äga fritidshus i respektive region

Små förändringar
SBAB undersökte befolkningens inställning till fritidshus även 2014. Resultatet 2014 avviker mycket lite från årets undersökning vilket visar att inställningen till fritidshusets geografiska läge är stabilt.

Fritidshus i egna regionen värderas högst
Av alla regioner* är det endast boende i östra Mellansverige som inte helst föredrar fritidsboende inom den egna regionen då både Gotland, Öland och Stockholms skärgård rankas högre än Sörmland och S:t Anna skärgård. Tydligast favorisering av den egna regionen finns längs Norrlandskusten och kring storstäderna.

Gotlands och Ölands stora styrka är att de är populära i hela landet, det finns ingen region där de stora Östersjöarna beskrivs som ointressant när det kommer till fritidshus.

– Vi vill ha nära till fritidshuset, endast om regionen anses ha exceptionella kvaliteter kan man bortse från avståndet. Öland och Gotland verkar dock ha dessa kvaliteter i tillräcklig grad för att locka folk från hela landet, trots ett minst sagt komplicerat geografiskt läge, säger Tor Borg Chefsekonom SBAB.

Fem dagar in på den sjätte etappen av Volvo Ocean Race, mellan Itajai i Brasilien och Newport, USA, nådde Team SCA samma punkt på Atlanten där de var på den första etappen från Alicante till Kapstaden. Därmed har den svenska tjejbåten fullbordat ett helt varv runt jorden.

– Jag trodde verkligen inte att jag någonsin skulle få vara med om det här. Jag trodde helt ärligt att det inte skulle finnas en kvinnlig besättning i Volvo Ocean Race. Inte för min generation åtminstone, säger Stacey Jackson ombord på Team SCA.

Det är tolv år sedan en tjejbåt lyckades med samma bedrift. Sedan dess har det inte funnits tjejbåtar i tävlingen. Så när Team SCA startade i Alicante i höstas var det med mycket mindre erfarenhet ombord än vad som fanns hos de andra besättningarna. Men redan nu kan tjejerna på allvar utmana killarna. Fem dagar in på etapp sex ligger de på andra plats i ett väl samlat fält där det bara skiljer 10 nautiska mil mellan första och sista båten.

– Äntligen får vi visa vad vi kan. Vi är ett bra team och vi kan verkligen segla den här båten lika snabbt som de andra besättningarna. Ren styrka är bara en av flera bitar som måste fungera ute på havet. Lagarbete är den viktigast biten, och det har vi verkligen, säger Corinna Halloran, on board-reporter på Team SCA.

Just nu är Team SCA endast två nautiska mil efter Abu Dhabi som leder. Men mycket återstår innan båtarna når etappmålet, Newport, om cirka två veckor (6-9 maj).

– Vi har verkligen seglat både bra och fort under det senaste dygnet. Och vi ligger alla väl samlade. Det kommer förmodligen att bli en riktig ”katt och råtta-lek” de kommande dygnen, säger Stacey Jackson.

Foto:
fotograf, bild 1: Corinna Halloran. Bild 2: Rick Tomlinson.

Info: www.volvooceanrace.com