Nyheter

Regeringen har låtit en utredare komma med förslag på förenklingar för sjöfarten. Förslagen berör såväl stora som små rederier och företag samt fritidsbåtsägare.

I utredningen föreslås att fartygsregistret utökas med en ny så kallad bareboatcharter-del. I den kan utländska fartyg som har hyrts ut i huvudsak obemannade tillfälligt registreras under svensk flagg.

Syftet är att underlätta rederiernas affärsverksamhet när de behöver hyra in ett fartyg under en begränsad tid. Dessutom föreslås att definitionen av skepp ändras så att fartyg med en skrovlängd över 24 meter ska anses vara skepp. För båtar med skrovlängd mellan 15 och 24 meter föreslås krav på obligatorisk registrering i registrets båtdel oavsett om de används yrkesmässigt eller för fritidsändamål. Förändringen görs bl.a. för att förenkla registrerings- och kreditgivningsfrågor för mindre skepp.

Promemorian, “Regelförenkling för sjöfarten”, är framtagen av docent Johan Schelin, Stockholms universitet och kommer nu att skickas ut på remiss.

Båtförsäkringsbolaget Alandia blir huvudsponsor för Fareast Cup 2015. Enligt Martin Kolm på Alandia är den nya båtmodellen Fareast 28R en spegling av Alandias slogan ”På båtägarens sida sedan 1938”.

– Fareast 28R är verkligen en båt som står på båtägarens sida. Som trailerbar entypsbåt för dags- och helgseglingar är den ett smidigt alternativ till större båtar. Vi tror att sådana här kvalitetsbåtar sänker ribban för folk att skaffa sig segelbåt och njuta till sjöss, säger Martin Kolm.

Han får medhåll av Mats Runström, VD på Nordic Yachts Ab.

– Det är tydligt att den här segelbåtsmodellen fyller ett hål på marknaden. Enkelheten, prestandan och kvaliteten i kombination med ett bra pris gör Fareast 28R till ett intressant alternativ. Båten har sålt bra sedan lanseringen och i sommar kommer minst 10 st. Fareast 28R att segla i Sverige, säger Mats Runström.

Följande kappseglingar ingår i Alandia Fareast Cup 2015:
9 maj Lidingö Runt
10 maj Viggan Open
6–7 juni Sandhamn Open
15 augusti Tjörn Runt
5 september Nordic Yachts Open

Info: www.alandia.se

Lagom till vårens ankomst tog årets isvinter slut. Den började sent, slutade tidigt och ledde till ovanligt få isbrytarinsatser.

– Det är den lindrigaste vi har haft någonsin, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

En tidig isvinter startar isbrytningen i slutet av november, en normal i mitten av december och en sen i januari. Årets säsong kom igång 13 januari och slutade 30 april när Ymer som sista svenska isbrytare avslutade sin verksamhet. Vanligtvis pågår isbrytningen ytterligare någon eller ett par veckor.

– Det finns fortfarande lite is längst upp i norr men den isen har våra finska vänner lovat att ta hand om. Det har aldrig varit ett så tidigt avslut, konstaterar Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

När man summerar årets isvinter framkommer det att den har varit extrem på flera sätt. Även isutbredningen har varit ovanligt liten.

– Isvintern kom igång väldigt sent. Det blev vinter i januari, men sydliga vindar gjorde att isen pressades upp i norra Bottenviken. Normalt är hela Bottenviken istäckt. Så var det inte i år, säger Ulf Gullne.

Det har aldrig varit så lite is i Östersjön som i år, troligtvis inte ens under de milda perioderna under 1730- och 1930-talet.

Sjöfartsverket har assisterat 132 handelsfartyg och bogserat elva av dessa. Det går att jämföra med stränga vintrar när antalet assistanser kan vara uppemot 6 000.

De stora skillnaderna i väderförhållanden gör att arbetet med att planera isbrytarverksamheten är väldigt varierat.

– Det är spännande. Man vet aldrig vad som händer, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

– Visst har det varit lite långtråkigt i år, men tjusningen är att man aldrig vet. Vi kan inte sitta utan isbrytare eftersom man aldrig vet hur det blir. Vi måste vara beredda att stötta handelssjöfarten, säger Ulf Gullne.

Den lindriga isvintern märks även ekonomiskt. Kostnaden ligger i år 30 miljoner under budget.

Fakta om isbrytning
• Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
• Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.
• Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.
• Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Om två månader går vinnaren av ÅF Offshore Race i mål utanför Sandhamn. För att det överhuvudtaget ska finnas minsta chans till att det är du så måste du vara anmälda till denna, en av världens mest klassiska, havskappseglingar. Gör det nu!

Du behöver inte ha en supererfaren proffsbesättning och en högteknologiska karbonbåt. I fjol vann tre duktiga seglare och kompisar från Stockholm i en sju meters ”minitonnare” som nu är till salu för under 100 000 kr.

Men ÅF Offshore Race är inte bara en utmanande och spännande kappsegling runt Gotland. Dagarna innan start är det också en jättelik seglarfest på Skeppsholmen mitt i Stockholm med underhållning, mat och musik, barn- och prova på-aktiviteter.

ÅF Offshore Race startar söndag 28 juni och redan på lördagen avgörs ÅF Inshore Race som är ett gyllene tillfälle att trimma besättningen dagen innan den ”stora” starten. Det kan också vara första steget på det som om något år ska bli en segling runt Gotland. ÅF Inshore Race är en inomskärskappsegling med start och mål på Stockholms ström

Ordinarie anmälan till ÅF Offshore Race är öppen till 25 maj.

Läs mer på www.ksss.se/afor

Foto: Oskar Kihlborg.

Uttagningsreglerna för OS-seglarna är nu beslutade. Man skall vara bland de åtta bästa nationerna i världen för att få en biljett av Sveriges Olympiska Kommitté. Men för seglarna är det medaljer som räknas.

För en knapp vecka sedan tog Josefin Olsson en bronsmedalj i Laser Radialklassen på världscupen i franska Hyères. Jesper Stålheim som också hade chans att ta medalj, slutade på en fjärdeplacering i Laser. Två resultat som ger mersmak och medaljvittring inför kommande OS. Men det finns många fler i seglingslandslaget som knackar på dörren. Bland dessa återfinns bland annat gamla OS rävarna Johan Molund och Sebastian Östling som precis startat en satsning med mycket goda resultat på kort tid i 470 klassen. Bland annat en niondeplats på ovannämnda världscuptävling. På sommarens tävlingar gäller det för seglarna att visa på toppresultat för att få en tidig uttagning och därmed kunna fokusera på OS-uppladdningen.

– Fredrik Lööf/Max Salminen, Rasmus Myrgren och Daniel Birgmark var tre besättningar som kom till London OS 2012 med erfarenhet av tidigare strid om OS-medaljer. Det är klart att vi saknar den erfarenheten i detta laget men samtidigt fick vi till en offensivare inställning i laget under förra OS satsningen som nu håller i sig. Segling har tagit medaljer på väldigt många OS historiskt och vår ambition har inte sänkts, säger Svenska Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare.

Seglarnas OS-uttagning i punktform

• Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Seglarförbundet har gemensamma kriterier för OS uttagning.
• För att komma med i OS-truppen skall klassen skall ha tagit en nationsplats (kvalgräns) på något av Internationella Seglarförbundets nationskval. Fem klasser har svensk nationsplats (se nedan).
• För att besättningen skall tas ut skall besättningen också vara bland de åtta främsta nationerna i världen.
• Målsättningen är medaljer. Om flera besättningar uppnått kraven tas den besättning ut som anses ha störst chans att ta OS medalj.
• Besättningar på medaljnivå skall tas ut så fort som möjligt för bästa förberedelse. Tidigaste uttagning sker i slutet av 2015.

SWE Sailing Team maj 2015:

470 (herr) – SWE har Nationsplats
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS

49erFX (dam) – SWE har Nationsplats
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr) – SWE har Nationsplats
Björn Allansson, GKSS
Max Salminen, GKSS

Laser (herr) – SWE har Nationsplats
Emil Cedergårdh, GKSS
Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam) – SWE har Nationsplats
Josefin Olsson, KSSS

Info: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/

Den 1-3 maj pågår GKSS Olympic Class Regatta i Långedrag där landslagsseglarna deltar.

Bilden: SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, samlades idag hos GKSS i Långedrag. Foto: Stefan Rahm/SSF.

Från och med i morgon, den 1 maj, får yrkesfiskare åter landa större fångster av torsk i Barsebäck, Ålabodarna, Råå och Vikens hamnar.

Beslutet innebär bland annat betydligt kortare restider för yrkesfiskare i Öresund.

– Vi ser att det här kan gynna det kustnära fisket i Skåne län och att det minskar risken för att torsk slängs överbord eller landas illegalt, säger Martin Bjerner, handläggare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Sedan 2008 har EU en flerårig plan för torskbestånden i Östersjön, bland annat innebär den att fångster över 750 kilo bara får landas i vissa hamnar. Kravet för att för att klassas som landningshamn är att HaV ska kunna nå den inom någon timme efter det att fartyget anlänt för att kontrollera fångsten.

Yrkesfisket har kommit in med en begäran att låta hamnarna i Barsebäck, Råå, Viken samt Ålabodarna bli landningshamnar för torsk.

– Efter att ha utrett förutsättningarna för hamnarna och möjligheten att göra kontroller så har vi kunnat säga ja. Vi tror också att det kan få flera positiva effekter. De som främst berörs är garnfiskare inom det småskaliga fisket i Öresund, säger Martin Bjerner.

Kustbevakningen, Länsstyrelsen i Skåne län och Kävlinge kommun är också positiva till förändringen. HaV:s beslut innebär att från och med 1 maj får yrkesfiskare landa fångster på mer än 750 kilo torsk i Råå, Viken, Ålabodarna och Barsebäcks hamn.

Källa och foto: HaV.

Nya regler för yrkesfisket gör det lättare för yngre personer att bli yrkesfiskare. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, hoppas också att de nya reglerna ska leda till färre passiva tillståndshavare.

– Vi vill göra det enklare att byta tillståndshavare för olika typer av fisken, exempelvis torsk i Östersjön och fiske efter nordhavsräka i Västerhavet, säger Qamer Chaudhry, utredare på tillståndenheten på HaV .

För den som vill fiska efter exempelvis torsk, havskräfta och räka krävs både fiskelicens och särskilt tillstånd. Tidigare har det varit svårt att ta över ett tillstånd från en yrkesfiskare om denne velat sluta eller blivit långvarigt sjuk. Inom räkfisket har det överhuvudtaget inte varit möjligt med byte av tillståndshavare. Detta har lett till ett system med passiva tillståndshavare inom svensk fiskerinäring.

– Tillståndshavaren kan ha slutat fiska, kanske sålt båten och flyttat från orten. I praktiken är det någon annan person som sköter fisket men som fortfarande är i beroendeställning till tillståndshavaren, säger Qamer Chaudhry.

– Detta är en situation som exempelvis kan hindra yngre personer från att våga satsa på yrkesfiske. Det har länge också funnits en önskan från fiskerinäringen att förenkla byten av tillståndshavare.

I mars skickade HaV ut förslaget om större möjlighet till byte av tillståndshavare för särskilda tillstånd för fiske efter torsk i Östersjön, fiske inom effortregleringen (fartyg över 10 meter) i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön, fiske efter havskräfta med bottentrål försedd med artsorterande rist samt för fiske efter nordhavsräka. Ett 20-tal remissinstanser har kommit in med synpunkter på förslaget.

– Det finns en allmän oro för att de nya reglerna ska leda till spekulation och ägarkoncentration inom fisket. Vi har lyssnat på synpunkterna och har därför lagt in en begränsning som rör hur många tillstånd man kan ha. En person eller ett företag kommer bara att tillåtas ha ett särskilt tillstånd per typ av fiske. säger Qamer Chaudhry.

De nya reglerna träder i kraft 1 maj. Detta innebär ändringarna (HaV:s föreskrift HVMFS 2014:19) om möjlighet till byte av tillståndshavare:

Fiske efter torsk i Östersjön, för fiske inom effortregleringen (fartyg över 10 meter) i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön samt för fiske efter havskräfta med bottentrål försedd med artsorterande rist. Byte av tillståndshavare blir möjligt under förutsättning att minst motsvarande kapacitet, mätt i kilowatt, förs ut ur fisket.
Fiske efter nordhavsräka. Byte av tillståndshavare kan ske genom generationsskifte eller när samma person eller företag ägt andelar i fiskefartyget kontinuerligt i tre år.
För att förhindra att en fiskelicenshavare skaffar sig flera särskilda tillstånd inom en viss typ av fiske inför HaV en begränsning. En person eller ett företag tillåts nu bara att ha ett särskilt tillstånd per typ av fiske. Undantaget är de som sedan tidigare har två tillstånd.

Källa och foto: HaV.

I samband med Båtmässan i Marstrand den 29-31 maj, presenterar Oceanmarine Nordic en riktig pärla bland alla motorbåtsmärken, Searider 820w.

SeaRider 820W är kombinationen av en stor daycruiser och liten cabin cruiser med optimala sjöegenskaper och med genomtänkta och effektiva lösningar ombord. Både skrov och inredning är mycket stabilt byggda och båten har en hög standardutrustning, med bl.a bogpropeller som standard.

Båten har fyra bäddar i hytten och separat toalett med handfat i kabinen. Utanför finns det gott om sittplatser, pentry, skafferi, kylskåp, frysfack och stort förvaringsutrymme. Här kan man även få soldäck eller extra kojer.

Då båten har utombordsmotor blir båten mycket rymlig invändigt. Jahn Vestli har utformat och konstruerat båten som byggs i Arendal, Norge av yrkesmän med lång erfarenhet. Inredning och utrustning är också i största möjliga utsträckning tillhandahållen av norska underleverantörer.

– Det är fantastiskt roligt att få representera ett båtmärke som tillverkas i sin helhet i Norge med en mycket hög kvalitet och av personer med lång erfarenhet i branschen. Båtarna kombinerar ett mycket bra skrov med ett antal väl genomtänkta lösningar ombord, kommenterar Mats Friis-Liby, grundare och ägare av Oceanmarine Nordic AB.

L.O.A: 8,28 m
Bredd: 2,68 m
Vikt båt exklusive motor: 2 500 kg
Max motor: 350 hk singelmontage eller 2×250 hk vid dubbelmontage

Info: www.oceanmarine.se

På bilden syns en NorDan 820W.

Segla med briggen Tre Kronor i Oskarshamn så bidrar du till arbetet för Östersjön! Lyssna på Malcolm Dixelius föredrag om projektet Sydostpassagen/Vrakriket, se utställningar på kajen och besök briggen Tre Kronor under “öppet skepp”.

Initiativet Hållbara Hav /Briggen Tre Kronor har skapat ett gemensamt program med Oskarshamns kommun, Attraktiva Oskarshamn AB och Oskarshamns Hamn AB, vilka är värdar för besöket i nära samarbete med Oskarshamns Sjöfartsförening. Varje år besöker Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor ett stort antal länder runt Östersjön samt städer längs Sveriges kust för att belysa Östersjöns utsatta situation. Besöket i Oskarshamn sker i Initiativet Hållbara Havs regi och föranleds av intresset för Oskarshamns kommuns stora miljösatsningar.

PROGRAM I OSKARSHAMN- NORRA KAJEN (Norra Strandgatan 12)

ANKOMST OSKARSHAMN: Den vackra briggen anlöper Norra Kajen kl.14.00 den 6 maj.

MILJÖUTSTÄLLNING “ETTA MED KÖK” – Torsdag 7 maj och fredag 8 maj kl 09.00-16.00
Utställningen är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och är utformad som en ”Etta med kök” där du finner information om plaster, kemikalier och läkemedel i produkter i våra hem, vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa. Syftet är att på ett enkelt sätt hjälpa den enskilda individen och att i förlängningen rädda Östersjön. Fri entré.

UTSTÄLLNINGAR HAMNSANERING OCH HÅLLBAR STADSDEL INRE HAMNEN
Torsdag 7 maj kl. 11.00-14.00 och fredag 8 maj kl. 13.00-16.00.
Lokala miljöutställningar kommer också att finnas på plats. Projektet Ren Hamn informerar om hamnsaneringen, som är Sveriges största miljöprojekt av sitt slag. Samhällsbyggnadskontoret har en utställning om den hållbara stadsdelen som planeras i Inre Hamnen. Oskarshamn Energi AB informerar om det nya kraftvärmeverket som invigs i höst. Utställningarna kommer att finnas i och i anslutning till Båtmuseet på Norra Kajen.

LUNCHKONFERENS – SYDOSTPASSAGEN/VRAKRIKET MED MALCOLM DIXELIUS
Torsdag 7 maj kl.11.00-14.00. Charity lunch med föreläsning. Pris 595 kr.
Malcolm Dixelius föreläser om projekt Sydostpassagen/Vrakriket. Länge har tankar funnits på att bättre ta tillvara de unika vrak som finns på havsbotten utanför Kalmar läns kust. Nu är man ett steg närmare en verklig satsning på marina fornminnen. Bokning av lunchkonferens sker via oskarshamn.com/briggen eller Turistbyrån 0491-770 72.

ÖPPET SKEPP PÅ TRE KRONOR Torsdag 7 maj kl. 14.30-19.00 och fredag 8 maj kl. 13.00-16.00
Under besöket i Oskarshamn bjuder Tre Kronor af Stockholm in till “Öppet Skepp” med visningar av skeppet. Besättningen finns på plats, visar och berättar om fartyget samt om våra seglingar och arbetet för Östersjön. Fri entré.

SEGLINGAR
Segla med och upplev hur det är att segla ett äkta segelfartyg på samma sätt som man gjorde vid mitten av 1800-talet! Under seglingen får alla som vill vara med och prova på. Man behöver inte kunna något om segling utan besättningen berättar och instruerar så att alla kan vara med. Vi har en utmärkt skeppskock samt KRAV-certifierad restaurang ombord.

SEGLINGSBOKNING Följ länk på www.briggentrekronor.se eller köp biljett ombord under
Öppet Skepp. Ring 08-586 224 00 för info.

LÅNGSEGLING STOCKHOLM- OSKARSHAMN 4-6 MAJ
Möt våren med Tre Kronor när vi seglar från Stockholm till Oskarshamn! Avgång från Kastellholmen, Stockholm måndagen den 4 maj kl.18.00. Ankomst Oskarshamn onsdagen den 6 maj kl. 14.00.
Pris 2 950 kr. Samtliga måltider ingår.

MIDDAGSKRYSSNING I OSKARSHAMN 8 MAJ kl.17.00-21.00
Fyra timmars härlig kryssning med Tre Kronor af Stockholm. Alla som vill är välkomna att delta i seglingen med hjälp av besättningen. I slutet av kryssningen serveras skeppskockens goda två rätters middag i salongen ombord. Pris 995 kr.

DAGSEGLING OSKARSHAMN – VALDEMARSVIK 9 MAJ kl.09.00-22.00
En hel dags segling med Tre Kronor af Stockholm. Seglingen avslutas med övernattning (valfri) ombord vid kaj i Valdemarsvik. Avgång från Norra kajen i Oskarshamn lördagen den 9 maj kl.09.00. Ankomst Valdemarsvik kl. 22.00. Pris 1 950 kr. Samtliga måltider ingår.

Info: www.briggentrekronor,se

SoftBank Team Japan har offentliggjort sin utmaning inför 2017 America’s Cup Bermuda. Det är SoftBank Corp. Tillsammans med Kansai Yacht Club som står bakom utmaningen, som även innebär att Japan är representerat i 2015 America’s Cup World Series.

Den nya utmaningen kungjordes av Kazuhiko Sofuku, ”Fuku”, en veteran med fyra America’s Cup kampanjer bakom sig. Han har utsetts till teamets general manager.

– Att leda en japansk utmaning i America’s Cup är en dröm som går i uppfyllelse, säger Fuku, som senast seglade med ett japanskt team för America’s Cup för 15 år sedan som bowman för Nippon Challenge under 1999/2000 Louis Vuitton Cup utmanarserien.

– Det här är ett bra tillfälle för Japan och japanska seglare and att komma tillbaka in i America’s Cup. Vi planerar att bygga upp vårt team och använda America’s Cup World Series som träning.

SoftBank Team Japan är en utmaning under Kansai Yacht Clubs flagga. Båtklubben är en av de förnämsta i landet.

– Det är en ära för Kansai Yacht Club att testa America’s Cup för första gången, säger kommendör Ko Watanabe.

Teamet kommer att få en teknisk bas i ett samarbete med ORACLE TEAM USA i sina förberedelser inför 2015 America’s Cup World Series.

Raymarine presenterar helt nya displayer som kombinerar hög prestanda, innovativ design och användarvänlighet. Det sker med lanseringen av ett nytt sortiment HybridTouch-multifunktionsdisplayer från Raymarine eS-serie.

eS-serien drivs med Raymarines avancerade användargränssnitt LightHouse II och har tre högpresterande navigeringsdisplayer som erbjuder högsta kontroll och användarvänlighet med snygg, ergonomisk design.

Med eS-serien med HybridTouch kan båtägaren välja mellan enkel interaktion via pekskärm eller full kontroll med hjälp av den skulpterade knappsatsen och multifunktionsvridreglaget. Knappsatsen ger förbättrad taktisk känsla, medan multifunktionsreglaget ger exakt meny- och markörkontroll, särskilt vid navigering i tuffa förhållanden. Befälhavarna kan också se eS-seriens displayer från sina smartphones eller surfplattor var som helst ombord med hjälp av eS-seriens integrerade Wi-Fi och Raymarines mobilappar.

eS-serien har skärmar på 7, 9 eller 12 tum, alla med en attraktiv, glassbridge-design som sömlöst smälter in med dagens moderna manöverplatser, vilket möjliggör både en konsol med låg profil och ett helt nedsänkt alternativ för infälld montering.

– Vi har konstruerat Raymarine eS-serien för att leverera en enkel men kraftfull användarupplevelse ur både mjuk- och hårdvaruperspektiv, säger Grégoire Outters, Vice President och General Manager på FLIR Maritime.

– Användarna får omedelbart njuta av en smidig HybridTouch-interaktion, och vårt intuitiva användargränssnitt LightHouse II gör att både nya båtägare och erfarna sjöfolk snabbt kan behärska eS-serien.

eS-serien är Raymarines mest avancerade multifunktionsdisplayer och har tillval som CHIRP DownVision-teknik och branschledande stöd för vektor- och rastersjökort från Navionics, C-MAP by Jeppesen samt Raymarines växande bibliotek av Lighthouse-sjökort. eS-serien har också en inbyggd 10HzGPS-/GLONASS-mottagare för snabba positionsuppdateringar och ultrasnabb satellithämtning.

Styrman kan också anpassa sina eS-seriesystem med högpresterande nätverksanslutna sensorer, inklusive radar med HD-färg, professionellt CHIRP-ekolod, IP-video och termiskt mörkerseende. eS-serien har stöd för flera displayer i system, Evolution autopilot, underhållning, motor och alternativ för integrering av digitala strömbrytarsystem, Digital Switching.

Pris från 13 495 kr.

Info: www.flir.com/marine

I Båtlivs nya nummer har vi ett par rejäla båtreportage. Dels om den moderna och prisvärda familjecruisern Uttern D77, dels om Arcona 380 – en svensk-estnisk segelbåt i absolut toppklass.

Du kan även läsa ett fortsatt missnöje i båthamnarna, om mätning av båtbottnar hos flera båtklubbar på Lidingö och mycket mera.

Som vanligt har Båtliv även massor av mindre nyheter om prylar och båtar. Plus det senaste från Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet.

Varje dag kan du också följa nyheterna inom båtlivet. Här på hemsidan www.batliv.se finns en uppdaterad och bra översikt över nya båtar och tillbehör. På sajten finns också många artiklar och bilder med mera som inte får plats i tidningen.

Båtlivs E-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt

Ladda hem hela Båtliv som pdf:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.VOXps_mG98E

Facebook:
https://www.facebook.com/tidningenbatliv

Kommentarer

Sven-Erik Söderlund 11:12:33 2015-05-01

Var finns de utlivade tabellerna på jämförelser mellan olika försäkringar ni utlovat på www.batliv.se ?????? Letat överallt men måste vara blind, för jag hittar dem inte

Båtlivs redaktion 12:59:00 2015-05-01

Här finns de:

https://www.batliv.se/reportage/Batforsakring_jamforande_tabeller_varen_2015.pdf

Volvo Ocean Race är nu tillbaks på norra halvklotet och tävlingen går nu in i ett avgörande skede – kampen om positioner och poäng blir hårdare för varje dag. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team är med i tätstriden.

Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 17–22 knop
Vind: Ö 8–11 m/sek
Beräknad målgång: 7 maj

Halva den sjätte delsträckan är nu avverkad och fältet i Volvo Ocean Race har under veckan rundat Sydamerikas östra spets och satt fart mot Karibien.

– Det blir inte sista gången jag seglar över ekvatorn men det var sista gången i det här racet, säger Martin Strömberg. Det är inte lång tid kvar innan tävlingen ska avgöras i Göteborg men det finns ändå ett par etapper och många poäng kvar.

Dongfeng Race Team Deras har en tydlig målsättning – att vara först till etappmålet i Newport och ta ikapp viktiga poäng på huvudkonkurrenterna Abu Dhabi Ocean Racing som toppar resultattabellen.

– Det är väldigt små marginaler, vi måste komma före Abu Dhabi och gärna med några båtar mellan oss. Det är nästan ett måste om vi skall vara med och slåss om förstaplatsen i tävlingen men just nu fokuserar vi på den här etappen och det är långt kvar till Newport.

De senaste två dygnen har lagen forsat fram i runt 20 knop. De märkte knappt av något av det ostadiga väder som brukar känneteckna området vid ekvatorn. Istället har det varit full fart framåt med stabila vindar även om lokala oväder och moln stundtals har skapat bekymmer.

Ett annat problem har varit att lagen tvingats lägga tid på att få bort sjögräs som fastnat under båtarna och bromsat farten. Värmen är också en utmaning när seglarna pressar sig själva och båtarna för att hänga med i det täta positionskriget.

– Vi har lyckats hålla oss långt fram i fältet de senaste dagarna men det är väldigt jämt. Det hade varit svårt om vi fortfarande hade varit tvungna att handpumpa fram färskvattnet och jag är mycket glad att vi slipper det i hettan som varit de senaste dagarna.

Det skiljer inte många sjömil mellan tätbåtarna men fältet har spridits ut på bredden. Abu Dhabi och MAPFRE ligger längst åt nordväst, Dongfeng Race Team och Team Brunel längst västerut medan Team Alvimedica och Team SCA håller sig i mitten.

Positionerna kan vara avgörande på kort sikt men lagen pratar redan om att etappen kommer avgöras de sista timmarna innan Newport. Samtliga team seglar för att vinna etappen.

– Just nu är det mycket viktigt för oss att hålla uppe farten men att hitta rätt i vädersystemen på norra Atlanten in mot Newport kommer att vara avgörande, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Östersjöakutens pris på 50 000 kronor kommer att tilldelas den tidigare finansministern Allan Larsson för hans starka engagemang i Östersjöfrågor. Pristagaren utses gemensamt av de båda ordförandena för Stockholms universitets Östersjöcentrum och Svenska Transportarbetarförbundet, i samråd med Östersjöcentrums föreståndare.

Motiveringen lyder: Allan Larsson har använt ett starkt ledarskap och sina politiska erfarenheter på ett föredömligt sätt i sitt engagemang för att minska mänsklig påverkan på Östersjöns miljö. Allan Larsson har verkat som en brygga mellan olika aktörer och goda lokala initiativ och skapat nya arenor för dialog.

– Allan Larssons engagemang är ett föredöme för oss alla som bor och lever runt Östersjön, säger Lars Lindgren, ordförande för Transportarbetareförbundet. Vi har alla ett ansvar för att Östersjön ska vara ett levande hav för till gagn för människor och djur, ett ansvar som inkluderar att vi överlämnar ett rent och friskt hav till kommande generationer. Ett ansvar som Allan Larsson tagit på yttersta allvar.

I arbetet kring restaureringen av Burgsviken på Gotland har Allan Larsson på ett förnämligt sätt byggt broar och skapat nätverk mellan organisationer och myndigheter som i vanliga fall verkar inom olika delar av samhället. Med budskapet ”Ingen kan göra allt, men alla kan ta hand om sin Östersjövik!” har han lyckats understryka vikten av lokala initiativ i arbetet med att rädda Östersjön. Nätverket har nyligen blivit internationellt genom samarbeten med Föreningen Rädda Lumparn på Åland och projektet Rädda Kuressaareviken på Ösel i Estland.

– Det är otroligt betydelsefullt när en så stark frontfigur som Allan Larsson sätter ljuset på det lokala arbetet, säger Tina Elfwing, föreståndare för Stockholms universitets Östersjöcentrum, som är den organisation som förvaltar stiftelsen Östersjöakuten.

Ytterligare ett exempel på det starka ledarskapet är att Allan Larsson som drivande kraft bakom Östersjöveckan i Almedalen 2014 fick flertalet Östersjöaktörer att agera samstämmigt, vilket gav en stark röst åt Östersjöfrågorna. Det samarbetet har fortsatt utvecklas inför årets evenemang.

– Forskningsresultat och vetenskaplig kunskap har också alltid varit ett stabilt fundament i hans arbete med att åtgärda Östersjöns tillstånd, vilket förstås är viktigt för oss på universitetet, avslutar Tina Elfwing.

Priset kommer att överlämnas vid Forum Östersjöns möte i Vamlingbo den 27 juni, 2015.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, gör nu en ny satsning på projekt som kan minska utsläppen från små avlopp. Tolv projekt får dela på nästan 4 Mkr.

– Fjolårets satsning gav väldigt bra resultat och därför vill vi nu gå vidare med mer pengar, säger Åsa Gunnarsson, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn på HaV.

Små avloppsanläggningar är en relativt stor källa till utsläpp av övergödande ämnen och kan även bidra till risk för smittspridning. I dag finns ungefär 700 000 små avloppsanläggningar som bidrar med nästan lika mycket fosfor som de större reningsverken gör tillsammans. Gamla och bristfälliga avlopp riskerar att orsaka miljö- och hälsoproblem på många håll i landet.

– Målet med vår satsning är att inhämta, sprida kunskap och bidra till utvecklingen av metoder för att minska utsläpp av övergödande ämnen och patogener från små avloppsanläggningar, säger Åsa Gunnarsson.

I fjol fick elva projekt dela på 4,7 miljoner kronor. 2014 års utlysning gav ett mycket bra resultat med både i form av informationsmaterial som kommer inspektörer och fastighetsägare till nytta direkt och lovande förstudier. Pengarna gick bland annat till att ta fram rutiner för kommunernas tillsyn av minireningsverk. I år har HaV valt ut tolv projekt som löper under 2015 och en del även under 2016, de får dela på 3 895 026 miljoner kronor.

– I några fall rör det sig om projekt som fick pengar till förstudier i fjol och som nu får pengar för att kunna arbeta vidare, säger Åsa Gunnarsson.

Det kan handla om utveckling av praktiska verktyg som underlättar bedömningar vid prövning och tillsyn av små avloppsanläggningar, exempelvis inom smittskydd. De kan också handla om projekt för test, utvärdering och jämförelse av olika reningstekniker för exempelvis smittämnen, syreförbrukande ämnen och näringsämnen.

Dessa tolv projekt får i år pengar från HaV:

Bakterieutsläpp från små avlopp. Luleå tekniska universitet, LTU, får 284 600 kronor för 2015 och 264 606 kronor för 2016.,
Fosforfällor – hur länge fungerar de. Luleå tekniska universitet, LTU får 199 100 kronor för 2015 och 296 150 kronor för 2016
Standardiserad utvärdering av paketlösningar för avloppsvatten från bad, disk och tvätt. Institutet för jordbruks- och miljöteknik, JTI får 55 272 kr för 2015 och 13 068 kr för 2016. De fick även pengar i fjol.
Marknadsöversikt, produkter för enskilt avlopp. VA-guiden får 150 000 kronor för 2015
Gemensamhetsanläggningar. VA-guiden får135 000 kronor för 2015
Vattengenomsläpplighet för bergkrossmaterial i markbäddar. Institutet för jordbruks- och miljöteknik, JTI , får 174 200 kronor för 2015. De fick även pengar i fjol.
Kunskapsspridning för mikrobiell riskanalys. Chalmers får 198 700 kronor för 2015. De fick även pengar i fjol.
GIS-verktyg för prövning och tillsyn. Analys- och teknikkonsultföretag, WSP, får 865 000 kronor för 2015. De fick även pengar i fjol.
Riktlinjer registrering av uppgifter små avlopp. Analys- och teknikkonsultföretag, WSP, får 145 000 kronor för 2015
Enskilda avlopp – fosforfällor. Miljösamverkan Halland får 435 897 kr för 2015 och 48 433 kr för 2016
Webbutbildning om små avlopp för nya inspektörer. VA-guiden får 175 000 kronor för 2015
Biokol. Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, får 455 000 kronor för 2015
De projekt som fått bidrag ska i huvudsak vara slutförda före den 31 december 2015. Slutrapport till Havs- och vattenmyndigheten ska vara inlämnad senast den 31 mars.

Källa och foto: HaV.

Fem län är först ut med att få pengar från Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för att förebygga sälskador.

– I den första omgången betalar vi nu ut totalt 3,7 miljoner kronor, bland annat till så kallade pushup-fällor, torskburar och förstärkningar av nät och ryssjor, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

Pengarna tas från viltskadeanslaget och delas ut till licensierade yrkesfiskare via länsstyrelserna. Senast 20 januari 2016 ska länsstyrelserna redovisa till HaV hur pengarna har använts.

Av de fem län som är först ut får Norrbotten störst bidrag med 2,1 miljoner kronor, följt av Gävleborgs län som får 600 000 kronor och Blekinge län som får 500 000 kronor. Västra Götalands län och Skåne län får nu 300 000 respektive 200 000 kronor.

– Det går fortfarande att kontakta länsstyrelserna och söka pengar för i år. Vi försöker vara flexibla och kommer fortlöpande att betala ut pengar om vi får in bra idéer. I fjol betalade vi ut ca 4,7 miljoner kronor för att förebygga skador som sälar orsakar fisket, säger Susanne Viker.

De senaste åren har sälbestånden ökat i Östersjön, Kattegatt och Skagerrak. 1975 fanns bara cirka 4 000 gråsälar i Östersjön. I takt med att miljögifterna i havet minskat och införandet av jaktförbud så har också hälsostatusen förbättrats och bestånden växt till sig. I dag finns troligen mellan 30 000 och 40 000 gråsälar i Östersjön.

– I dag ser det ut som bestånden av gråsäl i Östersjön och knubbsäl på Västkusten närmar sig en gynnsam bevarandestatus, säger Susanne Viker.

Men det ökande antalet sälar skapar också problem för det kustnära fisket. Kostnaderna för de direkta skador som sälarna orsakar fisket är stora, hårt drabbat är bland annat torsk, lax- och öringfisket. Sälarna ger sig främst på passiva redskap till exempel som nät och ryssjor. Det kan handla om förstörda fiskeredskap eller att sälen äter upp fångsterna. Problemen finns längs hela den svenska kusten men omfattningen av skador beror på vilket slags fiske man bedriver.

– Det går att förebygga skador, exempelvis att använda sig av så kallade push up fällor i de norra länen. I de södra länen pågår försök med torskburar och de senaste tiden har vi sett lovande resultat med dessa, säger Susanne Viker.

Källa och foto: HaV.

Torsdagen den 30 april startar kryssningssäsongen med fartyget Costa Pacifica. 500 000 resenärer beräknas gästa Stockholm under säsongen och spendera en halv miljard kronor.

Säsongen startar 30 april när Costa Pacifica anlöper Stadsgården. I år beräknas 254 fartyg besöka Stockholms Hamnar innan säsongen avslutas den 21 oktober med fartyget Marco Polo. Nyheter är att Disney Magic kommer till Stockholm tre gånger och att rederiet Viking Ocean Cruises för första gången väljer att komma hit med fartyget Viking star.

Arbetet med att utveckla Stockholm som internationell kryssningsdestination sker inom ramen för Stockholm Cruise Network som drivs av bland annat Stockholm Visitors Board och Stockholms Hamnar.

– Kryssningsresenärerna blir fler än någonsin i år. De 500 000 besökarna beräknas att bidra med en halv miljard kronor till besöksnäringen i Stockholmsregionen, säger Johan Castvall, vd Stockholms Hamnar.

En av satsningarna inom ramen för Stockholm Cruise Network är att få fler fartyg som byter passagerare i Stockholm, så kallade turnaround.

– I år ser vi en ökning av antalet turnarounds, från 42 i fjol till 51 i år. Dessa passagerare är extra viktiga då de stannar i regionen flera dagar, säger Thomas Andersson, vd Stockholm Visitors Board.

Bland turnaroundfartygen kan man beskåda Costa Luminosa som kommer 16 gånger i sommar.

Resenärerna som främst kommer från USA, England, Tyskland och Italien spenderar totalt cirka en halv miljard kronor på hotell, restauranger, sevärdheter och shopping. Antalet fartyg som ligger över natt i Stockholms Hamnar ökar vilket är positivt eftersom resenärerna spenderar mer pengar i Stockholmsregionen.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal År 2012 År 2013 År 2014 År 2015 (beräknat antal)
Kryssningsfartyg 275 278 264 254
Varav turnaround 50 47 42 51
Passagerare 469 000 478 000 467 000 500 000

Miljöfakta
• Stockholms hamn är en av få hamnar i världen som har möjlighet att kunna ta emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Mottagningsanläggningar finns vid alla våra kajplatser i Stockholm och tömning ingår i hamnavgiften. I fjol lämnade runt 70 procent av fartygen sitt avloppsvatten i Stockholms Hamnar. Kryssningsfartygen lämnar dock inte alltid i land, utan har ofta möjlighet att rena vattnet ombord i egna anläggningar.
• Att lämna sopor ingår i avgiften och de som lämnar sorterat får rabatt på avgiften.
• Svaveldirektivet som trädde i kraft vid årsskiftet har medfört att fartygen inte får släppa ut mer än 0,1 svavel.
Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.

Den franska båtarna med namnet Rhéa är lite speciella och tilltalar med sina klassiska linjer ofta många båtägare. Nu kommer den första modellen i varvets nya serie Evolution Range, den 8,90 m långa Rhéa 30 Evolution.

Båten hade världspremiär på den stora båtmässan Nautic Boat show i Paris i december 2014. Med den nya modellen siktar Rhéa Marine in sig på långfärdsbåtåkarna. Båten är framtagen i samarbete med Joubert och Nivelt och har inredningen från Roséo Design.

Det viktigaste är dock att båtmodellen bevara samma DNA som Rhea-Marine Timonier serien vad gäller skrovdesign och sjövärdighet. Båtliv har tidigare provkört flera modeller och gett båtarna beröm för både sin trygga gång i sjön och de många sjömansmässiga detaljerna.

Båten har fått mer volym än tidigare motsvarande modeller och är mer bekväm på flera sätt. Kunderna kan även välja mellan fler material i textil och läder än tidigare. Själva styrutrymmet är också bättre utnyttjat än tidigare, liksom salongen som även kan användas som sovutrymme med dubbelbädd.

Tekniska fakta
Längd: 8,90 m
Längd skrov: 8,50 m
Bredd: 3,30 m
Vikt: 4 800 kg
Djupgående: 0,85 m
Dieseltank: 550 liter
Vattentank: 180 liter
Motor: En eller två dieselmotorer. Singelmotor max 440 hk. Dubbelmontage max 2×230 hk
Framdrift: Propelleraxel
CE-klass: B/C
Info: www.smogenmarin.se

Det kemiska ”språk” som används av marina arter i havet har länge varit ett mysterium. Men nu har en internationell forskargrupp, med forskningsledare från Göteborgs universitet, lyckats tolka delar av språket. Studien publiceras i prestigefulla tidskriften PNAS.

De flesta av havets små invånare är mer eller mindre blinda och använder luktsinnet för att få veta vad som händer i deras närhet. Till exempel så producerar alger starka gifter när de känner doften av hoppkräftor.

Kemiska signaler har identifierats
Kemiska signaler av det här slaget har länge varit en gåta, men nu har en grupp från Göteborgs Universitet i samarbete med Georgia Institute of Technology och Karolinska Institutet identifierat de första.

– Det handlar om åtta nya lipider, copepodamider, som får alger att producera starka nervgifter vid mycket låga koncentrationer.

Forskargruppen har arbetat många år för att ro projektet i land, och resultaten publiceras nu i tidsskriften PNAS.

– Det är ett stort steg framåt i arbetet med att dechiffrera havets kemiska språk, säger Erik Selander som leder arbetet.

Drabbar också människan
Gifterna som algerna tillverkar drabbar många organismer i havet och ger upphov till giftiga algblomningar.

Människor som äter musslor som i sin tur ätit de giftiga algerna drabbas av paralytisk skaldjursförgiftning som är livshotande.

– Hoppkräftor är världens vanligaste djur, signalerna de utsöndrar kan därför få storskaliga effekter på till exempel uppkomsten av giftiga algblomningar, säger Erik Selander.
Kontakt:

Foto: Bilder hoppkräftor är tagna av Erik Selander, bilden på Erik Selander är tagen av Lova Selander-Löfgren.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, delar nu 850 000 kr till olika projekt för informationsinsatser för ökad fiskevård.

– Vi har prioriterat projekt som berör vatten där allmänheten har rätt att fiska, längs kusterna eller i tillrinnande vattendrag upp till första vandringshindret, säger Per Olsson, handläggare på enheten för biologisk mångfald.

I år har fiskevårds- och miljöorganisationer kunnat söka medel till nationella och regionala informationsinsatser som främjar fiskevården genom bevarande, restaurering och hållbart nyttjande i vatten där alla har rätt att fiska.

– Vi fick in nio ansökningar och sex av dessa har nu fått pengar. Det rör sig exempelvis om informationskampanjer, utbildningar, konferenser och annan kunskapsförmedling

– Vi tror att det här är projekt som på sikt bidrar till att öka allmänhetens engagemang och förståelse för fiskevård och biologisk mångfald i våra vatten, säger Per Olsson

Här är de projekt som fått pengar:
Sveriges Fiskvattenägarförbund får 120 000 k för att ta fram nytt utbildningsmaterial för fisketillsynsmän. Det ska vara aktuellt, modernt och geografiskt anpassat både för grund- och fortbildning.
Världsnaturfonden, WWF, får 230 000 kr till ett projekt för att belysa ekonomiska och sociala vinster av en miljöanpassad vattenkraft.
Sportfiskarna får 120 000 kr för ett projekt vars mål är att få fler att engagera sig i arbetet med att stärka havsöringsbestånden längs västkusten. Att sprida kunskap om hur det kan ske och varför.
Sportfiskarna får även 200 000 kr för att ta fram boken Ekologisk vattenvård med fokus på vattendirektivet.
Sportfiskarna får även 130 000 kr för arbetet med appen Fångstdatabanken. Målet är att öka kunskapen om sportfisket fångster och samla data från detta.
Östersjölaxälvar i samverkan får 50 000 kr för ett projekt som rör hur målen för bestånd av lax och öring kan uppnås i enskilda vattendrag.

Projekten ligger i linje med HaV:s fokusområden ”Biologisk mångfald i rinnande vatten” och ”Insatser för en levande Östersjö” samt miljökvalitetsmålen ”Levande sjöar och vattendrag” och ”Hav i balans samt en levande kust och skärgård”.

Källa och foto: HaV.