Nyheter

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, satsar nu drygt 6 Mkr på projekt för att få ett mer selektivt fiske.

– Vi kommer under 2015 att stödja projekt som hjälper yrkesfiskare att klara landningsskyldigheten, alltså att ta i land all fisk som fångas. Projekten ger möjligheter att utveckla både fiske med trål och med burar och fällor, säger Mats Svensson, chef för enheten för analys och forskning på HaV.

Syftet med HaV:s satsning är att nå ett långsiktigt hållbart fiske i enlighet med den nya gemensamma fiskeripolitiken. Under fyra år fördelas totalt 38 miljoner till projekt som utvecklar redskap och metoder för ett selektivt fiske. Pengarna ska gå till projekt som leder till färre bifångster, att minska mängden oönskad fisk och att överlevnaden av återutsatt fisk ökar. Under hösten kommer fler projekt för selektiva redskap att få pengar från HaV, totalt satsas i år drygt tio miljoner kronor.

– Det har varit en bra dialog med näringen och många idéer har förts fram från fisket. Vi tror att de projekt som vi nu går vidare med kommer hjälpa till att utveckla fisket, säger Inger Dahlgren, chef, enheten för fiskereglering på HaV.

– I år är det viktigast att utveckla fisket i Östersjön eftersom de fiskena redan omfattas av de nya reglerna om landningsskyldighet. Där väntar projekt på bedömning. Men uppdraget gäller hela Sveriges kust och även utveckling av räk- och kräftfisket i Västerhavet är prioriterat för oss.

Dessa projekt ingår i den nu beslutade satsningen för ett mer selektivt och hållbart svenskt fiske:

Multifunktionsburar – för att på västkusten utveckla ett selektivt fiske efter torsk med befintliga och modifierade hummerburar.
Selektiv laxfälla – för att utveckla en laxfälla till ett selektivt redskap för sikfiske under de tider på året som laxfisket är stängt.
Utsortering av Gråsej i pelagisk trål – för att vetenskapligt utvärdera ett rist som i det pelagiska sillfisket kan användas för att avskilja sej.
Plattfisk och stor torsk rist/stormaskig – för att utveckla en tvärställd rist för fiske efter platt- och rundfisk med möjlighet att flexibelt ställa om mellan dessa.
Vidareutveckling kräftrist Halland – för att vidareutveckla kräftrist i Halland med avseende på att selektera ut ytterligare plattfisk och torsk samt dokumentera var i redskapet olika arter selekteras.
Tryggrist 9/10/11 – för att utvärdera tryggrist i svenska förhållanden med spaltbredd 9-12 med mera.
Sedan 2009 finns redan krav på att landa all fångst av arter med fångstbegränsningar där fisken håller lagstadgat minimimått eller där minimimått saknas, exempelvis räka. Från och med 1 januari 2015 gäller landningsskyldighet för flera arter i Östersjön, exempelvis sill, torsk och lax. Under perioden 2016-2019 införs den stegvis även för andra arter som torsk, vitling, kolja, gråsej och havskräfta i Västerhavet.

HaV har valt att ge ett särskilt uppdrag till Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU att skapa ett sekretariat för selektivt fiske för 38-miljoner-satsningen. SLU:s sekretariat kommer nu genomföra en upphandling av projekten.

– Vi räknar med att projekten kan inledas senast 1 augusti och vi hoppas se resultat redan under 2015, säger Mats Svensson.

Källa och foto: HaV.

Sveriges natur är älskad och förtjänar det bästa. En ny Sifo-undersökning visar att naturen har en stor plats i svenskarna liv. Idag har vi fortfarande långt kvar för att nå målet för skyddad natur till år 2020. Under de kommande fem åren behöver vi skydda hälften så mycket till som vi gjort de senaste 100 åren – så takten för att uppnå det målet måste öka. Därför vill WWF att allmänheten hjälper till att rösta på sina favoriter bland de fantastiska naturområden som saknar eller behöver bättre skydd.

– Idag är det för många värdefulla naturområden som saknar skydd och det behövs snabba och kraftfulla åtgärder om vi ska nå regeringens uppsatta skyddsmål. Nu ser vi fram emot att allmänheten röstar på sina favoritområden, som vi hoppas ska bli skyddade. En välmående natur gynnar oss alla men även turism, rekreation, arbetstillfällen och välfärd, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

En expertjury har valt ut tre platser i varje län som alla nu kan rösta på. Gemensamt för alla områden är att där finns värdefulla djurarter, växter och livsmiljöer samt att platsen har ett bristfälligt skydd.

I Sverige bor vi nära naturen, även i storstäderna, och resultaten av Sifo-undersökningen visar att det har en stor betydelse. Det är en naturlig plats för fritidsaktiviteter som bjuder på fina upplevelser vid vandring eller promenad. Skogen är den plats dit särskilt många beger sig året om, i synnerhet på sommaren och våren. Som symbol för det mest svenska nämner många som deltagit i undersökningen till exempel vacker orörd natur, men en del även skärgården, björkar, älgar och djupa skogar.

Nära hälften av dem som har deltagit i Sifo-undersökningen vistas i naturen upp mot flera gånger i veckan och nära nio av tio minst en gång i månaden. Skogen är det naturområde svenskarna oftast besöker när de är ute i naturen (81 procent) och på frågan om vilken naturtyp man gillar bäst väljs främst hav/skärgård följt av skogen. Vandra/promenera, motionera och bada är de aktiviteter vi oftast väljer att göra ute i naturen. De symboler som deltagarna i undersökningen tycker känns mest svenskt är den röda stugan med vita knutar, midsommarstången samt den svenska flaggan – och här är vacker, orörd natur den fjärde mest svenska symbolen.

Tre utvalda platser per län som behöver extra skydd

Svenska Pärlor är WWFs sommarkampanj som lyfter behovet av att den svenska naturen – skogar, fjäll, ängs- och hagmarker, sjöar, vattendrag och hav behöver bättre skydd. Sverige har idag bara skyddat cirka 14 av 20 procent av den yta på land som vi har lovat till år 2020. Enligt Naturvårdsverkets fördjupade utvärdering 2015 når vi dessutom bara två av sexton miljökvalitetsmål.

Se de utvalda Svenska Pärlorna och rösta här: www.wwf.se/svenskaparlor

Röstningen startar den 20 maj och avslutas den 18 juni.

Årets expertjury:
Håkan Wirtén, generalsekreterare, WWF
Lena Gustafsson, professor, Institutionen för ekologi, Sveriges lantbruksuniversitet
Urban Emanuelsson, professor, Centrum för biologisk mångfald, Sveriges lantbruksuniversitet
Lena Kautsky, professor emerita, Institutionen för ekologi, miljö och botanik, Stockholms universitet
Lennart Gladh, naturvårdsexpert, WWF
Ola Jennersten, naturvårdsexpert, WWF
Lennart Nyman, f d naturvårdschef, WWF

Tack vare minskade koldioxidutsläpp med upp till 152 ton per år tilldelas Miljöpriset 2015 i Stockholms läns landsting batteridrivna E/S Sjövägen. Miljölandstingsrådet Gustav Hemming (C) delade under tisdag den 19 maj ut priset till Rederi AB Ballerina.

E/S Sjövägen är ett nybyggt och batteridrivet elfartyg, som trafikerar Nybroplan-Nacka, med plats för 150 passagerare, 25 cyklar, 5 rullstolar och 5 barnvagnar. Pendelbåten ger en minskning av koldioxidutsläppen med 152 ton per år, jämfört med trafik i traditionell dieseldrift.

– Stockholms läns landsting bedriver ett offensivt miljöarbete som på flera områden är ledande i landet och under lång tid har vi vågat satsa på innovativa lösningar för miljön. Därför känns elbåten E/S Sjövägen, först i världen av sitt slag, som en utmärkt vinnare av Miljöpriset 2015, säger Gustav Hemming (C), miljölandstingsråd.

Årets miljöpris är det andra som landstinget delar ut och 41 inkomna bidrag har varit med i tävlingen. Prissumman, om 20 000 kronor, ska användas till att utveckla eller sprida idén.

Garmin presenterar nu en uppdatering av den populära, handburna eTrex-serien, med modellerna eTrex 20x och 30x. Dessa GPS:er är lika tåliga, prisvärda och enkla att använda som övriga eTrex-modeller, men har högre skärmupplösning, större internminne och förinstallerade kartor.

eTrex 20x och 30x är robusta och vattentäta, har högkänsliga GPS/GLONASS-mottagare , Garmins högkvalitativa navigationsfunktioner och en mängd olika monteringsalternativ för alla typer av aktiviteter. Oavsett om den används på cykel, fyrhjuling, i båt eller som en handburen enhet, får du hjälp med att hitta fram till rätt ställe och tillbaka om du går vilse.

Den ergonomiska designen passar perfekt i din hand och med en 2.2 tums, högupplöst färgskärm som går att läsa av i solljus och ett vattentätt skal (IPX7) är eTrex 20x och 30x byggda för att klara det mesta. Med hjälp av den inbyggda högkänsliga GPS/GLONASS-mottagaren hittar eTrex 20x och 30x snabbt din position och behåller den även i djupa skogar och mellan höga berg.

Enheterna har samma smarta menysystem som deras föregångare men är förladdade med Garmin Topo Active-karta över Västeuropa. Kartan är ruttbar och har med höjdinformation och större vandringsleder för enkel planering och navigering. Tack vare ett stort internminne, och plats för microSD-kort kan du komplettera med fler kartor som tex Friluftskartan, BlueChart g2, eller City Navigator vägkarta med turn-by-turn navigation. Bägge enheterna stöder dessutom BirdsEye Satellitbilder, som du kan prenumerera på, ladda ner till din enhet och använda för navigation.

eTrex 30x har en 3-axlad, elektronisk, tilt-kompenserad kompass som visar din kurs även när du står still. Den har även en barometrisk höjdmätare som ger tillförlitlig höjdinformation och visar lufttryckets förändringar över tid. Dessutom kan eTrex 30x trådlöst dela waypoints, rutter, spår och geocacher med andra kompatibla enheter. Den kan också ta mot data från sensorer som Tempe™ temperatursensor, footpod och pulsmätare och den kan användas som fjärrkontroll till VIRB actionkameror.

Med hjälp av olika profiler kan eTrex 20x och 30x anpassas för varje tillfälle och aktivitet. Växla mellan profilerna när du vill använda den i bilen efter en dag ute i skogen. Både eTrex 20x och 30x stöder papperslös geocaching, en funktion där du laddar ner geocache-information direkt i enheten, utan att du behöver slå in koordinaterna eller skriva ut informationen på papper.

Med många olika monteringsmöjligheter är eTrex 20x och 30x designade för att användas på allt från cyklar, fyrhjulingar, båtar och bilar eller helt enkelt i din hand. Bägge drivs av 2 AA batterier och har en batteritid på upp till 25 timmar.

eTrex 20x och 30x beräknas finnas tillgängliga i juni 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 1 999: – respektive 2 599: –

Info: www.garmin.se

Med Skandia som ny huvudsponsor storsatsar nu Råå Helsingborg Segelsällskap (RHSS) för att göra Skandia Ven Runt, sydsveriges största och bredaste regatta för kölbåtar, till en riktig seglingsfest för såväl deltagare som publik och allmänhet på land.

Kappseglingen hålls lördagen 8 augusti med start och mål utanför Råå Hamn söder om Helsingborg och beräknas samla drygt 130 båtar på startlinjen för att tävla om vem som snabbast tar sig runt ön Ven i Öresund.

Tävlingen vänder sig till alla seglingsintresserade genom att erbjuda både en uppskattad familjesegling och en distanskappsegling för den mer tävlingsinriktade. Skandia Ven Runt ingår dessutom i Öresunds cup med ett flertal deltävlingar på båda sidor sundet.

Med hjälp av ett ”Live Tracking” system kommer publiken under årets segling att kunna följa båtarna från hamnplan på storbildsskärmar samt via datorn. Seglarna kan sedan också studera och analysera vägval och händelser från seglingarna i efterhand.

Under seglingshelgen 6-9 augusti i Råå hamn bjuds det dessutom på Laser Master, en internationellt öppen SM tävling som samlar ytterligare runt 100 jollar ute på sundet med bra överblick för publiken.

Efter avslutade seglingar bjuds det under lördagen på aftersail med dricka och mat från grillen, roliga aktiviteter och en diger prisutdelning. Kvällen avslutas med ett kräftkalas för seglare och medlemmar i anslutning till RHSS klubbhus Råånocken.

För anmälan och mer information kring tävlingarna se: www.venrunt.com

Föreningen Råå Helsingborg Segelsällskap (RHSS) RHSS är en allmännyttig idell idrottsförening och har till ändamål att lokalt främja båtlivet och segelsporten. Bland de drygt 650 medlemmarna finns både segel-och motorbåtar, kappseglare och långseglare. Det som förenar oss alla är kärleken till havet och båtlivet. Råå Helsingborg Segelsällskap (RHSS)

Hemsida: http://www5.idrottonline.se/Raa-HelsingborgSegelsallskap-Segling/

Regattas nyutvecklade flytväst för våra små vänner är formsydd med mycket god passform. Västen är framtagen för att klara krävande användning och hålla hög synbarhet; utrustad med reflexer och kraftig stålring att fästa lina eller koppel i.

På ryggen finns ett handtag om katten/hunden måste lyftas ur vattnet, och baktill finns en liten finurlig detalj; ficka för förvaring av hundpåsar.

Finns i storlek Small till Extra Large (för djur under 5 kg till över 20 kg). Pris 399 kr.

Info: www.poly.se

Även amerikanska Mercury väljer nu att satsa på en dieselutombordare. Svenska OXE Diesel kom först med sin 200 hk dieselmotor med en avancerad växellåda med kolfiberremmar.

Mercurys dieselutombordare är på 175 råstarka hästkrafter. Medan svenska OXE Diesel, som utvecklats i Ängelholm, har ett 2,0 liters fyrcylindrigt motorblock har Mercury en V6 på 3,0 liter som basmotor. Motorn väger ungefär som den svenska konkurrenten, det vill säga cirka 235 kg.

En anledning till att även Mercury tar fram en dieselutombordare är det amerikanska försvarets och främst US Navys krav att det bara får finnas ett enda bränsle ombord i deras fartyg. Eftersom diesel redan används för huvudmaskinerna finns dett bränsle redan ombord och därför kommer dieselutombordarna att få en stor militär marknad. För övriga användare – förutom yrkesanvändare – är motorn inte särskilt intressant på grund av sitt höga pris.

Mercury Optimax Diesel 175 ger sin toppeffekt vid 6 000 rpm. Den är mycket lik en bensindriven tvåtaktsmotor. Tekniken är tvåtakts diesel, en lösning som är ganska gammaldags men tillförlitlig och bränsletörstig.

– Därför är den också mycket lättare än de dieselutombordare som redan sett dagens ljus. Mercury Optimax Diesel, som den nya dieselmotorn heter, bygger som namnet antyder, helt och hållet på Mercurys Optimax bensinmotor, säger Anders Tibblin som är service manager på Mercury Sverige till Hamnen.se.

OptiMax Diesel presenterades vid en visning hos 2015 SOFIC (Special Operation Forces Industry Conference) i Tampa i USA. Den är framtagen och utvecklad av Mercury Racing.

Info: www.mercuryracing.com/optimax-diesel-reporting-for-duty/

Kommentarer

Kim 14:49:25 2015-05-21

Så den blir ikke så interessant for EU…
This engine does not meet EPA, C-ARB, or CE exhaust emissions requirements. A national security
exemption or equivalent is required under 40 CFR 1068.225. This engine is not intended for
installation on recreational craft in the European Union; it does not conform to the exhaust and noise
emissions requirements of the Recreational Craft Directive 94/25/EC as amended by 2003/44/EC.

Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, som bland annat arrangerar havskappseglingen ÅF Offshore Race (före detta Gotland Runt) har inlett ett partnerskap med den svenska urmakaren Sjöö Sandström.

Det är med stolthet Sjöö Sandström som svensk tillverkare av exklusiva armbandsur går in som Official Timekeeper under det största evenemanget i Stockholm, ÅF Offshore Race 25 juni-2 juli 2015. Sjöö Sandström kommer att stå värd för all tidtagning samt vara synliga i VIP området och i Race Village under hela evenemanget.

– Segling är starkt förankrad i vår historia och detta blir ett fantastiskt steg för Sjöö Sandström i vår satsning framåt. Att gå in som Official Timekeeper i ÅF Offshore Race är ett sätt för oss att nå ut bredare på vår hemmaplan, men också internationellt. Det skall bli otroligt inspirerande att hålla tiden åt de främsta seglarna i världen. Detta är starten på ett långt samarbete tillsammans med KSSS där vi får en chans att ge tillbaka till den idrott som gjort så mycket för oss, säger Felix Formark, vd för Sjöö Sandström.

ÅF Offshore Race visar inte bara upp den unika staden Stockholm för världen utan är också ett evenemang med enkel tillgänglighet, stor upplevelse och hög miljöprofil. Detta race gör seglingen till en arenasport.

– Vi är glada att Sjöö Sandström ansluter som officiell tidtagare till KSSS och ÅF Offshore Rac. Det är också spännande att vi tillsammans lansera en unik och exklusiv medlemsklocka. Att ett välrespekterat svenskt varumärke som Sjöö Sandström vill associeras med Sveriges främsta organisation inom segling är givetvis glädjande, säger Henrik Jansson på KSSS.

Fotograf: Oskar Kihlborg

Den 1 juni 2015 flyttar Ånedin Hostel ombord på M/S Birger Jarl från Skeppsbron till Stadsgårdskajen. Vandrarhemsverksamheten kommer att utökas med kortare kryssningar i Stockholms skärgård.

Efter att ha legat vid Skeppsbron sedan 1953 har M/S Birger Jarl nu fått en ny plats på Stadsgårdskajen intill Fotografiska museet. När gästerna checkat ut den 1 juni kommer fartyget att ta en tur ut i skärgården för att sedan flytta till sin nya adress på Stadsgårdshamnen 156 intill Slussen.

Under 2015 kommer verksamheten att utökas med kortare skärgårdskryssningar. Ombord kommer det att finnas restauranger och barer öppna även för allmänheten.

Ombord på fartyget är det också möjligt att arrangera konferenser för upp till 100 personer. Dessutom används det redan nu som festvåning.

M/S Birger Jarl’s historia
M/S Birger Jarl sjösattes i november 1951 på Finnboda varv i Nacka, Stockholm. Därefter levererades skeppet till rederiet AB Svea och fick namnet S/S Birger Jarl. Hon har bytt namn genom åren innan hon åter blev kallad M/S Birger Jarl. I juni 1953 ägde Jungfruturen rum med sträckan Stockholm till Helsingfors i Finland.

M/S Birger Jarl har blivit kallad för en av de olympiska båtarna. Hon byggdes sommaren 1952 tillsammans med sina systerfartyg (S/S Aallotar och S/S Bore III) inför OS i Helsingfors. Hon sjösattes dock efter de olympiska spelen och i juni 1953 ägde hennes jungfrutur rum med sträckan Stockholm till Helsingfors i Finland. Sedan 1979 har skeppet ägts av Ånedinlinjen som har drivit kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn på Åland, Finland.

Den 24 juni 2013 slutade kryssningarna tills vidare och fartyget förvandlades till ett flytande vandrarhem.

Martin Strömberg och Dongfeng Race Team har startat bra i den sjunde etappen av Volvo Ocean Race. Vid lunchtid låg de en sjömil före tvåan Abu Dhabi Ocean Racing men det är oberäkneliga förhållanden i Golfströmmen.


Senaste positionsrapport: 1200
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 10–11 knop
Vind: NO 6–7 m/sek
Beräknad målgång i Lissabon: 24 maj

– Starten var bra och det kändes som att vi fick lite revansch efter In-Port Racet dagen innan, säger Martin Strömberg. Det mest spännande började precis när vi lämnat Newport bakom oss i söndags. Då försvann vinden helt och det började komma lätta puffar från alla riktningar. Senare på kvällen blev det väldigt kallt och dimmigt vi kunde inte se två båtlängder framför oss.

– Riktigt skönt att vi tagit täten igen. Det var moraliskt viktigt att få en bra start men den lätta och snurriga vinden igår var nästan mer utslagsgivande och vi klarade båda okej.

Under natten till idag har båtarna nått golfströmmen där temperaturen stigit och dimman lättat. Seglarna kan nu packa ner sina mössor och vantar ett tag framöver men på grund av att strömmen har en annan riktning än vinden blir vågorna kraftigare.

– Första natten var besvärlig med lätta vindar och tjock dimma som gjorde det svårt att se något och allt var fuktigt ombord, säger Dee Caffari (GBR) på Team SCA. Vi följde de andra båtarna på datorn och såg att de bara var någon mil ifrån oss. I morse klarnade det och solen bröt fram på en klarblå himmel. Och då såg vi alla våra konkurrenter runt om oss.

Dongfeng tog ledningen morgonen efter starten och under natten har de slagits med Abu Dhabi om övertaget. Hela fältet är samlat i en klunga där Team SCA längst bak bara har fyra sjömil upp till täten.

Dongfeng låg mitt på dagen en sjömil före Abu Dhabi och Strömbergs lag hoppas att de kan fortsätta dra nytta av att ligga längre söderut än konkurrenterna.

– Vädret är långt från stabilt så det gäller att hitta rätt position och navigera rätt. Och lite tur för prognosen ändrar sig i varje väderuppdatering, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

* Rättelse i texten med rubriken ”Volvo Ocean Race sätter kurs mot Europa” från 17 maj. Hans Horrevoets, som drunknade under den sjätte etappen av Volvo Ocean Race 2005-06, hittades i vattnet av sin egen besättning på ABN AMRO TWO efter att han spolats av däck men de kunde inte återuppliva honom. I den tidigare texten uppgavs att Horrevoets hittats av ett annat lag.

Efter knappt två dygns kappsegling från Newport i USA till Lissabon i Portugal är båtarna i Volvo Ocean Race väl samlade med en 4 Nm distans mellan sig. Idag kom uppgifter om att totalledaren Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) har två sjuka ombord. Dongfeng ligger i ledningen av Leg 7.

Det 2 800 Nm långa Leg 7 har inte kommit till något avgörande förrän en av båtarna alltså har drabbats av sjukdom. Två personer är rapporterat sjuka ombord på Abu Dhabi Ocean Racing.

Båtarna hade seglat cirka 400 Nm när sjukdomsfallen rapporterades. Kl. 0942 UTC hade Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) en ledning på 0,9 Nm över Walkers besättning, men även Team SCA (Sam Davies/GBR) fanns med i tävlingen på fullt allvar liksom Team Brunel (Bouwe Bekking/NED), MAPFRE (Iker Martínez/ESP) och Team Alvimedica (Charlie Enright/USA).

Skepparen Ian Walker hade fullt upp med att hålla koll på det kinesiska teamet med Martin Strömberg ombord. Hans team kommer inte att få omedelbar hjälp av någon av medtävlarna efter sjukdomsfallen, som har drabbat bowman Luke Parkinson (AUS) och trimmaren Adil Khalid (UAE).

Den medföljande ombordreportern, Matt Knighton (USA), har rapporterat att teamets prestanda har sjunkit med cirka 25 procent på grund av händelsen.

– Luke hade en illavarslande hosta som har blivit värre sedan vi lämnade Newport. Hans röst har förändrats från typisk australiensisk till en viskning. Adil kan knappast behålla mat eller vätska och tappar snabbt energi.

– med en fjärdedel av manskapet utslaget är det svårt att hålla högsta fart med alla trimningar, rev och segelskiften som krävs. Jakten på Dongfeng i ytterligare åtta dagar känns som en omöjlig uppgift, skriver Knighton.

Seglarna beräknas komma i mål i Lissabon någon gång 27–29 maj. Därefter väntar en ny start 7 juni.

Under 2014 omkom 21 personer genom drunkning i samband med fritidsbåtsolyckor. Flertalet av de omkomna hade inte flytväst på sig. Analyser visar att fler än varannan av de omkomna skulle ha överlevt om de hade använt någon typ av flytväst och kunnat larma. Nu stundar årets båtsäsong och förhoppningsvis kommer alla att använda den billiga livförsäkring som en flytväst är!

Totalt har 143 personer omkommit i drunkningsolyckor i fritidsbåtar de senaste fem åren. Nio av tio har inte haft flytväst påtagen och enligt analyser som gjorts hade minst hälften överlevt om de burit en flytväst och kunnat larma.

85 procent av de som omkommer i drunkningsolyckor är män och sju av tio är över 50 år. Svenska Livräddningssällskapets attitydundersökningar visar att det är samma målgrupp som har mest avog inställning till att ta på sig flytvästen, vilket är problematiskt. Dessutom ägnar sig denna grupp i hög grad åt vattennära aktiviteter. Och är man vid vatten och hamnar i en nödsituation utan flytväst, är risken att förolyckas väldigt hög.

Flytvästdepåer som kan rädda liv
Upprättandet av flytvästdepåer, minst en i varje kommun, är ett led i Svenska Livräddningssällskapets, SLS, strävan att lära människor att skaffa och använda egna flytvästar. En flytvästdepå är också ett av SLS kriterier för att en kommun ska kunna bli certifierad som En vattensäker kommun.

De första depåerna upprättades redan 1969. Idag finns det cirka 200 depåer i landet med cirka 10 000 räddningsvästar och flytplagg.

Avsikten med depåerna är att skapa möjligheter för allmänheten att gratis eller till ringa kostnad få hyra eller låna en räddningsväst/seglarväst under kortare tid för att därefter kanske köpa egna västar.

Utlåning kan också ske vid tillfälliga behov t.ex. besökare i kommunen, sportfisketävlingar, simskolor, skolutflykter, seglarläger och andra friluftsaktiviteter.

Kontaktuppgifter till landets samtliga flytvästdepåer finns på Svenska livräddningssällskapets hemsida, www.svenskalivraddningssallskapet.se

Fakta om båtolyckor
I Sverige omkommer i genomsnitt 35 personer per år i fritidsbåtsolyckor.
Oftast inträffar olyckorna nära land och i lugnt väder och varje år omkommer en eller flera personer i hamn.
Den vanligaste dödsorsaken är drunkning.
Fall över bord eller kantring är de vanligaste orsakerna till dödsolyckorna.
Flest omkomna är män 50-70 år gamla.
Mer än en tredjedel av olyckorna sker i samband med fiske.
Många av de omkomna är ensamma vid olyckstillfället.
Sex av tio har druckit alkohol.
Bara en av tio drunknade bär flytväst eller flytplagg.

Björn Allansson seglade bättre och bättre under EM, och på söndagen vann han medaljracet på EM som avgjordes utanför Split i Kroatien.

– Jag gick ut rätt kaxigt och talade om för alla inför medaljracet att jag skulle vinna, så det känns grymt skönt att kunna leverera, säger Björn.

Björn Allansson hade efter ett bra inledande race en något knackig fortsättning. I mitten på tävlingen låg han 22:a avhängd från toppen. Men då tog han och vände med råge.

Under andra halvan av regattan har han varit svårmatchad och lyckades kvala in till sista dagens medaljrace för topp tio som nia. Genom vinsten klättrar Allansson till sjätte europé och sjua totalt på EM.

– Jag är riktigt nöjd med avslutningen på regattan och att jag återigen visar att jag presterar som bäst när jag är pressad och måste leverera, avslutar en glad Björn.

Detta är Björns bästa mästerskapsresultat hittills. Han visar återigen att han vill vara med på allvar och slåss om OS platsen och medaljer i Rio 2016, säger GKSS klubbdirektör och chefstränare Thomas Rahm.

Medaljracet: http://www.finneuropeans.org/ec2015/event-results/55589c5d44b6a-Medal_race.html

Övriga resultat: http://www.finneuropeans.org/ec2015/results

Bilden: Björn Allansson direkt efter segern i medaljracet. Foto: Darell Peck.

SAP och Svenska Seglarförbundet inleder ett samarbete för att utveckla seglingssporten med hjälp av innovativ mjukvaruteknologi från SAP. Under 2015 och 2016 kommer alla båtar i den nystartade tävlingen Allsvenskan Segling att utrustas med smart IT som specialutvecklats för segling.

Inom ramen för det teknologiska samarbetet mellan SAP och Svenska Seglarförbundet kommer mjukvarulösningen SAP Sailing Analytics till insats. Den ska hjälpa både seglarna att få djupare insikt i och förbättra sina prestationer, och kommer samtidigt göra det möjligt för åskådare, fans, media och kommentatorer att direkt följa tävlingarna med hjälp av visualiserad realtidsinformation och analyser. SAP Sailing Analytics används redan idag av bl.a. tyska och danska seglarförbunden samt SAP:s Extreme Sailing Team.

– Vi tycker att SAP är en perfekt samarbetspartner för att vidareutveckla seglingssporten i Sverige. SAP har visat ett stort engagemang för seglingssporten världen över och bevisat hur modern teknologi kan användas för att göra det mycket komplexa så enkelt och åskådligt som möjligt. Tillsammans har vi målet att nå ut till en större publik, göra de spännande momenten på havet direkt synliga för fansen och därmed stärka seglingssporten och seglarengagemanget i Sverige”, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef på Svenska Seglarförbundet.

– Vi på SAP Svenska är jättestolta att få hjälpa Svenska Seglarförbundet ta nästa stora steg inom seglingssporten; digitaliseringen. Nu kommer svensk segling bli ännu mycket mer tillgänglig och förståelig för en bredare och framförallt mer krävande publik. Varför ska det vara krångligare att kunna följa mitt favoritseglarteam än att shoppa något på nätet, oberoende av var jag befinner mig?”, säger Anders Schyllert, Sverige-chef på SAP.

Så här fungerar SAP Sailing Analytics
Segelbåtarna utrustas med sensorer som tillsammans med GPS-data och andra utplacerade mätinstrument ger seglarna värdefull information om t.ex. placering, genomsnittshastighet, tillbakalagd distans, och vunnen eller förlorad tid per delsegling. All information analyseras och visualiseras omgående, och ger seglarna insikt i hur de kan förbättra sin strategi och teamarbetet inför nästa delsegling. Samtidigt används informationen till att göra segelsporten mer levande för fans, åskådare och även media och kommentatorer, som kan följa de annars osynliga händelserna ute på havet via live-översikter, 3D-visualiseringar och realtidsstatistik – både på mobilen och på skärmar.

Om Svenska Seglarförbundet och Allsvenskan
Svenska Seglarförbundet är ett av 70 specialidrottsförbund som är anslutna till Svenska Riksidrottsförbundet, RF, och ett av 35 olympiska specialförbund i Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. Svenska Seglarförbundet har cirka 115 000 medlemmar fördelade på 375 klubbar, 17 distrikt och 80 klassförbund.
Svenska Seglarförbundet vill utveckla ett livslångt intresse för segelsporten – för alla på alla nivåer. Vi vill göra det möjligt och roligt att engagera sig som seglare, tränare, funktionärer och ledare inom allt som har med segling att göra

SAP Sailing Analytics kommer att användas på de tre deltävlingarna i Allsvenskan Segling den 22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm, 14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö och 28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård.
Dessutom kommer systemet att användas vid kvalet till Allsvenskan 9 – 11 oktober och Mästarnas Mästare 17-18 okt, båda arrangeras av Båstad BSS.

Den allra största yachten hittills från Gulf Craft är också den lyxigaste nånsin. Yachtbyggaren har kombinerat oceangående egenskaper med lyx i toppklass i denna 47 m långa yacht.

Dubaibaserade Gulf Craft tillhör de yngre båtbyggarna i världen, särskilt bland dem som bygger yachter i superlyxklass. Men den här båten visar vilken känsla och erfarenhet det finns hos yachtvarvet.

Den stora superyachten Majesty 155 har nyligen sjösatts. Enligt varvet sätter hon helt nya standarder för vad som är både lyx och komfort för den som vill ha ett fartyg i den här klassen. Med en totallängd på 155 fot (47 meter) är the Majesty 155 den största superyachten som har byggts av Gulf Craft i varvet Majesty Yachts i Förenade Arabemiraten (UAE).

– Idag söker våra kunder efter mer kapacitet för underhållning. De vill ha mer utrymme, större pentry och stora salonger. Samtidigt vill de kunna vara privata och ha plats för att ta till vara tiden ombord med familj och vänner, säger Erwin Bamps, styrelseordförande för Gulf Craft.

– Vi växer hela tiden tillsammans med våra kunder. Det är deras ambitioner som inspirerar oss att bygga större och lyxigare yachter.

Förutom all tänkbar lyx har Majesty 155 goda gång- och motoregenskaper. Hon är, enligt varvet, mycket bränsleeffektiv och har tankkapacitet tillräcklig för långa överfarter utan bunkring.

Huvudmaskinerna är två stycken 2 011 hk MTU 12V 4,000 M63 dieselmotorer. De ger Majesty 155 kapacitet att nå över 4 000 Nm och en toppfart på 16 knop.

Tekniska fakta
Längd: 47,0 m
Bredd: 9,60 m
Djupgående: 2,0 m
Vikt: 370 ton
Motorer: från 2 x 1 930 hk
Bränsletankar: 53 260 liter
Vattentankar: 8 690 liter
Hålltankar: 2 260 liter
Räckvidd: 4 200 Nm vid 12 knop
Info: www.majesty-yachts.com

Idag startar nästa etapp av Volvo Ocean Race. Starten går från Newport i USA med målgång i Lissabon i Portugal. Etappen är på “endast” 2 800 Nm och därmed den kortaste hittills.

Klockan 20.00 svensk tid startar den sjunde etappen av Volvo Ocean Race. Här kan du följa direktsändningen, som startar 19.45:


Klockan 20.00 svensk tid gick startskottet för den sjunde etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 från Newport till Lissabon. Nu väntar en kall och intensiv resa över Atlanten där Martin Strömbergs Dongfeng Race Team siktar på att ta in fler poäng på totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing.

Abu Dhabi Ocean Racing har inför etappen ett försprång på sex poäng före Dongfeng Race Team som ligger tvåa. När Strömbergs lag vann den senaste etappen till Newport reducerade de poängskillnaden men för att vinna Volvo Ocean Race måste de fortsätta få toppresultat och hålla Abu Dhabi bakom sig med flera båtar emellan.

– Det känns riktigt bra i laget, säger Martin Strömberg. Vi kommer köra vårt eget race och vi har allt att vinna. Pressen ligger på Abu Dhabi som kan tappa sitt försprång och egentligen är det de som har kniven mot strupen.

Dongfeng fick en bra start i Newport och låg tvåa bakom MAPFRE och framför trean Team SCA när fältet gav sig av mot öppet hav. Väderprognosen säger att det första dygnet blir lugnt och att vinden kommer öka i morgon kväll.

Etappen till Lissabon är 2 800 Nm lång och kortare än de tidigare delsträckorna. Seglarna kommer att möta tuffa förhållanden och kyla i norra Atlanten innan de går i mål runt 24 maj.

Under de fem veckor som är kvar tills Volvo Ocean Race når slutdestinationen Göteborg ska tre etapper avgöras och sammanlagt återstår en tredjedel av poängen att slåss om.

Nästa etapp till Lorient, Frankrike startar den 7 juni. Den sista etappen inleds 16 juni och på vägen till Göteborg görs ett 24 timmar långt depåstopp i Haag, Nederländerna. Båtarna väntas nå Göteborg den 21 juni och detta kommer att firas med en veckolång folkfest i Frihamnen i hjärtat av staden.

Etapp 7 Newport – Lissabon (2 800 Nm)
Nästa stopp för Volvo Ocean Race är Europa och våren är den snabbaste perioden att korsa Atlanten. Seglatsen till Europa har visat sig vara full av risker i tidigare upplagor av Volvo Ocean Race. 2006 spolades den nederländska seglaren Hans Horrevoets på ABN AMRO TWO över bord under etappen och återfanns livlös i vattnet av ett motståndarlag. I samma etapp skadades Movistar så illa att båten sjönk, men då klarade sig samtliga seglare.

Ett antal faktorer kommer att sätta sin prägel på den 2 800 Nm långa delsträckan.

Lågtryck i västra Atlanten kan innebära att båtarna möter kalla vindar från nordöst direkt efter starten. Golfströmmen kan återigen spela en roll och även om den flyter österut från Newport ändras den konstant med lokala strömmar som lagen måste hålla kolla på.

Båtarna kommer att segla i norra Atlanten där isberg från Grönlands västkust driver söderut. Information från myndigheter som övervakar isberg ligger till grund för de banavgränsningar som skapats för att hålla båtarna säkra från just isberg.

Efter att de passerat dessa virtuella avgränsningar på sjökortet kan ett högtrycksområde med lättare vindar stå i vägen närmare Lissabon. Frågan blir om man ska segla runt området norrut med högre fart, kämpa sig genom området i mitten eller ta sig runt det i mötande vind söderut.

Målgången i Lissabon är beräknad till 23–25 maj.

Nu är det klart vilka fem som är nominerade till det nyinstiftade vattenpriset ”Sjöstjärnan”. Priset går till någon som gör eller har gjort insatser för lokalt vattenvårdsarbete.

– De fem nominerade är väldigt bra exempel på hur engagemang och samverkan mellan olika intressen kan göra väldigt stor miljönytta, säger Björn Sjöberg på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Det är Havs- och vattenmyndigheten, Lantbrukarnas riksförbund (LRF) och Sveriges kommuner och landsting (SKL) som står bakom priset Sjöstjärnan och som ingår i juryn. Prissumman är 50 000 kr och pengarna får användas till sådant som kan bidra till bättre vatten, exempelvis åtgärder, information eller kompetensutveckling.

Det kan röra sig om pågående eller avslutade insatser eller projekt som genomförts inom Sverige. Pristagare kan vara enskild person, en organisation, en förening, ett företag eller en kommun. Förutom pengarna får vinnaren hedersdiplom och möjlighet att berätta om sitt arbete på årets Havs- och vattenforum i Göteborg den 26–27 maj.

– Det är ett nytt nationellt pris som delas ut för första gången i år. Vi vill lyfta fram och stödja miljöinsatser som bygger på samarbete och samverkan mellan olika intressen som kommun, areella näringar och ideella intressen, säger Björn Sjöberg, chef på avdelningen för havs- och vattenförvaltning på HaV.

Ett 80-tal förslag har kommit in till juryn och nu har fem av dessa valts ut av juryn. Vinnaren kommer attoffentliggöras i samband med Havs- och vattenforum.

De fem nominerade till vattenpriset “Sjöstjärnan” är:

Kävlingeåns Vattenråd. I samarbete med markägare, areella näringar och kommuner har Kävlinge vattenråd i 20 år bidragit till att minska övergödningen av sjöar och vattendrag genom återmeandring av vattendrag, anläggning av dammar, våtmarker och skyddszoner. Arbetet i Kävlingeån har bidragit med många erfarenheter till det svenska våtmarksarbetet.
Suseåns Vattenråd. Suseåns vattenråd föddes 2009. I rådet ingår allt från, enskilda markägare och verksamhetsutövare inom avrinningsområdet till LRF, Södra skogsägarna, Svenska turistföreningen Södra Halland, Suseåns sänkningsföretag av år 1955, Fiskevårdsområdet Norra Suseån, Friluftsfrämjande Halland, Falkenberg Sportfiskeklubb, Hallands Vattenkraftsförening, Naturevent Upplevelser och arrangemang, Berte Qvarn AB samt Halmstads, Falkenbergs och Hylte kommuner.
Ingemar Alenäs, Falkenberg kommun. Ingemar Alenäs har med stort engagemang medverkat till att dammen och intagsgaller vid Hertings kraftstation i Falkenberg byggdes om och nu medger fri passage för upp- och nedvandrande fauna i nedra delen av Ätran. Han har även guidat många besökare kring projektet och informerat om behovet av miljöåtgärder i våra vattenförekomster.
Åsa Widen, Umeälven. Åsa Widén har varit projektledare för projekt Umeälven sedan flera år. Från att ha varit ett litet lokalt projekt initierat av de lokalboende vid Umeälven har projektet växt till att bli ett nationellt projekt i framkraft när det gäller miljöanpassningar för vattenkraften. Utöver att vara projekt- och processledare har Åsa Widén själv bidragit till inventeringar i älven, flödesberäkningar och skrivit rapporter.
Skeboåns sportfiske. Projekt Skeboåns Sportfiske startades under 2010. Arbetet bedrivs helt ideellt av i huvudsak tre personer. Projektarbetet bedrivs utifrån tre mål:Att med vattendirektivet som grund skapa god ekologisk status i Skeboån, att genom olika intresseområden kring vattendraget tillsammans skapa unika samarbetsformer och att på sikt driva ett ekofiske på egenreproducerande vild havsöring i Roslagen.

Foto och källa: HaV.

Ikväll svensk tid seglas In-Port race i Newport, USA. Direktsändningen från In-Port Racet i Newport börjar klockan 19.45 och startskottet går klockan 20.00.

Här kan du följa seglingen live:

Det spanska laget MAPFRE ledde dagens In-Port Race i Newport från start till mål och tog hem sin första seger i en hamnkappsegling i Volvo Ocean Race 2014-15. I morgon inleds den sjunde etappen till Lissabon.

Vinden låg på kring 5 sekundmeter och tusentals åskådare på land och på havet följde dagens In-Port Race i seglingstokiga Newport, Rhode Island. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team var först över startlinjen men MAPFRE hade mer fart och tog snabbt över ledningen. Hemmalaget Team Alvimedica höll ett fast grepp om sin andraplats under de tre varven runt banan men kunde inte hota det spanska vinnarlaget.

– Detta är bra resultat som vi bär med oss inför etappstarten men vi har hela tiden blivit bättre och det viktigaste är att vi fortsätter utvecklas, säger MAPFREs skeppare Iker Martinez.

Inför det sista varvet såg Team SCA ut att ha en trygg tredjeplats framför Dongfeng. Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel som fram till dess låg sist hittade då mer vind på vänstersidan av banan. Abu Dhabi seglade upp sig till trea och de toppar nu poängtabellen i In-Port Serien och den stora tabellen för havsetapperna.

– Racet var ren tortyr för oss men jag är glad att vi tillslut fick ett bra resultat, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker.

Dongfeng tappade allt på sista varvet och var sist över mållinjen medan SCA slutade på fjärde plats.

– Vindbyar och strömmen spelade en stor roll under racet och det kan se enkelt ut för åskådare men vi fattar hela tiden avgörande beslut, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Vi valde fel sida vid en rundning och det visar att även små misstag blir dyra i det här startfältet.

Imorgon klockan 20.00 (14.00 lokal tid) går startskottet för den sjunde etappen i Volvo Ocean Race från Newport till Lissabon.

De In-Port Race som seglas i varje hamnstopp utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Om flera ligger på samma poäng i den i den stora Volvo Ocean Race-tabellen avgörs ställningen utifrån vilket lag som lyckats bäst i In-Port-serien.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Ställning Volvo Ocean Race In-Port Series:
1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p
2. Team Brunel 20p
3. Team SCA 24p
4. Dongfeng Race Team 27p
5. Team Alvimedica 28p
6. MAPFRE 31p
7. Team Vestas Wind 52p