Nyheter

SSAB i Oxelösund har som första industriföretag beslutat att delfinansiera en av Sportfiskarnas gäddfabriker.

Ett av de största projekten i Sportfiskarnas rovfiskprojekt är restaureringen av den över 30 hektar stora våtmarken Långsjön söder om Nyköping. Projektets projektering har pågått sedan 2011 och våren 2015 gav miljödomstolen tillstånd till att sätta igång med arbetet. Men tyvärr har finansieringsfrågan sett dyster ut för projektet som totalt beräknas kosta mellan 3 och 4 miljoner kronor innan alla åtgärder är genomförda.

Efter att Sportfiskarna i våras besökt SSAB i Oxelösund och föreläst om gäddfiske och gäddfabriker väcktes idén om att företaget skulle kunna bidra med finansiering. Våtmarken ligger nära Oxelösund och förutom att man på SSAB vill bidra till en friskare kustmiljö i närområdet så är många av de över 1 200 anställda intresserade av sportfiske.

– Havet och vår generella miljöpåverkan är oerhört viktiga frågor för SSAB. Vi i Oxelösund jobbar hårt med att effektivisera vår produktion och hushålla med råvaror för att få så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Kristina Branteryd miljöchef på SSAB i Oxelösund. Tillsammans med forskare på Stockholms universitet kan vi se att havet här utanför mår bättre än på väldigt länge och genom att stötta projekt utanför vår egen produktion kanske vi kan se en ännu större miljöförbättring framöver, förklarar Kristina Branteryd

Sportfiskarnas biolog Nils Ljunggren är projektledare för Långsjöprojektet och naturligtvis mycket glad för beslutet.

– Det här innebär att Sportfiskarna tillsammans med markägarna nu kan börja planera för att starta de praktiska åtgärderna med att återskapa gäddans lekplatser vid Långsjön. Med ett så här bra startkapital kan vi hitta EU-finansiering för resten av projektets kostnader.

Långsjön var fram till 1960-talet en rik våtmark och fågelsjö där lokalbefolkningen under vårens översvämningar kunde fånga 50-70 stora gäddor om dagen. Från 1970-talet har området vuxit igen och inga delar av Långsjön är tillgänglig för kustvandrande fisk i dagsläget. Samtidigt som miljön i Långsjön försämrats har mängden gädda i Bråviken utanför mynningsbäcken minskat.

Förutom att restaurera över 30 hektar öppna våtmarksytor innefattar projektet anläggande av två dammvallar, återuppbyggnad av en avsänkt sjönacke, grävning av 3 hektar öppen vattenspegel och bygge av två omlöp. Projektet beräknas pågå fram till 2020.

Vid sidan av att återskapa ett naturskönt område på Tunabergshalvön med stora värden för fåglar och kustvandrande fisk beräknas Långsjön i framtiden årligen hindra över 1,2 ton kväve och 30 kg fosfor att nå Östersjön.

Energimyndigheten har beviljat 18,8 miljoner kronor till företaget CorPower Ocean AB för att genomföra tester av sina innovativa vågkraftverk. Projektet ingår som del i ett större samarbetsprojekt inom KIC InnoEnergy,med det spanska energibolaget Iberdrola och det portugisiska forskningsinstitutet WavEC Offshore Renewables.

CorPower ska bygga en prototyp av vågkraftverket och installera den i havet utanför Skottland. Vågkraftsverkets pumpteknik är baserad på principerna för det mänskliga hjärtat. Företagets grundare, Stig Lundbäck som är medicine doktor, började redan 1984 använda sin kunskap om hjärtat för att designa och bygga turbiner och pumpar baserade på liknande principer. Verket har på senare år kompletterats med avancerad styrteknik som tagits fram vid Norges Tekniska-Naturvetenskapliga Universitet i Trondheim.

– Energimyndighetens satsning är avgörande för vår fortsatta utveckling av kommersiellt gångbar vågkraft. Vårt mål är att genom havstester i Skottland bevisa samma prestanda som i tidigare skalförsök i Portugal och Frankrike. Når projektet de uppsatta målen innebär det ett stort steg framåt för vågkraft, säger Patrik Möller, VD på CorPower Ocean AB.

Trots att vågkraft är en betydande konstant energiresurs med attraktiva egenskaper har tillförlitlighetsproblem och höga kostnader varit stora hinder för en storskalig etablering av elproduktion. CorPowers kompakta och robusta vågkraftverk möjliggör elproduktion från havsvågor med mer än fem gånger så mycket energi per ton apparat jämfört med existerande teknik. Att installera och testa ett vågkraftverk i tuff Atlantmiljö är avgörande för vidareutvecklingen av CorPowers koncept.

– Beslutet är en del i Energimyndighetens satsning på marin energi. I Sverige finns starka forskningsmiljöer och nya innovativa företag, vilket öppnar möjligheter för en svensk exportindustri på området, säger Rémy Kollesar, avdelningschef på Forsknings- och innovationsavdelningen på Energimyndigheten.

Om vågkraft
Vågkraft är ett område med stor potential, där en betydande förnybar energiresurs finns tillgänglig om en robust och ekonomiskt effektiv lösning kan tas fram. Den globala potentialen för vågkraft är betydande och uppskattas av bland annat World Energy Council till ca 2000 TWh per år, motsvarande den globala kapaciteten av vattenkraft idag.

Få hjälp av proffsen med inställning av ditt ekolod Ekolods och plotter användare klarar sig ofta länge med standard inställningarna men det finns många som vill mer. Att använda produkterna fullt ut och kunna behärska sin produkt kan vara avgörande, speciellt för en sportfiskare.

Det går att jämföra med en kamera, ta dina bilder i autoläge så blir det ganska bra men för att lyckas fullt ut med bilderna behöver man klara av att göra justeringar på kameran.

För att utnyttja kraften och funktionen i moderna ekolod har vi därför skapat ett antal video klipp på svenska som presenteras på vår YouTube kanal. Humminbird Select team som är testfiskare för Humminbird i Sverige ger information om de vanligaste inställningarna och guidar i menyer.

Ytterligare filmer kommer att laddas upp inom de närmaste veckorna och nya filmer kommer att skapas efterhand som nya produkter och funktioner presenteras.

Info: www.comstedt.se

Direktlänk till instruktionsfilmerna:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLeFCO8pskhoYFl24ERPsJ8JlqiOUZN0a_

Kryssningsrederiet Hurtigruten − världsledande inom turism och äventyrsresor − kommer från och med vintern 2016 att utöka sin närvaro i Antarktis och i sydamerika när fartyget MS Midnatsol sätter segel mot jordens gömda platser. Upplev tusenåriga glaciärer, besök pingviner, paddla kajak mellan sälar och snorkla i isvatten.

Äventyren är bara några av många fantastiska upplevelser som besökarna kan uppleva när MS Midnatsol seglar från hemmahamnen, Punta Arenas i Chile och vidare mot de chilienska fjordarna, Kap Horn, Magellans sund och Antarktis. Ett internationellt expeditionsteam med mycket erfarenhet av resor i Antarktis och garanterar ett varierat och spännande innehåll såväl ombord på fartygen som vid utflyktsmålen.

— Vi är mycket starka inom den växande äventyrsmarknaden och är en tongivande, ansvarsfull aktör inom hållbar turism. Med MS Midnatsol närvaro i sydamerika och Antarktis möter vi den växande efterfrågan på aktiva, naturbaserade upplevelser ombord på våra fartyg, säger Hurtigrutens koncernchef, Daniel Skjeldam.

Turerna med MS Midnatsol är anpassade för att följa områdets djurliv, isförhållanden och den lokala kulturhistoriken. Den extrema natur- och äventyrsupplevelsen i Antarktis kombinerat med den sydamerikanska kulturen skapar en helt unik kryssningsmiljö. Genom val av segelrutter, landningsplatser och populärvetenskapliga föreläsningar ombord får resenärerna uppleva och utforska en kontinent som under lång tid varit ett paradis för äventyrare, forskare och jägare, utan att naturlivet påverkas.

Fortsätter att leta nya platser i Antarktis
Hurtigrutens erfarna expeditionsfartyg i Antarkis MS Fram, kryddar satsningen ytterligare. Skeppets besättning ska med utgångspunkt i Ushuaia, Argentina, söka efter nya platser i Antarktis som är otillgängliga för större grupper. Resenärernas naturupplevelser kommer genom skidåkning på glaciärer, tältövernattningar bland pingviner och längre utmanande kajakturer bli ännu mer extrema och unika.

— Vi skapar en tuffare Antarktis-produkt med MS Fram genom att utforska nya spännande områden som vi tidigare inte besökt, utifrån ett mer aktivitetsbaserat koncept. Samtidigt kan vi lova att resenärerna på MS Midnatsol kommer uppleva höjdpunkter som de aldrig glömmer. Spektakulära naturupplevelser med massiva isberg, höga glaciärer och ett rikt djurliv kommer prägla båda skeppens rutter i Antarktis, säger Daniel Skjeldam.

MS Midnatsol kommer från och med september 2016 till april 2017 genomföra 16 avgångar, varav 10 av dessa i Antarktis. MS Fram kommer under samma period genomföra nio avgångar till Antarktis. Nära 28 000 turister reste till Antarktis under 2013/2014-säsongen och marknaden för äventyrspräglade naturresor växer kraftigt.

Info: www.hurtigruten.com/se

Audi har nått ytterligare en milstolpe i utvecklingen av hållbara och syntetiska bränslen. Tillsammans medGlobal Bioenergieshar företaget tillverkat en första omgång ”e-benzin” – helt utan olja.

Tillsammans med företaget Global Bioenergies har Audi tillverkat sin första omgång av syntetisk ”e-bensin” – bensin framställd helt utan fossil olja. Höga 100 oktan och samtidigt helt fri från svavel och bensen ger bränslet en mycket ren förbränning – och möjliggör dessutom en extra hög kompression och effektivitet i motorn.

– Global Bioenergies har visat att tillverkningsprocessen fungerar för utvinning av Audi ”e-benzin”. Det är ett stort steg för Audis e-bränsle-strategi, säger Reiner Mangold, Head of Sustainable Product Development vid AUDI AG.

Första omgången Audi ”e-benzin” har skapats genom utvinna isobutylen, vilket kan användas som additiv i dagens bränsle, ur socker vid fabriken i franska Pomacle, nära Reims. I nästa steg omvandlas isobutylenen i gasform till flytande isooktan, vilket då fungerar som bränsle. Med tiden vill Audi och Global Bioenergies utveckla processen för att slippa användningen av biomassa, för att i stället enbart använda sig av vatten, vätgas, koldioxid och solljus.

– Den här första omgången av förnyelsebar bensin representerar en historisk milstolpe. Det är startskottet för en ny, storskalig och decentraliserad industri som respekterar miljön och gradvis kommer ersätta traditionella fossila kolväten, säger Marc Delcourt, CEO vid Global Bioenergies.

Just nu byggs en demonstrationsanläggning Leuna i Tyskland där man räknar med att starta tillverkning av större kvantiteter ”e-benzin” redan 2016.

Audi har flera långtgående projekt i form av att framställa syntetiska bränslen fria från fossila ämnen. Nyligen gjordes stora framsteg i arbetet med fossilfri ”e-diesel” där Audi tillsammans med företaget Sunfire framställer körklar diesel helt utan sulfat och aromatiska kolväten. Andra pågående projekt är också forskning kring ”e-etanol” och att Audi redan nu tillverkar syntetisk metan ”Audi e-gas” i stor skala av grön el, vatten och koldioxid i tyska Werlte.

På Öppna Varv på Orust blir det i år svensk premiär för en helt ny modell från engelska Discovery Yachts. Det är den nya och eleganta Discovery 55 Mk.II som för första gången visas för skandinaviska besökare.

Det här är ett gyllene tillfälle att se ett av de främsta alternativen till yachter från bland andra Hallberg-Rassy på det svenska varvets hemmaplan.

Den nya yachten är designad av legendaren Ron Holland, som med Discovery 55 Mk.II har tagit fram en snabb, vacker och välbalanserad yacht som rör sig väl i vattnet. Hon har designats för att möta behoven från två personer som vill segla på cruising tillsammans med hög komfort.

En av de saker som talar för Discovery är den unika och höjda salongen och inre navigationsplats, som ger panoramautsikt vid ankring. De stora innerutrymmena ger också gott skydd när båten är ute till havs.

På Orust, där Öppna Varv anordnas 21–23 augusti, visas en Discovery 55 Mk.II byggd för Östersjön. Det inkluderar en öppen salong med snickerier i körsbärsträ – designat av Ken Freivokh – en pullmankabin och fina komfortutrymmen. Yachten levereras med alla nödvändiga cruisingtillbehör som standard, inklusive flushade gångjärn på luckor, rena däcksytor, teaksitsar i för och akter, ett praktiskt pentry, kyl och frys och en enkel ingång till motorutrymmet.

– Intresset för våra yachter har aldrig varit större från skandinaviska kunder. Med ett ökande antal ägare i den regionen så är det hög tid att vi delat på Öppna Varv med vår nya Discovery 55 Mk.II. Vi ser fram emot att introducera skandinaviska kunder för denna äkta bluewater cruising yacht och att dela vår kunskap från hundratusentals seglade sjömil i Discovery-båtar, säger Alastair Walton, försäljningschef på Discovery Yachts.

För detaljer och måttuppgifter, besök hemsidan: www.discoveryyachts.com

Finska Weldmec levererar fem skjutfältsbåtar, av typ Serecraft P11, till Svenska Försvarsmakten och utvidgar verksamheten

Oy Weldmec Ab, som specialiserat sig på yrkes- och myndighetsbåtar samt krävande underleveransarbeten i aluminium, levererar fem Serecraft P11 skjutfältsbåtar i aluminium till Svenska Försvarsmaktens Materialverk i Tolkis, Borgå.

Båtarna har byggts i Borgå under vintern 2014–2015. Samtidigt har Weldmec byggt tre oljebekämpningsbåtar i 19-metersklassen enligt ryska RRR regelverket som kontraktstillverkare för Lamor. Sammanlagt har cirka 20 båtar byggts under det senaste året.

Denna prestation av flexibel kapacitet, leveranssäkerhet och kvalitet är grundstenen i Weldmecs verksamhet, vilket bevisas av en god marknadsposition och kontinuerliga orders. För att ytterligare förstärka sin position som ledande marin aktör inom proffsbåt-segmentet, kommer Weldmec att utvidga sin verksamhet till att omfatta även service-, reparation- och ombyggnadsarbeten för yrkesbåtar. Detta möjliggörs av nya faciliteter vid havet i Tolkis (Borgå), dit bolaget flyttar till nyrenoverade utrymmen i september 2015.

De nya utrymmena tillsammans med upptagningsrampen samt dockningskapacitet upp till 60 tons båtar öppnar nya möjligheter även för nybyggen i större skala än tidigare. Bolaget kommer därför att satsa på aktiv marknadsföring och försäljning med fokus på existerande kundsegment, service- och reparationskunder samt nya yrkesbåtskunder speciellt på exportmarknaden.

Bolaget kommer att börja använda marknadsföringsnamnet Weldmec Marine, dit fyra affärsområden räknas: båtar med egna varumärken, service- och reparationsvarvet, kontraktstillverkning av yrkesbåtar med kundens varumärke samt underleveransarbeten i aluminium.

Bolaget har också kommit överens om uppköp av Modius varumärket, en ny multifunktionell båt, som är planerad för både arbetsuppgifter- och nöjesbruk. Weldmec Marine kommer att tillverka första demobåten under sommarens lopp. Samtidigt kommer Jari Ahoranta, att börja som marknadsförings- och försäljningsdirektör.

– Vi ser fram emot att utveckla bolaget till en ny nivå vad gäller verksamhetens bredd, produktionsprocesser, produkter och tjänster. Detta blir möjligt i och med ändamålsenliga utrymmen vid havet. Med denna infrastruktur i Tolkis kan vi svara på marknadens behov av allt större arbetsbåtar på ett större marknadsområde för allt mer krävande behov. Samtidigt ger utrymmena samt vår mycket kunniga personal oss en bra möjlighet att svara på yrkesbåtars servicebehov i finska vikens område, säger bolagets vd Matias Iiskola.

Info: www.weldmec.com

Kommentarer

Weldmec Marine 13:17:46 2015-05-28

Hej, vår nya websida blir aktuell först på hösten. Nu kan mera information hittas på Facebook med sökord Weldmec Marine.

mvh, Jari Ahoranta / Weldmec Marine

Volvo Ocean Race har nu Lissabon i sikte. Följ Volvo Ocean Races direktsändning av målgången i Lissabon tidigt onsdag förmiddag.

Båtarna närmar sig målgången för den sjunde etappen i Volvo Ocean Race snabbt. De första båtarna väntas gå i mål i Lissabon onsdag klockan 07.00 svensk tid.

Martin Strömberg och Dongfeng Race Team ligger trea och jagar en ny etappseger.

– Nu gäller det att hänga med de två båtarna framför men vinden kommer lätta innan mål vilket förhoppningsvis öppnar upp nya möjligheter. Det kan nog bli en lika jämn målgång som tidigare. Vi måste hålla oss nära nog för att ta vara på möjligheterna när de kommer, säger Martin Strömberg inför spurten.

Dongfengs huvudkonkurrent Abu Dhabi Ocean Racing ligger nu femma och Team SCA ligger sexa.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Odling av svensk hummer och havskatt – fungerar det? På Havs- och vattenforum kommer Susanne Eriksson från Göteborgs universitet att berätta om forskarnas senaste resultat.

– Vi har börjat med att föda fram hummerlarver, de äldsta är cirka tre månader gamla. Vi håller nu på med utveckling av fodret för att få fram bästa kvalitet och överlevnad, säger Susanne Eriksson, docent vid institutionen för biologi och miljövetenskap.

Projektet Nomaculture startade i höstas och målet är att under fyra år utveckla en modell för ett modernt och hållbart svenskt marint vattenbruk. Två arter är i fokus: hummer (Homarus gammarus) och havskatt,där forskarna studerar både den grå (Anarhichas lupus) och den fläckiga (Anarhichas minor). Framodling av hummerlarver inomhus i flera vattentankar pågår redan vid Lovéncentret Kristineberg i Fiskebäckskil. Och de första gråa havskatterna har flyttat in i ett recirkulerande saltvattenssystem på Institutionen för biologi och miljövetenskap i Göteborg.

I projektgruppen ingår experter i biologi, teknik, livsmedelsvetenskap, livscykelanalys (LCA) och ekonomi från bland andra Göteborgs universitet, Chalmers och Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP.Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, och forskningsrådet FORMAS, stödjer projektet med 16 miljoner kronor.

Susanne Eriksson är verksam på Lovencentret Kristineberg i Fiskebäckskil. Hon har forskat om havskräftor i 25 år men menar att humrar kan vara lättare att odla.

– Humrar är inte lika känsliga som kräftor och därför lättare att odla. En utmaning är att humrar är mer aggressiva och måste hållas åtskilda så att de inte äter upp varandra, säger hon.

I flera europeiska länder såsom Norge, Storbritannien och Spanien odlas redan hummeryngel för stödutsättning i naturen. Den svenska forskargruppen har besökt hummerodlingar runt om i Europa för att hitta en modell som är ekonomiskt och ekologiskt hållbar på sikt för odling hela vägen till färdigt livsmedel.

-Vi vill hitta en metod som passar bra i Sverige, vi vet att det finns ett stort intresse för att kunna utveckla småskaligt vattenbruk, säger Susanne Eriksson.

Att odla fram en ätfärdig hummer tar ungefär två år. Om allt går enligt planerna kommer det att finnas en pilotanläggning för odling av hummer och havskatt om fyra år. En nyckelfråga för att få ekologiskt hållbara odlingar är fodret. Därför är Nomaculture-projektet också riktat mot att utveckla alternativa källor för tillverkning av foder till hummer och havskatt. Susanne Eriksson berättar om projektet på Havs- och vattenforum som arrangeras av Havs- och vattenmyndigheten,HaV, för tredje året i rad.

– Havs- och vattenforum är tänkt att vara en mötesplats för alla som jobbar med, för eller tack vare levande hav, sjöar och vattendrag, säger projektledare Pia Ahnlund på HaV.

Havs- och vattenforum pågår på Eriksberg i Göteborg den 26 – 27 maj.

Källa och foto: HaV.

Strängnäs har fått en egen sjöräddningsstation. Sedan 2009 har räddningsstationen i Västerås haft en båt och besättning placerad i Strängnäs, men vid årsskiftet uppgraderades man till en fullvärdig räddningsstation. Lördag den 30 maj är det officiell invigning av stationen, då även det nybyggda stationshuset och den uppgraderade räddningsbåten premiärvisas.

SSRS hälsar välkommen till en invigningsdag med sjöräddningsuppvisningar, prova på-aktiviteter, barnaktiviteter och mycket mer. Medverkar gör även flera samarbetspartners, som räddningstjänst, polis och kustbevakning. Det ger en unik chans att lära sig mer om hur sjöräddningen i Sverige är uppbyggd och Sjöräddningssällskapets viktiga arbete, samt vilken roll de ideellt engagerade frivilliga sjöräddarna spelar för den lokala sjösäkerheten i Mälaren.

Lars Tysklind är stationsansvarig på RS Strängnäs och hoppas på en välbesökt dag.

– För staden är det en stor skillnad att få Sjöräddningssällskapets röda prick på kartan, det blir tydligt för alla att vi finns här och täcker upp en viktig och välbesökt del av Mälaren. Strängnäs är ju en av Mälarens riktiga sjöstäder! Och för oss frivilliga sjöräddare är det fantastiskt roligt att få en egen station, säger Lars Tysklind, stationsansvarig på RS Strängnäs.

Lars Tysklind driver stationen tillsammans med 17 frivilliga sjöräddare. De förfogar över en öppen mindre räddningsbåt, Rescue Don Carlos, samt under vintern en inlånad svävare från Sjöfartsverket. Nu hoppas de kunna hitta donatorer för att utöka flottan med en åttameters sjöräddningsbåt. Strängnäs kommun har bekostat det nya stationshuset.

– Vårt stationshus ligger precis vid hamninloppet och ger oss ett utmärkt läge för att snabbt nå mellersta Mälarens vattenleder. Vi är väldigt glada över stödet från kommunen, säger Lars Tysklind.

Info: www.ssrs.se

Nu när vi går mot varmare och ljusare dagar växer sig längtan efter att ha en egen båt stark hos många. Men drömmen om lata dagar på sjön kan snabbt förvandlas till en mardröm för den som råkar ut för en oseriös säljare.

I Sverige finns det nästan 900 000 fritidsbåtar, och varje vår köps och säljs mängder av dem på andrahandsmarknaden. Just nu ligger knappt 10 000 privatägda båtar ute till försäljning på Blocket, och antalet annonser blir allt fler.

För de spekulanter som inte är insatta i båtlivet finns det många ekonomiska och avtalsmässiga fallgropar som bör undvikas. Det är viktigt att kontrollera några saker innan man slår till.

– Om du köper av en privatperson istället för en handlare är det extra viktigt att ni skriver ett ordentligt köpekontrakt. Det är det som kommer att gälla om något visar sig vara oklart. Det finns färdiga kontraktmallar att ladda ner från internet, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

När du köper privat är det också viktigt att kolla att det faktiskt är säljaren som är den verkliga ägaren.

– Det är legitimation och kvitto på säljarens köp av båten som gäller. Skulle man köpa en båt som är stulen och den riktiga ägaren dyker upp blir du av med den. Misstänker du att en båt är stulen kan du kontrollera det genom att kontakta branschorganisationen Larmtjänst, säger Dan Falconer.

Båten bör dessutom undersökas ordentligt före köp. Den som är osäker kan ta hjälp av en besiktningsman. Kom ihåg att kontrollera motorn och hur båten ser ut under durken. Titta också om den är CE-märkt – då uppfyller den Sjöfartsverkets föreskrifter för säkerhet och miljö.

– Importerade båtar kan sakna CE-märkning, men då har de också ett mycket lägre andrahandsvärde och är svårare att sälja vidare, säger Dan Falconer.

If har samlat några viktiga saker att tänka på inför båtköpet:
• Gör en budget som innehåller allt från inköp till vinterförvaring. Undersök kostnader för lån, utrustning, båtplats och underhåll.
• Tänk efter vilken motortyp du vill ha. En dieselmotor är ofta dyrare än bensinmotor i inköpskostnad, men den har å andra sidan bättre andrahandsvärde, är säkrare, mer bränsleekonomisk och håller längre.
• Är säljaren den verkliga ägaren? Be att få se legitimation samt kontrollera att det finns kvitto på köpet av båten och annan utrustning. Fråga om hur motorn är servad och om det finns papper på det. Försäkra dig om att det inte finns några olösta lån på båten. Hos Larmtjänsts utredningsgrupp (telefon 08- 522 784 33) kan du kontrollera om en båt har anmälts stulen.
• Se över kostnaden för båtförsäkring – den har du användning av året runt eftersom den gäller för både sjöskador och skador när båten ligger på vinterförvaring.

Nämdö skärgård i Värmdö kommun är en av fem nya nationalparker som Naturvårdsverket pekat ut. Det är ett unikt ytterskärgårdsområde med bland annat Bruno Liljefors Bullerö som ligger i hjärtat av Stockholms skärgård.

Idag finns det 29 nationalparker i Sverige och under 2014 hade parkerna 2,4 miljoner besökare. Syftet med en nationalpark är att skydda landets mest värdefulla natur och samtidigt göra den tillgänglig för besökare och friluftsliv. Kommande sex år prioriterar Naturvårdsverket fem nya nationalparker där Värmdös oexploaterade ytterskärgård är ett område:

– Jag är glad att vi äntligen har kommit så här långt. Min förhoppning är att nationalparken snart ska bli verklighet. Det har varit en lång process för att klara ut markägande och förvaltning. Nu är samverkan mellan alla inblandade av största vikt för att få till ett eldorado för djur, natur och människor, säger Monica Pettersson (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Stockholms län har sedan tidigare Ängsö och Tyresta nationalparker samt Kungliga nationalstadsparken.

Riksdagen beslutar om nationalparker
För att en nationalpark ska bli verklighet måste staten äga marken. Det är regeringen som fattar beslutet om att skapa en nationalpark, vad den ska skydda och vilka gränser som ska gälla. Beslutet ska sedan godkännas av riksdagen. Prislappen varierar med var någonstans i landet nationalparken ligger och hur många fastighetsägare som är inblandade. Det mesta av området som föreslås bli Nämdöskärgårdens nationalpark ägs av Skärgårdsstiftelsen och staten. Stora delar är redan naturreservat.

Fem prioriterade områden:

Nämdöskärgården
Ett oexploaterat och biologiskt intressant skärgårdsområde öster om Nämdö i Värmdö kommun

Reivo
Ett skyddsvärt skogsområde nedanför den fjällnära skogen i Arvidsjaurs kommun

Bästeträsk
Insjönära område på norra Gotland med unik natur och högt skyddsvärde

Vålådalen-Sylarna-Helags
Fjällområde med fjällnära skog och myr i södra Jämtland med höga naturvärden

Västra Åsnen
Skogs- och sjölandskap i Kronobergs län i Småland med höga naturvärden både på land och i vatten

Volvo Ocean Race närmar sig Europa och avgörandet i den sjunde etappen över Atlanten. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team hänger med i tättrion medan Team SCA nu passerat Abu Dhabi Ocean Racing.

Senaste positionsrapport: 1200
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 
12 knop
Vind: N 6 m/sek
Beräknad målgång: onsdag 27 maj

De sex båtarna tar sig nu ut ur det vindfattiga högtrycksområde som varit det stora hindret på vägen till Lissabon. Vid lunchtid idag skiljde det mindre än 18 Nm mellan båtarna. Dongfeng Race Team tappade under natten sin ledning men de hänger med Team Brunel och MAPFRE i täten.

– Vi har lyckats placera båten rätt och segla fort vilket gett resultat. Det är ju alltid bättre stämning ombord när det går bra men nu ska vi försöka ta oss upp i toppen igen, säger Martin Strömberg.

– Högtrycksområdet med mindre vind var lurigt och stod mitt i vår väg. Vinden både minskar och vrider ju närmare man kommer mitten av vädersystemet och därför var det avgörande att gå igenom det på ett bra ställe.

Under lättvindsseglingen de senaste dagarna har det enligt Strömberg funnits tid till att prata om annat än segling på Dongfeng Race Team.

– Jag har retat fransmännen för finalen i Eurovision där de fick fyra poäng och är ju inte mycket att komma med. Senast Sverige vann för tre år sedan seglade jag samma sträcka över Atlanten ombord på Groupama och då kom vi tvåa till Lissabon.

Team SCA som valt en nordligare väg än de övriga båtarna seglade under förmiddagen om Abu Dhabi Ocean Racing som ligger sist och längst söderut. Det finns fortfarande chans för de sista båtarna att komma tillbaks för att slåss om pallplatserna.

– Det kan bli nervöst när vi kommer in mot Lissabon där vinden antagligen mojnar igen så att båtarna bakom oss får chansen att komma ikapp, säger Martin Strömberg.

– Under natten har vi har vunnit tillbaks några av de sjömil som vi tappat, rapporterar Anna-Lena Elled på Team SCA. Det gjorde oss glada men vi är inte nöjda ännu. Vi ligger fortfarande efter och under dagen kommer vi att få veta mer om ifall vår plan kan ta oss tillbaks i racet.

Båtarna beräknas nu nå Lissabon på onsdag förmiddag.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

KSSS vann i helgen den allra första omgången av nyinstiftade allsvenskan. Seglingarna avgjorde på KSSS hemmaplan, Baggensfjärden – som helgen till ära visade sig från sin allra bästa sida.

– Det har varit väldigt bra förhållanden och en rättvis tävling. Det har ändå varit 35 race och väldigt få av dem var inte bra. Det var mycket vind, det var byigt, men även en hel del race med jämna vindar, säger Magnus Woxén som var coach för KSSS lag och som hade lyckats hitta en perfekt mix i besättningen:

– Vi hade Mikael Lindqvist som rorsman, som är gammal matchracingseglare och som seglat mycket J70. Vi har en ung talang i Sandra Sandqvist som kan Baggen, samt 73 år-unge Ingemar Sundstedt med massor av rutin, plus Rodney Ardern med erfarenheter och meriter i massor – inte minst från sex Americas Cup och fyra Volvo Ocean Race, säger Magnus Woxén.

Allsvenskan är en helt ny nationell liga där 18 av Sveriges bästa seglingsklubbar, från Örnsköldsvik i norr till Malmö i söder, gör upp under tre omgångar 2015. De tre bästa går vidare till Sailing Champions League på Sardinien i september.

Fredagen började lite trevande, men det stod snart klart vilka klubbar som skulle dominera helgen. Ekolns segelsällskap från Uppsala överraskade genom att vinna sina fem första race, innan en tjuvstart visade att de inte var oövervinnerliga. Stockholms 606 Klubb far förhandsfavoriter hos många, men hade en trög start. Man jobbade dock hårt och slutade tvåa. Även västkustklubbarna, Hjuvik Båtklubb och Göteborgs Kungliga Segelsällskap, visade att vårträningen hade gett utdelning.

Men den klubb som övertygade genom alla tre dagarna var hemmaklubben, Kungliga Svenska Segelsällskapet, som seglade säkert och undvek dåliga placeringar. Till slut vann de 9 av sina 11 race.

– Vi hade ju lite favorittryck på oss, så vi kände definitivt pressen. Men vi har fått rollerna i teamet att fungera bra. Det är alltid roligt att vinna, säger Sandra Sandqvist.

Allsvensk tabell efter första omgången:

1 Kungliga Svenska Segelsällskapet 62
2 Stockholms 606 Klubb 53
3 Ekolns Segelklubb 51
4 Hjuviks Båtklubb 51
5 Göteborgs Kungliga Segelsällskap 49
6 Malmö Segelsällskap 44
7 Halmstads Segelsällskap 42
8 Strängnäs Segelsällskap 39
9 Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb 39
10 Värmdö Jolleseglare 38
11 Sotefjordens Segelsällskap 37
12 Örnsköldsviks Segelsällskap 34
13 Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb 33
14 Trälhavets Båtklubb 31
15 Wikens Båtselskap 30
16 Långedrags Segelsällskap 24
17 Oxelösunds Segelsällskap 18
18 Lerums Segelsällskap 17

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/AllsvenskanSegling/
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Foto: Peter Gustafsson och Malcolm Hanes.

Stockholmsklubbarna var starkast i den Allsvenska seglingspremiären. En premiär där Saltsjöbaden bjöd på mycket utmanande seglingsförhållandena. Hemmaklubben KSSS imponerade.

Allsvenskan är en helt ny nationell liga där 18 av Sveriges bästa seglingsklubbar, från Örnsköldsvik i norr till Malmö i söder, gör upp under tre omgångar 2015. De bästa går vidare till Sailing Champions League på Sardinien i september.

Fredagen började lite trevande, men det stod snart klart vilka klubbar som skulle dominera helgen.

Ekolns segelsällskap från Uppsala överraskade genom att vinna sina fem första race, innan en tjuvstart visade att de inte var oövervinnerliga. Stockholms 606 Klubb far förhandsfavoriter hos många, men hade en trög start. Man jobbade dock hårt och slutade tvåa. Även västkustklubbarna, Hjuvik Båtklubb och Göteborgs Kungliga Segelsällskap, visade att vårträningen hade gett utdelning.

Men den klubb som övertygade genom alla tre dagarna var hemmaklubben, Kungliga Svenska Segelsällskapet, som seglade säkert och undvek dåliga placeringar. Till slut vann de 9 av sina 11 race.

KSSS lag bestod av Mikael Lindqvist, Ingemar Sundstedt, Sandra Sandqvist och Rodney Ardern. Ett rutinerat gäng med många meriter.

Sandra, som också satsar på OS i Rio säger: ”Vi hade ju lite favorittryck på oss, så vi kände definitivt pressen. Men vi har fått rollerna i teamet att fungera bra. Det är alltid roligt att vinna.”.

Allsvensk tabell efter första omgången:

1 Kungliga Svenska Segelsällskapet 62
2 Stockholms 606 Klubb 53
3 Ekolns Segelklubb 51
4 Hjuviks Båtklubb 51
5 Göteborgs Kungliga Segelsällskap 49
6 Malmö Segelsällskap 44
7 Halmstads Segelsällskap 42
8 Strängnäs Segelsällskap 39
9 Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb 39
10 Värmdö Jolleseglare 38
11 Sotefjordens Segelsällskap 37
12 Örnsköldsviks Segelsällskap 34
13 Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb 33
14 Trälhavets Båtklubb 31
15 Wikens Båtselskap 30
16 Långedrags Segelsällskap 24
17 Oxelösunds Segelsällskap 18
18 Lerums Segelsällskap 17

Bilden:
Segrare (foto “ksss-winning-team”) från vänster: Rodney Ardern, Sandra Sandqvist, Ingemar Sundstedt och Mikael Lindqvist.
Foto: Malcolm Hanes.

Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Web & sociala medier
www.svensksegling.se/Allsvenskan/
www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Det var spända seglare från hela Sverige som samlades i Saltsjöbaden under fredagen. Arton klubbar från Örnsköldsvik i norr till Malmö i söder hade förberett sig under våren, och nu skulle man få svar på var man stod jämfört med konkurrenterna.

Väderprognosen utlovade 4-5 m/sek från syd, men som vanligt var det utmanande förhållanden på Baggensfjärden. Stora vindvrid satte seglarna på prov och de lag som seglade offensivt kunde tjäna många placeringar.

Det märktes att seglarna var sugna på att komma igång, och i första racet tjuvstartade alla båtarna. Sedan blev det bättre ordning och fredagens 9 seglingar kunde genomföras i bra tempo.

Redan tidigt stod det klart att hemmalaget, Kungliga Svenska Segelsällskapet, hade både fart och koll på lokala vindvrid. Man inledde med två förstaplatser och kom tvåa i sitt tredje race. Även Sveriges andra storklubb, Göteborgs Kungliga Segelsällskap, gjorde bra ifrån sig och vann två race. Sedan var det mycket jämt och små avstånd mellan båtarna.

Men dagen bästa insats stod Ekolns Segelklubb från Uppsala för, när man vann alla sina tre race på ett övertygande sätt. Laget seglade stabilt och gjorde få misstag, vilket belönades med en knapp ledning efter första dagen.

-Det känns fantastiskt bra att vi är igång med den första upplagan någonsin av Allsvenskan i Segling. Man känner verkligen att det betyder något extra för seglarna att de får kämpa sina klubbar.

Topp 5 efter första dagen:
1 Ekolns Segelklubb – 18p
2 Kungliga Svenska Segelsällskapet – 17p
3 Göteborgs Kungliga Segelsällskap – 16p
4 Hjuviks Båtklubb – 16p
5 Stockholms 606 Klubb – 14p

Under lördag och söndag fram till 15:00 kommer ett antal race att seglas. Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

Tidsschema
Fredag 22 maj
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 23 maj
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 24 maj
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
www.svensksegling.se/Allsvenskan/
www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Dongfeng visar vägen i norra Atlanten men striden om att vara först till Lissabon är långt från över. Även Team Vestas Wind är nu på väg mot Portugal och snart gör de comeback i Volvo Ocean Race.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 17 knop
Vind: SV 7–9 m/sek
Beräknad målgång: 28 maj

– Bra dag på Dongfeng, fint väder, bra fart och tillbaka i ledningen, säger Martin Strömberg.

Hans Dongfeng Race Team ligger först i fältet som just nu seglar åt nordost längs med den sjunde etappens icegates*. Sedan båtarna lämnade Newport har det sällan skiljt mer än 10 Nm mellan båtarna i klungan och de senaste dygnen har det varit gasen i botten med undanvindssegling i 20 knop.

På vägen har Dongfeng lyckats få ett litet övertag och deras position i norr kan bli en fördel de närmsta dagarna. Team SCA som ligger längst söderut kan tappa mer på tätbåtarna eftersom de nu tvingas segla en längre sträcka än motståndarna.

Ikväll väntas båtarna vända österut och då inleds spurten mot Lissabon.

– Seglingsförhållandena är fantastiska, rapporterar Team SCA:s Anna-Lena Elled. När man sitter uppe på relingen och tittar framåt så ser det ut som om fören klyver vattnet som en vass kniv i smör en het sommardag. Och vi ser fram mot ytterligare en dag som denna. Men vi njuter inte hela tiden. Vi har ett klart uppdrag: Vi har lite distans att ta ikapp.

*Icegates är banavgränsningar som inte får passeras och de har inrättats för att hålla båtarna säkra från isberg.

Vestas snart tillbaks på startlinjen
Nu skrivs ett nytt kapitel i historian om Team Vestas Wind, den danska båten som gick på grund under den andra etappen i november förra året. Deras skadade och strandade båt ansågs först vara för skadad för att kunna rädda. Men de senaste månaderna har båten lagats på Persico-varvet i Bergamo, Italien.

Igår togs båten ut ur varvet och såg solens ljus när den lastades upp på den lastbil som under natten inledde resan mot Lissabon. Där kommer båten att göras redo för att återigen kunna vara på startlinjen i Volvo Ocean Race.

– Det känns bra att var på väg, säger lagets skeppare Chris Nicholson. Vi ligger en dag före vårt schema och förhoppningsvis har vi en snabbare transporttid vilket kan innebära en eller två extra träningsdagar på vattnet innan starten i Lissabon.

Båten väntas nå Lissabon i mitten av nästa vecka.

– Man tänker på resan som alla har gjort sedan revet och att vi nu har en fungerande båt är en stor bedrift av alla inblandade. De fanns så många saker längs med vägen som kunde satt stopp för oss.

Att bygga en Volvo Ocean 65:a tar åtta månader och det omfattande reparationsarbetet med Team Vestas Wind har tagit fyra månader.

– Det är mer eller mindre än ny båt även om det finns delar från vår gamla båt. Jag vet inte om man ska kalla det vår ”nya” eller ”gamla” båt. Jag antar att det blir en kombination av båda två.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Det var försommar i Saltsjöbaden när seglarna kom till Saltsjöbaden för andra dagen av Allsvenskan av segling. Efter fredagens Sverigepremiär så var alla införstådda med Baggensfjärdens utmaningar, och vilka klubbar som var svårast att tas med.

De tre toppklubbarna från fredagen fortsatte att segla bra. Hemmaklubben, KSSS, fortsatte att rada upp förstaplatser. En perfekt serie stördes bara av en 2:a och en 3:a.

Fredagens dominanter, Ekoln från Uppsala vann också sina race fram till lunch då man missade att man tjuvstartat; ”Vi uppfattade aldrig att vi var över och såg ingen flagga på startfartyget”. Detta kostade dem ledningen.

Även Göteborgs Kungliga Segelsällskap visade sig sårbara. Man fick ett par riktigt dåliga placeringar efter att ha straffats efter närkontakt med andra båtar. Efter rorsmansbyte kom man tillbaka och avslutade dagen bra.

Det var dock två andra klubbar som klev fram under lördagen.

Malmö Segelsällskap inledde med en sistaplats, och rorsman Peder Edman klev i land och var rosenrasande på sig själv; ”nu måste vi vakna!!!”. Sedan levererade de tre förstaplatser och klubben har nu kontakt med täten.

Även förhandsfavoriterna i Stockholms 606 Klubb vann två race trots en del haverier; “I sista racet hade vi gjort en grym start när storskotet pajade. Men vi lyckades laga det och kom tvåa bara metrar efter KSSS”.

Topp 5 inför sista dagen:
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet 50p
2. Ekolns Segelklubb 45p
3. Stockholms 606 Klubb 42p
4. Hjuviks Båtklubb 42p
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap 40p

Under söndagen seglas ytterligare race fram till 15:00. Då får vi veta vilken klubb som går till sommaruppehåll som Allsvensk ledare.

Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

– – –

Tidsschema
Fredag 22 maj
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 23 maj
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 24 maj
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
www.svensksegling.se/Allsvenskan/
www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Årets upplaga av Seapilot2star 2015 närmar sig och i år finns det flera sätt att följa tävlingen. Seapilot2star 2015 närmar sig med stormsteg med bara dagar kvar till starten den 25 Maj 2015 och just nu 92 anmälda båtar.

Seapilot2star är en tuff ”double handed” segeltävling vilket innebär att endast två personer per båt är med och tävlar. Allvar och tuffa förhållanden blandas med upplevelser, gemenskap och vänskap mellan både proffs, amatörer och familjer. Blandningen av deltagare är stor och skapar stor dynamik. Banan sträcker sig cirka 300 sjömil och har sin start 25/5 i Oxelösund med pitstop i Visby 26/5 och Oskarshamn 27/5 samt målgång i Oxelösund. Banan är lång och eftersom det endast är 2 tävlande per båt innebär det en tuff påfrestning för personerna ombord.

Tävlingens huvudarrangör är som tidigare år Oxelösunds segelsällskap i samarbete med Wisby och Oskarshamns segelsällskap.

En nyhet för årets tävling är att omstarterna i Visby och Oskarshamn sker klassvis uppsamlat, precis som i Oxelösund. Alla starter kommer dessutom att livesändas i samarbete med Sittbrunnen via playkanalen https://seapilot2star.solidtango.com/.

Förutom livesändningarna kommer deltagarna själva att liverapportera och ladda upp egna filmklipp på https://seapilot2star.solidtango.com/ där man kan följa deltagarnas upplevelser direkt från båtarna.

Racet kommer även att trackas med AIS så att du kan se alla båtars position och aktuell ställning både på en karta och en leaderboard, vilken du hittar från www.seapilot2star.com. Det går även att följa racet från Seapilot appen, där du ser alla AIS-mål.

Självklart går det också att besöka de tre orterna för att se starter och målgångar direkt på plats.

Info: www.seapilot2star.com

Seapilot medverkade nyligen på Sjöfartsverkets presentation om framtidens planer där en ökad sjömätningstakt stod i huvudfokus.

Sjöfartsverket har nyligen presenterat en hel del nyheter som på sikt kommer att gynna framtidens elektroniska navigering.

År 2010 var endast 25 % av Sveriges kust sjömätt med modern teknik, resten är sjömätt med äldre metoder eller handlodat på 1800-talet eller tidigare. Idag har sjöfartsverket ökat andelen till hela 48 % och Sjöfartsvekets mål är att år 2020 ha uppmätt 75 % av Sveriges kust. Dessa mätningar är dock främst styrda mot områden för kommersiell sjöfart.

Ett större EU projekt (Sjöblick) är initierat för att mäta farleder för passagerartrafiken i Stockholms skärgård med ny teknik från 2016-2018.

För fritidsbåtslivet är dock andra områden även viktiga och en utredning pågår om hur man skall kunna sjömäta farvatten under 10 m vilket i princip är de områden som kvarstår efter 2020 och är en viktig del av farvatten för fritidsbåtslivet. Målsättningen är att ha 15 % av dessa vatten uppmätta år 2022 men mycket beror på nya teknikers tillgänglighet och samverkan mellan myndigheter i Sverige för att kunna genomföra detta.

Man har nu inom Östersjön enats om en gemensam referensnivå för havsytan vilken kommer att påverka sjökorten liksom det stora arbete som pågår att ensa upp strandlinjen efter vår kust för att kompensera för landhöjning och ensa denna med lantmäteriets kartor.

Papperskort kommer att slutas tryckas redan år 2016 och finns då bara via print on demand. Båtsportkorten kommer dock att fortsätta tryckas en tid framföver men ges endast ut vart annat eller vart tredje år vilket är sällan då det är över 2500 rättelser om året i sjökorten, vilket även medför att de snabbt blir inaktuella.

Sjöfartsverket inför dessutom ett nytt produktionssystem för sjökort år 2016 vilket kommer att innebära att pappersprodukterna inte kommer att uppdateras i samma takt som de elektroniska korten som finns bland annat i Seapilot.

Elektroniska sjökortens betydelse kommer att öka på sikt. Nya sjömätningar genomförs nu för exempelvis Furusundsleden för kommersiell sjöfart som även kommer att finnas i Seapilot och dessa kort kommer enbart att produceras som S-57 data (elektroniska).

De elektroniska sjökorten blir ny standard och enligt Patrik Wiberg som är chef för sjögeografi på Sjöfartsverket blir framtidens data bättre i digitalt format.

Det är tydligt att behovet av bra elektroniska sjökort ökar då flera yrkessjömän idag helt enkelt hävdar att om inte det elektroniska sjökortet fungerar så ger man sig helt enkelt inte ut på sjön.

Appar och den förmåga som dessa lösningar har till snabb anpassning och användarbehov kommer snabbt att bli en viktig faktor för framtidens navigering.

Seapilot fortsätter sitt arbete för partiella uppdateringar i sjökorten för att på så sätt kunna uppdatera korten med tätare intervaller med mindre datamängd att ladda ned vid varje uppdatering.

Sjöfartsverkets framtidsplaner är en viktig del även i Seapilots utveckling och vi tycker att det är positivt att de satsar på en utbredd sjömätning i Sverige för att Seapilot ska kunna erbjuda så högkvalitativa sjökort som möjligt. I våra svårnavigerade vatten är det viktigt att ha uppdaterade sjökort.