Nyheter

Nästan på dagen sex månader efter att de seglade upp på revet Cargados Carajos Shoals är Team Vestas Wind nu tillbaks i Volvo Ocean Race. Idag testseglade det danska laget för första gången med sin reparerade Volvo Ocean 65:a i Lissabon.

Den 29 november förra året, mitt under den andra etappen av Volvo Ocean Race från Kapstaden till Abu Dhabi, seglade det danska laget Team Vestas Wind upp på ett rev mitt ute i Indiska Oceanen. Ingen i besättningen kom till skada med laget tvingades överge sitt grundsatta skepp för att ta sig till säkerhet på Mauritius.

Laget tillkännagav en dryg månad efter olyckan att deras ambition var att komma tillbaks till tävlingen. Den skadade båten hade då bärgats från revet för att sedan fraktas till båtvarvet Persico i Bergamo, Italien dit den anlände den 29 januari.

Ett omfattande reparationsarbete inleddes och att få båten färdig i tid till hamnstoppet i Lissabon har varit en kamp mot klockan. I onsdags kom den reparerade båten till Lissabon från Bergamo och igår sjösattes hon. Idag gjordes den första testseglingen och Team Vestas Wind har nu en vecka på sig att fintrimma båten.

På lördag den 6 juni seglas ett In-Port Race i Lissabon och dagen efter inleds den åttonde etappen till Lorient, Frankrike. Om tre veckor kommer Volvo Ocean Race till Sverige. Värdens största havskappsegling avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Info: www.volvooceanrace.com

Mer om Volvo Ocean Race
• Volvo Ocean Race 2014-15 är den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.


• Tävlingen startade den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien. Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.


• Både den pågående och den följande upplagan av tävlingen seglas i en ny modern entypsbåtklass– Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.


• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum i Haag på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.


• De nya tävlingsbåtarna är enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel vilket betyder att de är identiska. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att assistera våra Onboard Reporters.


• Sju lag ställer upp i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.

• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

Aktivitetsbidraget på 300 000 kr har delats ut av förbundet sedan 2008. Tanken är att bidra till fler öppna klubbaktiviteter riktade mot underrepresenterade grupper inom sportfisket – barn, ungdomar, kvinnor, funktionshindrade och personer med invandrarbakgrund.

– Det är lika roligt varje år att fördela ut aktivitetsbidragets 300 000 kronor till våra klubbar runt om i landet. Genom bidraget kan vi uppmuntra och ge tillbaka till de starka ideella krafter som vill att fler ska få komma ut och prova det avkopplande äventyr och den trevliga samvaro som sportfiske ger, sammanfattar Sportfiskarnas generalsekreterare Anders Karlsson.

Majoriteten av de öppna aktiviteterna riktar sig mot barn och ungdomar. I Eskilstuna arrangerar exempelvis klubben Å!Fiske ”fiskefritids” under sommarlovets två första veckor. Fiskesugna barn kommer för att prova på det spännande fisket i och kring staden.

– Aktivitetsbidraget ger oss möjligheter att anordna kostnadsfria fiskeutflykter med mat och utlåning av utrustning, aktiviteter som de flesta av barnen aldrig annars skulle få chansen att uppleva, menar Anders Stridh i klubben.

I Göteborg använder Majornas Sportfiskeklubb bidraget till att skapa fiskeupplevelser för funktionsnedsatta. Genom ett samarbete med den välkända föreningen Grunden tar klubben ut fiskeintresserade killar och tjejer på olika fiskeaktiviteter.

– I år åker vi på en fiskeresa till Hökensås. Vår dagstur till Sportfiskemässan i Jönköping var också väldigt uppskattad. Det betyder väldigt mycket för våra Grundet-kompisar att få komma ut och uppleva äventyr i naturen och träffa andra fiskeintresserade, säger klubbens ordförande Kalle Svensson.

Det är i år totalt 58 klubbar från Svedala i söder till Pajala i norr som tilldelats aktivitetsbidraget.

I år bidrar Sportfiskarnas försäkringspartner Svedea till aktivitetsbidraget.

I dag publiceras ett omfattande specialnummer av den miljövetenskapliga tidskriften AMBIO som presenterar resultat från de två havsmiljöstrategiska program som ingick i regeringens satsning på strategiska forskningsområden från 2010. Över 80 forskare medverkar i 16 artiklar om ekosystembaserad förvaltning av Östersjön ur ett klimatperspektiv.

Forskarna visar att den ekosystemansats som sedan över två decennier ska vara grunden för miljöarbetet kring Östersjön ännu inte tillämpas i praktiken. Den innebär att alla ekosystemets delar ska ses som en helhet, även människan och hennes påverkan.

Men de olika miljöproblemen hanteras fortfarande i huvudsak separat, utan hänsyn till hur de påverkar varandra, såväl i Sverige som i övriga östersjöländer. Inte heller har man vägt in risken att klimatets förändring kan göra det svårare att vända utvecklingen.

Framsteg har gjorts
Ändå har miljöarbetet haft betydande framgångar på vissa områden, samtidigt som förbättringar är svåra att urskilja på andra.

– Miljöarbetet har bland annat uppnått att många giftiga långlivande föroreningar har minskat i fisken i Östersjön, i många fall snabbt, säger Ragnar Elmgren vid Stockholms universitet som är huvudförfattare till numrets inledande artikel. Belastningen med övergödande ämnen har också minskat, mest tydligt för fosfor, men syrebristen har ändå förvärrats och cyanobakterieblomningarna uppträder allt tidigare på sommaren.

Anpassad förvaltning krävs
Sommarens cyanobakterieblomningar brukar enbart betraktats som ett miljöproblem, eftersom de är otrevliga, giftiga och genom sin kvävefixering bidrar till övergödningen av Östersjön.

I specialnumret visar forskarna att cyanobakterierna även har en positiv sida, eftersom de tvärt emot vad man tidigare ansett producerar mat åt djurplankton som sedan äts av fisklarver och fiskyngel i Östersjön. Detta sker dessutom just under den period på sommaren när småfiskens födobehov är som störst.

– Blomningarna kan alltså inte längre bara ses som ett oönskat problem som bör undvikas, utan det blir fråga om att väga deras negativa effekter mot en ökad fiskproduktion, säger Ragnar Elmgren.

Särskilt i en framtid med accelererande klimatförändringar måste alla vi som arbetar med havsmiljöfrågor bli bättre på att betrakta ekosystemens problem som en helhet, så att den allmänt omfattade idén om en ekosystembaserad förvaltning också kan genomföras i verkligheten.

Bakgrund
Forskningsprogrammet Adaptiv förvaltning av Östersjöns ekosystem (BEAM) har letts från Stockholms universitet medan programmet Östersjöns ekosystemdynamik i ett klimatförändringsperspektiv (EcoChange) har letts från Umeå universitet och Linnéuniversitetet i Kalmar. Även forskare från universiteten i Göteborg och Uppsala, Lantbruksuniversitetet, Naturhistoriska riksmuséet och SMHI har deltagit i programmen.

Till publikationen: http://link.springer.com/journal/13280/44/3/suppl/page/1

Den senaste uppdateringen av Raymarines operativsystem LightHouse II är en gratis uppdatering som ger kappseglaren tillgång till avancerade visuella seglingsverktyg. Den erbjuds för Raymarines multifunktionsdisplayer (MFD) med avancerade funktioner, särskilt för segling.

LightHouse II version 14 erbjuder ett flertal verktyg som underlättar för seglare att navigera snabbt och effektivt under tävling eller nöjessegling. Uppdateringen som är gratis omfattar multifunktionsdisplayer i aSerien, cSerien, eSerien, gS-Serien och den nya högpresterande eS-Serien.

I Lighthouse II version 14 finns dessa nya funktioner för seglare:
• LightHouse QuickCourse gör att skepparen snabbt och exakt kan visa en ny kappseglingsbana utifrån i förväg programerade banmarkeringskoder.
• LightHouse SmartMarks Waypoints kan markeras med rundningsindikatorer vilket gör det tydligt om ett rundningsmärke ska rundas om styrbord eller barbord enligt vad tävlingsledningen i förväg definierat.
• Virtuell startlinje visar båtens position i förhållande till startlinjen, med hjälp av latitud/longitud, waypoints eller ping vid startlinjemarkeringar.
• Tre layline-lägen hjälper seglaren att bedöma när det är dags att slå för att klara ett märke. Lägena inkluderar spegelvänd verklig vindvinkel (true wind angle, TWA), anpassningsbara fasta vinklar och polardata. I polardata-läget visas laylines beräknade specifikt för den egna båtens prestanda. Påverkan av vind och tidvatten kan dessutom läggas till för att höja nogrannheten ytterligare.
• Med LightHouse kappseglingstimer på skärmen kan deltagaren följa nedräkningen till start.

Utöver detta paket med avancerade seglingsfunktioner, erbjuder LightHouse II version 14 också förbättringar för nöjesseglare och fiskare. I dessa nya funktioner ingår:
• Stöd för C-MAP by Jeppesen Easy Routing när C-MAP 4D MAX+ kartor används.
• Nya digitala ytfilter för ekolod och ett förbättrat auto-läge när de nya ekolodsmodulerna CP370, CP470 eller CP570 används
• Förbättrad integration av Fusion stereo med stöd för NMEA 2000-anslutning till

– Med den senaste versionen av LightHouse II har vi utvecklat våra avancerade seglingsverktyg för att göra navigation för seglare ännu enklare, säger Grégoire Outters, Vice President och General Manager på FLIR Maritime.

– Fritidsseglaren kan segla smartare och för kappseglaren kan det leda till en vinst när våra exklusiva visuella hjälpmedel för att fatta bättre taktiska beslut används.

LightHouse II version 14 finns för gratis nedladdning på raymarine.com.

Info: www.flir.com/marine

Vid Svenskt Friluftslivs årsstämma i år antogs dokumentet ”Svenskt Friluftslivs inställning till allemansrätten”. Allemansrätten är en av grundpelarna i friluftslivet och en förutsättning för de aktiviteter som medlemsorganisationerna bedriver. Svenskt Friluftsliv anser att allemansrätten ska bibehållas i oförändrad omfattning och hanteras utifrån principen ”inte störa – inte förstöra”.

– Allemansrätten säkrar tillgången till friluftsorganisationernas arena – naturen – och ses som en nationalsymbol för Sverige. Vår verksamhet bygger på att vi ska värna och vårda allemansrätten. Därför beslöt vi att ta fram ett dokument som sammanfattar vår ståndpunkt vad gäller allemansrätten. Dokumentet remissbehandlades under 2014 och antogs vid stämman och ligger nu till grund för vårt fortsatta arbete med allemansrättsliga frågeställningar, säger Ulf Silvander, generalsekreterare i Svenskt Friluftsliv.

Dokumentet, som är en viktig kompassriktning och stöd för Svenskt Friluftsliv och dess medlemsorganisationer, tar bland annat upp de konfliktytor som finns, det kommersiella respektive ideella, betalning för allemansrättsligt nyttjande, tillträde till statlig och kommunal mark, strandskyddet med mera. För framtiden anser Svenskt Friluftsliv att allemansrätten ska bibehållas som en sedvanerätt. Att skapa en allemansrättslag skulle medföra tillkomsten av en omfattande och stel detaljreglering.

Ta del av hela dokumentet här: http://svensktfriluftsliv.se/wp-content/uploads/2012/11/Allemansratten.pdf

Nu satsar den engelska sportbilstillverkaren Aston Martin på att designa båtar. Varumärket på den anrika engelska biltillverkaren, som numera ägs av ett indiskt företag, håller högsta klass och stilen på den första båten är tuff.

Den första båten, som byggs i samarbete med holländska Quintessence Yachts söder om Amsterdam, blir en 37 fots öppen båt. Linjespelet och inredningen bär starka kännetecken från sportbilsverksamheten.

Premiären för den nya båten är beräknad till höstens stora evenemang för alla yachtfantaster; båtmässan i Monaco Yacht Show i september.

Den nya båten – AM37 bör bli ett självklart val till alla som gillar klassiker som AM DB9 och andra skönheter. Båten får högsta teknik i konstruktionen med bland annat kolfiberskrov och läckra läderpaneler i inredningen.

För den som vill ha något snabbare kommer även en speciell sportmodell: AM37S som är god för 52 knop. Standardbåten gör ”bara” 44 knop.

Här är den engelska originaltexten:

Quintessence Yachts unveils first Aston Martin speedboat designs
Gaydon, 29 April 2015 – During an exclusive pre-launch event held at the Aston Martin
headquarters in the UK, Quintessence Yachts has released details of the first designs
now under construction as part of a unique partnership with the famous car brand.
The AM37 is a fast 37 foot leisure boat that synthesises tradition and innovation to
offer the ultimate ‘driving on the water’ experience.
A comprehensive digital exhibition of artworks and renderings was set up at the Design
Reception in Gaydon to showcase the in-depth cooperation between Aston Martin,
Quintessence Yachts and Mulder Design. Together the parties have created a genuine
expression of artisan skill while incorporating the very latest technological trends.
Quintessence Yachts gave Mulder Design a naval architect brief based upon the Dutch
company’s ability to provide the framework of the design to Aston Martin and then ensure
that style changes made in the UK complemented the hull’s performance. The design
process has involved a constant exchange of ideas for each single item from the dashboard
to the deck and the interiors, with the full commitment of the Aston Martin team providing
inputs and feedback on components and features.
The resulting boats are a pioneering delineation into the yachting environment of Aston
Martin style in its purest sense. The AM37 combines the highest degree of technology and
innovation in a genuinely unique manner that is sure to delight those who understand the
Aston Martin credo of ‘power, beauty and soul’.
Based upon a concept of creating elegant fast boats with an exclusive design and a sporty
character, the 37 foot model will be presented in two version: the AM37 S, a true sportyacht
with a maximum speed of 60 knots, and the AM37, which is more of a gran turismo
leisure boat with an even higher degree of luxury and a maximum speed of around 50
knots.
A dedicated Quintessence Yachts facility is building the boats in the United Kingdom in
order to enhance the British DNA of the Aston Martin speedboats. The production process
deploys state-of-the-art vacuum infusion technology to ensure maximum quality control with
the hull being made in high-tech composite and structural parts in carbon fibre.
AM37 and the AM37 S are the first step in a strategic venture between Quintessence Yachts
and Aston Martin that will eventually result in a wide range of top quality speedboats.
Quintessence Yachts
Headquartered in the Netherlands, Quintessence Yachts has a passion for innovation and
exploring new concepts in the classic yachting world. Its core mission is to offer intimate
maritime experiences related to style, performance and design. Quintessence Yachts’
Supervisory Board is chaired by Henk de Vries, Director of Feadship.
Mulder Design
Established in 1979, Mulder Design has enjoyed a successful career spanning over three
decades. The past 35 years have seen over 600 of the company’s designs come to life
including the now famous high-speed yachts Octopussy, Moonraker and The World Is Not
Enough. The name of this family-run company has become synonymous with high quality
and fast super-yachts.

Åtta av tio svenskar vet hur man använder en livboj och mer än varannan har någon gång testat att kasta den, enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa. Uppskattningsvis 145 000 svenskar har också använt en livboj för att rädda någon ur vattnet. För att uppmärksamma livbojen och inspirera människor att upptäcka havet, lanserar nu Trygg-Hansa en dokumentär kortfilm av Göran Hugo Olsson som handlar om fyra människor som aldrig tidigare mött havet.

I Sverige finns över 80 000 Trygg-Hansa livbojar utplacerade vid bland annat vattendrag, sjöar och hav. I en ny undersökning* från Trygg-Hansa svarar 80 procent att de vet hur man använder en livboj och två procent uppger att de någon gång räddat en annan människa med hjälp av en livboj.

– Det betyder att ungefär 145 000 personer har använt sig av en livboj för att rädda en annan människa ur vattnet, det visar vilken stor betydelse Trygg-Hansas livboj har för vattensäkerheten i Sverige. Vi vill att så många som möjligt ska veta hur livbojen fungerar och i en nödsituation ska man aldrig tveka att använda livbojen, säger Anna Svärd, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa.

Trygg-Hansa började placera ut livbojar redan 1954 och sedan dess har över 200 000 livbojar satts upp vid svenska vatten. Varje år uppmanar också Trygg-Hansa allmänheten att höra av sig om man upptäcker platser där det skulle behövas en livboj, eller om det finns livbojar som är trasiga och behöver bytas ut.

Dokumentärfilm om att upptäcka havet
Åtta av tio svenskar uppger att de kommer att tillbringa tid vid eller i närheten av vatten i sommar, men långt ifrån alla har upplevt havet. Nu lanserar Trygg-Hansa den dokumentära kortfilmen ”Vi som aldrig mött havet” för att göra människor uppmärksamma på havets och livbojens betydelse vid svenska vatten. ”Vi som aldrig mött havet” är en kortfilm av den prisbelönte regissören Göran Hugo Olsson. I filmen får tittarna se reaktionerna hos fyra människor i olika åldrar som aldrig tidigare upplevt havet och som får upptäcka dess storhet för första gången.

I kombination med den dokumentära kortfilmen lanseras även en instruktionsfilm där man på ett enkelt sätt kan lära sig att kasta och använda livbojen.

Länk till filmen, Vi som aldrig mött havet:
https://www.youtube.com/watch?v=MhtXNaOIevg#t=77

Länk till instruktionsfilm om hur man kastar livboj:
https://www.youtube.com/watch?v=aErpFVk2u7Y

Nu görs de sista förberedelserna inför årets stora båtfest i Kalmar Gästhamn. I morgon fredag, den 29 maj, startar Kalmar Båtmässa som i år firar fem år. Mässan pågår fredag, lördag och söndag.

Kring mässan anordnas många roliga aktiviteter – för hela familjen. Två av årets nyheter är prova-på-paddling med SUP, Stand Up Paddleboard, och en avdelning där du kan få tips om sportfiske. Dessutom blir det fler internationella deltagare i Kalmar Surfski Wave Challenge.

SUP, Stand Up Paddleboard
Fredag, lördag och söndag 29–31 maj.
Seafari finns på plats och anordnar prova-på-paddling med SUP. Det innebär att man står upp på en surfbräda och paddlar med en lång paddel.

Kom och snacka sportfiske
Lördag 30 maj.
Bengt Gunnarsson och Albin Sharghi från CWC, Catch with Care, är på Kalmar Båtmässa för att dela med sig av sina bästa fisketips. Besökarna är välkomna att ställa frågor och att titta närmare på Albins specialutrustade fiskebåt.

Kalmar Surfski Wave Challenge
Lördag 30 maj, start i Mörbylånga på Öland kl. 12:30 och beräknad målgång i Kalmar Gästhamn mellan kl. 13:30 och 14:30. Prisutdelning på scenen kl. 15.
Kalmar Surfski Wave Challenge går för andra året och är årets första deltävling i Svenska Surfskicupen. Surfski är en öppen ”sit-on-top” kajak som är anpassad att paddla och surfa i stora vågor.

– Kalmar Surfski Wave Challenge lockar hela den svenska eliten och även internationella tävlande. Förra året vanns både herr- och damklassen av tyskar och det har spritt sig, så i år är ännu fler tyskar anmälda, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Fler tips ur programmet:

Tävling på lördagen: Triator City Sailing med första start kl. 11:00 och prisutdelning efter sista segling.
Sjöräddningssällskapet och Sjöfartsverket har en räddningsuppvisning med sjöräddningshelikopter på lördagen kl. 13.00 (med reservation för ev. utryckning).
Personal ur 1:a Ubåtsflottiljen finns på plats för att svara på frågor om hur det är att arbeta på en ubåt.
Kom och testa Deepwater Visions undervattensrobot Seagoo på deras ”undervattensbana” med spännande objekt.
På lördagen visar Kustbevakningen sitt miljöskyddsfartyg Kbv 033 och informerar om sitt arbete kl. 10:00–12:00 och kl. 13:30–16:00 (med reservation för ”skarpt läge” då aktiviteter måste avbrytas).
På söndagen kan du prova på radiostyrda segelbåtar under vägledning av Seglarklubben Kaparen kl. 10:00–16:00. Spontana tävlingar kommer att gå av stapeln!
På söndagen blir det Streetdance-uppvisning av MIXED kl. 12:30 och 14:00 på scenen.
Om Kalmar Båtmässa 2015
Kalmar Båtmässa är sydöstra Sveriges största båtevenemang och hålls i Kalmar Gästhamn den 29–31 maj. I år firar mässan femårsjubileum.

Info: https://www2.kalmar.com/sv/evenemanget/a877081/kalmar_batmassa_2015_877081/detaljer

Suzuki har fått den internationella utmärkelsen ”Top Product” från amerikanska Boating Industry Magazine. Det är Suzukis nya DF200AP utombordsmotor som har valts ut som 2015 ”Top Product” av tidningen. Det är andra året i rad som Suzuki får priset. Förra gången var 2014 för DF25A/30A.

Juryn hade att välja mellan hundratals bidrag från hela marinbranschen. Den valde DF200A beroende på de många tekniska innovationerna i motorn med bland annat högt vridmoment vid låga varvtal och därtill hörande bra acceleration och 12% högre bränsleeffektivitet.

Så här skrev vi i Båtliv 1-15 om den här motorn:
Utombordsmotorn ska vara lika lätt att starta som en modern bil, den skall ha elektroniska reglage och inga tröga kablar. Sist, men icke minst – den skall vara tyst så att man kan prata ombord.

Allt detta är standard på Suzukis nya 200-hästare där tillverkaren till exempel har reducerat insugningsljud och motorljud till mycket låga värden. Vid provkörningen med en planade styrpulpetare i 21-fotsklassen mätte vi upp strax över 80 decibel i 30 knops fart. Det är inte långt ifrån kupébullret i en modern bil.

Nya Suzuki DF200AP är en 4-taktare med samma motorblock som företagets 175-hästare, men i övrigt är det stora förändringar. Den nya motorn har fått en högre kompression, andra kamaxlar, annan programvara mm. För att förhindra knackning vid för hög kompression har denna 200-hästare sensorer som reglerar detta. En annan sensor mäter syrehalten i avgaserna för att reglera insprutningen och de en renare och snålare motor.

För att minska bullret, och framför allt insugningsljudet, har Suzuki öppnat upp luftintaget i bakkanten och låter luften passera ett par kammare innan det når cylindrarna. Med denna förändring har man lyckats reducera motorbullret ordentligt jämfört med den äldre 200-hästaren.

Nya Suzuki DF200AP har även fått en mängd nya finesser. Till exempel ett nyckellöst startsystem (med stöldskydd) och multifunktionsinstrument på 3,5 tum som kan ge både analog och digital visning. Anpassade för datastandarden NMEA 2000. Dessa nya instrument passar till alla nya motorer från 9,9 till 300 hk.

En annan finess specifikt för 200-hästaren är ett omställbart växelhus. Har man två motorer kan man med en kontakt välja om önskar höger eller vänstergående propeller.
Text: Lars H Lindén

Tekniska fakta Suzuki DF200AP
Motortyp: 4-takt, DOHC 16 ventiler
Cylindrar: 4 i rad
Cylindervolym: 2 867 cm3
Varvtalsområde: 5500–6100 rpm
Generator: 12 volt, 44 A
Utväxling: 2,50:1
Vikt: från 228 kg
Pris: 194 000 kr
Info: www.suzukimarin.se

Den framgångsrika Stena Sonangol Suezmax poolen, som startade år 2005 omfattar idag ett tjugofemtal högkvalitativa och bränslesnåla fartyg av Suezmax-modell, men ambitionen finns att öka till ett trettiotal fartyg inom snar framtid. Poolen drivs som ett joint venture till lika delar ägt av Stena Bulk och det angolanska statliga oljebolaget Sonangol. Operation och befraktning av fartygen i poolen sker från Stena Bulks kontor i Göteborg, Houston och Singapore. Fartygen går i den öppna spot-marknaden på världsbasis.

”En målsättning finns att bygga ut poolen till att omfatta ett trettiotal Suezmax-fartyg och utökningen beräknas ske med hjälp av partners och fortsatt inchartering, men det kan även bli aktuellt med köp. Vi avvaktar dock marknadens utveckling och utvärderar kontinuerligt vilket alternativ som är lämpligast,” konstaterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Av det tjugofemtal fartyg som ingår i poolen idag ägs tolv av ägarna till Stena Sonangol Suezmax poolen, åtta är inhyrda på time charter och tre på kommersiellt management. Den genomsnittliga åldern räknat på samtliga fartyg är drygt fyra år. Ytterligare två nya fartyg är beställda av Sonangol för leverans under år 2017.

”Det finns många fördelar med poolupplägget, bland annat innebär det att ta del av en större marknadsposition och generellt en möjlighet att sprida de risker som uppstår genom svängningarna på en volatil marknad. Tillgång till vår globala täckning med support och en hög användningsgrad till följd av vår operationella excellens är också viktiga faktorer, ” säger Erik Hånell. ”Vi har lyckats extremt väl och ligger i topp när det gäller intjäning, både jämfört med index och konkurrerande pooler. Vår pool har varit den bäst presterande Suezmax-poolen 9 år av 10 och då mycket beroende på vårt kundfokus där innovation, prestation och kvalitet är centralt,” fortsätter Erik Hånell.

Utveckling för energieffektivitet
Sju av fartygen som ingår i poolen beställdes av Stena Bulk år 2010 och byggdes på varvet Samsung Heavy Industries (SHI) i Geoje, Sydkorea. Fartygen är tredje generationens bränsleeffektiva Suezmax-tankers. Stena Teknik ansvarade tillsammans med SHI för utvecklingen och fokus låg på energieffektiviteten. Fartygets tekniska utrustning och design medför att bränsleförbrukningen har reducerats med 10-15 % jämfört med standardtonnage.

”Vi har under senare år expanderat med ett antal egendesignade Suezmax tankfartyg av senaste design och med högsta miljöklass. I våra strategiska investeringar fokuserar vi stort på energieffektivitet och med hjälp av vår tekniska utvecklingsavdelning ser vi till att alltid ligga på absolut framkant vad gäller både säkerhet och miljö. Men även befintliga fartyg evalueras för att finna lösningar till ytterligare bränslebesparing,” avslutar Erik Hånell.

Utbildning ryms inom ramen för pool-samarbetet
Samarbetet inom poolen rymmer även vidareutbildning av Sonangol-anställda både till sjöss och på Stena Bulks kontor. En ny sjöfartsskola i Stenas och Sonangols regi invigdes i Angola sommaren 2014. Skolan levererar marin utbildning, träning och certifiering till angolanska besättningar och bidrar på så vis till Sonangols behov av marin kompetens. Upp till 200 studenter per år beräknas kunna gå den tvååriga utbildningen.

Tekniska data (ca mått) för en Suezmax-tanker:
Längd 270 meter, Bredd 50 meter, Dödvikt 160 000 ton

Se även http://www.stenasonangol.com/ för mer information om Stena Sonangol Suezmax Pool (SSSP).

AB Göta kanalbolag har tagit initiativ till en förstudie med syfte att identifiera vilka insatser som krävs för kanalens fortsatta drift och som levande besöksmål och kulturarv. Förstudien har resulterat i en omfattande slutrapport.

Hösten 2014 fattade Göta kanalbolags styrelse beslut att låta genomföra en förstudie
för att identifiera vad som krävs för kanalens fortsatta drift och som levande besöksmål och kulturarv.

– Vi har kommit till en punkt som kräver större insatser för att säkra Göta kanal för framtiden.
Bland annat kommer den nya dammsäkerhetslagen ställa ökade krav, säger Anders Donlau, VD
för AB Göta kanalbolag. En förutsättning för att besöksmålet Göta kanal ska kunna fortsätta att utvecklas, är en väl fungerande kanal med båttrafik.

– Därför har vi tagit initiativ till och genomfört en omfattande förstudie, säger Anders Donlau. Slutrapporten visar på ett ökat renoveringsbehov.

– Det är ett historiskt beslut som nu behöver fattas. Inte sedan kanalen byggdes har ett så stort projekt initierats avseende kanalanläggningen. Vi kallar projektet Göta kanal nästa 200 år och vi känner stor stolthet över att ta detta ansvar, avslutar Anders Donlau.

Kappseglaren Lasse Thulin har flera intressanta frågor om främst mätbrev och cruisingavdrag. Här är en del av hans ordväxling med Svenska Seglarförbundet. Följ gärna upp med kommentarer och dina egna åsikter!

Hej Svenska Seglarförbundet.
Jag tycker det kan vara intressant att lyfta några frågor.
Det primära som jag reagerade på i år är det avdrag som svenska seglarförbundet ger i mätbreven som heter ”cruisingavdrag” och ger ett automatiskt ett lägre respittal.
Det som fick mig att reagera var att Svenska Seglarförbundet själva frångår sitt regelverk och godkänner flera försegel när de har sagt att det är till för båtar med segelgarderob endast bestående av ett storsegel, ett försegel på rullsystem ovan däck samt ett undanvindssegel och är till för att nyttjas av typiska cruisers som aldrig byter försegel inför en kappsegling.
Det finns mätbrev med flera försegel samt ”cruisingavdrag”. exempel mätbrev E5392. Det kunde vara önskvärt att de gav feedback och nämnde att om det ska vara flera försegel så går det inte att få ”cruisingavdrag”.
En annan sak som är intressant är att om man jämför Mätbrev S5392 och E5392 då visar det sig att E5392 har c:a 10m2 “c:a 30%” större försegel att nyttja med en minimal ökning på SRS-talet på 0,009! kan detta vara relevant?
Det förekommer många diskussioner när det gäller mätbrev, den vanligaste är att om man ansöker om mätbrev så är det alltid att SRS-talet blir lägre. Det innebär att för att de som seglar på ”grundlys” alltid har högre SRS-tal än lika båt med mätbrev. Det innebär att de som vill tävla måste betala för ett mätbrev för att kunna segla på lika villkor. eller innebär det att SRS-tabellen är föråldrad!
Med vänliga hälsningar
Lars Thulin

Hej Lars.
SRS är ett system för breddkappsegling och syftet är att ge olika typer av båtar möjlighet att kappsegla mot varandra på så lika villkor som möjligt. I klassregeln som gäller för SRS under 2015, finns följande beskrivet:
”Om en kölbåt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rull-system monterat helt ovan däck samt maximalt ett undanvindssegel, ger detta sänkt SRS-tal. Fler än fem (5) försegel – kryssförsegel plus undanvindssegel – ger höjt respittal.”
Det mätbrev som skribenten hänvisar till, E5392, har registrerat två försegel och har därför inte fått ett sänkt SRS-tal.
Formeln som beräknar de olika SRS-talen tar hänsyn till en mängd olika parametrar där segelyta på olika segel är en av dem. Om det blir skillnader som inte upplevs som rättvisande, finns det alltid en möjlighet att begära en mätbrevsrevision.
Både SRS-tabellen och mätbreven grundar sig på samma beräkningsformel. Gör man inga ändringar jämfört med SRS-tabellen blir talet detsamma som i tabellen.
Många har gjort ändringar som påverkar SRS-talet och vill därför få ett mätbrev där talet är korrigerat. Har man inte gjort några förändringar på båten jämfört med de ingångsvärden som SRS-tabellen bygger på, kan man delta i kappseglingar med båten utan extra kostnader för mätbrev.
Med vänliga hälsningar
Svenska Seglarförbundet

Hej Svenska Seglarförbundet.
Jag tycker svenska seglarförbundets svar inte är tillräckligt informativt och saknar relevant information. Det svar som jag har fått ser ut som några rader från hemsidan samt en blygsam förståelse vad många seglare vill ha svar på!
För att klargöra fråga som jag ställde angående ”cruisingavdrag” så ska jag förtydliga mig.
På mätbrev som utfärdas visas cruisingavdraget med angivelsen ”Rullsystem ovan däck”. Enligt Svenska seglarförbundets hemsida i mätmanualen på sida 11 står det.
”Rullsystem ovan däck”
Avser rullsystem för försegel, permanent monterat ovan däck och som alltså inte monteras bort inför kappsegling. Båtar med en segelgarderob endast bestående av ett storsegel, ett försegel på rullsystem ovan däck samt ett undanvindssegel får automatiskt ett lägre respittal. Detta brukar kallas för ”cruisingavdrag” och är till för att nyttjas av typiska cruisers som aldrig byter försegel inför en kappsegling.”
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_13710/cf_32/SRS-m-tmanual.PDF
Hur kan det finnas ett mätbrev med cruisingavdrag på en båt (oftast genua) samtidigt som det finns ett mätbrev på samma båt med fock, då cruisingavdraget säger man aldrig får byta försegel inför tävling?
En annan fråga är! Hur ska en tävlingsledning i kappsegling kunna veta om det är ett cruisingavdrag som är gällande och inte bara avdrag för minskad segelyta i mätbrevet? Då det enbart finns angivelsen “rullsystem ovan däck”?
Angående ert svar på min fråga om att SRS-talet alltid blir lägre vid ett aktivt mätbrev så får jag godta ert svar.
Men det är svårt att förstå varför alla mätbrev ska förnyas varje år då det inte har skett någon förändring sedan det senaste utfärdade mätbrevet eller är det enbart en ekonomisk fråga för Svenska Seglarförbundet?
Med vänliga hälsningar
Lars Thulin

Här kommer SSFs svar på de nya frågorna från frågeställaren.
”Hej! Vi bedömer att vi efter bästa förmåga har försökt besvara frågeställarens ursprungliga frågor. Om han har fler eller andra frågor är han förstås alltid välkommen att ringa vår support i mätbrevfrågor och det går även att ta del av information om SRS på hemsidan.
Med vänliga hälsningar
Svenska Seglarförbundet

Kommentarer

Bosse 12:59:53 2015-05-28

Hoppsan, frågan om varför båten måste mätas om varje år även om inget hänt ville dom tydligen inte svara på. Undrar om du kan bero på att dom just kräver det pga att dom vill ha in dom pengarna? Dåligt och fult tycker jag och det gynnar inte breddseglingen iaf!

Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) är tillsammans med Volvo Ocean Race flottan igen sedan igår. Detta nästan sex månader efter det att båten seglade rakt på grund i Indiska Oceanen. Nu är båten i fint skick igen och beredd inför starten från Lissabon. På kuppen har sponsorn fått massor av extra reklam och PR.

Många som följer den 41 år gamla seglingstävlingen gjorde bedömningen att det inte fanns någon väg tillbaka för det danska teamet i denna den tolfte upplagan. Detta efter att Vestas Wind seglade på revet Cargados Carajos mitt under pågående Leg 2 i Indiska Oceanen 29 november förra året.

Kollisionen blev kraftfull och mycket ödesdiger för teamet. Den vackert blå båten blev mycket allvarligt skadad.

Tvivlarna hade dock kraftigt underskattat vilken kapacitet Vestas och tävlingens organisatörer satt inne med. Tillsammans har de lyckats renovera och laga Volvo Ocean 65-båten enligt de strikta klassregler som gäller på bara fyra månader – halva tiden mot vad det tar att bygga en helt ny båt.

Lördagen 22 maj lämnade båten reparationsvarvet i italienska Persico för att land- och sjövägen transporteras till Lissabon med hjälp av Maersk Line och GAC. Hon anlände till Lissabon på onsdagsmorgonen.

Under de sista 50 km transporterades båten på lastbil över Vasco de Gama Bridge (den största bron i Europa) i Lissabon.

Nu återstår en finslipning med de sista detaljerna, ett arbete som pågår för fullt. Teamet planerar att segla igen för första gången med båten på lördag inför den långa kappseglingshelgen 4–7 juni, vilken inkluderar Lisbon In-Port Race 6 juni och starten av Leg 8, som går till Lorient i Frankrike.

– Vi har väntat på att den här dagen skulle komma länge nu. Det är ett bevis för alla inblandade att vi är tillbaka på allvar, säger Team Vestas Winds australiska skeppare, Chris Nicholson.

– Det är en dröm som går i uppfyllelse när vi kommer tillbaka. Vi är bra motiverade och kommer att vara väl förberedda inför starten och de sista delseglingarna i racet.

Även norrmannen Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race, applåderar insatsen som gör att Team Vestas Wind är tillbaka i racet. De återstående seglingarna går till Lorient och därefter till Göteborg via ett pit-stop i Haag.

– Det har varit en otrolig insats av ett helt team för att få Vestas Wind tillbaka till startlinjen trots alla hinder längs vägen, säger han.

– Att få se Chris och hela teamet på startlinjen för Leg 8 blir ett av de mest minnesvärda ögonblicken för mig under sju år som vd för tävlingen, säger Frostad.

Nu kommer det mer information om den dieselutombordare som Mercury Racing presenterade i förra veckan. Det är en 3,0 liters V-6 diesel, som producerar 175 hk vid propelleraxeln. Den delar 95 procent av delarna med en bensinmotor och har – vilket är mycket ovanligt – mindre vridmoment än bensinaren byggd på samma motorblock.

Den nya motorn är avsedd för den amerikanska marknaden. Den saknar CE-godkännande och möter. Enligt de uppgifter vi har sett, inte de europiska kraven för varken buller eller emissioner. Därmed är den i princip ointressant för den svenska och europeiska marknaden.

Lägg därtill att den förväntade livslängden antas vara under 200 timmar så minskar intresset dramatiskt. Det kan jämföras med den svenska dieselutombordaren från OXE Diesel, som är på 200 hk men har många gånger längre livslängd.

I princip är den nya motorn därmed en uppgraderad Optimax. Det är inte heller en ”riktig” dieselmotor eftersom förbränningen sker med hjälp av en gnista. I en traditionell dieselmotor exploderar som bekant bränslet på grund av hög kompression.

En av de främsta anledningarna till att det nu finns dieselutombordare på runt 200 hk är en olycka i USA:s flotta 1995. En brand i en bensinmotor gjorde att alla de amerikanska militärfartygen från och med 2010 skulle vara fria från bensintankar och bensindrivna motorer.

Den nya Mercurymotorn har ett tvåstegs, direktinsprutat system med tändstift. En Propulsion Control Module (PCM) med mikroprocessor styr förbränningen. Motorn, som är på 3,0 liter, har en annorlunda topp och high-performance cylinderfoder.

Mercurymotorn ger 1745 hk (131 kW) vid 5000–6000 rpm. Den är vattenkyld och har en 60A generator. Utväxlingen är 2:1 och riggen 25 tum. Den finns även med motroterande propellrar för dubbelmontage. Vikten är 235 kg.
Lars-Åke Redéen

Locomarine är tillverkare av kompletta nätverkslösningar för alla typer av båtar och fartyg. Yacht Routersystemet gör det mycket enkelt att installera, konfigurera och kontrollera Internetåtkomsten på din båt via olika bärare så som WiFi, 2G/3G/4G eller satellitförbindelse. Med Locomarine WiFi-Booster går det att surfa via trådlös WiFi långt ute till havs vilket efterfrågas av många idag. Man har kunnat surfa över trådlöst WiFi så långt ute till havs som 30 sjömil.

Den viktigaste delen av systemet är Yacht Router Control, styrenheten vilket ger användaren möjlighet att byta bärare och kontrollera hela systemet via mobil, surfplatta eller dator. Det finns i fyra olika utföranden för att passa allt från fritidsbåten till fartyg.

Systemet består bland annat av en router med inbyggt 2G/3G/4G modem, WiFi-Booster, antenner, kablar och kontakter. Det drivs med 10-30 VDC för att passa både 12V- eller 24V strömförsörjning. Locomarines WiFi-Booster har en effekt på 1600 mW jämfört med en vanlig WiFi-mottagare för hemmabruk som har upp till 250 mW. Detta är orsaken till att Locomarines WiFi-Booster kan ge den långa räckvidden. Det går därför att befinna dig långt ute till sjöss men ändå surfa på trådlöst WiFi vilket är efterlängtat av många. Kombinerat med detta har Locomarines Yachtrouters inbyggda 2G/3G/4G modem täckning där WiFi-Boostern inte längre når. Ingen extra strömförsörjning behövs till WiFi-Boostern utan den får spänning från Power-over-Ethernet med en enkel nätverkskabel utan signalförluster såsom koaxialkabel har.

Utifrån av vilken modell av yacht router man har ombord väljer man vilken bärare man önskar och kan använda till Internet (kan vara exempelvis 3G/4G, WiFi eller satellitförbindelse). Mjukvaran till systemet är anpassat för Windows, iOS eller Android. Det är utvecklat med användaren i fokus och är mycket lättförståeligt. Det går också att anpassa vilka bärare som ska användas beroende på användare, exempelvis att manskapet, eller barnen ombord på fritidsbåten, surfar på 3G/4G och WiFi medan personal på bryggan, eller föräldrarna, kan få åtkomst till satellitförbindelsen.

Göran Movitz, VD på Cordland Marine AB: ”Locomarines produkter ligger rätt i tiden och verkligen något som många efterfrågar. På ett enkelt och tillförlitligt sätt får användaren en komplett nätverkslösning ombord. Att lätt kunna välja och ha full kontroll över bärare av sin kommunikation men också att få bästa möjliga Wifi-mottagning på marknaden är något många önskar.”

Locomarines produkter finns nu på lager och distribueras i Sverige av Cordland Marine AB. Pris från 11.500 kr.

Info: www.serviceport.se

Den 30 maj städas havsbotten runt Nynäshamns Gästhamn av ca 60 sportdykare, inom ramen för frivillorganisationen ”Project Aware”.

BIG BAG är stolta över att kunna bidra med en liten del i projektet. Att avfall tas om hand och återvinns ligger oss naturligtvis varmt om hjärtat.

Hatten av för alla er som använder er fritid för att ta bort bråte, som andra av lathet eller okunskap valt att dumpa i våra vatten.

År 2003 presenterade BIG BAG storsäckar för byggavfall, som en enkel och miljösmart ersättare till container eller transport med egen bil och släpvagn.

Idag erbjuder företaget en mängd olika kärl och metoder för insamling och sortering av avfall från bygg, industri, fastighet, kontor och privatbostäder.

BIG BAG behandlar allt icke miljöfarligt avfall vid egna anläggningar och genom att kombinera automatisk och manuell sortering kan mer än 99% återanvändas, återvinnas eller energiutvinnas.

Info: www.bigbag.nu

PolyRopes fallina Poly-Braid-32 levereras nu i kapad längd med isydd schackel, enligt det patenterade IQ-line-konceptet, färdigförpackad i en exklusiv väska. Nu lanseras fallinan i tre nya racingfärger; grå/svart, grå/orange och grå/röd.

Poly-Braid-32 har ett 32-flätat polyestersilkehölje runt den 3-slagna kärnan vilket ger denna fallina unika egenskaper i form av låg töjning, hög brottstyrka, hög slitstyrka och smidighet. Kärnans konstruktion och material ger linan en stumhet i nivå med Dyneema-baserade linor. Den är UV-stabiliserad, greppvänlig och sjunker i vatten.

Passar som genuafall, fockfall, spinnakerfall och storfall.

Info: www.poly.se

Martin Strömberg och Dongfeng Race Team missade tredjeplatsen i den sjunde etappen precis innan mållinjen i Lissabon. Nederländska Team Brunel vann delsträckan och jämnar därmed ut ställningen i toppen av tabellen.


Sluttider:
TBRU FIN – 09d 11h 09m 49s
MAPF FIN – 09d 11h 31m 39s
ALVI FIN – 09d 12h 50m 49s
DFRT FIN – 09d 12h 51m 44s
ADOR FIN – 09d 13h 24m 34s
SCA1 7.5 23.7 11 12.3
VEST DID NOT START

Team Brunel har legat med i täten under större delen av etappen och i helgen drog de ifrån i en klunga tillsammans med MAPFRE och Dongfeng. I måndags skaffade sig Brunel ett litet försprång och även om vinden lättade innan målgången i Lissabon kunde de behålla sin ledning.

– Vi har gjort en fantastisk etapp men när vinden dör ut i slutet blir det alltid nervöst, säger Brunels skeppare Bouwe Bekking. Det har varit intensivt sedan starten så det är riktigt skönt att komma först till Lissabon.

MAPFRE och Dongfeng slogs om andraplatsen de sista dagarna men det spanska laget drog det längsta strået efter att de tog ledningen igår morse.

För Dongfeng blev det istället en strid för att behålla tredjeplatsen när de stannade upp helt i en vindlucka på vägen in mot Lissabon. Den kinesiska båten hade en marginal till båtarna bakom på 20 sjömil vid midnatt men de jagande lagen kom ikapp. Team Alvimedica lyckades ta sig förbi Strömbergs båt med bara sex sjömil kvar till målet.

Dongfeng gav inte upp och hade en chans att ta tillbaks sin pallplats men efter en misslyckad vändning strax innan mållinjen fick de se sig besegrade av Alvimedica med mindre än en minut.

– Det var riktigt jobbigt att se Alvimedica segla om oss i morse, säger Martin Strömberg. Det är många små saker som vi gjorde fel på vägen in mot mål.

– För två dagar sedan hade vi ett fantastiskt läge där vi ledde etappen och hade chansen att slå Abu Dhabi med många båtar mellan oss. Sedan hade vi en tuff natt där MAPFRE och Brunel kom med mer vind bakom och seglade om oss.

Totalledaren Abu Dhabi Ocean Racing slutade femma vilket jämnar till ställningen i toppen av tabellen. Nu skiljer det fem poäng mellan Dongfeng upp till ledaren samtidigt som trean Brunel bara ligger ett poäng bakom Strömbergs lag.

Team SCA beräknas gå i mål som sjätte båt runt 12.00 svensk tid.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Tävlingsjuryn beslutar om eventuella regelbrott
Under hamnstoppet i Lissabon kommer den oberoende tävlingsjuryn från ISAF (Internationella seglarförbundet) att bedöma fyra fall där tävlingens regler kan ha brutits under den sjunde etappen.

Två av fallen gäller Team SCA: att de seglade mot trafikflödet i en trafikzon (TSS – Traffic Separation Scheme) i början av etappen samt att de överträdde en banavgränsning nära Rhode Island.

De andra lag som granskas av juryn är Dongfeng Race Team och MAPFRE som inkluderas i protesten för att de seglade mot trafikflödet i en TSS.

Tävlingskommittén har lyft dessa fall till juryn. Datum för jurymötet har ännu inte satts men tävlingsledningen meddelar att de vill genomföra det så fort som möjligt efter målgången i Lissabon.

Camilla Wikland blev vald till ny ordförande för Svenska Livräddningssällskapet på årsstämman i Jönköping, hon efterträder Ann Wallbom Fagreaus som avgår efter sex år. Camilla Wikland kommer närmast från en ordförandepost för Svenska Livräddningssällskapet Göteborg och blir nu ordförande för riksorganisationen. Camilla Wikland arbetar som advokat påGärde Wesslau Advokatbyrå och har stor erfarenhet av styrelseuppdrag i ideella organisationer.

– Det känns verkligen kul och inspirerande att bli vald till ordförande. Jag tror och hoppas att jag med min kompetens och stora engagemang ska kunna fortsätta att utveckla den fantastiskt fina verksamhet som föreningen bedriver, säger Camilla Wikland.

Det var en mycket inspirerande helg för Svenska Livräddningssällskapetmed såväl årsstämma som SM i Livräddning/Nordisk lagkapp och livräddartävlingen Brita Memorial.

Nu väntar en intensiv period för Svenska Livräddningssällskapet då sommaren är på väg, med allt vad det innebär – bad, sol, båtar, vattenskidåkning och surfing. Allt förknippat med härliga dagar på stranden och roliga vattenaktiviteter. Förra årets dystra statistik över antalet drunknade visar dock att det tyvärr finns mycket kvar att önska när det gäller kunskapen om bad- och båtvett, d v s vattenkunskap och det är bland annat detta som Svenska Livräddningssällskapet arbetar med.

– Som alla år tidigare står vi rustade för att hjälpa Sverige med simskolor, livräddare och bevakning på våra stränder och att lära ut vattenkunskap. Vi vill verkligen att alla ska få ta del av vår kunskap och på så sätt öka tryggheten, säkerheten och glädjen för alla som vistas i, vid och på vatten, säger generalsekreterare Karin Brand.

Fiskefria områden fungerar och åtgärder mot övergödning kan ge både gödsel och energi. Även om situationen är allvarlig finns det hopp för miljön i havet. I år ska myndigheternas stora åtgärdsprogram klubbas igenom, och redan nu genomförs en rad insatser både i havet och på land. Läs mer i nya temanumret av Västerhavet.

SAMARBETE SOM FUNGERAR. Gynnsam samverkan mellan räkfiskare och myndigheter i Koster- Väderöfjorden har lett till ett hållbart fiske som de olika parterna kan ställa sig bakom. Vissa områden är helt skyddade från trålning och vid en uppföljning som gjordes nyligen fann man ett nytt korallrev i den skyddade bottenmiljön.

FISKEFRITT FINT FÖR TORSKEN. Även i Kattegatt har man testat att skydda ett område, den så kallade Kattegattboxen, helt från fiske. Restriktionerna omfattar även krav på sorterande rist vid fiske i omkringliggande områden. Resultaten så här långt tyder på att det allvarligt hotade torskbeståndet i Kattegatt försiktigt är på väg upp från en historiskt låg nivå.

HÅLL FAST I NÄRINGEN. I Halland testas nya metoder inom jordbruket. De enkla men effektiva metoderna visar att det går att minska näringsläckaget från åkermarkerna markant. En viktig poäng är att återcirkulera näringen till åkrarna.

SJÖPUNGAR MOT ÖVERGÖDNING. Ett sätt att minska övergödningens negativa effekter kan vara att odla sjöpungar. Av de snabbväxande sjöpungarna kan man få ut både energi och gödsel, samtidigt som man lyfter upp näring ur det övergödda havet.

RETRÄTT KAN VARA RÄTT. Ibland kan den bästa åtgärden vara att dra sig undan. När kusten eroderar till följd av kraftiga stormar och höga vattennivåer kan det vara svårt att hitta metoder som motverkar erosionen. I Skåne testar man att fylla på med mer sand, så kallad strandfodring, där problemen är som störst. Det är dock oklart hur väl denna metod fungerar storskaligt, och ibland kan det bästa beslutet vara att flytta byggnader och verksamheter längre inåt land.

Om detta och mycket mer kan du läsa i Västerhavet 2015. Rapporten ges ut av Kontaktgrupp Hav, ett nätverk för forskningsinstitutioner, myndigheter och fristående organisationer som arbetar med havsmiljöfrågor i Skagerrak, Kattegatt och Öresund. I nätverket ingår marin expertis från Havsmiljöinstitutet, SLU, SMHI, Havs- och vattenmyndigheten, Bohuskustens vattenvårdsförbund och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne län.