Nyheter

På sena onsdagseftermiddagen, med bara en natt kvar till målgång av etapp åtta i Volvo Ocean Race, hade den svenska tjejbåten, Team SCA, fortfarande en relativt trygg ledning. Drygt 10,5 nautiska mil efter jagar danska Vestas och där bakom de övriga fem båtarna i racet, mot etappmålet i franska Lorient.

– Vi kommer att fortsätta att pressa båten så mycket vi kan. Det är allt eller inget nu, säger Stacey Jackson på Team SCA.

För SCA betyder ledningen på 10,5 nautiska mil (närmare 20 km) att de seglar utom synhåll för de andra, vilket inte är helt enkelt – även om det är trevligt att vara i ledningen.

– Det är svårt att segla ensam. De andra kan se varandra och därmed också pusha och sporra varandra. Vi kan bara försöka hålla optimal fart, men hittills har vi lyckats bra, säger Libby Greenhalgh, navigatör på Team SCA

Seglingen över Biscayabukten har varit tuff med kryss hela tiden, vindar på 15-20 m/s och höga vågor. Det är blött och båten stampar i sjön och tär på besättningarna. Troligtvis väntar en besvärlig natt, även om vind och sjö kommer att lugna sig. Vinden kommer enligt prognosen att vrida från nordost till mer ostlig, vilket i så fall betyder halvvind upp längst den franska kusten mot Lorient.

Foto: Anna-Lena Elled (Bild 1 och 2). Rick Tomlinson (Bild 3)

Info: www.teamsca.com.

Följ tävlingen på www.volvooceanrace.com

Ett vrak utanför Kastellholmen har dragit blickarna till sig vid extremt lågvatten. Men längs bottnen mellan Skepps- och Kastellholmen ligger det fullt av skeppsvrak och andra lämningar från olika epoker. Sjöhistoriska museets marinarkeologer undersöker nu området och redan första dagen hittade de flera okända vrak.

– Det här är rena skeppskyrkogården, säger Jim Hansson, marinarkeolog på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.

– Hela området är fullt med vrak. En hel del redan kända men redan första dagen träffade vi på flera okända lämningar. Här finns vrak av många slag och storlekar och rika kulturlager som kan berätta mycket om stadens och flottans historia, säger Jim Hansson.

En anledning till de många vraken är att fartyg sänktes på rad för att användas som brofundament. Det var också en plats där det var lätt att hugga upp och göra sig av med uttjänta fartyg. På 1600-talet flyttades flottans varv till Skeppsholmen (dessförinnan kallad Lustholmen). Här byggdes och förvarades många av flottans fartyg tills basen flyttades till Karlskrona. Men området rustades åter för skärgårdsflottan på 1700-talet. Flottan har sedan haft verksamhet här fram till 1969.

Marinarkeologernas kartläggning av det sydliga området mellan Skeppsholmen och Kastellholmen görs inför de geotekniska undersökningar med provborrningar som behövs för anläggningen av den nya tunnelbanesträckningen mellan Kungsträdgården och Nacka.
– Vi undersöker och dokumenterar området för att hitta säkra platser för borrningarna. Samtidigt hoppas vi få en tydligare bild av hur området sett ut och hur många vraken är. Det finns spännande uppgifter bland annat om att det ska ligga så kallade prisskepp från 1600- och 1700-talet här, säger Jim Hansson.

Idag fortsätter dykningarna.

Nu har det kommit fler detaljer om den första motorbåten från den anrika biltillverkaren Aston Martin. I Dubai presenterar företaget sin nya båt, som bland annat har ett nytt och innovativt ”sliding deck” och interaktiv röstkontroll av flera funktioner ombord.

Den nya båten byggs av holländska Quintessence Yachts och Aston Martin i samarbete. Det första exemplaret av båten kommer enligt planerna att bli färdigt i september i år.

Enligt information från Aston Martins högkvarter kommer den nya AM37 att visas i Armani Hotel i Dubai. Bland nyheterna märks en rad teknologiska finesser.

Den nya lösningen med ”sliding deck” är dock inte teknologisk. Den innebär att båtägaren på ett enkelt sätt kan täcka över hela båten efter en dag på sjön. Däcket består av tre kolfiberpaneler, som manövreras elektroniskt på AM37. Panelerna ligger normalt sett under akterdäck på båten och när sittbrunnen ska vara helt öppen syns de inte. På den stora bilden syns båten med toppen öppen.

Bland de teknologiska finesserna märks hanteringen och styrningen av båtens air conditioning, kyl och espressomaskin. Dessa kan startas med fjärrkontroll medan båtägaren är på väg till marinan. Kanske inte en helt revolutionerande idé, men ändå…

AM37 har även integrerad navigation och underhållningssystem med avancerade multimediafunktioner och röstkontroll. Hela kontrollsystemet är integrerat i en 15-tums HD touchscreen på instrumentpanelen.

Info: www.quintessenceyachts.com
Info: www.astonmartin.com

För alla som älskar Roslagen blir den årligen återkommande Roslagsfestivalen sommarens absoluta höjdpunkt. Festival på sju orter i Roslagen, artister, familjeaktiviteter, båt- och speedway tävlingar och mycket, mycket mer.

Under perioden 31 juli till 8 augusti 2015 går en mängd evenemang av stapeln i Roslagen.
Eller vad sägs om följande program:

31/7-1/8 SM i speedway, Rospiggarna i Hallstavik med familjeprogram. Hallstavik
firar liksom Holmens bruk 100 års jubileum så här blir det lite extra
festligt.

31/7 Elmstanatta gör comeback efter flera år uppehåll. Underhållning, knallar,
kanaldragkamp, affärerna har kvällsöppet och mycket mer.

1/8 Hamnkalaset i Norrtälje med artister, barnprogram och allt möjligt kul.

5/8 Öppet hav, båtlopp Gräddö, Grisslehamn till Öregrund. Alla som har en båt
som gör minst 25 knop är välkomna att anmäla sig.

5/8 Grisslehamnsfesten, depåstopp för ”Öppet hav”(öppet Roslagslopp),
underhållning och en mängd aktiviteter för hela familjen.

5/8 Furusundsdagen med bl a Timo Räsinen på Furusunds Värdshus på scen, prova
på SUP (stand upp paddling) cykeluthyrning och kajaker för halva priset.

7/8 Familjefest i Socitetsparken i Norrtälje stad. Kom och titta på båtarna som dagen
efter kör Roslagsloppet, se rundbanerace med olika klasser vid Pirens restaurang,
underhållning på scenen och mycket mer.

8/8 Roslagsloppet. Start på Gräddö, depå i Elmsta och målgång i Öregrund. I år ingår
även ett lopp för sk muskelbåtar som startar i Öregrund och går en bana över till
Mariehamn och därefter kommer tillbaka för målgång i Grisslehamn. Missa inte heller kändisklassen där du säkert känner igen förarana.

1/8 – 8/8 Båtveckan i Öregrund med festivaltält, artister, badkarsrace, familjedag, matchrace
och mycket mer.

8/8 Veterantraktordagen på Färsna gård i Norrtälje stad. Traktordragracing, visning av
veterantraktorer, servering, marknad och mycket mer.

Forts…

Missa inte att uppleva Roslagen under festivalen. Köp ett festivalpass och ta de av alla de erbjudanden som lokala och andra företag ger under festivalen. Mer information på hemsidan
www.roslagsfestivalen.se och www.roslagsloppet.com.

Varje ort arrangerar sina egna evenemang som alltså nu binds ihop till Roslagsfestivalen. Aldrig
förut har Roslagen kunnat erbjuda turister, sommargäster och boende ett så brett utbud av olika
aktiviteter.

De flesta av våra lokala restauranger har särskilda festivalmenyer så man kan både äta gott och
dricka gott. Behöver du hotellrum så boka i god tid.

Roslagsloppet direktsänds i Radio Roslagen 107,8 eller 104,1 och på web TV.(Radio Roslagen,
på You tube)
Vill du se båtarna i loppet i digital tracking så finns detta på webben. Hämta inkoggning på
www.roslagsloppet.com)

Perifa AB lanserar ytterligare en mobiltelefon under varumärket Doogee på den svenska marknaden. Den är extra väl skyddad mot vatten, stötar och damm.

Doogee tillverkas av KVD international i Kina, en koncern som tillverkar två miljoner mobiltelefoner per år. Fabriken är certifierad enligt både ISO 9001 och 14002 och uppfyller kraven enligt CTA, China Testing Alliance. De tillverkar både åt andra leverantörer, OEM och ODM, och under eget varumärke, Doogee.

All utveckling och tillverkning sker i egna fabriker och med egen personal.

Priserna genom försäljning utan mellanhänder ligger på väsentligt lägre nivåer än för de flesta smartphones på marknaden idag och ger kunderna nya möjligheter att byta abonnemang och telefon fritt utan att behöva binda sig i två år med högre kostnader. Samtliga modeller är olåsta och kan användas med valfri operatör. Alla modeller har dessutom plats för dubbla simkort. De har även Google Play och svenska menyer förinstallerade. Perifa AB är agent för den Nordiska marknaden.

Som komplement till de fyra tidigare modellerna lanseras nu en modell – Doogee Titans 2 – speciellt anpassad för den aktive. Den är extra skyddad mot vatten, stötar och damm. Dessutom har den ett av marknadens största batteri för smartphone, 4000 mAh. En taltid på 24 tim och passningstid på 16 dygn gör den oslagbar för ett aktivt friluftsliv, både till sjöss och på land.

Förutom den extra tåliga konstruktionen har den mängder av finesser som tillsammans med det avancerade operativet Android 5.0 Lollipop, gör denna telefon till något alldeles extra.

Vattentät högtalare och mikrofon samt ett tätat skydd för anslutningarna gör att regn och saltvattenstänk inte blir något problem längre. Plats för ett minneskort på upp till 64 Gb gör det möjligt att lagra upp till 10 000 låtar eller 50 filmer.

Dubbla SIM-kort gör det enkelt att skilja på arbetsliv och privatliv. Samtidig passning och enkel visning av vilket SIM samtalet kommer ifrån.

Snabbladdning som ger 50% på bara 1 timme, 3 gånger snabbare än en vanlig telefon. Detta tillsammans med det oslagbart stora batteriet gör att man nu slipper oroa sig för att inte ha ström så det räcker. Om det krisar för en annan telefon kan den till och med dela med sig av batteriet, kabel följer med.

Skärmen är 4,5 tum och extra ljusstark för att kunna läsas utomhus i solsken.

Kameran har mängder med finesser som 180 graders vidvinkel, röststyrning, automatisk motivföljning, bildstabilisering mm. 8 Mp bildsensor, selfiekameran har 5Mp.

Ytterligare en praktisk finess är den extra stora blixten som även kan användas som en kraftig ficklampa, den tål att vara påslagen längre tider utan att bli överhettad något som vanliga telefonblixtar inte klarar.

Pris 1 995 kr.

Info: www.doogee.se

Inför hösten 2015 presenterar finska Buster hela fem nyheter. Nya Buster Magnum E är en ny karakteristisk båt med trubbig för och glasfiberinredning.

Buster skriver i sin pressrelease att de ”har fokuserat hela vår 50-åriga erfarenhet, kombinerad med insikterna vi fått genom de 4 000 Buster Magnum vi har byggt, för att introducera en ny, värdig medlem med glasfiberdäck till aluminiumbåtarnas kungliga familj”.

Bland nyheterna i Buster Magnum E märks en mellandörr mellan konsolerna som hanteras med enhandsgrepp, en riktigt stor badplattform, snabb självlänsning och unika lösningar som förenklar passagen i för och akter. Båten har bland annat försetts med en dörr ut till akterdäck.

Den nya modellen är inspirerad av framgången med Magnum M5. Detta märks bland annat på ett nytt, sportigt men säkert och mycket sjödugligt skrov. Båten är en djup V-vinkel i aktern, fyllig för, samt låg tyngdpunkt. Detta bidrar till fina köregenskaper utan att göra båten rank vid bryggan. Ett lätt totaldeplacement och optimal viktplacering i längsled bidrar till den sportiga känslan i skrovet.

Det breda motoreffektområdet (150–225 hk) gör det möjligt att skräddarsy ett lämpligt båt- och motorpaket oavsett om tyngdpunkten ligger på rent nöje, ekonomiska skärgårdsturer eller fartfylld vattensport.

Tekniska fakta
Personer: 8
Bärighet: 795 kg
Längd: 6,43 m
Bredd: 2,47 m
Djup: 0,37 m
V-Botten: 21°
Vikt: 1050 kg (utan motor)
Motoreffekt: 150-225 hk
Rigglängd: XL
Bränsletank: 240 l
CE-klass: C
Max hastighet ca: 45+ knop

Klockan 15.00 idag gick startskottet för den åttonde etappen av Volvo Ocean Race från Lissabon till Lorient och det var återigen spanska MAPFRE som fick den bästa starten. Tävlingen får nu en annan karaktär på vägen norrut mot den stora målgången i Göteborg om två veckor.

Dongfeng Race Team ligger trea i resultattavlan med sex poäng upp till ledarna Abu Dhabi Ocean Racing. Det kinesiska laget med Martin Strömberg ombord har siktet inställt på att ta in poäng och för det krävs ett toppresultat i Lorient.

– Vi måste skärpa till oss lite, vi har haft ett par motgångar det senaste men det är dags att vända den trenden och vi vet att vi kan vara med och slåss om segern, säger Martin Strömberg.

Den 647 Nm långa etappen inleds med lätta vindar men på vägen norrut och i Biscayabukten förväntas vinden öka kraftigt.

– Även om det är en kort sträcka kan det här bli den tuffaste etappen hittills för vi kommer behöva kryssa i hård vind och stora vågor, säger Strömberg.

Svenskbåten Team SCA gjorde en storstilad upphämtning i gårdagens In-Port Race i Lissabon och seglade upp sig till fjärde plats efter sin tjuvstart. Nu vill de för första gången nå prispallen i en etapp.

– Vårt mål är att segla båten så bra som vi vet att vi kan göra, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled. Vi måste hänga på resten av fältet och försöka utnyttja de möjligheterna som dyker upp under vägen. Vi är som bäst när vi är mitt i smeten och nyckeln för oss är att aldrig släppa taget.

– Det blir sannolikt väldigt jämt från start till mål. En av utmaningarna under de sista etapperna blir att hushålla med krafterna så att man inte går in i väggen utan kan ge 100 procent ända in i mål.

Enligt Gonzalo Infante, Volvo Ocean Race officiella meteorolog, går tävlingen nu in en ny fas med korta etapper närmare land.

– Nu blir det kustnära segling och ett helt annat spel med vädret, säger Infante. Hög- och lågtrycksområden kommer fortfarande tas med i beräkningen men nu är det viktigaste att läsa av topografin runtomkring och hur den påverkar vindar, strömmar och vågor.

– Nu handlar det om små förändringar i hur vindar vrider, ökar, konvergerar och divergerar som modern teknologi har svårt att förutspå. I det spelet har datorer svårt att mäta sig med en skarp hjärna.

Målgången i Lorient är beräknad till 9–10 juni. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 3 personer omkom under maj 2015 jämfört med 10 personer under maj förra året.

Totalt har 21 personer omkommit 2015 genom drunkning jämfört med 30 under de första fem månaderna förra året.

2015 maj 2014
– is 2
– bad 4
1 fritidsbåt 1
2 övriga 3
3 totalt 10

Kort sammanställning över omkomna genom drunkningsolyckor i maj

16/5 Fritidsbåt
Drevnäs, Storsjön, Sandviken, X-län
En 64-årig man har drunknat efter att ha fallit i vattnet från en gummibåt utanför Drevnäs badplats i Storsjön. Boende i närheten hade sett mannen ge sig ut i en gummibåt. När de såg att bara fören på båten stack upp cirka 150 meter ut anade de oråd. Räddningstjänsten ryckte ut och hittade den döde mannen i strandkanten. Mannen hade enligt uppgift flytväst på sig.

23/5 Övriga
Strömpilsplatsen, Umeälven, Umeå, AC-län
En 22-årig man har hittats drunknad i Umeälven. Mannen har varit försvunnen sedan i mars. Hur mannen hamnat i vattnet är oklart. Polisen misstänker inget brott.

25/3, Övriga, trädgårdsdamm
Ljugarn, Gotland, I-län
En man i 80-årsåldern har hittats drunknad i en trädgårdsdamm i Ljugarn på Gotland.
Mannen fördes till Visby lasarett, men hans liv gick inte att rädda.

Lördagen 13 juni är det dags för GSYS Big Boat Race i centrala Stockholm. GSYS Big Boat Race är en regatta för segelbåtar över 48 fot (15 meter) med Scandinavian Photo som huvudsponsor. Under tävlingen finns Scandinavian Photo på plats och visar produkter tillsammans med leverantörer.

Kappseglingen startar vid Beckholmen och går via Nacka Strand och Fjäderholmarna, vidare till Gåshaga innan målgång vid Gamla Stan. Start sker kl. 11.00 lördagen 13 juni och banan beräknas vara cirka fyra timmar lång. Omkring hundra deltagare finns med på de tävlande båtarna.

Scandinavian Photo finns på plats mellan Gröna Lund och Beckholmen under hela tävlingen tillsammans med leverantörer som erbjuder möjligheten att testa fotoutrustning på plats.

Foto: Gamla Stans Yacht Sällskap

Om Gamla Stans Yacht Sällskap
Gamla Stans Yacht Sällskap, GSYS, grundades av Jan Stenbeck 2 000. Numera är ändamålet att utveckla segling i innerstan, driva team racing samt skapa seglingscentrum i Stockholm.

Framtidens besöksservice har kommit till Västsverige. I sommar hjälper 200 lokala ”InfoPoints” i kommunerna i Skaraborg och Bohuslän turister att hitta aktiviteter och förhoppningsvis stanna längre på orten. Den 4 juni medverkade Turistrådet Västsverige vid invigningen av Vara kommuns första InfoPoint, belägen på Vara Bibliotek.

Vad är då en InfoPoint? Ann-Sofie Strömbäck, affärsutvecklare på Turistrådet Västsverige, som på torsdagen invigningstalade på Vara Bibliotek, har svaret.

– InfoPointen fungerar som Turistbyråns förlängda arm ut till där besökarna naturligt befinner sig. Det kan vara ett hotell, ett café, en mack eller som i Vara, ett bibliotek. Personalen ska kunna erbjuda information och tips till besökarna och helt enkelt göra det lättare att vara gäst. VI jobbar efter devisen Framtidens värdskap, som ska genomsyra hela arbetet, säger Ann-Sofie Strömbäck.

Sommaren 2015 görs en storsatsning på att införa InfoPoints. I sommar kommer uppemot 200 platser i Skaraborg och Bohuslän att agera InfoPoints. Det började som ett projekt i bland annat Skaraborg, men börjar nu bli en nationell företeelse. Bakom satsningen i Västsverige står både Skaraborgs kommunalförbund och Turistrådet Västsverige. Varje InfoPoint har en huvudman i form av den lokala turistbyrån. Turistbyråerna i Skaraborg och Bohuslän välkomnar det nya initiativet.

– Dagens resenärer tar reda på mycket mer om sina besöksmål i förväg än vad man gjorde förr, vilket gör att man inte besöker just den lokala turistbyrån i samma utsträckning som tidigare. Dessutom finns kartor och information alltid tillgängligt i mobiltelefonen. Trots det så är det många som uppskattar att få prata med en fysisk person, som kan fungera som inspiratör och som kan hjälpa till, och där har InfoPointsen en viktig roll, säger Annelie Nithander, turistchef, Destination Uddevalla och affärsutvecklare för InfoPoints i Bohuslän.

Göta kanalsäsongen har fått en mycket stark inledning sedan öppningen den 4 maj. Antalet fritidsbåtar, som har valt att gå tidigt på säsongen, har ökat med totalt 27 %

i jämförelse med samma period förra året. Den mest uppseendeväckande ökningen, 425 procent, utgörs av de båtar som har valt en produkt med högre pris, som innebär en snabb transport genom kanalen.

– Vi är mycket nöjda med att vi, så här långt, har uppnått vårt mål med att bredda säsongen, säger Anders Donlau, VD för Göta kanalbolag. Vi har gjort förändringar i vår prislista och utvecklat våra olika erbjudanden.

Det är oerhört intressant att se att den största ökningen ligger på vår mest unika och högst prissatta produkt, Göta kanal Express. 42 båtar, mot totalt 8 under hela 2014, har hittills valt att få en snabb och exklusiv transport genom kanalen, som ett alternativ till att ta båten till exempel på lastbil.

– Nu ser vi fram mot högsäsongen, det blir en intressant sommar, och det ska bli spännande att se om det blir ytterligare förändringar mellan olika säsonger, avslutar Anders Donlau.

Kanalbolaget lanserar samtidigt en kundklubb för sina trognaste kunder. Går man kanalen ofta, kommer man att få ett reducerat pris i en stigande skala.

Info: www.gotakanal.se

Marginalerna var på den spanska båten MAPFREs sida i dagens In-Port Race i Lissabon. Efter en bra start seglades de ikapp av Abu Dhabi Ocean Racing som tillslut bara var en sekund efter i mål. I morgon startar den åttonde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15.

Svenskbåten Team SCA vara nära på att få en perfekt inledning på racet men tjuvstartade och tvingades därefter vända och passera startlinjen på nytt. MAPFRE lyckades sticka iväg med en liten marginal till motståndarna som de senare utökade under första två varven runt banan.

Men Abu Dhabi Ocean Racing kom ikapp, utmanade det spanska laget om ledningen på den sista sträckan mot mållinjen och gick nästan om. Efter en perfekt gipp innan mållinjen kunde MAPFRE, som också vann det senaste hamnracet i Newport, ta hem sin andra raka seger i ett In-Port Race med en sekunds marginal.

– Vi är väldigt nöjda med dagens race, vi kände ingen extra press i slutet av racet för det är sådana situationer vi gillar, säger MAPFREs skeppare Iker Martinez.

Team Alvimedica (USA/TUR) kunde ohotat säkra tredjeplatsen. SCA seglade efter tjuvstarten ikapp fältet och gick i mål som fjärde båt samtidigt som Team Vestas Wind fick ett straff för att de seglade på märket vid mållinjen.

– Konkurrensen är väldigt hög så man måste pressa sig och tyvärr var vi precis över linjen vid starten den här gången, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Men vi visste att vi skulle få chanser att komma tillbaks och vi seglade om tre båtar på tre varv så vi är nöjda.

Dongfeng Race Team var länge med och slogs i mitten av fältet men föll ner till botten under sista varvet. Martin Strömbergs slutade näst sist och åkte därför ner från fjärde till sjätte plats i Volvo Ocean Race In-Port Race Series. Team SCA behåller sin tredjeplats i In-Port-serien.

Starten för den åttonde etappen från Lissabon till Lorient, Frankrike går imorgon klockan 15.00 och kan ses i direktsändning på www.volvooceanrace.com!

Resultat In-Port Race i Lissabon
1. MAPFRE 14:59:39 -1pt
2. Abu Dhabi Ocean Racing 14:59:40 -2pts
3. Team Alvimedica 15:05:07 -3pts
4. Team SCA 15:08:38 -4pts
5. Team Brunel 15:09:44 -5pts
6. Dongfeng Race Team 15:13:07 -6pts
7. Team Vestas Wind 15:15:14 -7pts

Resultat Volvo Ocean Race In-Port Race Series
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 21p
2. Team Brunel – 25p
3. Team SCA – 28p
4. Team Alvimedica – 31p
5. MAPFRE – 32p
6. Dongfeng Race Team – 33p
7. Team Vestas Wind – 59p

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Ett nytt klimatarkiv visar att ett varmt klimat i norra Europa kan drabbas av en plötslig avkylning till följd av störningar i den Nordatlantiska havscirkulationen och Golfströmmen. Detta visas i en ny studie publicerad i Quaternary Science Reviews, som undersöker klimatutvecklingen i norra Europa för omkring 120 000 år sedan.

Den undersökta perioden, kallad Eem, inträffade före den senaste istiden och karaktäriserades av temperaturer högre än dagens över stora delar av jorden. Klimatutvecklingen under Eem är därför jämförbar med ett framtida varmare klimat.

Studier av fossila växter och insekter, bevarade i geologiska avlagringar i norra Finland, avslöjade en abrupt avkylning som inträffade i ett i övrigt varmare klimat. Under denna avkylning minskade temperaturen med 2–4 °C och för blev låg under en period på 500–1000 år. Jämförelser med studier gjorda på havsbottensediment från Norska Havet och Nordatlanten indikerar att den abrupta avkylningen kan kopplas till en plötslig bromsning av djupvattenbildningen i Nordatlanten och en minskning av den nordliga utsträckningen av Golfströmmen som transporterar värme till norra Europa.

De nya uppgifterna visar att plötsliga förändringar i klimatet inträffade vid det senaste tillfället jorden präglades av temperaturer betydligt högre än dagens.

– Detta kan ha framkallats av att smältvatten från den Grönländska inlandsisen orsakat störningar i den Nordatlantiska havscirkulationen. Även om den exakta mekanismen bakom den plötsliga avkylningen är oklar, påvisar studien risken för plötsliga och storskaliga förändringar i klimatet omkring Nordatlanten under en fortsatt global uppvärmning, säger Karin Helmens vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet.

Studien genomfördes av en internationell forskargrupp ledd av Docent Karin Helmens från Stockholms universitet och Bolincentret för klimatforskning (Sverige). Gruppen inkluderar också forskare från Helsingfors universitet (Finland), Bergens universitet och Bjerknescentret för klimatforskning (Norge), Friauniversitetet i Amsterdam samt Amsterdams universitet (Nederländerna).

Studien “Major Cooling Intersecting Peak Eemian Interglacial Warmth in Northern Europe”: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277379115002231

Forskare: Karin F. Helmens, J. Sakari Salonen,Anna Plikk, Stefan Engels, Minna Väliranta, Malin Kylander, Jo Brendryen, Hans Renssen.

Bavaria har lanserat sina nya modeller Sport 300 och Sport 330. Båtliv har kört båda båtarna utanför Neustadt i Nordtyskland. Båda båtarna är mycket intressanta för Sverige trots att de har ganska lika koncept.

Den mindre Sport 300 är en helt öppen båt. Trots sina kompakta mått är den rymlig tack vare en smart disposition. Båten finns med eller utan targabåge och med en rad olika motoralternativ.

Vi körde en båt med 2×5,0 liter V8 bensin, vilket troligen inte blir den vanligaste kombinationen i Skandinavien. Båten gjorde dock över 40 knop på topp och uppförde sig som en riktig sportbåt med snabb reaktion och bra acc.

Samma sak med den större och mer voluminösa Sport 330. Här finns väldigt gott om plats för hela familjen som vill ut på båtsemester. Vi uppskattar särskilt den öppningsbara toppen, som ger volymkänsla och ljus i överflöd.

Även Sport 330 var utrustad med dubbla V8 bensin à 260 hk, vilket gav en toppfart på cirka 35 knop.

Info: www.bavariasverige.se

Tekniska fakta
Sport 300
Längd: 8,95 m
Bredd: 2,99 m
Vikt: 4 700 kg

Sport 330
Längd: 10,06 m
Bredd: 2,99 m
Vikt: 5 888 kg

Motorval:
Mercruiser Benzinmotoren Mercruiser Gasoline Engines
1 x 6.2 MPI DTS Brav. III (1 x 320 PS/hp, 1 x 235kW) 1 x 6.2 MPI DTS Brav. III (1 x 320 PS/hp, 1 x 235kW)
2 x 4.5 MPI DTS Brav. III (2 x 250 PS/hp, 2 x 184 kW) 2 x 4.5 MPI DTS Brav. III (2 x 250 PS/hp, 2 x 184 kW)
Volvo Penta Benzinmotoren Volvo Penta Gasoline Engines
1 x V8-350 (1 x 350 PS/hp, 1 x 257kW) 1 x V8-350 (1 x 350 PS/hp, 1 x 257kW)
1 x V8-380 (1 x 380 PS/hp, 1 x 279kW) 1 x V8-380 (1 x 380 PS/hp, 1 x 279kW)
2 x V6-225 (2 x 225 PS/hp, 2 x 165kW) 2 x V6-225 (2 x 225PS/hp, 2 x 165kW)
Volvo Penta Dieselmotoren Volvo Penta Diesel Engines
1 x D4-260 EVC (260 PS/hp, 1 x 191 kW) 1 x D4-260 EVC (260 PS/hp, 1 x 191 kW)
2 x D3-220 EVC (2 x 220 PS/hp, 2 x 162kW) 2 x D3-220 EVC (2 x 220 PS/hp, 2 x 162kW)

Sport 330

Idag klev H.K.H. Kronprinsessan Victoria ombord på Team SCA för en fartfylld seglats med Volvo Ocean Race i Lissabon.

Kronprinsessan fick styra den svenskflaggade båten Team SCA under ett träningsrace inför den näst sista etappen av kappseglingen runt jorden.

Upplevelsen föll henne uppenbarligen i smaken och vid ett tillfälle ropade hon ” Jag älskar det – vi har vind” till reportrar i närheten.

Team SCA är den första kvinnliga besättningen i tävlingen på tolv år och nu återstår två etapper innan Volvo Ocean Race 2014–15 avslutas i Göteborg 21–28 juni.

Kungafamiljen känner väl till Volvo Ocean Race, världens största havskappsegling, och Prins Carl Philip besökte Team SCA när tävlingen startade i Alicante i oktober 2014. Kronprinsessans bror gick ett steg längre under sitt besök eftersom han då klättrade upp i masten på den kinesiska båten Dongfeng Race Team för att ta en selfie.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg om drygt två veckor. Detta firas med en stor folkfest i Göteborg 21–28 juni.

Nu finns IVL Svenska Miljöinstitutets årsredovisning för 2014 att ladda ner och läsa. IVL:s forsknings- och utvecklingsverksamhet kan se tillbaka på 2014 som ett framgångsrikt år. Behoven av tillämpad forskning och utveckling på hållbarhetsområdet ökar snabbt i samhället.

Under 2014 togs ett viktigt steg för IVL genom att ett kontor inrättades i Malmö. Satsningen är ett led i IVL:s planer på tillväxt och på att vidareutveckla FoU-arbetet inom området hållbar stadsutveckling.

Den 1 juli 2014 tog IVL också över det internationella EPD-systemet för certifierade miljövarudeklarationer. Det innebar att IVL ytterligare stärkte positionen som ledande inom livscykelanalyser (LCA), systemanalys och miljövarudeklarationer. IVL startade sin LCA-verksamhet redan 1990 och har idag cirka 50 medarbetare som arbetar med LCA-tillämpningar i sin dagliga verksamhet på uppdrag av företag och organisationer.

I årsredovisningen för 2014 kan du också läsa om några aktuella projekt som IVL arbetar med, bland annat i Kina där IVL har haft verksamhet i mer än 25 år. Under rubriken ”Nya krafter växer fram i Kina” berättar vi om den ökande miljömedvetenheten som växer fram hos den kinesiska befolkningen. Det har lett till en ny typ av projekt, där ett exempel är i den kinesiska provinsen Guizhou där IVL arbetar med att förbättra människors miljörättigheter.

Vi berättar också om mikroskräp i haven – ett nästan osynligt men inte desto mindre växande och allvarligt miljöproblem. Forskningen kring mikroskräp, som sedan 2013 ingår i IVL Svenska Miljöinstitutets satsning på forskning inom marina miljöer, har fått stor uppmärksamhet det senaste året.

Info: http://www.ivl.se/

Engelska Digital Yacht har tagit fram en ny och mycket känslig HDTV-antenn för användning i båtar. Den nya antennen – DTV 100 HD TV har en rejäl förstärkare och ska ge en stabil bild i båtens system.

Antennen kan monteras antingen på en egen ställning eller på ett standardrör. Den kan användas med både 12V och 24V och har en egen diameter på 28 cm.

Enligt företaget gör den kraftfulla antennförstärkaren att antennen kan ta åt sig även av den allra svagaste signalen. Antennen ska vara enkel att installera och går att rikta åt flera håll för att få bästa mottagning.

DTV100 kostar £125/EUR180 plus moms.

Info: www.digitalyacht.co.uk

De två äventyrarna Oskar Kihlborg och Sören Kjellkvist ger sig ut på lång paddeltur på Östersjön. Planerad start 4 juni. Med sig har de små finmaskiga håvar där de för Stockholms universitets räkning ska samla in de mikroplaster som flyter runt i vårt hav. Syftet är att uppmärksamma problemen med mikroplaster, framför allt de helt onödiga som finns i skönhetsprodukter.

Varje år släpps närmare 40 ton mikroplast ut till Östersjöns avrinningsområde från vår användning av olika kroppsvårdsprodukter som skrubbkräm, duschgel och tandkräm. Det har Baltic Eye-forskaren Katja Broeg vid Stockholms universitets Östersjöcentrum räknat ut.

– Utsläppen från kroppsvårdsprodukter utgör en förhållandevis liten del av all mikroplast som hamnar i Östersjön, berättar Katja. Men det är samtidigt ett problem som faktiskt går jämförelsevis lätt att åtgärda. Det finns fullgoda alternativ, och flera stora företag har redan börjat byta ut plasten i sina produkter. Om människor slutar använda produkter som innehåller mikroplast, då kan vi strypa dessa utsläpp helt och hållet.

Man måste veta för att kunna

Det är för att göra vanliga konsumenter uppmärksamma på problemet som äventyrarna Oskar och Sören ger sig ut på denna mödosamma tripp där man står upp hela tiden när man paddlar den ranka brädan. Ingen har tidigare paddlat den här sträckan på stand up paddleboard (SUP), och någon följebåt har de inte.

– Som konsument har du ett val, säger Oskar. Du kan helt enkelt välja produkter och märken som inte innehåller plast. Men då måste du förstås veta om att det är ett problem. Det är för att nå ut till fler människor med det budskapet som vi gör det här. Och för att det är ett kul äventyr så klart!

Oskar Kihlborg har sedan tidigare ett stort engagemang för Östersjöns miljö, och vill med sina äventyr hjälpa forskarna att nå ut med den kunskap som finns. Det finns en växande oro bland forskare för att mikroplast kan orsaka stor skada i den marina miljön.

Håvar hem plasten

Under paddlingen kommer äventyrarna att släpa efter sig små håvar som konstruerats av Institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi. Där har forskarassistenten Sofia Bejgarn hjälpt till att förbereda provtagningen och de analyser som sedan ska utföras. Forskningen kring hur mycket mikroplastskräp som finns i Östersjön är relativt ny och de halter som uppmätts hittills har ofta visat sig betydligt högre än vad man tidigare trott.

– Vi testade tidigt i en flödestank här på universitetet hur mycket tyngre det blir att paddla med olika design på håven och hur den påverkas av strömmarna från brädan. Det ser ut att fungera bra nu, så det ska bli väldigt spännande att se hur mycket plast som samlas upp, säger Sofia.

Paddlingen ska enligt planen gå mellan Stockholm och Visby. Riktningen och den mer detaljerade färdplanen hänger förstås på väder och vind.

– Vi räknar med att hela färden kommer att ta 14 dagar, berättar Sören. Den besvärligaste biten kommer förstås att vara den långa sträckan över öppet hav, då det blir många timmar i sträck på brädan.

– Äh, du sade ju att det skulle bli lätt, skrattar Oskar.

Följ äventyret
Blogg från resan: http://meningenmedlivet.nu/2015/index-5.html

Följ dem live: www.gsattrack.com/anonymous/sarinfo001

Läs mer om äventyrarna: :
Oskar Kihlborg: http://www.kihlborg.se/
Sören Kjellkvist: http://meningenmedlivet.nu/2015/index-6.html

Oskar Kihlborg och Baltic Eye i Nyhetsmorgon i TV4http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/dina-hygienprodukter-f%C3%B6rst%C3%B6r-%C3%B6stersj%C3%B6n-3150012

Tre av båtarna i Volvo Ocean Race – Team SCA, Dongfeng Race Team och MAPFRE – har tilldelats straffpoäng för regelbrott de gjort under den senaste etappen från Newport till Lissabon.

Den oberoende tävlingsjuryn som utsetts av ISAF (Internationella Seglarförbundet) fattade under ett möte i Lissabon idag ett beslut angående de protester som lyfts mot tre lag under den sjunde etappen av Volvo Ocean Race 2104-15.

Team SCA (Sam Davies/GBR), Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) och MAPFRE (Ike Martínez/SPA) erkände alla tre att de seglat i fel riktning i en kontrollerad trafikzon (TSS – Traffic Separation Schemes) efter starten i Newport.

Juryn beslutade att de tre lagen tilldelas var sitt straffpoäng som läggs på deras totala poängräkning. Tävlingen går ut på att samla så få poäng som möjligt.

Team SCA tilldelades dessutom ett extra straffpoäng för att de vid ett annat tillfälle seglade innanför en banavgränsning. Se tävlingens anslagstavla för en fullständig förklaring av regelbrotten.

Beslutet betyder att avståndet för Martin Strömberg och hans Dongfeng Race Team upp till totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing ökar med ett poäng. Nu skiljer det sex poäng mellan de två lagen.

Det kinesiska laget Dongfeng faller efter sitt straff också ner från andra till tredje plats. Med 22 poäng har de samma resultat som Team Brunel men det nederländska laget har en fördel av att ligga bättre till i Volvo Ocean Race In-Port Series och går därför upp till andraplatsen.

MAPFRE har efter straffet 27 poäng, samma resultat som Team Alvimedica som tack vare ett bättre resultat i In-Port-serien klättrar upp till fjärde plats.

Alla de straffade lagen erkände sina överträdelser i förhör med tävlingsjuryn. Som förmildrande omständighet hävdade de att det funnits oklarheter om hur tydligt TSS-zonerna märkts ut och kring vilken vinkel som det var tillåtet att segla genom dem.

– Detta gav oss ingen fördel, det var ett ärligt misstag, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies. Det fanns ingen båttrafik i området vid tillfället så det var ingen säkerhetsfråga.

Juryn fick bevis från Tävlingsledaren Jack Lloyd som sa att regelbrotten skett under inledningen av den 2800 sjömil långa etappen över Atlanten som startade den 17 maj.

Överträdelserna upptäcktes av personalen i tävlingens Race Control och bekräftades av de positionsrapporter som skickas från besättningarna själva.

Trotts detta beslut är tävlingen långt ifrån avgjord. Nu när det danska laget Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) är tillbaks finns det ytterligare ett lag som gör att de jagande besättningarna kan komma ikapp Abu Dhabi Ocean Racing fram till tävlingen avslutas i Göteborg 21-28 juni.

Den kommande etappen till Lorient, Frankrike inleds på söndag den 7 juni klockan 15.00 och dagen innan seglas ett In-Port Race i Lissabon.

Italienska Benettis senaste yacht – fb801 M/Y Vica – är en 50 m lång konstruktion där varvet för första gången förenar plast och aluminium. Hela skrovet är byggt i plast medan överbyggnaden är gjord i aluminium. Yachten har dessutom mycket stora däcksytor och tre separat balkonger.

Trots att kunden som har köpt den 50 m långa M/Y VICA har mycket detaljerade åsikter om yachtens utformning har varvet lyckats lösa detta. Lösningen består till stor del av ett flexibelt formsystem där plasten kan formas enligt designerns krav.

Det här är en yacht anpassad för att användas i Medelhavet. Den har stora öppna däcksytor både i fören och i aktern och överst ett enormt stort soldäck.

De yttre linjerna karakteriseras av höga fönsterytor som inte bara är till för att vara en del av designen utan även släpper in mycket ljus i yachten. En unik lösning är tre stora öppningar. Den första är placerad nära aktern för att sjösätta och hantera tenderbåten, den andra tjänstgör som badplattform och den tredje är en öppning till nedre däck för att släppa in luft och ljus.

En annan speciallösning i den här båten är en automatisk landgång ner till havsnivån, exklusivt för ägaren.

FB801 M/Y VICA är designad för att klara 500 tonsgränsen är byggd av Benetti yacht. Hon har fyra däck som är sammanlänkade av en centralt placerad trappa som har ingångar till eleganta lobbies och övriga utrymmen ombord. Förutom de fyra däcken har yachten även ett undre däck för motorer, servicefunktioner, hålltankar och tvätt.

Inredningen är klassiskt fördelad på fyra gästkabiner, ägarkabinen på huvuddäck och ytterligare en kabin på övre däck.

Inredningen är helt designad av Benetti under ledning av Mariarosa Remedi och i samarbete med kundens egna designers. Träarbetena är varma i körsbär med olika sorters ytbehandling.

Båten har alabasterpelare, LED-belysning och ett ljussystem som kontrolleras via iPad.

Benetti FB801 M/Y VICA har ett ganska traditionellt deplacerande skrov med två CAT C32 Acert dieselmotorer à 970 kW, vilket är väl avvägt för hennes 498 gross tons. Hon har en räckvidd på 4 000 Nm vid 12 knop, men kan nå toppfarten 15,5 eller marscha vid 14 knop med motorerna på 85% belastning.

Stabilisatorerna kommer från Naiad.

Info: www.benettiyachts.it

Tekniska fakta
Längd: 49,80 m
Bredd: 9,26 m
Djupgående: 2,70 m
Bränsle: 64 000 liter
Vatten: 11 500 liter
Motorer: CATC32 ACERT 970kW@ 1.800rpm
Backslag: ZF mod. 3351
Generator: 1x Kohler 150EFOZDx 150ekW1 x Kohler 125EFOZDx