Nyheter

Det 93 000 m2 stora evenemangsområdet i Frihamnen är fullproppat med aktiviteter under Volvo Ocean Race-veckan. För den som gillar att testa nya saker hittas aktiviteter som prova på-segling, besök på tävlingsbåtarna och blokart i programmet.

Sporten blokart, som enklast kan beskrivas som att vindsegla på land med hjälp av en gokartsliknande farkost med ett vindsurfingsegel, kommer från Nya Zeeland och har funnits i Sverige i drygt ett och ett halvt år. Sverige är redan regerande Europamästare och allt fler får upp ögonen för den fartfyllda sporten.

– Blokart är något för alla, den är enkel att köra och passar alla åldrar. Jan Fagerberg, som tog EM-guld i år är till exempel 70 år, säger Jonas Bourghardt, ansvarig för Blokart Sweden. Under Volvo Ocean Race kommer besökare att kunna testa på blokart på en uppbyggd bana i Race Village.

För den som aldrig provat segling finns ett gyllene läge att få en lektion av seglingsinstruktörer från Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS.

– Vi kommer att finnas på plats alla dagar under Volvo Ocean Race och erbjuda lektioner i bassängen mitt i Race Village, precis där tävlingsbåtarna kommer att vara, säger Ia Kjellsdotter, projektledare på GKSS Event.

Prova på-seglingen kommer att vara accessjollar, vilket är en lätthanterlig båt som alla kan segla, oavsett funktionsvariation. Seglingskurserna fortsätter även kvällstid mellan 20-22, men med ett annorlunda koncept som fått namnet Love Boat. Under tisdagen och onsdagen kommer även dejtingsajten Happy Pancake att vara på plats för att matcha ihop seglingssugna singlar.

– Vår tanke med konceptet är ”kom och möt din kärlek i Frihamnen”. Antingen kommer du ensam så matchar vi ihop, eller så tar man med sig den man varit gift med i 25 år för en romantisk dejt, säger Ia Kjellsdotter.

Söndagen den 28 juni mellan klockan 10.00-16.00 finns ett unikt tillfälle att få kliva ombord på de sju tävlingsbåtarna och se hur teamen levt under de nio månader som tävlingen pågått.

I Volvo Ocean 65 Cross Section kan man under hela veckan se och känna på en fullskalig modell av tävlingsbåtarna. I tältet som kallas The Dome kan besökare också uppleva ”Another Day at The Office”, en 40 minuter lång informationsshow med ett quiz om vardagen på havet under Volvo Ocean Race.

För att se hela programmet med alla aktiviteter och tider, besök: http://volvooceanracegoteborg.com/sv/folkfesten

Volvo Ocean Race 2014-15, världens största havskappsegling, startade i oktober 2014 i Alicante, Spanien. Efter att ha seglat 39 000 sjömil runt jorden under nio månader avslutas tävlingen i Göteborg 21-28 juni. Under veckan arrangeras en stor folkfest på Frihamnen med artister och publikaktiviteter och den 27 juni avgörs ett sista In-Port Race i inloppet till Göteborgs Hamn.

Tre svenska medaljchanser när Världscuptävlingen i segling i Weymouth, England avslutas imorgon. Bland dem en sensation.

Imorgon avslutas världscupen i Weymouth. Efter en mycket imponerande insats under den gångna veckan ligger Victor Bergström och Viktor Västernäs på mycket imopnerande tredjeplats inför den avslutande medaljfinalen i 49er klassen. Även OS-guldmedaljören från London OS Max Salminen och suveränen Jesper Stålheim ligger på var sin fjärdeplats med medaljläge inför morgondagens seglingar i Finnjolle respektive Laserklassen.

– Med fem besättningar i finalen och tre som slåss om medaljerna så står de svenska seglarna verkligen starkt. Speciellt roligt är det ju att det är två “nya” besättningar, Bergström/Västernäs och Salminen som nu för första gången slåss om pallplatser. Det gör att vi i år har haft besättningar på denna nivå i sex av OS-klasserna, säger Svenska Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare. Och det är flera som vill fram,helt fantastiskt, avslutar Magnus.

I 49er klassen är ställningen följande inför den avslutande medaljfinalseglingen:
1. Burling/Tuke – NZL- 34p (vinnare)
2. Hansen/Perobski – NZL – 54p
3. Bergström/Västernäs – 64p
4. Pink/Bithell, GBR – 70p

Detta innebär att svenskarna som bäst kan ta ett silver och som sämst tappa till en fjärdeplats. – De är fantastiskt nöjda även om de idag tappade ledartröjan. Att det överhuvudtaget hade den var ju klart över förväntan, och de tappade den berodde enbart på att de andra seglade så starkt (Burling), säger Magnus Grävare.

I Finnjolle är ställningen:
1. Scott – GBR – 8p
2. Junior – NZL – 14p
3. Murdoch – NZL – 23
4. Max Salminen – SWE – 35
5. Lobert – FRA – 42p
6. Cornish – GBR 48p

Max kan som bäst ta bronset.

I Laserklassen är det otroligt jämt och allt kan hända. Jesper Stålheim ligger fyra med chans att ta guldet.

– Jesper lite besviken idag, och tycker inte riktigt undanvindarna stämmer och inte kryssfarten heller för den delen.

Övriga svenskar i morgondagens medaljfinal:
Laser Radial: Josefin Olsson 7:a och kan bli 4:a som bäst.
49erFX: Ericson/Klinga ligger 10:a och kan bli 8:e besättning som bäst

I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Hyères, Weymouth/Portland samt Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i Abu Dhabi.

Den unga besättningen ombord på Team Alvimedica var snabbast i dagens In-port Race i Lorient, Frankrike. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team slog sig in på en tredjeplats efter en tät slutspurt.

Efter en väldigt jämn start i dagens In-port Race seglade Team Alvimedica ut på högersidan av banan på det första kryssbenet vilket visade sig vara ett vinnande vägval. Båten, som tävlar under både amerikansk och turkisk flagg, hade ledningen under de tre varven runt banan och tog hem en säker seger.

– Vi fick en bra start och efter det var det enkelt att segla enligt vår plan och fokusera på att undvika misstag, säger Team Alvimedicas skeppare Charlie Enright.

Bakom Alvimedica var det desto jämnare med sex båtar som allihop var med och slogs om pallplatserna vid något tillfälle. Team SCA och Team Vestas Wind fick göra straffvändningar vid första rundningen medan Dongfeng Race Team seglade upp sig från att vara sist efter starten.

Vid den sista rundningen delade fältet upp sig med Martin Strömbergs lag, MAPFRE och Team Vestas Wind på högersidan av banan och Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Team SCA på motsatt sida. Återigen visade sig högersidan vara bäst och MAPFRE flög fram till att ta andraplatsen samtidigt som Dongfeng kom trea strax före Abu Dhabi.

– Vi kom tillbaks efter en dålig start och det var ett skönt resultat, säger Donfeng Race Teams franska skeppare Charles Caudrelier.

Team SCA tog femteplatsen, en sekund före Team Brunel. Svenskbåten knuffades ändå ner från tredje till fjärde plats i Volvo Ocean Race In-Port Series.

Abu Dhabi Ocean Racing har nu mycket goda chanser att både vinna serien för havsetapperna och In-Port Race Serien. Bakom dem är det väldigt jämt och även Dongfeng som ligger sexa i tabellen kan sluta på pallen om de får ett bra resultat i Göteborgs In-Port Race 27 juni.

Starten för den nionde och sista etappen från Lorient till Göteborg går på tisdag kväll klockan 17.00.

På vägen till Sverige gör båtarna ett depåstopp i Haag – och de lämnar sedan Nederländerna i samma ordning och med samma tidsintervall mellan sig som de hade när de kom dit. Den första båten lämnar Haag klockan 12.00 på lördag och båtarna väntas nå Göteborg mellan klockan 12.00 den 21 juni till lunchtid dagen efter.

Resultat In-Port Race Lorient
1. Team Alvimedica 15:33:51 -1p
2. MAPFRE 15:35:28 -2p
3. Dongfeng Race Team 15:35:57 -3p
4. Abu Dhabi Ocean Racing 15:36:16 -4p
5. Team SCA 15:36:38 -5p
6. Team Brunel 15:36:39 -6p
7. Team Vestas Wind 15:36:40 -7p

Tabell Volvo Ocean Race In-Port Series
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 25p
2. Team Brunel –31p
3. Team Alvimedica – 32p
4. Team SCA – 33p
5. MAPFRE – 34p
6. Dongfeng Race Team – 36p
7. Team Vestas Wind – 66p

Fem svenska topp-tioplaceringar på världscuptävlingen i segling i Weymouth. Det visar att SWE Sailing Team, landslaget i segling fortsätter att visa stark form och leverera.

I helgens fjärde världscuptävling i Weymouth tog 49er-besättningen Victor Bergström/Victor Västernäs oväntat en fjärde placering. Även Finnjolle-seglaren och OS-guldmedaljören Max Salminen tog en fjärde plats.

Det var dessutom ytterligare tre besättningar på en topp-tio placering; Josefin Olsson i Laser Radial på en sjätte plats samt Lisa Ericson/Hanna Klinga i 49erFX och Jesper Stålheim i Laser på niondeplaceringar.

– Jag tycker att flera av seglarna gör riktigt bra prestationer som visar att de är på rätt väg, säger Thomas Rahm, landslagstränare i Laser Radial. Med ett år kvar till OS kommer de att hinna utveckla det som behöver justeras för att vara slagkraftiga i Rio, avslutar han.

Samtliga svenska resultat:

470 (herr)
15. Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
20. Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS
26. Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
4. Victor Bergström/Victor Västernas, GKSS
23. Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
31. Gustav Petterson/Marcus Anjemark,

49erFX (dam)
9. Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
22. Julia Gross/Rebecca Netzler, KSSS

Finnjolle (herr)
4. Max Salminen, GKSS
16. Björn Allansson, GKSS

Laser (herr)
9. Jesper Stålheim, KSSS
28. Emil Cedergårdh, GKSS

Laser Radial (dam)
6. Josefin Olsson, KSSS

Nacra 17 (mixad)
22. Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS

RS:X (dam)
14. Fanny Bauman, KSSS

I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Hyères, Weymouth/Portland samt Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i Abu Dhabi.

Kustbevakningens KBV 001 Poseidon har på fredagsmorgonen räddat 77 personer från ett fartyg på väg mot Italien. Bland de räddade finns fem barn, varav ett spädbarn. Poseidon går nu mot italiensk hamn.

Under torsdagen fick Kustbevakningens fartyg en ny position där en migrantbåt i behov av hjälp befann sig. Idag på morgonen bordade Kustbevakningen migrantbåten och har fört samtliga personer ombord på KBV 001 Poseidon.

– Båten som kom från de östra delarna av Medelhavet hade befunnit sig till havs i uppskattningsvis 13 dygn. Båten var tömd på all utrustning, och min bedömning är att ingen ombord hade någon vana av att framföra en båt till havs, säger Joakim Håkansson, befälhavare på KBV 001 Poseidon.

Vädret är lugnt och insatsen genomfördes under kontrollerade former. Migrantbåten tar in vatten och bogseras mot italiensk hamn.

Foto: Kustbevakningens och Magnus Söderberg.

Den brittiska seglaren Ben Ainsle har utsetts till vinnare av Mange Olsson-priset 2015. Han får priset efter en lång och oerhört framgångsrik seglingskarriär i allt från jolle-segling till extrema katamaraner i Americas Cup.

Priset kommer att delas ut vid en ceremoni i Göteborg i samband med stoppet av Volvo Ocean Race 26 juni

– Magnus var en seglare som alla såg upp till och beundrade. Han förkroppsligade andan i kappsegling. För mig är det en ära att få det här priset och att få arbeta med Magnus Olssons Minnesfond genom att stötta och uppmuntra nästa generations seglare, säger Ben Ainslie.

Sir Charles Benedict “Ben” Ainslie, 38, från Macclesfield, England har en mycket imponerande historia inom jollesegling och är den mest framgångsrike olympiske seglaren. Han var på prispallen i fem OS i rad med början i Atlanta 1996 där han tog en silvermedalj i Laser. Fyra år senare blev det guld i Laser innan han bytte till Finnjolle där det blev tre raka olympiska guldmedaljer, 2005, 2008 och 2012. Han har sex VM-guld i Finnjolle och fyra VM-medaljer i Laser

Ben Ainslie är ensam om att bli utsedd till ”ISAF World Sailor of the Year” fyra gånger och 2010 vann han den totala världscupen i match racing. 2013 blev han taktiker på Oracle Team USA som försvarade titel i Americas Cup på hemmaplan i San Fransisco.

Nu kliver Ben Ainslie in i en ny roll – som skeppare och projektledare för Ben Ainslie Racing. Han kommer att leda och utveckla en brittisk utmaning i den 35:e upplagan av Americas Cup, med en uttalad målsättning att föra tillbaka den klassiska trofén till Storbritannien där allt började 1851.

– Sir Ben Ainslie är en riktig mästare. Hans hängivenhet och kärlek till seglingen är äkta och gör skillnad för många unga människor. Det är en ära att få hälsa honom välkommen till Göteborg för att motta priset, säger Carl-Henric Svanberg, ordförande i Mange Olssons Minnesfond

Priset är uppkallat efter en av de största seglarna genom tiderna – och tveklöst en av de mest färgstarka. Mange avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanken är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris ”Mange Olsson Priset”. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till personer eller organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Ambitionen är att fonden ska fortsätta att växa och hittills har flera av Manges vänner och företag, som han kom i kontakt med under sin seglingskarriär, stötta fonden.

Ben Ainslie kommer att ta emot priset vid en ceremoni i Göteborg fredag 26 juni kl 10:30 i Volvo Ocean Race´ eventområdet. Samtidigt, vid prisutdelningen, kommer två unga svenska seglare att ta emot stipendier får fonden. I stipendiet ingår också att få mentorstöd av pristagaren Ben Ainslie under ett år. I samband med utdelningen så kommer det också att arrangeras en “Mange Olsson Memorial Foundation Youth Sailors Workshop” – det är en workshop för unga tjejer och killer som vill satsa på kappsegling.

Som ett bevis på de starka banden mellan Magnus Olsson och Volvo Ocean Race kommer även en speciell hyllning föräras en seglare i Volvo Ocean Race.

Foto: Mark Lloyd/Lloyd Images (Ben Ainslie) och Rick Tomlinson (Magnus Olsson)

MasterBoats lanserar tre nya modeller under våren 2015. M471, M521 och M571. Modern design och nya lösningar men fortfarande samma robusta uppbyggnad som formsprutade (PUR-skum) skrov som dessutom är tre till fem (3-5) millimeter tjocka. Väl tilltagen praktisk och lättåtkomlig förvaring i både för och akter.

– Nu kommer en efterlängtad uppgradering av vårt sortiment med praktiska och smarta båtar, säger den svenska importören, Björn Salmi på B&B Intermarin AB.
– Eftersom våra skrov är på minst 3 mm anser jag att vi har en viktig konkurrensfördel. Samtliga modeller från oss har dessutom formsprutade skrov vilket ger en tyst och stabil gång vilket båtägarna uppskattar.

Pressrelease:
MASTER 471 är det senaste båten i Masters modellprogram. En båt speciellt anpassad för fiske och transporter men även all typ av vattensport. Med en bottenvinkel på 15° i aktern och 20° midskepps bryter den vågorna med känsla att vara större än vad den är. Modern konstruktion med PUR-skum fyllt skrov ger en tyst gång och flyter vattenfylld med fem personer.
Modellens stora fria ytor och upphöjda däck i fören med underliggande rymlig förvaring gör den till den perfekta båten för sportfiskaren. Bakom styrpulpeten i aluminium sitter man skyddad och med den kraftiga handledaren och helsvetsade relingen gör att man alltid har något stadigt att hålla sig i. Eller att säkert surra lasten vid transport av byggmaterial eller annat gods. MASTER 471 är certifierad i CE-klass C (Kustfarvatten och inomskärs upp till 13,9 m/s och två meters våghöjd).
MASTER 521 en allroundbåt helt i aluminium som passar för fiske, transporter, utflykter eller vattensport. En robust konstruktion i Master klass. Stabil och säker med goda sjöegenskaper även i högre sjö. God sikt tack vare de stora vindrutorna. Det medföljande kapellet är två delat där alla sidorna tas bort och kvar har man tak med skydd för solen. Med den fasta bränsletanken på 120 l ger en stor aktionsradie. Många stuvutrymmen både låsbara och öppna för olika behov. Modern konstruktion med PUR skum fyllt skrov ger en tyst gång och flyter vattenfylld med sex personer. MASTER 521 är certifierad i CE-klass C (Kustfarvatten och inomskärs upp till 13,9 m/s och två meters våghöjd).
MASTER 571 en stor allroundbåt helt i aluminium som passar för transporter, utflykter, fiske eller vattensport. En robust konstruktion i Masterklass med skrovtjocklek om fem millimeter. Stabil, säker och med den skarpa v-botten på 19° ger den mycket goda sjöegenskaper även i grov sjö. Utmärkt sikt tack vare de stora vindrutorna. Det medföljande kapellet är tvådelat där alla sidorna kan tas bort och kvar har man tak med skydd för solen. Den fasta bränsletanken på 150 liter ger en stor aktionsradie. Många stuvutrymmen både låsbara och öppna för olika behov. Modern konstruktion med PUR-skum fyllt skrov ger en tyst gång och flyter vattenfylld med sju personer. MASTER 571 är certifierad i CE-klass C (Kustfarvatten och inomskärs upp till 13,9 m/s och två meters våghöjd).

Info: www.intermarin.se

Mitt i världsarvet Höga Kusten håller flera av de Svenska friluftsföretagen på att skapa en mötesplats för friluftsfolk. Nu tar projekt FriluftsByn ytterligare ett steg, från skogen och de kustnära bergen ut i skärgården då Melker Kayaks väljer att gå med i satsningen.

– Detta gör att vi kommer kunna introducera fler till kajakpaddling och samtidigt göra Höga Kustens unika skärgård tillgänglig för fler, säger FriluftsByns grundare Jerry Engström.

FriluftsByn är en satsning som genomförs tillsammans med några av Sveriges ledande friluftsföretag vid Skuleberget, mitt i världsarvet Höga Kusten. Här har Svenska friluftsföretag såsom Fjällräven, Gränsfors Bruk, Primus, Woolpower, Abu Garcia, Kronan Cykel och Tierra börjat bygga upp en mötesplats för likasinnade människor från hela världen. Men kopplingen till skärgården har saknats.

– Vi har fört en dialog med flera av de ledande kajakföretagen men Melker Kayaks högkvalitativa kajaker och miljöfokus gjorde att valet tillslut blev rätt självklart säger Jerry Engström, Grundare av FriluftsByn och fortsätter, detta gör att vi kommer kunna introducera fler till kajakpaddling och samtidigt göra Höga Kustens unika skärgård tillgänglig för fler.

Hos Melker Kayaks ser man fram emot samarbetet och hoppas kunna ta fasta på det ökade intresset för kajakpaddling.

– Vi ser en stark ökning i intresset för paddling och med detta hoppas vi kunna bidra till att fler får möjligheten att ge sig ut för första gången säger Pelle Stafshede VD på Melker Kayaks.

Info: www.friluftsbyn.se

Sunseeker International har släppt de allra första bilderna på sina nya 131 Yacht, som är under produktion vid varvet i Poole, UK. Sunseeker har redan sålt fyra stycken av den här modellen, som är baserad på den framgångsrika 40 Metre Yacht. 131 Yacht sägs ändå ta Sunseekers förmåga att bygga superyachter till en ny nivå. 131 Yacht får sin premiär i januari 2016.

I den nya superyachten har extra mycket möda lagts vid att få högsta kvalitet in i minsta detalj. Bland det som syns mest märks är alla detaljer i glas i Master Stateroom, salongen och övre salongen. Detta har gjorts för att skapa mer ljus och rymndkänsla för ägaren och gäster.

Sunseeker 131 Yacht kan skräddarsys enligt kundens önskemål i stor utsträckning enligt en ny service som varvet har döpt till ”Bespoke service”. Standardutformningen omfattar utrymmen för tio gäster i fem kabiner med möjlighet att ta ombord upp till tio gäster i den 40 m långa yachten.

Skrovet är baserat på Sunseekers långa tradition av att bygga med djupa, V-formade skrov och tre däck. Yachten är avsedd att ge högsta komfort vid tio knop, vilket ger en räckvidd på 1 500 Nm, men den kan köras i farter upp till 23–25 knop beroende på motorval.

De första exemplaren har redan sålts till kunder i USA, Turkiet, England och Hong Kong. Sunseeker ägs idag av kinesiska investerare och har för avsikt att presentera ytterligare tre nya modeller under modellåret 2015/16.

Byggtiden för en 131 Yacht är ungefär ett år och på varvet finns kapacitet för fem båtar av den här klassen samtidigt.

Sunseeker är världsledande för riktigt lyxiga yachter. Företaget, som från början hette Poole Power Boats, grundades av bröderna Robert och John Braithwaite 1969. Robert är fortfarande i högsta grad med i bolaget och deltar vid alla pressvisningar, båtmässor med mera.

Sedan augusti 2013 ägs en majoritet av aktierna av kinesiska Wanda Group med huvudkontor i Peking.

Varvet i Poole i England sysselsätter cirka 2 000 personer och producerar ungefär 150 båtar på 40–155 fot varje år.

Företaget har 18 olika modeller i sitt program:
Yacht 155, 131, 28M, 86, 75
Sport Yacht 130, 115, 101, 80, 68
Predator 84, 80, 68, 57
Manhattan 65, 55
San Remo 53
Portofino 40

Tekniska fakta
Längd: 40,05 m
Bredd: 8,09 m
Djupgående: 2,85 m
Höjd: 9,20 m
Deplacement: 189 600 kg
Propellrar: Två fasta med raka axlar
Motorer: Upp till 6 362 hk diesel
Generatorer: 2×70 kW 400/230 V 3-fas
Bränsle: 21 650 liter
Räckvidd: 1 500 Nm vid 10–12 knop
Vatten: 4 950 liter
Hålltank: 1 450 liter
Gråvatten: 1 350 liter
Maxfart: 25 knop
Info: www.sunseeker.com

Tidigt på torsdagsmorgonen betalade sig drygt två års hårt arbete för svenska Team SCA:s tjejbåt då de vann etapp åtta av Volvo Ocean Race efter 3,5 dygns stentuff kappsegling från Lissabon till franska Lorient.

– Det här är belöningen för allt vårt hårda arbete. Vi har haft ett berg att bestiga, men nu är vi äntligen här, säger skepparen Sam Davies.

Den 647 nautiska mil (1200 km) långa etappen innehöll allt – från mycket lätta vindar vid starten till en brutal kryss över Biscayabukten i vindar upp mot 20 m/sek och vågor på åtta meter. Flera i besättningen däckades av sjuksjuka.

– Det känns fantastiskt att vi lyckades behålla ledningen under de tuffa förhållanden vi hade på Biscaya. Men jag är stolt över hur vi hanterade de ganska så våldsamma 36 timmarna det tog oss över bukten. Skulle jag bara få välja en etapp att vinna så är det den här, säger skepparen Sam Davies som bor i närheten av etappmålet i Lorient.

Team SCA tog snabbt ledningen efter den tekniska lättvindsseglingen utanför Portugals kust och när de väl tagit ”pole position” släppte de aldrig greppet. De valde en något västligare kurs innan de kom till Biscayabukten och det var ett vinnande drag.

Team SCA startade Volvo Ocean Race i Alicante i oktober med den minst erfarna besättningen. De flesta ombord hade ingen större erfarenhet av lång havskappsegling och det var tolv år sedan det senast fanns en tjejbåt i tävlingen. Etapp efter etapp har de kommit allt närmare och på kappseglingen över Atlanten var de endast fyra timmar efter vinnande båt. Men de var ändå sist – och några ”experter” började tvivla. Men besättningen själv tvivlade aldrig.

– Vi vet vad vi kan. Vi hade siktet inställt på en pallplats – och det här är ju bästa platsen på prispallen, säger Sam Davies.

Nu väntar några dagars vila och förberedelser innan sista etappen startar från Lorient på tisdag 16 juni. Efter ett kort stopp i Haag är det målgång för etapp nio och hela Volvo Ocean Race 2014-2015 i Göteborg 21–22 juni.

Foto: Rick Tomlinson.

Info: www.teamsca.com

Följ tävlingen på www.volvooceanrace.com

Om SCA och Team SCA
SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag som utvecklar och producerar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, som de globalt ledande TENA och Tork samt regionala varumärken som Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo och Vinda.
SCA deltar med ett kvinnligt team, Team SCA, i Volvo Ocean Race 2014–2015. 80 procent av SCAs konsumenter är kvinnor, och genom sina vardagsprodukter stödjer företaget kvinnor att delta fullt ut i samhället – socialt, utbildningsmässigt och professionellt – genom att ge dem tillgång till hygienprodukter och kunskap om hygienlösningar. Genom satsningen gör SCA det möjligt för kvinnor att delta på en arena som normalt sett varit reserverad för män.

Efter en urvalsprocess, där kommunerna Motala, Linköping och Söderköping deltagit, har Göta kanalbolag nu gjort valet att starta ett planeringsarbete tillsammans med Linköpings kommun för att se hur ett nytt besökscentrum för Göta kanal vid Bergs slussar kan förverkligas. En utredning, framtagen av Göta kanalbolag, ligger till grund för det fortsatta arbetet.

Det övergripande målet är att skapa en plats där kanalens fantastiska historia, teknik och funktion berättas och som även knyter an till dagens arbete och utmaningar. Visionen är att använda modern visualiseringsteknik och att presentationen ska kännas både spännande och inbjudande i kombination med en öppen utomhusmiljö, där både ny och befintlig miljö kommer att spela en viktig roll. Målet är att skapa ett besökscentrum, som är tillgängligt året runt.

– Efter att vi har värderat olika förslag på platser, har vi slutligen valt att gå vidare med Linköpings kommun och Bergs slussar, för att vi i den platsen ser störst potential på flest områden, säger Anders Donlau, VD för Göta kanalbolag.

– Ett besökscentrum kommer att ge ringar på vattnet på fler platser och gynna besöksnäringen längs hela kanalen.

– Som en del av Linköping kommuns satsning på besöksnäringen, tycker jag att kanalbolagets satsning i Bergs slussar är oerhört spännande. Kan Arenabolaget tillsammans med kanalbolaget skapa nya reseanledningar till vår stad och samtidigt höja livskvaliteten för Linköpingsborna, så ligger det helt i linje med Linköpings nya eventstrategi, säger Jakob Björneke, politiskt ansvarig för besöksnäringsfrågor inom Linköpings Kommun.

Watski AB, med huvudkontor i Malmö, med tillhörande dotterbolag har blivit köpt av det danska bolaget Nautec A/S.

Nautec A/S ingår i en familjeägd företagsgrupp med huvudkontor i Danmark. Företagsgruppen är välkonsoliderat och äger flera andra verksamheter inom marinbranschen, hydraulik och industriella komponenter och system, livsmedel och fastigheter.

– Att Watski får ny ägare med stark finansiell kapacitet känns mycket spännande och borgar för en expansiv och fortsatt stark ställning på den skandinaviska marinmarknaden, skriver Watskis vd Richard Gedda i ett pressmeddelande.

Watskis verksamhet fortsätter precis som vanligt och vi ser framemot att tillsammans med våra kunder och leverantörer ge våra konkurrenter en riktigt tuff match.

Bilden är från Watskis egen tillbehörsmässa – WETS – i Malmö 2014.

Info: www.watski.se

Massachusetts-baserade båtföretaget Zurn Yacht Design har offentliggjort nya ritningar för den här läckerbiten –Zurn 38. Det är en fullt modern båt med klassiska linjer och dubbla vattenjetaggregat. Båten håller redan på att byggas vid New England Boatworks.

Den här båten har verkligen det bästa man kan vänta sig av klassiska linjer från en båt i New England design. Eleganta och slanka linjer, en rymlig sittbrunn och ett stabilt skrov.

Zurn/NEB 38 är främst avsedd för fiske och dykning och att ta sig ut på sjön snabbt. Den är försedd med Ultra Jet drives som är kopplade till två Volvo Penta D-6 dieselmotorer med tillsammans 870 hk, vilket ger en toppfart på 40 knop. Som tillval kan båten förses med traditionell ratt eller joystick. Målet är att bygga en båt med en behaglig marschfart på 36 knop.

Skrov och däck byggs med epoxy och vakuuminjicering, vilket ger ett lätt och starkt laminat. Den har ett planande skrov med en moderat hållen V-botten och för stabilitetens skull har båten även Seakeepers nya 3DC batteridrivna system med gyrostabilisator.

Övriga fakta framgår av den kompletta pressreleasen nedan.

Tekniska fakta
LOA: 44’ 2” (13.5 m)
Beam: 12’ 0” (3.7 m)
Draft: 2’ – 0” (3.1 m)
Power: 2 x 435 hp (320 kW) Volvo Penta D-6
Ultra Jet Water Jets
Displacement: 17925 lbs (8.13 MT)
Fuel: 290 gal (1,098 l)
Water: 51 gal (193 l)
Speed, WOT: 40 knots
Info: www.zurnyachts.com

Marblehead, MA (United States) – June 2015 – for Immediate Release
ZURN/NEB 38 CUSTOM DIVE BOAT PLANNED LAUNCH NEXT FEBRUARY 2016
Massachusetts based Zurn Yacht Design announces construction of the Zurn designed 38
foot twin water-jet boat. Boat production is already underway at New England Boatworks, a
top tier builder with a history of successful collaborations with Doug Zurn and his team. This
38-foot pleasure yacht is the ultimate adaptation of the iconic New England design, with
sleek lines, low-profile open pilot house, spacious cockpit, and inherently stable hull form.
FAST AND FUN
The Zurn/NEB 38 is conceived for fishing and diving, and to get you there quickly. The Ultra
Jet drives are powered by twin Volvo Penta D-6 Diesel engines (a combined 870 hp for a 40
knot top speed) with a choice of wheel or joystick steering. She will comfortably cruise at 36
knots.
The hull and deck are built with an epoxy resin infused, cored composite construction, for a
light-weight and strong structure. Careful design of the hard-chined, moderate-V planning
hull optimizes hull shape efficiency and ride stability. Assisting the smooth ride is Seakeepers
NEW 3DC battery powered gyrostabilizer, which delivers unprecedented stability
while at anchor diving or trolling for trophy fish.
For maximum vantage point in tight maneuvering, a removable, remote steering station can
be mounted on the pilot house hard-top. The mast-like station provides a sturdy, buckle-in,
ergonomically designed leaning post with yolk-arms that accommodate the water jet joystick
and throttle controls. Additional control is offered by the Side Power bow-thruster.
STATE OF THE ART CONTROL AND MONITORING SYSTEMS
This modern day vessel employs state of the art control and monitoring systems, and
sophisticated electronics for navigation, fish finding and sonar, and optional night vision
security. On-board power is supplied by a substantial DC house battery bank. An inverter
provides 120 VAC power with both AC and DC power outlets located throughout the Pilot
House and cabin. Audio entertainment can be shared between the Cabin, Pilot House, and
Cockpit areas.
Hot and cold water is available at the head and galley sinks, as well as the cockpit washdown
shower, where passengers can rinse off after a warm swim or grouper spear hunt. A
Sealand VacuFlush system and holding tank provide a clean, efficient, and easy means
waste water management.
ALL ABOUT NOISE&VIBRATION CONTROL
A premium feature of the Zurn/NEB 38 is the emphasis on controlling excess noise and
vibration. Main engine exhausts are provided by Marine Exhaust Systems, whose water
injection system and in-line exhaust silencer are proven solutions for quiet exhausts. The
propulsion engines and other important and vibration-prone equipment are supported on
soft elastic mountings for reduced structure borne noise. Machinery space insulation uses a
combination of acoustic foam, mass-barrier layers, and vibration damping treatments in a
carefully designed acoustic package to significantly reduce sound transmission into
passenger areas. Robust double – gasketting of deck hatches assures no acoustic leaks
through deck hatch seals.
LAYOUT AND AMENITIES
The pilot house sports settee and table seating along each side, with swiveling Stidd helm
seats for the pilot and co-pilot to join in the socializing. Large forward windscreens and side
windows provide panoramic viewing for a scenic sunset cocktail and safer navigation in
crowded or adverse conditions.
The open cockpit offers an impressive amount of space for a 38-foot boat, and includes
removable bait wells and fish lockers, as well as storage space for rods, spear guns,
outriggers, and other fishing and diving gear. The transom seat folds up out of the way for
additional room, Both sides of the cockpit and also the aft end of the hard-top are equipped
with rod holders, and can be augmented by a pair of 15-foot removable outriggers. Wide
side decks provide ample passage room to the foredeck and ground tackle.
A 9’ HBI dingy is stored on the Sealift swim platform that mechanically lowers for easy
dinghy launching. Dinghy chocks fold flush to the platform surface when not in use. The
platform is perfect as a staging area for a reef dive, or for an evening dip by underwater
lighting to end a relaxing day.
FINE INTERIORS
Below deck the Zurn/NEB 38 has a simple and elegant open interior as comfortable
quarters for two. Cheery ceilings accent the Block Island influenced cabin and frames the
queen-sized berth with ample drawer storage beneath. Aft of the berth is a head to port, and
to starboard a modest galley, with sink, microwave, small DC fridge, Corian countertop, and
cabinet storage.
Principal Dimensions
LOA: 44’ 2” (13.5 m)
Beam: 12’ 0” (3.7 m)
Draft: 2’ – 0” (3.1 m)
Power: 2 x 435 hp (320 kW) Volvo Penta D-6
Ultra Jet Water Jets
Displacement: 17925 lbs (8.13 MT)
Fuel: 290 gal (1,098 l)
Water: 51 gal (193 l)
Speed, WOT: 40 knots

Den klassiska Bananpiren i Göteborg, där Volvo Ocean Race går i mål i slutet av juni, är sedan en vecka smyckad med en 1 400 kvadratmeter stor kompass. Gatukonstverket är skapat inom projektet Sätt färg på Göteborg av tidigare arbetslösa ungdomar som går första terminen för att bli målare. För att konstverket ska hålla länge har International Färg i Angered bidragit med skyddsfärger, teknisk expertis samt utbildning för ungdomarna.

Sätt färg på Göteborg är en givande samverkan mellan bland andra Måleriföretagen i Sverige, Framtidenkoncernen, Göteborgs 400-årsjubileum och det globala färg- och kemiföretaget AkzoNobel som International Färg är en del av. Målet med projektet är att skapa en stolt och stark stad genom färgsättning samt att stadens ungdomar får sysselsättning.

– Att få vara med och påverka sin stad och området där man bor är väldigt viktigt. Vi vill skapa engagemang bland unga. Det vi gör nu är en oerhört stor grafisk symbol som hundratusentals människor kommer att se, både de som är på plats under målgången av Volvo Ocean Race och de som ser kompassen från Götaälvbron, säger Erling Zandfeld, projektledare i Sätt färg på Göteborg.

Färg skapar levande städer
För International Färg var det självklart att dela med sig av såväl kompetens och utbildning som färg till gatukonstverket.

¬– Sätt färg på Göteborg går helt i linje med AkzoNobels ambitioner att bidra till levande städer. Det är vårt sätt att möta några av de globala utmaningarna som vi ser med bland annat snabb urbanisering och ökande befolkning. Förutom skyddande och förskönande färg, behöver städerna platser för vila och lek. Bananpiren är en sådan viktig plats i Göteborg som vi gärna stöttar med färg och kompetens samtidigt som det ger ungdomar möjlighet till utbildning, säger Cathrine Dahlskog-Gustafsson, VD International Färg.

I hamn med International Färg
International Färg tillverkar rostskydds- och industrifärg till bland annat vindkraft- och vattenkraftverk samt till infrastruktur som Öresundsbron och Götaälvbron. Företaget är även en stor tillverkare av marina skyddsfärger, både Stena Lines färja Carisma och Ostindiefararen är målade med företagets produkter liksom över hälften av Sveriges segel- och motorbåtar.

– Som tillverkare av marina färger i över 100 år är det extra kul att få smycka en anrik hamn som Bananpiren i detta båtvärldens största race, säger Cathrine Dahlskog-Gustafsson.

Info: http://www.international-pc.com

Världscuptävlingen i segling i Weymouth startar – och vi påminns om de svenska framgångarna på OS i London 2012.

Svensk segling har visat en stark form det senaste halvåret både på världscuptävlingar och kvaltävlingar med medaljer och topp-tioplaceringar. Nu senast i franska Hyères, då Josefin Olsson, från SWE Sailing Team – det svenska landslaget i segling, tog en bronsmedalj i Laser Radial.

Världscupfinalen, som startar imorgon onsdag 10 juni och avslutas med finaler på söndag 14 juni, är förutom finalen i Abu Dhabi, den fjärde av fem deltävlingar; Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.

Några av seglarna är:
– Josefin Olsson, KSSS, som tog en bronspeng i Hyères i april och som tog VM-silver i Laser Radial i Santander 2014.
– Jesper Stålheim, KSSS i Laser, som under våren visat en tydligt uppåtgående trend efter ett tufft 2014.
– Max Salminen, GKSS i Finnjolle, som tog OS-guld tillsammans med Fredrik Lööf i Starbåt i Weymouth för snart tre år sedan.
– En ny besättningen i 470 Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS, som överraskande tog ett brons på kvaltävlingen i Palma – två erfarna seglare; Johan Molund tog en fjärde placering på OS 2004 i Aten i 470 och Sebastian Östling seglade med Anton Dahlberg på OS i London 2012.

Svenska deltagare:

470 (herr)
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS

49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernas, GKSS
Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
Gustav Petterson/Marcus Anjemark,

49erFX (dam)
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
Julia Gross/Rebecca Netzler, KSSS

Finnjolle (herr)
Björn Allansson, GKSS
Max Salminen, GKSS

Laser (herr)
Emil Cedergårdh, GKSS
Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
Josefin Olsson, KSSS

Nacra 17 (mixad)
Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS

RS:X (dam)
Fanny Bauman, KSSS

I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Hyères, Weymouth/Portland samt Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i Abu Dhabi.

Bilden: SWE Sailing Team på en samling i oktober 2014 hos KSSS i Saltsjöbaden.
Foto: SSF/Malcolm Hanes

Team SCA drar ifrån i täten när den åttonde etappen av Volvo Ocean Race går in i ett avgörande skede. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team hamnade tidigt på efterkälken och kämpar för att komma tillbaks.

Senaste positionsrapport: tisdag kl. 09.00
Ledare: Team SCA
Hastighet: 10–12 knop
Vind: NO 10–17 m/sek
Beräknad målgång i Lorient: 10–11 juni

När båtarna började segla norrut längs den portugisiska kusten efter söndagens etappstart i Lissabon var det först mycket jämnt. Lätta skiftande vindar övergick till lite mer vind under natten och då delade fältet upp sig. Team SCA tog ledningen samtidigt som de såg solens ljus på måndag morgon.

– Det var luriga förhållanden det första dygnet med åskstormar och vi har haft många manövrar och segelbyten, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Nu har vi den position vi vill ha, vi har fått en del vila och känner oss redo för de kommande 24 timmarna som kommer bli tuffare med vind upp till 20 sekundmeter och stora vågor.

Team SCA skaffade sig igår ett försprång på drygt 10 sjömil till danska Team Vestas Wind som var närmast bakom. Även om det avståndet krympte när båtarna kryssade längs med kusten har SCA under natten lyckats utöka igen.

Tätbåtarna har nu passerat Kap Finisterre, det nordvästra hörnet av Spanien som blir en avgörande del av etappen. Runt udden och i Biscayabukten har vinden redan ökat vilket kan gynna Team SCA som hittat ny fart före konkurrenterna.

Dongfeng Race Team fick en tung start och ligger nu sist.

– Vi kom efter redan när vi lämnade Lissabon men kämpade vi oss tillbaka och på kvällen kändes det riktigt bra, säger Martin Strömberg. På morgonen var vi efter igen, vi hade strul med vinden och några dåliga manövrar.

– Vi är självklart besvikna men långt ifrån uppgivna och vi har ändå en bra känsla ombord.

Dongfeng siktar på ett toppresultat i delsträckan och har nu fått kontakt med huvudkonkurrenterna Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel.

– Vi kommer kämpa vidare och det kommer bli tuffa timmar runt Kap Finisterre. Det mest avgörande det närmsta dygnet blir att komma in i och hantera den kraftiga vinden på ett bra sätt, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/watchlog.html

SaniDry är en fuktabsorbent som suger upp fukt från sin omgivning och som är försedd med ett unikt membran över själva behållaren. Detta membran släpper in fukten men motverkar att fukten dunstar tillbaka till utrymmet som avfuktats. Produkten är patenterad och finns sedan tidigare i Europa, där den blivit mycket populär.

De fuktabsorberande egenskaperna innebär också ett SaniDry effektivt motverkar uppkomst av mögel, något som gör den mycket lämplig att använda både i säsong och för vinterförvaring för alla båtägare, husvagnsägare och husägare. Kylskåpet är exempelvis ett bra ställe att ha en SaniDry-behållare i.

Membranet på Sanidry är förseglat runt behållaren vilket också innebär att om behållaren skulle välta, så rinner inte innehållet ut. Man behöver alltså inte oroa sig för spill när båten eller husvagnen förflyttar sig, absorberad fukt stannar i behållaren.

Man kan även köpa till ett praktiskt fodral om man exempelvis vill ha den stående framme i ruffen på båten eller i bagaget i bilen. Eller varför inte i tvättstugan där hemma?

SaniDry har just landat i Sverige och kommer att finnas att köpa hos Duells återförsäljare, framför allt hos välsorterade marinhandlare.

Klädsamma kemikalier, mikroplast i vår mat och antibiotikaresistens? Välkommen ombord på briggen Tre Kronor af Stockholm och till intressanta samtal och seminarier om Östersjöns situation samt utställningarna “Etta med kök” och “Östersjöns miljöutmaningar”.

Programmet i Almedalen syftar till att öka medvetenheten om Östersjöns situation och är utarbetat av forskare och experter vid Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Trossa och MistraPharma. Hållbara Havs miljöutställning “Etta med kök” visas och på Tre Kronors däck finns en utställning om livet under ytan – “Östersjöns miljöutmaningar”. Här träffar du forskare som svarar på dina frågor om Östersjön.

PROGRAM:
Ett detaljerat program med medverkande kommer att skickas ut senare.

MÅNDAG 29/6
10.00 – 11.00 ”Hur mår Östersjön idag?” Välkommen till invigning av Hållbara Havs seminariedagar och miljöutställningar – Presentation av veckans program.
Vi tar tempen på havet. Ta del av den senaste kunskapen om Östersjöns tillstånd och miljöproblem. Vi kopplar frågorna kring övergödning, fiske, miljögifter och mångfald till utställningarna ombord, där vi visar hur du konkret kan bidra till en förbättring.

11.30 – 13.00 Panelsamtal: “Antibiotikaresistens – en fråga på liv eller död”
25000 personer dör varje år i EU på grund av antibiotikaresistens. WHO klassar det som ett av de största hoten mot folkhälsan. Varför uppkommer resistens, hur sprids den? Vad görs idag och vad krävs framöver? Vi bjuder på lättare lunch ombord kl.11.30. Samtalen börjar 12.00.

14.00 – 15.00 Vad kan du göra för Östersjön?
Guidade visningar av miljöutställningen “Etta med kök” om kemikalier, plast och läkemedel i våra hem samt “Östersjöns miljöutmaningar”. Vilka miljöproblem brottas Östersjön med? Vad kan du göra för att minska belastningen på vårt innanhav? Välkommen till Briggen Tre Kronor för inspiration, visning av miljöutställningar och diskussioner med forskare och kommunikatörer.

TISDAG 30/6
10.00 – 11.00 Folke Rydén presenterar sin nya film om mikroplast i Östersjön. Premiärvisning ombord i Tre kronors salong.

“Politikens roll i den enskilde konsumentens val”
Vem har egentligen ansvaret för att vi får en hållbar utveckling – politikerna eller konsumenterna? Eller kanske båda?

En film om mikroplaster är utgångspunkt för ett samtal om Östersjöns miljö, illavarslande konsumtionsmönster och svåra val som borde vara enkla. Premiärvisning på Briggen av en ny film om en forskningsexpedition i Östersjön som letat efter mikroplaster. Filmen “The Baltic Sea Expedition” introduceras av Folke Rydén.

11.30 – 13.00 Panelsamtal: “Plast i Östersjön – vad har det med dig att göra?”
Mellan 60-80% av allt marint skräp uppskattas bestå av plast. Hundratals olika djurarter världen över fastnar i plastföremål och misstar plast för föda. Vad kan vi göra åt det och hur kan vi minska tillförseln till Östersjön? Vi bjuder på lättare lunch ombord kl.11.30. Samtalen börjar 12.00.

14.00 – 15.00 Fördjupning – “Mikroplaster – ingen småsak för Östersjön”
Plastpartiklar under 5mm kallas mikroplast, forskning har visat flera problematiska egenskaper med dessa. Var kommer de ifrån och vad händer med dem i naturen? Hur påverkar de Östersjön och dess invånare? Och vad kan du göra?

15.00 – 16.00 “Plast – ohållbart i längden?”
Plast är ett lätt, mångsidigt och hållbart material som vi har vida användning av i vårt moderna samhälle. Över 250 miljoner ton plast produceras årligen. Men plast kan också vara problematiskt, från stora bitar till de minsta. Vad är nytt i forskningsvärlden om plast i vår miljö?

ONSDAG 1/7
10.00 – 11.00 Panelsamtal: ”Leder nedmonteringen av journalistiken till sämre havsmiljö?”
Vilket ansvar har journalistiken för att förmedla en korrekt bild av miljöriskerna i Östersjön? Hur påverkar mediekrisen politikernas möjligheter att fatta kloka beslut om en hållbar framtid? Ska universiteten axla en större roll i att kommunicera havsforskningen till beslutsfattare och allmänhet.

11.30 – 13.00 Panelsamtal ”Textilier – finns det klädsamma kemikalier?”
Det används stora mängder kemikalier när textilier tillverkas. Produktionskedjorna för textilier är ofta långa och globala. Vilka kemikalier klär vi oss i, och kan de vara farliga? Vi bjuder på lättare lunch ombord kl.11.30. Samtalen börjar 12.00.

15.00 – 16.00 Avslut och sammanfattning – “Vem tar ansvar för Östersjön nu?
Vems är ansvaret för att se till att säkerställa en förändring för Östersjön och vilka är möjligheterna att som individ få en översikt av vilka val som finns? Hur får vi till en förändring? Vi sammanfattar intrycken från de tre seminariedagarnas samtal mellan forskare, industri och myndigheter kring antibiotikaresistens, textilkemikalier och plast. En summering av konkreta tips och råd respektive inspel att gå vidare med.

Hållbara Hav / Briggen Tre Kronor af Stockholm anländer till Visby lördagen den 27 juni kl.16.00.

Ökningen av båtrelaterade stölder har väckt behov hos båtklubbar och båtägare att hantera säkerhetsfrågor. Den svenska appen Coboats är verktyget för snabb kommunikation, inom och mellan båtklubbar och båtägare. De användarvänliga funktionerna är skräddarsydda för att minimera administration och skapa ett tryggare och säkrare båtliv, i och utanför hamnarna. Coboats är framtagen av båtägare för båtägare.

Tekniken bakom Coboats möjliggör för båtklubbar att snabbt och enkelt kommunicera ut viktig information till alla medlemmar. Det kan till exempel vara brottsrelaterade nyheter, kalenderhändelser, rapporter om elavbrott eller tillfälliga reparationer eller annan viktig information från berörda myndigheter.

Den inbyggda kontaktfunktionen gör att även enskilda båtägare effektivt kan kommunicera och hjälpa varandra utan att behöva uppdaterade telefonnummer och e-postadresser.

De olika funktionerna är ett resultat av 100-tals intervjuer med olika båtklubbar, båtägare, båtsamverkare, försäkringsbolag, poliser och myndigheter.

Rapportera / varna
Hjälp andra båtägare genom att i realtid rapportera om misstänkta händelser, lös förtöjning, borttappad fender etc.

Nyheter
Realtidsinformation från båtklubbsledningen, sjöpolis m.fl.

Aktivitetskarta
Hur är läget i och omkring båthamnen? Bör ytterligare säkerhetsåtgärder vidtas?

Kalender
Ha koll på när det är städdag, iläggning, upptagning eller klubbmöte.

Kontakter / Grupper
Hitta snabbt kontaktuppgifter till en specifik ägare av båt eller båtplats alternativt hela båtbryggan eller båtklubben.

Chat / meddelanden
Kommunicera med en eller flera båtklubbsmedlemmar utan att behöva krångla med telefonnummer eller e-postadresser.

Anslagstavla
En virtuell anslagstavla för förmedling av information, varor och tjänster inom båtklubben.

Erbjudanden
Här kan båtklubben och dess samarbetspartners lägga ut erbjudanden till medlemmarna.

Info: www.coboats.se

Team SCA rusar fram i Biscayabukten och har ledningen i den åttonde delsträckan när det återstår mindre än 200 sjömil till målet i Lorient. Svenskbåten har ett bra läge att ta hem sin första etappseger i Volvo Ocean Race 2014-15.

Senaste positionsrapport: 12.00
Ledare: Team SCA
Hastighet: 
11–12 knop
Vind: NÖ 10 m/sek
Beräknad målgång: torsdag 11 juni klockan 04.00–07.00

– Hur känns det? Nervkittlande, spännande, oroligt och fjärilar i magen, säger Team SCA:s brittiska navigatör Libby Greenhalg.

Den svenskflaggade båten, med svenska Anna-Lena Elled ombord, ligger i täten i den åttonde etappen av Volvo Ocean Race från Lissabon till Lorient, Frankrike. De tog ledningen i måndags, var igår det första laget som nådde Biscayabukten och där satte de kurs norrut mot öppet hav. Senare valde Team Vestas Wind, Team Alvimedica och Dongfeng Race Team samma väg.

Fältet delade på sig men igår kväll samlades båtarna igen och då visade det sig att Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och MAPFRE förlorat på att segla österut närmare land.

– Vi följer alla de andra så noga vi kan men det är annorlunda att ha ledningen. Vi får bara positionsrapporter var sjätte timma och där kan vi se att vi håller samma fart och ibland är lite snabbare, säger Libby Greenhalg.

Efter en dålig start på etappen har Martin Strömbergs Dongfeng Race Team seglat upp sig från sista plats till att ligga femma. Laget har återigen problem med sin färskvattenberedare och använder nu en manuel pump precis som i inledningen av den sjätte etappen.

Biscayabukten har bjudit på stora vågor och vindar på upp mot 20 sekundmeter. Även om vinden lättat blir det långt från en bekväm kryss i motvind upp mot Lorient.

– Det kommande dygnet kommer att bli riktigt tufft, det kan bli det tuffaste hittills under racet, säger Martin Strömberg.

Bakom Team SCA och Team Vestas Wind var det vid lunchtid mycket jämt mellan Abu Dhabi Ocean Racing, Team Alvimedica och Dongfeng Race Team när samtliga båtar seglade österut. Närmare mål väntas vinden lätta ytterligare och båtarna beräknas nå Lorient tidigt torsdag morgon.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.