Nyheter

I sommar firar Klubbans biologiska station i Fiskebäckskil 100 år. Den startades för att studenter skulle få lära sig om marint biologiskt liv och sedan dess har cirka 20 000 studenter haft förmånen att förlägga en period under sin utbildning till västkusten.

Klubbans biologiska station är belägen på Östersidan i Fiskebäckskil. Stationshuset invigdes 29 juni 1915. Några år tidigare hade Adolf Appellöf tillträtt en professur i zoologi i Uppsala. Han hade tidigare bedrivit marinbiologisk forskning i Norge och även vid Kristinebergs biologiska station i Fiskebäckskil (vars nuvarande namn är Sven Loven Centrum Kristineberg), som ägdes av Vetenskapsakademin och främst bedrev forskning. Appellöf ville att Uppsalastudenterna skulle få möjlighet att studera marinbiologi. Genom en gåva av sågverksägaren/konsuln Robert Bünsow kunde stationen byggas.

De första årens studenter fick arbeta under enkla förhållanden, vatten drogs in 1916 och elektricitet 1921. Logi fick de finna hos lokalbefolkningen. Klubban byggdes för att kunna erbjuda studenterna utbildning i marinbiologi, men det bedrevs redan från start även forskning vid stationen. Forskningen har dock minskat under senare år och idag är stationen främst avsedd för utbildning.

– Idag genomförs årligen cirka 20 kurser vid stationen. Hälften är kurser från Uppsalas utbildningar på kandidatprogram och masterprogram i biologi och molekylärbiologi. På ledig tid hyrs stationen ut till både svenska och utländska universitet och högskolor samt till svenska gymnasieskolor. Det arrangeras även konferenser på Klubban, säger Torgny Persson, universitetslektor och föreståndare vid stationen.

100-årsjubileet uppmärksammas genom att i olika sammanhang under året berätta om fältstationen. Första veckan i augusti välkomnas allmänheten att hälsa på under Västerhavsveckan i Lysekil. Den 27 september arrangeras ett symposium om hummerfiske och hummerbiologi för allmänheten och inbjudna gäster från de marinbiologiska stationerna, Tjärnö i Strömstad och Kristineberg i Fiskebäckskil.

– Vi har börjat utveckla en organisation för att ta emot endagsbesök från skolor/förskolor i närområdet. Vi undersöker också möjligheterna att anlägga en bana för snorkling längs bottnen i badviken på lite längre sikt, säger Torgny Persson.

Idag gick starten för ÅF Offshore Race, havskappseglingen som går runt Gotland och med mål i Sandhamn. I strålande sol och inför tiotusentals åskådare på Skeppsholmen och på Söder höjder är nu drygt 220 tävlingsbåtar på väg mot Vaxholm, Kanholmsfjärden och ut på havet.

Vindarna längs med Stadsgårdens berg var inledningsvis svaga men ökade mot eftermiddagen varför de olika starterna blev spännande uppvisningar i skickligt sjömanskap och nära kamp inför ögonen på förtjusta åskådare.

Denna klassiska kappsegling runt Gotland ses som en av världens största havskappseglingar och används av Stockholms stad som ett inslag i arbetet med att profilerna staden internationellt.

Årets tävling arrangeras som vanligt av Kungliga Svenska Segelsällskapet och är den 73:e i ordningen. Kappseglingsbanan är cirka 350 nautiska mil lång och med normala vindförhållanden tar det cirka tre dygn från start till mål i Sandhamn.

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng och nöjesseglare som en utmaning för de allra bästa proffsteamet från norra Europa.

Foto: Oskar Kihlborg.

Det var svåra förhållanden när den absolut sista deltävlingen i Volvo Ocean Race 2014–2015 avgjordes i Göteborgs hamn på lördagen. Holländska Brunel avslutade bäst och vann 90 sekunder före den svenska tjejbåten Team SCA. Därmed slutade Team SCA på en hedrande tredjeplats i sluttabellen över in port-racen.

Mycket lätta, växlande, vindar ställde stora krav på besättningarna. Det blåste bara mellan 1–3 m/sek när tävlingen avgjordes i Göteborgs hamninlopp inför 10 000-tals åskådare som följde tävlingarna i fritidsbåtar, åskådarbåtar och på land längs med inloppet.

– Vi hade ett grymt fokus från början och tog starten. Men den var inte perfekt. Kanske har våra tidigare tjuvstarter satt sina spår. Vi tappade på första benet men sedan gjorde vi en bra rundning och var uppe på andra plats. Och den platsen behöll vi in i mål, berättar Anna-Lena Elled ombord på den svenska båten.

Men nu är Volvo Ocean Race 2014-2015 över. Vad som händer härnäst vågar Anna-Lena inte spekulera i.

– Jag kan inte förstå att det är sista gången jag tävlar tillsammans med det här gänget. Men nu ska vi bara njuta och gå på regattamiddag. Kanske om ett par dagar eller ett par veckor kommer jag förstå att det här äventyret är över, säger hon.

Slutsegrare i Volvo Ocean Race 2014-2015 blev Team Abu Dhabi Ocean Racing.

Foto: Sara Strandlund.

I dag avgjordes Haglöfs Åre Extreme Challenge för 19:e gången. Årets tävling var tuffare än på länge med utmanande naturförhållanden och hård konkurrens. Nästan 500 deltagare paddlade, sprang och cyklade banans sex mil. Vann gjorde Robert Lindberg och Carolin Holmqvist, numera europeiska mästare i multisport.

Fjolårets vinnare Robert Lindberg och Carolin Holmqvist vann årets herr- respektive damklass i Öppna Europeiska Mästerskapen i multisport, Haglöfs Åre Extreme Challenge. I kamp mot framförallt Mattias Nyström och Sam Clark, två och trea i tävlingen, presterade Robert ytterligare ett väl genomfört lopp med kontrollerad paddelsträcka som följdes av stark löpning och cykling. Likaså visade Caroline återigen yttersta världsklass genom att ta sin tredje raka vinst, men fick vänta till bara några kilometer före mål innan hon kunde passera Kristin Larsson som slutade på en andraplats.

– Det var jättehärligt med all snö och trots att jag trampade igenom ett par gånger hittade jag flytet. Efter en lugn paddling kände jag mig stark på löpningen och cyklade därefter allt jag kunde. Mattias var strax bakom mig så jag kunde aldrig slappna av, säger Robert Lindberg, EM-mästare i multisport.

– Jag hade en dålig start på löpningen och tappade på den sträckan men visste att jag kunde ta igen det på cyklingen där jag är stark. Den här tävlingen passar mig väldigt bra och det var kul också med extra tufft motstånd i år, säger Carolin Holmqvist, EM-mästarinna i multisport.

Kylig start, soligt slut
Det är 19:e året i rad som tävlingen genomförs i den jämtländska byns natursköna omnejd. Efter en något kylig och blåsig paddelstart sprack vädret upp och lagom till att de främsta löparna passerade Åreskutans topp på andrasträckan, bjöds såväl deltagare som publik på en av sommarens hittills finaste dagar. I strålande sol avslutade deltagarna sedan med cykling till Åre torg. Tack vare den kalla och regniga våren som inneburit högt och kallt vatten i Indalsälven valde arrangörerna att låta samtliga klasser starta på Åresjön och inte vid Tännforsen som Solo-klassen vanligtvis gör.

– Årets tävling innehöll extremt spännande förhållanden och perfekt avslut med 500 fantastiska prestationer i ett vackert Åre. Banan var mer utmanande än på många år med fysiskt hård paddling, massvis av snö på berget likt en glaciär och blöt terräng som gav delvis tung löpning och cykling. Nu längtar vi redan till nästa års 20-årsjubileum, säger tävlingsledare Natasha Skott.

Topprankade och årets tvåa på loppet Coast to Coast som liknas vid VM i multisport, Sam Clark, slutade på en tredjeplats i Haglöfs Åre Extreme Challenge 2015.

– Jag är van vid utmanande tävlingar men det här var något nytt. Det var mycket svårare att springa genom snö än vad jag trodde. Det var helt klart ett av de vackraste loppen jag kört så till nästa år ska jag hitta ett par stavar och lära mig att använda dem, säger Sam Clark från Nya Zeeland.

Kort om HÅEC 2015
• Banan är totalt 60 km (18 km paddling, 15 km traillöpning och 30 km mountainbike)
• Nästan 500 personer deltog
• Löpningen täcker in mer än 1 000 fallhöjdsmeter
• Startade år 1997
• 2015 var det första året som Öppna Europeiska Mästerskapen i multisport
• Ett av Europas tuffaste endagarslopp och ett av världens största multisportlopp
• Innefattar tre klasser Solo, deltagarna genomför alla sträckor själv, Duo, två deltagare genomför hela loppet tillsammans samt Lag, tre lagmedlemmar gör en av loppets tre sträckor

Resultat (fler resultat, se http://www.areextremechallenge.se/resultat/)

Solo Öppna EM, herrar
1. Robert Lindber, Team Haglöfs Silva, 4:53:46
2. Mattias Nyström, Team Haglöfs Silva, 4:53:57
3. Sam Clark, Thule Adventure Team, 4:57:43
4. Emil Dahlqvist, Swedish Armed Forces, 5:05:03
5. Jari Palonen, yniq SCOTT, 5:12:23

Solo Öppna EM, damer
1. Carolin Holmqvist, 5:38:00
2. Kristin Larsson, 5:42:33
3. Josefina Wikberg, 5:44:45
4. Malin Hjalmarsson, 5:52:06
5. Marie Nilsson, Team Addnature, 5:58:47

Foto: Jakob Edholm/HÅEC

Det nederländska laget Team Brunel vann dagens In-Port Race i Göteborg. Men poängen räckte inte för att ta förstaplatsen från Abu Dhabi Racing team, som vinner både i totalen och i In Port Race-serien. Team SCA tog andraplatsen idag och säkrade därmed en tredjeplats i Volvo Ocean Race In-Port Series.

Den korta kappseglingen i Göteborgs hamninlopp avgjordes i lätta vindar men blev ändå händelserik. Banan kantades av åskådarbåtar som tagit sig ut på havet för att se det sista tävlingsmomentet i Volvo Ocean Race In-Port Series.

Danska Team Vestas Wind tog starten men hamnade efter på det första varvet. Då tog istället Team Brunel kommandot och det nederländska laget med veteranen Bouwe Bekking som skeppare kunde ohotat ta hem segern.

Team SCA, med Kronprinsessan Victoria som gäst ombord, gjorde en stark insats och seglade in på en andraplats. Det betyder att svenskbåten säkrade en tredjeplats i den totala In-Port-serien.

– Vi har redan frågat om Kronprinsessan vill vara med och segla med oss igen, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies och fortsätter:

– Hela laget gjorde riktigt bra ifrån sig idag och kommunikationen funkade väldigt bra ombord. Vi kände att vi verkligen ville avsluta på topp här i Göteborg.

För kinesiska båten Dongfeng Race Team, men svensken Martin Strömberg ombord, gick det sämre. En dålig start gjorde att teamet fick svårt att knappa in på sina motståndare, men lyckades ändå ta sig in på en fjärde plats.

– Vi är lite besvikna på vår insats idag, men om man sammanfattar hela tävlingen så har vi uträttat något stort. Jag kommer aldrig glömma den här veckan och mottagandet vi fått i Göteborg. Det är nästan svårt att beskriva men det har varit fantastiskt fint, säger Martin Strömberg.

Göteborgs In-Port Race
1. Team Brunel 14:08:54 – 1pt
2. Team SCA 14:10:19– 2pts
3. MAPFRE 14:11:50- 3pts
4. Dongfeng Race Team 14:12:14– 4pts
5. Team Alvimedica 14:12:49 – 5pts
6. Abu Dhabi Ocean Racing 14:14:10– 6pts
7. Team Vestas Wind 14:16:31 – 7pts

Volvo Ocean Race In-Port Series
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 31pts
2. Team Brunel – 32pts
3. Team SCA – 35pts
4. MAPFRE – 37pts
5. Team Alvimedica – 37pts
6. Dongfeng Race Team – 40pts
7. Team Vestas Wind – 73pts

Poängtabell Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 24pts
2. Team Brunel – 29pts
3. Dongfeng Race Team – 33pts
4. MAPFRE -34pts
5. Team Alvimedica – 34pts
6. Team SCA – 51pts
7. Team Vestas Wind – 60pts

Vill du börja havskappsegla men har dålig koll på vad som krävs och hur man går tillväga. Eller är du en garvad seglare som vill finslipa dina kunskaper om alltifrån väder och vind till taktik och strategi, utrustning och segelgarderob och det mesta däremellan. Då ska du se till att följa oss på båten Solidtango när Hamnen.se seglar Åf Offshore Race!

För första gången kommer en serie videor filmas under Åf Offshore Race med fokus på att lära och informera om hur en havskappsegling går till. 


– Det finns ju så kallade tutorialvidoer om allt annat i samhället så varför inte göra en serie om havskappsegling, säger Hamnen.ses Claes Olivecrona som kommer att programleda inslagen under racet.

Målet är att visa knep och trix men samtidigt visa glädjen i att havskappsegla.

Dedikerad mediaman
– Jag kommer att redigera och publicera i högsta möjliga mån under hela racet, säger Hamnen.ses chefredaktör Gustav Morin.

Under hela Volvo Ocean Race ombord på Ericsson 3 år 2008-2009 axlade Gustav rollen som mediaman och kommer alltså att ha samma roll nu.

– Vi kommer också att ha en livekamera som rullar hela racet och man kommer att kunna följa oss den vägen på Hamnen.se. Men egentligen är inte snabb uppdatering det stora målet utan att de producerade videorna ska hålla så pass hög kvalitet att de kan leva under lång tid. De ska fungera som en Gotland Runt-skola helt enkelt, säger han.

Med ombord för att dela sina tankar och erfarenheter är:

Segelmakaren Anders Lewander som har en enorm meritlista med bland annat non-stop-segling runt jorden med en katamaran och skepparroll på Ericsson 3 i Volvo Ocean Race.

Julia Gross är av Sveriges mest lovande landslagseglare som just nu satsar mot OS i 49er FX i egenskap av rorsman, en roll hon även kommer att ha under Åf Offshore Race.

Magnus Baltscheffski, meteorolog på WeatherTech och erfaren kappseglare. Teamets självskrivne navigatör som ska visa oss den snabbaste vägen runt banan och ge skarpa analyser av rådande vädersituation och även analysera utfall av prognoser i efterhand.

Ulric Svensson, journalist, reporter, författare, förbundskapten, TV-konsult. Ulrics lista med titlar är lång och kan nu även stoltsera som cyklande livereporter under livesändningen i samband med Vätternrundan. Nu ger han sig på att rapportera om segling, främst för Jönköpings-Posten.

Johan Lundqvist, skeppare och ägare av Elan 37 Solidtango. Johan har kappseglat ett flertal varv runt Gotland och deltagit i många shorthandedkappseglingar. Han är Vd för videoplattformen Solidtango som i flera år visat att det är fullt möjligt att livesända kappsegling med små medel.

Seglingssäsongen för Hållbara Hav / Briggen Tre Kronor pågår för fullt. Under våren var fartyget representerat på båtmässan Allt för sjön, säsongens samarbete med kommuner längs Sveriges kust startade i maj och de har redan besökt ett stort antal hamnar med miljöutställningen “Etta med kök”.

Pressmeddelande:

Under sommaren fortsätter seglingarna till Sveriges kustnära kommuner. Läs gärna mer om årets planering – här…Här kan du även se vilka städer vi planerar att besöka under året.

Du är varmt välkommen att besöka oss under Almedalsveckan mellan den 28/6-5/7 då Hållbara Hav och briggen Tre Kronor finns på plats i den inre hamnen i Visby. Ombord arrangeras intressanta seminarier med Östersjön i fokus. På kajen visas “Etta med kök”, en miljöutställning om kemikalier, plaster och läkemedel i vår närmiljö och hur du undviker att dessa ämnen hamnar i Östersjön. På Tre Kronors däck visas en spännande utställning om livet under ytan – “Östersjöns miljöutmaningar”.

Är du intresserad av att segla med briggen Tre Kronor och därmed stödja vårt arbete för Östersjön? Nu finns ett stort utbud av dag, kvällskryssningar samt långseglingar mellan de städer vi besöker längs Sveriges kust under sommaren.

Den 1 september sker vårt årliga Hållbara Hav seminarium om Östersjön i närvaro av HKH Kronprinsessan Victoria och SVT direktsänder.
Den 9 september startar segling till kommuner i norra Sverige där de arrangerar gemensamma lokala evenemang, visar miljöutställningen samt arrangerar öppet skepp och seglingar. Även här kan du segla med Tre Kronor mellan de städer vi besöker. Karta över turnén (ruttplan) finner du – Här…

Hösten avslutas med Örn- och Sälsafari i Stockholms skärgård.

Under våren och sommaren har allmänheten röstat fram 21 extra vackra och skyddsvärda naturområden i Sverige – ett för varje län – i Världsnaturfonden WWFs sommarkampanj Svenska Pärlor. Detta är platser med en fantastisk natur och som har stor betydelse för naturupplevelser, men som också har många hotade arter och livsmiljöer i behov av skydd. Några av de vinnande pärlorna är Marsstrandsskärgården i Västra Götaland, Torups bokskog i Skåne, Kagghamraån i Stockholm och Flatruet i Jämtlands län.

– Det finns alldeles för många värdefulla naturområden som saknar skydd i Sverige. Med Svenska Pärlor vill WWF öka trycket på politikerna att leva upp till de mål som regeringen och riksdagen har satt upp, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Enligt Naturvårdsverkets utvärdering 2015 når vi bara två av sexton miljökvalitetsmål. Vi är heller inte i närheten att nå de mål som regeringen har satt upp; att skydda 20 procent av våra land- och sötvattensområden samt 10 procent av våra marina områden till 2020. Idag skyddar vi endast 14 procent av land och sötvatten respektive 6,5 procent av våra hav.

En Sifo-undersökning som WWF har gjort visar att 85 procent tycker det är viktigt att svensk natur och hotade arter skyddas. En majoritet anser att regeringen måste införa starkare lagar för att öka skyddet av gammal naturskog. Nästan hälften ställer sig positiva till att betala mer i skatt för att stärka skyddet av vår svenska natur och biologiska mångfald.

– Nu är det viktigt att våra beslutsfattare agerar snabbt och kraftfullt. Sveriges natur är älskad och förtjänar det bästa. Vi uppmanar riksdagspartierna att göra upp om naturvårdspolitiken över parti- och blockgränserna för en långsiktig och effektiv naturvårdspolitik. Det har tagit 100 år att få till stånd dagens skydd och det är bråttom om vi ska hinna uppnå vad Sverige lovat, säger Håkan Wirtén.

Inom ramen för Svenska Pärlor har en expertjury valt ut tre platser i varje län. Den har bland annat utgått från ett områdes höga bevarandevärde och betydelse för naturupplevelser, samt behovet av skydd. Slutligen har allmänheten röstat fram en vinnare.

G-Shock introducerar Gulfmaster GWN-1000, en marin konceptmodell anpassad för att klara havets tuffa förhållanden.

Den senaste teknologin har integrerats i klockan som kombinerar fördelarna av en analog urtavla med en omfattande digital kompetens.

GWN-1000 har funktioner såsom en sensor för atmosfäriskt tryck som kan hjälpa till att förutspå väderförändringar, kompassriktning för att kontrollera riktningen till en destination och en tidvattenindikator som visar tidvattennivån. Klockan har utrustats med Smart Access vilket gör att funktionerna enkelt kan nås vi en elektronisk krona.

Pris 6 000 kr.

På fredagen delades de årliga stipendier ur Mange Olssons Minnesfond ut vid en ceremoni i samband med Volvo Ocean Race i Göteborg. Årets pristagare är de två framtidsnamnen Lovisa Karlsson från GKSS och Emil Järrud från KSSS. Samtidigt fick britten Sir Ben Ainslie motta Mange Olsson Priset.

Årets stipendiater är två mycket målmedvetna ungdomar.

Lovisa Karlsson är en seriös och färgstark Laser Radial-seglare med siktet inställt på världstoppen och OS 2020. Trots det hinner hon alltid bry sig om och hjälpa yngre kamrater. I bagaget har hon fyra medaljer i vardera JSM och SM. Steget över till internationell segling har gått bra och i sina allra första stora seniortävlingar kvalificerade Lovisa sig för guldfinal (Världscupen i Hyers 2014 och EM i Split 2014). För några veckor gick hon ut seglargymnasiet i Lerum. Nu väntar en allvarlig satsning mot världstoppen.

Emil Järrud är en positiv och talangfull seglare som är extremt ambitiös och mogen i sin satsning. I hans framtid finns tankar på de tre stora eventen; OS, Volvo Ocean Race och Americas Cup. Sommaren 2013 lämnade han optimisten där han har SM-guld både i lag och individuellt. Han hann också med tre VM med en 8:e plats som bäst. I augusti 2013 börjat han segla 29er och vann tillsammans med sin gast Fabian Bergman första ISAF Youth-kvalet i september. I höst böjar han på seglargymnasiet i Motala.

Mottagaren av Mange Olsson Priset, Sir Ben Ainslie från England, har en mycket imponerande historia inom jollesegling och är den mest framgångsrike olympiske seglaren. Han var på prispallen i fem OS i rad med början i Atlanta 1996 där han tog en silvermedalj i Laser. Fyra år senare blev det guld i Laser innan han bytte till Finnjolle där det blev tre raka olympiska guldmedaljer, 2004, 2008 och 2012. Han har sex VM-guld i Finnjolle och fyra VM-medaljer i Laser

Ben Ainslie är 38 år och ensam om att bli utsedd till ”ISAF World Sailor of the Year” fyra gånger och 2010 vann han den totala världscupen i match racing. 2013 blev han taktiker på Oracle Team USA som försvarade titel i Americas Cup på hemmaplan i San Fransisco.

Seglaren Magnus ”Mange” Olsson avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanken är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till unga seglare eller organisationer.

Foto: Matias Capizzano (Emil), Lloyd Images (Ben).

För mer information besök www.mangeolssonsminnesfond.se

Den finska Axopar-familjen växer snabbt. På båtmässan Cannes Yachting Festival i september blir det världspremiär för helt nya Axopar 37.

Den nya båten presenteras i två versioner: Axopar 37 Aft Cabin och T-Top. detta kommer bara lite mer än ett år efter att Axopar Boats hade internationell premiär för fem modeller baserade på ett och samma 28 fots skrov.
Kunderna har varit mycket positiva till Axoparbåtarna, som snabbt har fått stor spridning på flera marknader. De kombinerar mångsidighet, modern design och ett intressant pris. Över 200 båtar är redan sålda.

Det är därför som grundarna av Aquador, Paragon Yachts och XO Boats vill utveckla sin båtfamilj med toppmodellen Axopar 37.

Med modellversionerna T-Top och Cabin erbjuder Axopar fyra varianter med dubbla 225 hk eller upp till dubbla 300 hk utbordare för båtarnas lättdrivna, stegförsedda skrov.

De olika modellerna har gott om plats på däck och ett rymligt walkaround koncept. Ombord finns toalett och center cabin med övernattningsmöjligheter för två personer.

Först ut vid världspremiären blir två av de fyra modellerna, T-Top och Aft Cabin, som alltså visas i Cannes. De övriga versionerna får troligen premiär på Southampton Boat Show och senare även på Fort Lauderdale Boat Show.

Axopar 37 byggs med vakuuminjicering. Resultatet är ett lättviktsbygge med ett starkt och robust skrov.

Tekniska specifikationer
Längd: 11,20 m
Bredd: 3,3 m
Personer: 10
Bränsle: 700 liter
Bränsleförbrukning: 1,65 lit/Nm (1x350hk@25knop)
Skrov: Tvåstegs, 20 grader vinkel
Ce-klass: B – Offshore
Motorer: 2x225hk upp till 2x300hk eller 1x 350 hk
Pris: 85 900 Euro inklusive moms exklusive motor
Räckvidd: 424 Nm (1x350hk @ 25 knop)

Info: www.axopar.fi

Lördagen 27 juni avgörs det sista tävlingsmomentet i Volvo Ocean Race 2014–15. Det ligger mycket prestige i att vinna Göteborgs In-Port Race och för två lag, Team Alvimedica och MAPFRE, blir den korta seglingen i hamninloppet avgörande för vem som tar fjärdeplatsen.

– Jag är oerhört taggad på att avslutas den här långa tävlingen med ett race på hemmaplan, säger Martin Strömberg.

Ett In-Port Race är en kort bankappsegling som tar cirka en timma. Starten för kappseglingen går klockan 13.00 på lördag i Göteborgs hamninlopp. Sedan seglar de sju tävlingsbåtarna runt en bana innan de passerar mållinjen utanför Käringberget. Åskådare kan följa racet från Käringberget, där Försvarsmakten kommer att öppna Göteborgs garnison för allmänheten. Efter målgång fortsätter de kappsegla mot Frihamnen där prisutdelning sker vid 15.00.

Varje hamnstopp längs med rutten för Volvo Ocean Race anordnar ett In-Port Race och de korta seglingarna har också en egen poängtabell. I den serien ligger Svenskbåten Team SCA just nu fyra och siktar på en pallplats. Och det utlovas en jämn kappsegling i det trånga hamninloppet.

– Banan vi ska segla kommer bli riktig tuff eftersom den är så smal och det kommer bli tajt mellan båtarna, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker, som redan vunnit totalsegern i Volvo Ocean Race men har också chansen att ta en dubbelseger genom att även vinna In-Port Raceserien.

– Vi vill vinna alla seglingar vi startar i men banan kan absolut orsaka problem för oss och våra konkurrenter, säger Walker.

Svenskbåten SCA hamnade på en sjätteplats i totalen, men satsar stenhårt på att nå en pallplats i In-Port Raceserien.

– Detta blir det sista vi gör tillsammans i teamet, så för oss handlar det mest om att njuta. Genom att göra det tror jag automatiskt att vi kommer att göra ett bra race, säger SCA:s skeppare Sam Davis.

Poängtabell för Volvo Ocean Race 2014-15 In Port-series:
Abu Dhabi Ocean Racing, 25 p
Team Brunel, 31 p
Team Alvimedica, 32 p
Team SCA, 33 p
MAPFRE, 34 p
Dongfeng Race Team, 36 p
Team Vestas Wind, 66 p
Race overall:
Abu Dhabi Ocean Racing, 24 p
Team Brunel, 29 p
Dongfeng Race Team, 33 p
Team Alvimedica, 34 p
MAPFRE, 34 p
Team SCA, 51 p
Team Vestas Wind, 60 p

Under onsdagen invigdes två design– och funktionsnyheter på Grinda i Stockholms skärgård. Välkände formgivaren och designern Mats Theselius har tagit fram designen till Skärgårdsdasset som tillsammans med Skärgårdsstiftelsens Lars Westlings kretsloppslösning borgar för en stor nyhet i form och funktion.

En prototyp av det innovativa väderskyddet framtaget i samma projekt av Whites arkitekter, Anders Tväråna och Mattias Nordström invigdes också under dagen.

Båda projekten är finansierade av Tillväxtverket och Länsstyrelsen i Stockholms läns Landsbygdsprogram inom projektet Hållbar Destinationsutveckling och syftet har varit att skapa prototyper för vidare utveckling av centrala funktioner för destinationsutvecklingen. Så här säger stiftelsens Vd om projektet:

– Skärgårdsstiftelsen har en viktig uppgift att skapa förutsättningar för alla att besöka skärgården. För att möta dagens krav från besökarna måste vi höja standarden på vår service och på så vis även höja upplevelsen av vistelsen.

Designern Mats Theselius som formgivit Skärgårdsdasset har arbetat från utgångspunkten att dassets utformning ska vara en del av den turistiska upplevelsen.

– I mitt arbete har tanken varit att höja upp standarden och intrycket av arkitekturen så mycket det bara går. Stockholms skärgård är en pärla och här finns så många värden i den unika kulturbygden. Mina ambitioner med projektet har varit mycket högt satta, Skärgårdsdasset ska vara något som står kvar länge och håller över tid både i form och funktion.

Funktionaliteten i Skärgårdsdasset är något som Lars Westling tillika tillsynsman hos stiftelsen har funderat kring länge. Som utbildad limnolog har han haft många funderingar kring hur det går att utveckla tekniken kring långkomposterande dass så att de helt kan kretsloppsanpassas. Resultatet är den process som ligger till grund för konstruktionen av Skärgårdsdasset, en fullträff ur både miljö- och arbetsmiljöhänseende.

Väderskyddet har tagits fram utifrån samma utgångspunkt, att förbättra förutsättningarna för upplevelsen av skärgårdsbesöket.

– Vi har velat skapa ett stabilt väderskydd som lätt kan anpassas till olika platser. Ett flexibelt byggsystem som kan skapa identitet och ge profil till Skärgårdsstiftelsens områden, säger arkitekt Anders Tväråna.

Koordinator på Tillväxtverket och tidigare projektledare för Skärgårdsstrategin och Hållbar Destinationsutveckling Erika Rosander säger så här om projektet och resultatet.

– Väderskydden och skärgårdsdasset är två väldigt funktionella och innovativa lösningar. Jag har följt arbetet hela vägen från idé till färdigt resultat och är både glad och stolt över de insatser som gjorts av alla inblandade, och av de fina resultaten, som har potential att göra stor nytta både i skärgården och på andra platser.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Jobbigt, pinsamt och blött. Och ganska roligt – när allt väl är över. Sjöräddningssällskapets nya reklamfilm utspelar sig vid Pannkaksgrunden och bygger på en verklig händelse. Nu uppmanas allmänheten att dela med sig av sina egna båthistorier, för alla har vi ju klantat oss någon gång…

Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=5o19wa9iVjI

Tack vare samarbetet med Forsman & Bodenfors har Sjöräddningssällskapet kunnat spela in en ny reklamfilm, som bland annat kommer att visas på TV4 under sommaren. Filmen kommer också att släppas på Facebook och Youtube idag, med uppmaningen att fler ska dela med sig av pinsamma eller roliga båtminnen.

– Vi vill berätta om vår verksamhet med glimten i ögat och utan pekpinnar. Alla har vi ju klantat oss någon gång! Vi hoppas förstås att filmen får stor spridning, och förhoppningen är att fler ska få upp ögonen för vilka vi är och bli medlemmar, säger Jessica Nauckhoff, kommunikationsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Filmen är inspelad vid Pannkaksgrunden väster om Lilla Husarn i Stockholms skärgård. Båten är en Monark 44 Giggen, utlånad av Ägnö sjöscoutkår. Filmen är producerad i samarbete med Forsman & Bodenfors och FLX 2.0.

– Som medlem Sjöräddningssällskapet får du kostnadsfri hjälp om du går på grund, får motorstopp eller roderhaveri, även när det är lugnt och ingen direkt fara. Det är vårt sätt att tacka för stödet. Vi är helt beroende av gåvor och medlemmar för att kunna fortsätta att rädda liv till sjöss, och det är oerhört värdefullt för oss att kunna nå ut brett med det budskapet. Kombinationen TV och sociala medier är optimalt för det, säger Jessica Nauckhoff.

Fler dråpliga båthistorier samlas in på Sjöräddningssällskapets facebooksida: https://www.facebook.com/sjoraddning

Nu har Energimyndigheten fördelat 27,6 miljoner kronor till några av landets bästa forskargrupper och utvecklingsbolag genom forsknings- och innovationsprogrammet Marin energiomvandling.

Sju projekt beviljas stöd för att driva den svenska forskningen och utvecklingen inom havsenergibranschen framåt. Samtliga projekt bidrar till att sänka elproduktionskostnaden, så att havsenergi på sikt kan ge värdefullt bidrag av förnybar el i flera olika länders elsystem samt bidra till att utveckla näringslivet i Sverige.

– Havsenergi är ett spännande område med stor potential globalt sett och Sverige har goda chanser att vara ledande inom utvecklingen, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma.

Projekten omfattar allt från miljöstudier till teknikutveckling, vilket ger bra förutsättningar till att ytterligare stärka Sveriges redan i dag starka position inom forskning och utveckling på havsenergiområdet. Ett viktigt mål med projekten är att de ska bidra till utvecklingen av hållbara elproduktionssystem som har potential att implementeras i Sverige och utomlands.

– Koncept där havsenergi kan omvandlas till elenergi är viktiga framtidsområden där svenska forskare och företag kan bidra till energiomställningen globalt, samtidigt som teknikutvecklingen kan ge arbetstillfällen i Sverige, säger Rémy Kolessar, chef för avdelningen för forskning och innovation på Energimyndigheten.

Gensvaret på den första utlysningen inom forskningsprogrammet Marin energiomvandling var stort, och summan som totalt söktes var fyra gånger så stor som fanns tillgängligt. De nya projekten är ett tillskott till de fåtal koncept som redan idag finns installerade på experimentell nivå i havet. Det kommer dock att krävas ytterligare forskning och utveckling innan havsenergi kan bli kommersiellt gångbart.

– Sverige ligger långt fram både när det gäller forskning och verksamma företag inom havsenergibranschen. Energimyndighetens program ska underlätta att få ut produkter på marknaden och i havet. Detta ligger i linje med Energimyndighetens mål om att stödja näringslivsutveckling inom energiområdet, säger Tobias Walla, programansvarig handläggare vid Energimyndigheten.

Inom programmet planeras en andra utlysning under senhösten 2015, där Energimyndigheten vill knyta ihop industri och forskning ytterligare. Håll uppsikt på Energimyndighetens webbplats för mer information om utlysningen under hösten.

Årets upplaga av ÅF Offshore 2015 närmar sig och som vanligt finns Seapilot på plats i Race Village på Skeppsholmen i Stockholm.

Ta chansen att testa seapilot gratis under racet. Om du sedan är intresserad har du möjlighet att köpa svenska sjökort i ett år för endast 99 SEK. Använd koden ”KSSS2015” på www.seapilot.com. Koden gäller till och med 2015-07-13.

De svenska sjökorten har uppdateras med den senaste kartinformationen från sjöfartsverket inför starten av ÅF Offshore 2015.

Racet kommer även att trackas med AIS så att du kan se alla båtars position och aktuell ställning både på en karta och en leaderboard. Det går även att följa racet från Seapilot appen, där du ser alla AIS-mål. Självklart går det också att besöka Skeppsholmen för att se båtarna och alla starter direkt på plats.

Seapilot håller dessutom på att utveckla en Weather Routing funktion till Seapilot som kommer att testas under ÅF Offshore Race. Funktionen innebär att det går att optimera en rutt efter aktuell vindprognos. Testet genomförs av ett antal erfarna seglare som kommer att testa funktionen skarpt och ge feedback på denna. I denna grupp ingår bland andra Anders Lewander, Per Anders Flordal, Jonas Danielsson, Håkan Lindstrom, Björn Dannberg, Patrik Hahne m.fl. Funktionen väntas vara klar runt månadsskiftet augusti/september.

Nu tar segelbåtarna över centrala Stockholm när Sveriges största seglarfest ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inleds. Startskottet smäller söndag 28 juni men redan på torsdagen drog festligheterna igång på Skeppsholmen.

Förra sommaren besöktes eventområdet på Skeppsholmen av 160 000 åskådare under de fyra dagar som evenemanget pågick. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.

Redan på lördag 27 juni, med start kl 12:00, kommer cirka 70 båtar att kappsegla i en inomskärssegling, ÅF Inshore Race från Strömmen, ut en bit i innerskärgården och tillbaka in till stan och målgång utanför Skeppsholmen. Huvudtävlingen, ÅF Offshore Race, startar på söndagen och då kommer cirka 220 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 10:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2–3 dygn senare.

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng och nöjesseglare som en utmaning för de allra bästa proffsteamet från norra Europa.

På Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där det sjuder av liv fram till startdagen. Där kan besökare njuta av god mat och dryck, eller besöka någon av det 40-talet utställare som är på plats. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.

Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Från torsdag eftermiddag kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen. Givetvis är det fri entré.

Foto: Oskar Kihlborg.

De fyra senaste årens segrare i Lysekil Women’s Match, danskan Camilla Ulrikkeholm, har petats ned till andraplatsen på damernas världsranking. Istället har den regerande världsmästarinnan, Anna Östling (f d Kjellberg) från Göteborgs Kungliga Segelsällskap, för första gången avancerat till toppen av rankingen:

– Sedan jag började segla och fanns betydligt längre ner på listan, har det varit min dröm att mitt namn någon gång ska stå överst, kommenterar Anna Östling.

När det internationella seglarförbundet ISAF nyligen presenterade den senaste världsrankingen i matchracing för damer, var det glädjande läsning ur svensk synvinkel. För första gången sedan strax efter millennieskiftet, då Marie Björling Duell mer eller mindre abonnerade på världsrankingens förstaplats, är den nu tillbaka i svensk ägo:
– Det var en trevlig överraskning som gläder oss i besättningen och ger en riktigt go känsla inombords. Som världsettor har vi nu nått ett av de mål vi strävat efter, säger Anna Östling, och förklarar varför de tar klivet upp just nu.
– Bara de två senaste årens resultat räknas i rankingen. Eftersom vi har seglat många herrtävlingar under våren, och dessutom lyckats väl i dem, har det tickat in många sköna rankingpoäng.

Ett annat av Anna Östlings mål för 2015 är att om ett par veckor försvara VM-titeln i matchracing i danska Middelfart, och en generalrepetition för det blir att tävla mot herrarna på Marstrand i nästa vecka. Efter VM följer sedan en kortare semester innan det är dags för sommarens höjdpunkt; Lysekil Women’s Match. Anna Östling & Co har ännu aldrig vunnit i Lysekil, utan ska än en gång försöka besegra de senaste fyra årens vinnare Camilla Ulrikkeholm:
– Vi fightas på alla tävlingar och turas om på toppen, men i år känner jag att det är vår tur. Drömmen om segerdoppet i Lysekil lever, skrattar Anna, som uppskattar det stora publikstödet från klipporna runt Kyrkeviksbukten.

Slutligen vill Anna Östling innan året är slut också kliva högst upp på prispallen för hela WIM Series, som utöver deltävlingarna i Middelfart och i Lysekil också seglas i Sheboygan, USA, och i sydkoreanska Busan.

Startfält i Lysekil Women’s Match 2015 (namn, nationalitet, världsranking):
Anna Östling (f d Kjellberg), SWE, 1
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 2
Stephanie Roble, USA, 3
Anne-Claire Le Berre, FRA, 4
Caroline Sylvan, SWE, 6
Klaartje Zuiderbaan, NED, 7
Pauline Courtois, FRA, 8
Annabel Vose, GBR, 11
Sanna Häger, SWE, 17
Alexa Bezel, SUI, 23
Juliana Senfft, BRA, 34
Johanna Bergqvist, SWE, 117

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Hasselbladstiftelsen finaniserar nu en gästprofessur vid den nya marina institutionen på Göteborgs universitet. Gästprofessuren går till den amerikanska toppforskaren Jody Deming, som är en auktoritet inom marin polarforskning. Hasselbladstiftelsen delar inte bara ut det internationellt välkända fotopriset Hasselbladpriset utan gör även stora ekonomiska satsningar på naturvetenskap, vilket är mindre känt.

– Jag är så glad över att vi med stöd av Hasselbladstiftelsen kan få hit en så världsledande forskare i sitt gebit. Jag har länge försökt få Jody Deming till Göteborgs universitet, säger Leif Anderson, marin kemist och professor vid Göteborgs universitet.

Fick idén till Hasselbladskameran genom intresset för naturen

Victor Hasselblad, som utvecklade Hasselbladskameran, var fågelskådare och naturvetenskapligt intresserad. I läroverket hade han högsta betyg i biologi med botanik. Tillsammans med sin bror gjorde han under uppväxten utflykter i naturen, antecknade och tecknade.

– Både Victor och hans fru Erna Hasselblad hade stort engagemang för både fotografi och natur och därför blev inriktningen på stiftelsen som bildades år 1979 just på dessa två områden, naturvetenskap och fotografi, säger Jenny Blixt, kommunikatör vid Hasselbladstiftelsen.

Idén till sin Hasselbladskamera fick Victor Hasselblad när han under ungdomsåren reste land och rike runt för att fotografera fåglar. Så viljan att senare i livet vilja stödja naturvetenskap låg nära till hands.

Prominent polarforskare blir gästprofessor vid ny institution
Tack vare Hasselbladstiftelsen får nu Göteborgs universitet en toppforskare knuten till den nya marina institutionen som startar sin verksamhet den första juli.

Gästprofessor Jody Deming kommer från University of Washington och är specialiserad på köldanpassningen av marina mikroorganismer.

– Hon är en mycket lämplig person för den första gästprofessorn eftersom hon med sitt specialområde om marina mikroorganismer och deras betydelse för polargeokemi och ekologi väl passar in i den inriktning vi har vid Göteborgs universitet, säger Leif Anderson.

Marin polarforskning i fokus
Hasselbladstiftelsens stöd för en marin gästprofessor stimulerar till att länka ihop forskare från olika discipliner i den nya marina institution som blir verklighet vid Göteborgs universitet den förste juli. Marin polarforskning har under mer än 30 år varit ett centralt forskningsområde för forskare vid naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Jody Deming, som är mikrobiolog och har gedigna kunskaper i DNA-forskning, kommer i oktober att hålla i en doktorandkurs för alla intresserade inom det marina fältet och dessutom hålla i ett symposium den 3-5 november.

Hasselbladpriset i fotografi, som delats ut sedan 1980, är en följd av att Victor Hasselblad och hans hustru Erna, som var barnlösa, donerade sin förmögenhet till Erna och Victor Hasselblads stiftelse. Stiftelsen ska främja fotografi och även naturvetenskaplig forskning.

Porträttfoto: Washington Post.

Sjöfartens miljöpåverkan i Östersjön är inte allmänt känd. Hur har årtionden av smutsiga luftutsläpp drabbat människorna och havet? Varför skiter kryssningspassagerarna i Östersjön, hur kan det tolereras och vem kan sätta stopp?

Efter uppmärksammade och prisbelönade filmer om fisket, övergödningen och kemikalierna kommer nu Folke Rydéns fjärde film om Östersjön.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade hav. Varje dag transporterar tusentals fartyg livsnödvändigheter till miljoner medborgare. Samtidigt är Östersjön ett av världens mest känsliga innanhav.

– Jag skulle vilja påstå att sjöfarten fram till idag påverkat miljön och människorna i en utsträckning som inte är allmänt känd. Det vill vi ändra på med filmen, säger Folke Rydén.

I filmen möter vi Stig Göransson som blev sjuk av sjöfartens avgaser. Efter en lång rättsprocess fick han sin sjukdom klassad som arbetsskada.

– Det som har drivit mig att kämpa är att andra människor ska slippa samma helvete som jag har, säger Stig Göransson.

Inte bara Stig är sjuk. Stora delar av havet mår dåligt. Sjöfartens luftutsläpp har bidragit till försurning och övergödning.

Även den växande kryssningsindustrin påverkar miljön i havet. Det handlar om enorma fartyg likt flytande städer med 1000-tals innevånare. Passagerare som alla äter och går på toaletten. Trots möjligheterna att tömma i hamn dumpar kryssningsbåtarna toalettavfallet i Östersjön.

I filmen uppmärksammas även experter och forskare som slagit larm och kommit med förslag på åtgärder.

Anna Peterson på Transportstyrelsen försöker få igenom en lag som förbjuder dumpning av toalettavfall.

– Alla måste bära sin del av ansvaret, så även sjöfarten, säger Anna Peterson

Baltic Sea Media Project
“Hotet på Havet” är en del i det tioåriga projektet “Baltic Sea Media Project” där journalisten Folke Rydén och filmaren och fotografen Mattias Klum uppmärksammar de hot och möjligheter Östersjön står inför. Fram till idag har fyra av fem dokumentärer och en av två naturfilmer producerats. Projektet finansieras av BalticSea2020.

– Vi hoppas att filmen ökar förståelsen och kunskapen om sjöfartens påverkan i Östersjön, både hos allmänheten och bland våra politiker. Östersjön är ett känsligt innanhav. För att vända utvecklingen i positiv riktning krävs konkreta åtgärder och beslut som leder till minskad belastning på vårt gemensamma hav, säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.

“Hotet på Havet” har premiär den 30 juni kl. 15.30 i Almedalen.
Plats: Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5. Presenterar gör Folke Rydén.

Info: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/27727?redir=%23eidx_2

Foto: Folke Rydén Production.