Nyheter

Det blev riktigt täta matcher och en skräll i årets Childhood Race. Succé för en snowboardåkare och bottennapp för en seglingsstjärna.

– Björn Hasen gjorde misstaget direkt som satte mig på att styra, säger Volvo Ocean Race-seglaren Martin Strömberg och skrattar.

Skinande sol och vind på drygt sju meter per sekund. Förutsättningarna kunde inte bli mycket bättre under årets upplaga av Childhood Race som seglades på Marstrand under torsdagen.

Ombord på de åtta båtarna med proffsskeppare från Stena Match Cup Sweden fanns flera kända profiler i besättningen, som före detta häcklöparen Robert Kronberg, kändiskocken Alexandra Zazzi och tvillingbröderna och fotbollsproffsen Andreas och Thomas Ravelli.

Efter två täta matcher stod det klart att Pelle P blev den vinnande båten, med skepparen Johnie Berntsson och kändisar som snowboardproffset Daniel Biveson ombord.

– Jag är ju tävlingsmänniska så det är alltid kul att vinna. Jag kan inte säga att jag är jättebra på segling men någonstans kommer ju den där tävlingsdjävulen fram i en och då lyssnar man på Johnie och så gör man sitt bästa. Det är skitkul att man fick vara involverad hela tiden, säger Daniel Biveson.

På en annan båt hittades Sveriges kanske största seglingskung just nu – Martin Strömberg, som så sent som i lördags avslutade sitt tredje Volvo Ocean Race. Där blev det en tredjeplats men i Childhood Race slutade hans team på delad sista plats.

– Björn Hansen gjorde misstaget direkt som satte mig på att styra, det var lite därför kanske, skrattar Volvo Ocean Race-seglaren Martin Strömberg.

Det är inte första gången han seglar med skepparen Björn Hansen. 2010 ingick Strömberg i Hansens team i Stena Match Cup Sweden.

Kommer vi få se dig tävla i Stena Match Cup Sweden igen?

– Vi får se. Det hade varit kul att få upp tempot lite grann, det är ju helt annorlunda när man tävlar i Volvo Ocean Race. Att segla de här båtarna kändes som att segla en jolle nu när man vant sig vid båtarna i Volvo Ocean Race, skrattar Martin Strömberg.

Childhood Race har varit Stena Match Cup Swedens officiella välgörenhetstävling sedan 2007 och syftet är uppmärksamma och samla in pengar till World Childhood Foundation. Stena Match Cup Sweden 2015 har samlat in 378 000 kronor till World Childhood Foundation.

Resultat Childhood Race:
1. Pelle P
2. Volvo
3. DB Schenker
4. Stena Blå
5. Handelsbanken
6. Turkish Airlines
7. Stena Röd
8. Abert Riele

Björn Hansen tog sig tryggt vidare till kvartsfinal efter att ha avslutat grundomgången med tre raka segrar. Berntsson Sailing Team klarade avancemang i Stena Match Cup Sweden med nöd och näppe.

Björn Hansen och hans lag, som vunnit tävlingen på Marstrand tre år i rad, öppnade starkt idag med segrar mot världsettan Taylor Canfield och tredjerankade Eric Monnin. I den sista matchen bjöd Hansen på stor dramatik när han fick ett straff mot dansken Rasmus Viltoft, men lyckades sedan kvittera straffet i en spinnakerduell under det sista benet.

– Vi har seglat fantastiskt stabilt hela veckan och det var faktiskt den sista matchen som var minst stabil, säger Björn Hansen. Vi slappnade av lite efter en bra start och släppte in Viltoft i matchen men vi ser det som en styrka att vi ändå löste situationen och vann.

Hansen slutade tvåa i tabellen och fick därför välja motståndare i kvartsfinalen. Valet blev Simone Ferrarese som tog den sista kvartsfinalplatsen.

Johnie Berntsson och hans Berntsson Sailing Team seglade färdigt sina matcher i grundomgången igår. Idag sken solen på hans Berntsson Sailing Team och resultaten i motståndarnas matcher gick deras väg.

– Det kändes bra att sitta vid sidan och vi kände oss ganska trygga med sju vinster och sex förluster, säger Johnie Berntsson som valdes av Keith Swinton som kvartsfinalmotståndare.

– Vi ser fram emot att möta Keith och det kommer bli en hård strid. Vi värvade hans trimmer till vårt lag inför säsongen och det kan bli en fördel för vi känner till hans knep.

Britten Ian Williams klarade sig obesegrad genom grundomgången och valde nyzeeländare Reuben Corbett som motståndare i kvarten. Världsettan Taylor Canfield möter i morgon Phil Robertsson som tog sig vidare efter en avgörande seger mot Eric Monnin.

Slutspelet avgörs i matcher i bäst utav fem race, första starten går klockan klockan 09.30.

Finalen seglas på lördag.

Kvartsfinaler
Ian Williams – Reuben Corbett
Björn Hansen – Simone Ferrarese
Keith Swinton –Johnie Berntsson
Taylor Canfield – Phil Robertsson

Resultat – Grundomgången Stena Match Cup Sweden 2015 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 13-0

2. Björn Hansen (SWE) 10-3
3. Keith Swinton (AUS) 8-5
4. Taylor Canfield (USVI) 8-5

5. Reuben Corbett (NZ) 8-5
6. Phil Robertson (NZ) 7-6
7. Johnie Berntsson (SWE) 7-6

8. Simone Ferrarese (ITA) 6-7
9. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-7

10. Eric Monnin (SUI) 6-7

11. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
12. Rasmus Viltoft (DEN) 3,5-9 (-0,5 poängavdrag)

13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Bilderna:

Björn Hansen och hans lag Nautiska Racing under Stena Match Cup Sweden 2015. Foto: Robert Hajduk.

Simone Ferrarese (ITA) under Stena Match Cup Sweden 2015. Foto: Robert Hajduk.

– Ingen fara pappa, jag har lärt mig att träffa hinken nu. Lina, 4 år, var redan medveten om att lite längre sträckor nästan säkert innebar sjösjuka. Men hon ville ju så gärna segla till ”ett annat” land. I det här fallet Gotland.

– Men de långa benen tar vi på natten. Jag seglar och familjen sover. När vi är framme får jag min vila, säger Conny Sparwarth som tillsammans med sin hustru Katharina seglat många år i en Smaragd och 2004 bytte till Linjett 33 ”Allwina”. Snart väntar de ett fjärde barn.

– Linjetten räcker väl. Det finns massor av stuvutrymmen för våra 4-5 veckors sommarseglingar.

Och båtlivet är ett måste för familjen. Man till och med kappseglar tillsammans i Linjettmästerskapet som Rosättravarvet arrangerar. Hittills har man hunnit med de närmaste länderna i Östersjön. Linjetten bjuder aldrig på några överraskningar. Trygghet är en självklarhet när man seglar med barn.

– Men ibland måste de påminna mig om att säga till innan vi ska slå så alla kan parera och hinna med.

Några speciella arrangemang för barnen har man inte gjort. Inget nät längs mantåget eller extra säkerhetsutrustning.

– Jag tror det bästa är att barnen lär sig segelbåten på egen hand. Då lär de sig hur de ska bete sig och ta sig fram. Det är faktiskt mest när vi kommer i land som det händer saker.

Och 33:an är tillräckligt stor för att alla ska hitta sin vrå. Det finns alltid något att sysselsätta sig med. Inte minst i jollen som är ett måste för en barnfamilj.

– Den ger också barnen många möjligheter till kontakter.

En normalsegling är 15-20 sjömil. Det klarar man på mindre än 4 timmar. Sjunker farten under tre knop blir det motorgång. Även om Conny inte tycker att Linjetten har några svaga sidor är kanske inte labra vindar det den är bäst på.

– Efter åtta år i Linjett med en växande familj har vi lärt oss att förbereda mat, ladda med ljudböcker, en leksaksbåt (eller spaghettisleven) på släp efter båten.

Conny betonar hur viktigt det är att försöka engagera barnen i själva seglingen. De får vara med och styra och skota, med hjälp förstås, beroende på ålder.

Linjettens sittbrunn med höga sarger ger inte bara en trygg miljö. Det blir sällan översköljande sjöar med blöt otrivsel.

– Det uppskattas särskilt när det är lite hårdare väder. Då kan barnen kopplas och bäddas ner ute i sittbrunn. Dels för att de lätt somnar av sjösjukepillret, dels för att det är lättare att ta hand om eventuella uppkastningar ute.

Stunderna i sittbrunn är ideala för intressanta samtal, sagoberättande eller sång.

I sittbrunnen hinner man tala med sina barn.

Kulturbåtarnas tredagarskryssning med Svenska Västkustlinjen mellan Göteborg och Strömstad ser ut att bli en riktig sommarsuccé. Efterfrågan har varit så hög att bokningssystemet brakat ihop och extrapersonal har fått anställas för att hantera biljettrycket. Jungfrufärden avgår från Maritiman vid Packhuskajen i Göteborg den 5 juli.

Det är över 50 år sedan som en skärgårdsbåt trafikerade sträckan mellan Göteborg och Strömstad senast. Den klassiska miljön ombord på den 100 år gamla M/S Nya Skärgården i kombination med bohuslänsk mat, natur och kultur lockar.

— Det här är den populäraste resan vi någonsin har haft! Vi satte ett mål på 1200 biljetter, men är redan uppe i 2000 och det fortsätter att sälja. Det går utmärkt att boka fortfarande. Jag har jobbat i branschen i 30 år, men har aldrig varit med om ett liknande drag tidigare, säger en glad Dick Andréasson, grundare och delägare, Kulturbåtarna.

Kryssningen innefattar övernattning i Lysekil och Grebbestad, med stopp på Marstrand, Smögen och Naturum Kosterhavet. En anslutande museibuss gör att det på förmiddagarna finns möjlighet att även besöka kulturella besöksmål som Strandverket Konsthall (Marstrand), Nordiska Akvarellmuseet (Skärhamn), Havets Hus (Lysekil), Bohusläns Museum (Uddevalla), Nordens Ark (Åbyfjorden) och Vitlycke Museum/Tanums Världsarv (Grebbestad) och sedan åka med båten på eftermiddagen. Bokar man hela resan ingår frukost, lunch och två nätter på hotell.

Positivt för varumärket Bohuslän
Turistrådet Västsverige har det senaste året initierat en satsning tillsammans med elva bohuslänska kommuner som går ut på att kommunerna alla ska marknadsföra varumärket Bohuslän utifrån en gemensam varumärkesplattform och grafisk profil. Vd Fredrik Lindén gläds därför över Kulturbåtarnas framgång.

— Kulturbåtarna är en viktig aktör för den bohuslänska turismnäringen, och det känns otroligt kul att den här kryssningen skapar högt biljettryck. Det visar att vår satsning på varumärket Bohuslän ligger helt rätt i tiden, säger han.

Varje dag avgår en tur- och returbuss från Göteborg till den plats där M/S Nya Skärgården stannat till för natten. Det finns alltså möjlighet att åka med på delar av sträckan om man hellre önskar det. Däremot har de flesta valt att boka hela turen.

— Över 90 procent av alla bokningar hittills är tredagarskryssningar. Folk uppskattar att man får se väldigt mycket av Bohuslän på kort tid, både när det gäller natur och besöksmål, säger Dick Andréasson.

Årets ÅF Offshore Race är avgjort. Bugia Bianca från Västerås vann den stora mästerskapsklassen (ORCi) medan Pac-Man från Stockholm tog hem segern i breddklassen (SRS).

Den klassiska kappseglingen runt Gotland har i år erbjudit bra förutsättningar med mycket solsken och bra vindar – åtminstone inledningsvis. Söndagen och måndagen bjöd på snabb kappsegling ut ur skärgården och ner mot Gotland. De snabbaste båtarna var tillbaka i målet vid Sandhamn mindre än två dygn efter starten.

För de mindre och långsammare båtarna har det tagit mycket längre tid eftersom vinden, ute på Östersjön, dog ut på tisdagskvällen. På onsdagen fortsatte de lätta vindarna att dominera och många båtar rörde sig knappt ute på havet.

Då var vinnarna sedan länge i hamn. Det blev alltså de stora båtarnas race i år. I fjol var det tvärt om. Då vann startfältets minsta båt.

Bugia Bianca är en modern Swan 70:a som ägs och seglas av Marcus Wallenberg. Med sig ombord hade han flera duktiga och rutinerade seglare som exempelvis Magnus Woxén, Calle Hennix, Lasse Tapper och Olle Jo Johansson.

– Vi visste vi kunde vinna bara vi fick ”rätt” väder och seglade väl. Det blev en snabb segling då vi inte hade några stiltjebälten som det ofta annars är runt Gotland. De få strategiska besluten vi tog slog väl ut, säger Magnus Woxén.

I den stora breddklassen med cirka 150 startande båtar var det den lite udda båten Pac-Man som tog slutsegern. Skepparen, Jimmy Hellberg, har varit nära vinst många gånger

– Jag har seglat minst tio gånger. Jag har gjort fem riktigt seriösa försök och jag har varit tvåa en gång. Jag har drömt om att vinna sedan första gången då jag var 18-19 år, säger 41-årige Jimmy och fortsätter:

– Båten är inte vacker men oerhört välbyggd och väger bara tre ton – seglingsklar. En modern 38 fotare väger minst 7,5 ton. Det är briljant ingenjörskonst bakom båten. Det är det som ger den fantastiska egenskaper. Att hon bara kan sticka iväg när hon är så lätt.

– Men jag kan aldrig sälja henne. Det går inte. Hon är för ful. Ska jag bli av med den får jag skänka bort henne…

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Kappseglingen längs Bohusläns kust med endast två personer ombord är avgjord. Det populära Pantaenius Bohusracet är avslutat för i år. Som total segrare stod Carl Stark och Sven Johansson från Stenungsunds segelsällskap, med båten I BOAT (Manzanita 1/4ton). De kom i mål med korrigerad tid på 34:08:48.

Ett femtontal båtar bröt under natten seglingen på grund av svaga vindar och hög sjö, vilket gjorde det svårt för båtarna att ta sig fram. Fler båtar bröt även dagen efter.

– Vi i Segelsällskapet Viken-Ägir är jättestolta över att ännu en gång genomfört Pantaenius Bohusracet, berättar Göran Bäckström, ordförande i Viken-Ägir, tillika tävlingsledare för racet. Vi vill tacka alla seglare som deltagit. Tack vare dessa är Pantaenius Bohusracet en av de största shorthanded-tävlingarna i Europa.

Kappseglingen startade från Uddevalla och hade sin målgång i Smögen. Seglingens område sträckte sig från Hättebergets fyr i söder till Tresteinarnas fyr i Norge, i norr. Distansen för seglingen var cirka 170 Nm.

Nytt för 2015 var trackingsystemet som visar position och placering enligt SRS-tal. Alla båtar utrustades med en sändare, transponder som gör att man på nätet kan följa varje båt individuellt via ett trackingsystem och se position och placering i tävlingen.

– Det blir en inre trygghet i att hela tiden veta var båtarna befinner sig ute till sjöss, säger Göran Bäcktröm, så detta är definitivt något vi kommer att fortsätta att använda oss av även under kommande tävlingar.

Söndagen 28 juni klockan 10.00 delades priserna ut på bryggan i Smögen.

Pristagare
TOTALVINNARE
1:a pris
SWE-15 I BOAT (Manzanita 1/4ton)
Carl Stark (Stenungsunds segelsällskap)
Sven Johansson (Stenungsunds segelsällskap)
2:a pris
SWE-78 LOVA (Omega 30)
Hans Caspersson (Segelsällskapet Slören)
Fredrik Eliasson
3:e pris
SWE-649 FANNY (Scampi)
Tommy Strandberg (TjSS)
Bosse Bergqvist (TjSS)

KLASS 1
1:a pris
SWE-15 I BOAT (Manzanita 1/4ton)
Carl Stark (Stenungsunds segelsällskap)
Sven Johansson (Stenungsunds segelsällskap)
2:a pris
SWE-78 LOVA (Omega 30)
Hans Caspersson (Segelsällskapet Slören)
Fredrik Eliasson
3:e pris
SWE-649 FANNY (Scampi)
Tommy Strandberg (TjSS)
Bosse Bergqvist (TjSS)

KLASS 2
1:a pris
NOR-10455 FRøKNA (Hansson 31)
Anne Heldal (Røyken Seilforening)
Arild Heldal (Røyken Seilforening)
2:a pris
SWE-119 ANGELS SHARE (J 70)
Thomas Dahl (Lerums Segelsällskap)
Svante Arvidsson (LESS)
3:e pris
SWE-623 TYRA (J 80)
Claes Ödman (GKSS)
Bo Johannisson

KLASS 3
1:a pris
SWE-29 ALADDIN (Dynamic 35)
Magnus Lundberg (Stenungsunds Segelsällskap)
Jonas Berntsson (Stenungsunds Segelsällskap)
2:a pris
SWE-38 BåTAGENT (Seascape 27)
Sebastian Christenson (STSS)
Magnus Nilsson
3:e pris
SWE-27 PIANO (Hansson 31)
Anders Bergmark (WBS)
Fredrik af Ekström

KLASS 4
1:a pris
SWE-21 ARWEN (Arcona 340)
Magnus Lundgren (Lysekils Segelsällskap Gullmar)
Urban Lagnéus (Segelsällskapet Viken Ägir)
2:a pris
SWE-180 REBEL YELL (First 36.7)
Patric Wollmersson (Göteborg Allstar sailing team)
Tomas Berg (Göteborg allstar sailing team)
3:e pris
SWE-10035 NAUSICAA (First 35)
Carl Turén (XSS)

KLASS 5
1:a pris
SWE-19 DAD SPORTSWEAR (Arcona 410)
Anders Nordström (Göteborgs Kungl Segel Sällskap)
Jussi Santonen
2:a pris
SWE-1 CHEETAH (Cheetah 30)
Mikael Vesala (Segelsällskapet Viken Ägir)
Ulf Brändström
3:e pris
NOR-182 STOCKHOLM SYNDROME (X35 OD)
Nikolai Bakker (Stavanger Seilforening)
Ida Trulsrud (Kongelig Norsk Seilforening)

ÖVRIGA PRISER
Bästa mixade båt
NOR-10455 FRøKNA (Hansson 31)
Anne Heldal (Røyken Seilforening)
Arild Heldal (Røyken Seilforening)
Bästa ungdomsbåt
NOR-182 STOCKHOLM SYNDROME (X35 OD)
Nikolai Bakker (Stavanger Seilforening)
Ida Trulsrud (Kongelig Norsk Seilforening)
Bästa Segelklubb
Stenungsunds Segelsällskap (StSS)

ENTYPSBÅTAR
Bavaria 40
NOR-12845 BøLGEN & MEG
Jan Roar Pedersen (Sarpsborg Seilforening)
Morten Harlem (Sarpsborg Seilforening)
Dehler 34SV/35
SWE-197 AURORA
Mats Andersson (Stss)
John Holmberg
Elan 350
NOR-14406 GRANUAILE
Sandra Hjertås (Tønsberg Seilforening)
Rune Hjertås (Tønsberg Seilforening)
Hanse 342
SWE-9713 ELSANTA
Petter Almhagen (XSS)
Mannskap: Lars-Anders Helgesson (XSS)
J 80
SWE-623 TYRA
Claes Ödman (GKSS)
Bo Johannisson
J 109
NOR-10388 JAMBO
Torgeir Sten Askvig (Asker Seilforening)
Geir Daleng (Asker Seilforening)
Maxi Racer
SWE-232 ELDVATTEN
David Selvert (LDSS)
Lars Wolf
Seascape 27
SWE-38 BåTAGENT
Sebastian Christenson (STSS)
Magnus Nilsson
X-332
SWE-4623 TRIXIE
Pär Fagberg (Kungälvs Motor O Segelbåtsällskap)
Gunnar Sedén (Kungälvs Motor O Segelbåtsällskap)
First 35
SWE-10035 NAUSICAA
Carl Turén (XSS)
Smaragd
SWE-13 GULAN
Marcus Wendin (Göteborgs Kungl Segel Sällskap)
Anton Westbom
X-99
SWE-27 PIANO
Anders Bergmark (WBS)
Fredrik af Ekström

Info: http://www.sailracesystem.no/regatta?action=overall&regatta=1738&resultat=1

Tre Kronor af Stockholm besöker i år Almedalen för åttonde året i rad med seminarier och föredrag om Östersjöns miljö. Som avslutning på veckan inbjuder Tre Kronor till segling.

På programmet står antibiotikaresistens, plast i havet, kemikalier i våra kläder och journalistiken och politikens roll för mijön.

Som avslutning på veckan inbjuder Tre Kronor till segling. Söndag den 5 juli kan de som önskar följa med på en kvällskryssning och uppleva hur man seglar ett äkta segelfartyg. Under fyra timmar får man vara med och segla Tre Kronor på samma sätt som man gjorde på 1800-talet. Med vindens och den egna handkraften manövrerar man fartyget dit man vill samtidigt som man får möjlighet att njuta av se Gotland från havssidan.

Under Almedalsveckan ligger Tre Kronor af Stockholm vid hamnkontoret i Inre hamnen.

Initiativet Hållbara Hav samlar intressenter från forskarvärlden, näringslivet, det offentliga och miljöorganisationer som verkar för Östersjöns bästa och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv belyser Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits vilket leder till konkreta insatser för Östersjöns framtid.

I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ. Som verktyg används en digital och en mobil miljöutställning om miljögifter i vår vardag (kemikalier, läkemedel och plast), fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Se www.hallbarahav.nu

Igår 29 juni startade Stena Match Cup Sweden, en tävling i matchracing som anordnas årligen i Marstrand första veckan i juli. För nionde året i rad finns Childhood på plats som evenemangets officiella välgörenhetsorganisation. Varje Stena Match Cup genererar runt en halv miljon kronor årligen till Childhood och arbetet för utsatta barn världen över.

Som officiell välgörenhetsorganisation – Official Charity Partner – sponsras Childhood med exponering på tävlingsbåtarna och dessutom får Childhood en del av sponsringsintäkterna.

Under ledning av internationella seglingsproffs seglar svenska kändisar på båtar dekorerade med Childhoods logotyp i Childhood Race den 2 juli.

Precis som tidigare år kommer Childhood tillsammans med Stena och Volvo driva Kids Corner, där barn får leka medan föräldrarna tittar på seglingarna. Hela avgiften skänks oavkortat till Childhoods arbete för att barn ska få vara barn.

– Genom åren har eventet Stena Match Cup bidragit till Childhoods arbete med cirka 3 miljoner kronor. Tack vare samarbetet har Childhood kunnat göra betydande skillnad för utsatta barn i Sverige och många andra länder, säger Childhoods generalsekreterare Anna Hårleman De Geer och fortsätter:

– Det betyder oerhört mycket för oss att få synas och vara på plats under Stena Match Cup. Intäkten är betydande och samtidigt innebär evenemanget en möjlighet för oss att synas, knyta kontakter, få ut vårt budskap och berätta om vårt viktiga arbete för barn världen över.

Käringön i Bohuslän har haft besök av den amerikanska segelbåten Golden Eye från Manchester by the sea , Boston.

En Hinkley 42 som korsade Atlanten 2010 och sedan dess seglat runt i norra Europa, Norska Svalbard har besökts, Findland, Skottland etc. Årets seglats har varit svenska västkusten nu på väg mot Tyskland och Kielkanalen sen Holland och upp till Köpenhamn där hon vinterförvas.

Skipperrollen ombord delas mellan Ernest L Godshalk och Ann Noble-Kiley.

Ernest är ordförande i den amerikanska Yacht Klubben North American Station(NAS) – som är de nordiska kungliga segelklubbarnas (KSSS, GKSS, KNS, KDY och NYC), amerikanska utpost.

Golden Eyes segling på svenska västkusten har varit en provsegling av den rutt som NAS eskadersegling skall ta 2017, då 20 amerikanska NAS båtar samlas i Göteborg för att segla upp till Koster och tillbaka.. Eskadern kommer ledas av den svenska båten S/Y PENÉLOPE, och planeras besöka Käringön 30/6-2017.

Namnet Golden Eye är inte från en James Bond film, utan kommer från den grekiska mytologin. Golden Eye var namnet på den stjärna som ledsagade Kung Odysseus tillbaka från det långa kriget hem till sin hustru och drottning PENÉLOPE.

S/Y PENÉNELOPE från Käringön som skall vara svensk eskaderledare2017
Denna historia börjar på Käringön 1970
Året 1970 bestämmer sig Bengt Fraenkel på Käringön att införskaffa en vid tiden stor ljusblå Swan båt. Bengt ville både kunna segla långt och bo bekvämt på båten. Båten ankrades upp vid en boj utanför gamla hamnen på Käringön. Han döpte henne till PENÉLOPE efter Kung Odysseus av Ithakas hustru, ur Illiaden och Odyssén. Bengt sålde sitt hus på Käringön och flyttade i praktiken mer eller mindre in i båten vid bojen. Många var de goda vänner på ön som gjorde honom sällskap både vid bojen i glatt umgänge med sång och vin och på otaliga seglingar. Både Bengt och flera av hans besättningsmän har lämnat oss men en av de yngsta i besättningen från Käringön, Michael Luft, är fortfarande en del av besättningen och har många minnen av Bengt

Text och foto: Gunnar Arwidson.

Foto 1 Golden Eye från Manchester by the sea , Boston.
Foto 2 Högra båten Golden Eye och den vänstra två mastade är Käringöbåten S/Y PENÉLOPE
Foto 4 Skipperrollen ombord delas mellan Ernest L Godshalk och Ann Noble-Kiley
Foto 7 Den amerikanska segelbåten Golden Eye från Manchester by the sea , Boston. Foto S Holmberg
Foto IMG 7555 Två mastade Svanbåten S/Y PENÉLOPE

En båtförsäkring täcker oftast bara skador på båten, men inte om man skadar sig på båten, bryggan eller vid arbete med båten. Och inte heller för de passagerare som är med vid eller på båten.

– Innan du seglar iväg i sommar, tänk på att ha en försäkring som inte bara gäller din båt utan också dig, säger Rikard Elleberg, chef båtförsäkring på Länsförsäkringar.

Halkolyckor är den vanligaste orsaken till skador och sker oftast när man hoppar mellan båt och brygga men också på båten.

– Om du bryter foten eller till exempel får tandskador som är dyra att laga så står du utan ersättning om du endast har försäkrat båten. Samma sak gäller om du eller de som är med vid båten skadas så svårt att det blir bestående men, berättar Rikard Elleberg

– Så kolla att du har en båtförsäkring som skyddar personerna på båten. Dessutom har olycksfallsskyddet ingen självrisk.

Många planerar som bäst sommarens turer. Rikard Elleberg skickar med de tre viktigaste råden:
Hoppa över alkoholen.
– Det enskilt viktigaste du kan göra för att undvika problem på sjön är att vara nykter. Alkohol är en allt för vanlig orsak vid både drunkningsolyckor, grundstötningar och personskador på sjön.

Gör en ordentlig översyn vid sjösättningen.
– Kontrollera att all utrustning är i ordning för sommaren, särskilt el- och gasinstallationer. Se över fastsättningen av motor och rigg och att brandsläckaren är i ordning. Och glöm inte bottenpluggen.

Tänk på säkerheten.
– Se till att alla ombord har flytväst, berätta vart du ska åka till någon på land, anpassa hastigheten efter väder och vind, lyssna på sjörapporten och se till att du kan navigera ordentligt, även om de elektroniska hjälpmedlen slutar fungera.

Fler sommartips här:
http://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/forebygga-skador/vara-basta-sommartips/

I dag lanseras en ny och uppdaterad version av Badplatsen. Här får du veta kvaliteten på vattnet vid cirka 2 500 av landets badplatser, bland annat om det finns problem med alger eller föroreningar.

– Nytt för i år är att webbplatsen är mobilanpassad och mer lättanvänd, säger Katarina Vartia på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Badplatsen har funnits i flera år och låg tidigare på Folkhälsomyndighetens hemsida. Den är nu flyttad till Havs- och vattenmyndighetens hemsida och har delvis fått nytt utseende och nya funktioner.

– Vi har bland annat lagt till en kartfunktion om hur du hittar till de olika badplatserna, säger Katarina Vartia, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.

Om badvattnet innehåller tarmbakterier kan man drabbas av maginfektioner, algblomning kan ibland avge giftiga ämnen. Därför kontrolleras vattenkvaliteten vid Sveriges badplatser regelbundet sedan flera år tillbaka. Kommunerna ansvarar för provtagningen och rapporterar in sina resultat till Badplatsen.

– Så snart kommunen har lagt in provsvaren finns de tillgängliga för allmänheten på vår hemsida, säger Katarina Vartia.

I Sverige definieras badplatser med cirka 200 badande per dag eller fler som EU-bad. Vi har totalt 444 sådana bad och de får betyget “utmärkt”, “bra”, “tillfredsställande” eller “dålig” beroende på nivåerna av tarmbakterier i vattnet. Alla EU-bad ska ha tydliga skyltar som visar kvaliteten på badvattnet. Varje år publicerar också EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) en rapport över EU:s badvatten.

På HaV:s webbplats Badplatsen går det att se hur även mindre badplatser klassificeras utifrån HaV:s och Folkhälsomyndighetens bedömning. Via kartan klickar du dig lätt fram till rätt badplats eller så går det att söka på namnet.

– Kommunerna kan även lägga in information om exempelvis hur lång stranden är, om det finns gräsmattor och annan växtlighet. Du får också veta vilken temperatur det var i vattnet vid senaste provtillfället samt om det funnits problem med vattenkvaliteten tidigare år, säger Katarina Vartia.

Enligt EU:s badvattendirektiv ska alla större bad ha åtminstone ”tillfredsställande” kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong. Om badvattenkvaliteten bedöms vara dålig eller om badet utsatts för en kortvarig förorening ska det finnas en skylt som avråder från bad. Det ska även finnas information om orsaken och vad som görs för att åtgärda problemet.

Tjörn Runt by COWI har blivit Sveriges största segeltävling där olympiamästare och familjeseglare samsas på samma villkor. Tiotusentals åskådare bidrar till den härliga stämningen som seglarna uppskattar och gärna återvänder till.

Som titelpartner till Tjörn Runt by COWI den 14 och 15 augusti medverkar COWI på flera sätt. Vi finns på plats under Lilla Tjörn Runt (kappsegling för jollar) på fredagen med tält, aktiviteter och tävlingar för både stora och små seglare och besökare. Under Tjörn Runt by COWI på lördagen finns COWI Lounge vid Stenungsbaden Yacht Club med aktiviteter och matservering för seglare och besökare.

Årets kappsegling seglas medsols runt Tjörn med start på Askeröfjorden och mål på Stigfjorden. Den är också uppdelad på två banor; den ”lilla” där flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglar och den ”stora” för de större och snabbare båtarna.

Sommaren 2013 invigdes Fredriksborg Hotell & Restaurang vid Fredriksborgs fästning på Värmdö efter en omfattande men varsam renovering. Omvandlingen från tom stenkasern till modernt och personligt hotell var lyckosam. För att möta behovet av nya hotellrum har Statens fastighetsverk (SFV), lagom till sommarsäsongen, färdigställt en renovering av fästningens Officersboställe. En nyhet, vid sidan av fem nya hotellrum, är en 25 meter lång brygga som för gästerna möjliggör ankomst med egen båt.

Fredriksborgs fästning är belägen vid Oxdjupet på Värmdölandet, mittemot Rindö och Oscar Fredriksborg. Tillsammans utgjorde dessa fästningar Stockholms lås , Stockholms starkaste försvar mot ryssarna. Nu, nästan 300 år senare, består invasionen istället av nöjda hotell- och konferensgäster.

– Vid sidan av att förvalta delar av Sveriges finaste kulturmiljöer har vi en viktig uppgift i att göra dem tillgängliga för alla. Det är därför glädjande att satsningen på att förvandla Fredriksborgs fästning till hotell 2013, slagit så väl ut att vi nu, tillsammans med vår hyresgäst, utökar med såväl nya hotellrum som båtbrygga, säger Mathias von Schlieben, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Fredriksborgs Hotell & Restaurang insåg tidigt att verksamheten hade behov av att erbjuda fler hotellrum. Tillsammans med Statens fastighetsverk enades man om att det tidigare Officersbostället skulle utgöra ett perfekt tillskott. SFV:s renovering och ombyggnad påbörjades i mars 2014 och pågick fram till februari 2015. Därefter har Fredriksborgs Hotell & Restaurang arbetat vidare med inredningen och med att ge varje rum sin speciella prägel.

Utsikt och egen ingång
Det ombyggda Officersbostället innehåller fem hotellrum med egen dusch eller bad. Här finns också ett äldre kök med vedspis och bakugn som ska kunna nyttjas vid gemensamma aktiviteter. Byggnadens framsida ligger mot vattnet och här man – för att maximalt utnyttja den magnifika utsikten – byggt en längsgående veranda till vilken varje rum har en egen entré.

– Officersbostället hade kvar många äldre detaljer som vi har tagit vara på i renoveringen – snickerier, golv och låga, äldre dörröppningar. Utöver att i sig tillföra ett stort kulturhistoriskt värde har detta varit utgångspunkt i våra ställningstaganden under hela ombyggnaden, säger Mathias von Schlieben.

Officersboställets tapeter och ytskikt var huvudsakligen från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, ofta i flera lager. De nya rummen är tapetserade med nygamla mönster från främst jugendtid – precis som hotellets huvudbyggnad i Stenkasernen – och badrummen har fått mönsterlagda klinkergolv med kakel på väggarna.

Möjlighet att anlända från vattnet
En efterlängtad nyhet är också en 25 meter lång brygga som möjliggör för gästerna att ankomma från vattnet. Bryggan erbjuder åtta platser i form av Y-bommar. Från bryggan har Statens fastighetsverk även låtit bygga en trappa för att gästerna lätt ska kunna komma upp från bergssluttning till plan mark.

– Det känns roligt att hotellet växer och att vi nu även kan använda Officersbostället som en del i verksamheten. Vi fortsätter att inreda våra rum med ett personligt avtryck, något som också präglar hela verksamheten. Den nya båtbryggan ger oss en fantastisk möjlighet att även ta emot gäster sjövägen vilket känns riktigt bra, säger Carl-Fredrik Lindner, vd Fredriksborg Hotell & Restaurang.

Statens fastighetsverk har genomfört ombyggnaden av Officersbostället på Fredriksborg i nära samarbete med arkitekt Sven Ahlsén, slottsarkitekt för Stockholms äldre befästningar.

Sunseeker International har släppt de första datorbilderna av sitt nya flaggskepp – 116 Yacht. Den första båten i serien är för närvarande under produktion i Dorset, UK. Designen är väldigt modern med fräcka linjer och glasytor i samklang.

Sjösättningen för den första yachten är beräknad till våren 2016. Dess leganta linjer, öppna planlösning och stilfulla interiör står för mycket av det som nästa generations Sunseeker på 100 fot och därutöver kommer att ha. Det visar också på ägarnas beslutsamhet att fortsätta utvecklingen av det namnkunniga varvet som ofta står för innovationer inom både teknik och design.

116 Yacht är byggd på samma tekniska plattform som den mycket populära 115 Sport Yacht. Skillnaden mellan de olika modellerna är bland annat att den nya yachten har ett helt nydesignat däck och ny överbyggnad. Datorbilderna ger en inblick i hur slutresultatet kommer att se ut.

Fördäck på den här yachten har designats till en enda stor underhållningsyta med ett nytt koncept kallat ”Club”, med bland annat en stor varmbassäng. På flybridge finns en stor yta för avkoppling med generösa sol- och sittytor, matbord med mera. Vingen är elektriskt hanterad och byggd i kolfiber.

På insidan är det mest iögonenfallande att 116 Yacht har större men lägre fönster i ägarkabinen, ljusare utrymmen och fullhöjds glasväggar även i salongen.

I aktern finns bland annat en stor salong, bar och badplatform med utrymmen för en egen ”Beach Club”. Badplattformen har även extra sittytor i olika nivåer, garage för en stor tender och två jet skis med mera.

Baserad på det klassiska Sunseeker V-skrov har 116 Yacht prestanda som en av sina stora fördelar. Yachten kan marscha 16–18 knop, men kommer upp i max 26 knop beroende på motorval. Som standard har den fem gästkabiner med plats för tio gäster och utrymmen för fem besättningsmän.

Skärpt regelverk för fartygsutsläpp av svaveloxider i luften gäller från 2015 för att minska sjöfartens bidrag till försurning. Alltfler fartyg utrustas nu med så kallade skrubbrar, en metod för att rena fartygsavgaser från svaveloxid. Men det finns risk för att skrubbrar orsakar negativa effekter på havsmiljön. Nu presenteras i Almedalen ett forskningsprojekt som undersöker miljöeffekter av skrubbrarna.

Skrubbrar används för att tvätta fartygsavgaser rena från svaveloxider som alternativ till dyrt lågsvavligt bränsle. Men i värsta fall går det förorenade tvättvattnet rakt ut i havet med risker för den marina miljön.

− Vårt forskningsprojekt ska ta reda på effekterna av skrubbrarna som monteras på fartyget och som ska tvätta avgaserna rena från svaveloxider, säger David Turner, som leder forskningsstudien som finansieras av Formas, i samarbete med bland andra forskaren Ida-Maja Hassellöv från Chalmers.

Bättre helhetssyn krävs
I Östersjön får fartygen sedan 2015 inte släppa svaveloxider i avgaserna som motsvarar mer än 0,1 procent svavel i bränslet jämfört med generella gränsvärdet på 3,5 procent. Denna lägre gräns har införts för att värna om luftkvalitet, men det är först nu konsekvenserna för havsmiljön undersöks.

Tvättvattnet från skrubbern är kraftigt försurat av svavel- och salpetersyra eftersom svavel- och kväveoxider i avgaserna reagerar med vattnet. Det finns olika system med skrubbrar, i vissa fall kan sköljvatten dumpas överbord, men det går också att neutralisera syran innan utsläpp, eller att samla i form av avfall som körs iland.

Forskning om miljöeffekter
Förutom starka syror, innehåller obehandlat skrubbervatten såväl tungmetaller, kolväten som sotpartiklar. Forskning om utsläppens effekt på den marina miljön håller på att undersökas.

I en hamn där det ofta finns en stor mängd tungmetaller i sedimentet kan skrubbervattnet leda till att mer gifter frigörs. På EU-nivå är skrubbrar högaktuellt, en arbetsgrupp arbetar med frågan eftersom det finns en oro för vilka effekter skrubbrarna kan ha på miljön. I vissa fall har man börjat utfärda förbud mot utsläpp av skrubbervatten i hamnarna.

− Vi vill uppmana till försiktighetsprincipen om tillstånd att släppa ut skrubbervatten, framförallt i känsliga miljöer. Än så länge vet vi alldeles för lite om skrubbervattnens sammansättning och dess effekt på den marina miljön, säger David Turner.

Nu ska frågan med hur sjöfartsutsläppen bidrar till försurning belysas på seminariet Andningshjälp till Östersjön som anordnas av forskningsrådet Formas och IVL i Almedalen onsdagen den 1 juli.

Länk till programmet:
http://www.formas.se/Kalender/Andningshjalp-till-Ostersjon

Stenas engagemang för Stena Match Cup Sweden är stort och Stenasfärens olika verksamheter arrangerar en rad aktiviteter under seglingstävlingarna på Marstrand. Några av nyheterna är att besökarna i Stenasfärens monter kan prova på att segla matchracing med de omtalade och hyllade 3D-glasögongen Oculus Rift. Hos Stena Recycling visas hur förbrukade resurser tas tillvara och ges nytt liv som nya råvaror, bland annat visas flera designprodukter gjorda på återvunnet material. Speciellt för veckan kläs dessutom färjan till Marstrand om enligt Stena Line-manér och byter namn till Stena Marstrandica.

Stena Match Cup Sweden, som är Sveriges största internationella seglingsevent äger rum i början av juli varje år. Förra året samlades 115 000 personer på Marstrand för att följa matchracingseglingen i världsklass.

För Stena, med rötter i Göteborg och med stora delar av kärnverksamheten till havs, är sponsorskapet av Stena Match Cup Sweden ett självklart val. I år är Stena titelsponsor för sjätte året i rad, satsningen är större än någonsin och många nyheter presenteras. På Marstrand visar Stenasfären upp en del av bredden av sina verksamheter inom olika branscher och allt samlas under gemensamma värderingar med fokus på omtanke, kundnöjdhet, engagerade medarbetare, kvalitet, innovation och affärsmannaskap.

Segling i 3D med Oculus Rift
Oculus Rift, som ännu inte släppts på konsumentmarknaden, är ett Virtual-Reality headset som med hjälp av sensorer känner av huvudrörelser och anpassar sig till den värld man ser. I Stenasfärens monter vid tävlingsområdet på Marstrand ges besökarna möjlighet att genom glasögonen uppleva ett actionfyllt äventyr och få känna på nerven ombord på en matchracingbåt.

Stena Recycling ger förbrukade resurser nytt liv
Stena Recycling presenterar i sin monter sitt nya koncept IT STARTS HERE. När många ser slutet på en produkts livslängd ser Stena Recycling i stället en början. Samarbetspartners visar dessutom flera designprodukter, t ex möbler, kläder och inredningsdetaljer, alla produkter som är gjorda på återvunnet material. Under veckan är också Stena Recycling Crew på plats, städar upp skräp och separerar i olika slags avfall, något som gör tävlingen Stena Match Cup Sweden till ett miljöcertifierat event. Slutligen skänker Stena Metall-koncernen under veckan pengar till organisationen Strandstädarna, ju fler som besöker Stena Match Cup Sweden, desto större blir beloppet.

Stena Line klär om färja
Inför seglingsveckan på Marstrand lanserar Stena Line, vad som beskrivs som företagets historiskt kortaste tur. Den traditionella färjan Lasse-Maja, som omklädd blivit Stena Marstrandica tar alla besökare från Koön till Marstrand på tre minuter. Ombord får resenärerna ta del av Stena Lines populäraste koncept som t ex bordershopen och äventyrsbadet ”The Reef”. Under seglingstävlingens finaldag, lördagen den 4 juli, bjuder dessutom Stena Line alla resenärer på gratis resa.

Idag invigs Stena Lines nya färjelinje, Stena Marstrandica, med destination Marstrand. Turen mellan Koön och Marstrand tar endast tre minuter och innebär Stena Lines kortaste tur i historien. Samtidigt går startskottet för den internationella seglingstävlingen Stena Match Cup Sweden. Världens bästa matchseglare intar Marstrand för att kämpa om den slutliga titeln i Alpari Match Race Tour.

Att resa med Stena Line ska vara en upplevelse vare sig det handlar om tre minuter eller tre timmar. Under överfarten med Stena Marstrandica får resenärerna bland annat ta del av våra mest populära koncept, bordershop ombord samt äventyrsbadet ”The Reef” i danska Fredrikshamn”, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line.

Kort om Stena Marstrandica
Måndagen den 29 juni är det världspremiär för Stena Marstrandica, Stena Lines nya färjelinje som trafikerar sundet mellan Koön och Marstrand. En resa som skrivs in som den kortaste någonsin i Stena Lines historieböcker. Båten trafikerar dygnet runt och färden tar cirka tre minuter. Turlistan är tät och fram till midnatt avgår Stena Marstrandica varje kvart och mellan midnatt fram till kl:05.00, varje halvtimma.

Stena Marstrandica kommer att trafikera linjen under perioden 29 juni till 4 juli i samband med Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Under tävlingens finaldag, lördagen den 4 juli, bjuder Stena Line alla resenärer på gratis resa.

Totalt kom 9.500 besökare till Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark. Janne Petterssons Hudson tog hem titeln Sveriges Snyggaste Bil 2015.

– Vi är mycket nöjda med årets Nostalgia Festival, säger Ida Nilsson, projektkoordinator för evenemanget.
Under dagen kunde man beskåda finalisterna i Sveriges Snyggaste Bil, som arrangeras av tidningen Bilsport Classic. Vann gjorde en Hudson från 1952, ägd av Janne Pettersson i Strängnäs. Janne med sin Hudson och ytterligare några bilar får följa med till Oslo Motor Show i oktober där utmanare från Danmark och Norge gör upp om titeln Scandinavias Flotteste bil.

Till årets familjeshow, Concours de Charme deltog 13 tävlande, de fick chansen att charma juryn med tidstrogna kläder som matchade bilen. Vann gjorde Claes och Ewa Jägervall med sin Lloyd från 1956följd av Carl-Åke, Gullan och Jenny Ziegler med en Cadillac Converitble från 1957 och Kent Törnqvist med en Reo Flying Cloud Coupé, 1929.

Årets tema var 1950-tal, det speglades både på Modescenen och i övriga delar av parken. Bland annat fanns ett flygplan av modell SAAB Safir från 1953 att beskåda. Från Modescenen bjöd de charmiga modellerna publiken på modeshow med kläder i sann retro- och 50-talsstil. På samma scen underhöll även det lokala badet Allround Music med välkända covers från årtiondet. Intill Modescenen fick publiken även se tio utvalda 50-tals bilar i härliga färger.

Från stora scenen drog Trion ”Hanson, Carson och Malmkvist” ner rungande applåder när de blandade sina egna otaliga örhängen med andra populära hitlåtar.

Också de båtintresserade fick sitt lystmäte tillgodosett på Nostalgia Festival! I år hade vi utökat bryggorna och hela sju klassiska båtar tävlar om vilken som var vackrast. Vinnare blev Greger och Tomas Lööf med sin Ragette, följt av Peter Björk med Coronet 24 Midi och Börje Ragnarsson med Electrolux Camping.

– Vi vill rikta ett varmt tack till alla utställare och besökare för att de vill komma och fortsätta sprida en så härlig stämning i den fantastiskt vackra Brunnsparken i Ronneby, säger Camilla Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg. Vi tackar även alla funktionärer och samarbetspartners i Ronneby med omnejd för ett gott samarbete kring arrangemanget.

Nu kommer en verklig pärla ut på marknaden. Det är Ferruccio Lamborghinis legendariska och unika Riva Aquarama Lamborghini sports boat som är till salu. Det är världens snabbast Riva Aquarama som har renoverats till originalskick som nu säljs.

Båten har all originaldokumentation kvar plus full historik över ägare, service med mera.

Rivan är utrustad med två stycken Lamborghini 350 hk 4.0 V12 motorer från den lika legendariska 350 GT. För äkta Rivaentusiaster och samlare är detta en helt unik chans att få äga en av de finaste båtar som har byggts.

Denna fullt renoverade Riva Aquarama Lamborghini byggdes för nästan 50 år sedan och köptes då av Ferruccio Lamborghini, grundare av det italienska sportbilsföretaget med samma namn.

Flera år efter hans död 1993 verkade båten ha försvunnit från jordens yta. Den nuvarande ägaren, en Riva-samlare från Nederländerna, fick dock tag i den och lät världskända Riva World renovera båten under tre år. Tillräckligt länge för att henne tillbaka i originalskick.

Denna Riva Lamborghini registrerades och levererades 7 juni 1968 till Ferruccio Lamborghini. Båten hade flera specialfinesser, bland annat den fantastiska motorbestyckningen med dubbla Lamborghini motorer med särskilda bågar för vattenskidor etc.

Ferruccio ägde båten i över 20 år tills han sålde den till sin vän Angelo Merli i juli 1988.

Mer information från den engelska pressreleasen:
Restoration
The restoration was extensive and comprehensive:
• The wooden hull was repaired and sanded down
• The hull was given no fewer than 25 layers of varnish
• The wooden interior was restored
• The seats were reupholstered in the illustrious Riva design
• All buttons and switches were disassembled, repaired and reinstalled
• All chrome parts were polished and shine again like new
• Lamborghini’s Riva was equipped with impressive twin Lamborghini V12 engines, originating from the very first Lamborghini ever produced: the 350 GT.

Sandro Zani of Riva World: “We rebuilt the two original Lamborghini V12 engines so they would be fully fit for use in a boat. In addition we had access to the specific parts from the original engine in the Ferruccio Lamborghini Museum. Lino Morosini who 45 years ago was head of the Riva engine division and co-designer of the Aquarama Lamborghini gave us advice, whereby we were able to bring the twin V12 powerhouses fully in line with the originals.”
Another valuable source in that area was Lamborghini’s legendary former test driver and developer, Bob Wallace, who provided the Riva World team with input for getting the two Lamborghini engines ready for maritime use.

The two Lamborghini 4.0 V12s, each with 350hp and equipped with six twin Weber carburettors (twelve in total) with a rev range between 700 and 5,000 rpm and a formidable torque that is already available from around 1,500 revs. Together they give the Riva Aquarama Lamborghini a top speed of around 48 knots, compared to 40 knots for regular Aquaramas that Riva fits with twin V8 units as standard equipment.

One-of-a-kind collector’s item now available
Last year, the legendary Riva ran on Lago d’Iseo a number of times with Carlo Riva at the helm, founder of the famous brand and the man whom Ferruccio Lamborghini commissioned to design and build this unique sports boat. Thanks to Riva World, this one-of-a-kind Riva Aquarama Lamborghini has been fully restored to its former glory. To the great joy of all maritime connoisseurs as well as aficionados of the famous car brand that is Lamborghini.
The Riva Aquarama Lamborghini can be seen at Riva World in Uithoorn, close to Schiphol. All the boat’s original documents are still available as well as fully documented historic details.

Impressive video footage of the Riva Aquarama Lamborghini on Lago d’Iseo: www.rivalamborghini.com.

De extra pengarna innebär att Västerbottens natur kan göras mer tillgänglig för människor, bland annat genom att vi bygger och renoverar leder, broar och övernattningsstugor, säger Peter Jonsson, biträdande enhetschef på naturvårdsenheten, Länsstyrelsen Västerbotten.

Länsstyrelsen Västerbotten får en förhållandevis stor del av pengarna från regeringens extra satsning på svensk natur i vårbudgeten. Sju miljoner läggs på tillgänglighet i naturreservat och på fjälleder, 14 miljoner går till skydd av värdefull natur i länet under 2015.

Statliga leder i fjällen rustas upp
– Mycket av pengar kommer att gå till underhåll av statliga fjälleder. Det är ett litet men viktigt steg i arbetet med att rusta upp det statliga ledsystemet. Flera personer kommer att anställas för säsongsjobb under sommaren och hösten, berättar Peter Jonsson.

Underhållsbehovet är stort på de statliga fjällederna som går genom Dalarnas, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Enligt en nulägesbeskrivning som gjordes 2014 skulle en upprustning av hela systemet kosta cirka 100 miljoner kronor.

Ett exempel är att en ny 40 meters hängbro kommer att byggas vid sjön Biellojaures utlopp i Vindelfjällen. Den tidigare bron har varit avstängd flera år på grund av mycket dåligt skick och att det inte funnits medel att ersätta den med en ny.

Stuga i Björnlandets nationalpark och anläggningar till Örefjärden-Snöanskärgården
Det blir också möjligt att bygga en till övernattningsstuga i Björnlandets nationalpark. Det blir en del i den stora satsningen på nationalparken som Naturvårdsverket just nu har ute på remiss. Björnlandets nationalpark nyinvigs 2016 och kommer då att vara dubbelt så stor, ha nya vandringsleder, två övernattningsstugor och nytt informationsmaterial.

Det marina naturreservatet Örefjärden-Snöanskärgården kommer att göras mer tillgängligt med parkeringsplats och toaletter.

Ekonomisk ersättning till markägare som skyddar värdefull natur

14 miljoner extra satsas också på ersättning till markägare som skyddar värdefull natur som naturreservat. Det innebär att ekonomisk ersättning kommer att kunna betalas ut i snabbare takt till berörda markägare.

Fakta: Extrapengar ökar upplevelsevärdet i skyddad natur

Idag finns 29 nationalparker och över 4000 naturreservat i Sverige. I vårändringsbudgeten har riksdagen beslutat att lägga 250 miljoner extra på skydd av värdefull natur och 110 miljoner extra på åtgärder för värdefull natur.

Foto: Peter Jonsson.