Nyheter

MSC Cruises öppnar upp för bokningar av nya, innovativa fartyget MSC Meraviglia två år innan premiärturen och intresset för kryssningarna är stort. Några av nyheterna ombord är nya tvåvåningssviter med egen jacuzzi, större familjehytter, en nöjespark med anslutande vattenland samt flera tekniska lösningar som gör det möjligt för gästerna att interagera med fartyget genom mobilen.

Idag öppnar MSC Cruises upp för bokningar av kommande fartyget MSC Meraviglia som har premiär i Medelhavet i juni 2017. MSC Club-medlemmar fick exklusiv förtur att boka sin kryssning under två veckor och intresset för det nya fartyget var stort.

– Många av våra återkommande kunder hörde av sig direkt och ville vara först med att boka den helt nya fartygsklassen och vi är nu glada att kunna öppna upp bokningar för alla så pass långt innan premiären, säger Claes Tamm, VD på MSC Cruises i Skandinavien.

Fartyget får helt nya hyttkategorier så som duplexsviter med två våningar och egen jacuzzi på balkongen, samt specialdesignade familjehytter med möjlighet till upp till tre anslutande hytter för den stora familjen. Tekniska innovationer och smarta lösningar kommer göra det möjligt för gästerna att interagera med fartyget genom till exempel mobilen eller nyckelkortet.

– Med hjälp av mobilen kan man komma in i hytten, planera sina aktiviteter och utflykter och bäst av allt hitta vänner och familj när alla vill göra olika saker ombord, säger Tamm.

MSC Meraviglia kommer att ha plats för 5 700 gäster och blir därmed det största fartyget i MSC Cruises flotta. Nöjesområdena ombord utökas med bland annat ett promenaddäck över tre våningar med butiker, barer och restauranger, en nöjespark med anslutande vattenland och ett utökat MSC Yacht Club. Den matintresserade kan besöka världsomnämnda matkedjan Eatalys restaurang ombord och njuta av den finaste Italienska maten och vinet.

MSC Meraviglia är det första fartyget att lanseras i MSC Cruises omfattande plan att fördubbla kapaciteten med upp till sju nya fartyg till 2022. Fartyget kommer att kryssa i västra Medelhavet från och med juni 2017 med hemmahamnarna Genua, Marseille och Barcelona.

Det andra fartyget, MSC Seaside, har premiär i november 2017 och beräknas vara bokningsbart redan i november 2015. Den 22 juni inleddes bygget av MSC Seaside med den traditionella stål-ceremonin där första stålet skärs ut.

I år firar isbrytarna i Atleklassen 40 år i vintersjöfartens tjänst. Det uppmärksammar Sjöfartsverket genom att bjuda in allmänheten till öppet hus ombord.

De svenska isbrytarna Ale, Atle, Ymer, Frej och Oden drar alltid uppmärksamhet till sig. Varje år får vi på Sjöfartsverket många förfrågningar från både media och allmänheten om att få komma ombord. I år firar vi att det är 40 år sedan Atleklassen (bestående av isbrytarna Atle, Ymer och Frej) trädde i tjänst, och det gör vi genom att bjuda in till öppet hus ombord. Lördagen den 11 juli kl.10-15 är alla välkomna till Gamla Malmkajen i Luleå för gå ombord på Atleisbrytarna.

– Atleisbrytarna är speciella genom att de är så tydligt byggda för förhållandena i Bottniska viken. 40 år är en ansenlig ålder för ett fartyg, men de är uppgraderade, väl underhållna och i gott tekniskt skick, säger Mikael Sandström, befälhavare på isbrytaren Frej.

Faktum är att Atleisbrytarna genom sin förmåga har bidragit till att hålla stora delar av Norrlandskusten levande. Fram till tidigt 1970-tal fick många hamnar längs Bottenviken, Kvarken och Bottenhavet periodvis stänga vintertid – det fanns helt enkelt inga svenska isbrytare som kunde rå på alla typer av isförhållanden där. Stängda hamnar betydde inställd handelssjöfart, vilket betydde minskad handel. Detta förhållande åtgärdades först vintern 1974–75, då nybyggda Atle gjorde sin första expedition. Hon följdes av systerfartygen Frej (1975) och Ymer (1977).

Tack vare Atleisbrytarnas förmåga har handelssjöfart på hamnarna i Bottniska viken blivit möjlig året runt. Under de 40 år som förflutit har stora delar av gruv-, trä- och pappersindustrin utmed Norrlandskusten formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.

– Att skapa möjligheter för vintersjöfarten och indirekt industrin i norra Sverige är ett viktigt uppdrag som vi är mycket stolta över. Atleisbrytarna har under sina 40 tjänstgöringsår visat sig vara mycket effektiva isbrytare med utmärkt manöverförmåga, säger Mikael Sandström.

Fakta om Atleklassen
Atle, Ymer och Frej ingår i Atleklassens isbrytare som är byggda för att assistera handelssjöfarten i alla förekommande isar i Östersjön och i Bottniska viken. Övriga statsisbrytare är Ale (specialbyggd för Vänern 1973) och Oden (specialbyggd för forskningsexpeditioner i polarmiljöer 1988).
Atle levererades 1974, Frej 1975 och Ymer 1977 från OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserade och uppgraderade avseende material och teknik de senaste åren.
Längd ö.a: 109,5 meter
Bredd: 23,8 meter
Djupgående: 8,30 meter
Deplacement: 7800 ton
Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart
Maskineri: 5 x Wärtsilä PC 2, total effekt 25 000 hk
Fakta om isbrytning
• Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
• Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.
• Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.
• Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Kommentarer

Thomas 15:07:51 2015-07-11

Jättekul att besöka isbrytarna tack för ett riktigt bra arrangemang
Thomas på svartöbrinken

Italienska Otam kommer med en riktig superbåt, som får premiär på Cannes Yachting Festival i september. Båten blir en kombination av sofistikerad teknologi, sportig elegans och design. Den är 25,50 lång, väger 68 ton fulltankad och gör över 50 knop.

Motorbestyckningen i det snabbaste alternativet är fyra stycken MTU 2000 10 V 1620 hk dieselmotorer med Trimaxdrev. Det ger en toppfart på 54 knop. För den som kan nöja sig med enbart 50 knop finns ett alternativ med två MTU 2600 HP motorer och Arnesondrev.

Otam är ett av de mest kända italienska båtvarven för den här typen av båtar. Det här blir varvets nya flaggskepp. Båten – OTAM 80 HT Millennium ”MR BROWN” – blir också en av de mest sportiga yachterna från Italien på senare år och den bevisar att det går att kombinera goda prestanda med lyx och design.

Båten har ett klassiskt djupt V-format skrov, som ger en mjuk gång i sjön. Med de fyra MTU-dieslarna (eller CAT) och Trimax kan båten köras ända upp till 54 knop med hög belastning, men varvet anger att båten kan nå 58 knop med Rolla propellrar.

Vid lägre farter använder båten endast två av motorerna och är då, enligt tillverkaren, enkel att hantera. För den som vill dra på startas de två extra maskinerna och så är det bara att gasa.

På bryggan finns fyra läderklädda sportstolar och en inredning som i en sportbåt. Två av platserna har full instrumentering med elektronik med radar, övervakningssystem och allt annat viktigt lät tillgängligt. All elektronik för motorerna kan hanteras med ett enda reglage.

Däcksalongen kombinerar funktionella lösningar med sociala utrymmen, matplats och underhållningssystem. Inredningen är designad inspirerad av Hermès.

På utsidan finns inga grabbräcken, pollare eller annan synlig utrustning. Styrhuset reser sig elegant upp ur skrovet med mjuka linjer. Men här finns ändå all utrustning som kan fällas ut när den används. Även soldäck med mera finns förstås som standard.

För interiören svarar designern Achilles Salvagni tillsammans med Otams eget team, som har skapat en båt i ”Italian Style”.

Skrovet är tillverkat med en landning av Aramat och vinylester, för att ge ett riktigt starkt skrov.

Tekniska fakta
Längd: 25,50 m
Bredd: 6,05 m
Djupgående: 1,40 m
Deplacement: 68 000 kg fullastad
Bränsle: 9 000 liter
Vatten: 1 000 liter
Kabiner: 4 (plus 1 besättning)
Badrum: 4
CE-klass: B
Motorer: Fyra stycken MTU 2000 10 V 1620 hk dieslar
Drev: Trimax
Toppfart: 54 knop
Marschfart: 45 knop
Info: www.otam.it

Hjälp oss att få mer kunskap om djuren som lever i vattnet när du är vid stranden, på sjön eller vid havet! Den uppmaningen riktar nu Havs- och vattenmyndigheten, Göteborgs universitet och Länsstyrelsen Värmland till allmänheten.

– Vi har utvecklat en tjänst som vi kallar “Rappen” där man enkelt kan rapportera in fynd av ovanliga och hotade arter. Tjänsten fungerar i mobilen, på datorn och läsplatta, säger Erland Lettevall på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Projektet ”Rappen” startades i våras och är ett sätt att testa så kallad crowdsourcing för att få data om vattenlevande arter. Med allmänhetens hjälp hoppas myndigheterna få in viktig information om förändringar i vattenmiljön som ett komplement till annan miljöövervakning.

– Vi behöver få en bättre bild av var olika arter finns eller inte finns, hur många de är och när fynden gjordes. Det gäller framförallt hotade arter som tumlare och andra valar men även så kallade invasiva arter som normalt sett inte finns i svenska vatten, exempelvis svartmunnad smörbult, säger Karin Enfjäll på Länsstyrelsen Värmland.

”Rappen” är en mobilvänlig webbtjänst som fungerar i smartphone, surfplatta och dator. Via HaV:s webbplats kommer du åt länken och tjänsten är tillgänglig från och med i dag, 4 juli, till och med 30 oktober. Det enda som krävs är internetuppkoppling.

Med några enkla klick i mobilen, läsplattan eller datorn kan du enkelt rapportera in ditt fynd. Alla vattenlevande arter och organismer är av intresse men främst vill myndigheterna i ett första skede veta mer om utbredningen av tumlare och andra valar, svartmunnad smörbult, signal- och flodkräfta, marina invasiva krabbor och ullhandskrabban som är en invasiv sötvattensart. För dessa arter finns också bilder inlagda i ”Rappen” så att du kan jämföra om det verkligen rör sig om den arten. Du hittar även annan information som underlättar rapportering av rätt art tillsammans med instruktioner hur arterna ska fotograferas. Du behöver bara ange art, ditt namn och e-postadress.

– Om man inte hittar sitt fynd i ”Rappen”, är osäker eller vill rapportera något annat så går det också bra. Vi tar hand om alla bidrag och kan senare upplysa anmälaren om vilken art det rör sig om, säger Matz Berggren vid Institutionen för marina vetenskaper på Göteborgs universitet.

Alla rapporter som skickas in kontrolleras av experter och hamnar sedan i Artportalen.se. Uppdateringar av ”Rappen” sker automatiskt. På sikt är målet att utveckla tjänsten med bilder och information om fler arter, översättning till fler språk och att det sker en direkt synkronisering mot Artportalen. Det unika med ”Rappen” är att du kan rapportera flera olika vattenlevande arter här.

– Detta är ett försök att få en mer samlad rapportering av arter i vattenmiljön. Men vi vill även få lösningen funktionell och rolig att jobba med. Därför uppmanar vi också alla att komma in med synpunkter och idéer om hur vi kan göra ”Rappen” ännu bättre, säger Erland Lettevall.

I projektorganisationen för ”Rappen” ingår också Sveriges Lantbruksuniversitet, Naturhistoriska riksmuseet, Kolmårdens djurpark och Harbour Porpoises around Kullaberg (HAKU). I slutet av 2015 ska Rappen utvärderas och rekommendationer ska tas fram för framtida utveckling.

Källa och foto: HaV.

Under mer än tio år har Atlantica Båtförsäkring lagt ut bojar kring sex grund utanför Göteborg. Grunden ligger utanför den utprickade farleden och innan Atlantica la ut sina bojar var det många fritidsbåtar som ofta kom för nära med skador på köl, propellrar och motorer som följd. Enligt Transportstyrelsen uppfyller Atlanticas bojar inte kravet för sjömärken och måste därför tas upp.

– Atlanticas ambition med bojarna har varit att uppmärksamma båtägare på att det finns något under ytan och få dem att titta på sjökortet innan de går närmare. Vår tanke har aldrig varit att de skulle uppfattas som sjömärken utan som ett hjälpmedel för båtägare att undvika skador, säger Kristina Norman, chef marknad och försäljning på Atlantica Båtförsäkring.

Atlantica har lagt ut bojarna under april månad och plockat upp dem i oktober varje år i mer än tio år. Utmärkningen har bestått av en boj, en pinne med namnet på grundet samt Atlanticas namn. Transportstyrelsen vill att bojarna görs om till sjömärken eller tas bort så att de inte vilseleder båtägare.

– Vi tvingas nu ta upp bojarna för gott då vi varken har personella eller ekonomiska resurser för att åta oss det ansvaret som krävs för sjömärken. Det är tråkigt för båtfolket då bojarna är mycket uppskattade men vi skall självklart följa de regler som finns, fortsätter Kristina.

Bojarna kommer att tas upp snarast.

Här är kupéversionen av den svenska aluminiumbåten Viggo. Med den nya modellen C8 kompletterar Viggo sitt utbud för dem som vill kunna åka båt även under kyligare delar av båtsäsongen. Prestanda är lika fina som hos föregångaren, Viggo X8.

Viggo X8 hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars 2014. Sedan dess har den salts till ett inte obetydande antal båtägare som föredrar aluminium I den här typen av snabba prestandabåtar.

Viggo är konstruerad av Håkan Pettersson i ett project som drivs tillsammans med Stig Andersson och Öregrunds Marin Service.

Viggo X8 är konstruerad för kraftfulla utombordare. Båtliv provkörde den med en Mercury Verado på 350 hk. Båten har ett lite annorlunda gångläge än konkurrenterna. Skrovet har 24 graders bottenvinkel i aktern och en väbalanserad tyngdpunkt. Ett extra urtag i aktern för ett bättre gångläge i höga farter samt långt uppdragna steglister bidrar till att båten ser lätt ut.

Viggo C8 har samma kärnvärden som sin systermodell, det vill säga trygghet, komfort, bra lösningar och sjöegenskaper utöver det vanliga. Båtens vikt olastad är 1 943 kg. Rekommenderad motorstyrka 250–400 hk.

Info: www.viggoboats.se

Huvuddata

Lmax, längd över allt 8,206 m
LH, skrov längd 8,195 m
LWL, längd i vattenlinjen 6,40 m
Bmax, bredd över allt 2,30 m
BWL, bredd i vattenlinjen 2,00 m
Tmax, djupgående fullastad, utan drev (med drev) 0,61 (1,05) m
Ha, fri höjd, vattenyta –topplanterna ~2,6 m
Bottenvinkel akterut 24 grader ()

Björn Hansen är kung av Marstrand. På lördagen slog han rekord i flest antal raka segrar. Därmed slog han även rekord i antal raka segrar i Stena Match Cup Sweden.

– Det är inte klokt. Det är otroligt, vi är så jäkla glada, säger Björn Hansen.

På grund av lätta vindar avgjordes finalen i bäst av tre matcher istället för bäst av fem. Björn Hansen och hans Nautiska Racing visade att det visst går att briljera en tävling rakt igenom och till och med vinna mot världstvåan Ian Williams, som för övrigt inte förlorade en enda match fram till semifinalen.

– Jag är så stolt över att få segla med killarna i laget, säger Hansen. Jag, Mattias och Gustav börjar känna varandra bra efter de här åren och vi har fått in Nils och Fredrik den här veckan och det har gått otroligt bra. Välsmort piano brukar man säga och det har det verkligen varit.

Först finalmatchen blev enkel för Ålandsbon. Det definitiva avgörandet kom när Hansen lyckades sätta ett straff på Williams i en intensiv start. Hansen och hans Nautiska Racing tog snabbt ledningen och kunde ohotat ta hem den första poängen. Andra flighten blev jämnare men Hansen tog återigen kommandot efter starten. Williams kom tillbaks på det andra varvet och utmanade svensklaget under spurten som ändå lyckades hålla undan fram till mållinjen.

Att Björn Hansen och Ian Williams möts i finalen på Stena Match Cup Sweden har blivit en klassiker på Marstrand. Tre gånger har rivalerna mött varandra, innan dagens final med varsin seger. Efter 2-0-vinsten idag leder Hansen – och tar även ledningen i antal raka segrar i Stena Match Cup Sweden. Den australiensiska seglingslegendaren Peter Gilmour vann på Marstrand 1997, 1998 och 1999 men nu har Björn Hansen slagit hans rekord genom att vinna tävlingen fyra år i rad. I tisdags belönades Björn Hansen med en prestigefylld plats i tävlingens Hall of Fame, där seglingsikoner som Pelle Petterson och Peter Gilmour finns. Idag hyllades han och laget av åskådarna på klipporna.

– Alla ska ha en stor applåd av oss. Publikens stöd blir som en sjätte man ombord. Det värmer i hela kroppen när man hör folket från klipporna.

Tycker du att du förtjänar att vara i hall of fame nu då?
– Jag tycker nog fortfarande man kan diskutera det. Kanske lite mer motiverat nu när man har fyra vinster istället för tre.

Ian Williams var besviken efter ytterligare en finalförlust mot Björn Hansen.

– Ett stort grattis till Björn och hans lag. Det är tråkigt att förlora men detta är ändå ett bra resultat för mitt lag Team GAC Pindar i världscupen, säger Ian Williams.

Kampen om tredjeplatsen gjordes upp mellan Keith Swinton och Taylor Canfield, som slutade med vinst åt Keith Swinton från Australien. I Swintons lag ingår två svenskar – Anders Dahlsjö och Olof Lundgren.
Nautiska Racing (Sverige)
Björn Hansen – Skeppare
Gustav Tempelman – Taktiker
Carl-Johan Uckelstam – Trimmare
Fredrik Aurell – Trimmare
Mathias Bredin – Fördäckare
Resultat – final Stena Match Cup Sweden 2015
Ian Williams – Björn Hansen 0-2

Resultat – match om tredje pris Stena Match Cup Sweden 2015
Keith Swinton – Taylor Canfield 2-0
Resultat – Stena Match Cup Sweden 2015
1. Björn Hansen (SWE) Nautiska Racing
2. Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar
3. Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing
4. Taylor Canfield (ISV) US One
5. Reuben Corbett (NZL) Corbett Racing
6. Phil Robertson (NZL) Team TREFOR
7. Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team
8. Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racin
9. Joachim Aschenbrenner (DEN) Aschenbrenner Racing
10. Eric Monnin (SUI) Team SailBox
11. Nicklas Dackhammar (SWE) Essiq Racing
12. Rasmus Viltoft (DEN) Team Viltof
13. Sam Gilmour (AUS) Neptune Racing
14. Anna Östling (SWE) Team Anna

1945 seglades det för första gången om Svenskt Mästerskap i Neptunkryssare. Mästerskapen har sedan seglats varje år i obruten följd vilket innebär att vi i år seglade vårt 71:a raka SM.

Arrangör i år var Sundsvalls Segelssällskap och hela 35 Neppare från Linköping i söder till Örnsköldsvik i norr kom till start. Antalet deltagare var det högsta på hela 2000-talet och visar att klassen seglar i medvind. Det är ytterst få andra klasser som samlar så stora startfält – och det i en båt som konstruerades för 77 år sedan. Men klassen har ju moderniserats varsamt genom åren och även om skrov, rigg- och segelplan är 70 år gamla så är segel och beslag ofta av modernaste slag.

Klassen på båtar och seglare är jämn och hård och inför seglingarna så fanns i vart fall 10 – 15 besättningar med en realistisk chans att segla hem ett SM. Största favoriterna var dock Staffan Eklund/Erik Mattsson från USS i 272 New Life, SM-debutanterna Kristoffer Harmark/Arne Kappinen från SuSS i 237 Glittra och fjolårsmästarna Per-Arne Larsson/Mikael Sääf från ESK i 269 Iziz.

Vindprognoserna var i stort sett likalydande för alla tre SM-dagarna – NV 3 – 4 m/s men betydligt mer i byarna. En sydgående ström som var ovanligt kraftig skulle också visa sig ställa deltagarna inför vissa strategiska och taktiska problem.

Första dagens seglingar gick i vindar som levde upp till prognosen med viss råge. Det var dock både vridigt och byigt och långt ifrån enkelt att hitta rätta vägen på kryssarna. Den sydgående strömmen gjorde också att många som tyckt sig ta höjd ordentligt innan man la sig på styrbords layline in mot kryssmärken ändå fick problem när strömmen drev ner dem under märket.

Två av huvudfavoriterna – Eklund/Mattsson och Harmark/Kappinen – visade dock omedelbart att de bemästrade svårigheterna och tänkte leva upp till favoritskapet. Efter serierna 2 – 5 – 1 resp. 7 – 3 – 2 så toppade de efter första dagen närmast före SM-vinnarna från 2011 och 2012 – Rolf Erixon och Magnus Gustafsson i 205 Carisma. Larsson/Sääf hade dock en tung dag och efter serien 14 – 11 – 10 så var nog segerchanserna borta redan efter första dagen.

Dag två bjöd på samma vindriktning, men någon svagare i styrka, och den sydgående strömmen fanns också kvar. Firma Eklund/Mattsson ångade på i samma stil som första dagen och med serien 1 – 3 – 2 så verkade mästerskapet i praktiken kanske vara avgjort redan innan sista dagens två seglingar. Men det visade sig att herrarna varit lite väl ivriga i dagens sista segling (som efter en allmän omstart kördes iväg med skärpt startregel) och var diskade för tjuvstart! Trist för dem naturligtvis men bra för spänningen i tävlingen.

Harmark/Kappinen hade också haft en bra dag och med serien 8 – 2 – 3. Med det låg man bara 5 poäng efter inför sista dagen men hade ett ess i rockärmen i form av en borträknad 8:e plats mot ledarnas disk. Man hade alltså råd att göra en dålig segling medan Eklund/Mattsson hela tiden seglade med kniven mot strupen och inte fick göra bort sig (eller ha otur med vind eller ström) i någon segling. Förutom de två ledarbåtarna så hade i stort sett alla andra förväntade toppbåtar haft ett eller flera besök i de bakre delarna av resultatlistan

Den 7:e seglingen visade sig också bjuda på ett vindlotteri där alla toppbåtar gick ut på vänsterkanten på andra kryssen och drog en nitlott då vinden vred 30 – 40 grader mot N. Köbåtar som gått ut på högerkanten var plötsligt i topp medan de som legat i topp hamnade rejält ner i fältet. Tätduon hade dock hållit ihop men inför sista seglingen hade New Lifes försprång till Glittra minskat till 2 poäng.

Precis före start för sista seglingen vred vinden 90 grader mot O men som tur var uppmärksammades detta av seglingsledningen som kunde skjuta upp starten för att lägga en ny bana. I sista seglingen visade sen Eklund och Mattsson att de inte tänkte sumpa chansen till att ta hem sitt första SM och redan på första kryssen tog de greppet om seglingen och kunde så småningom ta sin 3:e spik det här SM:et.

Staffan Eklunds bror Björn Karjel hade tillsammans med Håkan Wågström en mycket bra sistadag och med två tredjeplatser så seglade man också upp sig till en 3:e plats totalt.

Sammanfattningsvis var det här ett mycket, mycket bra SM med:
• Värdiga vinnare som varit nära många gånger förut utan att ha lyckat knyta ihop säcken
• Pigga SM-debutanter som direkt tog hem en silverplakett
• En veteran på bronsplatsen som seglat samma båt sedan den var ny 1976
• Stort och mycket kvalificerat startfält
• Perfekta arrangemang på sjön – vi upplevde inte att seglingsledningen gjorde ett enda misstag under hela SM
• Fantastiska landarrangemang ute på Vindhem – boende fixat åt alla, frukostar, matpaket, middagar och all tänkbar service
• En mycket bra regattamiddag efter prisutdelningen på lördagskvällen
• Bra väder – betydligt bättre än det som meterologerna utlovat (hotat med)
Göran Haglund
268 Sjöfröken II

Foto: Lars Ericsson – Describo.se

Kommentarer

Lennart Runemo 11:05:23 2015-07-03

Hej! En trelig artikel om en båt med charm som är till going strong. En bå som passar både ung och gammal.
70 idrottsmän som kämpar om SM – fantastiskt.

Per 11:15:44 2015-07-03

Bra skrivet Göran!

Det råder seglingsyra på västkusten i år och Stena, som för sjätte året i rad är titelsponsor för Stena Match Cup Sweden anordnar en fototävling på Instagram inför och under seglingsveckan på Marstrand. Genom att dela sin bästa seglingsbild har alla tävlande chans att vinna en kryssning med Stena Line till Tyskland eller Polen eller en resa till Danmark.

På Stena ABs Facebooksida hittar du mer info om tävlingen: http://fal.cn/Bqee Tävlingens hashtag: #stenasegling

Instagramtävlingen startar idag och pågår fram till och med 5 juli, dagen efter avslutad segling. Första pris är en kryssning med Stena Line till Kiel, Tyskland för två personer. Andra pris är en kryssning till Gdynia, Polen för två personer och tredje pris är en resa för hela familjen till Danmark, fem personer inklusive bil.

Förra årets Instagramtävling resulterade i många fina seglingsbilder. Två lyckliga vinnare utsågs som verkligen fångade temat segling på olika sätt. Vinnaren Birgitta kammade hem ett av priserna med sin spektakulära bild från segelfartyget Falken och vinnare nummer två Adam fångade glädjeyran efter att svensken Björn Hansen segrat i finalen i Stena Match Cup Sweden 2014.

Bilden:
Vinnare 2014: Adam Fredriksson.

BRAUN Splash Bag vattentäta väskor ‘r tänkt för bland annat kameror och tillbehör. De skyddar innehållet mot damm, smuts, stötar och vatten.

Med vadderat innerhölje som är löstagbart. Tillverkat i 500D PVC. Vattentäthetsgraden IPX6 motstår trycket en vattenjet. Finns i färgerna röd, gul, blå, svart och grå.

Yttermått: 320x400x200mm
Innermått: 165x300x150mm
Vikt: 500g
Material: 500D PVC
Graden av vattentäthet: IPX6

Ca pris 495 kr.

Den 6–10 juli kommer radioprofilen Lasse Persson från Radio P4 Stockholm att tillsammans med Svenska Båtunionen besöka fem platser i Stockholms skärgård i rollen som ”Kapten Väst”.

I radioprogrammet ska Lasse Persson prata båtliv och sjösäkerhet med båtfolk och radiolyssnare. Kanske även med någon ”båttokig” kändis. Han kommer få hjälp av ”matroser” från Svenska Båtunionen att dela ut flytvästar till båtåkare som inte har någon egen väst.

De platser som är planerade att besöka är Nynäshamn, Dalarö/Utö, Vaxholm, Furusund sam Hammarbyslussen i Stockholm.

Lasse Persson har tidigare gjort stor succé som ”Kapten Hjälm” då han delat ut cykelhjälmar till cyklister.

Radio P4 Stockholm är Sveriges största lokalradiokanal och har mer än 320 000 lyssnare per dygn. Kampanjen Kapten Väst är ett samarbete mellan P4 Stockholm och Svenska Båtunionen.

– Radioprogrammet kommer att vara en del av Svenska Båtunionens flytvästkampanj och en fantastisk chans att nå ut med vårt syfte att öka säkerheten på sjön, säger Peter Karlsson, Verksamhetschef på Svenska Båtunionen.
Text: Bengt Anderhagen

Kapten Väst

Måndag 6 juli Nynäshamn
Tema ny på sjön

Nybörjarna Fredrik och Maria
Lovisa Andersson Metrolog 070-310 80 70
Peter Karlsson varför är flytvästen så viktig 0727-48 59 61
Håkan Larsson kock lagar härlig båtmat 070-669 18 15
Sjöräddningssällskapet 031-761 40 01, 08:00-18:00

Tisdag 7 juli Utö

Tema ut i skärgården

Skärgårdstiftelsen 440 56 00 Ulrika 070-377 07 13 XXX
Pippi Engstedt författare skrivit böcker om skärgården 070-33 66 918
Tobias Bergstrand smörgåsexpert 0760-43 81 19 0700-15 19 00
Christina Sandin Simkunnighetsansvarig Simförbundet 010-476 53 04
Vad gör en båtklubb/Klart

Onsdag 8 juli Vaxholm

Tema Segling

Quinnliga SegelSällskapet Julia Sid 076-338 73 37 XXX
Mange Olssons Minnesfond Richard Brisius 073-347 24 50
Mindy-Li Nixon om flytvästanvändandet 0703- 97 79 79
Carl Böhrens Sveriges yngsta mästerkock 08-580 256 40

Torsdag 9 juli Furusund

Tema Roslagen

Caroline Edmark Hamnkapten 073-395 35 84
Robert Aschberg 070-7100529
Kustbevakningen Ulrik Nielsen 070-365 53 02 0176-800 01
Debatt om körkort för vattenskoter Suzanne Svensson, S och Joakim Ringvide, Guppa.se
Bandet Farfar spelar två låtar 0705-10 67 47
Eva Svensson kock 070-263 35 88

Fredag 10 juni Hammarbyslussen

Vi syr ihop säcken

Anna Ehn Skärgårdstiftelsen om vad man gör av sitt avfall när man är på sjön
Jens Linder Kock 070-340 38 37
Båtskrot Maria 0734-30 40 88 Josefin 0737-30 40 88
Slusschef Peter Widell om konsten att slussa

Roddare och transportansvarig på land Max Björk 0735-07 18 11

Bland män som är över 50 år är det vanligt att inte använda flytväst när de är ute på sjön. Orsaken är till exempel att de inte tror något ska hända, tycker sig kunna simma bra och färdas i kända vatten. Det visar en studie som gjorts på uppdrag av Transportstyrelsen.

Under våren har Mindy-Li Nixon, som i år tar sin kandidatexamen i kognitionsvetenskap vid Linköpings universitet, genomfört en studie som undersöker flytvästanvändning bland män över 50 år. Detta då den grupp som mest konsekvent förekommer i drunkningsstatistiken är män över 50 år som saknar flytväst,inte sällan med alkohol i blodet.

Studien har genomförts i form av intervjuer med slumpmässigt utvalda besökare på båtmässorna i Göteborg och Stockholm under våren 2015, samt en webbaserad enkätundersökning. Den webbaserade undersökningen besvarades anonymt av deltagarna i en så kallade webbpanel, där deltagarna var slumpmässigt utvalda män över 50 år, bosatta runtom i landet.

Deltagarna fick besvara frågor om egen sjövana, båtmodell/-er som de använder, vattendrag där de brukar färdas, huvudsakliga orsaker till att åka ut på sjön, alkoholkonsumtion på sjön, uppskattad simlängd under vissa förhållanden, flytvästanvändning med mera. Som en del av studien undersöktes också vilken typ av flytväst man skulle kunna tänka sig att använda.

Studien visar att av de totalt 268 deltagarna var det endast hälften som alltid bar flytväst, medan en dryg tredjedel hoppade över flytvästen för det mesta. Strax över en sjättedel valde aktivt att aldrig bära flytväst. Detta berodde på flera faktorer såsom gammal vana, att man inte tror att något ska hända, att man färdas i bekanta vatten och att man anser att man simmar bra och därför skulle klara sig i händelse av en olycka.

Flera faktorer ligger bakom varför män över 50 inte bär flytväst. De har ett generellt “det händer ju inte mig”-tänk, de ogillar detaljer med de klassiska flytvästar de redan känner till, de känner inte till alternativt saknar tillgång till de mer moderna modeller som finns och de har en övertro på eller dålig kännedom om hur kroppens och hjärnans förmågor försämras med åldern.

– Genom studien får vi ett viktigt kunskapsunderlag att arbeta vidare med. De fördjupade kunskaper vi fått kommer att vara ett viktigt bidrag i vårt arbete med att minska antalet döda och allvarligt skadade inom båtlivet, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

True Heading har i sammarbete med AccelerandE AB utvecklat en ny app som heter Seapilot TALK. Den möjliggör kommunikation via din smartphone på sjön.

Seapilot TALK fungerar som en radio som möjliggör Push-to-talk över internet när man är på sjön. Appen är nu tillgänglig för nedladdning till Android, iOS och Windows Phone.

Appen gör att du på ett enkelt sätt kan ta
kontakt med personer i din omgivning på sjön genom en enkel knapptryckning. Genom att du kan ställa in räckvidd i appen kan du ta kontakt även med personer du inte känner som befinner sig i din omgivning.

Funktioner:
– Visar nuvarande position (latitud, longitud), aktuell kanal och
nuvarande räckvidd.
– Två kanaler (CH0, CH1)
– En särskild kallelse kanal (CH0)
– Tre områden
– Dela position och kanal

En Internetanslutning krävs för att appen ska fungera. Seapilot TALK finns tillgänglig för iOS, Android och Windows Phone och finns att ladda ner via följande länkar.

iPhone:
https://itunes.apple.com/se/app/seapilot-talk/id1006770237?l=en&mt=8
Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.accelerande.seapilottalk
Windows Phone:
http://www.windowsphone.com/s?appid=a130f73b-38b0-4ee2-8f83-8fb0a351ed64

Priset för appen är 29 SEK.

High UV BUFF® är ett perfekt solskydd för både vuxna och barn som vill vara mer ute än inne under sommarens lediga dagar. High UV BUFF® är tillverkad i Coolmax® Extreme och ger 95% UV skydd. Lätt att ta med och tar liten plats i packningen.

High UV BUFF® är ett effektivt solskydd som kan användas på hur många sätt som helst – som mössa, bandana, pannband, halsduk eller i värsta piratstilen. Finns i både barn- och vuxenstorlek. Här en kort video som visar 14 olika sätt att använda High UV BUFF®.

BUFF® distribueras i Sverige av C2 Vertical Safety. High UV BUFF® är tillverkad i materialet Coolmax®. Finns i flera färger och mönster.

1915 började Sveriges första havsisbrytare Sankt Erik att hålla lederna i Stockholms skärgård öppna. Under tre helger i augusti firas ångfartygets jubileum stort med sång, musik, ångmaskiner och med massor av historiska fartyg på besök. Sankt Erik och Sjöhistoriskas andra museifartyg ligger vid piren utanför Vasamuseet. Fri entré för alla. Välkommen ombord!

Under de tre sista helgerna i augusti firas isbrytaren Sankt Eriks 100 årsjubileum. Det bjuds på unika möjligheter att se en av världens största sjöångmaskiner i drift. Massor av andra historiska fartyg – såväl ångfartyg som segelfartyg och örlogsfartyg kommer på besök, visar upp sig och kör turer. Det bjuds även på sång och musik, föredrag, ångorgelkonsert och steam punk-festival. Och missa inte isbrytarkaféet på akterdäck, med en av Stockholms finaste utsikter. Sjöhistoriska museet har fri entré för alla. Välkommen ombord!

Detaljerat program för de tre helgerna och deltagande fartyg och föreningar finns på Sjöhistoriskas hemsida här hittar du också filmen om isbrytaren: http://www.sjohistoriska.se/Om/Nyheter/Isbrytaren-Sankt-Erik-100-ar/

Stockholm Steam 14 – 17 augusti
Deltagande ångfartyg: Trafik, Bohuslän, Storskär, Mariefred, Ejdern, Blidösund, Rex, Örnen, Djurgården 3 och Gerda. De större fartygen har sina serveringar öppna. Djurgården 3 och Gerda kör passagerare sträckan Nybroviken – Galärvarvet. Bohuslän från Göteborg och Trafik från Hjo gör turer och kvällskryssningar. Edjern gör kortare turer. Lördagen den 15 augusti är det Steampunkdag, med bl a föredrag på Sankt Erik. Det blir även ångorgelkonsert (calliope) och ångvisslorna kommer att höras över Galärvarvet.

Örlogsdagarna 22 – 23 augusti
Deltagande örlogsfartyg: Spica, Ystad, M20, M 21, Sprängaren, Märsgarn och T56. Från 4:e Sjöstridsflottiljen deltar HMS Kullen, HMS Koster och HMS Spårö. Öppet skepp hos 4:e Sjöstridsflottiljen. Dagliga visningar av Galärvarvet genom Sällskapet Galärerna. Söndag 23/8 Korum på Museifartygspiren.

Segelfartygsträffen 29 – 30 augusti
Deltagande segelfartyg: Ellen, Deodar, Helmi, Bris af Femöre, Sunbeam och Ilse. Lördag 29 augusti ”Shantiedag” tillsammans med Statens Musikverk.

Fartygsfakta

Längd – 60 meter
Bredd – 17 meter
Deplacement – 2 050 ton
Djupgående – 6,5 meter
Besättning – 30 man
Maskineffekt – 3 700 hkr
Isbrytaren Sankt Erik byggdes 1915 på Finnboda Varf. Sankt Erik hette från början Isbrytaren II och var Sveriges första havsisbrytare. Det var Stockholms stad som behövde isbrytaren för att hålla skärgårdslederna in till staden öppna.

Under hårda vintrar lånades Sankt Erik ut till staten. Hon assisterade då sjöfarten i Bottenviken och runt skånska kusten.

År 1977 togs Sankt Erik ur bruk och sedan 1980 är hon museifartyg.

Sankt Erik är byggd som en klassisk östersjöisbrytare. Stäven är vinklad för att kunna glida upp på isen så den krossas av fartygets tyngd. I fören finns en propeller som spolar vatten och krossad is längs skeppets sidor. Sankt Erik har även ett krängningssystem med vilket vatten kan pumpas mellan tankar i fartygssidorna. Isbrytaren vaggar sig fram genom isen.

Sankt Erik har två trecylindriga ångmaskiner. Den aktra är Sveriges största fungerande sjöångmaskin.

Björn Hansen har sin vana torgen tagit sig till semifinal i Stena Match Cup Sweden – för femte året i rad. Trots stundtals storstilad seglingsuppvisning slogs Johnie Berntsson ut i kvartsfinalen.

Svenska Björn Hansen visade återigen att han och laget Nautiska Racing trivs på Marstrands seglingsarena. Kvartsfinalen mot italienaren Simone Ferrareses lag blev en trygg resa där Hansen tog ett tidigt kommando i samtliga tre matcher och vann med 3-0.


– Den första och tredje hade vi greppet om. Den andra hade vi väl både lite flyt och ett par domslut som var på vår sida, säger Björn Hansen. Roderförlängaren gick sönder i början vilket innebar att vi fick segla hela racet utan och det blev mycket svårare för oss att attackera den andra båten. Med lite oflyt hade vi åkt på något straff under matchen men istället lyckades vi sätta två på Ferrarese, vilket var väldigt viktigt.

Ian Williams tog sig också till final med en 3-0 seger och har hittills inte förlorat en enda match under Stena Match Cup Sweden.

– Han kommer att förlora så småningom hade vi tänkt, säger Hansen och fortsätter:
– Vi var och tränade mott Ian innan vi kom till Marstrand och då hade vi ett övertag på honom, och med de tre senaste åren i minnet så tror jag han har respekt för oss.



Ian Williams är som sagt fortfarande obesegrad i årets regatta på Marstrand och även han vann sin match mot nyzeeländaren Reuben Corbett med tre raka poäng.

– Det är fantastiskt att vi nått semifinal här på Marstrand. Det är alltid ett nöje att få segla en semifinal här, säger Ian Williams.

Du har inte förlorat en enda match än! 

– Haha, nej, men det finns fortfarande tid för det, säger Ian Williams. 


Kvarten mellan världsettan Taylor Canfield och Phil Robertsson blev en jämnare batalj. Avgörandet kom vid sista rundningen vid kryssmärket i den fjärde matchen och slutade med seger för Canfield. Johnie Berntsson öppnade med en seger mot Keith Swintons Black Swan Racing men tappade sedan två poäng på raken. Den fjärde matchen blev en jämn kamp där Berntsson åkte på ett straff mitt i loppet, beslutade sig för att ta straffet på en gång men ändå lyckades knappa igen på australiensaren. Det räckte dock inte utan svensken tappade semifinalplatsen.

Slutspelet i Stena Match Cup Sweden avgörs i matcher i bäst av fem race. Ian Williams fick äran att välja motståndare tack vare att han vann grundomgången och valde Swinton. Semifinalerna inleds under eftermiddagen och finalen avgörs i morgon lördag.

Semifinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Björn Hansen (SWE) – Taylor Canfield (USVI)
Ian Williams (GBR) – Ketih Swinton (AUS)
Resultat kvartsfinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Ian Williams (GBR) – Reuben Corbett (NZL) 3-0
Björn Hansen (SWE) – Simone Ferrarese (ITA) 3-0
Keith Swinton (AUS) – Johnie Berntsson (SWE) 3-1
Taylor Canfield (USVI) – Phil Robertson (NZL) 3-1

Resultat – Grundomgången Stena Match Cup Sweden 2015 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 13-0
2. Björn Hansen (SWE) 10-3
3. Keith Swinton (AUS) 8-5
4. Taylor Canfield (USVI) 8-5
5. Reuben Corbett (NZ) 8-5
6. Phil Robertson (NZ) 7-6
7. Johnie Berntsson (SWE) 7-6
8. Simone Ferrarese (ITA) 6-7
9. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-7
10. Eric Monnin (SUI) 6-7
11. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
12. Rasmus Viltoft (DEN) 3,5-9 (-0,5 poängavdrag)
13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Bilderna:
Björn Hansen och Nautiska Racing i kvartsfinalen mot Simone Ferrarese. Foto: Robert Hajduk

Johnie Berntsson Sailing Team. Foto: Robert Hajduk

Ian Williams. Foto: Robert Hajduk

Taylor Canfield mot Phil Robertson. Foto: Robert Hajduk

Björn Hansen har seger i blick och briljerade i dagens semifinal. Efter det stod klart vilka fyra seglare som gick vidare till semifinal av årets upplaga av Stena Match Cup Sweden fick vinnaren i grundomgången, Ian Williams, välja vilken som skulle bli hans motståndare i semifinalen. Valet föll på australiensaren Keith Swinton.

Kanske ett felval av britten, med tanke på att det efter första flighten i semifinalen blev en förlust – den första som Williams förlorat på hela veckan.

Under andra flighten utökade Swinton ledningen med ytterligare en vinst.

För svensken Björn Hansen, som är trefaldigt regerande mästare på Stena Match Cup Sweden, fortsätter vinsterna att rada upp sig. Tre raka poäng i kvartsfinalen följt av två raka i semifinalen mot världsettan Taylor Canfield.

Semifinalerna fortsätter under lördag förmiddag klockan 10.30. Först till tre vinster tar sig vidare till lördagens final som startar klockan 13.00 och prisutdelning sker runt klockan 16.00.

Resultat semifinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Keith Swinton – Ian Williams 2-0
Björn Hansen – Taylor Canfield 2-0
Resultat kvartsfinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Ian Williams (GBR) – Reuben Corbett (NZL) 3-0
Björn Hansen (SWE) – Simone Ferrarese (ITA) 3-0
Keith Swinton (AUS) – Johnie Berntsson (SWE) 3-1
Taylor Canfield (USVI) – Phil Robertson (NZL) 3-1
Resultat – Grundomgången Stena Match Cup Sweden 2015 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 13-0
2. Björn Hansen (SWE) 10-3
3. Keith Swinton (AUS) 8-5
4. Taylor Canfield (USVI) 8-5
5. Reuben Corbett (NZ) 8-5
6. Phil Robertson (NZ) 7-6
7. Johnie Berntsson (SWE) 7-6
8. Simone Ferrarese (ITA) 6-7
9. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-7
10. Eric Monnin (SUI) 6-7
11. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
12. Rasmus Viltoft (DEN) 3,5-9 (-0,5 poängavdrag)
13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Bilden:
Björn Hansen och Nautiska Racing leder sin semifinal i Stena Match Cup Sweden med 2-0. Foto: Robert Hajduk.

Första tävlingsdagen av Stena Match Cup Sweden är avklarad. Och det blev blandade resultat för de svenska seglarna. Bäst seglade regerande mästaren Björn Hansen.

Fem vinster av sex möjliga. Man kan lugnt säga att regerande Stena Match Cup Sweden-mästaren Björn Hansen och hans Nautiska Racing haft vind i seglen under regattans första dag. Men det är inte bara glädje över resultatet hos Hansen – utan också en viss oro.
– Finns ett gammalt uttryck som säger att om man vinner grundomgången så vinner man aldrig regattan. Och det gick ju väldigt bra i dag, så vi undrade vad som var fel egentligen, skrattar Hansen, vars team gjort sig kända på Marstrand för att ofta inleda tävlingen försiktigt för att sedan komma igen senare under veckan.
– Men givetvis är vi kanonglada för den här framgången, säger Hansen, som i morgon inleder andra tävlingsdagen med möte mot Keith Swinton.

Den andre svensken som kammade hem poäng under måndagen var Stena Match Cup Sweden-debutanten Nicklas Dackhammar, som vann tre flighter.
¬– Det är gubbarna på båten som gjort det bra idag. Vi har fortfarande lite problem med starterna men ge oss några dagar till här så kommer vi vara på banan, säger 25-åringen från Göteborg, som under dagen kunnat få expertråd på nära håll då han har matchracingveteranen Mattias Rahm i sin besättning.
– Jag bidrar med min ålder, haha. Jag tror jag bidrar med lite lugn också, jag märker på Nicklas att det är första gången han är med, säger Mattias Rahm och fortsätter:
– Jag känner igen hur det var själv för 15 år sedan, det var superstort att få komma hit och segla. Som rorsman får man ganska mycket press på sig eftersom ansvaret ligger just där. Det är lättare att slappna av som besättning, säger Mattias Rahm.

För Anna Östling och Johnie Berntsson blev det en tuff start på regattan. Östling förlorade samtliga fem flighter samtidigt som det blev en vinst för Berntsson. Den regerande världsmästaren Ian Williams (GBR) seglade tre matcher idag och vann samtliga.
Poängställning Dag 1
1. Björn Hansen (SWE) 5-1
2. Taylor Canfield (USVI) 4-2
3. Eric Monnin (SUI) 4-2
4. Ian Williams (GBR) 3-0
5. Nicklas Dackhammar (SWE) 3
6. Joachim Aschenbrenner (SWE) 3-3
7. Keith Swinton (AUS) 3-1
8. Phil Robertson (NZ) 2
9. Reuben Corbett (NZ) 2-2
10. Simone Ferrarese (ITA) 1-2
11. Sam Gilmour (AUS) 1-3
12. Johnie Berntsson (SWE) 1-3
13. Rasmus Viltoft (DEN) 0-4
14. Anna Östling (SWE) 0-5

Team. Deras öde ligger nu i motståndarnas händer när grundomgången i Stena Match Cup Sweden avgörs i morgon.

Britten Ian Williams fortsätter visa högform på Marstrands seglingsarena och är fortfarande obesegrad efter tio matcher. Hans Team GAC Pindar har säkrat en plats i kvartsfinalerna som börjar på fredag. Det har även Keith Swinton (AUS) och hans Black Swan Racing gjort tack vare att de plockat åtta poäng i grundomgången.
Tre omgångar återstår på schemat i grundomgången och nio lag slåss fortfarande om att ta sig till slutspelet. Björn Hansen har tre matcher kvar och kan säkra avancemang med en seger mot antingen Taylor Canfield, Eric Monnin eller Rasmus Viltoft.
– Jag tänker inte så mycket morgondagens matcher, det är bara att åka ut och segla. Det känns bra i teamet, vi hade två bra starter idag och med lite flyt går vi vidare, säger Björn Hansen som idag vann en av två matcher.
Berntsson Sailing Team förlorade sina två sista matcher och är nu beroende av resultaten för de andra lagen i morgon för att inte slås ut.
– Vi kom inte riktigt in i seglingen idag, fick flera straff och precis i början av den andra matchen fick jag bommen i huvudet. Det var mycket som inte stämde idag men det ser ändå hyfsat ut för oss inför i morgon, säger Johnie Berntsson.
Anna Östling lyckades inte plocka några poäng i grundomgången. Nästa vecka reser Team Anna till Danmark för att försvara sitt VM-guld i matchracing.
– Vi är här för att lära och tar med oss mycket från den tävlingen, säger Anna Östling. Vi har bjudit på många jämna race och därför kan vi ändå sträcka på ryggen. Detta är bara början och vårt mål är att komma tillbaks till fler av herrarnas världscuptävlingar. Vi har ett jättebra tempo i seglingen nu och det känns jättebra inför nästa vecka.
Debutanten Nicklas Dackhammar har inga matcher kvar att segla och stannar på sex poäng vilket betyder att han seglat färdigt i Stena Match Cup Sweden 2015.
– Det är klart att vi är besvikna för precis som våra konkurrenter är vi tävlingsmänniskor, säger 25-åringen. Vi är nöjda med våra insatser även om det gått upp och ner. Att tävla på Marstrand har varit en dröm som gått i uppfyllelse.
De återstående matcherna i grundomgången seglas imorgon förmiddag med start klockan 10.30. Imorgon avgörs också Childhood Race (start klockan 14.00) där kändisar kliver ombord på tävlingsbåtarna för att segla med matchracingproffsen.
Poängställning Dag 3 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 10-0

2. Keith Swinton (AUS) 8-5
3. Taylor Canfield (USVI) 7-3

4. Björn Hansen (SWE) 7-3

5. Johnie Berntsson (SWE) 7-6

6. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-4

7. Eric Monnin (SUI) 6-4

8. Reuben Corbett (NZ) 6-4
9. Simone Ferrarese (ITA) 6-7

10. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
11. Phil Robertson (NZ) 5-5
12. Rasmus Viltoft (DEN) 2,5-7 (-0,5 poängavdrag)

13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Thomas Ravelli, Annette Nordberg, Sigrid Berntson och Martin Strömberg. Det är bara några av alla kändisar som kommer dyka upp under årets upplaga av Childhood Race under Stena Match Cup Sweden.

Childhood Race har varit ett kärt inslag av Stena Match Cup Sweden varje år. Givetvis kommer den populära kappseglingen där kändisar tävlar sida vid sida med proffsen att ske även i år. Bland celebriteterna hittas namn som Thomas och Andreas Ravelli, Pontus Kåmark och Pebben Axelsson.

Ett nytt namn för i år är Volvo Ocean Race-seglaren Martin Strömberg, som under lördagen avslutade den nio månader långa havskappseglingen. Orustsonen har tidigare tävlat i Stena Match Cup Sweden, i den regerande mästaren Björn Hansens team.

För fotbollsstjärnorna Andreas och Thomas Ravelli blir det andra året på rad som tvillingarna deltar. Förra året blev det Andreas team som stod som segrare, samtidigt som Thomas hamnade i båten som blev sist. Men någon chans till revansch för VM-hjälten blir det inte.

– Nej, i år får Thomas följa med mig på min båt. Jag måste ju ta hänsyn till lillebrors självförtroende och inte vinna över honom två år i rad, skrattar Andreas.

Totalt blir det fjärde året de kommer till Marstrand och seglar med världens bästa matchracingseglare.

– Både jag och Thomas tycker det är fantastiskt kul att segla och vi gillar verkligen Marstrands fina miljö. Det är alltid trevligt att få komma tillbaka hit, säger Andreas Ravelli.

Stena Match Cup Sweden har samarbetat med World Childhood Foundation, som är tävlingens officiella välgörenhetstävling, sedan 2007 och syftet är uppmärksamma och samla in pengar till organisationen.

Tid: 14.00 – 17.00

Deltagarna samlas vid tävlingsbåtarna från 14.00 – starten för racet går 15.00
Plats: Stena Match Cup Sweden, Marstrand
Deltagarlista Childhood Race 2015
Sigrid Berntson, Let’s Dance
Calle Sterner, Let’s Dance
Martin Strömberg, Volvo Ocean Race-deltagare
Alhaji Jeng, friidrottare
Stefan Karlsson, kock
Pebben Axelsson, hockeyspelare
Robert Kronberg, friidrottare
Christian Olsson, friidrottare
Pontus Kåmark, fotbollsspelare
Thomas Ravelli, fotbollsspelare
Andreas Ravelli, fotbollsspelare
Hans Mosesson, skådespelare
Jan Bylund, komiker
Alexandra Zazzi, kock
Annette Nordberg, OS-guldmedaljör Curling
Stefan Lindeberg, Ordförande Sveriges Olympiska Kommitté
Lasse Kronér, programledare
Pelle Pettersson, seglingslegendar
Louis Sand, handbollsspelare
Elin Enhörning, handbollsspelare
Olivia Mellegård, handbollsspelare
Tilda Olsson, handbollsspelare
Thess Krönell, handbollsspelare
Anna Klange, Kungliga Svenska Seglingssällskapet
Anna Lundin, Sveriges Olympiska Kommitté