Nyheter

Sex av tio anser att det under badsäsong bör finnas badvakter/livräddare på offentliga badplatser vid sjöar och hav. En del av Svenska Livräddningssällskapets verksamhet är att bevaka stränderna runt om i Sverige. För att visa hur våra livräddare arbetar och vilken otroligt viktig insats de gör, anordnar vi Livräddardagen den 17 juli. Där får besökarna träffa livräddare, se uppvisningar och en rad olika aktiviteter.

Nytt för i år är att Livräddardagen, utöver Tylösand, även anordnas på stränderna i Skanör-Falsterbo, Malmö, Göteborg, Ängelholm och på Tofta. Under Livräddardagen får besökarna se hur livräddarna arbetar och lära sig mer om bad- och båtvett. Många stränder samarbetar även med räddningstjänsten eller sjöräddningen och exempel på hur det går till när olyckan är framme kommer att demonstreras.

-Vi är oerhört stolta och tacksamma över våra livräddare. De är väldigt kompetenta och erfarna och har ett genuint engagemang i sin roll som livräddare. Att vara livräddare är att göra skillnad i människors liv, det kan på ett ögonblick handla om liv eller dör och då krävs handlingskraft, kunskap och mod. Livräddardagen brukar vara mycket uppskattad och välbesökt och därför har vi i år valt att utöka arrangemanget till flera av våra bevakade stränder, säger Svenska Livräddningssällskapets Generalsekreterare Karin Brand.

Att vara livräddare är ett yrke och Svenska Livräddningssällskapet utbildar årligen ett 30-tal Havslivräddare och över 130 Poollivräddare, men det behövs fler! Havslivräddarna möter du på stranden under sommaren, de finns främst där för att kunna agera vid drunkningstillbud och skapa trygghet på stranden. De hjälper även till med att plåstra om skrubbsår och getingstick, ta hand om personer med solsting eller andra åkommor samt kan leta efter bortsprungna barn.I simhallen möter du Poollivräddare som kan hantera olyckstillbud i bassäng.

Enligt en undersökning från 2014* så vill 6 av 10 ha badvakter/livräddare på våra offentliga badplatser. I Sverige finns 96000 sjöar och 2500 km strandremsa och idag finns enbart livräddare på 5 platser. Svenska Livräddningssällskapet arbetar aktivt för att försöka få mer resurser och kunna utveckla bevakningsverksamheten runt om i hela Sverige. Just nu pågår t ex arbetet med att bygga upp bevakning i Göteborg.

Sjöfartsverket får de sökta bidragen från EU för sjömätningsprojektet FAMOS. Beskedet från kommissionen kom på fredagen 10 juli. Målet är att alla de områden som handelssjöfarten trafikerar i Östersjön ska vara sjömätta till 2020.

Projektet FAMOS är ett samarbete mellan Sverige, Finland, Estland, Lettland, Tyskland och Danmark. Totalt handlar det om att sjömäta nästan en fjärdedel av Östersjön, en yta på knappt 100 000 kvadratkilometer, där handelssjöfarten går. Det motsvarar hela Portugal till storleken. Över hälften av ytan ligger på svenskt vatten. Eftersom Sverige har störst yta som ska mätas koordineras projektet härifrån. Syftet med projektet är att kartera klart Östersjön för handelssjöfartens behov.

– Tilldelningen av EU-medel innebär att vi kan fortsätta med vår ambitiösa satsning på sjömätning i Östersjön ett par år framöver. För att nå målet som Östersjöländernas miljöministrar beslutat om genom HELCOM:s sjömätningsplan är EU:s infrastrukturmedel en mycket lämplig finansieringskälla, säger Benjamin Hell, som är Sjöfartsverkets projektledare för FAMOS.

Projektet innebär ekonomiska och miljömässiga fördelar. Förutom ökad navigationssäkerhet ger kartlagt djup möjlighet till effektivare rutter där man kan minska bränsleförbrukningen genom att välja att gå i djupare vatten. Ju närmare ett fartyg rör sig botten desto högre är motståndet i vattnet. Djupdata efterfrågas också av många andra delar av samhället som havsmiljöområdet och för havsplanering och exploatering under havsytan.

I slutet av februari lämnade Sjöfartsverket och dess motsvarigheter runt Östersjön in en ansökan om att få del av EU:s transportmedel, för att finansiera FAMOS. För Sveriges del kostar projektet cirka 390 miljoner kronor fram till 2020. EU-kommissionen har nu beviljat medfinansiering på cirka 30 procent, 47 miljoner kronor för första projektfasen, 2014-2016.

– Det här är resultatet av många års arbete i flera stora EU-projekt som Sjöfartsverket koordinerar. Vi har byggt upp ett bra förtroende i kommissionen och bland samverkanspartners, säger Benjamin Hell.

– Det här lägger grunden till att vi inom Sjöfartsverkets sjögeografiska verksamhet når våra strategiskt viktiga mål med moderna sjökortsprodukter som handelssjöfarten kan lita på. Inom projektet ingår också modernisering av sjökortsprodukterna runt kusten i projektet Sjökortslyftet samt byte av Sjöfartsverket produktionssystem för sjökort och ENC, säger Magnus Wallhagen, produktionschef för sjögeografi, Sjöfartsverket.

Fakta om projektet FAMOS
FAMOS står för Finalising Surveys for the Baltic Motorways of the Sea och är ett sjömätningssamarbete mellan sex länder runt Östersjön. Samarbetsländerna hoppas även få med Litauen i projektet.
Projektet är uppdelat i tre delar. FAMOS Freja som pågår 2014-16, FAMOS Odin som pågår 2017-18 och FAMOS Thor som pågår 2019-20. Det aktuella finansieringsbeslutet gäller FAMOS Freja.

Engelska Princess Yachts firar företagets 50-årsjubileum på båtmässan i Southampton i september. För att markera detta har varvet världspremiär för sin nya, snygga S65 och V58 Open vid denna Storbritanniens största flytande båtmässa.

Princess Yachts, som har sin bas i Plymouth, är fast övertygade om att markera att de är världens ledande båttillverkare inom sin nisch med motoryachter. Detta kommer att synas tydligt på Southampton Boat Show, där Princess visar tolv yachter från 39 till 88 fot.

Den helt nya S65 är den allra senaste yachten i serien av dynamiska ”sportbridge yachts”. Båten har mycket goda prestanda tillsammans med god design och hög kvalitet in i minsta detalj.

Naturligtvis har båten en rymlig interiör med mycket ljus och god sikt runt om. Här finns utrymmen för upp till åtta gäster i fyra separata kabiner, av vilka tre stycken har eget badrum. Pentryt ligger i salongens aktre del med separat matplats på andra sidan. Entrén till akterdäcket går via en skjutdörr.

För den som verkligen vill vara ute i det fria är V58 Open den första båten i nästa generation av Princess high-performance sports yachts. Denna supereleganta båt m ed en helt ny design med stora fönster i skrovets sidor har ocvkså mycket ljus och därmed rymdkänsla inuti.

Båten har tre kabiner och ett huvuddäck som är helt öppet för att ge extra utrymme till gemenskap med familj och vänner. Båten har bland annat dubbla sittplatser vid förarplatsen, en stor solbädd i aktern och solutrymmen i fören.

Förutom S65 och V58 Open visar Princess även modellerna 72, 82 och 88 Motor Yachts samt Princess 43, 52, 56, 60 och 68 i sin Flybridgeserie. Även V39 och V48 sports yachts finns med på mässan.

Info: http://www.princessyachts.com/

Succé för nya versionen av Badplatsen som visar kvaliteten på badvatten. Här kan du enkelt se hur landets badplatser klassas.

– Vi lanserade den nya versionen för två veckor sedan och har märkt ett väldigt stort intresse, både från allmänheten och medier. Vi har haft rekord i antalet besök på vår hemsida, mer än dubbelt så många som normalt, säger Bertil Håkansson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Badplatsen har funnits i flera år och låg tidigare på Folkhälsomyndighetens hemsida. I och med flytten till Havs- och vattenmyndighetens hemsida har den fått nytt utseende och nya funktioner, bland annat en kartfunktion om hur du hittar till de olika badplatserna. Nytt för i år är också att webbplatsen är mobilanpassad och mer lättanvänd

-Via Badplatsen går det att få reda på vattenkvaliteten vid cirka 2 500 badplatser, bland annat om det är problem med alger eller föroreningar, säger Bertil Håkansson, chef för enheten för miljöövervakning på HaV.

– Det är väldigt roligt att vi fått så bra respons för nya Badplatsen. Det visar också hur viktig den här sortens information är för människor.

Badvatten som innehåller tarmbakterier kan leda till maginfektioner, algblomning kan ibland avge giftiga ämnen. Därför kontrolleras vattenkvaliteten vid Sveriges badplatser regelbundet sedan flera år tillbaka. Kommunerna ansvarar för provtagningen och rapporterar in sina resultat till Badplatsen där de sedan blir tillgängliga för allmänheten. Kommunerna lägger även in information om vilken temperatur det var i vattnet vid senaste provtillfället samt om det funnits problem med vattenkvaliteten tidigare år.

Enligt EU:s badvattendirektiv ska alla större bad ha åtminstone ”tillfredsställande” kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong. Om badvattenkvaliteten bedöms vara dålig eller om badet utsatts för en kortvarig förorening ska det finnas en skylt som avråder från bad.

– På Badplatsen går det även att se hur mindre badplatser klassificeras utifrån HaV:s och Folkhälsomyndighetens bedömning. Via kartan klickar du dig lätt fram till rätt badplats eller så går det att söka på namnet, säger Bertil Håkansson.

EU-baden omfattas av bestämmelserna i Badvattenförordningen och Havs- och vattenmyndighetens föreskrifter. Ansvaret för bassängbadens vattenkvalitet ligger numera hos Folkhälsomyndigheten som övertagit ansvaret från Socialstyrelsen. Varje år publicerar EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) en rapport över EU:s badvatten.

Info: https://www.havochvatten.se/hav/fiske–fritid/badvatten.html

Källa och foto: HaV.

Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Arkösund har mycket att fira. Stationen fyller 20 år och har samtidigt både fått en ny räddningsbåt och en ny räddningsskoter.

– Vi är otroligt glada för våra nya sjöräddningsenheter, en rescuerunner och en räddningsbåt. Det är en tolv meter lång räddningsbåt i Victoria-klassen, som är specialutvecklad för sjöräddning och klarar riktigt tuffa väderförhållanden, säger Göran Johansson, stationsansvarig för RS Arkösund.

Vad räddningsbåten ska heta är dock hemligt och tillkännages först på namngivningen.

Räddningsstationen i Arkösund håller öppet hus mellan klockan 11-16 lördag den 18 juli. Runt stationsområdet och hamnen finns många aktiviteter för både stora och små, som poängpromenader, modellsegelbåtar, visning av båtar och sjöräddningsuppvisningar. Konferencier för dagen är Robert Aschberg.

Fixturen monteras på Seabung vid tillfällen, då byte av trasig ventil inte kan göras omgående eller då båten behöver framföras med Seabung, samt vid tätning nära vattenlinjen där vattentrycket är lägre.

Tillverkaren Seabung LTD är mycket nöjda med att Seabung med detta nya tillbehör blir ännu mer lättanvänd. Nya fixturen ersätter behovet av att använda lina i Seabungs integrerade säkerhetsögla vid tillfällen då Seabung behöver fixeras. Fixering kan nu göras på ett ännu snabbare, enklare och säkrare sätt.

Fixturen placeras med ett enkelt handgrepp runt skaftet på Seabung – med sin smalaste del vänd nedåt och med en bit av fixturen nedtryckt i ventilen/genomföringen. Materialet är av polyetylen och liksom Seabung har fixturen mycket lång livslängd om man förvarar den i skydd från UV-strålning.

– Fixturen kommer på sikt att integreras i förpackningen. Vi distribuerar i nuläget fixturen gratis till samtliga som köpt Seabung om de skickar oss ett mail med sina uppgifter, säger Susanne Belin försäljningsansvarig på Marinexpo.

Info: www.marinexpo.se

Den som tvivlade på holländska varvs förmåga att ta fram lyxiga båtar och yachter får här ett bra exempel på att de i högsta grad är att räkna med. Genom att sätta ägarens behov och komfort i centrum har Xtenders och Vripack flyttat gränserna för båtbygge med denna Limousine Tender 8.0 byggd i kolfiber. Båten är nu tender till 8.0 M/Y Global (före detta Kismet).

Xtenders grundare, Herbert Dercksen, är före detta olympisk seglare. Han vet att vikt är avgörande och att en för tung båt kan bli helt fel. Därför försäkrade han sig om att LimoTender byggdes med den allra senaste tekniken med kolfiber och riktade fibermattor. Företaget har använt samma typ av mattor som används i racingsammanhang för att få ultimata prestanda och lägsta vikt.

Båten är konstruerad för att ge maximal hållbarhet och prestanda oavsett väderförhållanden. LimoTender combines är så pass lätt att byggarna har kunnat hålla nere vikten till ett minium, vilket har minskat behovet av motorstyrka och därmed minskar bränsleförbrukningen. Denna tender kan därmed köra i 40 knop med tio gäster och två besättningsmedlemmar.

Enligt Vripack har båtens skrov en v-form som påminner om en segelbåt i fören. I aktern är bottenvinkeln tillräckligt väl tilltagen för att tränga undan vatten mycket effektivt.

Liksom på en större yacht ville konstruktörerna ha en inredning som skiljer sig från övriga båtar och i stället påminner om interiören hos en yacht. Vripack har därför gett henne en lugnt formgiven inredning med off-white Bentley färger och mörka träslag.

Tekniska fakta
Byggare: Xtenders
Design: Vripack
Konstruktörer: Vripack & Xtenders
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,70 m
Höjd: 1,77 m
Vikt torr: 2 500 kg
Vikt lastad: 3 500 kg
Motor: Volvo Penta D4 300 hk
Drev: AQ-drive DP-H
Toppfart: 40++ knop
Personer: 12
CE-klass: C
Info: www.vripack.com

Torqeedo GmbH och Nimbus Boats Sweden AB har skrivit ett avtal om att utveckla världens första seriebyggda Coupé Cruiser med hybriddrift. Enligt avtalet, som undertecknades under Volvo Ocean Race i Göteborg, ska de båda företagen introducera att helt elektriskt och ett hybridelektriskt system för cruisingbåtar.

Därmed kan även köpare av premium Coupé Cruisers med skyddade insjövatten få tillgång till nya motorbåtar från Nimbus Boats, som bygger sina båtar vide en modern fabrik i Mariestad. Tidigare har Greenline funnits på marknaden, men det företaget gick i konkurs.

En elva meter lång Nimbus 365 Coupé Cruiser håller som bäst på att färdigställas för demokörningar vid tyska Torqeedos högkvarter i Gilching. Båten ska därefter användas på Lake Starnberg, där reglerna för att använda förbränningsmotorer är mycket hårda.

Hjärtat i framdrivningssystemet är två stycken Deep Blue Hybrid motorer, där varje motor ger motsvarande 80 hk. Batteribankar med LitiumJon-batterier avsedda för bilar ger energi för framdrift av den 6,5 ton tunga båten. Över 50 kWh elektrisk kraft finns dessutom för tillbehör och utrustning ombord.

Båten får en räckvidd vid marschfart på upp till 20 Nm utan användning av generator, men det finns hela tiden en generator beredd som kan kopplas in för ökad räckvidd.

Nimbus 365 Hybrid är därmed en perfekt familje- och cruisingbåt för sjöar, kanaler och skyddade vattendrag. En stor del av båtresan kan utföras med elektrisk framdrift medan generatorn finns med som reserv. Torqeedos Deep Blue Hybrid system är också bra anpassat för båtar med gott om elförbrukande utrustning, till exempel air conditioning, elspisar och övrig elektronik. Förutom ren hybriddrift har företagen även enats om att samarbeta för att ta fram båtar med 100% elektrisk drift.

– Torqeedo har en gedigen erfarenhet från industriell serieproduktion av elektriska framdrivningssystem. Vi har initierat det här samarbetet med den för oss bästa partnern för att säkerställa vår framtida position som den mest miljövänliga båttillverkaren, säger Jonas Göthberg, Commercial Director vid Nimbus Boats i Göteborg.

– Nimbus är den bästa partnern för oss tack vare deras starka och långsiktiga arbete för hållbarhet för att introducera elektrisk drift och hybriddrift för segmentet med Coupé Cruiser, säger Christoph Ballin, grundare och vd för Torqeedo GmbH.

– Uttrycket ”E-Power” står för ”environmental power”. Det beskriver svenska Nimbus Boats långsiktiga engagemang för hållbarhet, något som omfattar låg påverkan genom produktion och urvalet av de material vi använder. Vi är entusiastiska för att ytterligare utveckla vårt E-Power koncept, säger Joacim Gustavsson, chefsdesigner hos Nimbus Boats.

Den oberoende prisjämförelsesajten Byggvarulistan har jämfört kostnaderna för ett typiskt svenskt altanprojekt på 10×5 meter. Resultatet av undersökningen visar att priserna skiljer sig rejält mellan de olika varuhuset. Genom att välja det billigaste varuhuset kan en konsument tjäna mer än 5 000 kr, motsvarande över 25 %.

Pressmeddelande:

E-handel med byggvaror har nu tagit fart rejält fart med Bygghemma.se och ByggMax i täten. De flesta andra kedjorna ställer nu snabbt om för att möta konsumenten redan på nätet. Beijer Bygg, Bauhaus, ByggMax, Bygghemma.se och K-rauta erbjuder sina besökare e-handel. Beijer Bygg har störst utbud av grovbygg och också ett bra utbud av längdvarianter på sitt virke. Allt detta sammantaget har gjort det lättare för konsumenten att jämföra priser på byggvaror och också tvingat handlarna att visa listpriset direkt utan godtyckliga rabatter.

– I denna prisundersökning har vi också låtit kolla på de aktörer som inte har en fungerade e-handel mot konsument. Det har då blivit en ren offertförfrågan, där handlarna givetvis kan ha lagt in vissa rabatter, säger Magnus Svensson. VD på den oberoende sajten byggvarulistan.se

Undersökningen är gjord i Storstockholm där de flesta kedjorna finns representerade. Vi har även räknat på hemleverans med kranbil till en tänkt villa i Enskede. Till de kedjor som inte finns representerade i Stor Stockholm har vi tagit liknande avstånd.

Skall man köpa en större mängd från ett byggvaruhus lönar det sig helt klart att jämföra priser från flera byggvaruhus.

Byggmax är billigast på jämfört material med 13 519kr. 4 261 kr billigare än Bolist Happy Homes Bygghuset, där de utvalda byggvarorna kostade 17 780 kr. Jem&Fix kommer tätt efter med ett pris på 13 534 kr. Jem&Fix saknar efterfrågade justerbara betongplint utan kan bara tillhandahålla fasta plintar med järn. Undersökningen har inte tagit hänsyn till specifika längder i beräkningen. Bland annat Jem&Fix och Byggmax har ett begränsat utbud på olika längder på virke, vilket kan leda till ökad materialåtgång.

Medelpriset för byggvarorna hos de undersökta kedjorna ligger på 15 718 kr. Bygghemma.se har en ofullständig lista och saknar ”Fransk skruv” i sitt sortiment. Utbudet av virke varierar också då bygghemma.se hämtar information från konsumentens närmaste XL-bygg handel.

När det gäller frakt har vi räknat hemkörning med lastbil med kran. Fraktpriset varierar från fri frakt från Beijer Bygg till Bolist Happy Homes Bygghuset som kostade 2 437 kr. Jem&Fix saknar hemkörning utan har endast avhämtning. Medelpriset för hemkörning ligger på 1 003 kr. Här blir Byggmax återigen billigast på totalen med ett pris 15 019 kr. Hela 5198 kr billigare än Bolist Happy Homes Bygghuset med ett pris på 20 217 kr.

Tar vi billigaste vara per varuhus så blir totalpriset 12374 kr. 1145 kr lägre än billigaste helhetspris på ett byggvaruhus. Då räknar vi med att konsumenten själv står för transporten, genom att åka till flera olika varuhus.

Hos de företag vi frågat efter offert har Bygma, Karl Hedin och Hornbarch varit snabbast att återkomma med priser och nödvändig information. Bolist Happy Homes Bygghuset och Woody bygghandel har tagit längst tid och vi har varit tvungna att påminna dem för att få svar.

I Byggvarulistan jämförelsekorg finns byggvaror till typisk svenskt altanprojekt på 10×5 meter altan. Detta är tänkt att byggas på ett kryssbjälklag vilande på färdiga betongplintar. Där det övre bjälklaget är lagt på centrum centrum 60 cm. Trallen är vanlig impregnerat virke med dimensionerna 28×120 mm. I korgen har vi räknat på trall, reglar, skruv, vinkelbelslag, spikningsplattor, betongplint och justerbara stolpskor. Vi har i första hand räknat på 70 cm höga justerbara betongplintar med tillhörande stolpsko. Vissa har inte salufört dessa utan vi har blivit hänvisade till 50 cm höga. Andra byggvaruhus har bara plintar med fasta järn vilket gör att förarbetet med grunden tar längre tid, men fungerar givetvis lika bra.

Priset kan i bland också visa på vissa kvalitetsskillnader. För konsumenten är det viktigt att veta att det finns samma typer av produkter som håller olika kvalitet och därmed ibland olika pris. Trallskruv är ofta ett område där stora varianter förkommer. Vid ett trallbygge behöver man inte alltid högsta kvalitet på alla delar i konstruktionen. Hemmasnickaren måste själv få avgöra det. Fråga eller sök därför alltid nödvändig information innan du beställer hem dina byggvaror.

Man bör också se på vilka rabatterbjudanden som finns. Byggvaruhusen har ständigt erbjudande på ett flertal säsongsbetonade lockprodukter. Så här års är det oftast trallen som är lockvaran. Var därför noggrann när du tittar på trallen och fråga gärna byggvaruhuset vad det är för kvalité.

De vanligaste trallsorterna sorteras i G4-2 eller G4-3 kvalité. Vid sortering G4 granskas alla sidor och kallas för G4. Efter den beteckningen skrivs vilken klass virket sorteras i. Klasserna är siffrorna 0-4 där 0 är bästa kvalitet och 4 är sämst. Så G4-2 trall innehåller alltså mindre kvistar och skador i jämfört med G4-3.

NTR AB som trallen oftast anges i är Nordiska träskyddsrådets klassificeringar för impregnerat virke. NTR AB betyder att virket kan användas ute ovan mark. Och reglarna till bärlinorna ska vara NTR A. Det betyder att virket kan användas i kontakt med mark och i sötvatten.

Prisundersökningen gjordes under juni månad 2015 av byggvarulistan.se.

Byggvarulistan.se är en oberoende jämförelsesida för byggvaror. Alla priser är inklusive moms. Pris och utbud kan variera inom byggvaruhuskedjorna. De 14 undersökta byggvaruhusen i Storstockholm med omnejd är:
Byggmax, K-rauta, Karl Hedin Bygghandel (Runt Norrtälje), Woody Bygghandel, Hornbarch, Bauhaus, Bygma, Fredells, Optimera (Runt Ljusterö), Beijer Bygg, Bygghemma.se (trä från XL-bygg), Bygg Olle, Bolist Happy Homes Bygghuset och Jem & Fix (runt Katrineholm).
Efterfrågade byggvaror hos byggvaruhusen
Namn hos Byggvarulistan.se som använts i prisförfrågningen Antal
Trall impregnerad NTR AB 28×120 412 lpm
Trallskruv 4,2/4,5×55 1500 st

Impregnerad regel 45×170 4,8 m 138 lpm
Hålplatt 120×240 mm 8 st
Vinkelbeslag med förstärkning 70x70x55 72 st
Ankarskruv 5×40 1000 st

Betongplint utan stolpsko 70 cm 18 st
Stolpsko justerbar 18 st
Fransk skruv 8×50 100 st

Hemleverans räknad till Skutskärsvägen, ENSKEDE

Som ett led i att nå nollvisionen att inget barn ska drunkna startar även i år 400 sommarsimskolor runt om i landet, där över 20 000 barn får lära sig vattenkunskap. Vattenvana, olika simsätt och livräddning står på schemat och för att inspirera fler att vilja gå sommarsimskola har Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet i år tagit hjälp av barnens favorit Sean Banan. Genom tre lekfulla filmer där han själv är simskoleelev, ska han få fler barn att vilja lära sig simma i sommar.

De senaste 100 åren har antalet barn som drunknar minskat med 90 %. Trots detta är drunkning den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldern 1 till 6 år, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Svenska Livräddningssällskapets nollvision att inget barn ska drunkna stöds av Trygg-Hansa och därför satsar de extra mycket på sommarsimskolorna i år. De närmsta veckorna hoppar uppemot 22 000 barn i vattnet på någon av landets cirka 400 sommarsimskolor.

För att fler ska uppmärksamma årets sommarsimskolor har Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet tagit hjälp av artisten Sean Banan, en favorit bland många barn som i år själv får vara simskoleelev.

– Vi tror att filmerna med Sean Banan kommer att inspirera fler barn att vilja lära sig mer om vattenkunskap och på så sätt få uppleva hur roligt det är att kunna flyta, lära sig olika simsätt och kasta livboj, säga Anna Svärd, hållbarhetsansvarig, Trygg-Hansa.

I tre filmer får man följa hur åttaåriga Theo, som tidigare gått i sommarsimskola, visar Sean Banan de olika stegen som ingår i simskolan: vattenvana, att lära sig simma och livräddning. Sean Banan får i filmerna prova roliga övningar för att vänja sig vid det kalla vattnet, till exempel låtsas han vara olika djur.

– Jag använder underhållning och humor i allt jag gör för att få ut mina budskap till barn och unga. Filmerna är ett roligt sätt att få fler att vilja gå i sommarsimskola så att de kan känna sig som kungar i vattnet, säger Sean Banan.

En viktig del i sommarsimskolorna, och det första steget till att lära sig simma, är att kunna flyta i vattnet. Barnen får senare också prova klassiska simteknikövningar som ”groda, glasstrut, pinne”. När man lärt sig simma har det blivit dags att öva på livräddning. Från en brygga eller strandkant får barnen prova på hur det känns att kasta ut en livboj, eller något annat som flyter. När barnen kan simma 200 meter får de det eftertraktade simborgarmärket.

– Vi vet att satsningar på vattenvana och simkunnighet i tidig ålder verkligen gör skillnad, och det är vi glada för. Sommarsimskolorna är något av det viktigaste vi har, inte bara för att det handlar om barn och ungas simkunnighet, men för att man får övning i öppet vatten som ofta är kallt och mörkt, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig, Svenska Livräddningssällskapet.

Simkunnigheten bland barn och unga har förbättrats på senare år. En ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa visar att nio av tio barn i åldrarna 5-12 år kan simma. Av dessa kan nästan alla barn födda 2004-2007 simma, medan ett av fyra barn födda 2008 eller senare ännu inte lärt sig simma. Vartannat barn i åldrarna 5-12 år har lärt sig simma i simskola och bland barn födda 2004 eller tidigare (2002 och 2003) är detta ännu vanligare.

Titta på filmerna med Sean Banan här: länk
Sommarens simskolor pågår fram till skolstart, läs mer här

Simkunnighet, barn 5-12 år, statistik från undersökningen

1 av 10 (9 %) barn mellan 5-12 år har inte börjat lära sig simma
Vartannat (49 %) barn 5-12 år har lärt sig simma på simskola
8 av 10 (83 %) barn i åldrarna 5-12 år har gått eller planerar att gå i simskola
De som är födda 2004 eller tidigare (2002 och 2003) har oftare lärt sig simma på simskola (56 %)
9 av 10 (90 %) barn 5-12 år har alltid flytväst på sjön
3 av 10 föräldrar (29 %) har varit med eller hört talas om barn i sin närhet som varit nära att drunkna.

Kartverket och Sjöfartsverket, de norska och svenska hydrografiska kontoren, tar emot klippositioner som har kartlagts av Navionics användare genom Community Edits.

Under sommaren 2014 lanserade Navionics ”Chart the Rock”-kampanjen i Norge i syfte att kartlägga uppgifterna för så många farliga klippor som möjligt på rekordtid. Tack vare den stora succé som denna insamling av communityn har haft ska nu kampanjen upprepas i Norge och utökas till Sverige i sommar.

Med Navionics Boating eller andra Navionics marina appar kan användare enkelt kartlägga de farliga klipporna med hjälp av funktionen Community Edits för att tillföra ytterligare, ej kartlagd information.

Ge ditt bidrag till ”Chart the Rock” genom att öppna appen och göra följande:
• Gå till ”Meny”>”Inställningar” och sätt ”PÅ” Community Edits.
• Klicka på kartan där klippan ligger, klicka på frågetecknet och därefter ”Redigera karta”.
• Registrera dig nu och slutför ditt bidrag.

Registreringen är nödvändig eftersom den spårar vilken användare som la till vilken information och när, vilket gör att hela communityn kan övervaka kvaliteten på tilläggen. Alla kan kommentera, betygsätta och förbättra inlägget av andra användare eller meddela Navionics eventuella felaktiga tillägg.

Alla data som samlas in via Community Edits visas omedelbart på alla Navionics appar och blir också tillgängliga för GPS-sjökortsplottrar inom en eller två dagar via Freshest Data med alla Navionics-kort. All information skickas också till Kartverket och Sjöfartsverket som utför en andra kontroll och därefter använder den för att ändra sina officiella sjökort.

Alla båtförare och seglare kan gå med och kartlägga klipporna IDAG! Ladda helt enkelt ned gratisversionen av appen Navionics Boating för iPhone, iPad och Android på din enhet. Välj därefter sjökort som täcker ”Norge” eller ”Östersjön” från en global katalog inuti appen. Du kan också välja betalversionen Boating Norway, Boating Baltic Sea eller Boating Skagerrak & Kattegat. Om du har en annan region eller en äldre marin app, kan du ändå delta.

Info: http://www.navionics.com/en/kartlegg-grunnene-i-norge-og-sverige

För sjätte året i rad var Stena titelsponsor för seglingseventet Stena Match Cup Sweden som hölls förra veckan på Marstrand utanför Göteborg. Stena satsade mer än någonsin på olika aktiviteter och bjöd bland annat på omstripad färja, matchracing i 3D och designprodukter gjorda av återvunnet material.

Stena Match Cup Sweden är Sveriges största seglingsevent och i år var publikintresset enormt med oerhört många åskådare på plats för att följa tävlingarna. Björn Hansen tog sin fjärde raka seger när han besegrade Ian Williams i finalen och med segern blev han också historisk som den ende som vunnit Stena Match Cup Sweden fyra år i rad.

Under seglingsveckan på Marstrand deltog Stenasfären med ett antal olika aktiviteter. Det första som mötte besökarna var den omstripade lokala färjan Lasse-Maja som tillfälligt blivit Stena Marstrandica. I Stena Recylings monter var det fokus på återvinning och man visade upp flera designprodukter som fått nytt liv tack vare återvunnet material. En annan mycket uppskattad nyhet för i år var 3D-glasögonen Oculus Rift, som fanns i Stenasfärens monter. Med ett Virtual-Reality headset fick besökarna möjlighet att uppleva ett actionfyllt äventyr ombord på en matchracingbåt.

Under veckan anordnade Stena även ett stort antal events och seminarier för såväl kunder som partners och Stena Fastigheter passade på att bjuda 600 av sina hyresgäster till Marstrand för att se på seglingarna. Ett populärt inslag under veckan var även Childhood Race, en särskild tävling där ett stort antal artister, sportprofiler och andra kändisar ställde upp till förmån för Childhood.

”Årets seglingsvecka har varit en stor succé på alla plan. Förutom att vi kunde bjuda på ovanligt spännande matchracing i världsklass har det varit en fantastisk folkfest. Det varma och soliga vädret bidrog så klart till att publiktillströmningen var utöver det vanliga, men vi är även mycket glada att så många av våra kunder och egna anställda hade tillfälle att delta,” konstaterar Lena Alvling, Event & Marknadschef Stena Bulk.

”Stena satsade under veckan mer än någonsin på olika aktiviteter och exponering i våra montrar, något som vi så här i efterhand kan konstatera var mycket uppskattat av alla besökande. Dessutom hade vi drygt 1.500 gäster i form av kunder, partners och andra viktiga intressenter vid våra många seminarier,” tillägger Lovisa Andersson, Marketing och Branding ansvarig Stena Metall.

I samband med Stena Match Cup Sweden anordnades även en Instagramtävling. Av många fina inskickade bilder med det gemensamma temat segling valde juryn bifogade foton som vinnare.

Den 15-19 juli lägger Kustbevakningen extra fokus på sjösäkerhet genom nykterhets- och fartkontroller över hela landet. I samband med det bjuds media in till besök på de kuststationer som deltar.

En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Vår verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet vet vi att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.

Under en vecka, 15-19 juli, höjer vi vår närvaro och utför förannonserade kontroller av fart och nykterhet. Ett tiotal fartyg längs med Sveriges kust deltar i satsningen som går under namnet Trygg och säker till sjöss.

Naturligtvis kommer fartygen även ha beredskap för oljeutsläpp och för sjöräddning. Syftet med satsningen är dels att öka kunskapen om och efterlevnaden av de regler som gäller till sjöss, dels att ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Olof Malmlöf 15:36:57 2015-07-10

Allmänheten har redan getts möjlighet att möta arroganta KBV:are med meningslösa uppgifter så vi slipper gärna. Lägg ner KBV och intregrera det lilla som är väsenligt av deras uppgifter med försvar, sjöfartsverk, polis etc. KBV har ju stor budget så det finns sparmarginal för oss skattebetalare.

Nisse 11:50:12 2015-07-11

Du kommer knappast att spara några pengar på att lägga ner KBV om alla andra berörda myndigheter skall ha separata båtar och personal som täcker Sveriges hela kust. Och själv så har jag aldrig haft några problem med bemötandet från KBV, de har alltid varit trevliga och korrekta när jag stött på dem.

Leffe 22:48:36 2015-07-11

Det blir säkert bra TV som presenterar alla båtägare?
Nä tro inte att man gör tråkig TV med vanliga båtägare som sköter sig och älskar skärgården
Det blir som vanligt fyllhundar från Sandhamn,
Dåligt !!!!!!

Olof Malmlöf 23:47:47 2015-07-11

Nisse. Vi är med i Schengen och Kustbevakningens primära uppgift försvann för många år sedan …

Nisse 00:17:42 2015-07-12

Olof: Du bör nog uppdatera dina kunskaper om vad som är KBVs uppgifter idag. Och var gränsen mot Schengen-området går.

Johan 22:12:01 2015-07-12

Vilket trams! Ska de visa upp sig och tala om för media hur himla duktiga de är som jagar svenssons som druckit 2 öl igen? Folk som omkommer till sjöss och varit fulla har alltsomoftast över 1 promille. Helt onödig och byråkratskapad översittarlag. Man ska inte vara full på sjön men ett par öl/glas vin till maten hindrar inte mig från att köra båt iaf.

Nisse 22:56:50 2015-07-12

Johan: Du tror verkligen att det enda kustbevakningen gör är att kolla nykterheten till sjöss? Hoppad du inte förväntar dig att bli tagen på allvar efter att ha visat sådan okunnighet.

Nisse 22:58:02 2015-07-12

Johan: Du tror verkligen att det enda kustbevakningen gör är att kolla nykterheten till sjöss? Hoppad du inte förväntar dig att bli tagen på allvar efter att ha visat sådan okunnighet.

Johan 08:27:04 2015-07-13

Nisse: nej det tror jag inte men de verkar gärna vilja visa upp den sidan och andra låtsaspolisuppdrag de utför

Ola 19:14:06 2015-08-27

du skrev:
Johan: Du tror verkligen att det enda kustbevakningen gör är att kolla nykterheten till sjöss?
Mitt svar som insatt och pratat med kollegor till dig:
Ja, det här är det ni ägnar er åt. Så till den milda grad att ni – tyvärr – är numera bespottade än lapplisorna.
Inte ens dem har dragit på sig en satir-sajt på Facebook eller en helt egen samlingsartikel, vilket KBV har. och allt för en pilsner till lunch som ni än idag påstår att framgångsrik.En lögn och det vet du.

Nisse 11:22:27 2015-08-29

Ola: Att KBV är bespottat i skärgården är en gammal historia, som kan härledas till gamla tiders smuggling och tjuvfiske. Så att de då idag får en satirartikel är inte speciellt konstigt. Att dessa sidor nu sprider missuppfattningar om KBVs verksamhet och syfte är inte heller speciellt förvånande, då sidorna har en tydlig agenda de driver.

Och nej, jag är inte anställd på KBV.

Team SCA, som precis avslutat sitt deltagande i Volvo Ocean Race 2014-2015 med målgången i Göteborg, kommer att segla vidare. Den kvinnliga besättningen kommer att fortsätta att kappsegla under hösten.

Det tre år långa projektet nådde målet i samband med målgången av Volvo Ocean Race sista helgen i juni. För SCA har det varit en framgångsrik resa och ett lyckat projekt. För att bygga vidare på den plattformen kommer Team SCA att delta i två kappseglingar i Storbritannien, dels Artemis Challange den 13 augusti och därefter i klassiska Rolex Fastnet Race som startar 16 augusti.

Det är andra gången som Team SCA deltar i Fastnet Race. Förra gången var 2013, innan starten av Volvo Ocean Race. Nu är det alltså en mer erfaren besättning med en jorden runt-kappsegling i färskt minne. Exakt hur besättningen kommer att se ut är inte klart, men större delen av Team SCAs kvinnliga besättning i Volvo Ocean Race kommer att var med. Dock inte Sam Davies, samt systrarna Justine and Elodie Mettraux. De är upptagna av andra projekt.

Efter Fastnet ska Team SCA till båtmässan i Genua och ett “Reunion Race” 30:e september tillsammans med andra Volvo Ocean 65-båtar. Därefter väntar en serie ProAm-tävlingar fram till femte oktober.

– Det blir intressant för oss att ta oss an Fastnet Race en andra gång. Skillnaden mot förra gången är att besättningen nu har erfarenhet från 10 000-tals nautiska mil av offshore kappsegling. De kommer att uppskatta tävlingen på ett helt annat sätt en förra gången. Ett av de viktigaste målen för teamet är att fortsätta bygga och utveckla kompetensen bland denna elitgrupp av seglare så att de kan fortsätta att utvecklas och växa inom sin sport, säger Richard Brisius projektledare för Team SCA.

Något beslut om Team SCA kommer att delta i Volvo Ocean Race 2017-2018 eller inte, har ännu inte fattats.

Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Info: www.teamsca.com

Nu kan de kommunala räddningstjänsterna begära hjälp av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar utan att Sjöfartsverket ställer krav på ekonomisk ersättning. Det är resultatet av ett nytt beslut som fattats av Sjöfartsverket.

Räddningshelikoptrarna är dedikerade för sjö- och flygräddning och Sjöfartsverket har ett statligt uppdrag att inom 60 minuter rädda liv till sjöss. Parallellt med det har man bistått den kommunala räddningstjänsten och därefter fakturerat kommunen.

– Från och med nu kommer vi att kunna stötta vid kommunala räddningsinsatser på ett annat sätt än tidigare och jag är glad över att vi på så sätt ökar samverkan med kommunerna i syfte att rädda liv, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningen vid Sjöfartsverket.

För att räddningshelikoptrarna, som står i ständig beredskap för sjö- och flygräddningsinsatser, ska kunna användas i kommunala räddningsinsatser krävs att ett antal kriterier ska vara uppfyllda:
• Insatsen ska vara klassad som räddningstjänst
• Det ska föreligga omedelbar fara för liv (således inte egendomsräddning)
• Inga andra realistiska transportalternativ finns att tillgå för transport av sjuk/skadad
• Inga andra realistiska transportalternativ finns för transport av räddningsstyrka
• Flygningen är inte av kommersiell karaktär
• Dessutom är det ett absolut krav att räddningshelikoptrarna ska kunna avvaras från sjö- och flygräddningsorganisationen.

Beslut om det sista kriteriet tas av räddningsledarna på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral JRCC i Göteborg, bland annat utifrån hur status är för andra sjö- och flygräddningsresurser och hur det aktuella trafikläget ser ut. När helikoptrarna nyttjas i insatser för kommunal räddningstjänst kan de komma att återkallas av räddningsledare vid JRCC om de behövs för sjö- och flygräddningsuppgifter, i enlighet med sjö- och flygräddningens räddningstjänstansvar respektive målsättning.

– Räddningshelikoptrarnas främsta och högst prioriterade uppgift är och kommer att vara sjö- och flygräddning, men från och med nu kommer de att kunna stötta vid kommunala räddningsinsatser på ett annat sätt än tidigare, säger Noomi Eriksson.

Räddningshelikoptrarnas främsta styrka är att de kan undsätta människor utan att behöva landa. Det är möjligt genom att helikoptrarna är utrustade med dubbla vinschar och har ytbärgare ombord.

– Tänkbara scenarion är att räddningshelikoptrarna kan stötta kommunala räddningstjänster vid olika slags livräddande insatser både i sjöar och på land. Det kan till exempel gälla evakueringar från svårtillgängliga platser, till exempel vid klätterolyckor eller vid skogsbränder. Sådana evakueringar har genomförts tidigare med lyckat resultat, säger Noomi Eriksson.

Betyder beslutet att alla Sveriges kommunala räddningstjänster får fri tillgång till helikopterresurser vid varje givet tillfälle från och med nu?

– Nej. Sjö- och flygräddningens behov kommer även fortsättningsvis att vara prioriterat för räddningshelikoptrarna. Däremot har möjligheterna till större samutnyttjande vid livräddande insatser ökat, vilket är positivt, säger Noomi Eriksson.

Bakgrund
En avgörande skillnad mellan den statliga sjö- och flygräddningstjänsten – som Sjöfartsverket ansvarar för – och kommunal räddningstjänst är finansieringen. Sjö- och flygräddningen finansieras till stor del av handelssjöfarten samt den civila och militära luftfarten. Det sker genom avgifter till Sjöfartsverket som är ett av Sveriges tre affärsdrivande verk. Kommunal räddningstjänst är till största delen skattefinansierad. Sjöfartsverket har tidigare sökt lösningar på frågan genom att fakturera berörda räddningstjänster i de fall räddningshelikoptrarna använts i kommunala räddningstjänstärenden. Det nya beslutet innebär att Sjöfartsverket inte längre begär ekonomisk kompensation i de fall räddningshelikoptrarna bistår kommunal räddningstjänst.

Fakta om räddningshelikopterverksamheten
• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En viktig del av verksamheten är helikoptertjänsten.
• Räddningshelikoptrarna används huvudsakligen för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med den svenska kusten (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå).
• Besättningen består av två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare. Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Besättningen tjänstgör en vecka i taget och bor på basen under hela tjänstgöringstiden.
• All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsförmåga. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan akutsjukvårdspersonal från landstingen följa med på uppdragen. I utrustningen ingår syrgas, defibrillator och förbandsutrustning.
• Räddningshelikoptrarna genomför 400-500 uppdrag per år. Göteborgs- och Norrtäljehelikoptrarna flyger flest uppdrag.
• På uppdrag av Försvarsmakten står räddningshelikoptrarna även i beredskap för den militära flygräddningen.

Fakta AW 139
Längd: 16,66 m (med roterande rotor)
Höjd: 4,98 m
Rotordiameter: 13,80 m
Maxhastighet: 167 knop (310 km/h)
Maximal räckvidd: cirka 900 km
Maximal flygtid, sök: 4,8 timmar
Tomvikt: ca 4 850 kg
Max flygvikt: 6 800 kg
Utrustning: Dubbla gasturbinmotorer, fullt avisade rotorer, dubbla likvärdiga vinschar, dubbla livflottar med plats för totalt 34 personer, nödsändarpejl, AIS (fartygstranspondersystem), satellitkommunikation, utrustning för mörkerseende för hela besättningen, kraschsäkra stolar.

Under 2015 har det polisanmälts 827 stulna båtmotorer i Sverige. Detta är en minskning jämfört med samma period förra året då det polisanmäldes 1001 motorer. Det visar den senaste båtmotorstatistiken.

halvårsstatistik båtmotorDiagrammet visar antalet polisanmälda båtmotorstölder under första kvartalet 2015 och 2014 fördelat på polisområde.

I år har det polisanmälts stulna 827 båtmotorer, en minskning med 174 motorer jämfört med samma period 2014 då det polisanmäldes 1001 båtmotorer.

– Stor del av de polisanmälda motorerna är mellanmotorer, d.v.s. motorer med 40- 80 hk, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.

I region Stockholm har det polisanmälts 281 stulna motorer vilket är 39 färre än samma period 2014. I region Väst har det polisanmält 183 motorer, 43 färre än samma period 2014.

En bidragande orsak till minskning är Båtsamverkan, en brottsförebyggande åtgärd med samma koncept som Grannsamverkan.

– Idag är ca 110 klubbar anslutna till Båtsamverkan och vi ser att stölderna minskat markant på de klubbar som anslutit sig, säger Carina Birking.

Båtsamverkan har en Facebooksida som allt fler personer använder sig av. Där publicerar Polisen information om stölder, söker ägare till återfunnet stöldgods samt varnar om något område har varit extra stöldutsatt. I helgen hittade Polisen en stulen Uttern S64 på Tjörn samt som en person kunde gripas tack vare ett tips som inkom från en person som kände igen den stulna båten från Facebooksidan.

Nyligen publicerades även information om två återfunna båtmotorer där Polisen genom Facebooksidan sökte ägarna. En av båtägarna blev uppringd av en äldre dam som berättade att hennes barnbarn läst på sidan att man hittat stulna motorer i närområdet och att den ena såg ut att tillhöra mannens båt.

– Mannen åkte för att kontrollera sin båt och kunde konstatera att motorn var borta, säger Thomas Andersson regional samordnare för Båtsamverkan i Region Väst.

Källa och diagram: Larmtjänst.

Svenska Skärgårdskryssarförbundets Renoveringsfonds anordnar kurser i träbåtsrenovering. Efter att ha genomfört två kurser med mycket goda resultat startar de en ny kurs i höst.

Kursen, som hålls i Stockholm, behandlar bland annat byte och reparationer av spant, bottenstockar och bord. De träffas på torsdagar med start 1 oktober. Kursavgiften är 1 900 kr.

Info: www.sskf.se/rf

New Element Scandinavia AB blir ny agent i Sverige för svenska varumärket Sjö&Hav inom sport och outdoor. Sjö&Hav kom till av en idé – att ta fram en kvalitetstvål anpassad för saltvatten. Tvålen lanserades 2004 och idag är Sjö&Hav ett välkänt varumärke bland båtfolk, sommarstugeägare och öbor.

Tio år senare består sortimentet av fem biologiskt nedbrytbara och svensktillverkade produkter som Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Handdiskmedel för saltvatten samt Mygg- och fästing Spray och Roll-on.

– Visionen är att vara det självklara valet för alla friluftsmänniskor som värnar om miljö, hälsa och naturupplevelser, säger Åsa Plahn, en av grundarna till Sjö&Hav.

Sedan tidigare är New Element även agenter för Skhoop, Kühl, Dale of Norway, 66° North, Exped, Devold, Mattes och euro-star.

Info: www.newelement.se

Under första halvåret 2015 omkom 11 personer i olyckor med fritidsbåtar, jämfört med 10 personer första halvåret 2014. Det visar preliminär statistik från Transportstyrelsen. Under samma period kunde minst fem personer räddas till livet tack vare att de kunde larma med mobiltelefoner som de haft i vattentäta fodral.

I Transportstyrelsens statistik över omkomna inom båtlivet ingår omkomna och saknade vid olyckor med fritidbåtar under färd samt båtrelaterade olyckor i hamn eller vid manöver på väg in i hamn. Sedan 2001 har definitionen vidgats till att omfatta också de som förolyckas på bryggan på väg till eller från en fritidsbåt. Dödsfall som primärt orsakats av sjukdom, mord eller självmord är inte medräknade.

Under första halvåret 2015 omkom totalt 11 personer i 9 olyckor, jämfört med 10 personer första halvåret 2014. Vid en av olyckorna omkom 3 personer. Olyckorna inträffade i april (2 omkomna), maj (1 omkommen) och juni (8 omkomna).

Antalet omkomna för perioden är något färre jämfört med de senaste 10 åren, då i genomsnitt nästan 13 personer omkommit per år.

– Vi kan konstatera att vintern var mild i stora delar av landet, med lite is som gjort att båtsäsongen kunnat börja tidigt. Samtidigt har våren och försommaren varit kall, blåsig och regnig. Dessa faktorer kan ha påverkat antalet olyckor och när de inträffat, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

Enligt de uppgifter som Transportstyrelsen tagit del av inträffade en av olyckorna i ett hamnområde, två i skärgården, fem i insjöar och en i en fors.

Inga barn omkom. Åldersfördelningen över de omkomna såg ut på följande sätt:

Ålder Antal omkomna
21-30 3
31-40 2
51-60 1
61-70 4
71-80 1
Samtliga omkomna var män.

Två av olyckorna inträffade på statligt räddningsområde, det vill säga i hav eller vissa större insjöar. Övriga olyckor i kommunalt räddningsområde, det vill säga i hamnområden, insjöar och andra inre vattendrag. Vid sju av olyckorna var den omkomne ensam i sin båt.

– Vi har också fått in uppgifter om att minst fem personer som kapsejsat har räddats tack vare att de kunnat larma med sina mobiltelefoner som de haft i vattentäta fodral, säger Lars-Göran Nyström.

– Det visar att en enkel säkerhetsåtgärd som ett vattentätt mobilfodral, tillsammans med användning av flytväst kan rädda liv.

Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor af Stockholm gästar Borgholm den 9-12 juli i samband med invigningen av den nyrestaurerade Vedkajen. Under besöket visas miljöutställningen “Etta med kök”, med tips och råd om vad man kan göra i sitt eget hem för att minska sin kemikaliebelastning på Östersjön och sig själv.

Under Öppet Skepp finns möjlighet att gå ombord i fartyget och under fredagen och lördagen kan man följa med på seglingar med Tre Kronor.

Tre Kronor kommer närmast från Visby och Almedalsveckan där ett antal seminarier med koppling till Östersjöns miljö anordnats ombord.

Program i Borgholm
Torsdag 9 juli: Öppet skepp. Kl 11:00-18:00. Fri entré. Etta med kök – Miljöutställning. Kl 11:00-18:00.
Fredag 10 juli: Öppet skepp. Kl 11:00-15:00. Fri entré. Etta med kök – Miljöutställning. Kl 11:00-16:00.
Kvällskryssning. Kl 16:00-20:00.
Lördag 11 juli: Öppet skepp. Kl 11:00-15:00. Fri entré. Etta med kök – Miljöutställning. Kl 11:00-16:00.
Kvällskryssning. Kl 16:00-20:00.
Söndag 12 juli: Långsegling Borgholm – Helsingfors
Avgång 12 juli kl 08:00. Ankomst Helsingfors 15 juli kl 16:00.

Seglar med ungdomar för Östersjöns miljö
Tre Kronor af Stockholm seglar för Östersjön. Inom Initiativet Hållbara hav samlas forskare, näringsliv, organisationer och myndigheter för att sprida kunskap om miljösituationen i Östersjön. Tre Kronor är här ett viktigt verktyg för att nå ut till privatpersoner och beslutsfattare runt våra kuster. Ombord finns också ungdomar från alla delar av samhället som ges möjlighet att lära känna och uppskatta Östersjön. Vårt mål är att skapa ett engagemang bland kommande generationer som ska ta över förvaltningen av vårt unika innanhav.

Sjöpraktik
Tre Kronor erbjuder även ungdomar som studerar till sjöbefäl möjlighet till sjöpraktik ombord och normalt finns två till fyra elever från någon sjöutbildning med ombord. I Borgholm har vi en styrmanselev från Kalmar Sjöbefälshögskola med oss samt två praktikanter från Klart Skepp i Stocksund.