Nyheter

Den 24-25 juli är det dags för Nordiska Mästerskapet i Formel 4 och efter två VM-deltävlingar där det har blivit stolpe ut laddar Morgan Jernfast om – nu är det revansch som gäller och båten ska få de extra knop i fart som behövs för att nå prispallen.

– Vi har inte levererat de resultat vi hade hoppats på i VM och nu jobbar vi för fullt för att rätta till det som inte har fungerat, säger Morgan Jernfast. Vi har byggt om växelhuset i båten för att ge mindre lyft och testerna visar på förbättrade egenskaper i vattnet. Gångläget blivit mer balanserat.

Senast i Italien tvingades Morgan bryta det första heatet på grund av tekniska problem, i det andra fick han stå vid sidan av då radiokommunikationen, väsentlig i sammanhanget, lade av precis före start. I den första VM-tävlingen i Frankrike gick var det ännu tuffare tag – Morgan slog runt, båten tog in vatten och dessutom fick motorn sig en smäll.

– Vi är lite oroliga för att en vevstake har krökts i den motorn, därför kommer vi att testa två motorer på NM, säger Morgan. Det har inte varit den start på säsongen vi hade önskat men vi får sätta upp detta på lärkontot och ta nya tag. Vi vet vår kapacitet och när vi har ordning på grejerna så är vi med där uppe, det visade vi ändå i träningspassen och ena kvalet i Italien där vi var med bra tidsmässigt.

Samtidigt i Finland kör Morgans lillebror Marcus VM i klassen GT-15, även det i en VEIDEC-sponsrad båt.

– Vi får beröm för den grafiska designen på båten överallt dit vi kommer, säger Morgan. Kör Marcus lika fort som båten är snygg har han chans till bra resultat. Banan påminner om de svenska banorna och vi tror att vi har hittat rätt med propellrarna och inställningarna inför den tävlingen.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som lanseras under året och marknadsförs bland annat genom en rad sponsorsatsningar inom roadracing, dragracing, rallycross, STCC och båtsport.

I helgen inleds Louis Vuitton America’s Cup World Series i Portsmouth, England. Det svenska utmanarlaget Artemis Racing siktar på att vinna världens mest prestigefulla seglingstävling och om drygt en månad kommer tävlingen och de flygande katamaranerna till Göteborg.

– Efter många månader av träning och förberedelser känns det väldigt skönt att äntligen börja kappsegla, säger Artemis Racings taktiker Fredrik Lööf. Det är viktigt för oss att få en bra start i serien och att ta pulsen på våra konkurrenter.

Fredrik Lööf är en av Sveriges mest meriterade seglare med flera OS-medaljer och framförallt en guldmedalj i Starbåt från OS i London 2012. Nu satsar han på att vinna den 35:e upplagan av America’s Cup med det svenska laget Artemis Racing. Och målen är högt ställda i den multinationella besättningen som består av några av världens mest framgångsrika och respekterade seglare och designers.
Mellan dess medlemmar har teamet redan samlat ihop 61 America’s Cup Kampanjer, inklusive 14 segrar. Lagmedlemmarna (inklusive två designers) har tävlat i 21 olympiska spel, vunnit 10 medaljer, varav 6 guldmedaljer.

Svensklaget kommer dock möta hårt motstånd i helgen och inte bara från de regerande mästarna i America’s Cup Oracle Team USA. Hemmalaget Land Rover BAR Racing har den fyrfaldiga OS-guldmedaljören Ben Ainslie som skeppare och Groupama Team France leds av skepparen Franck Cammas som vann Volvo Ocean Race 2011-12.
I Louis Vuitton America’s Cup World Series 2015-och 2016 samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket lag som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs i Bermuda samma år.

I serien seglar lagen med 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop.
– Detta är ju första gången alla lagen samlas på startlinjen och det kommer att bli en väldigt häftig tävling i Portsmouth. Med sex flygande katamaraner som gör upp mot varandra kommer det inte att likna någonting åskådare sett tidigare, säger Fredrik Lööf.

Tävlingen i Portsmouth kan följas i direktsändning på TV4 Play – www.tv4play.se/program/americas-cup-artemis-racing

Nästa deltävling i Louis Vuitton America’s Cup World Series avgörs i Göteborg 27 – 30 augusti.

Deltagande lag:
Artemis Racing, Sverige
Land Rover BAR, Storbritannien
Groupama Team France, Frankrike
Emirates Team New Zealand, Nya Zeeland
Softbank Team Japan, Japan
Oracle Team USA, USA, (Försvarare av America’s Cup-titeln)

Program för Louis Vuitton America’s Cup World Series i Portsmouth 23 – 26 juli:
Lördag 25 juli klockan 14.30 – 16.00: Race 1 & 2 (direktsändning i TV4 Play)
Söndag 26 juli klockan 14.30 – 16.00: Race 3 & 4 (direktsändning i TV4 Play)
Söndag 26 juli klockan 17.15 – 18.00: Prisutdelning

Franska Beneteau, som är en av världens ledande motorbåtstillverkare, har presenterat ritningarna till sin senaste hard-top sportscruiser, Beneteau Gran Turismo 40. Båten drivs med två stycken Volvo Penta dieselmotorer och är kapabel att klara toppfarter på cirka 35 knop.

Enligt Beneteau går skrovet till den nya båten extra lugnt och mjukt tack vare båttillverkarens senaste generation med så kallade ”Air Step” planande skrov. Bland de övriga finesserna märks en hydraulisk badplattform som kan sänkas 1,3 m och en centralt placerad förarplats med sittplatser för tre personer.

Liksom många andra nya motorbåtar är det rymd och ljus som gäller, mycket tack vare stora glasytor. I Gran Turismo 40 finns skjutbara takluckor och elektriskt manövrerade sidorutor. Båten har plats för totalt tolv personer.

Nya Beneteau Gran Turismo 40 levereras som standard med två kabiner, badrum med separat dusch, komplett utrustat pentry och salong. Ombord finns även gott om utrymmen för dem som vill koppla av, bland annat ett 4m² stort soldäck.

För designen av den nya båten har Beneteau samarbetet med de erkända designerna designers Nuvolari och Lenard, som redan står bakom flera båtar av den här typen.

Båten kommer att visas på följande båtmässor i höst:
Cannes, 8 – 13 september 2015
Southampton, 11 – 20 september 2015
La Rochelle, 16 – 21 september 2015
Genes, 16 – 21 september 2015
Barcelone, 14 – 18 oktober 2015
Paris, 4 – 13 december 2015

Tekniska fakta
Längd: 12,55 m
Bredd: 3,87 m
Vikt: 7 650 kg
Djupgående: 0,91 – 1,1 m
Bränsle: 2 x 325 l
Vatten: 200 l
Motorer: Volvo 2 x D4 300CV
Volvo 2 x D4 300CV Joystick
Volvo 2 x D6 370CV Joystick

Info: www.beneteau.com

Transportstyrelsen arbetar för att minska antalet omkomna i båtolyckor. Nu går myndigheten ut och uppmanar alla som ska tillbringa tid till sjöss att använda ett vattentätt fodral.

Transportstyrelsen uppmuntrar också den som bedriver uthyrningsverksamhet (kanot, vattenskoter och andra typer av fritidsbåtar) att tillsammans med sin uthyrningsverksamhet även sälja, hyra ut eller låna ut vattentäta fodral.

– Vi har noterat att det är fler som ringer 112 efter att de har ramlat i vattnet än tidigare. Det har de kunnat göra tack vare att de har använt vattentäta mobilfodral och att det har funnits täckning för mobilsamtal, säger Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen.

Redan i år har de vattentäta fodralen räddat livet på minst åtta personer vid olyckor i Blekinge, Gävlekusten och i Dalsland.

– Vi hoppas att det här får fler att använda de hjälpmedel som finns för säkerhet på sjön, som flytväst och vattentätt fodral till sin mobiltelefon, säger Jonas Ekblad.

Under Västerhavsveckan 1–9 augusti kommer Projekt Ren och Attraktiv Kust Bohuslän tillsammans med forskare från Göteborgs Universitet, kommunernas miljösamarbeten samt KIMO Sverige att besöka sju hamnar på Västkusten med den seglande projektbåten Hrimfare af Ranrike. De ska skapa opinion kring problemet mikroplast i havet samt problemen med nedskräpningen av Bohuskusten med skrymmande plastskräp.

När de under förra årets expeditionsvecka visade vi filmen ”Strömmar av plast – Västerhavets dilemma” kom efter en visning en 11-årig pojke fram till expeditionsdeltagarna med tårar i ögonen och sa: ”Man borde inte få visa sådana filmer för barn!”

Därför har expeditionen i år fått namnet ”Don’t tell the children”. Filmen visas även under årets expedition.

Under våren har den interaktiva Strandstädarkartan blivit klar och omfattar nu hela Bohuslän. Under Västerhavsveckan kommer arrangörerna att informera mer om hur den fungerar.

Möt fartyget i följande hamnar
Tid: lördag 1/8 kl. 11.00-15.00
Plats: Båten ligger vid Västra
bryggan, Nordkoster. Informationstält
vid naturum på Sydkoster
Tid: måndag 3/8 kl.11.00-15.00
Plats: Fiskkajen, Grebbestad
Tid: onsdag 5/8 kl.12.00-16.00
Plats: Smögenbryggan vid
auktionshallen
Tid: lördag 6/8 kl.11.00-15.00
Plats: Ångbåtsbryggan,
Stenungsund
Tid: fredag 7/8 kl.12.00-16.00
Plats: Stenkajen, hamntorget,
Skärhamn
Tid: lördag 8/8 kl.12.00-16.00
Plats: Hönö Klåva

Info:
http://www.renkust.se
http://vasterhavsveckan.se

Hanse 315 visas för första gången på Öppna Varv på Orust 21-23 augusti 2015. Båten har en ny design med hög prestanda, modern design och mycket lättseglad.

Under utvecklingen av nya Hanse 315 var detta ledorden för denna modell. Resultatet talar för sig självt. Sportig utsida, mycket bra seglingsegenskaper, lättseglad och stabil. Modern, rymlig välplanerad inredning med mycket ljus och dessutom marknadens största sittbrunn i sin klass.

Nya Hanse 315 uppfyller alla köpares krav oavsett om du föredrar sportig segling, avkopllande semestersegling eller vill leva båtliv ombord med familj och vänner.

Utmärkande design är den branta stäven och raka aktern vilket ger en lång vattenlinje och eleganta sportiga linjer. Detta tillsammans med den djupa kölen ger Hanse 315 betydligt med prestanda än andra båtar i sin klass.

Seglingsegenskaperna kännetecknas av god balans och fart på alla bogar. Mycket tack vare det stora storseglet och den djupa L-kölen (1,85 cm djupgående) och den breda aktern. Focken är självslående som på vanligt Hanse-vis. Detta ger en snabb och välbalanserad båt som är lättseglad och trygg.

Hanse 315 styrs i grundutförandet med en rorkult och kan fås med dubbla rattar som tillval. Aktern kan stängas med den stora badplattformen. När den är öppen ger den mer utrymme i sittbrunnen för exempelvis barn som vill leka. Väljer man versionen med dubbla rattar ingår också ett fast, hopfällbart sittbrunnsbord.

Inuti är Hanse 315 ljus, luftig och rymlig. Ny design för sidofönstren med riktigt reptåligt glas och många öppningsbara ventiler som släpper in massor av ljus och luft. Det finns gott om stuvutrymmen i salong, pentry och kabiner liksom stora förvaringsutrymmen i sittbrunnen. Hanse 315 erbjuder gott om utrymmen för en besättning på 4-5 personer. Ståhöjd på 1,92 cm vid nedgång och pentry samt med sina 1,77 cm i fören imponerar. Denna ståhöjd som finns i de ytor där man är mest som pentry, våtutrymme, nedgång osv. uppnås via sänkt golv med helt ny balkkonstruktion undertill.

Två inredningslayouter erbjuds i förpiken. Antingen med öppet främre skott och stor dubbelkoj eller ett slutet skott med kabindörr. Akterut finns en dubbellkoj under sittbrunnen, med bekväm “king-size”-bädd. Alla bäddar har en längd på över 2,0 m och inbjuder med de sköna dynorna till bekväm sömn.

Info: www.bohuscharter.com

Under perioden 15–19 juli har Kustbevakningen satsat extra på sjösäkerhet genom förannonserade fart- och nykterhetskontroller över hela landet. Resultatet bekräftar trenden från förra året, fler kör nyktra och följer gällande regler.

Sammanlagt har Kustbevakningen under dessa dagar utfärdat 13 ordningsböter och två rapporter för fortkörning samt sex rapporter om misstänkt sjöfylleri. Under dessa dagar har Kustbevakningen även larmats till incidenter med bland annat en vägfärja som körde upp på land i Mälaren och en kollision mellan två fartyg utanför Göteborg.

Syftet med satsningen har varit att dels öka kunskapen om de regler som gäller till sjöss och öka regelefterlevnaden, dels ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.

− Det är lätt att fokusera på det antal som rapporteras för brott mot lagen. Vänder vi på det ser vi att under den här satsningen så har 324 hållit fartgränsen, och 220 har kört nyktra av dem vi har kontrollerat. Det vi ser är att det stora flertalet sköter sig på sjön, och det är mycket positivt för sjösäkerheten, säger Ulrica Carlson, ställföreträdande regionchef i Kustbevakningens nordöstra region.

Att rapportera brott är ett sätt att skapa en ökad regelefterlevnad. Ett annat är att förannonsera kontrollerna och informera om reglerna som gäller, med målet att alla ska kunna färdas tryggt och säkert på sjön.

− Det är stor skillnad på båttrafiken nu och för tio år sedan. Den pedagogiska effekten av att ha en promillegräns för större och snabbare båtar syns tydligt ute bland ägarna till fritidsbåtar som idag nästan undantagslöst har en nykter båtförare vid kontrollerna, vilket är positivt. Ägarna av fritidsbåtar har blivit bättre på att följa regler till sjöss och det är positivt för sjösäkerheten. Att de som är till sjöss tar det lugnare med både fart och nykterhet bidrar till en tryggare miljö till sjöss, säger Ulrica Carlson, ställföreträdande regionchef i Kustbevakningens nordöstra region.

En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Vår verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet vet vi att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.

MerCruiser hr presenterat en ny kraftfull V8-motor med drev. Den här gången är det en 6.2-liters maskin i två effektversioner på 300 respektive 350 hk, specialbyggd för marint bruk.

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8 på 300 respektive 350 hk är byggda för sterndrive och marint bruk, Motorerna ger mycket hög effekt och högt vridmoment samtidigt som de ger en lugn och tyst gång främst när de körs på lägre varv.

– Med introduktionen av våra nya 6,2-liters V8 motorer fortsätter vi att bygga på den tradition med kraftfulla, bekymmersfria och smidiga framdrivningspaket som vi har tagit fram genom åren, säger John Pfeifer, vd för Mercury Marine.

Maskinerna delar flera av de nya tekniska lösningar som fanns på den marina 4,5 liters V6-motorn med sterndrive som presenterades för ett år sedan. Den motorn finns idag i två effektversioner på 200 respektive 250 hk.

Den nya V8:an har tagits fram vid Mercurys fabriker i Fond du Lac i Wisconsin. Bland nyheterna i motorn märks ett nytt luftintag som optimerar luftens väg in i motorn och därmed ger ett högre vridmoment. Motorns stora slagvolym medverkar också till vridmomentet och motorns goda vikt-effekt-förhållande.

Liksom i den nya V6:an har den här motorn Adaptive Speed Control (ASC), en teknik som gör att motorn automatiskt håller samma varvtal oavsett belastning. Till exempel i tvära girar, en situation då många äldre motorer tappar mycket fart men där de här nya maskinerna bibehåller samma fart genom svängen.

Som tillbehör för 6,2L V8 med DTS finns bland annat Axius Joystick Piloting för sterndrives.

Trots väl fungerande avfallshantering i de nordiska länderna hamnar mycket skräp på stränderna och i havet. Det vanligaste skräpet är av plast och frigolit och kommer från förpackningar och engångsföremål, främst från privatpersoner. Det visar en nordisk pilotstudie där upplockat skräp från olika stränder har analyserats.

– Studien visar att skräpet i havet till stor del kommer från vår tids konsumtion. En del av skräpet kommer troligen långt bortifrån, men trots att vi har bra avfallshantering i de nordiska länderna hamnar även mycket av vårt skräp i havet, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

För att få bukt med nedskräpningen måste man veta var skräpet kommer ifrån. I studien har Håll Sverige Rent tillsammans med Nordiska Ministerrådet och andra nordiska organisationer utvecklat en modell där skräpet kategoriseras ur ett produktperspektiv. Syftet är att försöka hitta riktade åtgärder för att kunna begränsa nedskräpningen i havet, så kallad marin nedskräpning.

I samtliga nordiska länder är det främst plast och frigolit som hittas på stränderna. Förpackningar och engångsföremål är de vanligaste typerna av skräp på alla stränder. Denna typ av skräp kommer främst från privatpersoner. På den studerade stranden i Norge kom dock många förpackningar från fiske- och jordbruksindustrin samt förpackningar kopplade till transport av varor.

I rapporten identifieras tre högprioriterade åtgärder i det fortsatta arbetet mot nedskräpning i havet:

Kunskap. Det är viktigt att ta reda på var skräpet kommer ifrån för att hitta effektiva åtgärder. Därför bör alltid skräpets ursprung analyseras ur ett produktperspektiv när man mäter skräp på stränder.
Politiska åtgärder. EU-kommissionens förslag om att producenter ska stödja förebyggande av nedskräpning och initiativ för strandstädningar bör genomföras i EU:s avfallsdirektiv. Åtgärder för det landbaserade skräpet bör vara i fokus, med tanke på att hela 80 procent av skräpet i havet kommer från land.
Kommunikation. Att öka medvetenheten hos människor med hjälp av till exempel skräpplockarkampanjer, som är en effektiv och viktig del i det förebyggande arbetet mot marin nedskräpning.

K’lla och foto: Håll Sverige Rent.

Nya Merry Fisher 795 ersätter Jeanneaus storsäljare Merry Fisher 755, som har byggts och sålts i mer än 1 000 exemplar. Den nya modellen bygger vidare på samma traditionellt v-formade skrov, som är både sjövärdigt och mycket stabilt.

Merry Fisher 795 är byggd för utombordsmotor, vilket ger stor innervolym och håller kostnaderna nere både för produktion och underhåll.

Båtens nya design visar på Merry Fishers signum att ge maximal ljus och rymdkänsla i båten, en trend som gäller de flesta båtar idag. Den har stora fönsterrutor och en panoramaruta framför föraren för att ge riktigt god sikt.

I taket finns en skjutbar, transparent lucka, som förutom ljus även ger bra ventilation. I salongens bakre ände finns en tredelad skjutdörr, som gör att hela akterdäck kan utnyttjas på ett effektivt sätt.

I salongen finns bland annat matbord och pentry. På akterdäck finns en U-soffa som både kan användas som sittyta och som soldäck (tillbehör).

För den som vill använda båten för att bo i finns det kojer både i förkabinen och i salongen, där sittytorna kan ändras till en bädd.

Tekniska fakta:
Längd: 7,90 m inklusive badplattform
Bredd: 2,80 m
Motor: Max 200 hk

Landstinget kommer att införa alkolås på Waxholmsbolagets båtar när den nya upphandlingen av sjötrafiken sjösätts nästa år. Syftet är att öka trafiksäkerheten i skärgården.

– Vi utgår från att alla redan i dag är nyktra när de kör för skärgårdstrafiken men om omdömet sviktar ska det inte kunna gå att äventyra säkerheten för resenärerna och personalen. Revisionen har också påpekat behovet av att förbättra arbetet inom Waxholmsbolaget när det gäller alkohol och droger, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Redan i dag finns alkolås i SL-bussarna och färdtjänstens taxibilar. Det kommer också att finnas i de nya tunnelbanetågen. Kristdemokraterna har drivit frågan om alkolås i Stockholms kollektivtrafik sedan 2005, och nu har landstingsfullmäktige beslutat att införa dem i skärgårdstrafiken.

– Tekniken har snabbt gått framåt när det gäller alkolås. De är snabbare, enklare att använda och behöver inte stoppas in i munnen. I dag är det relativt enkelt att sätta in alkolås i fartygen, säger Karl Henriksson.

Simrad presenterar en nyhet som ger en helt ny dimension till ekolodsbilder. Med tredimensionella bilder ska Simrad StructureScan 3D ge sportfiskare helt nya möjligheter att tolka botten och vad som finns under båten.

Nya Simrad StructureScan 3D visar tydligt fiskar, undervattensstrukturer och vottenkonturer på en tredimensionell skärm i Simrads NSS och NSO evo2 navigationssystem. StructureScan 3D skannar snabbt undervattensterrängen och presenterar en högupplöst bild i 180 graders vinkel och tre dimensioner. Den klarar det med djup upp till cirka 90 m (300 fot) och på så stora avstånd som 200 m (600 fot) från babord till styrbord. Därmed får sportfiskare och båtägare helt nya möjligheter att tolka hur botten ser ut och förhållandet till båten.

Dessa helt nya 3D-bilder är kompatibla med Simrad NSS och NSO evo2 skärmar, när dessa används i kombination med SideScan 3D Skimmer sändare samt StructureScan 3D modulen.

StructureScan 3D sonar ger flera möjligheter för den som vill titta under båten, inklusive en förbättrad DownScan Imaging, mer detaljerad StructureScan HD samt det helt nya tredimensionella perspektivet. Med hjälp av en nyhet som kallas point-of-view angles eller ScanTrack kan båtägare kombinera anpassad HD och 3D bilder för att få ännu bättre förståelse för botten struktur.

Förutom de enligt Simrad kristallklara bilderna har StructureScan 3D exklusiva finesser för att ge en bra bild av bottenstrukturen. Bland annat:

• Leading Edge – förbättrar målpresentationen med en grafisk illustration av bottenstrukturen.
• SelectScan – ger bättre identifiktion av vad man ser ochgör det lättare än tidigare att använda färger för att skilja olika föremål.
• Vertical Depth Enhancement – ger vertikala illustrationer av viktiga förändringar i djupkurvan.
• 3D Waypoint Overlay – spara waypoints med mera.

– Med StructureScan 3D kan båtägare leta efter fisk som aldrig tidigare. Med tillägget StructureScan 3D till vår NSS och NSO evo2 serie kommer vi att förändra det sätt som människor använder sina multifunktionsskärmar. Havsfiskare och alla som använder båten för att åka långt får en unika, tredimensionell bild av fisken och bottenstrukturen, säger Leif Ottosson, vd och styrelseordförande för Navico, Simrads ägare.

Produkterna finns tillgängliga från och med december 2015. I Europa kommer Simrad StructureScan 3D att kosta cirka 1 000 Euro (modul och sändare) plus moms.

Info: www.simrad-yachting.com

Nu ska det etableras en årlig näringslivsdag under Seglarveckan i Båstad. Den 6 augusti samlas en rad kända personligheter från både näringslivet och idrottsvärlden i den skånska sommarmetropolen. Under Seglarveckan anordnas även SM och EM i drake.

Näringslivsdagen arrangeras av Gränslösa Möten och inleds med en frukostträff i Norrvikens trädgårdar där VM-guldmeriterade bandyprofilen Kenth Hultqvist bjuder på en inspirerande morgon. Därefter får deltagarna möjlighet att följa starten på dagens EM-tävlingar i drake.

Efter lunch fortsätter programmet på Hotel Skansen, ett stenkast från Båstads hamn där seglarna har sin bas. Det blir en eftermiddag om hållbarhet, mångfald och prestationer. Samhällsentreprenören Dan Olofsson invigningstalar på temat Expect a better tomorrow. Sigmas vd Lars Kry håller ett föredrag om värderingsstyrt ledarskap i praktiken och författaren Jana Söderberg föreläser om motivation. Därefter blir det ett samtal om blågula prestationer med bandy- och seglingsmästaren Jonas Claesson, VM94-hjälten Kennet Andersson och Kenth Hultqvist. Moderator är Claes Andersson från Viasat. Dagen avslutas med ett after sail-mingel tillsammans med välgörenhetsorganisationen Star for Life.

– Vi vill etablera en årligt återkommande näringslivsdag under Seglarveckan. Båstad är en etablerad mötesplats för näringslivet. Vi önskar tillföra en ny dimension genom att koppla ihop näringslivet med skola, kultur och idrott. Det här blir en inspirerande och kunskapsladdad kickoff inför hösten där man kan knyta nya kontakter över de traditionella gränserna, säger Bo Nilsson, entreprenör och grundare av Gränslösa Möten.

EM i drake och prova på-aktiviteter
Seglarveckan i Båstad startade 2013. Årets evenemang pågår mellan 31 juli-8 augusti och programmet rymmer både SM och EM i drake. Bland de svenska medaljhoppen i EM finns exempelvis Martin Pålsson från Göteborg med Johan Norén och Göran Alm i besättningen samt Olle Johansson från Stockholm som seglar med Patrik och Staffan Salén.

Veckan bjuder även på publika prova på-aktiviteter och tävlingar genom My sailing camp. Deltagarna får exempelvis testa kappsegling på bana med en professionell skeppare ombord. Dessutom kan man prova på stand up paddle och segla C55. Aktiviteterna utgår från olika stationer i hamnen i Båstad. Arrangören räknar med omkring 20.000-30.000 besök under seglarveckan.

– Vi har fantastiska seglingsvatten i Laholmsbukten. Det är ingen nämnbar ström, ingen kommersiell färjetrafik och varierande vindar. Dessutom är Båstad lättillgängligt för både seglare och besökare. Näringslivsdagen tillför en ny dimension till Seglarveckan, säger Pekko Svensson, projektledare hos arrangören Sailing Båstad.

I god tid inför de flytande båtmässorna på Orust och i Gustavsberg är det så gott som fulltecknat. Det innebär att alla båtälskare kan få se ett mycket stort utbud av båtar på Öppna Varv på Orust och Allt på sjön.

Med flera veckor kvar inför starten av de båda stora, flytande båtmässorna i Sverige kvar är det mycket bra bokningsläge för Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg.

– Intresset för att ställa ut båtar på Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg är snudd på rekordstort säger Patric Borén på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund som projektleder de båda mässorna.

– Redan nu är det i princip fullbokat med båtar på de båda mässorna och i Gustavsberg har jag till och med beställt en extra bryggsektion utöver de vanliga för att få plats med alla båtar. Även på tillbehörsidan ser det mycket bra ut bokningsmässigt men där är det lättare att fylla på mer tält, fortsätter han.

De goda vindarna som sveper genom båtbranschen kommer alltså att avspegla sig på höstens flytande båtmässor. Som vanligt blir det en hel del spännande Sverige- och världspremiärer både på motor- och segelbåtssidan. Framförallt Öppna Varv på Orust har gjort sig känd som en mässa med många internationella utställare och besökarna kommer inte att bli besvikna i år. På utställarlistan finns båtar från både England, Holland, Italien och Polen som aldrig visats förr i Sverige.

I år firar de båda mässorna 20-årsjubileum (Öppna Varv) respektive femårsjubileum (Allt på Sjön) och bakom framgången finns ett enkelt recept; låga kostnader för utställarna, fri entré och parkering för besökarna samt ett professionellt arrangemang av Sweboat.

– Vi strävar hela tiden efter att utveckla mässorna och kommer i år att fortsätta att satsa på prova-på aktiviteter. Dels för rekrytera nya kunder till branschen, dels för att göra mässorna ännu mer attraktiva för hela familjen att besöka avslutar Patric.

Fakta
Öppna Varv på Orust (Ellös och Henån)
www.oppnavarv.nu
21-23 augusti 2015
Ca 160 båtar, ca 100 tillbehörsutställare

Allt på Sjön i Gustavsberg
www.alltpasjon.nu
28-30 augusti 2015
Ca 260 båtar, ca 80 tillbehörsutställare

Foto: Sweboat.

Volvo Penta ser en fortsatt positiv försäljningsutveckling och försäljningstillväxt i samtliga segment. Företagets orderingång steg med 18% det senaste kvartalet. Volvo Penta har även skapat ökad lönsamhet med en rörelsemarginal på 13,7%.

För Volvokoncernen i stort (AB Volvo) steg nettoomsättningen under det andra kvartalet med 17% till 84,8 miljarder kronor (72,6). Rörelseresultatet uppgick till 8.116 Mkr (4.325) exklusive omstruktureringskostnader på 799 Mkr (762).

Så här skriver Volvo Penta i sin del av Volvos rapport:
Marknaden för motorer till fritidsbåtar är fortsatt oförändrad, med vissa positiva signaler i Europa och USA. Marknaden för kommersiella båtmotorer ligger kvar på låga nivåer. I april gjordes den första installationen med fyrdubbla IPS i en kommersiell båt – två, 26-meters katamaraner som används för att transportera personal till havsbaserade vindkraftsparker.

På materialhanteringsområdet lanserade Volvo Penta tillsammans med två andra företag en branschledande drivlina som använder en kombination av hydrostatisk och mekanisk framdrivning. Användningen av en effektivare växellåda, kombinerat med en smartare mjukvara, resulterade i en minskning av motorstorleken och därmed en bränslebesparing på upp till 40%.

Marknaden för industriella motorer för kraftgenerering har en positiv tillväxttakt.

Nettoorderingången under det andra kvartalet uppgick till 10.071 enheter (8.529).

Nettoomsättningen det andra kvartalet 2015 steg med 29% jämfört med föregående år och uppgick till 2.584 Mkr (2.002). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 18%. Försäljningen det andra kvartalet fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 1.536 Mkr (1.142) och Industri 1.047 Mkr (860).

Rörelseresultatet uppgick till 353 Mkr (235). Rörelsemarginalen var 13,7% (11,7). Lönsamheten påverkades positivt av valutakurseffekter och ökade volymer. Jämfört med det andra kvartalet 2014 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 100 Mkr.

Bara hälften av alla som åker båt använder alltid flytväst och en av tre uppger att de använder flytväst ibland. Men de äldre använder i högre grad alltid flytväst jämfört med de yngre när de åker båt, det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa som kartlagt över 4 000 svenskars beteende i och vid vatten.

I juni drunknade sju personer som var ute med sin fritidsbåt enligt siffror från Svenska Livräddningssällskapet, och förra helgen drunknade lika många personer (sju), men trots riskerna på sjön väljer många vuxna att inte använda flytväst. Under de senaste fem åren har totalt 143 personer omkommit i drunkningsolyckor i fritidsbåtar*. Enligt Svenska Livräddningssällskapet skulle hälften av de som drunknat i samband med att de fallit överbord ha klarat sig om de använt flytväst.

Enligt Svenska Livräddningssällskapet är 85 % av de som omkommer i drunkningsolyckor män och sju av tio är över 50 år. Men Trygg-Hansas nya undersökning visar att det är de äldre som i högre utsträckning använder flytväst. 57 % av de som är mellan 65 och 79 år uppger att de alltid använder flytväst när de är på sjön, men bland de som är mellan 18 och 29 år uppger bara 42 % att de alltid använder flytväst.

– Om man vistas på vatten och hamnar i en nödsituation utan flytväst, är risken för att drunkna väldigt hög. Vi önskar att alla som åker båt alltid har flytväst på sig, det skulle minska risken att drunkna och med det rädda liv, säger Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet.

Barnen har flytväst
För många föräldrar är det viktigast att barnen bär flytväst. I en undersökning som Trygg-Hansa låtit Novus genomföra bland föräldrar till barn som är 5-12 år visar det sig att nio av tio alltid sätter på barnen flytväst när de åker båt.

– Att nio av tio barn har flytväst när de åker båt är naturligtvis bra, men det är inte tillräckligt. Vi skulle vilja att alla barn alltid bär flytväst på båten och alla vuxna borde föregå med gott exempel inför barnen och själva använda flytväst på båten, säger Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa.

Nu på lördag, den 18 juli, arrangeras för första gången någonsin Sjöräddningssällskapets dag. Fler än 40 av Sjöräddningssällskapets 68 räddningsstationer är denna dag öppna för allmänheten.

Bland annat finns möjligheten att träffa de frivilliga sjöräddarna och se den utrustning och de båtar Sjöräddningssällskapet använder.

– Vi vill använda den här dagen för att visa på kraften i att Sjöräddningssällskapet är baserat på frivillighet.

– Våra drygt 2.000 sjöräddare, som gör detta på sin fritid och helt utan bidrag från staten, deltar i cirka 70 procent av alla sjöräddningsfall i Sverige varje år. Att ge dem en egen dag är vårt sätt att hylla våra frivilliga. Vi hoppas att många tar chansen att träffa dem, säger Niklas Jendeby, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.

De 68 räddningsstationerna medverkar ofta på olika hamndagar och bjuder in allmänheten till verksam­heten på eget initiativ. Tanken med att samla så­dana aktiviteter till en särskild dag är att få större effekt och att skapa ett arrangemang som kan växa med tiden.

– Varje station deltar efter egen förmåga. Det kan hända att våra besättningar på vissa ställen måste lämna för att gå på ett larm, eftersom man visar upp sin stations enda tillgängliga båt och vi så här års har som mest att göra. Det hoppas och tror vi att besökarna har överseende med, säger Niklas Jendeby.

Fakta om Sjöräddningssällskapets frivilliga

Drygt 2000 personer är frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet. Cirka 1800 är män och cirka 300 är kvinnor.
Motsvarande insats som de frivilliga sjöräddarna gör, skulle med avlönad personal beräknas kosta cirka 2 miljarder kronor årligen. Pengar som de frivilliga sjöräddarna alltså sparar in för statskassan.
För att bli frivillig sjöräddare krävs att man kan simma 200 meter, är fullt frisk och fyllt 18 år (16 med målsmans tillstånd).
De frivilliga sjöräddarna har andra yrken till vardags. En del jobbar på sjön eller inom räddningstjänst, men många andra yrken finns representerade, som exempelvis grävmaskinist, lärare, sjuksköterska, ljudtekniker, VD, snickare och läkare.
Den utbildning som krävs för att bli sjöräddare får de frivilliga inom Sjöräddningssällskapet. 2014 genomgick 812 frivilliga någon form av central utbildning. Dessutom övar stationerna mycket lokalt. Under 2014 uppgick de totala övningstillfällena till 4537 gånger.

Höjdpunkter under Sjöräddningssällskapets dag

Drygt 40 stationer öppna – se närmare vilka på www.sjoraddning.se/detta-gor-vi/sjoraddningssallskapets-dag/
Ny tolvmeters räddningsbåt samt ny Rescuerunner namnges i Arkösund, som också firar 20 år som räddningsstation.
Räddningsstationerna i Kalmar och Söderhamn firar också jämnt, 10 år vardera.
Räddningsstationen i Kronoberg visar upp sin nya räddningsbåt.
Räddningsstationen i Västerås visar upp sin nya elvameters båt som namnges senare i höst.

För den bil- och motorintresserade finns en hel mässa i mässan, med allt från motorcyklar och personbilar till ATV och vattenskotrar. Förutom skotrar, husbilar, fyrhjulingar och andra fordon kommer bland annat specialbilbyggare, motoroptimerare, transportbilar från bland annat Renault och en rad bilmärken att finnas på flera tusen kvadratmeter av mässområdet. Några av de som visar upp sina nyheter är Hyundai, Kia, Toyota, Volkswagen och Porsche.

Att det är viktigt att vara med bekräftar Joakim Wennergren, regionchef för norra Sverige på Kia Motors Sweden.

– För mig är det fjärde året på Stora Nolia. Det är en så pass viktig händelse, etablerad mässa och har stor betydelse för våra handlare i norr att vi vill bara med. Det är också ett sätt att exponera våra produkter på ett bra och vettigt sätt, säger han.

Dessutom skiljer Stora Nolia ut sig i ett avseende från många andra mässor.

– Normalt sett säljer man inga bilar direkt på mässan, men det gör man på Stora Nolia, berättar Joakim Wennergren.

Burlin Motor i Umeå, som säljer Lexus och Toyota bidrar till bredden på motorutbudet.

– Stora Nolia är ett bra ställe att synas. Det kommer mycket folk och vi har möjlighet att träffa personer som vi inte skulle nå annars, eftersom många som kommer till mässan är öppna för nya intryck, säger Jakob Ederlöf, vd på Burlin Motor.

Han berättar också att de kommer att visa en helt ny bil.

– Vi visar upp helt nya Toyota Auris och nya Avensis som introducerades i juni i år. Dessutom är det alltid roligt att visa att en Lexus inte är så ouppnåelig som många tror, avslutar Jakob Ederlöf.

Fakta Stora Nolia
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största årliga besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätts 395 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 1 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 1-9 augusti 2015
Plats: Umeå
Webb: www.nolia.se/stora

Specialistförsäkringsbolaget Svenska Sjö som sedan 1967 försäkrar fritidsbåtar och båtklubbar rapporterar färre skador hittills under sommarmånaderna.

De två vanligaste skadetyperna, sjöskador och stölder har under juni och halva juli minskat jämför med samma period 2014.

Antalet anmälda sjöskador har minskat med 44 % och antalet stölder har minskat med 25 %, båda jämfört med samma period förra året och per 1000 försäkrade båtar.

– Vi hoppas på att det inte är en slump utan att den gynnsamma utvecklingen håller i sig. Att stölderna sjunkit är extra positivt då många klubbar inom SBU jobbar aktivt med förebyggande arbete där erfarenheter delas mellan klubbarna, det senaste är DNA-märkning där Näsbyvikens båtklubb är pilot. Vad gäller sjöskador försöker vi göra vad vi kan för att tipsa våra kunder om hur grundstötningar undviks. Vi finns till för skador men det är alltid bäst att undvika dom, inte minst för att de oftast inträffar när man behöver båten som mest, och även om vi är snabba så blir det alltid ett stillestånd, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö

En skadetyp som ökat är maskinskador men det är beräknat då maskinförsäkring ingår utan extra premieuttag för båtklubbsmedlemmar och för yngre motorer

– Det är extra roligt för oss som kundägt bolag om skadeutvecklingen håller i sig, då ett överskott går tillbaka till kunder och klubbar, avslutar Jacob Enestad på Svenska Sjö.

Info: www.svenskasjo.se

Italienska Azimut Yachts är privatägt och ett av de lyxbåtsvarv som går allra bäst. Företaget presenterar flera nyheter inför höstens båtmässor, som startar med Cannes Boat Show, 3–13 september. Azimut kommer där att visa 15 yachter, av vilka två får världspremiär: Azimut Magellano 66 och Azimut 72.

Familjeägda Azimut visar upp Magellano 66, en 20 m megayacht som erbjuder riktiga långfärdsegenskaper med lyx och elegans men ändå relativt ekonomiskt sett till bränsleförbrukningen.

Båten visas än så länge bara på ritningsstadiet, men den har alla förutsättningar att bli en lyckad konstruktion. 66-fotaren är den femte yachten i företagets Magellano Collection, som alla bygger på Azimuts Dual Mode skrov.

Azimut 72 är en helt ny yacht som är byggd med högteknologi och kolfibermaterial. Den här modellen är en slank men ändå rymlig båt med elegant design.

Nedan följer alla de modeller som visas på mässan i Cannes.

Atlantis Collection
Azimut Atlantis 34
Azimut Atlantis 43 –2015 Model
Azimut Atlantis 50
Azimut Atlantis 58

Magellano Collection
Azimut Magellano 43
Azimut Magellano 53
Azimut Magellano 66 – WORLD PREMIERE

S Collection
Azimut 55 S
Azimut 77 S

Flybridge Collection
Azimut Fly 45
Azimut Fly 50
Azimut Fly 60
Azimut Fly 72 – WORLD PREMIERE
Azimut Fly 80

Grande Collection
Azimut Grande 95RPH

AZIMUT MAGELLANO 66 – TECHNICAL CHARACTERISTICS
Length overall 20,15 m (66’ 1’’)
Hull length 17,95 m (58’ 11’’)
Beam max 5,44 m (17’ 10’’)
Draft (at full load, at propellers) 1,67 m (5’ 6’’)
Displacement (dry) 36 t
Full load displacement 43 t
Engines 2 x VOLVO D13 – 800 mHP
Gearbox 2 x ZF 335IV (2,458 : 1)
Propulsion V-Drive
Hull Semiplanante/ Semiplaning
Maximum speed 22 nodi/knots
Cruise speed 16-18 nodi/knots
Range @ 9 kn 900 nm (incl. 10% reserve)
Fuel tank capacity 4500 lt (1190 US gls)
Water tank capacity 1000 lt (264 US gls)
Black water tank capacity 500 lt (132 US gls)
Grey water tank capacity 300 lt (80 US gls)
Cabins 3 + 1 (Jolly cabin) + 1 (crew cabin)
Berths 6/8 + 2 crew
Head compartments 3 + 1 crew
Building material GRP
Builder Azimut Yachts
Exterior designer & concept Cor D. Rover
Interior designer Azimut Syle Department
Hull design Studio P.L.A.N.A (PierLuigi Ausonio Naval Architecture) & Azimut|Benetti R&D Dept.
Category / certification CE Category A / NMMA

AZIMUT 72 FLYBRIDGE
Length overall 22,60 mt – 74’1”
Beam max 5,60 mt – 18’4”
Draft (at full load, at propellers) 1,70 mt – 5’6”
Full load displacement 45 t
Engines 2 x MAN CR V12 – 1.400 mhp
Propulsion Linea d’asse – shaft line
Hull Planate con deadrise a poppa di 15,6° – Planing with deadrise 15,6 ° aft
Maximum speed 31 kt*
Cruise speed 26 kt*
Fuel tank capacity 5200 lt – 1.373 Us gls
Water tank capacity 1100 lt – 290 Us gls
Black water tank capacity 450 lt – 118 Us gls
Grey water tank capacity 500 lt – 132 Us gls
Cabins 4 + 2 crew
Berths 8+ 2 crew
Head compartments 4 + 1 crew
Building material VTR/GRP + Fibra di carbonio /Carbonfiber
Builder Azimut Yachts
Exterior designer & concept Stefano Righini
Interior designer Carlo Galeazzi
Hull design Studio P.L.A.N.A. & Azimut Yachts
Category / certification CE Category A / NMMA