Nyheter

En svensk idé om hur fartyg ska kunna byta information med varandra kan vara på väg att revolutionera förutsättningarna för sjöfarten världen över. Projektet, som leds av Sjöfartsverket, har starkt stöd från EU-kommissionen som nu anslagit 21 miljoner euro för att testa idén i verkligheten.

Att ett fartyg delar med sig av sin information om vilken rutt man planerar att färdas kan tyckas vara en självklarhet. Så fungerar till exempel flygtrafiken. Men sjöfartens trafik är i stora delar av världens havsområden helt oreglerad. Informationen om vilken rutt ett fartyg planerar att färdas finns i de allra flesta fall bara hos respektive fartyg – och stannar oftast där. Men projektet STM (Sea Traffic Management) som leds av Sjöfartsverket kan komma att ändra på det. Nyligen beviljades STM 21 miljoner euro i stöd från EU-kommissionen för att kunna testas i verklig miljö.

– Genom att kunna byta information med omkringliggande fartyg om vilken rutt man planerar att färdas skulle risken för kollisioner till sjöss kunna minska rejält. Inom detta område ligger flygtrafiken långt före sjöfarten, säger Magnus Sundström, Sjöfartsverket och projektledare för STM-projektet.

Förutom förbättrad säkerhet kan ruttutbyte även skapa stora miljömässiga och logistiska förbättringar. Det är vanligt att fartyg får ligga på redden utanför en hamn och vänta på att få gå in och lasta eller lossa, på grund av för hög belastning på hamnen. Genom ett vässat informationsutbyte kan fartyg planera anlöpet redan tidigt på resan och få en slot-tid som säkrar en plats utan väntetid. Med en bestämd slot-tid kan kaptenen också planera farten och inte rusa fram till hamnen för att sedan ligga och vänta flera timmar på att anlöpa hamnen.

– Att öka fartygens möjligheter att komma ”just-in-time” för att leverera godset i rätt tid innebär stora bränslebesparingar, och därmed minskade kostnader för rederier och transportköpare, samtidigt som det ger bättre miljö, säger Magnus Sundström.

Systemet med ruttplanering har arbetats fram, först i teorin och senare i simuleringar och småskalig testverksamhet, sedan 2010. Nu ska systemet prövas i verkligheten. Från 2017 till mitten av 2018 kommer systemet testas och utvärderas av 300 fartyg, tio hamnar runt om i Europa och två särskilda testområden – ett i svenska vatten, ett i Medelhavet. Därefter väntar ytterligare utveckling och justering. En eventuell framtida implementering på bred front inom handelssjöfarten skulle kunna ske omkring år 2020 och framåt.

– Vi är i en spännande fas av arbetet nu där vår utmaning är att visa att idén faktiskt fungerar i verkligheten. Projektet håller hög kvalitet och vi har ett starkt stöd från EU-kommissionen. Anslaget på 21 miljoner euro visar verkligen att kommissionen tror på Sea Traffic Management, säger Magnus Sundström.

STM Validation Project pågår 2015-2018.
Konsortiet som leds av Sjöfartsverket omfattar 39 partners, bland annat sjöfartsmyndigheter från sex europeiska länder, akademiska institutioner, ledande tillverkare av navigationsutrustning samt rederier. Från Sverige deltar bland andra SMHI, Saab, SSAB och Stena.

Totaltbudgeten är 43 miljoner euro, varav EU-kommissionen bidrar med 21 miljoner euro. Sjöfartsverkets del är 8 miljoner euro.

Artemis Racings Torbjörn Törnqvist är på hugget i RC44 Marstrand Cup, och har nu i halvtid fyra av sex placeringar bland de tre första. I torsdagens andra race var dock KSSS-skepparen lite väl ivrig, tjuvstartade och tvingades vända tillbaka bakom startlinjen för att rätta sitt misstag.

– Lite synd, men det är sånt som händer när man försöker hålla sig framme. Efter omstarten var det svårt för oss att komma tillbaka in i racet igen, kommenterar Törnqvist, som slutade näst sist i den delseglingen och halkade ner till tredjeplatsen i sammandraget.

Efter en kort och uppfriskande förmiddagsskur visade sig Marstrandsfjorden under torsdagen från sin allra mest fördelaktiga sida, med jämn västlig sjöbris och bara några små molntussar på den klarblå himlen. De 80 seglarna trivdes i solskenet, och det blev täta seglingar med sekundstrider som under dagen resulterade i tre nya segrare från lika många länder; ryska Bronenosec med Vladimir Liubomirov vid rodret, Nico Poons i Charisma från Monaco och så brittiska Peninsula Petroleum med skepparen John Bassadone, som knep den sista segern vid målgången ända inne i Marstrands södra hamninlopp. När sex av de dussinet planerade delseglingarna nu körts, har inte mindre än fem olika segrare presenterat sig.

Det är bara ryska Nika med rorsmannen Vladimir Prosikhin som lyckats ta två segrar så här långt, vilket tydligt visar vilket getingbo RC44-klassen är. De ligger nu på andra plats, med tre poäng tillgodo på efterföljande Artemis Racing och en poäng efter ledande landsmannen Liubomirov:
– Det är små marginaler och även mindre justeringar kan innebära stora skillnader. Nu ska vi jobba med att finslipa vår kryssfart, för att ha ännu bättre skärpa i de kommande seglingarna, avslöjar Torbjörn Törnqvist, som inte tycker att ryssarnas försprång är ointagligt.
– Verkligen inte. De är två erkänt skickliga rorsmän, men vi ska ge dem en match om segern, deklarerar den svenske skepparen.

Artemis Racings ungdomsbåt, med Gustaf Lidvall vid rodret och OS-guldmedaljören Fredrik Lööf på storskotstrim, håller sjätteplatsen efter dagens serie 4, 8 och 9. Lööf tycker att besättningen börjat hitta den rätta känslan:
– Idag har vi seglat riktigt bra. Båten gick fort genom vattnet och vi började hitta rätt med trimmet, menar han, och påpekar att utan en extra straffsväng i det sista racet hade det resultatet troligen varit avsevärt bättre.
– Absolut. Vi kom för nära Bronenosec och domarna dömde oss därför att göra en 270-graderssväng. Efter en sån är det svårt att ta igen förlorad mark, konstaterar Lidvall med en huvudskakning.

Den tredje svenska rorsmannen på Marstrandsfjorden denna vecka är Richard Göransson, som vikarierar för ordinarie Chris Bake hos brittiska Team Aqua. Laget leder RC 44 Championship Tour totalt efter de två inledande evenemangen på Malta och Sardinien, men efter flera blygsamma placeringar de senaste dagarna håller man nu sjundeplatsen i RC44 Marstrand Cup:
– Det känns som det går lite, lite bättre hela tiden för oss. När vinden ökade till uppemot 16 knop i slutet av sista racet gick vi riktigt bra, tycker Göransson, även han från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm.

Fleetracingen i RC44 Marstrand Cup fortsätter fram till lördag, då segraren ska koras.

Ställning i fleetracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, poäng), efter två dagar av fyra:
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 18
2. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 19
3. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 22
4. Charisma, MON, Nico Poons, 24
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 27
6. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 39
7. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 40
8. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 43
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 46
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 53

Bilden:
Artemis Racing med Torbjörn Törnqvist vid rodret är kvar på pallen i halvtid för RC44 Marstrand Cup, fyra poäng efter ledande ryska Bronenosec, med skepparen Vladimir Liubomirov. Foto: Pedro Martinez/RC44 Class.

Högklassig matchracingsegling på Kyrkeviksbukten vid Släggö är inte den enda underhållningen du kan njuta av under Lysekil Women’s Match, som startar med träningsseglingar på måndag i nästa vecka.

Med centrum i området runt Havsbadsparken erbjuds också en hel del aktiviteter på land. Sprakande artistuppträdanden, intressanta seminarier, prova-på-segling, klättring, paddling, dykning, fiske och ammunitionsröjning är bara några exempel ur den digra tablån:

– Allt som händer runt omkring själva seglingstävlingen växer för varje år. Redan när vi startade Lysekils Women’s Match 2004 ville vi att evenemanget skulle vara en folkfest, och det har verkligen uppfyllts, tycker projektledaren Anna Holmdahl White.

– Speciellt glädjande är det att programmet är så brett, med något för alla åldrar, hela familjer och många olika intressen, tillägger hon.

Att sitta på Släggös naturliga läktare, och följa damernas internationella matchracingelit i spännande drabbningar på Kyrkeviksbuktens vatten, är förstås höjdpunkten med Lysekil Women’s Match. Tävlingsdagarna tisdag till lördag efter klockan 15.00 välkomnas dessutom allmänheten till VIP-tältet, där det serveras en somrig seglartallrik med ett glas vin eller annat gott att dricka för 175 kronor. Men när västkustens seglingsmetropol bjuder till folkfest händer en hel del annat också. I hela evenemangsområdet runt Havsbadsparken är det full fart från morgon till kväll.

Träning & invigning
Alltihop drar igång redan måndagen den 3 augusti. Då kan du kolla in matchracingstjärnorna när de får ett par timmars träningstid i de avancerade tävlingsredskapen DS 37. Kom sedan till den högtidliga invigningen på scenen i Havsbadsparken, där du bjuds på både musikunderhållning och presentation och intervjuer av alla skepparna. Direkt efter invigningen blir det säsongsavslutning för sommarens följetong Måndagsklubben, med coverbandet Nyfiken Gul, en fest som fortsätter inne på Havsbadet med Sailor’s Night Club till långt frampå småtimmarna.

Företagare får sitt
Det välbesökta Företagsseminariet som Fouriertransform och Företagarna de senaste åren bjudit in till under Lysekil Women’s Match, utökas i år till ett gediget tvådagarsprogram med Position Väst, Almi, Västra Götalandsregionen, Lysekils Kommun och Turistrådet Västsverige som partners. Tisdagens tema är Blue Growth. Då får vi bland annat veta mer om hur de svenska maritima näringarna, genom förnybar energi och hållbar utvinning av havets resurser, bidrar till lösningar på globala samhällsutmaningar. Kvinnligt entreprenörskap diskuteras under onsdagen, då vi får höra kända och mindre kända entreprenörer som gjort det många vill och förverkligat sina drömmar. Tidigare år har seminariet varit mycket välbesökt, som ett perfekt tillfälle att bli inspirerad, lära mer och knyta nya kontakter.

I en tävling som Almi Väst anordnar får kvinnliga entreprenörer dessutom chansen att pitcha sina idéer inom två kategorier. Dels allmänna idéer och dels idéer inom besöksnäringen, i samarbete med Turistrådet Västsverige.

Molly, Kalle och Loreen
Preem firar 40-årsjubileet för Preemraff i Lysekil med att bjuda på inte mindre än tre gratiskonserter med populära artister på scenen i Havsbadsparken. Först ut är på onsdagskvällen Molly Sandén, som medverkat i såväl Diggilooturnén som Så ska det låta och Melodifestivalen. Molly följs på torsdagskvällen av Kalle Moraeus, som inte bara haft ett eget TV-program i flera år, utan också vunnit både SM i luftgitarr och Körslaget. Fredagskvällen förgylls slutligen av Eurovisionsschlager-vinnaren Loreen, som gissningsvis kommer att göra publiken vid Havsbadsparkens scen helt euforisk. Även dessa konsertkvällar fortsätter festligheterna till framåt nattkröken inne på Havsbadets Sailor’s Night Club.

Prova-på-segling
Har du alltid drömt om att segla själv, men inte riktigt gjort slag i saken? Ta då chansen och kom till Lysekils Segelsällskap Gullmars jollebrygga, där klubbens egna kunniga instruktörer hjälper dig tillrätta. Här finns lämpliga provseglingsbåtar för både stora och små; enda kravet är att du ska kunna simma. Välj bland flermansbåtarna C55 och CB66, en traditionell Optimistjolle eller kanske fartiga tvåmansjollen RS Feva. Eller så passar du bara på att hänga med kompisarna i den mysiga soffhörnan med saccosäckar.

Allt möjligt annat
Bland sponsortälten i Havsbadsparken tar huvudsponsorn Preem täten med roliga tävlingar och andra aktiviteter i sitt tält. Passa också på att fynda snygga kläder eller skor från Musto och Sebago, eller följ med barnen till populära Havets Hus. Där finns en fin lekplats för de små och andra aktiviteter.
Några av de mest spännande västsvenska utomhusupplevelserna samlas på Outdoor Arena. Stor eller liten? Barn eller vuxen? Det spelar ingen roll. På Outdoor Arena provar du på alltifrån klättring och kajakpaddling till dykning och fiske. På torsdagen kommer en lotsbåt på 16,5 meters längd in och lägger sig vid tävlingsbryggan mellan klockan 11 och 15. Försvarsmakten visar vedettbåten HMS Jägaren och erbjuder alla att gå ombord onsdag, torsdag och fredag klockan 15 till 18 och lördag 13 till 16. Dessutom visas dagligen klockan 14 till 15 på land en robot som används vid röjning av ammunition.

Prisutdelningen avslutar
Lördagen den 8 augusti direkt efter seglingarna avslutas hela evenemanget med prisutdelning för Lysekil Women’s Match på scenen i Havsbadsparken, innan det är dags för Partypatrullen att dra igång inne på Havsbadet.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Australiensiska Riviera har valt Volvo Penta för att utveckla motordelen i sin senaste modell, Riviera 57 Enclosed Flybridge. Båten har Volvo Penta teknologi fullt ut med total integration av motorfunktioner. Båten får premiär på Sydney International Boat Show, som hålls 30 juli till och med 3 augusti.

Företagen har haft ett nära samarbete med över 35 år, trots att Riviera bygger sina båtar på andra sidan jorden. Volvo Penta är dock väl representerat på plats med eget kontor i Brisbane, där Riviera finns.

Riviera 57 Enclosed Flybridge kan förses med inte mindre än tre alternativa framdrivningslösningar. Vid Sydney International Boat Show, som startar den här helgen, är Riviera 57 mässans enda modell med flybridge under 60 fot som erbjuder valfritt axeldrift eller pod (Volvo Penta IPS).

De tre framdrivningsalternativen för den nya Riviera 57 är Volvo Penta IPS2-950, Volvo Penta IPS3-1200 or eller en konventionell axeldrift med D13-motorer. Som standard säljs båten med dubbla Volvo Penta IPS2-950 och D11 dieselmotorer, vilket ger både goda toppfartsegenskaper, lång räckvidd och bra marschfart.

Kunderna kan även välja att uppgradera till den nya generationen av Volvo Penta IPS3-1200 system med kraftfulla D13-motorer eller traditionella Volvo Penta D13 med axeldrift.

Anledningen till att Riviera erbjuder sin kunder tre olika framdrivningssystem är flera.

– För det första väljer vi Volvo Penta för att de tar hand om kunderna över hela världen. Men vi vill också visa att även om axeldrift fungerar väl så är Volvo Penta IPS framtiden. Skillnaden mellan att köra med axlar eller pod drives är enorm, säger Gavin Rooney, Volvo Pentas produktspecialist på plats.

Med Volvo Penta IPS får Riviera 57 även fördelarna från den elektroniska kontrollenheten EVC, inklusive joystickhantering, autopilot, dynamic positioning system (DPS) och farthållare. Systemet omfattar även Interceptor System (IS), som trimmar båten rätt.

Båten är även utrustad med Volvo Penta Glass Cockpit, som gör att all viktig informationen presenteras på snygga och lättlästa skärmar. Med full EVC integration kontrolleras DPS, interceptorerna och båtens autopilot via skärmarna. Glass Cockpit har även integrerats med CZone teknologi för att kontrollera belysning, pumpar, batterier och underhållningssystem på Riviera 57.

Slutstriden hårdnar i RC44 Marstrand Cup. När bara lördagens tre delseglingar återstår, kan alla de sex lagen i toppen fortfarande ta hem totalen i denna tredje av fem deltävlingar i RC44 Championship Tour.

Dit hör både Torbjörn Törnqvists Artemis Racing, som ligger femma, och brittiska Team Aqua med svenske Richard Göransson vid rodret på sjätteplatsen. I fredagens sista delsegling slog den sistnämnde till med en seger, och blev därmed den sjätte rorsmannen i regattan att lyckas med den bedriften:

– Det känns riktigt skönt att äntligen få uppleva hur det är att vinna i RC44, skrattar KSSS-skepparen, som denna vecka seglar för första gången någonsin på Marstrandsfjorden och sin blott andra regatta i den tuffa RC44-klassen.

Det var dock med andan i halsen som Richard Göransson och hans Team Aqua kunde ta sin efterlängtade första delseger i RC44 Marstrand Cup. På dagens sista undanvind mot mål höll det brittiska laget en knapp ledning, med hela fältet jagande ikapp bakifrån:

– Vinden fyllde på bakifrån för båtarna där, samtidigt som den började dö ut framme hos oss. Det var en befrielse att kunna hålla ifrån ända in i mål, tycker Göransson, som annars styr entypsklasserna Melges 20 och Melges 32 framgångsrikt.

– Jag föredrar entypssegling med exakt likadana båtar framför olika typer av handicapsystem. I entyp är det mer upp till besättningens skicklighet och man kan varken skylla ifrån sig eller utnyttja systemet, menar han, och tillägger att RC44 är en entypsklass som han verkligen uppskattar.

Ryska Nika med Vladimir Prosikhin bakom rattarna har med sina tre delsegrar hittills, den senaste direkt på fredagsförmiddagen, vunnit flest delseglingar i RC44 Marstrand Cup. Ändå är det landsmannen Vladimir Liubomirov i Bronenosec som leder regattan sammanlagt på 28 poäng. Det är Liubomirovs jämnhet i toppen, förmågan att undvika riktiga bottennapp, som betalar sig. Hittills har han en sjätteplats som sämst, och hela sju av de nio delseglingarna på podiet. Ryssen är också titelförsvarare på Marstrand, efter guldet när tävlingen i fjol hade VM-status:

– Jag trivs här på Marstrandsfjorden. Här bjuds utmanande förhållanden som sätter oss seglare på prov, och det gillar jag, bullrar han och drar i sitt stora svarta skägg.

Nico Poons Charisma från Monaco kunde med fredagens serie 4, 1 och 7 kapa åt sig tredjeplatsen i sammandraget från Torbjörn Törnqvist, som slutade trea, femma och sist i dagens seglingar. När John Bassadone i brittiska Peninsula Petroleum Sailing Team också kunde ta sig in emellan, rasade Artemis Racings ägare till femteplatsen. Även Artemis Racings ungdomsbåt slutade olyckligtvis sist i en delsegling, den andra för dagen, och ligger nu utan chans till totalsegern på sjunde plats.

Fleetracingen i RC44 Marstrand Cup avslutas med de sista tre delseglingarna i morgon lördag.

Ställning i fleetracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, poäng), efter två dagar av fyra:
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 28
2. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 32
3. Charisma, MON, Nico Poons, 36
4. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 37
5. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 40
6. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 52
7. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 60
8. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 64
9. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 72
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 76

Bilden:
Brittiska Team Aqua, med Richard Göransson från KSSS vid rodret, prickade i torsdagens sista delsegling in sin första seger i RC44 Marstrand Cup. Foto: Pedro Martinez/RC44 Class.

Chipolo är en liten (som en femkrona), färgrik Bluetooth-aktiverad spårbricka som du enkelt fäster på dina värdesaker. Med Chipolo app kan du enkelt spåra förlorade prylar på några sekunder genom att klicka på Chipolo appen, datorn, eller via Chipolo Network GPS.

Sök efter dina bilnycklar via appen och inom ett avstånd på 60 meter får du en stark signal från spårbrickan – 90 dB. Finns nycklarna längre bort, visas de på en karta.

Om man skakar på sin Chipolo ger telefonen sig tillkänna med en ringsignal. Chipolo appen är gratis och tillgänglig för, IOS, Apple Watch, Android, och Windows Phone.

Chipolo finns i nio färger: Rosa, Röd, Orange, Gul, Grön, Blå, Lila, Svart och Vit och har ett batteri som räcker minst ett halvår. Pris 249 kr.

Info: www.kala.se

Trygghet till sjöss stod i centrum när Gullholmen tidigare i veckan arrangerade Sjöräddningens dag för tredje året i rad. Närmare 400 besökare infann sig och möttes av både livsviktig information och efterlängtat solsken.

Uppslutningen från sjöräddningsaktörerna var mangrann och alla gav de prov på sina olika förmågor och på den samverkan som har kommit att kallas ”den svenska modellen”. Denna samverkan syftar till att skapa maximal sjösäkerhet så att nödställda till sjöss ska kunna få hjälp inom 60 minuter.

Både stora och små besökare flockades kring sjöräddningsaktörernas olika demonstrationer, prövade själva allt från helikopterhjälmar till brandsprutor och klev ombord på såväl helikopter som fartyg. Försvarsmakten deltog för första gången och besättningen på HMS Jägaren konstaterade att de aldrig hade kunnat förvänta sig det publiktryck som de möttes av på Gullholmen.

Besökarna på Sjöräddningens dag fick en rad tips på hur de själva kan bidra till säkerheten till sjöss genom att, i alla väder, bära en bra (och korrekt knäppt!) flytväst och genom att, vid nödläge, larma sjöräddningen så tidigt som möjligt och vid behov göra en egen våtdräkt av regnkläder och ligga still i vattnet i väntan på hjälp.

– Karlar över 50 år har extra stor nytta av att lyssna på de här råden. De tror ofta att de har samma ork och simförmåga som när de var 18 år. Men orken är inte densamma och dessutom gör simmandet att nedkylningen går mycket snabbare, konstaterade presentatören vid Sjöräddningsdagens dag, Gunnar Arwidsson.

Text: Ann Bernes

Bildtexter:
Sjöfartsverkets helikopter fick många besökare när den deltog i Sjöräddningens dag på Gullholmen. Både barn och vuxna ville titta in, pröva hur det kändes att sitta bakom spakarna och ställa frågor om sjöräddningsarbetet. Foto: Erik Bernes.

Besökarna på Sjöräddningens dag på Gullholmen följde med stort intresse de demonstrationer som genomfördes. Här får de se prov på hur olika flytvästar fungerar och hur de bär sig åt när de är knäppta respektive oknäppta. Foto: Hans Pettersson.

Engelska båttillverkaren MasterCraft har tagit fram denna fräcka superyacht tender. Båten är utrustad med en Yanmar inombords dieselmotor till skillnad från många andra liknande båtar som traditionellt har bensinmotorer.

MasterCrafts serie med sportbåtar på 6,10 till 7,75 m finns nu också tillgängliga med Yanmars dieselmotorer. Båtarna kan även utrustas med en rad andra skräddarsydda tillbehör.

– Efter att ha jobbat med många ägare av superyachts, kaptener och andra i yachtindustrin under många år har vi insett fördelarna med en dieseldriven tenderbåt. Det innebär inte bara ökad säkerhet utan gör även att båten kan tankas ombord, där det finns redan finns diesel, säger Michael Hardicker, vd för MasterCraft Boats UK.

Företaget valde Yanmar som motorpartner för att deras V8-diesel som är godkänd enligt EPA Tier 3 (8LV) är extremt mjuk i gången, kompakt och tyst. Den har ett bredare effektområde (320–370 hk) med justerbart tomgångsvarvtal från 550 rpm och uppåt. Toppeffekten nås vid 3 800 rpm.

MasterCrafts ingenjörer har jobbat i flera månader för att installera motorn enligt kundens önskemål, utan kompromisser. Den har även testats ordentligt i både Medelhavet och Mellanöstern.

Båten premiärvisas vid Monaco Yacht Show i september.

MasterCraft introducerade sin serie båtar för saltvattenbruk för drygt tio år sedan. Deras djupa V-formade skrov ger en mjuk gång i sjön. Den största modellen är X55 med 7,75 m längd. Den är bland annat utrustad med wet bar och bogpropeller.

MasterCraft Boat Company etablerades i USA 1968. Det är idag en ledande båttillverkare. Företaget har varit verksamt i England sedan 1978.

Yanmars dieselmotor 8LV-320Z / 370Z har högt vridmoment i kombination med låg vikt. Den ger 320 hk vid 3 800 rpm respektive 370 hk vid 3 800 rpm. Motorvolymen är 4,46 liter.

Info: www.mastercraft-superyachts.com

Under måndagen genomförde Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon sitt hittills största räddningsarbete i Medelhavet. Under tisdagen förs 665 räddade migranter till hamn i Italien.

Begäran från ICC Rom att bistå i en sjöräddning cirka 55 Nm nordväst om Tripoli kom under måndagen till KBV 001 Poseidon som då patrullerade vattnen söder om Malta. När fartyget vid lunchtid anlände fann besättningen en 15-20 meters öppen träbåt väldigt tungt lastad med 353 personer. Enligt uppgift hade de varit på sjön omkring nio timmar i den över 30-gradiga värmen.

Många i migrantbåten var barn och kvinnor, varav två gravida kvinnor i åttonde månaden. De flesta var vid god vigör och behövde ingen läkarvård trots omständigheterna. Händelsen är den 12 SAR-räddningen som KBV 001 Poseidon deltagit i hittills under Frontex operation Triton.

I samband med återraporteringen till ICC fick KBV 001 en fråga om att möta upp en båt från Läkare utan gränser och ta hand om ytterligare 312 migranter som de hade räddat under dagen. KBV 001 mötte upp fartyget under måndagsnatten. Under tisdagen är KBV 001 Poseidon på väg till hamn i Italien med de sammanlagt 665 räddade migranterna och beräknas vara fram under onsdagen.

Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har hittills deltagit i 12 sjöräddningar och fört 3 539 personer i säkerhet till Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.

Bilden:
Operation Triton i Medelhavet Foto: Kustbevakningen.

Svenske Richard Göransson styrde brittiska Team Aquas båt till sex segrar och bara en förlust vid tisdagens matchracing i RC44 Marstrand Cup. Därmed kliver laget upp till tredje plats på rankingen.

Seglingarna i RC44 Marstrand Cup, den tredje deltävlingen av fem på RC44 Championship Tour, inleddes under tisdagen med matchracing. Svenske Richard Göransson styrde brittiska Team Aquas båt till sex segrar och bara en förlust, ett resultat som tog laget upp till tredje plats på rankingen. Andraplatsen bakom ryska Bronenosec hålls fortfarande av Artemis Racings Torbjörn Törnqvist, som kunde summera tisdagens resultat till 5 – 2:
– Vi tappade de två första matcherna men vann resten. Tanken är förstås att vi ska fortsätta vinna under veckan, och vi ser fram emot härliga seglingsdagar här på Marstrand, säger han.

Den första tävlingsdagen i årets upplaga av RC44 Marstrand Cup ägnades som brukligt åt matchracing, där de tio båtarna möts en mot en i spännande enviger som sätter besättningarna på hårda prov. Rutinerade tävlingsledaren Peter Reggio lyckades få till inte mindre än 35 utslagsgivande och händelserika matcher, flertalet med all den dramatik och de täta situationer som är så typiska för matchracing. Desto ovanligare i sammanhanget var den moderata nordostliga vinden, regnskurarna och det förhållandevis platta vatten som Marstrandsfjorden erbjöd. Det är ju annars frisk västlig sjöbris, strålande sol från klarblå himmel och grov sjö som är mer välkända Marstrandsförhållanden:
– Om det regnar eller är soligt spelar inte så stor roll. Trots att båtarna är så pass överriggade klarar de hårda vindar fint. Däremot kan alltför stora vågor ställa till problem, förklarar Torbjörn Törnqvist.

Tack vare fem segrar och bara två förluster under dagen behåller Törnqvist och hans Artemis Racing från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm andraplatsen i den rullande matchracingtabellen med sina 12 poäng. Ryska Bronenosec med Vladimir Liubomirov vid rodret leder fortfarande på 14 poäng, medan brittiska Team Aqua på 11 poäng klättrat till tredjeplatsen. Aquas taktiker Cameron Appleton öste lovord över svenske rorsmannen Richard Göransson från Stockholm, som vikarierar för ordinarie Chris Bake:
– Vi förlorade bara en match idag, men ingen av vinsterna kom vidare enkelt. Richards insatser vid rodret var en nyckel till dagens framgångar. Vi drev på honom lite extra, och han överträffade förväntningarna, berömmer nyzeeländaren.
– Det var min andra regattadag någonsin i matchracing, så jag får verkligen vara nöjd. Att segla med det bästa laget hjälper förstås till, liksom att vi tränat hårt hela helgen före tävlingen, kommenterar Göransson.

Artemis Racings ungdomsbåt kunde med Gustaf Lidvall vid rodret inte räkna ner någon lysande score, utan vann bara en enda match. OS-guldmedaljören i Starbåt från Weymouth 2012, Fredrik Lööf, som trimmar storseglet ombord, tyckte dock att dagen varit bättre än resultatet visade:
– Absolut. Vi seglade på bra och hade god fart och bra känsla i båten, det känns positivt inför resten av veckan. Våra brister idag var starter och acceleration, men med några mindre justeringar ska vi få ordning på det också, hoppas han.

RC44 Marstrand Cup fortsätter onsdag till lördag med fleetracing, då alla de tio deltagande båtarna startar och seglar samtidigt runt samma bana. Det innebär tight och spännande kappsegling där varje millimeter räknas.

Resultat i matchracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, vinster – förluster):
1. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 6 – 1.
2. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 6 – 1.
3. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 5 – 2.
4. Charisma, MON, Nico Poons, 5 – 2.
5. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 4 – 3.
6. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 3 – 4.
7. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 2 – 5.
8. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 2 – 5.
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 1 – 6.
10. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 1 – 6.

Ställning i matchracing i RC44 Championship Tour efter tre av fem deltävlingar (lag, nationalitet, rorsman, poäng):
1. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 14.
2. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 12.
3. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 11.
4. Charisma, MON, Nico Poons, 10.
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 10.
6. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 8.
7. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 7.
8. Team Cereef, SLO, Igor Lah, 5.
9. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 5.
10. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 5.
11. Aleph Racing, FRA, Hugues Lepic, 3.
12. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, -1.

Tack vare Örebro kommun får de som använder segelbåtar eller andra båtar med låg förbrukning av diesel möjligheten att prova EcoPar. Bränslet kan köpas vid Tekniska förvaltningens kontor på Aspholmen dagtid mån-fred (öppettider 700 -16.00 frukost 9.00-9.30, lunch 13.00-13.30).

Intill pumparna finns en byggnad med skylten FÖRRÅDET. Gå in där och lägg upp er som kund sedan kan ni köpa önskad volym i egen dunk. Betalning sker mot faktura.

EcoPar® binder ingen fukt. EcoPar® får betydligt lägre fukthalt än marin dieselolja. Därför minimeras risken för tillväxt av mikrober i tankarna. EcoPar® är svavelfritt och ger därför inga utsläpp alls av SO2 och SO3. EcoPar® är giftfri. Detta innebär en speciell fördel när man använder EcoPar® i marint bruk, då EcoPar®, vid ev läckage eller spill, inte förgiftar vattenlevande organismer såsom fisk, rom, yngel,musslor, kräftdjur, alger mm. EcoPar® är dessutom biologiskt nedbrytbar i naturen. Mängden sot minskar och totala giftigheten på avgaserna minskar kraftigt. Nettoutsläppen av koldioxid går ner med ca 40%. Användare som tidigare fått hälsobesvär av dieselavgaser upplever att dessa besvär minskar kraftigt eller försvinner helt med EcoPar®. EcoPar® klarar den marina standarden 150 DMA. Mer info på EcoPar;s hemsida.

Försäljningen sker på prov eller tills en privat aktör tar vid.

Nyligen meddelade Hurtigruten att de för första gången på nästan tio år har köpt ett nytt fartyg. I samband med detta anordnar kryssningsjätten en namntävling. Är du kreativ nog att kunna bidra med det vinnande förslaget?

Det nya tillskottet i Hurtigrutens flotta ersätter MS Midnatsols rutt längs den norska kusten när hon från hösten 2016 seglar mot nya polaräventyr kring Antarktis, på det södra halvklotet.

Fartyget uppnår redan Hurtigrutens höga miljökrav, men ytterligare justeringar är planerade för att kunna minska bränsleförbrukningen och utsläppen än mer. Det riktigt unika med det nya fartyget är dess optimala manövreringsegenskaper som gör det möjligt att komma otroligt nära naturen. På det sättet kan resenärerna verkligen uppleva naturen och djurlivet på ett nytt sätt.

– Vi finns till för att erbjuda våra gäster unika naturbaserade upplevelser till sjöss. Därför känns det naturligt för oss att låta just gästerna bestämma det nya fartygets namn, och därmed även vara med och skriva nästa kapitel i norsk sjöfartshistoria. Norge och Hurtigruten är idag världsledande inom upplevelser och äventyr kring den norska kusten och i polarvattnen. Med det nya fartyget förstärker vi den positionen ytterligare. Det är något vi vill att folk ska få vara delaktiga i, säger koncernchef Daniel Skjeldam.

Tävlingen:
Skeppet har fått det tillfälliga namnet MS Norway Explorer, men ska från och med hösten få ett nytt norskt namn.

Namnet måste börja med MS (motorfartyg) samt innehålla ett norskt ord eller ett ord av norskt ursprung. Förslag som inte är norska ska kunna översättas väl.

Idag är alla Hurtigrutens fartyg uppkallade efter naturfenomen – såsom MS Nordlys, MS Midnatsol och MS Polarys – eller efter platser Hurtigruten seglar till; exempelvis MS Trollfjord och MS Nordkap. Historiska personer som Kung Harald och Hurtigrutens grundare Richard With har också legat som grund till några av rederiets fartygsnamn. Det vinnande förslaget ska på ett naturligt sätt samspela med dessa namn.

De inskickade namnen bedöms av en intern jury, som kommer samråda med både externa experter och Hurtigrutens gäster innan ett slutgiltigt beslut fattas. Förslag postas på Hurtigrutens Facebook-sida https://www.facebook.com/Hurtigruten.

Tävlingen pågår fram till 10 augusti. Vinnaren kommer tillsammans med valfri vän få följa med på en speciell och upplevelsespäckad kryssning som kaptenens hedersgäst.

Info: www.hurtigruten.com

När årets upplaga av Lysekil Women’s Match drar igång på tisdag i nästa vecka, samlas 72 av världens främsta seglingstjejer inom matchracing för att göra upp om 300 000 kronor i prispengar.

Dessutom står värdefulla poäng i Women’s International Match Racing Series (WIM Series) på spel. Att sju av de åtta första skepparna på världsrankingen kommer till Lysekil, garanterar de många åskådarna på Släggös naturliga läktare intensiva och spännande matcher på nära håll:
– Vi är både stolta och glada över gensvaret från världseliten. Det är ett helt fantastiskt startfält vi får se, säger Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.

Startfält i Lysekil Women’s Match 2015 (namn, nationalitet, världsranking 22 juli):

Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN, 1
Med fyra raka segrar i Lysekil är titelförsvarande 32-åriga Camilla och hennes besättning evenemangets okrönta drottningar. Sedan 2003 har denna ständigt leende danska enbart seglat matchracing och ständigt hållit sig i toppen av världsrankingen, men hon började sin seglingskarriär i olika jolleklasser. Camillas specialitet är de stora DS-båtarna som seglas både i Lysekil och vid hennes eget träningscenter på hemmaklubben KDY i Skovshoved. Camilla är arkitekt och nybliven mamma.

Anna Östling (f d Kjellberg), SWE, 2
Hon började segla matchracing på fördäck, men i förre America’s Cup-utmanaren Magnus Holmbergs Sailing Factory tog nu 31-åriga Anna Östling steget till rodret. Efter VM-brons i Lysekil 2009 och OS-premiär 2012 slutade hon 2013 på silverplats i nystartade Women’s International Match Racing Series (WIM Series). I fjol blev Anna mamma för första gången, och några veckor senare slog hon till med ett VM-guld i matchracing, men i WIM Series 2014 blev det ännu ett silver.

Anne-Claire Le Berre, FRA, 3
33-åriga Anne-Claire Le Berre från Brest på den franska Atlantkusten blev 2013 fransk mästarinna på sina hemmavatten, och följde upp det med en mästerskapsseger även 2014. De två senaste åren har hon slutat på sjätte plats i Lysekil Women’s Match. Hon har seglat matchracing sedan 2005, rankats trea i världen som bäst, och gjort en OS-satsning i Yngling. Anne-Claire Le Berre har vunnit många grade 1-evenemang de senaste åren, och arbetar numera som båtdesigner hos välkända FinotConq.

Stephanie Roble, USA, 4
26-åriga Stephanie Roble inledde sin karriär som framgångsrik jolleseglare i Lake Beulah Yacht Club, men efter att ha provat på matchracing är det numera bara den typen av kappsegling som gäller. Tillsammans med Maggie Shea var Stephanie 2012 först någonsin att vinna både damernas och de öppna amerikanska mästerskapen i matchracing. I fjol vann hon VM i Etchells och de amerikanska dammästerskapen i matchracing, samt tog brons i matchracing-VM för damer. Även i år blev det VM-brons.

Pauline Courtois, FRA, 6
26-åriga idrottsläraren Pauline Courtois från franska Brest började segla som sjuåring och tävlade från nio års ålder. Sedan 2011 har hon seglat matchracing på olika positioner, och tog som taktiker för Julie Bossard andraplatsen när WIM Series 2013 kom till Saint-Quay-Portrieux. Samma år blev det en bronsmedalj i de franska dammästerskapen i matchracing. I fjol debuterade Pauline som rorsman på WIM Series, och kommer i år till Lysekil för första gången. Förra OS-båten Elliot är hennes favorit.

Caroline Sylvan, SWE, 7
Precis som ”alla andra” svenska seglare inledde 26-åriga Caroline Sylvan sin seglingskarriär i Optimist och E-jolle, och seglade såväl SM och EM som VM. Hon är dubbel svensk mästare i Laser Radial och när hon 2010 började med matchracing så vann hon ungdoms-SM direkt. 2012 följde Sylvan upp med ett EM-brons i matchracing och blev femma i Lysekil. I fjol slutade hon fyra både på matchracing-VM och i Lysekil. Caroline Sylvan arbetar med funktionshindrades segling i hemmaklubben GKSS.

Klaartje Zuiderbaan, NED, 8
42-åriga Klaartje Zuiderbaan är utbildad ingenjör och en av världens mest erfarna kvinnliga matchracingseglare. Hon blev Europamästare 2000, rankades tvåa i världen 2006 och tog två år därefter sin senaste seger, när hon vann Grade 1-tävlingen i Trentino, Italien. Efter att ha coachat den holländska Sonarbåten till guld i Paralympics i Weymouth 2012, kom Zuiderbaan tillbaka till matchracingen och slutade i fjol på sjunde plats i WIM Series. 2001-02 seglade hon Volvo Ocean Race på Amer Sports Too.

Annabel Vose, GBR, 13
20-åriga Annabel Vose är en erfaren jolleseglare med VM- och EM-titlar i 420 i bagaget, som studerar till ingenjör vid universitetet i hemstaden Southampton. I fjol vann hon både universitets-VM och de brittiska ungdomsmästerskapen i matchracing, och slutade på en tiondeplats i WIM Series. När Annabel nu kommer till Lysekil för första gången får äldre och mer rutinerade skeppare se upp, för hon har också kappseglat framgångsrikt i kölbåt. Både 2011 och 2013 blev Annabel Vose Quarter Ton Cup Champion.

Sanna Häger, SWE, 18
27-åriga Sanna Häger från Västerås är en nykomling på matchracingscenen, men med stor erfarenhet från olika jolleklasser. Som seglingsfostrad på Mälaren är hon något av en expert på de skiftande och byiga vindförhållanden som också ofta uppträder vid matchracing. I Stockholm har Sanna nu samlat ett matchracingteam av tjejer från hela landet, med målet att under 2015 slå sig in på världsrankingens topp-tio. Hittills har de dock bara vunnit lokala matchracingtävlingar på hemmavattnen.

Alexa Bezel, SUI, 21
På den västra stranden av den långsmala Zürichsjön och precis där färjan går över till Meilen, har 24-åriga Alexa sin hemmahamn. Hon är en språkbegåvning som fixar att hålla ihop sin fransk- och tyskspråkiga besättning. Deras seglingsbakgrund finns i såväl jollarna 470 och Laser som i kölbåtar och katamaraner. När tjejerna i Team ChicaCER kom till Lysekil 2012 hade de mestadels seglat lokala matchrace, men chockade alla genom att slå många högre rankade seglare för att ta sig till final och en andraplats!

Juliana Senfft, BRA, 26
Som heltidsseglare inom den brasilianska marinen tillbringar 26-åriga Juliana Senfft en hel del tid på vattnet, där hon tränar hårt för att ytterligare förbättra sina gedigna kappseglingskunskaper. Hon har seglat matchracing sedan 2007, men ägnat de senaste åren åt en OS-satsning i 49er FX inför Rio 2016. Hennes HA Sailing Team siktar i år på att försvara sin titel från Nations Cup i danska Middelfart 2013, och ska också segla flera tävlingar i WIM Series. Juliana Senfft är första sydamerikanska att delta i Lysekil.

Johanna Bergqvist, SWE, 111
Team X Matchracing från Göteborgsklubben GKSS leds av 19-åriga skepparen Johanna Bergqvist, som har seglat många internationella mästerskap i olika jolleklasser, men först nyligen inlett sin matchracingkarriär. Besättningen består av unga tjejer mellan 18 och 21 år, med blandad kappseglingserfarenhet från jollar och kölbåtar. I samband med Båtmässan i februari i år överraskades de av Lysekil Women’s Match med ett wildcard till årets tävling, och har sedan dess legat i hårdträning för att nå bästa möjliga resultat.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Carpe Diem Beds of Sweden, Marbodal, Sebago och Svitzer är partners. BMW är officiell bil.

Artemis Racings Torbjörn Törnqvist från Kungliga Svenska Segelsällskapet i Stockholm vann onsdagens första delsegling i RC44 Marstrand Cup. Svenskbåten ligger nu bara en poäng efter ledande ryska Nika, med Vladimir Prosikhin vid rodret, som prickade in segrar i dagens båda följande race.

– Det är alltid kul att vinna ett race, och idag gick det ganska komfortabelt. Vi ledde i stort sett hela vägen, kommenterar Törnqvist lagets första delsegling.
– Torbjörn var en tuff motståndare i början, men sedan fick vi bättre fart på vår båt. I det sista racet seglade vi upp oss från näst sist till seger, och det tycker jag är en prestation, säger Prosikhin.

Onsdagsförmiddagen på Marstrandsfjorden bjöd på både kyla och regn, men hyfsat stabila vindar, när fleetracingen i RC44 Marstrand Cup drog igång. Med det uppsprickande molntäcket och den västliga sjöbrisen senare under dagen följde också grövre sjö, som besättningarna utmanades att bemästra. Tre race genomfördes under dagen, och Artemis Racing följde upp sin inledande seger med en femteplats och en andraplats. Bara Prosikhins Nika lyckades bättre, och toppar nu tabellen med serien 5, 1 och 1:
– Vi hade riktigt bra fart idag, men Nika var ändå ett strå vassare, konstaterar Törnqvist, och passar på att berömma sin brittiska taktiker Iain Percy, som har flera internationella mästerskapsmedaljer och ett par OS-guld på meritlistan.
– Idag gällde det att hitta rätt spår i vindskiftena, och den taktiken satt fint, tycker Törnqvist.

Brittiska Team Aqua, som leder RC44 Championship Tour sammanlagt, inledde onsdagen mindre imponerande med två sistaplaceringar, men kom tillbaka något och tog en tredjeplats i dagens tredje och sista race. Laget ligger nu på sjunde plats och rorsmannen Richard Göransson från KSSS suckar djupt över det resultatet:
– Det var tungt idag. Vi gjorde fina starter men hade stora svårigheter att hålla fart i båten. Ett tag trodde vi att vi seglat in i något skräp som hängde under båten, men tack och lov kom vi igång till slut, analyserar den svenske skepparen, som också tvingades segla med trasig hydraulik till förstaget.
– Därför kunde vi inte justera förstagsspänningen, utan fick binda fast den i ett läge, men jag vet inte hur mycket det egentligen påverkade farten, funderar Göransson vidare.

Artemis Racings ungdomsbåt repade sig något efter tisdagens mindre lyckade insats i matchracing, och ligger nu med placeringarna 7, 4 och 7 på sjätte plats i RC44 Marstrand Cup:
– Det är oerhört små marginaler i det här fältet, konstaterar rorsmannen Gustaf Lidvall, och fortsätter:
– Besättningsarbetet flöt prickfritt idag, men däremot lyckades vi inte riktigt med kryssfarten.

Fleetracingen i RC44 Marstrand Cup fortsätter fram till lördag, då segraren ska koras.

Ställning i fleetracing vid RC44 Marstrand Cup 2015 (lag, nationalitet, rorsman, poäng):
1. Team Nika, RUS, Vladimir Prosikhin, 7
2. Artemis Racing, SWE, Torbjörn Törnqvist, 8
3. Charisma, MON, Nico Poons, 8
4. Bronenosec Sailing Team, RUS, Vladimir Liubomirov, 11
5. Peninsula Petroleum Sailing, GBR, John Bassadone, 16
6. Artemis Racing Youth, SWE, Gustaf Lidvall, 18
7. Team Aqua, GBR, Richard Göransson, 23
8. Katusha, RUS, Alexander Novoselov, 25
9. MAG Racing, POL, Artur Kasner, 25
10. Anywayanyday, RUS, Kirill Podolsky, 25

Bilden:
Torbjörn Törnqvists Artemis Racing vann onsdagens första race och ligger nu tvåa i RC44 Marstrand Cup, efter ryska Nika med Vladimir Prosikhin vid rodret. Foto: Pedro Martinez/RC44 Class.

Sjöräddningssällskapet startar en räddningsstation på försök i Storsjön, Jämtland. – Det lokala engagemanget för att starta en station har varit mycket stort. Vi ser med glädje att många i hela Jämtland är intresserade av att bidra med ideella krafter, säger Andreas Arvidsson, operativ ledare på Sjöräddningssällskapet.

För ett år sedan besökte Sjöräddningssällskapet Östersund och Storsjön under Storsjöyran. Målet var att visa upp verksamheten med två båtar, och samtidigt undersöka möjligheterna för att starta en räddningsstation i Jämtlands län.

Under året som gått sedan dess har en grupp aktivt intresserade frivilliga kring Östersund arbetat hårt för att kunna dra igång verksamhet. Och nu är det dags. Från och med onsdag 29 juli är Räddningsstation Storsjön ett projekt inom Sjöräddningssällskapet.

– Det innebär att vi utbildar frivilliga till att bli sjöräddare och placerar enheter, i det här fallet en båt, i sjön. Den första tiden är en lärotid, fram till dess att projektet kan ackrediteras och bli en sjöräddningsstation fullt ut. Det är en process som tar cirka två år, säger Andreas Arvidsson.

Projekt RS Storsjön blir den tredje sjöräddningsstationen som inte ligger inom svenskt sjöräddningsområde (kusterna samt Vänern, Vättern och Mälaren). Sedan tidigare finns även stationer vid Hjälmaren och i Kronoberg. Sjöräddningssällskapet har också ett samarbete med räddningsvärnet vid Bolmen, samt undersöker möjligheterna till att starta en station i Dalarna.

– Idag sker merparten av alla drunkningsolyckor i insjöar. För att verkligen nå vår vision – noll omkomna i svenska vatten – måste vi agera i allt större utsträckning vid insjöar, säger Andreas Arvidsson.

Bilden:
Rescuerunner räddar person ur vattnet. Foto: SSRS.

Länsstyrelsen beslutade i tisdags att svävare ska få köra i upp till 30 knop till Ekerö och Rindö i samband med tester under september och oktober. Syftet är att förbereda för SL:s snabbgående pendelbåtslinjer.

– Vi ska mäta hur stort vågsvallet blir och dess påverkan på miljön, mäta hur mycket buller båtarna ger och se hur tidtabeller kan utformas. Precis som vi kristdemokrater lovade före valet kan vi genom högre hastigheter få ner restiderna ungefär en halvtimme och underlätta arbetspendlandet till sjöss, säger Christina Blom Andersson (KD), ersättare i landstingets trafiknämnd och ordförande för Kristdemokraterna i Ekerö.

Stockholms läns landsting har beslutat att införa flera nya pendelbåtslinjer efter framgångarna för Sjövägen som Kristdemokraterna tagit initiativ till. Nu har Länsstyrelsen gett dispens för tre sträckor: Riddarholmen-Ekerö, Slussen-östra Rindö samt Mariefred-Ekerö. Enligt beslutet får dessutom svävare användas på sträckorna.

– Det specialutvecklade eldrivna svävarfartyget BB Green kommer att användas vid testerna. Fördelarna är att mindre energi går åt, att svallvågorna blir mindre och att det är mycket miljövänligt. Förhoppningsvis kan de som bor i Ekerö och Rindö få sina nya pendelbåtar på plats nästa år eller 2017, säger Christina Blom Andersson.

Bara några månader efter införandet av den lag som förbjuder tömning i hav och sjöar av fritidsbåtars toatankar är det dags för ännu en nyhet med fokus på att göra det enklare för båtägare att uppfylla lagen. Den nya generationen av Gobius gör att varje båtägare med endast en knapptryckning kan installera sin mätare. Båtägaren behöver inte funderar på vilken typ av tank han har eller vilket material tanken är gjord av.

Gobius är marknadens enda mätare för septiktankar som mäter från utsidan tanken. Det innebär att båtägare som väljer Gobius också väljer enkelhet att installera, trygghet och inte minst en kladdfri bekvämlighet. Gobius mäter med unik metod, ”knacka och lyssna”, ungefär som när man knackar på ett vattenglas och får olika ljud beroende på mängden vätska i glaset.

– Tidigare versioner har krävt vid installation att tankens material och tankväggstjocklek anges, säger skaparen av Gobius, Anders Meiton.

– Detta har av en del kunder upplevts som krångligt och tidsödande. Men nu har vi eliminerat alla manuella inställningar. Allt sker nu helautomatiskt. Nya Gobius gör nu själv detta arbete åt kunden. Denna nya version förbättrar även mätarens prestanda.

Jämfört med konkurrerande mätare, som alla kräver att du borrar hål i tanken, är detta en dramatisk förbättring av Gobius patenterade mätteknik, Gobius Sensor Technology.

Nya Gobius visas för första gången på Öppna Varv i Ellös, 21–23 aug och på Allt på Sjön i Gustavsberg, 28–30 aug.

Info: www.fmmarin.se

När Galeon presenterar ritningarna av sin nya 500, designad av Tony Castro yacht design, är det en annorlunda och spännande båt som visas upp. Båten är utfällbar på flera platser och blir rena flytande plattformen en härlig sommardag.

Nya Galeon 500 står för en rad nyheter för alla båtälskare. Lösningarna med en utfällbar båt har vi tidigare främst sett på större yachter, men nu har Tony Castro alltså lyckats få det att fungera även i en mer normalstor båt.

Galeon 500 finns med valfritt V-drive eller Pod drive motorer. Det sistnämnda ger mest plats över i båten för att kunna utnyttja alla möjligheter till max.

Salongen har två lika nivåer med en dinette föröver, en roterande förarplats som kan vändas för att bli en del av båtens sociala ytor och stora fönsterytor som ger en ordentlig panoramautsikt.

I de aktre utrymmena i salongen finns bland annat ett välutrustat pentry på styrbord sida. På båda sidor i salongens akterkant finns stora skjutbara fönster, som gör att det blir direktutgång från dessa ut till akter- och sidodäcken när båten ”fälls ut” Genom att öppna skjutdörrar och fönster på olika sätt kan båtens utrymmen ökas på ett helt nydanande sätt.

Det finns också olika möjligheter att kombinera inner- och uteutrymmen för den som vill ha stora solytor, mer komfortabla sittytor med mera. Hela idén är att båtägaren och hans eller hennes gäster ska kunna slappna av tillsammans med vänner och njuta av sol, värme och bad när båten ligger för ankar.

Som framgår av bilderna finns det plats för väldigt många gäster tack vare de olika utrymmen som kan skapas med det nya konceptet. Till och med flybridge kan skräddarsys med upp till tre zoners layout med solbäddar föröver, en social yta etc.

Tekniska fakta
Längd: 16 m
Bredd: 4,45 / 6 m
Djupgående: 0,9 m
Info: http://www.galeon.se/

För elfte gången körs i helgen Fri fart på Göta kanal. Ett stort antal klassiska motorbåtar finns på plats för att ta chansen att köra riktigt snabbt på kanalen.

Läs reportaget i Corren för att få bilder och film från denna fartfyllda upplevelse.

Info: http://www.corren.se/nyheter/tusentals-hastkrafter-pa-an-8306146.aspx

På torsdagsmorgonen nådde KBV 001 Poseidon hamnen i Reggio Calabria, på det italienska fastlandet, med 328 migranter som räddats i havet öster om Sicilien.

Efter att ha fått en exakt position från det spanska spaningsflygplan som också ingår i Operation Triton, kunde Kustbevakningens Poseidon påbörja räddningsarbetet tidigt på onsdagen. Vädret var blåsigare med mer dyningar än det varit den senaste tiden, men de nödställda kunde lugnt och metodiskt föras över till Poseidon.

Av de räddade var 64 kvinnor och 38 barn.

– Många av barnen var väldigt små, under ett år gamla. Vi kunde också notera flera fall av diabetes och att flera var uttorkade. Vi har kunnat sätta in åtgärder som gör att de återhämtat sig säger Joakim Håkansson, befälhavare ombord på KBV 001 Poseidon.

– ­­Migranterna uppger att de kommer från bland annat Eritrea, Somalia, Syrien, Sudan, Iran och Egypten, och att de varit till sjöss i sex dagar, säger Joakim Håkansson, befälhavare ombord på KBV 001 Poseidon.

Båten de färdades i tog in vatten, och kunde inte bogseras till hamn.

Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har hittills deltagit i 11 sjöräddningar och fört 2 874 personer i säkerhet i Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.

Foto: Kustbevakningen.