Nyheter

I Henån samarbetar företagen i Yacht Center Orust för att ge dig en riktig båtupplevelse. De välkomnar alla besökare 21–23 augusti fredag och lördag mellan 10–18, söndag 10–16.

Pressmeddelande:

• Här kan du gå på seminarier om långfärdssegling i Nordnorge och Svalbard eller lära dig om aluminium som skrovmaterial.
• Se vackra klassiska båtar i sjön.
• Försäljning av nya och begagnade båttillbehör. Fynda märkessjökläder.
• Diskutera service, båtvård och vinterförvaring med Orust Yacht Service.
• Träffa och få tips av Yacht Centers underleverantörer som kan allt om båt.
• Se spännande aluminiumbåtar för långfärdssegling som, European yacht of the year nominerade, Adventure 55 eller Garcia Exploration 45, som visas för första gången i Skandinavien.
• Se exklusiva båtar från Najad, Grand Soleil, CR/ Regina Yachts och Selene.
• Det är i Henån du kan hitta Bavarias modeller med premiärvisning av motorbåten Sport 300 och se trailerbara segelbåtar från Fabola.
• Här visar XLNT Yachting 15 exklusiva begagnade segelbåtar.
• Marina Bar serverar lunch och fika bland palmerna på kajen.

Båtar som ställs ut i Henån under öppna varv 2015:

Adventure Yachts:
Adventure 55
Bavaria / Fabola
Fabola Diva 24 DC
Fabola Campus 7.4
Bavaria Cruiser 33
Bavaria Cruiser 37
Bavaria Cruiser 37
Grand Soleil 39
Bavaria Cruiser 32 – beg
Bavaria Sport 300 (motorbåt) PREMIÄR
CR/ Regina Yachts
CR 370
Regina 38
Lange Maritime
Allures 39,9
Garcia Exploration 45, PREMIÄR

Najad:
Najad 415
Najad 440 CC
Najad 570
Selene:
Selene 60 (motoryacht) PREMIÄR
XLNT Yachting
Najad 460 -05
Najad 511 – 06
HR 46 o. 36 -1998
Najad 440- -11 o. -06
Baltic 42 -1984
Dehler -04
Najad 380 -05
Najad 373 -00
Najad 361 – 95
Maxi 1060 -09

Info: www.yachtcenterorust.se

Artemis Racing har förstärkt sitt America’s Cup-team med två svenskar. Anders Gustafsson och Kalle Torlén har båda meriter från olympiska spel – men med helt olika bakgrunder och från olika sporter.

Nu får alltså den svenske OS-guldmedaljören från London 2012, Fredrik Lööf, sällskap av två landsmän i Team Artemis Racing.

Anders Gustafsson är visserligen van vid båtar och vatten men han är inte seglare utan har deltagit i fyra OS i kanot. Vid OS i London 2012 nådde han sin främsta plats i ett olympiskt spel då han blev han femma i K1 1000 m. 36-årige Anders är också världsmästare och har fyra VM-medaljer och sex EM-medaljer i kanot.

Det var Anders själv som tyckte att han skulle passa bra som ”grider” ombord på Artemis 45-fots katamaran och därför kontaktade han teamet.

– Jag tänkte att mina kunskaper, arbetsförmåga och motor skulle passa bra för segling, säger Gustafsson.

De moderna America’s Cup-katamaranerna är extremt snabba och fysiskt krävande. Därför har teamet letat efter extremt starka och explosiva elitidrottsmän med rätt attityd och inställning. När de testade Anders Gustafssons fysiska och mentala förmåga blev alla i teamet oerhört imponerade och han är nu en i besättningen.

Kalle Torlén seglade sitt första och hittills enda OS när han deltog i Beijing 2008 och slutade på 18:e plats i 49:er klassen. Kalle, som fyller 30 år i september, har den senaste tiden tränat med Artemis både i San Francisco och på Bermuda. Och han har imponerat så pass mycket på temaledningen att även han numera är en del av besättningen.

Bilder:
På bild nr 2 syns, från vänster; Anders Gustafsson, Kalle Torlén och Fredrik Lööf.

Info: www.ArtemisRacing.com

Stockholm Steam inleder firandet av Sveriges första havsisbrytare, Sankt Erik, som fyller 100 år. Ångfartyg från när och fjärran kommer till Galärvarvet på besök.

Passa på att se och åka med historiska fartyg. Det bjuds på visningar och föredrag och möjligheter att åka på rundturer. Det är fri entré till Sankt Erik, Finngrundet och Sjöhistoriskas båtsamling i Båthall 2.

Museifartygen ligger förtöjda vid piren utanför Vasamuseet. Detaljerat program och tidtabeller finns på www.sjohistoriska.se.

Till Stockholm Steam kommer bland annat:
Blidösund (17/8) Passagerarfartyg, 1911, Eriksbergs varv, Göteborg
Bohuslän Passagerarångfartyg, 1914, Eriksbergs varv, Göteborg
Djurgården 3 Ångfärja 1897, Brodins varv, Gävle
Ejdern (16 – 17/8) Passagerarfartyg, 1880, Göteborgs Mek Verkstad
Gerda Ångslup byggd 1865, Lindholmens varv Göteborg
Mariefred (16/8) Passagerarfartyg 1903, W Lindbergs Varv, Stockholm
Rex Ångbogserare, 1902, Thorskogs Mek Verkstad, Lilla Edet
Sprängaren Tender, 1917, Motala Verkstad
Storskär (15/8) passagerarfartyg, 1902, Lindholmens varv, Göteborg
Trafik Passagerarångfartyg, 1892, Bergsunds Mek Verkstad, Stockholm
Örnen Ångbogserare, 1903, Lundby Mek Verkstad, Göteborg
Ångslupar i gästhamnen: Stimmaren, Silja, Pysen och Ina av Öja.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer. www.sjohistoriska.se

Svenska Seglarförbundet har i samarbete med ett antal seglingsklubbar startat Allsvenskan i segling, som nu fortsätter med sin andra deltävling i Malmö 14–16 augusti. Resan för att utse Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 fortsätter.

Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. När 11 omgångar hade seglats stod värdklubben Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, som segrare och gick därmed upp i ledning i ligatabellen, tätt följd av Stockholms 606-Klubb. I Malmö är ambitionen att köra ytterligare 15 omgångar för att därefter se om toppklubbarna lyckas hålla fast vid sina placeringar eller om andra klubbar avancerar. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Seglingarna kommer att avgöras i Västra Hamnen, nära Scaniaparken. Mer publikvänligt än så kan det knappast bli. Båtarna kommer att segla en bana mycket nära land. Samtidigt går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web och sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Det är inte bara svenska Nimbus Boats som samarbetar med tyska Torqeedo GmbH om eldrift i motorbåtar. Även den välkända österrikiska båtbyggaren Frauscher Bootswerft GmbH testar en ny båtmodell med Torqeedo Deep Blue propulsion system.

Elmotorn stämmer väldigt väl in i Frauschers båtar, som har slanka och eleganta linjer. Båtarna är modernt designad med en stark känsla av retro.

Torqeedo kommer att förse Frauscher med motorer till företagets elektriska båtar med omedelbar verkan. Deep Blue inombordarmotorer ger upp till 65 kW effekt och används till exempel i den helt nya Frauscher 740 Mirage Air som hade premiär i juli i år.

Frauscher, som har haft ett nära samarbete med Torqeedo vad gäller drift och batteriteknologi sedan 2005, blev imponerade av Torqeedos nya drivsystem. Deep Blue konceptet, som har utvecklats av Torqeedo, ger hög säkerhet enligt de standarder som används i bilindustrin. Det är världens enda högspännings marina drivsystem i serieproduktion. Endast högpresterande lithiumbatterier, som har modifierats för marint bruk, används.

Torqeedo ger nio års garanti på batterikapacitten för lithiumbatterierna. Alla komponenter i Deep Blue systemet är vattensäkrade enligt standarden IP67. Högsta standard används även för övervakning av systemet för att inte riskera några kortslutningar.

– Motorsamarbetet med Torqeedo representerar ett logiskt steg för oss för att uppnå prestanda, effektivitet och säkerhet, säger Stefan Frauscher.

– Våra båtar är byggda för premiumsegmentet och därför gör vi inga kompromisser när vi väljer komponenter. Det finns helt enkelt inte något alternativ för oss annat än Torqeedos Deep Blue när det kommer till helt integrerade och säkra elmotorer på sjön, förklarar Stefan Frauscher.

Tack vare högt vridmoment och effekten på upp till 65 kW ger Deep Blue samma effekt som en motsvarande bensin utombordare på 80 hk. Till skillnad från en båt med diesel- eller bensindrift ger en båt med Deep Blue inga emissioner alls och är därför godkänd även för inlandsfarvatten.

Konceptet med Deep Blue för motorbåtar från Frauscher gäller modellerna 650 Alassio, 680 Lido, 740 Mirage, 740 Mirage Air och 750 St. Tropez.

Info: www.frauscherboats.com

”Arktisk feber” är en ny bok som handlar om en segling till Svalbard och norra ishavet. Den är skriven av Tobias Törnebohm ihop med Göran Lundin från förlaget Ord&Visor.

Pressmeddelande:
Boken bjuder med läsaren på en fängslande segling i ljusa nätter upp till Svalbard för möten med en vidunderlig natur och ett unikt djurliv. Men det blir även stunder av frustration och rädsla när utrustning går sönder och naturens krafter tar över.

Titeln syftar på den längtan efter fria isvidder som drev förra sekelskiftets polarfarare i jakten mot Nordpolen – men står även för den klimatförändring som hotar Arktis med smältande isar.

– Så länge jag minns har jag alltid fascinerats av polarfärderna runt förra sekelskiftet. Att på nära håll få chansen att uppleva dessa fantastiska miljöer och även känna på den utsatthet de måste ha upplevt blev till ett slags examensarbete inom ämnet, skriver författaren.

Tobias Törnebohm tar med läsaren på en dramatisk resa till Svalbard och 80:e breddgraden. Färden görs med s/y Bölja, en 37 fots havskryssare i plast.

Tobias Törnebohm är ingenjör och bosatt i Stockholm. Hans stora passion är segling och natur och han har genomfört flera långseglingar med sin s/y Bölja. Seglatsen till Svalbard resulterade i boken Arktisk feber. Boken släpps till marknaden i slutet av augusti.

Info: http://www.ordvisor.se/index.php

Seglarfesten Tjörn Runt by COWI lurar runt hörnet och som vanligt är det en mix mellan olympiamästare och familjeseglare till sjöss den här dagen. En stor del av festligheterna sker traditionsenligt på Stenungsbaden Yacht Club.

Som brukligt väntar såväl uppladdning, prisutdelningsceremonier som regattafest på Stenungsbaden Yacht Club. Lördagen 15 augusti är det dags att göra upp om segern, hedern och prisbordet i denna femtioandra versionen av kappseglingstävlingen Tjörn Runt. I år är ordningen återställd och starten går vid Tjörnbroarna på Askeröfjorden i Stenungsund och målet är i Stigfjorden. De bästa åskådarplatserna i år blir vid Åstol, Kårevik/Rönnäng, Kyrkesund och naturligtvis vid Tjörnbron som är starten.

Stenungsbaden Yacht Club ställer åter igen upp med en båt tillsammans med Kinnarps Interior Väst, Pelle P, Leja Touring och Per Jacobsson Bygg. Rorsman är välmeriterade Johnie Berntsson, och till sin hjälp har han 19 motiverade besättningsmän. Stenungsbaden Yacht Clubs VD, Patric E Österström, är en av dem.

–Jag ser fram emot en spännande tävling och en intensiv och festlig helg tillsammans med många seglingsintresserade, säger Patric E Österström. Samtidigt skickar han en hälsning till alla andra deltagare att teamet är helt inställda på att vara först runt även i år!

Arrangemangen kring seglingarna utgår i vanlig ordning från Stenungsbaden Yacht Club, där man inleder uppladdningen redan på fredagseftermiddagen med after sail och skepparträffar. Tidigare under dagen genomförs dessutom Lilla Tjörn Runt som är en av Nordens största regattor för optimistjollar, och som förra året hade nära 300 anmälda juniorseglare i alla årsklasser. Av de ungdomar som gör upp i Lilla Tjörn Runt får tio stycken åka med Johnie Berntsson och snabba Stenungsbaden Edin Progressiva på en seglats i Hakefjorden. Både fredagen och lördagen ger såväl den mångtusenhövdade publiken som alla deltagarna gott om tillfällen till fest med ett digert underhållningsprogram.

–Tjörn Runt är alltid en av årets stora höjdpunkter och vi ser ut att få vädrets makter på vår sida även i år. Vi ser fram emot en saltstänkt och festlig helg fylld av glada seglingsentusiaster. Lördagens regattafest med prisutdelningsmiddag brukar vara en av sommarens stora höjdpunkter, säger Isabell Dagman, F&B-manager på Stenungsbaden Yacht Club.

En av årets nyheter kring arrangemanget är den nya Racearenan på StSS udde som kommer att ha en mängd aktiviteter riktade mot familjer. Stendahls Bil har byggt en trampbilsbana och ICA Kvantum Stenungsund ett Kvantumland med luftborg, tävlingar och andra aktiviteter. Harrys serverar mat från en foodtruck och titelsponsorn COWI har en lounge med seglarbar på hamnplan vid Stenungsbaden Yacht Club. För att koppla samman Racearenans båda delar kommer det att finnas en shuttle mellan Udden och Baden tillsammans med Blueboat, vilket gör det betydligt lättare att röra sig mellan racearenan StSS udde och Stenungsbaden Yacht Club.

Fredag 14 augusti

08.00 Lilla Tjörn Runt. Tävlingskansliet öppet vid StSS klubbhus för registrering.
10.50 Första start Lilla Tjörn Runt vid StSS klubbhus. Stenungsöbron.
11.00-
18.00 Aktiviteter på StSS udde
17.00 ca Prisutdelning Lilla Tjörn Runt vidStSS klubbhus.
17.00 Skepparträff på Stenungsbaden Yacht Club.
17.00 Cowi-loungen öppnar.
18.00 Spökligan på Stendahls-scenen, hamnplan.
After Sail på Kookaburras terrass.
19.00 Skepparträff på Stenungsbaden Yacht Club.
21.00 Skepparträff på Stenungsbaden Yacht Club.
21:30 DJ underhåller på Kookaburra .
21:30 DJ underhåller på stora scenen på hotellet .
23.30 ca Duojag på stora scenen på hotellet

Entré 100 kr till underhållningen på hotellet. Kookaburra, fri entré. Ålder 23 år.

Lördag 15 augusti

09.00 Första start Tjörn Runt Cowi. start på Askeröfjorden.
11.00-
16.00 Aktiviteter på StSS udde
15.00 ca After Sail med Martin Brishäll på Kookaburras terrass.
15.00 Cowi-loungen öppnar.
18.00 Syd & Ekman på Stendahls-scenen, hamnplan.
21:30 DJ underhåller på Kookaburra
21:30 DJ underhåller på stora scenen på hotellet
22.00 DJ underhåller i The State Room
22.00 Catfight med Denise Lopez och Jennifer Love på stora scenen på hotellet.
22.00 ca Prisutdelning Tjörn Runt by COWI på Stendahls-scenen, hamnplan.
23.00 Efter prisutdelningen blir det stort festfyrverkeri från udden mellan StSS och Hogia.
24.00 ca Duojag i Gripsholm.

Entré 250 kr till underhållningen på hotellet. Kookaburra, fri entré. Ålder 23 år.

Yanmar satsar nu på att modernisera allt fler av sina dieselmotorer för att möta de skärpta miljökraven. På köpet får maskinerna högre vridmoment.

Den första möjligheten att se Yanmars helt nya dieselmotorer på 400–500 hk kommer på båtmässan i Cannes, som hålls 8–13 september. Där visas en förserie av den nya, sexcylindriga 6LY440, som har ett av de bästa vikt-effekt-förhållandena på marknaden. I princip är det Yanmars mekaniska motor 6LY2A som har sålts i tusentals exemplar som har moderniserats med bland annat commonrail.

Nya 6LY440 har en angiven effekt på 440 hk vid 3 300 rpm och är en del av den nya 6LY2-CR familjen med raka sexcylindriga motorer som bygger vidare på Yanmar tradition att producera förstklassiga och kompakta marindieslar. De är, enligt Yanmar, mycket bränsleeffektiva, har låga emissioner samt tyst och lugn gång.

Den nya modellen har ett vikt-effekt-förhållande på 1.7:1 (kW per kg). Detta ger inte bara klart bättre prestanda än föregående 6LY-modeller utan även överträffar även konkurrenterna. Leveranserna av 6LY440-CR motorer tillsammans med samma motor med lägre effektuttag, 6LY400-CR på 400 hk, ska starta i början av nästa år.

Många av detaljerna i den turboladdade 6LY motorn är nya. Den har bland annat ett digitalt styrt common-rail bränsleinsprutningssystem från Denso i stället för de tidigare mekaniska injektorerna. Motorn har även ett nytt system med kraftigare bränsleledningar för att bättre klara av de högre insprutningstrycket för bränslet.

Även cylindertoppen med 24 ventiler är ny, liksom det nydesignade luftintaget och avgasröret för optimal lufthantering och för att uppnå högsta möjliga vridmoment genom hela varvtalsområdet. Hela motorn är dessutom digitalt styrd, vilket gör den idealiska för fly-by-wire.

Förutom den nya, raka sexan har Yanmar även tagit fram flera nya versioner i sin elektroniskt styrda JH-CR serie på 45–110 hk. Även de är försedda med commonrail bränsleinsprutning som möter de senaste miljökraven enligt EPA Tier3 och kommande EU RCD (2017) emissionskrav.

Dessa nya, fyrcylindriga JH-CR motorer har bara funnits på marknaden sedan tidigt 2015. Det är de minsta marindieselarna som erbjuder fördelarna med elektronisk kontroll i stället för mekanisk.

De finns i versioner som sugmotor 4JH57-CR (57 hk), som säljs i kombination med segelbåtsdrevet SD60, och den turboladdade 4JH110 med KMH4A backslag.

Liksom alla nya och elektroniskt styrda Yanmar motorer introducerade sedan 2011 har de här nyheterna alla fördelar från Yanmars Vessel Control System (VCS). Detta plug and play kontrollsystem gör det möjligt att använda Yanmars joysticksystem, som ger fingertoppskontroll vid manövrering och hantering i hamnar.

På båtmässan i Cannes visas även Yanmars storsäljare, V8 commonrail dieselmotorn på 4,46 liter (8LV370Z), som ger 370 hk vid 3 800 rpm. Den visas tillsammans med Yanmars eget drev, ZT370.

WWF, WaterAid och Earthwatch har tillsammans med fotografen Mustafah Abdulaziz under två års tid dokumenterat berättelser och bilder som belyser den globala vattenkrisen. Utställningen Water Stories har världspremiär 11 augusti i Stockholm, och kommer under 2016 att besöka flera världsstäder runt jorden.

Genom bilder och berättelser lyfter utställningen fram lokala hjältar som ägnar sina liv åt att skydda miljö, natur och lokalsamhällen. Allt från den kvinnliga muraren Kalavati vars kall i livet är att bygga toaletter åt de fattiga i Kanpur, Indien; till den tidigare jägaren Zhang som nu skyddar djurlivet runt sjön Hong i Kina. Genom nedslag på olika platser väver bilderna samman hur vattenkrisen hänger ihop med frågor som rör människor, miljö, djurliv, genus, industrialisering och utveckling.

– Vatten är en av vår tids största utmaningar. Över hela jorden ser vi hur denna grundläggande resurs hotas. Syftet med projektet är att använda fotografi som en väg till förståelse. Att använda fotografier är ett effektivt sätt att uppmärksamma hur vi människor påverkar jorden vi lever på, säger fotografen Mustafah Abdulaziz och fortsätter:

– Min förhoppning är att den här utställningen ska påminna oss om att trots alla gränser på jorden måste vi gemensamt ta oss an utmaningen och arbeta för en hållbar samlevnad med vår omgivning. Framtiden hänger på förståelsen att vårt vatten faktiskt är hotat.

Världspremiären av Water Stories i Stockholm var redan innan öppnandet omskriven i internationell media, bland andra i Washington Post och The New Yorker.

Utställningen pågår under tre veckor som en del av Stockholms Kulturfestival 11- 16 augusti och 25-årsjubileet av World Water Week 23 – 28 augusti, organiserad av SIWI.

Vad: Fotoutställningen Water Stories av Mustafah Abdulaziz.
När: 11 – 30 augusti, 09:00 – 22:00 alla dagar.
Var: På piren mitt emot Restaurang Boccone, Strandvägen, Kajplats 18, Stockholm.

Om fotografen Mustafah Abdulaziz
Mustafah Abdulaziz är en amerikansk dokumentärfotograf baserad i Berlin. Tidigare har han blivit publicerad i tidningar som: Der Spiegel, The New Yorker, Telegraph Magazine och The Guardian. Mustafah har också arbetat som The Wall Street Journals första kontrakterade fotograf. Tidigare i år vann han Syngenta photography award, och 2012 utsågs han till en av PDN’s 30 Emerging Photographers to Watch.

Om vattenkrisen
FN har varnat för att jorden år 2030 kommer att stå inför en 40 procentig brist på tillgång till rent vatten. I dag lever 650 miljoner människor utan tillgång till rent dricksvatten, och hela 2,3 miljarder människor saknar möjlighet till grundläggande sanitet och hygien. I takt med att jordens befolkning ökar, och världen blir mer industrialiserad, försämras kvaliteten på vårt vatten vilket hotar människor, djur och natur.

Under måndagen deltog Kustbevakningens fartyg KBV 001 i en räddningsoperation tillsammans med italienska marinen och ett irländskt fartyg.

Under måndagens förmiddag påträffades två träbåtar överfyllda med omkring 800 migranter, varav den ena båten bogserade den andra.

Samtliga migranter fördes inledningsvis över till ett italienskt örlogsfartyg med hjälp av bland andra KBV 001:s ribbåtar och andra deltagande enheter. Därefter togs beslut att 417 migranter skulle flyttas över till Kustbevakningens KBV 001.

Överflyttningen gick bra och några timmar senare var migranterna ombord. Av övriga migranter flyttades 100 till ett irländskt fartyg av KBV 001:s ribbåtar men operationen fick avbrytas efter en stund då vädret blev påtagligt sämre och säkerhetsriskerna för stora för migranterna.

KBV 001 beräknas ankomma Italien under onsdag morgon för att lämna av migranterna i hamn för omvårdnad och registering. Hela operationen har gått bra och migranterna är efter omständigheterna vid gott mod och mår bra.

Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har med denna räddning deltagit i 18 sjöräddningar och fört 4 723 personer i säkerhet till Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.

Foto: Kustbevakningen.

En av Sveriges största aktörer inom båttillbehör öppnar en ny, stor butik i Göteborg. Det är Erlandsons Brygga AB som till våren 2016 öppnar nytt i Sisjöns Industriområde.

Erlandsons Brygga AB har bedrivit detaljhandel av båttillbehör sedan 1992. Företaget presenterar sig självt så här i en pressinformation:

”Affärsidén med en ”stormarknadsprofil” kombinerat med en hög service och kunskapsnivå har visat sig mycket bärkraftig och bolaget har utvecklats till en av de största aktörerna på den svenska båttillbehörsmarknaden.”

Bolaget har för närvarande fyra stormarknader belägna i Solna, Kungens Kurva, Sickla och Västervik, samt E-handel från eget centrallager i Västervik.

Nu öppnar alltså Erlandsons Brygga en ny stormarknad på en av de största handelsplatserna i landet; i Sisjön strax söder om Göteborg.

– För att öka vår kundtillgänglighet på västkusten kommer vi att öppna vår femte stormarknad i Sisjön. Sisjön är Göteborgs största handelsplats och ligger geografiskt rätt för vår första etablering på västkusten, säger Johan Josefsson, vd för Erlandsons Brygga AB.

Lokalen, som är på cirka 1000 m2, är belägen i en handelsfastighet som heter Sisjö Entré. Den nya stormarknaden kommer att invigas i februari 2016.

Svenska Arcona Yachts har världspremiär för sin helt nya Arcona 465 på Allt på Sjön, som anordnas 28–30 augusti i Gustavsberg. Båten blir helt byggd i kolfiber och det svenska företagets nya flaggskepp med över 14 m totallängd.

Arcona Yachts har haft stora framgångar de senaste åren med sina moderna och fräckt designade cruisingbåtar. Den allra senaste – flaggskeppet 465 – blir något utöver det vanliga.

– Vi kommer att visa nya Arcona 465 på båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg. Det blir en riktigt häftig båt helt byggd i kolfiber och med en hel del läcker utrustning, bland annat Yanmars nya comonrail dieselmotor, säger Torgny Jansson som driver Arcona Yachts.

Båten kan även levereras i vakuumlaminerad glasfiber istället för kolfiber.

– Tanken är att en cruiser/racer ska kunna fyllas med all den extra utrustning som långseglaren vill ha i form av watermaker, generator med mera utan att vara nerlastad till bristningsgränsen samt att hon naturligtvis skall kunna hävda sig på kappseglings banan för den som har de böjelserna, säger Torgny Jansson.

Allt på Sjön i Gustavsberg anordnas 28–30 augusti. Mässan lockar årligen över 20 000 besökare.

Info: www.alltpasjon.nu

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 14,09 m
Längd v l: 13,25 m
Bredd: 4,24
Depl.: 9550 kg
Djup: 2,15/2,50/2,8 m
Ballast: 3 800 kg
Segelarea upwind: 135,88 kvm
Segelarea downwind: 262,42 kvm
Vatten: 450 liter
Bränsle: 250 liter
Motor: Yanmar 4 JH 80. 80 hk, 249 kg
Info: www.arconayachts.se

Tidigare i år firade torrdockan i Motala 200 år och nu rustas den upp för att klara framtiden. De gamla portarna, med originalstomme i gjutjärn, har gjort sitt och behöver bytas ut.

De ersätts med nya portar som återanvänts från en sluss i kanalen, förnyats och anpassats för att fylla sin nya funktion. I samband med torrläggningen kommer murarna i inloppet till dockan att fogas.

Arbetet beräknas pågå fram till slutet av september och färdigställas innan indockningen i oktober.

– Förberedelserna för portbytet är redan igång. Nu monteras den sättport som kommer på plats nästa vecka och ska fungera som en vägg mot vattnet. Därefter kan vi torrlägga portarna och lyfta bort dem för att sen montera de ny, säger Anders Donlau, VD på Göta kanalbolag.

– Det här jobbet är en del av det arbete som görs för att bevara kanalen. De portar som lyfts bort har en unik konstruktion och är de sista i sitt slag, därför kommer de att bevaras för att kunna visas upp, avslutar Anders Donlau.

Den 14-17 augusti gör briggen Tre Kronor af Stockholm och Initiativet Hållbara Hav ett besök i Fyrudden på väg hem till Stockholm.

Under besöket erbjuder Tre Kronor af Stockholm seglingar i form av en heldagssegling från Byxelkrok till Fyrudden på fredagen den 14 august kl 08-21 och en heldagssegling i Gryts skärgård söndag den 16 augusti kl 09-16.30.

Lördag den 15 augusti bjuder Tre Kronor på gratis Öppet Skepp med visning av fartyget kl 12-18.

Seglar med ungdomar för Östersjöns miljö

Tre Kronor af Stockholm seglar för Östersjön. Inom Initiativet Hållbara hav samlas forskare, näringsliv, organisationer och myndigheter för att sprida kunskap om miljösituationen i Östersjön. Tre Kronor är här ett viktigt verktyg för att nå ut till privatpersoner och beslutsfattare runt våra kuster. Ombord finns också ungdomar från alla delar av samhället som ges möjlighet att lära känna och uppskatta Östersjön. Vårt mål är att skapa ett engagemang bland kommande generationer som ska ta över förvaltningen av vårt unika innanhav.

Under söndagens segling medverkar Håkan Skånman från Gryts Skärvårdsförening och berättar om den verksamhet som föreningen bedriver för att bevara skärgården. Åsa Näsman från Sjöräddningssällskapet kommer också att vara med för att ge en kort presentation av deras verksamhet som även innefattar skydd av miljön.

Sjöpraktik

Tre Kronor erbjuder även ungdomar som studerar till sjöbefäl möjlighet till sjöpraktik ombord och normalt finns två till fyra elever från någon sjöutbildning med ombord.

Tre Kronor i forskningens tjänst

Under sina resor runt Östersjön har Tre Kronor samlat in vattenprover som analyserats av Umeå universitet med avseende på läkemedelsrester. Proverna har samlats från Örnsköldsvik i norr till Rostock i söder och S:t Petersburg i öst till Helsingborg i väster. I alla prover hittades någon eller några rester av läkemedel, även mitt ute på Östersjön. Halterna är visserligen mycket låga men läkemedel är problematiska eftersom de är utvecklade för att ha en biologisk effekt samtidigt som de är mycket motståndskraftiga mot nedbrytning och därför blir kvar i vattnet under lång tid.

Info: http://www.hallbarahav.nu/forskningsfartyg2

Sveriges största, årliga besöksmässa befäste i år ställningen som störst i landet. – Årets Stora Nolia är en av de bästa på många år. De indikationer vi fått från våra utställare pekar på att många haft bra försäljning oeh att en hel del slagit omsättningsrekord under mässan, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Enligt preliminära siffor lyckades årets Stora Nolia locka det största antalet besökare sedan 2011 och därmed bryta en långsamt nedåtgående trend. Det är en trend som inte bara gällt för Stora Nolia utan också för mässbranschen som helhet.

– Det känns jätteroligt att kunna konstatera att vi kunnat vända utvecklingen och locka fler besökare. Även om det kommer att ta någon vecka innan vi har slutgiltiga siffor och inte kommer att kunna analyserna mässan förrän senare i höst, verkar det som om våra satsningar på barn och familj varit lyckade. Med årets mässa i ryggen kommer vi nu att utveckla mässkonceptet Stora Nolia, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Den totala omsättningen väntas i år bli cirka 400 miljoner direkt kring mässan och 80 miljoner för lokal besöksnäring och handel i Umeåregionen. Många utställare har också indikerat att de haft en bra försäljning och en hel del har också slagit försäljningsrekord.

– Stora Nolia har stor betydelse som mötesplats för att ge företag, inte minst från norra Sverige, en möjlighet att nå nya kunder. Vi har gjort allt för att skapa förutsättningar för utställarna att göra bra affärer och för besökarna att få en så bra upplevelse som möjligt och det tycker jag att vi har lyckats med, sammanfattar Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB.

Nya eTrex Touch 25 och 35 är Garmins nya serie av handburna GPS-enheter med touchskärm, framtagen för aktiva familjer och människor som tycker om att vistas utomhus.

eTrex Touch-serien har ett helt nytt gränssnitt med förbättrad användarvänlighet. Aktivitetsprofilerna är optimerade för att kunna användas till ett flertal olika aktiviteter och med den kapacitiva touchskärmen på 2.6” blir det ännu enklare – bara tryck och gå. Den nya TopoActive-kartan över Europa finns förinstallerad lika väl som 250 000 geocacher och med i förpackningen finns också ett cykelfäste. Nya eTrex Touch-serien är robust och pålitlig med en högkänslig mottagare för både GPS och GLONASS samt en elektronisk kompass för säker navigering under alla förhållanden.

– Det är med stor entusiasm vi lanserar nya eTrex Touch, som kommer att ge glädje och spänning till aktiva familjer och andra människor som tycker om att vistas utomhus, säger Martin Resch, produktchef EMEA.

– Med förprogrammerad karta och nya aktivitetsprofiler är vi glada att nu kunna höja ribban på utbudet i Garmins nya outdoorsortiment.

eTrex Touch-serien är framtagen för människor som på ett enkelt sätt vill ta del av ett flertal olika utomhusaktiviteter med endast en enhet. Nya aktivitetsprofiler har utvecklats för att ge användaren en bättre navigationsupplevelse för varje aktivitet. Oavsett om det handlar om bergspromenader, vandring, cykling eller geocaching kommer det att bli enklare än någonsin att växla mellan aktiviteter med nya eTrex Touch. Detta gör det enkelt att använda en och samma enhet till ett flertal olika användningsområden – så lättförståeligt att även barn utan problem kan använda enheten.

eTrex Touch-serien är klar för användning direkt. Den är förprogrammerad med nya fritidskartan TopoActive över Europa som täcker in 46 länder och har ett internminne på 8GB. Dessutom är alla modeller förprogrammerade med 250 000 geocacher från Geocaching.com så att användaren kan ge sig ut och på elektronisk skattjakt direkt. Användare kan också använda Garmin Connect och Garmin Adventures för att utforska andra aktiviteter och dela sina äventyr med familj och vänner. Det finns en plats för microSD-kort vilket gör det enkelt att komplettera med ytterligare kartor såsom Garmins detaljerade topografiska kartor, Friluftskartan Pro v4, Friluftskartan Prime, vägkartor eller sjökort.

Både eTrex Touch 25 och 35 har en 2.6” kapacitiv touchskärm i färg som du enkelt läser av även i starkt solljus, en batteritid på hela 16 timmar och en robust och ergonomisk design som står emot alla typer av väder och förhållanden1. Den har en högkänslig GPS-mottagare med stöd för GLONASS och HotFix® för snabbt upptäckande av satelliter vilket gör att eTrex Touch-serien snabbt och precist känner av användarens position, även i tät terräng och i raviner. Alla enheter i eTrex Touch-serien har inbyggd 3-axlad kompass, vilket innebär att du får riktningen angiven även då du står still. eTrex 35 har också en barometrisk höjdmätare för mer exakt höjdangivelse, höjdlutning och stigningsinformation likaväl som förändringar i vädret. Detta gör eTrex Touch till en perfekt GPS för människor som är engagerade i alpina aktiviteter såsom bergsvandring eller mountain biking.

eTrex 35 är kompatibel med trådlös ANT +™ -teknologi och kan därmed kopplas ihop med sensorer såsom pulsmätare, tempe™ temperatursensor, Chirp™ geocaching beacon eller fart- och kadenssensor för cykling. eTrex 35 kan via Bluetooth kopplas ihop med kompatibla smartphones 2 för att ta emot smartaviseringar och hålla dig uppkopplad under ditt äventyr, samtidigt som din smartphone ligger nerpackad och är väl skyddad. Dessutom är dessa enheter kompatibla med mobilappen Garmin Connect™ så att du kan föra över data och ta del av funktioner som LiveTrack. LiveTrack-funktionen innebär att användaren kan låta vänner och familj följa deras aktivitet i realtid. Ett enkelt sätt att få känna trygghet, speciellt om användaren är ensam. eTrex 35 kan också användas som trådlös fjärrkontroll för Garmins actionkamera VIRB®.

eTrex Touch 25 kommer att ha ett rek. ca pris på 2 499 kr och eTrex Touch 35 kommer att ha ett rek. Ca pris på 2 999 kr. Produkterna kommer att finnas tillgängliga i augusti 2015.

1 IPX7 vattenklassning. För mer information se http://www.garmin.com/sv-SE/legal/waterrating

2Exampel på kompatibla telefoner: iPhone® 4S och senare, Android™ 4.3, Galaxy S3 eller senare, Galaxy Note 3 eller HTC One, Bluetooth Smart krävs. För en komplett lista över kompatibla smartphones, se Garmin.com/BLE

Det blir allt vanligare med dieseldrift även till tenderbåtar på riktigt lyxiga yachter. Eddie Jordan är det senaste exemplet. Han har valt en Williams Jet Tender med en Yanmar diesel.

Anledningen till att allt fler tenders får dieseldrift är att större båtar och fartyg efter en olycka i US Marine för några år sedan enligt internationella regler ska ha ett enda bränsle ombord. Eftersom huvudmaskinerna oftast går på diesel blir det dominerande ombord. På köpet för båtägare längre räckvidd och brandsäkrare motorer.

Ombord på Formel 1-kändisen Eddie Jordans Sunseeker 155 Yacht – ”Blush” – finns en Williams Jet Tender 625. Yachten är mycket välkänd inte minst på chartermarknaden, där den för något år sedan i stor konkurrens var den mest uthyrda yachten i hela Medelhavet.

Williams har arbetat i nära samarbete med Sunseeker för att anpassa Jordans Dieseljet 625. Motorn är en Yanmar diesel, men hur stark motorn är framgår inte av den information vi har fått. Willieans Tender 625 finns med antingen en 180 hk 4BY3 eller en Yanmarmotor på 260 hk, 6BY3.

– Jag behövde en pålitlig tender som går torrt och säkert och valde därför den här tenderbåten, säger Eddie Jordan.

Tenderbåten är designad med silver och isblå färger, som har valts i samarbete med Holmes Interiors. Teamet har också designat båtens garage ombord, inklusive ett system med en enpunktslyft specialanpassad för Dieseljet.

Info: www.williamsjettenders.com

Årets största fyrhändelse äger rum under kommande helg, 15–16 augusti. Fyrarna i vårt unika maritima kulturarv öppnas och visas. Alla är hjärtligt välkomna att besöka cirka 70 öppna svenska fyrplatser under Internationella Fyrdagen/helgen.

I Sverige arrangeras helgen av Svenska Fyrsällskapet tillsammans med flera lokala fyrföreningar/fyrvisare samt med stöd från Sjöfartsverket och andra fyrägare.

Den Internationella Fyrdagen/helgen firas samtidigt i cirka 30 andra kustländer runt hela vår jord.

Svenska Fyrsällskapet rekommenderar att ni före besöket kontaktar fyrvisaren på den fyrplats som ni tänker besöka då vädret ibland kan förhindra besök.

Info: http://fyr.org

Pressmeddelande:

Svenska Fyrsällskapets Internationella Fyrdag/helg
lördag 15 och söndag 16 augusti 2015

Redan 2003 arrangerade Svenska Fyrsällskapet den Internationella Fyrdagen för första gången i Sverige och dagen firas därefter varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje första hela helgen i augusti.
Världens fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Många större f.d. bemannade fyrars framtid är på sikt osäker då alla troligtvis inte kommer att kunna bevaras. Med största sannolikhet kommer inte heller några fler bemannade fyrplatser att uppföras. Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet med hjälp av lokala fyrföreningar, fyrvisare och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade kan besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Förra året höll Svenska Fyrsällskapet 67 fyrplatser öppna vilka besöktes av tillsammans fler än 7.400 personer trots ett bedrövligt väder på fler håll. Vid strålande väder har det tidigare varit fler än 12.000 besökare. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales. Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Förutom möjligheten att besöka alla öppna fyrar pågår även olika kringaktiviteter på flera fyrplatser. På vissa kan man köpa något att äta och dricka men annars rekommenderar vi att man tar med egen förtäring. Kom ihåg att flera av fyrarna är belägna på öar. Kontrollera om det ordnas sjötransport, vad det kostar och hur båtresan bokas. Vädret kan också orsaka att vissa platser inte kan besökas.

Svenska Fyrsällskapet hoppas att du under helgen 15-16 augusti tar chansen och besöker någon eller några av nedanstående 70-tal fyrar. Vi har listat deltagande fyrar med början längst upp i norr från finska gränsen sedan runt vår kust upp till gränsen mot Norge och avslutar med några fyrar i Vänern och Vättern. Fyrarna är normalt öppna mellan 12 – 16 men viss lokal variation av öppettider kan förekomma och i så fall har vi skrivit detta efter fyrnamnet. Flera fyrar är öppna både på lördag och söndag och då står det (L+S) efter fyrnamnet. Det finns även några fyrar som är öppna en annan dag istället för 15-16 augusti och någon kanske repareras så att man inte kan öppna fyren. Detta är i så fall angivet på respektive fyr. Om en platser finns på Facebook står det FB framför adressen för hemsidan.

Mer information om de olika fyrplatserna och hur man kommer dit finns på Svenska Fyrsällskapets hemsida http://fyr.org alt www.fyr.org . Tryck på knappen ”Lexikon” på översta raden, skriv fyrens namn i sökrutan och sök. Längst ner bland informationen och denna fyr finns en vägbeskrivning. Alternativt kan du gå in på Lexikon och klicka dig fram till rätt fyr via kartan längst upp till höger.
I år fyller följande fyrar jämna år och öppnas även: 30/5 Harnäs Udde 150 år, 1/8 Fällholmen 150 år,
2/8 Måseskär 150 år, 8/8 Ystad 150 år samt 12/9 fyrskeppet Fladen i Göteborg 100 år. Mer info http://fyr.org alt www.fyr.org

OBS Svenska Fyrsällskapet finns nu även på Facebook

Donsö 2015-08-09
Med vänliga hälsningar, hjärtligt Välkommen
Esbjörn Hillberg 031-972148 http://fyr.org alt www.fyr.org
Hjärtligt Välkommen till Svenska Fyrsällskapets Internationella Fyrdag/helg 15-16 augusti 2015!
Rödkallen (L+S) Sven Gunnar Hedström 0920-65003, 0768-051683, G. Westman 0920-61152
Pite-Rönnskär (L+S, 12-16) www.pite-ronnskar.se Tord Stenberg 0706-202037, Lars Lundholm 0912-30055, 0705-319888
Gåsören gamla+lots (L, 10-16) www.sxk.se/bottenvikskretsen Lars Jonsson 0702-589108, Tommy+Solveig Lindmark 0702-349191
Bjuröklubb( L+S, 12-16) www.bjuroklubb.se Expeditionen 0722-042100, Solveig Larsson 0706-056274
Rataskär (L+S, 12-16) www.ratan.se Lars-Gunnar Englund 0934-31290, Christer Hollinder 0738-396753
Stora Fjäderägg (tornet stängt) www.storafjaderagg.se Joar Sandström 0762515690,T Lindberg 0705563540,L Tengner 0706917220
Bergudden (S, 12-15) www.holmonhembygd.se Birgitta Fritzdotter 0705-559023, 090-774243
Holmögadd (L, 10-17) gadden.holmsund.org Anders Wincent 090-41903,0722-320733, Peter W. 0705-828276,090-23131
Högbonden (L+S, 10-15) www.hogbondenfyr.se Marie och Olle Eriksson 0613-23005
Lungö (L+S, 10-16) Lennart von Post 0611-18790, 0705-771711, P-A Norlin 0706-455044
Brämön (L+S, 12-15 Kerstin Brage 0706-509319, Caj Brage 0703-392270
Agö (L+S, 10-18) Lenn Jerling 0738-414161
Storjungfrun (OBS 11-12/7 + 15-16/8) www.storjungfrun.se Lars Lindstedt 0650-20628, 0703-276585 OBS 2 helger
Bönan ( S 10-16) www.norrlandet.se Sven-Erik Ekdahl 026-99198, 0702-398198
Limö gamla fyr (ev. S, 11-14) ev. stängd Gävle kom Charlotte Holmsten 026-179408, Ingemar Lenströmer 0706-472506
Örskär (S, 11-16.) FB, www.orskarsfyr.se Erik Beckman + Katarina Utberg 0707-912975, 0173-34021
Djursten (tornet stängt) www.upplandsstiftelsen.se
Arholma Båk (L+S, 13-17) www.arholmabak.se Christer Forssander 0733-386063
Söderarm (S, 10-16) Anmälan www.soderarm.se Anngret Andersson 0703-265833, 0176-43212, Special även övernattning.
Svenska Högarna (L+S) www.skargardsstiftelsen.se Alf el. SarahAnderin 08-57164262, 0703-778317 resp 0703-778318
Finngrundets Fyrskepp (L+S, 11- 18) www.sjohistoriska.se Ulf Schloss 08-716 7492, 0704-672473
Grönskär (L+S) ev.reparatiion, ring www.skargardsstiftelsen.se Anders Södergren 0703-778329, Gunnar Hjertstrand 0703-777805
Huvudskär (L, 12-19 och S, 12-16) www.skargardsstiftelsen.se Per Blom 0703-778328 Skärgårdsstiftelsen
Landsort (L+S, 11-15) www.landsort.com Björn Öberg 08-5203 4020, 0733-520340
Arkö Båk (L, 11-13) www.arkobak.se Lars Westerholm 0708-126626
Gotska Sandön (S) www.gotskasandon.se Dan Broander 0702-690314
Fårö (S) Ingvar Söderdahl, 0498-223736, Jan Ströberg 0708-949694, 0498-271523
Bungeör (L) mhamstadt@gmail.com Mikael Hamstedt 0708-877166, mail OBS anmäl senast 12/8
Stenkyrkehuk (S, 11-16) Björn Olofsson 0498-272200, Jan Ströberg 0708-949694
Östergarnsholms västra fyrar (S,12-16) www.hembygd.se/ostergarn-gammelgarn Sven Norberg 0498-58039, Eva Östman 0498-52010. Östra fyr stängd
Grynge gamla ensfyrar (tänd S 20.00) www.hembygd.se/ostergarn-gammelgarn Sven Norberg 0498-58039
Stora Karlsö (L+S) www.storakarlso.se Petter Rimfors 0705-558281
När (S) Jan Ströberg 0708-949694, 0498-271523,
Hoburg (L+S, 10-16) Jan Ströberg 0708-949694, 0498-271523
Häradskär (S, 11-15) www.haradskarsfyrplats.se Kenneth Magnusson 0722-107040, 0123-47040
Storkläppen (S, 10-18) Johan Fromholtz 0709-850992 OBS SFV hamnavgift 20:-
Ölands Norra Udde (L+S, 10-18) www.langeerik.se Kristina Österberg 0707-942643
Segerstad (S, 11-17) FB, www.segerstadsfyr.se Christian Cederroth 0709-666450 (biltrafik se hemsida + Facebook)
Ingrunden f.d. Utgrunden (L+S, 14-17) www.bergstigendegerhamn.se Gunvor Backlund 0485-660165
Ölands Södra Udde (S, 11-18 även L) www.ottenby.se Emma Tinnert, Ornitologerna 0485-661200
Garpen (L+S) FB, www.garpen.se Anders Mårtensson 0486-20995, 0708-675927, Bengt Åstedt 0486-20685
Utklippan Fyren stängd reparation www.utklippan.org Sjötaxi 0738-563999
Utlängan (L+S) www.utlanganstenshamn.se Johnny Apell 0708-493595, Ulf o Eva Ekwall 0455-54027, 0702-421793
Hanö (L+S) www.hano.nu Gay Thelander 0456-13218, 0768-464827
Sandhammaren (L+S, 14-17) www.sandhammarensfyrplats.se Berny Perzon 0411-44313, 0739-230926, Arne Nilsson 0411-521213
Ystad (L+S, 12-15) + 150 år 8/8 www.ystadsjohistoriska.se Fleming Eklund 0705-180671 Fyren firar 150 år den 8 augusti
Smygehuk (S, 12-16) FB, www.smygehukhostel.com Anna Lena Sundin 0410-24583
Falsterbo (S, 12-16) www.kulturbron.com/falsterbomuseum.htm Museet 040-472242 (Bengt Hansson), Lennart Karlsson 040-473703
Malmö Inre (L+S, 11-16) Malmö Stad Gatukontoret Per Carlsson 070-9709959,Torbjörn Anderson 070-8421595
Kullen (F+L+S, 11-17) FB, www.kullensfyr.se Per Sjögren 0705-822372,
Hallands Väderö (S,11-15) Stängd rep.www.hallandsvadero.se Magnus Andrell 0431-364616, 0706-031953, Henrik Bjuvsten 0730-512723
Tylö Troligtvis stängt www.bryggcafeet.com Anders Widen 0733-678874
Morups Tånge (S, 12-16) FB, www.morupstange.se Göte Johansson 0346-96070, 0707-272528 ,
Nidingen (S, 12-16) FB, www.nidingensvanner.se Annette Seldén 0703-543618, Mats Duell 0736-603270
Bråten (L, 10-15) www.brataviken.se Mats Berggren 0340-656765, 0706-095442, Jan Wiberg 0706-518001
Malö (L+S, 10-12) www.onsalafyrforening.se Sven Blad 0300-62528,0705-148916, Paul Hedrén 0300-63111,0707-733447
Malöhamn f.d. Skalla (L+S, 10-12) www.onsalafyrforening.se Paul Hedrén 0300-63111, 0707-733447
Valö (L 11-16 samt ev. S) www.gkf.info Jarl Norberg 0708-446459 031-446459, Kjell Berggren0703-420212
Donsö Huvud (L+S, 12-16) FB, annajosefina61@hotmail.com Anna Fhager 031-971404, 0702-304620
Vinga (L+S) www.wingavanner.se, www.vinga.org Winga Vänner 0703-666060,
Fotö Ensfyrar Skall rivas www.ensfyrar.se Bengt Svanholm 0708-298870, Ej ingång i tornet
Pater Noster www.paternosterlighthouse.com Kjell på Pater Noster 0702-699339
Måseskär (L+S) + 150 år 2/8 www.maseskarsfyr.se Raimo Niklasson 0706-921007, Christer Hjelmsten 0708-622662
Snurran, Bohus Malmön (9/8, 13-15) www.snurran.com Jan Brügge 0708-611154, Firas 9 augusti
Hållö (L+S, 11-16) www.hallofyr.se Bengt Wall 0732-053035, 031-572784, Dag Lundman 0706-245249
Ulebergshamn (L, från 15.00) www.ulebergshamnsfyren.se Börje Hamnsjö 0523-58421, 0732-043411, Douglas Lindegren 0523-50742
Väderöbod (L 10-17, S 10-14) FB, vaderobod.netg.se Magnus Blomstrand 0732-305229, Kjell Andersson 0702-783092
Ursholmen (L, 10-15) båt Strömstad www.kosterhavet.se Anders Tysklind 010-2244741, båt kl 10 från Strömstad N hamn tor 150:-
Nordkoster (S, 13-15) www.kosteroarna.com/kosters-fyrar/ Göran Lyth 0526-20466, 0708-793554
Hammarö Skage (Vänern), (S, 11-14) Bo Jonsson 0708-153157
Stavik (Vänern), (S, 12-16) www.staviken.se Gunno Quist 0705-466667, 054-562290
Snappudden övre (Vänern), (S, 11-13) www.mariestadsfyr.se Lennart Högstedt 0501-14695
Harnäsudde (Vänern),ombyggnation av fyrbostadshuset Fyrplatsen 150 år 30/5, Peter Stridkvist 0501-50220, 0702-118630
Hästholmen (Vättern) (S, 12-16) www.odeshog.se/hastholmenhamn Michael Cornell 0142-71175, 0706-001974
Vanäs Udde (Vättern) (S, 12-16) Göran Sundström 0505-10637, 0706-494592
OBS! FB framför adressen för hemsidan är fyren aktiv på Facebook

2015 blir det nytt deltagarrekord i antal utställda båtar; 137 båtar visas i vattnet under Öppet Varv hos Hallberg-Rassy. Även på tillbehörssidan sätts nytt rekord med 90 olika utställare av motorer, rigg, segel, navigationsutrustning och övriga tillbehör visar sina produkter.

Det går inte att hitta ett så brett utbud av segelbåtar i storleksklassen 31-64 fot på någon annan flytande båtmässa i hela Norden.

Fredag, lördag mellan kl 10.00 och 18.00, samt söndag kl 10.00-16.00 visas Hallberg-Rassy 310, 342, 372, 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55, 64 hardtop och 64 softtop upp i vattnet. Det blir förpremiär för nya Hallberg-Rassy 40 Mk II i produktion.

Från fredag kl 15 visas även en lång rad Hallberg-Rassybåtar under byggnation i olika stadier. Vid vissa stationer i varvet pågår båtbyggeri även under helgen. Varvet är mycket väl värt en resa för ett besök. Alla har möjlighet att gå snitslade banor genom hela varvet fredag kl 15.00-18.00 samt lördag kl 10.00-18.00 och söndag kl 10.00-16.00.

Provseglingar av olika modeller finns det möjlighet till i begränsad omfattning måndagen den 24/8 efter särskild överenskommelse.

På lördag kväll hålls ett intressant föredrag av PO Bengtsson som förverkligade drömmen om långsegling i en Hallberg-Rassy med sin unga familj.

Parkering, liksom att besöka varvet och se båtarna i sjön är kostnadsfritt. Till lördagsföredraget med middag behövs en anmälan.

En deltagarlista över 2015 års båtar och övriga utställare finner Du här: http://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/images/Dokument/OeppetVarv2015.pdf

Närmare info här: http://www.hallberg-rassy.com/se/oeppet-varv/

Världsettan Camilla Ulrikkeholm Klinkby tog idag sin femte raka seger i Lysekil Women’s Match, den svenska deltävlingen i Women’s International Match Racing Series.

I finalen besegrade danskan Stephanie Roble från USA med 3 – 1 i matcher, efter att först ha slagit Anna Östling från Göteborgs Kungliga Segelsällskap med samma siffror i semin:
– Jag har knappt ord. Det blir inte bättre än så här, strålade en lycklig Ulrikkeholm Klinkby efter det obligatoriska segerdoppet.
– Vi gjorde vad vi kunde, men Camilla var för svår idag, konstaterade Roble uppgivet.

Inte förrän sent på lördagseftermiddagen fick årets Lysekil Women’s Match sin spännande upplösning. Lysekilsborna hade gått man ur huse och tillresta åskådare och hejaklackar satt i tusental på Släggös klippor och manade på sina favoriter, som gjorde upp i en frisk västlig vind över den solglittrande Kyrkeviksbukten. I finalen ställdes världsfyran Stephanie Roble mot de fyra senaste årens suveräna Lysekilssegrare Camilla Ulrikkeholm Klinkby. När amerikanskan vann den första finalmatchen, tändes hoppet hos den delen av publiken som önskade ett avbrott i den danska dominansen:
– Jag gjorde ett dumt misstag i starten, och det fick vi sota för. Vi gav bort den segern, tycker Ulrikkeholm Klinkby, som dock genast såg till att återställa den danska ordningen.

Med tre raka matchvinster bröt hon tillbaka, för sin femte raka totalseger i tävlingen:
– Helt otroligt dejligt, jag tror knappt det är sant. Det har varit en utmanande vecka, men vi fick ihop det till sist, jublade danskan.
– Vi har dominerat hela veckan och hade förstås förväntat oss att kunna fortsätta den trenden. Besättningen gjorde ett riktigt bra jobb, men jag är besviken på hur jag själv skötte prestarterna. De gick inte alls vår väg, suckar Roble, som tidigare gått igenom grundomgången helt obesegrad.

Den bästa svenska insatsen svarade världstvåan Anna Östling från Göteborgs Kungliga Segelsällskap för, genom att besegra klubbkamraten Caroline Sylvan med två raka vinster i matcherna om tredje pris:
– Vi hade såklart hellre seglat final. När vi seglar på topp kan ingen slå oss, men vår lägstanivå den här veckan var inte tillräckligt hög. Ändå tycker jag att vi höjde vår nivå i de två sista matcherna, säger Östling, och skickar med ett stort tack för det stora publikstödet.

I lördagsförmiddagens semifinal mellan Caroline Sylvan och Stephanie Roble blev det dramatiskt på ett inte alls önskvärt sätt. En av de svenska besättningsmedlemmarna fick ett slag i huvudet i en tät målgångssituation, och fick snabbt ambulanstransport till sjukhuset. Efter en stunds väntan kom Sylvan & Co ut på banan igen, för att slutföra semifinalserien med en ersättare ombord. Det blev dock amerikanskan som drog längsta strået:
– Det är alltid tufft att möta Caroline, och jag imponeras av motståndet. Det var starkt av henne att komma tillbaka efter den händelsen, tycker Roble.
– Även om vi ville gå ut och köra resten av våra matcher för vår skadade kamrats skull, var det svårt att vara lika alert och skarp som vanligt. Vi gjorde vad vi kunde utifrån förutsättningarna, säger Caroline Sylvan, och meddelar glädjande besked från sjukhuset att lagkamraten är blåslagen men annars okej.

För sin seger i Lysekil Women’s Match får Camilla Ulrikkeholm Klinkby 100 000 kronor av den totala prispotten på 300 000 kronor. Hon går också upp i ledningen i WIM Series, före Stephanie Roble och Anna Östling. Nästa tävling i WIM Series är Buddy Melges Challenge i Sheboygan, USA, i mitten av september.

Slutresultat i Lysekil Women’s Match 2015, den andra deltävlingen av fyra i Women’s International Match Racing Series (skeppare, nationalitet, WIM Series poäng, prispengar):
1. Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN, 100 000 kronor 2. Stephanie Roble, USA, 47 000 kronor 3. Anna Östling, SWE, 20, 39 000 kronor 4. Caroline Sylvan, SWE, 16, 31 000 kronor 5. Anne-Claire Le Berre, FRA, 15, 27 000 kronor 6. Klaartje Zuiderbaan, NED, 14, 24 000 kronor 7. Alexa Bezel, SUI, 13, 19 000 kronor 8. Pauline Courtois, FRA, 12, 13 000 kronor 9. Annabel Vose, GBR, 10, – 10. Johanna Bergqvist, SWE, 8, – 11. Juliana Senfft, BRA, 6, – 12. Sanna Häger, SWE, 4, –

Resultat i finalen:
Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN – Stephanie Roble, USA 3 – 1

Resultat i petit final:
Anna Östling, SWE – Caroline Sylvan, SWE 2 – 0

Resultat i semifinalerna:
Stephanie Roble, USA – Caroline Sylvan, SWE 3 – 1 Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN – Anna Östling, SWE 3 – 1

Ställning i WIM Series 2015 efter två deltävlingar av fyra:
1. Camilla Ulrikkeholm Klinkby, DEN, 47
2. Stephanie Roble, USA, 42
3. Anna Östling, SWE, 35
4. Anne-Claire Le Berre, FRA, 31
5. Caroline Sylvan, SWE, 29
6. Klaartje Zuiderbaan, NED, 26
7. Lotte Meldgaard, DEN, 25
8. Pauline Courtois, FRA, 20
9. Katie Spithill, AUS, 14
10. Alexa Bezel, SUI, 13
11. Annabel Vose, GBR, 10
11. Milly Bennett, AUS, 10
13. Johanna Bergqvist, SWE, 8
14. Juliana Senfft, BRA, 6
14. Louise Christensen, DEN, 6
16. Diana Kissane, IRL, 4
16. Sanna Häger, SWE, 4
18. Rikst Dijkstra, NED, –
18. Johanna Larsson, SWE, –
18. Nina Ramm-Schmidt, FIN, –

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Carpe Diem Beds of Sweden, Marbodal, Sebago och Svitzer är partners. BMW är officiell bil.

Foto: Dan Ljungsvik.