Nyheter

Dehler Yachts har de senaste 50 åren varit synonymt med snabba och väldesignade segelbåtar. Seglingsegenskaperna har alltid varit utmärkande och i kombination med innovativ design har varvet genom året skapat prisvärda segelbåtar.

De senaste lanseringarna på den nya plattformen, Dehler 38 och Dehler 46, har slagit rekord i både säljvolym och utmärkelser. Dessutom har de varit lyckosamma på kappseglingsbanan. Nu lanseras nya Dehler 42 – en båt för extraordinära segelupplevelser på havet.

Som alltid när en ny Dehler designats så är det seglingsegenskaperna som sätts främst, båten skall leverera underhållande aktiv segling. Både för familjen och när båten kappseglas. Därför har Judel&Vrolijk ritat båten tätt ihop med ingenjörerna på Dehler Yachts, där Karl Dehler har varit tongivande.

För att kunna bära mycket segel krävs ett starkt och vridstyvt skrov, detta är byggt med vakuuminjicering och med vinylester/skumkärna. Dessutom är balkarna i Dehler 42 tillverkade av kolfiber – Dehler Carbon cage – vilket ger extra styrka utan att addera vikt.

Vill man lyfta segelegenskaperna ytterligare, då finns Dehler 42 Competition, utrustad med kolfibermast, 6,5 kvm mer segelyta, djup T-köl i bly, Competition-roder, regatta-mantåg, B&G H5000 serie, barberhaul för skotning av focken osv. Ett litet exempel på hur Dehler prioriterar segelegenskaperna, kölen i Competition utförandet är en T-köl i bly på 2,40 m. I fenan finns det hålrum för att tyngdpunkten skall bli så låg som möjligt på kölen. Dehler 42 är därmed en Racer-Cruiser av högsta rang!

Exteriört har båten en aggressiv, men fortfarande elegant, look. Cockpit är optimerad för både kappsegling och familjesegling. Från Dehler 46 kommer de två integrerade plotterplatserna, en vid varje ratt. Nytt för Dehler 42 är också ett designat peke på tillbehörslistan – praktiskt vid landstigning och vid segling med gennaker eller Code O.

Interiören är baserad på Dehler 38 och 46, rymlig, modern, med innovativa lösningar som till exempel Dehler UNI-door för toaletterna ombord.

För att kunna hålla baspriset på en attraktiv nivå – 212 000 EUR – krävs en effektiv konstruktion och byggnation. Tillverkningen av premiumbåten Dehler 42 är modern serieproduktion, precis på samma sätt som man producerar bilar i premium-segmentet.

Det är de utmärkta segelegenskaperna, den innovativa designen byggd med kvalitetsstämpeln ”Made In Germany” som ger Dehler det fina andrahandsvärdet i marknaden.

Det är de utmärkta segelegenskaperna, innovativa designen byggd med kvalitetsstämpeln “Made In Germany” som ger Dehler det fina andrahandsvärdet i marknaden.

Dehler 42 kommer att premiärvisas på Düsseldorf-mässan ”boot 2016” i januari 2016.

Info: www.batverket.se

Tekniska fakta
LOA 12,84 m standard
13,10 m incl. bow sprit
Hull length 12,42 m
LWL 11,50 m
Beam 3,91 m
Draft 2,15 m standard
2,40 m competition
1,98 m shallow
Displacement 9.100 kg standard
8.450 kg competition
9.350 kg shallow
Ballast 2.950 kg standard
2.500 kg competition
3.250 kg shallow
RM @1o 250 kgm standard
230 kgm competition
RM @30o 5.980 kgm standard
5.350 kgm competition
Engine 29,1 kW/39,6 HP
Fresh water capacity approx. 315 l
Fuel capacity approx. 160 l
Black water capacity 35 l
CE certificate A
Mast above WL 19,55 m standard
20,05 m competition
Total sail area 93,0 m2 standard
99,5 m2 competition
Main sail 52,0 m2 standard
55,5 m2 competition
Furling jib (105%) 41,0 m2 standard
44,0 m2 competition
Spinnaker 103,0 m2 standard
125,0 m2 competition
Gennaker 120,0 m2 standard
145,0 m2 competition
I 16,43 m standard
16,90 m competition
J 4,63 m standard
4,63 m competition
P 16,10 m standard
16,60 m competition
E 5,70 m standard
5,80 m competition
Design judel/vrolijk & co
Interior Dehler yachts

På årets Öppna Varv på Orust har Nordstar 26 Outboard Sverigepremiär. Utbordarversionen av Nordstars 26-forare har blivit en succé internationellt och nu premiärvisas den alltså i Sverige.

Det har blivit allt vanligare att utrusta, även större, hyttbåtar med utombordare. På så sätt håller man servicekostnaderna nere och får en båt som kan brukas året runt utan att behöva vinterkonserveras.

Nordstar som var tidigt ute med utombordarversioner till sina hyttbåtar har i dag marknadens bredaste utbud av större hyttbåtar för utombordare. Man erbjuder i dag utombordare till sina modeller på 24, 26, 28 och 30 fot.

Nordstar 26 Patrol har fått mycket bra omdömen i svensk båtpress, men den har aldrig tidigare visats för allmänheten i Sverige.

Mässbåten är utrustad med dubbla Mercury Verado på 200 hk vardera, vilket ger båten en toppfart på över 45 knop. Utöver fartresurser och sjöegenskaper bjuder Nordstar 26 Patrol på 2–4 kojplatser, pentry och separat wc. Inredningen i lackad teak, Alcantara och polerat rostfritt stål ger en känsla av sober elegans.

Båtliv hade ett reportage med provkörning av Nord Star 26 Patrol i nr 6–14. Artikeln finns i E-tidningens arkiv på hemsidan.

Tekniska fakta
Längd: 8,6 m
Bredd: 2,8 m
Vikt: 2 800 kg
Motor: 250–700 hk
Toppfart: 55 knop
Bränsle: Bensin
Antal personer: 6
Pris: från 1,2 Mkr
Info: www.nordstarsverige.se

Nytt 4G-handset med Android Lollipop kombinerar utmärkt design med exceptionell stryktålighet och kraftfulla specifikationer

Cat Phones har presenterat den stryktåliga smartphonen Cat S40: en tuff, tålig mobiltelefon som är lika snygg som den är kraftfull. Telefonen har designats med den växande marknaden för stryktåliga smartphones i åtanke, där 10 miljoner enheter såldes globalt under 2014. S40 är den tuffaste smartphonen i Cat Phones portfölj hittills.

En undersökning gjord av Cat Phones bland personer som i dag använder en stryktålig smartphone visade att 80 % har skadat en telefon under de senaste fem åren. Hälften av dessa har fått bildskärmen spräckt eller krossad, och lite mindre än hälften har skadat telefonen genom att tappa den i vatten av misstag. Ungefär en tredjedel har varit med om att komponenter, kåpor eller andra delar av telefonen har lossnat, i de flesta fall när telefonen har tappats.

I en annan studie har fokusgrupper med hantverkare och personer som arbetar utomhus visat att mobiltelefoner som skadas i krävande arbetsmiljöer är ett vanligt problem. Mer än hälften av undersökningens deltagare hade någon gång spräckt eller gjort sönder bildskärmen på sin mobiltelefon. Den upplevda bristen på attraktiva, stryktåliga alternativ är en stor anledning till att olämpliga produkter används, trots att många av de tillfrågade hade skadat sina telefoner flera gånger.**

Nya Cat S40 har utformats för att komma till rätta med dessa problem och för att tilltala de 85 miljoner människor runtom i världen som arbetar inom byggbranschen, genom att kombinera överlägset stryktåligt skydd och smartphone-prestanda med utseendet hos en stilren, hett eftertraktad telefon.

Några iögonfallande egenskaper hos S40:
● Falltestad på betong upp till 1,8 meter
● IP68 och överträffar Mil-Spec 810G – vatten, damm och stötar
● Superljus bildskärm som kan användas i direkt solljus
● Hög batterikapacitet
● Corning Gorilla®-glas 4
● Teknik för användning med handskar
● Teknik för användning med blöta fingrar
● Vattentäta varningssensorer meddelar användaren när telefonen inte är vattentät (och visar med en animation hur det kan åtgärdas)
● Dedikerad appbutik med de senaste relevanta apparna för arbete och fritid utomhus (samt full tillgång till Google Play)
● Lanseras med sitt eget sortiment av stryktåliga tillbehör från Cat

”Allför många blir svikna och ruinerade av smartphones som går sönder därför att de används i arbetsmiljöer som de inte är byggda för”, säger Oliver Schulte, vd på Bullitt Mobile. ”Vi såg behovet av att använda vår expertis för att lansera en stilren och stryktålig smartphone som erbjuder såväl skydd som stil och prestanda. Med den eleganta stryktåliga designen hos S40 presenterar vi en enhet som ser fantastisk ut, kör den senaste versionen av Android och erbjuder den grad av skydd mot skador som våra kunder behöver.”

S40 kommer att ha konsumentpriset 439 EURO och lanseras i över 60 länder från och med 1 augusti.

Info: www.catphones.com

Till helgen är det dags för Öppna Varv på Orust. Hamnen hos Hallberg-Rassy på Ellös är välfylld med mycket intressanta båtar och dessutom håller flera marinföretag öppet i Henån och i Kungsviken. Separat anordnas även en båtmässa på Marstrand under samma helg.

En av de mest spännande båtarna för svenska långseglare är brittiska Discovery Yachts, som för första gången deltar på Öppna Varv. Företaget visar sin nya Discovery 55 Mk.II.

Det är en yacht helt avsedd för ”bluewater cruising”, ritad av legendariska Ron Holland. Båten är snabb, välbalanserad och elegant. Hon är helt byggd för att två personer ska kunna hantera henne med enkelhet även under längre seglingar.

Enligt Discovery själva är den version som visas på Ellös med upphöjd salong och inre navigationsplats särskilt populär bland skandinaviska kunder.

Den Discovery 55 Mk.II som visas på Orust har byggts för skandinaviska förhållanden. Inredningen är i körsbär (design Ken Freivokh) och har omvänd akterkabin samt badkar (!) i cockpit.

– Intresset för våra yachter har aldrig varit större från skandinaviska kunder. Med ett ökande antal ägare i den regionen så är det hög tid att vi delat på Öppna Varv med vår nya Discovery 55 Mk.II. Vi ser fram emot att introducera skandinaviska kunder för denna äkta bluewater cruising yacht och att dela vår kunskap från hundratusentals seglade sjömil i Discovery-båtar, säger Alastair Walton, försäljningschef på Discovery Yachts.

För detaljer och måttuppgifter, besök hemsidan: www.discoveryyachts.com

SART (Search and Rescue Transponder) är en transponder som sänder specifika signaler vilken visas på kringliggande fartygs radar eller AIS mottagare. De används för att lokalisera nödställd och är ett krav för SOLAS-klassade fartyg. Används främst för livflottar/livbåtar.

SART finns sedan ett par år i två varianter, antingen för att visa den nödställde på omkringliggande fartygs radar eller i deras AIS-utrustning.

Den ursprungliga SARTen är den som visar en speciell serie punkter på omkringliggande fartygs radar. Numera är bägge varianterna är SOLAS-godkända och Wheel-märkta.

Vilken ska man då välja?
Vi säljer båda varianterna men tror inte alla är medvetna om skillnaderna och att AIS-SART numera har fullt godkännande.

Fem fördelar med AIS-SART:
Längre räckvidd
Signalen påverkas ej av regn
Sänder 8 signaler per minut inkl. korrekt GPS-position
Längre batteritid, 6 år för AIS SART och 5 år för Radar-SART
Lägre inköpspris och lägre kostnad för batteribyten

Det var en riktig nagelbitare när deltävling två i Allsvenskan Segling skulle avgöras på söndagen. Efter en spännande sista segling där Malmö SS stod för det främsta motståndet vann Ekolns Segelklubb från Uppsala.

Detta var den andra deltävlingen av tre i Allsvenskan Segling och Malmö bjöd på perfekta väderförhållanden som utmanade alla lag.

– Det var svårseglat med skiftiga vindar från land men vi lyckades ha en hög lägsta nivå och vårt samarbete ombord fungerade otroligt bra, säger Per Gidfors, rorsman i Ekolns Segelklubb.

På andra plats kom Värmdö Jolleseglare och trea blev hemmalaget Malmö Segelsällskap, som tjuvstartade i sista seglingen och därmed fick vända om till startlinjen och blev tvungna att jaga ikapp resten av fältet. Värmdö Jolleseglare imponerade stort under hela helgen med sin respektlösa segling och sitt unga lag.

I och med Ekolns SK:s seger i deltävlingen går de upp i ledning i totaltabellen tätt följda av Kungliga Svenska Segelsällskapet, som vann den första deltävlingen. Därefter jagar Stockholms 606-Klubb.

Om två veckor avgörs Allsvenskan med deltävling tre på Grötö i Göteborgs norra skärgård.

– Givetvis är det kul att toppa tabellen och vi har en stark laguppställning med många SM-medaljörer så det känns bra inför avslutningen av Allsvenskan på Grötö, avslutar Per Gidfors.

Resultat från deltävling 2, Malmö
1. Ekolns Segelklubb, ESK. Besättning: Per Gidfors, Erik Heed, Astrid Heed, Sara Edholm, Daniel Skaborn
2. Värmdö Jolleseglare, VJS. Besättning: Johannes Gård, Hampus Lennerhed, Robin Hansson, Ebba Serner
3. Malmö Segelsällskap, MSS. Besättning: Henrik Edman, Peder Edman, Olof Österlind, Sven Lundgren, Uno Gren
4. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS. Besättning: Daniel Birgmark, Ronja Lundberg, Axel Rahm, Martin Pålsson, Göran Alm
5. Stockholms 606-Klubb, S606-K. Besättning: Peter Pohl, Rikard Larsson, Simon Dismo, Johan Valinder

Sammanställning i Allsvenska tabellen efter två deltävlingar
1. Ekolns Segelklubb, ESK
2. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
3. Stockholms 606-Klubb
4. Malmö Segelsällskap, MSS
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS

Fakta Allsvenskan
Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

När SM i vindsurfing i Kona One-klassen på söndagseftermiddagen avgjordes i Malmö kunde Jonas Davidsson bärga guldet efter en helg med mycket stabil segling. På andra kom Bo Staffan Andersson. Bronset kneps av Anders Pers.

Årets svenska mästerskap avgjordes inför storpublik precis utanför Västra hamnen i Malmö där många nationella och internationella mästerskap har avgjorts genom åren. Solen flödade under helgen och de två tävlingsdagarna bjöd på såväl lättvind som hårdvindssegling. Den som bäst lyckades bemästra dessa förhållanden var stockholmaren Jonas Davidsson Vitell. Genom mästerskapets åtta seglingar höll han en genomgående hög nivå och visade prov på stor taktisk skicklighet.

– Det var en skön vinst, trettioett år efter mitt första SM-guld. Jag har tränat stenhårt denna säsong tillsammans med min son Elias och varit på vattnet i princip varje dag med vind sedan mars månad. Därför känns det otroligt kul när allt slit betalar sig, berättar Jonas Davidsson Vitell.

Årets SM-vinnare presterade en jämn resultatrad: 3-3-4-2-(12)-1-2-2. Det gav honom en totalpoäng på 17, tolv poäng före flerfaldige världsmästaren i OK-jolle Bo-Staffan Andersson och 13 poäng före Anders Pers som vann bronset.

Guldmedaljören Jonas Davidsson har mycket seglingsrutin att falla tillbaka på efter en lång karriär på vindsurfingbanorna runtom i världen. Han vann VM i rundbottnat år 1985 och har även ett flertal SM- och NM-tecken i denna klass. Han har också ett grundmurat rykte som konstruktör och hans egen Davidssonbräda var en hårsmån från att bli officiell OS-bräda 1988 i Seoul.

Jonas son Elias (14 år) var mästerskapets yngste deltagare. Han kom på en sammanlagd elfteplats av 43 deltagare.

Tävlingarna hade även status som öppet svenskt mästerskap. Här stod den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen som vinnare efter att ha vunnit fem av sammanlagt åtta race. Han har vunnit världsmästartitlar i fyra vindsurfingklasser under fyra decennier sedan 1981.

Kona One är en av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. Det är en så kallad entypsklass och alla tävlar på identiska brädor där segelstorleken avgörs av seglarens vikt. Allt för att ge så rättvisa förhållanden som möjligt vid start. Damer och herrar tävlar också tillsammans. De svenska seglarna har skördat stora framgångar internationellt, både på senior- och juniornivå de senaste åren. Vid EM förra året vann Sverige både guld och silver genom syskonen Adam och Andrea Holm, 20 respektive 18 år gamla. Adam Holm befinner sig nu mitt i en satsning mot OS i Rio i vindsurfing.

– Det var bara att ta chansen när våra unga stjärnor inte kunde vara med här i Malmö. Den här gången kunde jag visa att gammal är äldst. Nu ser jag fram emot Mästarnas Mästare i Båstad senare i höst, säger Jonas Davidsson.

Genom vinsten i SM kvalificerade sig Jonas Davidsson Vitell till ett av seglingsårets stora höjdpunkter, Mästarnas Mästare. Där möts samtliga svenska mästare under en helg i Båstad för att kora vem som är årets vassaste seglare. Tävlingarna avgörs i båtklassen J70 som samtliga mästare kommer att segla under helgen.

Bilder:
Jonas Davidsson – svensk mästare i vindsurfing i Kona One-klassen (Magi Foster) Startfältet vid Kona One-SM (Kona Windsurfing Fleetbild Torning Torso (Mårten Gullstrand).

Kommentarer

Lisbeth Henricson 16:01:45 2015-09-05

Suveränt jobbat Jonas!

Morgan Jernfast, som tävlar i båtsportens Formel 4, vann Sandefjord Grand Prix i Norge i helgen. Och hade inte arrangören missat att ansöka om öppen mästerskapsstatus hos det norska motorsportförbundet, ja då hade Morgan kunnat titulera sig norsk mästare. Men Morgan är inte mindre nöjd för det. Segern är ett resultat av hårt arbete efter en strulig säsongsinledning.

– Det känns fantastiskt bra att vi äntligen börjar få ordning på båten, säger Morgan. Om två veckor är det VM i Nottingham i England och den här segern är ett bra kvitto på att vi är på väg mot toppformen.

För ett par veckor sedan tävlade Morgan i norska Tönsberg för att testa förändringar på båten. Efter det har Morgan och hans team gjort ytterligare förändringar på växelhus och propeller för att hitta ännu mer fart

– Vi hade en idé som vi beslutade att genomföra fullt ut och det gav resultat. Jag kände redan på träningen att båten var annorlunda. Jag behövde några varv på mig innan jag kände mig bekväm med känslan i båten, sen var det bara att köra.

Morgan kvalade in på tredje plats, 0,2 sekunder bakom kvalettan, vann sedan de tre första heaten och kunde därmed kosta på sig att stå över det fjärde heatet då han redan var klar segrare i tävlingen.

Den 28-30 augusti väntar årets tredje VM-deltävling i Formel 4 i Nottingham, England och nu ser Morgan fram emot att få konkurrera med bra förutsättningar.

– Det ska bli väldigt spännande och vi känner ju att vi har lärt oss båten betydligt bättre, säger Morgan. Jag hoppas att vi kan omvandla det till ett bra resultat.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som lanseras under året och marknadsförs bland annat genom en rad sponsorsatsningar. Utöver Morgan Jernfast inom båtsporten är VEIDEC även representerade med satsningar inom roadracing, dragracing, rallycross och STCC.

Midmarine AB kan nu sikta framåt igen och fortsätta importera och distribuera Kimple och Oskwig aluminiumbåtar via ett återförsäljarnätverk i Sverige.

I augusti 2014 stoppade Transportstyrelsen försäljningen av Kimple aluminiumbåtar och krävde att samtliga sålda båtar skulle återkallas. Midmarine AB, som har sitt säte i Sundsvall, överklagade beslutet och Förvaltningsrätten har nu upphävt Transportstyrelsens beslut.

Transportstyrelsens beslut om säljstopp motiverades med brister i CE-dokumentationen. Ett beslut som Förvaltningsrätten nu upphävt i sin helhet. I utdraget ur Förvaltningsrättens dom, sammanfattning mål nr 6187-14, står att läsa:

”Transportstyrelsens handläggning och beslut har allvarliga formella brister, bl a motiveringen av beslutet. Transportstyrelsen har inte iakttagit proportionalitetsprincipen. Vad som sammantaget kan lasta bolaget, avseende avsaknad av dokumentation är inte en sådan väsentlig brist som utgör skäl för att utfärda förbud vid vite att sälja båtarna samt att kräva att bolaget återkallar samtliga båtar på marknaden. Transportstyrelsen saknas därmed grund för sitt beslut. Överklagandet skall därför bifallas och ändringen gälla omedelbart.”

– Vi är övertygade om Kimplebåtarnas förträfflighet och ser positivt på framtiden. Årets leveranser är lite sena men nu är båtarna här och lagren är fyllda, säger Anders Andersson, teknisk chef på Midmarine. Och ska man ta fram något positivt från vinterns rannsakning är det väl att vi nu undanröjt de tvivel som kan ha funnits om Kimples båtar varit typgodkända på ett korrekt sätt, avslutar Anders.

241 båtar var anmälda och 235 båtar genomförde i Lilla Tjörn Runt 2015, den 31:e upplagan av kappseglingen. Jollarna gav sig under förmiddagen ut på Hakejorden för att runda Stenungsön. Årets segling bjöd på rättvisa förhållanden med stadig vind och strålande solsken som sakta ökade i styrka.

Som totalsegrare i optimistklassen slutade Rasmus Lindström, RÖSS, som seglade runt Stenungsön på tiden 1:11:14.

Bästa lag kom från Rörviks Segelsällskap som representerades av Rasmus Lindström, Lukas Lindström och Jonathan Llado Krensler.

– Det är härligt att se så många barn och ungdomar samlas här med så mycket energi och förväntningar säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Idag var det perfekta förhållande för de flesta seglare med fint väder och en stadig sydostlig vind på 4-7 m/s, säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Det är oerhört glädjande att se så många barn och ungdomar sluta upp kring tävlingen och åskådarna fick njuta av seglingen i strålande solskenet.

I år hade vi nio långväga seglare som tagit sig från Spanien för att segla Lilla Tjörn Runt. De första båtarna gick i mål strax före klockan 12.00. Prisutdelningen hölls vid 16:00 och prisutdelare var Anna-Lena Elled från team SCA och Search Magazine.

Grattis till startgruppsvinnarna:
Accessjollar – Tobias Dawid, StSS och Birk Nilsson, StSS
RS Feva – Oscar Andersson/Rebecka Flohr, TJSS
RS Tera – Emil Johansson, TJU
Zoom8 – Pontus Karlsson, VÄSS
Optimist blå – Erik Bengtsson, BKSS
Optimist grön – Hampus Ljungberg, LESS
Optimister gul – Jonathan Llado Krensler, RÖSS
Optimist röd – Rasmus Lindström, RÖSS
Optimister svart – Olle Aronsson, LESS.

Totalvinnare optimist:
1) Rasmus Lindström, RÖSS
2) Olle Aronsson, LESS
3) Lina Dahlström, ÖKF

Race arena med aktiviteter för hela familjen

En av årets nyheter kring arrangemanget är den nya Race Arenan på StSS Udde som har en mängd aktiviteter riktade mot familjer under både fredagen och lördagen. Stendahls Bil har byggt en trampbilsbana och ICA Kvantum Stenungsund ett Kvantumland med luftborg, tävlingar och andra aktiviteter. Harrys servarar mat från en foodtruck och titelsponsorn COWI har även en lounge med seglarbar på hamnplan vid Stenungsbaden Yacht Club. Det finnas en båtshuttle som går mellan Udden och Stenungsbaden Yacht Club.

RESULTAT – TOTALVINNARE OPTIMIST
1. SWE 4426, Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
2. SWE 46255, Olle Aronsson, Lerums segelsällskap
3. SWE 3694, Lina Dahlström, Örebro kanotförening

RESULTAT STARTGRUPPER
Access utan assistens
1. SWE 1694, Tobias Dawid, Stenungsunds segelsällskap
Access med assistens
1. SWE 1694, Birk Nilsson, Stenungsunds segelsällskap
2. SWE 1695, Hedvig Roos Rahmquiat, Stenungsunds segelsällskap

RS Feva
1. SWE 3832, Oscar Andersson/Rebecca Flohr, Tjörns segelsällskap
2. SWE 3603. Elin Sevedag/Maja Haga, Långedrags segelsällskap
3. SWE 5590, Sofia Gidefjord/Elsa Åberg, Långedrags segelsällskap

ZOOM8
1. SWE 202 Pontus Karlsson, Vänersborgs segelsällskap
2. NOR 184, Christoffer Sörlie, Fredrikstad seilforening
3. SWE 223, Josephine Stenmark, Vänersborgs segelsällskap

RS Tera
1. SWE 961, Emil Johansson, Tjuvkils Kappseglinsklubb
2. SWE 1481 Per Hermansson, Tjuvkils Kappseglinsklubb
3. SWE 1480, Henrik Backman, Tjuvkils Kappseglinsklubb

Optimist blå
1. SWE 3734, Erik Bengtsson, Björlanda Kiles segelsällskap
2. SWE 4213, Hampus Andersson, Lysekils segelsällskap Gullmarn
3. SWE 4265, Tea Zeeberg, Långedrags segelsällskap

Optimist Grön
1. SWE 4258, Hampus Ljungberg, Lerums segelsällskap
2. SWE 4128, Lukas Lindström, Rörviks segelsällskap
3. SWE 4215, Emil Wolfgang, Hjuviks båtklubb

Optimist Gul
1. SWE 4589, Jonathan Llado Krenzler, Rörviks segelsällskap
2. SWE 4510, Christoffer Hallin, Långedrags segelsällskap
3. SWE 4629, Calle Lindbom, Långedrags segelsällskap

Optimist Röd
1. SWE 4426, Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
2. SWE 4622, Carl Hörfelt, Lerums segelsällskap
3. SWE 4149, Ebba Berntsson, Stenungsunds segelsällskap

Optimist Svart
1. SWE 4625, Olle Aronsson, Lerums segelsällskap
2. SWE 3694, Lina Dahlström, Örebro kanotförening
3. SWE 4601, Johanna Edh, Lerums segelsällskap

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 distansminuter. Det tar en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind.

Info: www.stss.se

Den andra deltävlingen av Allsvenskan Segling pågår just nu i Västra Hamnen, Malmö. Första dagen bjöd på strålande solsken och kraftiga, byiga vindar. Resan för att utse Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 fortsätter.

De 17 deltagande klubblagen hade tidvis svårt att bemästra den struliga och hårda vinden, i vissa byar blåste de över 15 m/s, men tre hela omgångar kunde genomföras. Det var spektakulär segling med höga hastigheter på undanvindarna och många båtar som stod på högkant.
De som behärskade förhållande allra bäst var Ekolns Segelklubb från Uppsala, de vann alla sina tre delseglingar, tätt följda av Långedrags Segelsällskap från Göteborg. Stockholms 606-Klubb seglade också väldigt bra och vann sina två föra seglingar, men tjuvstartade i det tredje racet och rasade därmed i resultatlistan till en sjua.

Imorgon lördag fortsätter seglingarna, första start går kl. 9.00 och kappseglingarna håller på hela dagen fram till ca 18.00. Ambitionen är att kunna genomföra 45 seglingar innan prisutdelningen på söndag eftermiddag.

Väderförutsättningarna för detta är goda, då vinden verkar stå sig hela helgen.
Via SAP Sailing Analytics kan man följa seglingarna även om man inte har möjlighet att var på plats vid Scaniaplatsen, Västra Hamnen.

Fakta Allsvenskan
Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Det går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Vi kommer att distribuera dagliga rapporter, bilder och en uppdaterad tabell. Men vi har också goda möjligheter att stötta er på plats i Malmö, både med fotobåt och access till seglarprofiler och personer från Svenska Seglarförbundet (Stefan Rahm, Isabelle Lindsten). Kontakta gärna isabelle@ssf.se för praktiska frågor och anmälan.

Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning
16.00 – 17.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Hitta till Scaniaparken i Västra Hamnen, Malmö
Närmsta gator är Västra Varvsgatan och Riggaregatan, därefter ca 50 m att gå.

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

I helgen återvänder Team SCA till kappseglingsarenan när det kvinnliga teamet från Volvo Ocean Race 2014-2015 tar sig an klassiska Rolex Fastnet Race. Knappt två månader efter avslutningen i Göteborg är det alltså dags igen.

Inte mindre än tio medlemmar ur besättningen är tillbaka ombord. En av de som saknas är skepparen Sam Davies som för tillfället är upptagen av andra projekt. Istället blir Carolijn Brouwer skeppare på Team SCA.

– För oss är det viktigt att vi fortsätter ungefär från var vi var i Göteborg. Det vill säga att vi fortsätter träna, kappsegla och utvecklas. Om vi får chansen igen i ett framtida Volvo Ocean Race så ska vi vara redo för det. Fler av oss har kappseglat sedan vi gick i mål i Göteborg, men det här blir första gången vi samlas igen. Det ska bli fantastiskt roligt, säger Carolijn.

Fastnet Race seglades första gången 1925 och firar 90-årsjubileum i år. Eftersom tävlingen bara arrangeras vartannat år är det här 46:e upplagan. Närmare 400 båtar med cirka 3 000 seglare väntas komma tills starten på söndag 16 augusti för att segla de drygt 600 nautiska milen längst med den engelska sydvästkusten, från Cowes på Isle of Wight, runda den berömda Fastnetklippan på den irländska sydspetsen för att gå i mål i Plymouth några dygn senare.

Under Fastnet Race kommer två av Team SCA:s coacher att vara med ombord. Norrmannen Aksel Magdahl kommer att arbeta tillsammans med Libby Greenhalgh när det gäller navigation medan svensken Martin Strömberg – som seglade senaste Volvo Ocean Race som vaktkapten på kinesiska Dongfeng – kommer att coacha teamet på däck. Strömberg var med som coach i Team SCA för ett par år sedan, innan han började segla för Dongfeng.

– Det är en enormt stor skillnad på det här teamet och det jag arbetade med innan Volvo Ocean Race. Det är svårt att säga exakt vad som förändrats eftersom det är som att komma till en helt annan besättningen. Den största skillnaden är nog de allmänna kunskaperna om båten och hur de förbereder manövrar. De är riktigt bra på det nu, säger Martin som under Fastnet kommer att kunna studera teamet på riktigt när håll i några dagar.

– Vi ser alla fram emot att ha Aksel och Martin med ombord när vi seglar Fastnet. För oss handlar allting om att utvecklas och bygga vidare på det som vi startade för tre år sedan när Team SCA-projektet inleddes. Offshorekappsegling handlar väldigt mycket om erfarenheter och kunskap, säger Carolijn.

Team SCA i Rolex Fastnet Race:
Sally Barkow (USA)
Carolijn Brouwer (NED) Skipper & Watch Captain
Dee Caffari (GBR) Watch Captain
Sophie Ciszek (AUS)
Abby Ehler (GBR)
Libby Greenhalgh (GBR) Navigator
Sara Hastreiter (USA)
Stacey Jackson (AUS)
Annie Lush (GBR)
Liz Wardley (AUS)
Aksel Magdahl (NOR) Coach
Martin Stromberg (SWE) Coach

Fotograf, Sara Strandlund (Team SCA-1) / Rick Tomlinson (Yacht Racing Image of the Year)

Värmdö Jolleseglare hittade formeln för dagen svåra förhållanden och vann fem av sju seglingar och toppar därmed tabellen. Även hemmalaget Malmö Segelsällskap har haft en bra dag och ligger nu tvåa totalt bara två poäng bakom. Inför den sista dagen av Allsvenskan i Seglings andra deltävling är det väldigt jämnt mellan topplagen.

Den andra deltävlingen av Allsvenskan Segling pågår just nu i Västra Hamnen, Malmö. Resan för att utse Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 fortsätter.

Det ledande laget efter fredagens tre omgångar, Ekolns Segelklubb, hade det lite tyngre idag och halkade ner till en tredje plats i tabellen. Kungliga Svenska Segelsällskapet, som vann den första deltävlingen i Saltsjöbaden i maj, avancerat under dagen och jagar nu topptrion tillsammans med Stockholms 606-Klubb.

Vindarna har kommit ifrån ost och sakta ökat under dagen, på morgonen var det lite lugnare, ca fyra m/s men i slutet på eftermiddagen blev det mer fart och action på båtarna, när molnen drog in över Malmö och banområdet.

Långedrags Segelsällskap, som låg trea igår trivdes bättre med fredagens hårda och byiga vindar och har dykt i resultatlistan till en nionde plats, även om de avslutade dagen med en vinst i dagens jämnaste race där tre båtar gick i mål inom en meter.

Söndagen ska bjuda på liknande väderförhållanden som idag, vindar från ost på mellan fyra och åtta m/s. Förhoppningen är att kunna slutföra hela schemat och därmed alla 15 omgångar.

Via SAP Sailing Analytics kan man följa seglingarna även om man inte har möjlighet att vara på plats vid Scaniaplatsen, Västra Hamnen.

Fakta Allsvenskan
Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Det går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning
16.00 – 17.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Hitta till Scaniaparken i Västra Hamnen, Malmö
Närmsta gator är Västra Varvsgatan och Riggaregatan, därefter ca 50 m att gå.

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Årets upplaga av Tjörn Runt by COWI bjöd på strålande sommarväder och bra vindar. Hans Oskarsson och Christian von Trepka segrade i Tjörn Runt by COWI 2015.

– Förmodligen var årets kappseglig en av de snabbare. Det var ostlig vind på mellan 6-8 m/s med byar på 10 m/s. Det har flutit på bra och inga större missöden har inträffat. Endast tre grundkänningar och två mastbrott har rapporterats, säger tävlingsledaren Anders Torén som är mycket nöjd med årets tävling.

I år seglades kappseglingen medurs, med starten i Askeröfjorden utanför Stenungsund och målgång i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron. Tävlingen var uppdelad på två banor; den ”Lilla” är flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglade och den ”Stora” för de större och snabbare båtarna.

355 båtar var anmälde till kappseglingen. 340 hade registrerat sig, 337 startade och 319 båtar passerade mållinjen.

Lilla banan

Vinnare på Lilla banan blev Hans Oskarsson från Stenungsunds Segelsällkap i en Accent. På andra plats kom Fredrik Hansson från BKSS i en IF och på tredje plats Lennart Magnusson från Långedrags Segelsällskap i en Nordisk Folkbåt.

Stora banan

På Stora banan segrade Christian von Trepka från BSF i en GP42. På andra plats kom Mikael Vesala från SSVÄ i en Cheetah 30 och på tredje plats kom Stenungsundsseglaren Magnus Lundberg i en Dynamic 35.

Vinnare i de olika startgruppena blev:
Startgrupp 1 Urban Dahlberg, Tornado, KSSS
Startgrupp 2 Christian von Trepka, GP42, BSF
Startgrupp 3 Mikael Vesala, Cheetah 30, SSVÄ
Startgrupp 4 Magnus Lundberg, Dynamic 35, StSS
Startgrupp 5 Patrik Sturesson, X-372 masthead, GKSS
Startgrupp 5D Johan Wetterlundh, Salona 33P, GKSS
Startgrupp 6 Emil Sandberg, Smaragd, LDSS
Startgrupp 7 Michael Collberg, Express, MSK
Startgrupp 8 Tommy Strandberg, Scampi, TJSS
Startgrupp 9 Lennart Cedenkvist, Dehler 34, SSSÖ
Startgrupp 10 Jonas Börjesson, 606, StSS
Startgrupp 11 Hans Oskarsson, Accent, StSS
Startgrupp 12 Michael Berg, Seascape 18, KKKK

För mer information:
www.stss.se

Foto: Alf Tornberg.

På startlinjen i år återfinns flera av förra årets vinnare. Bland andra totalvinnaren på Lilla banan Carl-Axel Hellman, MASS, och startgruppsvinnarna Erik Krister, SFS, Magnus Lundberg, StSS, Johan Davidsson, LDSS, Anders Hellekant, SKASS, Lennart Cedenkvist, SSSÖ samt Carl Stark, StSS.

– Prognosen pekar på vackert sommarväder med sol och värme. Vindarna, som är det viktigaste för seglarna, verkar bli runt 4 m/s i början på dagen men ökar förhoppningsvis. Det ser ut att bli en fantastisk dag för alla åskådare på klipporna runt Tjörn och i Getskär, säger tävlingsledare Anders Torén.

Medurs runt Tjörn
För åskådarna blir det i år lätt att se starten från klipporna på Stenungsön och Almön eftersom starten nu åter sker utanför Stenungsund i Askeröfjorden. Årets kappsegling är uppdelade i två banor, ”lilla” och ”stora” banan. Lilla banan seglas runt Tjörn för de mindre båtarna och flerskrovsbåtarna. De större och snabbare båtarna seglar den Stora banan med rundning vid Getskär och Hätteberget. Målet för samtliga deltagare är på Stigfjorden väster om Skåpesundsbron.

H-båtarna största båttypen
Till årets upplaga av Tjörn Runt by COWI är 355 båtar anmälda, 238 på Lilla banan och 117 på Stora banan. Största båttypen i år är den mindre H-båten med hela 19 deltagare. Tio av båtarna på Lilla banan och tio av båtarna på Stora banan kommer att vara försedda med transpondrar och det går att följa dem på webben. Mellantider rapporteras även i realtid på stss.se.

Nytt Race Center
Lagom till Tjörn Runt by COWI står ett nytt Race Center färdigt i segelsällskapets sjöbodar i direkt anslutning till vattnet. Nytt för i år är också att alla aktiviteter genomförs inom en samlad Race Arena vid StSS Udde och Stenungsbaden. Här finns både Race Center, tävlingsexpeditionen och flera aktiviteter för hela familjen under fredagen och lördagen. Mellan de två delarna tar man sig bekvämt med en shuttle över vattnet.

Helt nya Maxi 1200 får svensk premiär på Öppna Varv på Orust, 21–23 augusti. Legendaren Pelle Pettersons senaste skapelse visas i en ny tvåkabinsversion.

Öppna Varv är den stora möjligheten i Sverige och Norden att få se svenska och internationella båtar på en flytande båtmässa. Samtidigt arrangeras i år även en båtmässa på Marstrand, där utbudet främst är inriktat på motorbåtar.

Maxi ägs sedan några år av polska Delphia, som har ett modernt kvalitetsvarv. Förutom Maxi tillverkar de bland annat egna segelbåtar under varumärket Delphia.

På Öppna Varv visas i år Maxi 1200 i en nya version med två kabiner. Denna 38-fotare är enligt varvet en riktig ”Gentleman’s Cruiser” med samma prestanda som i en betydligt större båt.

Maxi 1200 lanserades på årets båtmässa i Düsseldorf. Båten är designad av Pelle Petterson och bär med sig arvet av traditionella Maxi Yachts. Båten är byggd med högsta kvalitet i alla detaljer och med inredning designad av Tony Castro.

Info: http://www.maxiyachts.com

Tekniska specifikationer
Keel options T-bulb / L-Standard / L-Shallow
LOA 12,16 m 39,90 ft
Lh 11,56 m 37,89 ft
LWL 10,60 m 34,78 ft
Beam 3,75 m 12,30 ft
Draft 2,32 / 2,00 / 1,75 m 7,22 / 6,56 / 5,74 ft
Displacement* 7,30 t 16.094 Ibs
Ballast 2,50 t 5,512 Ibs
Engine Volvo D1-30 28hp
Fuel tank 150 l 32,99 Gal
Fresh water 260 l 57,19 Gal
Waste tank 60 l 13,2 Gal
Main sail 46,50 m2 500,57 ft2
Jib (108%) 37,50 m2 403,69 ft2
Whole sail area 84,00 m2 904,26 ft2
I 15,95 m 52,33 ft
J 4,42 m 14,50 ft
P 15,78 m 51,77 ft
E 5,15 m 16,89 ft
CE category A, 8 person
Designer Pelle Petterson
Interior design Tony Castro
23
* for standard equipment

En ny rapport från Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet visar på bristande kunskap om vattensäkerhet och första hjälpen bland landets föräldrar. Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldern 1-6 år. Under juli månad i år dog fyra barn av drunkning och hittills i augusti har två barn omkommit genom drunkning.

I syfte att kartlägga simkunnighet hos barn och kunskapsnivån hos föräldrar i Sverige har Trygg-Hansa tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet gjort en undersökning bland föräldrar med barn i åldern 5-12 år som presenteras i rapporten ”Håll koll i sommar”.

Förra årets varma sommarväder gjorde 2014 till ett av de värsta drunkningsåren på många år. I år har sommaren bjudit på betydligt sämre väder vilket har bidragit till att antalet drunkningar minskat. I augusti blev vädret bättre och hittills har två barn omkommit i drunkningsolyckor denna månad.

Föräldrars bristande uppsikt är en nyckelfaktor vid drunkningsolyckor där barn omkommer.

– Det är oroande att så många som en tredjedel av föräldrarna medger att de, förutom att hålla koll på sina barn, även läser när de är på stranden. Och var femte svarar att de samtidigt kollar på sin mobiltelefon. Drunkning sker fort och man kan som förälder inte släppa sitt badande barn med blicken ens för en kort stund, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa.

Barn drunknar tyst
Fyra av tio föräldrar kan inte första hjälpen enligt undersökningen, en ytterligare nyckelfaktor om olyckan är framme.

– Undersökningen visar att hälften av föräldrarna tror att barn plaskar eller själva ropar på hjälp om de håller på att drunkna, vilket är en farlig och felaktig föreställning. Barn dör tyst i vatten, säger Anders Wernesten, statistik- och säkerhetsexpert, Svenska Livräddningssällskapet.

Krav på simkunnighet först i årskurs 6
Sedan 2011 är simkunnighetskravet formellt inskrivet i skolans läroplan i ämnet hälsa och idrott. För att få godkänt betyg i årskurs 6ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Dessutom ska eleven kunna badvett och säkerhet.Simkunnighetsdefinitionen är framtagen av de nordiska livräddningsorganisationerna.

På frågan om i vilken årskurs simkunnighet avkrävs eleven svarar en överhängande majoritet av föräldrarna årskurs 3. Några tror även att det handlar om årskurs 2. Att det är först i årskurs 6 som det i läroplanen finns krav på simkunnighet känner endast ett ytterst fåtal av föräldrarna till.

– Nu går vi ytterligare en solig varm helg till mötes och många svenskar kommer att njuta av sommaren på stranden och vid poolen. Jag vill vädja till alla vuxna att hjälpas åt att hålla koll på barnen i och vid vattnet. Som förälder är det allra bästa att vara tillsammans med barnen hela tiden när de är i vattnet, passa på och lek och ha kul i vattnet med dina barn, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa.

I helgen kan man följa massor av segling från första parkett på soldäcket i Västra hamnen. Det blir mer än 50 race under tre dagar. Korta och intensiva seglingar när Allsvenskan i segling och öppet SM i Kona, vindsurfing, kommer till Malmö och årets Malmö Sail Week. På Scaniplatsen kommenteras och förklaras seglingen av speaker.

Lanseringen av Allsvenskan Segling blev direkt en succé. I Malmö tävlar 18 lag där klubbarna valt ut sina bästa seglare, tjej eller kille, oavsett ålder. Tävlingen genomförs i korta race, cirka 12 minuter, med 6 båtar i varje start. Båtarna är sportsegelbåtar och tillhandhålls av Seglarförbundet som är arrangör. Det blir totalt cirka 45 race från fredag morgon klockan 9 till söndag eftermiddag.

Vindsurfingen genomförs i klassen Kona One. Här tävlar tjejer och killar, ung och gammal på lika villkor. Storleken på segel är anpassad efter seglarens vikt – lätt seglare har litet segel, tung seglare har stort. Tävlingen är ett öppet SM med ett 60-tal seglare som seglar 4-5 seglingar per dag med start på lördag kl 11. Tävlingarna slutar på söndag eftermiddag. Eftersom det är ett öppet SM får även andra nationers surfare starta, i Malmö kommer deltagare från 6 nationer.

Bakgrund
Segling håller på att förnyas. Fokus ligger idag på snabba båtar som attraherar en ny grupp av seglare som gillar fysisk och fartfylld idrott. Båtarna är helt identiska och det är seglarnas fysik och seglingsteknik som avgör vem som vinner. Detta gör arenasegling, där snabba båtar gör upp på korta banor nära land, attraktivt för publiken. Malmö och Västra Hamnen har alla förutsättningar att bli en av dessa arenor.

Malmö Sail Week 2015 i korthet
Red Bull Foiling generation, sveriges bästa juniorer seglar om en internaiotnell karriär i identiska segelbåtar med bärplan som flyger över vattnet och tillhandhållna av arrangören. 5-9 augusti.

Allsvenskan Segling, 18 st klubblag från hela Sverige seglar andra deltävlingen i den nya tävlingen Allsvenskan Sverige i identiska båtar som alla är tillhandhållna av arrangören. 14-16 augusti.

Öppet SM i Kona One, tjejer och killar i alla åldrar gör upp om SM-tecknet i den världsomspännande vindsurfingklassen Kona One som har rötter i Sverige. I Malmö startar surfare från 6 nationer. 15-16 augusti

Info: www.sailweek.se

Fredagen den 14 augusti arrangeras kappseglingen Lilla Tjörn Runt för 31:e gången av Stenungsunds Segelsällskap. Lilla Tjörn Runt är fortfarande mycket populär och är en av Sveriges största optimistregattor. Den vänder sig både till elitseglare och seglare som nyligen deltagit i seglarskolor.

Nu är 233 juniorseglare anmälda. Första start går kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Starten går utanför Stenungsunds Segelsällskaps klubbhamn och seglas runt Stenungsön. Lilla Tjörn Runt lockar ungdomar till klasserna i Optimist, Zoom 8, RS Feva och RS Tera. Sedan 2010 har även Access-jollen för barn och ungdomar med funktionsnedsättning en egen start.

– Vi kan glädja oss åt att regattan år efter år drar till sig många barn som seglar sin första kappsegling vilket verkligen visar vilken breddsegling det är. Dessutom är deltagarna i optimistklassen uppdelade i åldersklasser vilket inte är vanligt, säger tävlingsledaren Anders Torén.

Bland de anmälda finns Charlotta Hallin från Långedrag, Johanna Edh, Olle Aronsson och Carl Hörfelt från Lerum samt Rasmus Lindström från Rörvik som representerade Sverige i EM. Dessutom finns flera JNoM-seglare på plats i startfältet. Även JSM-vinnarna i RS Feva Elin Sedevag och Maja Haga från Långerdrag samt Zoom8-vinnaren Pontus Karlsson från Vänersborg finns bland deltagarna. Pontus försvarar även sin titel från förra årets Lilla Tjörn Runt. I år finns flera titelförsvarare i startfältet. I RS Feva försvarar hemmaseglarna Oscar Andersson och Rebecca Flohr, som seglar för Tjörn, sin titel. Även Henrik Backman från Tjuvkil försvarar sin titel.

Bedrift att vinna sin startgrupp

Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra. Dessutom lottar vår partner Båtmässan även i år ut en optimistjolle till en av de deltagande klubbarna. Ju fler deltagare från samma klubb desto större vinstchans.

Kappsegling runt en ö

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för jollar. Tävlingen seglas inte på en klassisk kryss-läns bana utan faktiskt kring en ö, Stenungsön. Seglingens längd är 5 distansminuter och det tar cirka en till två timmar för de snabbaste att sig runt beroende på vind. Efter seglingen är det prisutdelning vid klubbhuset.

Håll utkik på vår webbplats www.stss.se för mer information och titta gärna på filmklippen från förra året. Tjörn Runt på webben lever länge, ända tills nästa Tjörn Runt, och under den tiden kan alla njuta av inslagen om och om igen!

Risörs Träbåtsfestival, som hölls förra helgen, lyckades resa sig och skapa en helt ny festival. Efter att arrangemanget slutade med konkurs förra året blev 2015 års upplaga en stor framgång. Det var färre båtar än tidigare, men tack vare solsken blev det en succéfull regatta.

Träbåtsfestivalen är den största i sitt slag i Europa och därmed även i Norden. Det utmärker sig genom att under åren ha samlat fantastiskt fina och intressanta klassiska träbåtar med besättningar av alla de slag.

Inslaget av anrika räddningsbåtar modell Colin Archer är markant, men här finns allt från pietetsfullt renoverade och även nybyggda snipor till klassiska 12:or. En särskilt intressant Colin Archer är RS 30 Risör II, som byggdes 1914 på Holmen i Risör. Hon tjänstgjorde i de ganska knepiga vattnen utanför Risör, där strömmen och havets vindar bryter vattnet, under åren 1914–1921 för att därefter stationeras på Hidra utanför Flekkefjord och senare i Ålesund. Idag är fartyget vackert restaurerat efter en renovering som startade 1987. År 1991 sjösattes hon igen på Holmen och i årets festival deltog RS 30 Risör II med vacker riggning.

10 000 personer besökte själva festivalen, som hålls i Risörs fina hamnar omgärdad av vita trähus. Känslan av maritimt arv är mycket påtaglig.

En av de vackraste båtarna var 10 mR Irene VIII byggd 1935. Den 16,52 m långa och 3,25 m breda båten är byggd och konstruerad av Johan Anker, men för tillfället i fransk ägo efter att ha varit i norsk ägo tidigare.

En av festivalens förgrundsfigurer genom alla år, båtbyggaren Leif Nielsen, visade upp en vacker träbåt i olika träslag med en nybyggd liten jolle som fick många suktande blickar…

För festivalens ledning var det viktigt att få ett positivt ekonomiskt resultat i år efter fjolårets konkurs. Detta lyckades och arrangörerna hoppas därmed kunna återkomma även nästa år med en träbåtsfestival i Risör. Det är ett välkommet besked!

Risörs Träbåtsfestival 2016 hålls 4–6 augusti.

Lars-Åke Redéen