Nyheter

Världens främsta seglare är i Sverige för Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg – en deltävling i världens mest prestigefulla seglingsevenemang. Dagens träningssegling var dramatisk och det svenska laget Artemis Racing välte på vattnet utanför Långedrag.

Imorgon avgörs de två första av totalt fyra seglingar i Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg och idag tränade lagen på tävlingsarenan i Långedrag. Under eftermiddagen samlades de sex tävlande lagens skeppare för en presskonferens i evenemangsområdet i Frihamnen.

– Det är fantastiskt att vara här och även om det varit blött och regnigt i veckan ser vi fram emot sol och bra tävlingsförhållanden under helgen. Vi vill ge hemmapubliken en bra show och prestera på topp, säger Nathan Outteridge, skeppare på den svenska båten Artemis Racing som idag kapsejsade under början av träningen.
Båten lade sig på sidan och laget fick avbryta träningen för att undersöka skador på utrustningen. De kommer att tävla som planerat imorgon.

– Alla ombord klarade sig bra och nu ser vi fram emot att kappsegla i morgon, säger Outteridge

Nathan Outteridge är regerande Olympisk mätare i 49er-klassen och precis som konkurrenterna i helgens tävling tillhör han den yppersta världseliten i sporten. Bland lagens besättningar finns det Volvo Ocean Race-vinnare, flerfaldiga OS-guldmedaljörer och de som redan haft äran att lyfta sportens mest åtråvärda buckla, America’s Cup.

Jimmy Spithill (Australien) blev 2010 den yngsta seglaren som vunnit America’s Cup som skeppare och lyckades sedan försvara bucklan i den senaste upplagan av tävlingen 2013. Nu jagas hans Oracle Team USA av de fem utmanarlagen. 
– Det känns bra att vara pressad och att möta de allra bästa seglarna i världen, säger Spithill.

Sir Ben Ainslie är skeppare för det brittiska laget Land Rover BAR som vann den första deltävlingen av Louis Vuitton America’s Cup World Series i Portsmouth för en månad sedan. 
– Vi var överväldigade över att se hur många människor som stöttade oss i Portsmouth, säger Ainslie. 
– Det var första gången vi tävlade mot de andra lagen i de foilande AC45:orna. Vi fick till det i den tävlingen men vi såg alla hur små marginalerna är och ett litet misstag kan vara väldigt avgörande.

De övriga skepparna i tävlingen är Franck Cammas (Groupama Team France) som vann Volvo Ocean Race 2012, Dean Barker (Softbank Team Japan) som tidigare vunnit America’s Cup för sitt hemland Nya Zeeland och Glenn Ashby (Emirates Team New Zeeland) med ett OS-silver i Tornado-klassen 2008 bland meriterna.

Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg går av stapeln 27-30 augusti och seglingarna avgörs i Långedrag. Evenemangsområdet i Frihamnen är fullt av aktiviteter varje dag, läs programmet för Race Village här – http://acws-gothenburg.americascup.com/en/whats_going_on.html


Program för Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:

Lördag 29/8 13.00 – 14.30 – Race 1 & 2 

Söndag 30/8 13.00 – 14.30 – Race 3 & 4 (dubbla poäng)

I Louis Vuitton America’s Cup World Series seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.

Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Land Rover BAR (Storbritannien) – 19p
2. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 18p
3. ORACLE TEAM USA (USA) – 16p
4. Groupama Team France (Frankrike) – 13p
5. Softbank Team Japan (Japan) – 13p
6. Artemis Racing (Sverige) – 11p

I helgen ska det avgöras vilken klubb som är Sveriges bästa kappseglingsklubb. Den tredje och sista deltävlingen av Allsvenskan Segling pågår just nu på Grötö i Göteborgs norra skärgård. Efter första dagens seglingar är det Halmstads Segelsällskap som har kommit igång allra bäst med tre delsegrar.

Klubbarna har toppat sina besättningar med sina bästa seglare, i startfältet finns bland andra Josefin Olsson, som till vardags tillhör den absoluta toppen i OS-klassen Laser Radial. Josefin tävlar för sin moderklubb, Oxelösunds Segelsällskap, som också gör sin bästa deltävling hittills med två vinster den första dagen.

Vid förra deltävlingen i Malmö imponerade Värmdö Jolleseglare, som då kom på andra plats. Även denna helg börjar de bra och ligger nu tvåa med två vinster. Ekolns Segelklubb, som leder i den totala tabellen efter två deltävlingar ligger på tredje plats, de har också två vinster, men har också två tredje placeringar och i det hårda motståndet i Allsvenskan så räcker det inte för att placera sig i den absoluta toppen.

Göteborgs Kungliga Segelsällskap, som har två OS-seglare ombord i Malin Källström och John Harrysson har seglat jämnt och avslutade fredagen med en seger. De ligger nu fyra i sammanställningen i deltävlingen. Endast ett poäng efter GKSS ligger Kungliga Svenska Segelsällskapet, som också har ett starkt lag med Volvo Ocean Race-veteranen Magnus Woxén, vinnaren av Stena Match Cup Sweden, Mathias Bredin och de två unga och talangfulla 29er-seglarna Emil Järudd och Julius Hallström.

Fredagen bjöd på friska vindar och strålande solsken så förutsättningar var perfekta. Därmed fick alla 18 klubbar segla fyra race. De sex J/70 båtarna, som lätt kommer upp i planing, har varit uppe i över 12 knop på undanvindarna.

Seglingarna pågår precis utanför hamnen på Grötö, men det går också att följa tävlingen via internet, www.svensksegling.se/allsvenskan.
Följ Allsvenskan Segling på Facebook.

Resultat deltävling 3 efter dag 1 av 3
1. Halmstads Segelsällskap, 23 poäng
2. Värmdö Jolleseglare, 21 poäng
3. Ekolns Segelklubb, 20 poäng
4. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, 20 poäng
5. Kungliga Svenska Segelsällskapet, 19 poäng

På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Seglingarna kommer att genomföras på Grötö i Göteborgs norra skärgård. Båtarna kommer att segla en bana nära land så att publiken på plats lätt kan se tävlingen. Samtidigt går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Vi kommer att distribuera dagliga rapporter, bilder och en uppdaterad tabell. Men vi har också goda möjligheter att stötta er på plats på Grötö, både med fotobåt och access till seglarprofiler och personer från Svenska Seglarförbundet (Stefan Rahm, Isabelle Lindsten). Kontakta gärna isabelle@ssf.se för praktiska frågor och anmälan.

Svenska Seglarförbundet har i samarbete med ett antal seglingsklubbar startat Allsvenskan i segling, som nu avslutas med den tredje och sista deltävling på Grötö i Göteborgs norra skärgård helgen 28 – 30 augusti. Nu skall Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 utses.

Efter två genomförda deltävlingar, där 26 omgångar har genomförts totalt, leder Ekolns Segelklubb, ESK, från Uppsala, följda av Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, och Stockholms 606 Klubb, S606K. ESK tog över i tabelltoppen efter en nagelbitande seger i den andra deltävlingen, som genomfördes i Malmö, 14 – 16 augusti.

På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Seglingarna kommer att genomföras på Grötö i Göteborgs norra skärgård. Båtarna kommer att segla en bana nära land så att publiken på plats lätt kan se tävlingen. Samtidigt går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

SSF kommer att distribuera dagliga rapporter, bilder och en uppdaterad tabell.

Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Hitta till Grötö
Ta färja “Björkö – Lilla Varholmen” från Lilla Varholmen, Torslanda, och sedan Björkö (Framnäs)-Grötö -färjan.

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Info: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/gwt/Home.html#/regatta/leaderboard/:eventId=9627bbdf-1e8e-4a5a-8641-afc2218699b9

I helgen avgörs den andra deltävlingen av Louis Vuitton America’s Cup Word Series i Göteborg. Hemmalaget Artemis Racing laddar för revansch och skepparen Iain Percy lovar att det blir den mest spektakulära regattan som någonsin setts i Göteborg.

Finalen av America’s Cup på Bermuda 2017 kan verka avlägsen. Men kampen om att få utmana de regerande mästarna Oracle Team USA om seglingsvärldens mest prestigefulla buckla inleddes i Portsmouth för en månad sedan och fortsätter nu i Göteborg. De sex tävlande lagen har de senaste dagarna jobbat med att få färdigt sina AC45:or inför helgens stora drabbning.

Katamaranerna sjösätts på torsdag, samma dag som evenemangsområdet i Frihamnen öppnar, och under träningsseglingen på fredag kommer seglarna känna på tävlingsarenan i Långedrag. På lördag klockan 13.00 starar det första av totalt fyra seglingar och på söndag eftermiddag vet vi vilket lag som får kliva högst upp på prispallen.

– Det känns fantastiskt att vara i Sverige, säger hemmalaget Artemis Racings brittiska skeppare Iain Percy. Vi tränade i Stockholm för två veckor sedan och fick ett otroligt mottagande från folket där som för första gången fick se foilande katamaraner mitt i staden.

– Det finns många seglingsintresserade människor här och jag tror att många kommer att vilja kolla in vad som kommer bli den mest spektakulära tävlingen som seglats i Göteborg någonsin.

Men regattan handlar om mycket mer än att visa upp sporten för den svenska publiken. För Artemis Racing var den första deltävlingen i Portsmouth för en månad sedan en besvikelse. Där slutade svensklaget i botten av tabellen och nu siktar de på att få revansch.

– Det var ett oacceptabelt dåligt resultat för oss senast och vi måste göra bättre ifrån oss i Göteborg. Konkurrensen är väldigt hård men trots att de seglare som är med räknas till värdenseliten är det ingen av oss som har lång erfarenhet av den här typen av båtar. Det resulterar i att det blir väldigt händelserik segling.

På grund av en skada kommer Fredrik Lööf inte segla på Artemis Racing i Göteborg. Han kommer istället att ta rollen som lagets coach medan nyförvärvet Kalle Torlén tar hans plats ombord. Torlén har seglat med 49er-klassen i Långedrag många gånger. 


– Att segla där med de här båtarna kommer att bli något helt annat och det kommer bli väldigt häftigt att tävla med Artemis Racing framför hemmapubliken, säger Torlén. Vi har hemmaplan och ska göra allt för att få ett bra resultat.


– Stämningen i laget är väldigt bra. Vi vet att det inte gick bra i Portsmouth men vi har jobbat hårt sedan dess. Alla i laget är proffs och det är ingen som sticker huvudet i sanden, säger Torlén.
Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg går av stapeln 27-30 augusti och seglingarna avgörs i Långedrag. Evenemangsområdet i Frihamnen är fullt av aktiviteter varje dag, läs programmet för Race Village här – http://acws-gothenburg.americascup.com/en/whats_going_on.html


Program seglingen Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:

Torsdag 27/8 – Tech Day i Frihamnen
Fredag 28/8 13.00 – 14.30 – Träningssegling 

Lördag 29/8 13.00 – 14.30 – Race 1 & 2 

Söndag 30/8 13.00 – 14.30 – Race 3 & 4 (dubbla poäng)

I Louis Vuitton America’s Cup World Series seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.

Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Land Rover BAR (Storbritannien) – 19p
2. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 18p
3. ORACLE TEAM USA (USA) – 16p
4. Groupama Team France (Frankrike) – 13p
5. Softbank Team Japan (Japan) – 13p
6. Artemis Racing (Sverige) – 11p

Bilden: © ACEA 2015 / Photo Gilles Martin-Raget.

Nu drar världens största fototävling igång! Förra året vann en bild på ett k-märkt fartyg den svenska deltävlingen.

– Det vore väldigt roligt om vi kunde göra om bedriften även i år, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.

Wiki Loves Monuments har i Guinness rekordbok kallats världens största fototävling, en tävling som pågår i flera länder samtidigt, där vem som helst får delta.

Tävlingen fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen, bland många andra de 130 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet i Stockholm.

– Vi har hittills fått in flera värdefulla nya bilder, som hade varit svåra att samla in på annat sätt, säger Claes Wollentz, som är en av de ansvariga för k-märkningen.

Hans kollega Fredrik Blomqvist håller med.

– Det här är också ett sätt för de k-märkta fartygen att få uppmärksamhet, framförallt de människor som lägger ner så otroligt mycket tid och arbete på att bevara det flytande kulturarvet.

Tävlingen, som pågår under hela september, är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen dessutom indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.

Förra året blev en bild på segelfartyget Sarpen bästa svenska bild. Fartyget, med hemmahamn i Simrishamn, vann även första och tredje plats i fartygsklassen. På andra plats i fartygsklassen hamnade Ejdern, med hemmahamn i Södertälje.

Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.

Var med och tävla – så här gör du!

På Wiki Loves Monuments webbsida (commons.wikimedia.org) skapar du ett användarkonto, om du inte redan har ett, och laddar upp dina bilder. Du kan ladda upp bilder mellan 1 september och 30 september 2015.

Här finns också en lista över de fornminnen, byggnadsverk, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg som ingår i tävlingen.

Listan över k-märkta fartyg hittar du även på Sjöhistoriskas webbplats (sjohistoriska.se/k-markta-fartyg)

Peter Helgesson tyckte bordet var lite för lågt och att han enklare ville komma mellan bord och mast. Inga problem att avvika från standard. Det är standard att man gör just det. Få segelbåtar har lämnat Rosättra utan att kunden har satt sina egna avtryck.

– På Rosättra diskuterar man inte med kunden. Man reflekterar. Även när de sa nej eller avrådde från mina mer eller mindre genomtänkta förslag fick jag en känsla av att de förstår att segelbåten är en jätteinvestering och man blir respektfullt behandlad berättar Peter.

Peter har seglat hela sitt liv med lite avbrott för sommarstuga och intensivare arbetsperioder som egenföretagare. Han har testat kvalitetsbåtar mellan 36 och 40 fot och kravlistan var från början kort och precis:

Dusch under däck, kunna seglas ensam, styv och snabb, praktisk. Valet blev en Linjett 37.

När väl bygget var igång och Peter Helgesson såg möjligheter växte aptiten. Det blev även en bogpropeller med lucka för mindre bromspåverkan, el-winsch för storfall men även ankare, förstärkning under däck för framtida kutterstag, och lite till.

Rådgivning allt viktigare

Det som börjar med en maghognystock slutar med en inredning som väcker beundran och drömmar. Inredningen är Linjettens adelsmärke. Utrustningslistan kan bli oändlig. Det är här kunderna kan påverka och förverkliga idéer.

– Det är klart att så långt det är möjligt försöker vi bygga som kunderna vill ha det, men det är klart att det inte alltid är tekniskt möjligt säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv.

Och det är just det. Det gäller att lära känna kunden för att förstå behoven. Hur kommer båten användas? Även den snabba tekniska utvecklingen ändrar oavbrutet förutsättningarna och lösningarna.

– För allt fler är datorer ett måste på land och blir mer och mer självklart även ombord. Men ett hinder är tillgången till el säger Kristoffer Gustafsson på Rosättra Båtvarv.

Nu kommer Kristoffer igång ordentligt. Han talar om placering av givare, antenner, hur man undviker energiförluster, om trådlöst kontra kabel, wifi och uppkopplingar till nätet. Han pratar om var eluttagen kan sättas, om förkortat avstånd mellan batterier och generatorer.

Varvets roll har utvecklats och förändrats. Från att utföra och tillgodose behov till att även förklara och reda ut behoven från allt vad gäller val av segel, motorstyrka, inredning till navigation och elektronik. Rådgivarrollen har blivit allt viktigare.

– Man måste lära sig lyssna på både kunder och leverantörer och sedan väga samman vad som kommer fungera bäst för varje person. Inte minst på längre sikt avslutar Kristoffer Gustafsson.

I helgen kan du reflektera med Rosättra Båtvarv på flytande båtmässan ”Allt på Sjön” 28-30 augusti i Gustavsberg.

Svenska RIB-företaget Agapi har varit skickliga med att lansera nya båtkoncept och nya RIB-modeller. Det allra senaste är denna Agapi 950 med dubbla Yamaha 300 hk på akterspegeln.

Båten har ett stort fartområde för cruisingkörning: 18–40 knop. Bränsleförbrukningen ligger på 2–2,6 l/Nm vid en marschfart på 20–40 knop och enligt Agapi själva planar båten upp i stort sett utan planingströskel.

Toppfarten med de två stora utombordarna är hela 55 knop

Båten visas på Allt på Sjön i Gustavsberg, som är öppen 28–30 augusti.

Så här skrev Båtliv om Agapi 950 i nr 1–15:

Rymlig RIB klarar många behov

Nya Agapi 950 är en mångsidig båt för familjens olika behov. Dessutom har den rejäla fartresurser och är byggd i hög kvalitet.

Starten för svenska Agapi var en 9 m RIB (Rigid Inflatable Boat) som producerades i Kina. Tanken var att ta fram en trailerbar och mångsidig båt för alla som enkelt ville komma ut på sjön och ha ett okomplicerat båtliv.

– Vi skapade Agapi 900 för att fånga ett koncept med det bästa från kabinbåtar. Den skulle ha allt det man behöver för att kunna stanna ute på sjön en helg, säger Agapis grundare Peder Asplund, som tidigare bland annat har haft en större Nord West flybridgebåt.

– Vi hade redan fått smak för RIB-konceptet. Båtens vikt var central eftersom vi alltid hade båten på trailer. Därmed krävs ingen bottenmålning och heller ingen fast båtplats. På köpet fick vi fick ett helt annat och mer flexibelt båtliv än tidigare.

Lillasyster Agapi 750 har varit lite av en säljsuccé med över 30 båtar sålda sedan premiären 2013. Då Agapi nu går internationellt och varvet i Kina inte kunde möta de volymer som krävdes har Agapi flyttat tillverkningen till Polen.

I år har Agapi ingått ett samarbete med polska Delphia Yachts, som nu producerar Agapis samtliga modeller. Det har inneburit en helt ny nivå för både båtkonstruktion och kvalitet, inte minst i detaljerna. Efter att produktionen har flyttat till Polen är både känslan och utförandet i den svenskdesignade Agapi 950 helt rätt.

Båtliv provkörde Agapi 950 utanför Stockholm en kall decemberdag. På akterspegeln satt en Yamaha V8 utombordare på 350 hk. Det är största motoralternativet vid singelmontage och även det mest intelligenta motorvalet.

Toppfarten med V8:an och en fyrbladig propeller är över 45 knop. Bränsleförbrukningen med den här motorn ligger på 1,7–1,8 lit/Nm i marschfarter upp till 35 knop, men därefter går förbrukningen snabbt över 2 lit/Nm när den mäktiga motorn får varva ut.

Den båt vi körde hade en bracket för att ge rätt tyngdpunkt. Bracketen gör även att Agapi 950 kan byggas med samma formar både för utombords- och inombordsmotor, där Volvo Penta D4–300 hk och Yanmar V8 diesel finns som alternativ. För den som vill ha dubbla utombordsmotorer kan båten förses med upp till 2×300 hk. Toppfarten lär då överstiga 50 knop med marginal.

En singelmonterad V8 känns som ett klokt val på Agapi 950. Båten känns lätthanterlig och rörlig i sjön. Den svarar snabbt på gas, accelerationen är bra och båten är smidig och trygg att hantera med goda fartresurser som räcker till för de allra flestas behov.

Ytterligare en fördel med en enda motor är att vikten hålls nere så att båten kan lastas på en trailer. Vid transport vakuumtöms tuberna så att de inte fladdrar i vinden. Vikten är från 2,4 ton med en motor och med trailer från 3,1 ton. Detta gäller tom båt, med fulla tankar kan totalvikten komma över 3,5 ton. Med körkort för tungt släp går det därmed att dra Agapi 950 efter en bil som till exempel BMW X5, Audi Q7 eller Porsche Cayenne.

Navigeringen i en Agapi sköts med iPad och Seapilots navigationsapp. Det känns lite ovant för en förare som är van vid ”riktig” navigator, men det fungerar bra och känns naturligt enkelt tack vare gränssnittet i iPad.

Konstruktionen med ett balksystem i kolfiber gör att båten är både stum och styv. Hela känslan är kvalitet med Agapi 950, som går tyst i sjön.

Agapi använder franska tuber i Hypalon av samma typ som i Goldfish. När båten trailas sugs luften ur och ekipaget håller därmed rätt bredd för att köras på släpvagn.

Liksom på tidigare versioner använder Agapi Flexiteek som standard på däcket. I den här båten har tillverkaren gått över till nya Flexiteek generation 2, som är lättare och inte blir lika varmt i solen som tidigare kulörer.

Vår enda anmärkning gäller förarplatsen, som dock justeras till kommande båtar. Det blir då två nivåer för förare med olika längd. Båten är främst byggd för att sittande förare, som har god sikt både framåt och runt om. De goda sjöegenskaperna medför att föraren spontant sitter ner.

Cockpit är skyddad med en topp, som även den byggs i kolfiber. Båten är försedd med ett stort kapell och ett mindre som täcker förarutrymmet. I kombination med värmare (standard) gör detta att man kan använda båten även när det är kallt ute.

Akter om förarplatsen finns en stor sittyta med plats för upp till åtta vuxna. Utfällbara sittplatser på sidorna kan även användas till sittplatser, kojer eller solbäddar. Akterutrymmet är väl utnyttjat med en smart och rymlig badplattform med sittplatser för den som vill njuta av solen.

Under däck har den här RIB-båten två fullängdskojer för vuxna i fören. Utrymmet kan skiljas av med draperi. Den har också två fullängdskojer midskepps och två extrakojer i sittbrunnen.

Båten är utrustad med spoltoalett. Utrymmet är inte så stort, men en person på 1,90 m kan gå in baklänges och använda den som planerat…

Agapi 950 är en välutrustad båt. Förutom kyl, värmare och pentry ingår bland annat helkapell, power steering, Fusion ljudanläggning och LED-belysning i hela båten.

Priset är från 1,6 Mkr med en motor. Med Yamaha 350 hk V8 kostar båten 1,9 Mkr och med inombordsdiesel stiger priset över 2 Mkr.

Tekniska fakta
Längd: 9,92 m
Bredd: 3,06 m
Djupgående: 0,45 m
Vikt: 2,4 ton
Bränsletank: 300 liter
Vattentank: 80 liter
Fart: 40–50+ knop
CE-klass: C
Personer: 12
Utombordare: 300–500 hk
Inombordare: 300–370 hk
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.agapiboating.com

Det tar bara några minuter att själv installera kameralarmet YOYOCam 3G Indoor. Med inbyggd rörelsesensor (PIR) och en inbyggd högupplöst kamera är 3G Indoor en kraftigt uppdaterad version av den populära föregångaren. Yoyomotion lanserade nyligen den nya larmkameran på den svenska marknaden.

Med YOYOCam 3G för inomhusbruk är det enkelt att slippa oroa sig för hemmet, fritidshuset, bilen, båten eller husvagnen oavsett var du befinner dig. Händer något skickas ett SMS-larm direkt till din mobil följt av högupplösta bilder. Den nya och kompakta modellen YOYOCam 3G har tagits fram med fokus på användarvänlighet, teknik och funktion. Resultatet är en prisvärd ”gör-det-själv-lösning” med enkel installation och hantering via app.

– Allt som behövs för att installera YOYOCam 3G är ett SIM-kort från valfri operatör, elström samt några minuter av din tid. Följer man dessutom den pedagogiska guiden på svenska klarar vem som helst av att göra installationen utan några särskilda förkunskaper, säger Johan Tysklind, produktansvarig på Yoyomotion.

Varken nätverk- eller tillgång till internet krävs för att koppla upp YOYOCam 3G utan kommunikationen sker direkt via 3G/GSM. Att ställa in extrafunktioner som exempelvis schemalagd aktivering och intervaller för bildtagning hanteras via en användarvänlig app på svenska – både för iPhone och Android. YOYOCam 3G Indoor har inbyggd infraröd rörelsedetektor samt högupplöst kamera med mörkerseende. Temperatur- och strömbrottsvakt finns inbyggda som larmar via SMS vid strömavbrott eller avvikande temperatur.

– YOYOCam 3G fungerar dessutom som ett utmärkt komplement till villalarmet om man själv vill se vad som händer när ett larm går. Detta ger användaren en möjlighet att avstyra falsklarm och spara pengar på onödiga utryckningar, säger Johan Tysklind.

YOYOCam 3G kan också kompletteras med tillbehören: trådlös rökdetektor/brandvarnare, extra trådlös rörelsedetektor (PIR), magnetsensorer för dörr och fönster samt siren.

Pris 2 895 kr.

Info: www.yoyomotion.se

Den 28–30 augusti är det dags för ostkustens största flytande båtmässa, Allt på Sjön i Gustavsberg. Under tre dagar kommer över 270 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla roddbåtar och trendiga enkla dagseglare till sportiga daycruisers samt lyxiga yachter.

Av dessa är cirka 30 stycken Sverige- eller världsnyheter. Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör femårsjubilerande Allt på Sjön i Gustavsberg till Sveriges största flytande båtmässa.

– Vi fortsätter vår satsning på en särskild prova-på brygga med jolle- och kölbåtssegling, RIB-körning för barn m.m. samt uppvisningar. Något som visat sig vara mycket uppskattat av besökarna, säger Patric Borén, projektledare för Allt på Sjön.

Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl. 10–18 varje dag 28–30 augusti. Det är fri entré och gratis parkering.

Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.

Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.

Info: www.alltpasjon.nu

Foto: SF Pontona.

Nyheter på Allt på Sjön 2014

Segelbåtar
Arcona 465 (världspremiär)
Bente24
Carisma 22 Cruiser
FAREAST 28R
Hanse 315 (världspremiär)
Linjett 43 (världspremiär)

Motorbåtar
Agapi 950
Alukin SC650
Bavaria Sport 300
Bavaria Sport 360
Bella Raid (Sverigepremiär)
Buster L (Sverigepremiär)
Buster LX
Buster Magnum E (Sverigepremiär)
Buster S-Fish
Buster XL Pro
Cobrey 28 (Sverigepremiär)
Dahl P10 (Världspremiär)
Delta 400SW
Dexter (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 590 (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 750 (Sverigepremiär)
Lagoon MY40
Linssen GS 36,9 AC (Sverigepremiär)
Nordstar 26
Nordstar 32 (Sverigepremiär)
Ockelbo B18AL
Seacat 590
Sun Tracker Party Barge 24 XP3
Vector 25 (Sverigepremiär)
Viggo C8

Kommentarer

Dream Marine 20:36:46 2015-08-27

Det är även Svergiepremiär för Monte Carlo 5, missade ni det? Redigera?
http://www.dreammarine.se/beneteau/monte-carlo-5

Dream Marine 20:41:40 2015-08-27

Mässans största motorbåt till på köpet;-)

Snart åtta månader har gått sedan skärpta regler mot svavelutsläpp från fartyg infördes i bland annat Östersjön och Nordsjön. Transportstyrelsen har tagit cirka 300 oljeprover från fartyg som trafikerar svenska vatten. Ungefär 3,5 procent av dem har visat på överträdelser av den tillåtna svavelhalten.

Den 1 januari 2015 började nya regler i ett EU-direktiv att gälla som innebär att gränsen för den högsta tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle sänktes kraftigt. Svaveldirektivet (2012/33/EU) innebär att den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen inom svavelkontrollområden (SECA, Sulphur Emission Control Area) från och med 1 januari 2015 är 0,10 viktprocent. SECA-områden är Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden. Det innebär alltså att fartyg som trafikerar svenska vatten berörs.

Transportstyrelsen ansvar för tillsynen av reglerna kring svavel i marint bränsle. För att kontrollera att de nya reglerna följs har myndigheten utökat antalet inspektioner av fartyg som trafikerar svenska vatten. Vid en svavelinspektion gör Transportstyrelsen både dokumentationskontroll av till exempel bunkerkvitton och tar bränsleprover.

Sedan de skärpta svavelreglerna infördes har Transportstyrelsen fram till slutet av augusti tagit cirka 300 oljeprover på fartyg som anlänt till svenska hamnar. Av dessa har 10 prover visat på misstänkta överträdelser, det vill säga cirka 3,5 procent av proverna. Alla dessa fall har lämnats vidare till utredning om åtalsanmälan. Proverna som överskrider gränsvärdena kommer både från fartyg som går enbart inom SECA-området och tillfälligt inom SECA.

– Siffrorna från Sverige överensstämmer ungefär med hur det ser ut inom EU som helhet, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen. Sverige tar oljeprover i större omfattning än de flesta andra EU-länder.

Transportstyrelsen kommer att fortsätta arbeta för att tillsynen ska ske där den största risken för överträdelser finns och kommer även införa nya tillsynsmetoder från och med hösten 2015. Bland annat har myndigheten upphandlat bärbara mätinstrument som inspektörerna kommer kunna ha med sig ombord för att direkt få en indikation om fartyg har fel bränsle i tankarna.

– Vi kommer även att fortsätta att samarbeta med bland annat Chalmers gällande möjligheterna att använda mer avancerade tillsynsmetoder, säger Ingrid Cherfils.

Chalmers har idag en landbaserad mätstation utanför Göteborgs hamn som kan ”sniffa” till sig avgaserna från fartygen.

Garmin presenterar nu Montana 610, 680 och 680t med en uppdaterad 8MP kamera för högkvalitativa geotaggade foton, GLONASS för snabbare och bättre positionering, samt 250 000 förinstallerade geocachar.

Nya Montana 600-serien har en robust konstruktion med olika monterings och batterialternativ. De stöder Garmins breda sortiment av kartor plus att det ingår en gratis prenumeration på BirdsEye Satellitbilder.

– Nya Montana är redo för alla äventyr, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor.

– Oavsett om du åker båt, cyklar i Alperna, vandrar genom vildmarken, geocachar eller behöver hjälp med att hitta till närmaste bensinstation kan Montana visa vägen.

Nya Montana har en uppdaterad vändbar 4 tums skärm som fungerar även med handskar på. Den är robust och vattentät ner till 1 meter i 30 minuter (IPX7). Alla enheterna har en 3-axlad elektronisk kompass, barometrisk höjdmätare och en högkänslig GPS-mottagare med stöd för GLONASS som ger dig snabbare och exaktare GPS-mottagning även i tät skog och mellan höga berg. Montana 680 och 680t har en 8MP digitalkamera för högkvalitativa bilder som automatiskt geotaggas så du enkelt kan navigera tillbaka till exakt samma ställe igen.

Nya Montana levereras med en förinstallerad grundkarta och ett års prenumeration på BirdsEye satellitbilder. Vill du komplettera med andra detaljerade kartor som sjökort, topografisk karta eller vägkarta finns det gott om internminne och plats för ett micro-SD-kort. Montana 680t är förladdad med en topografisk Europakarta på 1:100 000.

Med hjälp av en rad olika fästen kan Montana användas på både båtar och alla möjliga sorters fordon. Tillsammans med ett bilfäste och CityNavigator vägkartor blir den en bil-GPS med talade instruktioner och vill du ha den på din motorcykel finns det ett robust fäste för det. Enheterna har ett flexibelt dubbelt batterisystem där du antingen kan använda ett uppladdningsbart litiumjon-batteri eller tre vanliga AA-batterier för en batteritid på upp till 22 timmar.

De nya Montana 600-enheterna gör papperslös geocaching lättare än någonsin. Varje enhet är förprogrammerad med 250 000 cacher från geocaching.com med all information som du behöver för att hitta de gömda skatterna. Vill du ladda ner andra cacher till din enhet finns det plats för miljontals fler. Montana har också trådlös överföring om du vill dela waypoints, rutter, spår och geocacher med andra kompatibla Garmin-enheter.

Nya Montana beräknas finnas tillgänglig i oktober 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 5 699:- för 610, 6 199:- för 680 och 6 699:- för 680t.

Oracle USA, som vunnit de två senaste gångerna i seglingstävlingen America’s Cup, tar nu hjälp av den europeiska flygplanstillverkaren Airbus för att få ännu vassare prestanda.

I helgen 29-30 augusti tävlar teamet i Sverige i Louis Vuitton America’s Cup World Series vid Långedrag, utanför Göteborg.

Segling och flyg har många gemensamma nämnare – och i all synnerhet nu i America’s Cup Class-båtarna, som flyger fram över havsytan med vingformade segel. Allt handlar om lättviktsdesign, aerodynamik och avancerad teknik. Det innebär att seglingen kan dra stor nytta av de tekniker som används inom flygning, och vice versa.

Det här har Oracle Team USA och Airbus tagit fasta på. Drygt 20 tekniker från Airbus arbetar tillsammans med Oracle Team USA inom områden som aerodynamik, instrumentering och simulering, kompositmaterial, strukturer, styrsystem och dataanalyser.

Samarbetet syftar till att utbyta erfarenheter, med målet att hjälpa Oracle Team USA att försvara sin titel 2017 och vinna America’s Cup för tredje gången i rad (något som aldrig har hänt tidigare i tävlingens 160-åriga historia).

Buster förnyar sin långvariga favoritmodell, den fem meter långa Buster L. Den nya båten lanseras för säsongen 2016 och visas för allmänheten vid höstens flytande utställningar i Helsingfors, Stockholm (Allt på Sjön) och Oslo.

– Den nya Buster L är säsongens största nyhet år 2016. Eftersom det är fråga om en modell som i åratal befunnit sig på toppen av försäljningslistorna har vi verkligen satsat på utvecklingen av båten. L är mer sjöduglig, mångsidigt användbar och välfungerande i vardagen och har bättre förvaringsutrymmen än tidigare, berättar produktutvecklingsdirektör för Buster Anders Kurtén.

Den populära Magnum-serien av öppna båtar å sin sida utökas med en alldeles ny båt, Buster Magnum E, som har djärv formgivning och glasfiberdäck.

I Magnum E nyttjas Buster Cabins skrov som har konstaterats vara en lyckad lösning. Akterns djupa V-vinkel, fören som skär genom vattnet och den låga tyngdpunkten ger skrovet köregenskaper och vågbeteende av toppklass och smidig driftåkning. Tack vare den måttliga totalvikten och den mycket gynnsamma längsgående tyngdpunkten kommer skrovets sportiga sida lätt fram.

Bland seriens mindre ändringar ser vi den förnyade Buster XL Pro, som är utrustad med en traditionell dubbelpulpetlösning och mellandörr. Båten baserar sig på den populära Buster XL:s skrov utan kantprofil som fått utmärkt respons.

Därtill kan man nu få kabinbåten Buster Cabin utrustad med en fabriksmonterad akterpropeller. Även den största maskineffekten ökar: Cabin kan från och med årsmodell 2016 förses med en motor på hela 250 hk.

Buster L som varit i produktion i över 20 år har blivit en riktig folkets båt i Norden. Båtmodellen förnyades senast vid millennieskiftet. Nu har skrovets sjöduglighet utvecklats och dess egenskaper i sjögång har förbättrats. Det nya skrovets egenskaper leder också till allt snabbare planing, särskilt med extra vikt.

Till sina grundläggande dimensioner är Buster L sig lik: den fem meter långa båten för sex personer kan utrustas med en utombordare på 30–50 hk. Båten kan flyttas bakom en vanlig personbil på en trailer utan skilda bromsar.

Modellen kommer även i framtiden att säljas i två olika versioner. I modellen L1 som är utrustad med enbart en förarpulpet finns det gott om utrymme på däck för transport, medan L2 med två pulpeter har skydd bakom vindrutan för tre personer.

Till L-familjen hör fortsättningsvis även Buster Lx som utrustats med en större båts egenskaper. Lx som är 45 kg tyngre än sin lillebror har fördelen med en fast 53 liter stor bränsletank samt skilda säten för föraren och kartläsaren, vilket ger utrymme för ytterligare tre passagerare på akterbänken i vindrutans skydd. Ifall det regnar ryms alltså fem personer allt som allt under kapellet.

Regeringen föreslår i budgetförslaget att avsätta 100 miljoner kronor till den nödvändiga upprustningen av det kulturhistoriska byggnadsverket Göta kanal.

-Det är oerhört glädjande att ägaren nu avser att göra en stor satsning på Göta kanal. Detta kommer att bli starten av det renoveringsprojekt som vi presenterade för ägaren i våras. Det är en framgång för ledningen och styrelsen att renoveringen kan starta, vi skriver ett nytt kapitel i Göta kanals historia säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag.

– För 100 Mkr kan vi inför säsongen 2016 börja renovera de mest akuta delarna av Göta kanal, fortsätter Anders Donlau. Att projektet påbörjas kommer att säkra en fortsatt utveckling av Göta kanal som en viktig del av den svenska besöksnäringen.

Bakgrundsfakta: Hösten 2014 fattade Göta kanalbolags styrelse beslut om att genomföra en förstudie för att identifiera vad som krävs för kanalen fortsatta drift och som levande besöksmål och kulturarv. Rapporten som presenterades för ägaren i våras påvisade att Göta kanal är i stort behov av renovering och underhåll för fortsatt drift, projektet kallas Göta kanal nästa 200 år.

Det är inte alltid så enkelt som att dra ur en plugg och tömma ut olja underifrån. Vare sig det gäller bilar, motorcyklar, båtmotorer, stationära motorer eller industriella maskiner behövs det ibland en oljesug.

Kamasa Tools oljesug K 10655 kan även användas för avluftning av bromssystem och till vätskor med låg viskositet som till exempel vatten. Det går att driva oljesugen med tryckluft eller manuell pumpning.

K 10655 är tillverkad i kompositmaterial och levereras komplett med bromsluftningsslang, anslutningsslang till kärl och två stycken förlängningsslangar om ø 6.7 mm respektive ø 4.5 mm.

Info: www.autoexperten.se

Det fanns en tid då alla transporter till och från Stockholm skedde med segelfartyg. Under den 29-30 augusti återskapar Sjöhistoriska hur det såg ut vid kajerna med skonare, galeaser och slupar. Sverige har ett unikt seglande kulturarv och några av dessa klenoder kommer till Galärvarvet för att visa hur viktigt det är att bevara och använda segelfartygen även i vår tid.

Den 29 blir det musikfestival med sjömansvisor, emigrantvisor, shanties och andra visor som hör sjön till. Genom musiken, som framförs av några av våra främsta musiker i genren, får ni stifta bekantskap med livet på sjön och den viktiga roll musiken hade i arbetet ombord. Festivaldagen arrangeras i samarbete med Svenskt visarkiv. Det finns möjlighet att själv vara med i sången, att lyssna på berättelser om sjömansmusik.

DELTAGANDE ARTISTER:
Fred Lane – Styv stiltje – sånger från sjön
På de stora segelfartygen sjöng sjömännen shanties för att hålla en gemensam rytm i arbetet ombord. Här leker Fred shantyman och publiken får agera besättning. Ni får också höra fiskares sånger samt sånger om sjön av bland andra Evert Taube och Alf Henrikson.

Irmelin – North Sea Stories
Vokalgruppen Irmelin bjuder på en musikalisk seglats över Nordsjön, sånger och visor från Sverige och Norge samsas med sångpärlor från Färöarna, Shetland, Skottland och England med svärta, must och sirlighet.

Dag Westling & Maria Misgeld -Thousands Are Sailing
Duon Westling Misgeld framför visor från Sverige och. Stämsång, gitarr, femsträngad banjo och autoharp ger resonans åt den ”Amerikanska drömmen.

Three’s a Chord
“When working with shanties only the melody outline is fixed. All the other parts are improvised, and new each time the song is sung with natural harmonies and ‘arrangements’ appearing organically over time”. Three’s a chord består av elever från Kungliga Musikhögskolan.

DELTAGANDE SEGELFARTYG:
Amalia, galeas, 1899, Vikens varv, Skåne.
Deodar, ketch, 1911, Brixham, England.
Ellen, skonare, 1898, Thurø, Danmark.
Helmi, sandkil, 1880-talet, Svartlöga, Uppland.
Ilse, gaffelriggad lotskutter, 1908, Lindholmen, Göteborg.
Sunbeam, ketch, 1905, Lowestoft, England.

Läs mer om fartygen och artisterna på www.sjohistoriska.se och på www.musikverket.se

Efter Zlatan, Robyn, Avicii med flera skriver nu Volvo Cars nästa kapitel av Made By Sweden. Det är svenske fiskeprofilen Claes ”Svartzonker” Claesson som är huvudperson tillsammans med Volvo V60 Cross Country.

Claes ”Svartzonker” Claesson är den framgångsrike köksmästaren, kokboksförfattaren och matlagningsläraren vars liv fick en ny riktning då han återvände till sin ungdoms stora passion för fiske. Idag är Svartzonker ett världsnamn inom fiske och de egna dragen och fisketillbehören väcker stor uppmärksamhet för sin konstruktion och effektivitet.

– Volvo kommer från Sverige precis som jag. För mig är Made By Sweden väldigt starkt, det är som att komma hem, tillbaka till sina rötter. Volvo är Sveriges största varumärke och står för kvalitet, något som håller länge, säger Claes ”Svartzonker” Claesson.

I filmen möter vi Svartzonker då han tillsammans med dottern Mio en tidig morgon ger sig ut för att fiska. Ledmotivet till filmen är återigen ”Feeling good”, denna gång i en version av Ane Brun.

– För många är det den yttersta lyxen att kunna lämna stan, stänga av mobiltelefonen och åka ut i den svenska naturen för att samla kraft. För oss symboliserar både Volvo V60 Cross Country och fiske just detta. Samtidigt har Svartzonker en stark berättelse och personifierar längtan att få komma närmare naturen – och att göra en nystart genom att följa sin dröm, säger Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Se filmen på Volvo Car Sveriges facebooksida: https://www.facebook.com/volvocarsverige

Skärgårdsting, ministerbesök, skärgårdsmarknad, Nynäshamnstorg och seglingstävling. Schemat är späckat lördag 29 augusti i Nynäshamn.

På programmet står Skärgårdstinget där Nynäshamns och Haninges politiker debatterar skärgårdsfrågor – i år kring temat ”Hyresrätter i skärgården”. Sveriges första hyresgästförening – den i Nynäshamn – firar 100 år och har med anledning av jubiléet bjudit in bostadsminister Mehmet Kaplan och Hyresgästföreningens
förbundsordförande Marie Linder som pratar kring temat ”Vem ska bo i hyresrätter i framtiden?”.

Cirka 35 utställare deltar på Skärgårdsmarknaden och Nynäshamns segelsällskap arrangerar seglingstävlingen Hyundai cup. Allt detta på ett och samma ställe: i Fiskehamnen i centrala Nynäshamn.

Dessutom visar Nynäshamns kommun upp sina verksamheter i Nynäshamnstorget, besökarna kan åka ångbåt och veterantåg mellan Stockholm och Nynäshamn, det blir ponnyridning, konstutställning, historisk kanotparad, uppträdanden samt utdelning av Nynäshamns miljöpris. Priset på 30 000 kronor går till den eller de som på ett engagerat och innovativt sätt bidragit till att förbättra miljön och klimatet i Nynäshamns kommun.

– Skärgårdsdagen är en tradition i Nynäshamn som får tusentals besökare varje år. Årets program har utvecklats och innehåller verkligen något för alla, oavsett om du vill diskutera viktiga samhällsfrågor, besöka mängder med marknadsstånd, äta gott eller bara hänga med kompisarna i solen och titta på fina båtar. Det blir en härlig dag, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Ljungdell (S).

Foto: Nynäshamns järnvägsmuseum och Båtliv.

Mer information om dagen finns på www.nynashamn.se

Nu är det enkelt för alla som inte äger en egen båt men som vill ta en tur på vattnet att göra det. Malmö finns Nordens första elbåtsuthyrning, BookaBoat, som också är helt självbetjänad. Den som hyr både bokar, aktiverar, kör och returnerar båten helt själv. I uthyrningen ingår en helt tyst och eldriven kanalbåt, byggd för just uthyrning.

Konceptet bygger på att du först bokar en båt via företagets hemsida, http://bookaboat.se. Med hjälp av en aktiveringskod som skickas med bokningsbekräftelsen aktiverar du sedan båten via en talsvarstjänst när du ska ge dig ut. Upplägget känns igen från till exempel bilbranschen där bilpooler är ett växande segment, och detta har nu även nått båtbranschen.

Verksamheten har varit igång sedan i våras och har blivit mycket uppskattad. En tur med egen elbåt passar perfekt för familjen, kompisgänget eller kollegorna som vill ta en avslappnad tur på vattnet, med en ljudlös motor och utan att behöva anstränga sig. Tjänsten är också intressant för turister eller personer som vill se sin stad från ett nytt håll. I mitten av båtarna finns ett bord som är gjort för att man ska kunna duka upp till exempel egen fika och sittplatserna är gjorda för att alla ska kunna sitta vända mot varandra.

”-I Holland är uthyrning av elbåtar vanligt förekommande sedan flera år. När jag kom till Sverige 2012 saknade jag att det inte fanns något motsvarande här. Jag letade men hittade inget liknande alls i Norden. Det blev ett naturligt steg att ingå partnerskap med den största uthyraren i Holland för att få tillgång till deras erfarenhet och kunskap, utöver själva båtarna. De tillverkar och skräddarsyr våra båtar för att passa för just uthyrning via självservice och de har hunnit förfina konstruktionen i mer än tio år”, säger René Heunen som är en av grundarna av BookaBoat.

Båtarna är 5,5m långa, 2,4m breda och väger 1500 kg. Batteriet räcker i 14 timmar och högsta hastighet är 7,5km i timmen. Maximalt antal personer per båt är 12 personer. Flytvästar i olika storlekar, kaptenshatt och en uppsättning olika flaggor finns tillgängligt för varje båt. Turerna utgår från BookaBoats brygga vid nya Malmö Live-kvarteret.

Öppna Varv på Orust, västkustens största flytande båtmässa, har just avslutats för 20:e året i rad. Det var ett tydligt köpsug bland besökarna.

Mässans främsta kännetecken är den härligt gemytliga stämning som råder, både bland utställare och besökare, för många båtälskare är det årets höjdpunkt! Vädret var exemplariskt vackert i dagarna tre vilket antagligen bidrog till att besökarantalet minskade en aning, det härliga båtlivet lockade nog ännu mer helt enkelt. Totalt beräknas antalet besökare till strax under 20 000.

– Från bryggorna rapporteras det om intresserade och köpsugna besökare, många av utställarna har många ”leads” och bokade provkörningar med sig hem i mässbagaget och en del båtar såldes även direkt på mässan. En trend som även märks bland alla våra medlemmar i branschen är att över hälften säger att de hittills haft en bättre eller mycket bättre säsong än ifjol – som även den var en ökning från föregående år. Vi hoppas att detta kommer att leda till flera nya affärer framöver, säger Patric Borén som är mässansvarig på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Årets mässa hade rekordmånga utställare i mässans två hamnar, Ellös och Henån. Totalt visades över 170 nya båtar varav över 20 hade världs -eller Sverigepremiär. Även 100 tillbehör-/tjänsteleverantörer var på plats med en mängd nyheter. Satsningen att få fler att upptäcka båtlivet föll väl ut med över 100 prova-på-turer med motor-, rodd- och segelbåt.

– Vi är mycket nöjda och det var ett fantastiskt väder. Jag hade viss farhåga att det skulle dra ned besökarantalet en hel del, men så blev det inte, säger Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy.

– Vi hade många besökare, över 20 000. Varenda en av dem riktiga båtmänniskor. Vi hade deltagarrekord i antal båtar med 140 stycken och deltagarrekord i antal tillbehörsutställare med 90 stycken samt många båtar sålda. Bara glada miner och positiva kommentarer från samtliga besökare och andra utställare jag talat med. Vad mer kan man begära?

Nästa Öppna Varv på Orust arrangeras den 26–28 augusti 2016.