Nyheter

Igår döptes kemikalie- och produkttankern Stena Imperial i Savannah, Georgia. Fartyget är en MR-tanker på 50.000 DWT av så kallad IMOIIMAX-modell och ägs genom ett Joint Venture till lika delar av Stena Bulk och det indonesiska Golden Agri Resources (GAR). Fartyget är en vidareutveckling av ett redan etablerat och framgångsrikt koncept, nu med extra stor lastflexibilitet och ännu lägre bränsleförbrukning. IMOIIMAX är designade för att frakta såväl vegetabiliska oljor och kemikalier som olje- och petroleumprodukter.

Stena Imperial är det tredje av tio fartyg beställda av Stena Bulk till ett totalvärde av 400 MUSD med leverans till och med år 2017. Fartygen opereras av Stena Weco och går i bolagets globala logistiska system, som nu omfattar ett drygt sextiotal fartyg.

Gudmor vid dopet i Savannah igår var Kari McCormick, fru till Doug McCormick, Commercial Regional Manager, Chevron i Houston. Stena Imperials kapten heter Vinay Singh. Stena Imperial levererades från det kinesiska varvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International) i Guangzhou den 1 juli och har nu lastad med palmolja ankommit hamnen i Savannah på amerikanska östkusten.

”Vi är mycket nöjda med prestationen hos de hittills levererade IMOIIMAX-fartygen, som redan uppfyllt alla våra förväntningar. Konstruktionen med flera mindre tankar medför en stor valfrihet vad gäller kombinationen av laster, något som är en stor fördel i vårt befintliga globala logistiska system. Innovativa tekniska lösningar borgar dessutom för lägre bränsleförbrukning och har även visat sig vara mycket effektiva i samband med lossning och rengöring,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med det kinesiska varvet i Guangzhou. Fartyget har 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3, vilket ger en ökad lastflexibilitet. Utmärkande är även ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som i servicefart ger totalt 10-20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med fartyg av motsvarande storlek.

De resterande nio IMOIIMAX-fartygen är Stena Impression (ägare Stena Bulk och GAR – levererad i januari 2015), Stena Image (ägare Concordia Maritime – levererad 8 april, 2015), Stena Important (Concordia Maritime – beräknad leverans hösten 2015), Stena Imperative (Stena Bulk), Stenaweco Impulse (Stena Weco), Stena Imagination (Stena Bulk och GAR), Stena Immortal (Stena Bulk och GAR), Stena Immaculate (Stena Bulk och GAR), Stena Impeccable (Stena Bulk och GAR).

Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:
• Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
• Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
• Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
• Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
• Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
• Ett effektivt tankrengöringssystem
Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton

Foto: Kristofer Hultén.

I år firar det stora uthållighetstestet ÖTILLÖ tio år. 120 lag (i par) står på startlinjen, den 7 september på Sandhamn i Stockholms skärgård. 550 lag från hela världen står på väntelista. ÖTILLÖ är originalet och pionjären för den snabbt växande sporten swimrun och den längsta swimruntävlingen i världen.

Deltagarna springer och simmar 75 km i våtdräkt och löparskor över och mellan 26 öar i Stockholms skärgård. Tävlingen är rankad som en av världens tuffaste utmaningar och räknas som VM i swimrun. I takt med att sporten växer blir loppet snabbare, konkurrensen hårdare med allt fler mix- och damlag. Tiden att slå är fjolårets banrekord av världsmästarna Lelle Moberg och Daniel Hansson, 8 tim 16 min 19 sek. De flesta lag når målgången i solnedgången många timmar senare …

– Loppet sänds live på internet måndagen den 7 september från kl. 06:00 http://otillo.se/live

Det hela började med ett vad i baren på Utö Värdshus mellan två bröder och två kompisar. I två år utmanade de varandra att ta sig för egen maskin från Utö till Sandhamn. Sedan plockade tävlingsarrangörerna Michael Lemmel och Mats Skott upp idén och skapade ÖTILLÖ. Det första året 1996 deltog nio lag. Två gick i mål. Nu är loppet ett av de mest prestigefyllda i världen och en helt ny sport har skapats med närmare 60 registrerade swimrunlopp i hela världen.

“Många tyckte vi var galna när vi skapade en tävling av ett så tokigt vad. Ingen, inklusive oss själva, kunde föreställa sig den enorma utvecklingen av swimrun de senaste åren. Swimrun växer stort i hela Europa och framförallt i Sverige. Anledningarna är många, men de viktigaste faktorerna är att du tävlar i par, tillsammans med en kamrat i vild natur. Naturupplevelsen är stor och det krävs inte någon komplicerad utrustning. Vi ser framemot att fira 10 år med ÖTILLÖ och swimrun den 7 september och är ödmjuka men stolta över framgången!” säger arrangörerna Lemmel och Skott.

Swimrun är tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. Det finns ingen tid att byta utrustning mellan grenarna.

Konkurrensen är stenhård på ÖTILLÖ, deltagarna är handplockade från kvaltävlingar och meritansökningar. Många får stå över, då maxgränsen är 120 lag.

Startskottet går kl. 0600 utanför Seglarhotellet i Sandhamn och förutom en sträcka som motsvarar 1.5 maraton i terräng i våtdräkten och drygt tre Vansbrosimningar i löparskorna måste deltagarna tackla hala klippor, snåriga stigar, vågor och kallt, strömt vatten. För att klara tidsbegränsningar och ta sig till målgången vid Utö Värdshus på Utö innan mörkret faller finns det ingen tid att förlora. Om väder och vind tillåter, kommer loppet med största sannolikhet att vara snabbare än någonsin.

Många har byggt upp erfarenhet från tidigare tävlingar och en rad med starka atleter och personligheter finns med på startlistan. Regerande världsmästare och banrekordhållare i alla tre klasser Lennart Moberg & Daniel Hansson (herr), Ulrika Eriksson med ny lagkamrat Peter Oom (mix), mor och dotter Bibben Nordblom & Charlotta Nilsson (dam) kommer att möta tufft motstånd runt banan. En av världens främsta ultralöpare Rory Bosio från Kanada tävlar i mixklass. Jonas Colting har deltagit i samtliga nio upplagor, i år blir det i mixklass för första gången. England’s Pippa Middleton antar utmaningen med svensken Jöns Bartholdson. Sveriges största rapartist Petter tävlar för andra året i rad, i år i mixklass. Musikartisten Daniel Adams Ray är en erkänt stark idrottare och har blivit inspirerad att tävla i swimrun.

Mats Andersson är en av de fyra vännerna, som slog vad på baren, och den ende deltagaren som slutfört samtliga nio tidigare upplagor och alla kvaltävlingar till ÖTILLÖ.

”ÖTILLÖ är en av världens tuffaste tävlingar, men är också den härligaste. Trots den ökade populariteten har loppet lyckats behålla den ursprungliga känslan av att vara några kompisar som simmar och springer genom vacker skärgård. Känslan av samhörighet finns med i alla swimruntävlingar men speciellt i ÖTILLÖ. Man deltar även för motståndarna! Dessutom är ÖTILLÖ ett bevis på att en bra idé är en bra idé…” säger Mats Andersson som firar tioårsjubileet genom att tävla med sin bror Jesper Mars, som också var en av de ursprungliga fyra.
Startlista 2015 http://www.otilloswimrun.se/teams/

Sista veckan i augusti seglades Laser Master EM i Gdynia, Polen. De svenska deltagarna gjorde mycket bra ifrån sig och efter fyra dagar och åtta seglingar och en mycket imponerande insats var Tomas Nordqvist, GKSS, redan klar guldmedaljör i den största klassen Standard Master, seglare mellan 45–54 år.

Inför sista dagen låg Stefan Nordström, GKSS, på tredje plats i samma klass med nio poäng upp till Anthoni Roig från Spanien på silverplatsen men samtidigt bara en poäng före Jack de Rijk från Holland på fjärde plats.

Spanjoren blev diskvalificerad för tjuvstart i näst sista seglingen samt seglade dåligt i den sista seglingen. Holländaren gjorde två hyfsade sista seglingar men tack vare en stark segling till femma i näst sista seglingen lyckades till slut Stefan Nordström från GKSS ta silvret efter fem dagar och tio seglingar i den största klassen Standard Master.

EM i Gdynia i år bjöd mestadels på hårda vindar 8-12 m/s och svåra förhållanden med mycket vindvrid och hög sjö. Detta ställde höga krav på taktiskt kunnande samt bra kondition och uthållighet.

Mästerskapet samlade totalt 123 deltagare från flertalet av våra europeiska länder. Det fanns också deltagare från Australien med.

I Laser Master seglar tidigare elitseglare över 35 års ålder och i år var startfältet på EM ovanligt meriterat med ett tiotal guldmedaljörer och deltagare i OS och VM ända sedan 1970-talet fram till Kina i 2008.

I Laser Master seglas varje år ett SM i Sverige samt ett EM och VM. Normalt samlar dessa mästerskap mellan 100-400 seglare med en hög konkurrensnivå.

Foto: Stefan Nordström säkrar silvret i Laser Master foto Ludomil Sawicki
Foto:Tomas Nordqvist surfar mot guldet i laser master foto Ludomil Sawicki

Förhållandena i Göteborg vid den andra deltävlingen i Louis Vuitton America’s Cup World Series bjöd på nära nog perfekta tävlingsförhållanden första dagen, med vindhastigheter på mellan 5–8 m/sek. Land Rover BAR kämpade mot Team Oracle USA om andraplatsen inför den andra tävlingsdagen.

Pressmeddelande:
Dag två präglades av besvärliga förhållanden med lätta och ostadiga vindar, en ny erfarenhet i årets tävlingar. Det uppstod en viss oro för att vinden inte skulle räcka till, men två race kunde genomföras, där Land Rover BAR fick slita hårt för komma igen efter två besvärliga starter. Laget kom tillbaka med en tredjeplats i det tredje racet, men fick nöja sig med en frustrerande femteplats i det fjärde. Med det resultatet blev de trea totalt i Göteborg, strax bakom Emirates Team New Zealand och BMW Oracle Racing, vilken ger dem en sammanlagd andraplats i serien.

Skepparen och lagledaren Ben Ainslie kommenterade:
”Det var en tuff bana. Vinden var mycket lättare andra dagen än under tidigare racing, och det innebar en ny dynamik för alla lag. Vi fick kämpa en hel del på grund av mindre lyckade starter och jobbade hårt för att komma i kapp i båda racen. Vi kämpade hela vägen och slutade totalt på pallen, något som vi är nöjda med. Vi skulle förstås helst velat hamna högst upp på pallen, men det är nästa steg i vår America’s Cup-resa, och det känns bra att tävla i toppen i det här sällskapet.

”För att vara ett nytt lag presterar vi bra, men massor av förbättringar återstår och vi behöver jobba på dem inför den kommande deltävlingen i Bermuda i oktober.”

Nu är det bara att gå för fullt i säsongsfinalen när Louis Vuitton America’s Cup World Series flyttar till Bermuda 16–18 oktober.
Följ tävlingen på www.LandRoverBAR.com

Resultat för Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg – fyra race:
1. Emirates Team New Zealand – 54
2. ORACLE TEAM USA – 48
3. Land Rover BAR – 46
4. Softbank Team Japan – 43
5. Artemis Racing – 42
6. Groupama Team France – 37
Totalställning för Louis Vuitton America’s Cup World Series efter två deltävlingar:
1. Emirates Team New Zealand – 72
2. Land Rover BAR – 65
3. ORACLE TEAM USA – 64
4. Softbank Team Japan – 56
5. Artemis Racing – 53
6. Groupama Team France – 50

Info: www.media.landrover.com

Valiant kommer med flera nya produkter i år: en 430 Comfort-modell, Limited Edition av 580 Comfort och 630 Classic samt en utveckling av dess 500 Sport-modell. Våra Limited Edition modeller innehåller vissa variationer från våra nuvarande modeller och fokuserar på annat tyg och andra färger för klädseln, plus vissa andra förändringar, antingen gällande färg eller pontoner eller finjusteringar av layouten.

Pressmeddelande:
430 Comfort-modellen är ett tillskott till vårt Comfort-sortiment. Den är en liten, men välutrustad Rib gummibåt i 4-meterskategorin som lämpar sig för förstagångsköpare eller köpare som är ute efter en enkel och effektiv båt med maximal komfort.

Modellen är även optimal för uthyrning. Den erbjuder en klassiskt däckplanering med ett stuvfack i fören, en liten konsol åt styrbord och ett stuvfack under toften. Konsolen är utrustad med vindruta, ratt, sidomonterad reglagebox, sidoräcke i rostfritt stål, mugghållare och framsäte; konsolen kan lyftas så att en 25 liter stor bränsletank får plats. Det är väldigt lätt att röra sig ombord och gången ger enkel åtkomst till fören.

Som extra tillbehör kan främre sittplatsen göras om till ett behaglift soldäck. Som tillbehör finns, bimini, targabåge, bakre badstege och lanternor finns tillgängliga för att förbättra komforten. Modellen har plats för maximalt sju personer och erbjuds i ett paket med en Mercury-motor på upp till 40 hk med 25 hk som rekommendation. Längden är 4,25 m och bredden är 2,02 m; maximal kapacitet är 655 kg utan motor. Kategori C.

580 Comfort Limited Edition-modellen har en ny finish och en ny layout jämfört med 580 Comfort-modellen. Pontonen är tillverkad i mörkgrå PVC-duk och klädseln har en ljus grå-beige vinylfinish från den nya Vogue-kollektionen av Spradling (Eucalyptus). Den nya modellen är utrustad med en ny ståstol i fiberglas med ett skåp och handräcke i rostfritt stål.

Konsolen har flyttats fram och erbjuder ett alternativt fällbart säte för att bibehålla optimalt utrymme ombord. Som tillbehör finns ett stort soldäck som skapas med soldäcksatsen! 580 Comfort-modellen är helt för-riggad och erbjuds i ett paket med vårt senaste utbud av Mercury-motorer på upp till 115 hk.

630 Classic Limited Edition-modellen har en ny finish och en ny ståstol jämfört med 630 Classic-modellen. Pontonmaterialet är gräddvit Hypalon 1670 Dtex och klädseln levereras med en mörkbeige vinylfinish från den nya Vogue-kollektionen av Spradling (Stone). Den nya modellen är utrustad med en ny ståstol i fiberglas med ett skåp och handräcke i rostfritt stål, vilket ger en snygg finish och optimalt utrymme ombord.

500 Sport-modellens design har gjorts om och en lättare version har lanserats, vilket erbjuder ett mer kraftfullt och tävlingsinriktat paket. Valiant Sport-sortimentet har utformats för kunder som är ute efter att ha roligt, funktion, prestanda och sjösäkerhet till ett väldigt konkurrenskraftigt pris. Sortimentet erbjuder öppna däck med flera tillvalsbara tillbehör för att anpassa båten efter dina behov.

I år lanserar vi några nya paket, inklusive ett sortiment med tillbehör (alternativ för specifika behov), utöver vårt välkända Sport Fishing Pack-sortiment. Bilden visar 500 Sport -modellen med vårt familjepaket, utrustad med vår senaste vattenskidmast.

Den officiella lanseringen av 580 Limited Edition, 630 Classic Limited Edition och den senaste 500 Sport äger rum under Grand Pavois 2015 i La Rochelle. Vår nya 430 Comfort-modell kommer att lanseras officiellt av vår spanska leverantör på Barcelona Boat Show i oktober.

Info: www.valiant-boats.com

Nu är det enklare än tidigare att byta motor i båten. Volvo Penta har tagit fram ett nytt repowering kit, som förutom en fräsch motor även ger bättre laddning och högre komfort i båten.

Båtar med äldre motorer kan i och med detta få ett längre och bättre liv. Genom att ersätta båtens gamla motor med en ny Volvo Penta D1, D2 eller D3 dieselmotor får båtägaren en mängd fördelar, inklusive bättre bränsleförbrukning, högre komfort, pålitlighet och ett ökat värde på båten.

– De repowering kit som vi har konstruerat ger båtägarna ett modernt alternativ till eras nuvarande motorer och installationen är enkel, säger Rickard Nilsson, produktchef vid Volvo Penta.

– Med minimal åverkan på båten ger en ny Volvo Penta båtägaren en helt ny upplevelse.

Volvo Pentas repowering kits för motorerna D1, D2 och D3 har samtliga utvecklats för ett nå en kostnadseffektiv växling till den senaste generationens dieselmotorer. D1/D2 Repowering Kit finns även för äldre motorer med både axeldrift och S-drevinstallationer, vilket gör att kunder med en Volvo Penta 120 S-drev kan få dessa förbrättringar.

D3 Repowering Kit gör det möjligt att koppla ihop en ny D3 dieselmotor med ett existerande Volvo Penta drev. Ett stort utbud av äldre Volvo Penta drev klarar av att kopplas ihop med den nya motorn och får därmed både längre livslängd och högre effektivitet.

Samtliga repowering kits levereras med alla komponenter och installationsanvisningar.

– Våra Repowering Kits har utvecklats och testats av Volvo Penta. Det är en avgörande faktor för att få en säker, enkel och kostnadseffektiv lösning, säger Rickard.

Nya D1, D2 och D3 motorer levereras samtliga med nya finesser för brukaren. Bland annat har D1 och D2 färskvattenkylning som standard. Detta ger ökad livslängd och möjligheten att få värme och varmvatten. De är dessutom utrustade med en 115 A generator.

D3 levereras med några viktiga modifikationer – EVC ger användarna en unik kontroll över både motorn och framdriften.

Tyska MAN presenterar en ny jättelik marindiesel. Det är en V12 på hela 1 900 hk.

Den tyska fordons- och motortillverkaren har premiär för sin nya motor på Cannes båtmässa i september. Den tolvcylindriga V-motorn med 1 397 kW (1 900 hk) heter V12-1900 och är konstruerad att användas på yachter från 100 fot och större. Motorn är helt nydesignad i allt från bränsleinsprutning till kraftöverföring och kylning jämfört med föregångaren, V12-1800.

Den nya motorn är MAN:s mest kraftfulla hittills. Effektökningen från tidigare modell är hela 74 kW (100 hk) jämfört med V12-1800.

Installationsmåtten för den nya motorn är 2 139 mm x 1 153 mm x 1 265 mm (lxbxh), vilket innebär att V12-1900 hamnar inom måtten för MAN Engines ”customary compact size”.

Vikten är 2 365 kg (torrvikt). Som ett resultat av ökningen av effekten har motorn även ett mycket bra vikt effekt-förhållande förutom de kompakta måtten.

Vridmomentet anges till max 6 220 Nm vid 1 200–2 100 rpm, vilket är väldigt mycket. Det ger tillräckligt kraftområde för att kunna hantera stora yachter med säkerhet och med extra kraft i reserv.

Den nya dieseln bygger på en basmotor på 24,2 liter, något som bland annat förklarar det höga vridmomentet. Bränsleförbrukningen i V12-1900 ligger på samma nivå som i föregångaren, det vill säga 190 g/kWh.

Efter diskussioner med polis och försäkringsbolag startades utvecklingen av ett nytt motorlås för båtmotorer över 50 hk som bultas fast i akterspegeln. Målsättningen med låset var att förbättra stöldskyddet samt att göra det enklare att montera.

Resultatet är ett nytt patenterat klass 3 lås där man använder originalbulten till motorn. För att ett lås skall bli godkänt som klass 3 lås har det tidigare krävts att man använder en härdad specialbult. Det nya låsets konstruktion kapslar in originalbulten så väl att skyddet blir tillfredställande och gör det mycket svårt att forcera.

CombiLock Outboarder Rock motorlås finns för leverans från och med september 2015. Pris 1 595 kr.

CombiLock är svenskutvecklade lås producerade i Gnosjö och marknadsförs i Sverige av Jan Comstedt AB. I produktserien ingår flera olika typer av motorlås och det finns lås för alla storlekar på utombordare. CombiLock levererar även klass 3 hänglås och klass 3 kätting.

Info: www.comstedt.se

På onsdag inleds årets vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Brouwersdam, Nederländerna. En av favoriterna är 18-åriga Andrea Holm från Stockholm. Förra året vann hon silver i senior-EM och har varit strax utanför pallen vid de två senaste världsmästerskapen. I Kona-klassen seglar damer och herrar tillsammans och på startlinjen vid VM kommer 70 seglare att rada upp sig.

Redan för två år sedan var Andrea Holm ytterst nära att vinna Kona-VM när det seglades i Quebec, Kanada. Då stoppade en försmädlig tjuvstart henne. Nu hoppas hon på revansch.

– Jag har lärt av misstagen från tidigare år. Nu är jag laddad och redo. I år är det min tur, säger Andrea Holm.

Tidigare i somras vann hon junior-SM i Båstad då hon slog alla killarna. Resten av sommaren har inneburit hård träning ute på Sandhamn i Stockholms skärgård och i Biarritz vid franska Atlantkusten.

– Träningen har varit riktigt bra. Jag har förbättrat mig på alla plan, inte minst hårdvindsseglingen. Guldet i junior-SM känns också bra att ha i ryggen, fortsätter Andrea.

Totalt deltar 70 seglare i årets VM vilket är det tionde mästerskapet i ordningen. Flera tidigare världsmästare från olika vindsurfingklasser kommer att finnas på startlinjen, liksom tidigare olympier.

Förutom Andrea ställer Sverige upp med ett mycket starkt lag. Bland dessa finns Elias Vitell (14 år) från Stockholm som är yngst i hela mästerskapet. Han kom på fjärdeplats vid junior-SM tidigare i somras. I det svenska laget återfinns också åldermannen och dubble världsmästeraren Björn Holm guldmedaljör i VM 2013 och klasstränare för det svenska Kona One-förbundet.

– Vi har haft en målmedveten satsning på våra unga talanger under flera år. Den satsningen börjar nu betala sig, säger Björn Holm.

Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.

För resultat besök:
Event site: http://konawindsurfworlds.com/
Livetracking: http://konawindsurfworlds.com/tractrac/
Facebook: Kona One and Kona Windsurfing

Foton:
Andrea Holm (Magi Foster)
Elias Vitell (Sailing Båstad)
Brouwersdam (Nick Carter, PWA)

Det dröjde till den sista seglingen i den 43 seglingar långa serien innan KSSS från Stockholm kunde bärga guldet i den allra första upplagan av Allsvenskan i Segling. KSSS vann den tredje och sista omgången av allsvenska 2015 och därmed även allsvenskan totalt – även om det var stenhårt in i det sista

De fyra som seglade hem guldet till Stockholm i den tredje och sista seglingen vid Grötö utanför Göteborg var Magnus Woxén flerfaldig Volvo Ocean Race seglare, Mathias Bredin, flerfaldig vinnare av Match Cup Sweden, samt Emil Järudd och Julius Hallström som båda går på seglargymnasiet i Motala och tillhör världseliten i 29:er. Det vill säga en perfekt blandning av tung erfarenhet och ungdomlig entusiasm.

– Söndagen bjöd på lätta vindar men det var ganska strömt och svårseglat. Men vi hade en väldigt bra dag. Till slut handlade det om oss och Ekolns Segelklubb. I sista seglingen behövde de vinna och vi som seglat klart stod på land och titta på. Det såg ut som om de fick ”gummiarm” i starten och tjuvstartade och därmed var slutsegern vår, berättar Magnus Woxén och fortsätter:

– Vi hamnade på samma poäng och lika många vunna seglingar. Det som till slut skilde oss åt var att vi har några fler andraplatser. Men de har gjort det bra och nu ska vi båda representera Sverige i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Det ska bli kul.

Slutresultat Allsvenskan i Segling
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, 49 poäng
2. Ekolns Segelklubb, 49 poäng
—-
3. Värmdö Jolleseglare, 42 poäng
4. Halmstads Segelsällskap, HaSS, 41 p
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS, 41 p
6. Stockholms 606 Klubb, S606K, 39 p
7. Hjuviks Båtklubb, HjBK, 33 p
8. Malmö Segelsällskap, MSS, 32 p
9. Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, 27 p
10. Oxelösunds Segelsällskap, OXSS, 26 p
11. Sotefjordens Segelsällskap, SFSS, 26 p
12. Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK, 22 p
13. Strängnäs Segelsällskap, SÄSS, 18 p
14. Långedrags Segelsällskap, LdSS, 18 p
15. Wikens Båtselskap, WBS, 17 p
—-
16. Lerums Segelsällskap, LeSS, 13 p
17. Ekerö Båtklubb, EBK, 12 p
18. Trälhavets Båtklubb, TÄBK, 8 p

Fakta Allsvenskan Segling
På varje deltävling har alla klubbar mötts ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Lördagen blev lyckad i Nynäshamn. Flera tusen personer lockades till Fiskehamnen där det var debatt om hyresrätter i skärgården, besök av bostadsministern, skärgårdsmarknad, seglingstävling, strålande sol och mycket annat.

Nynäshamns och Haninges politiker debatterade kring temat ”Hyresrätter i skärgården”. Sveriges första hyresgästförening – Hyresgästföreningen Nynäshamn – hade med anledning av sitt hundraårsjubileum bjudit in bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) och Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder som pratade kring temat ”Vem ska bo i hyresrätter i ramtiden?”.

Besökarna flockades kring de cirka 35 marknadsstånden på Skärgårdsmarknaden, Nynäshamns kommun hade mängder med intresserade på Nynäshamnstorget där delar av kommunens verksamheter visades upp
och besökarna kunde se seglare tampas i seglingstävlingen Hyundai cup.

Priset Topputmärkelsen, som går till ledare som tagit initiativ till god ungdomsverksamhet eller på annat förtjänstfullt sätt varit ledare för en grupp ungdomar, gick till Sofia Oscarsson och Sirpa Kallunki på Nynäshamns ridklubb. Nynäshamns miljöpris på 30 000 kronor gick till Stora Vika Byalag.

Priset delas årligen ut till någon eller några som bidragit till att förbättra miljön och klimatet.

– Det har varit en väldigt lyckad dag. Det blev många bra samtal och debatter om angelägna frågor, tusentals besökare som bjöds på fint väder – samtidigt som de seglande hade bra vind i seglen. Och än är det inte riktigt slut, i kväll fortsätter festligheterna med underhållning och prisutdelningar i seglingstävlingen, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Ljungdell (S).

Sveriges största och enda mässa för all typ av sportfiske, Sportfiskemässan, växer och tar precis som cykelmässan, Sweden Bike Expo, klivet från Kistamässan till Stockholmsmässan för att utöka och nå ut till fler besökare. De två mässorna, Sportfiskemässan och Sweden Bike Expo, går samtidigt nästa år den 18-20 mars.

Med de möjligheter som Stockholmsmässans lokaler erbjuder kan Sportfiskemässan möta det växande intresset av fiske i alla dess former som finns. Sportfiskemässan som arrangeras för tolfte gången är Sveriges största mötesplats för alla sport- och flugfiskare. Intresset är stort från såväl utställare som besökare och på nästa års mässa blir det rikligt med produktnyheter, föreläsningar och prova-på-aktiviteter för hela familjen.

– Det ska verkligen bli roligt att få bygga mässan i de stora och luftiga lokalerna som Stockholmsmässan kan erbjuda. Jag tror att intresset för fisket fortsätter att växa och att vi kommer att få ännu fler besökare nu. Jag hoppas på minst 15 000 besökare, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.

– Med sportfiske som sin största hobby är det naturligtvis lite extra kul att få se Sportfiskemässan vidareutvecklas i Stockholmsmässans lokaler, säger Christer Ekman, Enhetschef för Kongresser & Guest Events, Operation på Stockholmsmässan.

Sportfiskemässan och Sweden Bike Expo går 18-20 mars 2016 på Stockholmsmässan.

Bara någon vecka efter Öppna Varv på Orust presenterar Najadvarvet en ny modell: Najad411. Båten är byggd med kvalitet som ”Orustklass när den är som bäst”.

Så här skriver Najadvarvet i sin pressrelease:

Det är inget understatement att Najad strävar mot perfektion i alla detaljer när det gäller design och konstruktion. Som ett led i detta presenterar nu Najadvarvet nya Najad 411.

Yachten har många smarta och genomtänkta lösningar, från för till akter, från mast till köl. Skrovet är tillverkade i vakuuminjicerad vinylester vilket ger överlägsen styvhet och styrka. Vantinfästningarna är placerade längst ut på skrovsidan vilket underlättar för skotvinklar och passage på däck.

Förstagsinfästningen är långt fram för att maximera förtriangeln och ge utrymme för en 108% fock. Peke är standard och underlättar Code zero samt gennakersegling. Peket underlättar även ombord-/avstigning. En helt ny typ av styrpiedestal tar mindre plats i sittbrunnen. Tre portlights i skrovsidan ger ett härligt ljusinsläpp.

Najad har 411 flushade däcksluckor, längre och bredare kojer i förpiken samt mer förvaringsutrymmen jämfört med tidigare modeller.

Alla övriga detaljer, utrustningsnivå håller Najads världsberömda kvalité. Yachten kan, precis som alla Najader, i hög grad anpassas efter ägarnas behov och önskemål. Alla Najader byggs på Henån, Orust och utifrån vårt motto Passion för perfektion.

Info: www.najad.se

Båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg har just avslutats efter tre soliga dagar fulla med båtälskande besökare. Mässan bjöd på nya rekord, både vad gäller antal besökare (22 182 st, +7% jämfört med 2014) och utställare (270 st båtar och 80 st tillbehörstält, +10% jämfört med 2014). Mässan kan nu titulera sig Nordens största flytande båtmässa, enligt Sweboat.

Även denna gång gjorde mässan skäl för sitt namn. Över 50 segelbåtar fanns på plats, allt från läckra dagseglare till jordenruntseglare. Även på motorbåtssidan var mångfalden stor med allt från trendiga aluminiumbåtar till lyxjakter, till och med en ubåt dök upp. Över 30 av alla utställda båtarna var helt nya på den svenska marknaden.

Ett mycket uppskattat inslag på mässan var prova-på-bryggan där nyfikna på båtlivet kunde prova på att köra både motorbåt och segla med instruktörer. Sammanlagt blev det över hundra turer!

– Detta var femte året mässan arrangerades och vi märker nu att den verkligen fått fäste i folks medvetande. Vi har haft besökare från hela landet och det har gjorts många affärer direkt på mässan. Både besökarna och utställarna uppskattar den familjära och gemytliga stämningen vilket gör oss lite extra stolta som mässarrangör säger Patric Borén, mässansvarig på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Nästa års mässa arrangeras den 2–4 september 2016.

Scanias beprövade bränsleinsprutningsteknik kommer nu även inom marinsektorn. Det senaste tillskottet till Scanias motorprogram för marina tillämpningar använder den beprövade bränsleinsprutningstekniken XPI vilket ger oöverträffad verkningsgrad. Den nya V8-motorn är också den starkaste motorn i serien med upp till 1 150 hk.

Scanias nya och mer kraftfulla marinmotorer använder företagets insprutningssystem commonrail XPI som sedan länge används i Scanias motorer för lastbilar och för industrimotorer.

Svante Lejon är senior teknisk rådgivare inom Scanias avdelning för forskning och utveckling. Han ansvarar bland annat för utvecklingen av tekniska prestandakoncept för industri- och marinmotorer.

– XPI-systemet ger mer bränsle in i cylindrarna på kortare tid, vilket ger högre effekt. Men samtidigt ställs högre krav på filtreringssystem och att bränslet är rent, eftersom systemet är känsligare för partiklar, säger han.

Lejon säger att utmaningarna har inneburit att Scania inte tidigare använt commonrail-tekniken för sina marina lösningar.

– Den bränslekvalitet som krävs för marina applikationer är annorlunda än för lastbilar och industriella tillämpningar. Men filtertekniken har nu nått en nivå som gör det möjligt att hålla prestanda och driftstid på den höga nivå som Scania eftersträvar, säger han.

V8-versionen av Scanias marinmotorer baseras på företagets väl beprövade 16,4-liters V8 för lastbilar. Motorn är den mest kraftfulla i marinsortimentet och kan leverera upp till 1 150 hk vid användning i båtar. Samtidigt som det innebär en ökning i effekt jämfört med den förra generationen har den fysiska storleken av den kompletta motorn faktiskt minskat, vilket innebär att befintliga V8-installationer enkelt går att uppgradera till den nya motorn.

Scanias modulsystem i kombination med företagets Engine Management System (EMS) gör det möjligt att använda samma plattform i olika tillämpningar. En motorlösning kan därmed skräddarsys för helt olika driftsprofiler, utan att man behöver kompromissa.

– Det är delvis tack vare Scanias Engine Management System som kan vi optimera vår motorplattform för så många olika användningsområden. Annars skulle vi vara tvungna att göra en motor som inte var lika bra för alla områden, säger Svante Lejon.

Det dröjde ända till den allra sista seglingen i den 43 seglingar långa serien innan Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS kunde bärja hem guldet i den allra första upplagan av Allsvenskan i Segling.

Slutresultat Allsvenskan i Segling
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, 49 poäng
2. Ekolns Segelklubb, 49 poäng
—-
3. Värmdö Jolleseglare, 42 poäng
4. Halmstads Segelsällskap, HaSS, 41 p
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS, 41 p
6. Stockholms 606 Klubb, S606K, 39 p
7. Hjuviks Båtklubb, HjBK, 33 p
8. Malmö Segelsällskap, MSS, 32 p
9. Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, 27 p
10. Oxelösunds Segelsällskap, OXSS, 26 p
11. Sotefjordens Segelsällskap, SFSS, 26 p
12. Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK, 22 p
13. Strängnäs Segelsällskap, SÄSS, 18 p
14. Långedrags Segelsällskap, LdSS, 18 p
15. Wikens Båtselskap, WBS, 17 p
—-
16. Lerums Segelsällskap, LeSS, 13 p
17. Ekerö Båtklubb, EBK, 12 p
18. Trälhavets Båtklubb, TÄBK, 8 p
Totala Allsvenska tabellen

Fakta Allsvenskan Segling
På varje deltävling har alla klubbar mötts ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Foto: Svenska Seglarförbundet.

Lyckan vände för Artemis Racing under finaldagen av Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg när hemmalaget vann dagens första race. Men i finalseglingen visade Emirates Team New Zealand klass vilket gav dem totalsegern i tävlingen.


– Vi är väldigt glada föra att vi lyckades prestera under press och göra två riktigt bra race idag, säger vinnarlagets skeppare Peter Burling.

Med dubbla poäng att slåss om i Race 3 och 4 var Louis Vuitton America’s Cup World Series i Göteborg en öppen historia inför finaldagen. Vind på tre sekundmeter innebar lättare förhållanden än under lördagen och seglingen lockade återigen storpublik till Långedrag.

Efter grundstötningen igår revanscherade sig hemmalaget Artemis Racing direkt och vann Race 3. Tack vare en perfekt start tog de en stor ledning redan på det första varvet. Inför det sista racet låg Oracle Team USA, Emirates Team New Zeeland och Land Rover BAR alla på 34 poäng med Artemis Racing strax bakom i tabellen på 32 poäng.

Race 4 blev helt avgörande. Där tappade Artemis Racing direkt från starten och låg sist vid den första rundningen medan Oracle Team USA tog kommandot. Det amerikanska laget blev dock omseglade av Emirates Team New Zeeland på det andra varvet runt banan. Nyzeeländarna släppte sedan aldrig sitt övertag och säkrade totalsegern i regattan.

– Det var lurigt ute på havet idag med lätta vindar. Vi fattade ett bra beslut i mitten på sista racet, valde rätt sida av banan och är glada att vi lyckades ta ledning och dra ifrån, säger Peter Burling vars lag nu också leder den totala poängställningen i Louis Vuitton America’s Cup World Series.

Artemis Racing avslutade dagen med en sistaplats vilket gav dem en femte plats i tävlingen i Göteborg. Lagets svenska besättningsman Kalle Torlén var besviken över resultatet. 


– Det kändes riktigt bra att öppna med en övertygande seger idag men sedan gjorde vi ett avgörande misstag i starten på sista seglingen, säger Torlén. Vi fick inte upp vårt Code Zero-segel när vi skulle och det kostade oss racet. Just nu känns det tungt för jag får ta på mig mycket av ansvaret för den missen.

– Det har varit otroligt häftigt att få tävla med det här laget i Göteborg. Vi visade att vi kan vara med och slåss i toppen och nu gäller det för oss att höja vår lägstanivå.

Fullständig resultatlista: https://www.americascup.com/en/results.html

Nästa deltävling i Louis Vuitton America’s Cup World Series avgörs på Bermuda 16-18 oktober.

I serien seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.

Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:
1. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 54p 

2. ORACLE TEAM USA (USA) – 48p
3. Land Rover BAR (Storbritannien) – 46p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 43p
5. Artemis Racing (Sverige) – 42p
6. Groupama Team France (Frankrike) – 37p

Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 72p
2. Land Rover BAR (Storbritannien) – 65p
3. ORACLE TEAM USA (USA) – 64p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 56p
5. Artemis Racing (Sverige) – 53p
6. Groupama Team France (Frankrike) – 51p

Ostkustens största flytande båtmässa, Allt på Sjön i Gustavsberg, fortsätter hela helgen. Bland de utställda båtarna finns bland annat nya Arcona 465, som har världspremiär. Under tre dagar kommer över 270 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla roddbåtar och trendiga enkla dagseglare till sportiga daycruisers samt lyxiga yachter.

Av dessa är cirka 30 stycken Sverige- eller världsnyheter. Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör femårsjubilerande Allt på Sjön i Gustavsberg till Sveriges största flytande båtmässa.

– Vi fortsätter vår satsning på en särskild prova-på brygga med jolle- och kölbåtssegling, RIB-körning för barn m.m. samt uppvisningar. Något som visat sig vara mycket uppskattat av besökarna, säger Patric Borén, projektledare för Allt på Sjön.

Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl. 10–18 varje dag 28–30 augusti. Det är fri entré och gratis parkering.

Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.

Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.

Info: www.alltpasjon.nu

Nyheter på Allt på Sjön 2014

Segelbåtar
Arcona 465 (världspremiär)
Bente24
Carisma 22 Cruiser
FAREAST 28R
Hanse 315 (världspremiär)
Linjett 43 (världspremiär)

Motorbåtar
Agapi 950
Alukin SC650
Bavaria Sport 300
Bavaria Sport 360
Bella Raid (Sverigepremiär)
Buster L (Sverigepremiär)
Buster LX
Buster Magnum E (Sverigepremiär)
Buster S-Fish
Buster XL Pro
Cobrey 28 (Sverigepremiär)
Dahl P10 (Världspremiär)
Delta 400SW
Dexter (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 590 (Sverigepremiär)
iSloep Rapida 750 (Sverigepremiär)
Lagoon MY40
Linssen GS 36,9 AC (Sverigepremiär)
Nordstar 26
Nordstar 32 (Sverigepremiär)
Ockelbo B18AL
Seacat 590
Sun Tracker Party Barge 24 XP3
Vector 25 (Sverigepremiär)
Viggo C8

Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, har seglat upp i ledningen under den andra dagen av Allsvenskan Seglings sista och avgörande deltävling på Grötö. Men det är långt ifrån avgjort, tidigare ledaren Ekolns Segelklubb ligger bara en poäng efter.

KSSS har seglat jämt, vilket har gett utdelning.

– Det är så häftigt att segla med de här duktiga matchracing- och havskappseglarna, säger Emil Järudd, KSSS, som själv tillhör världseliten i jolleklassen 29er och syftar på lagkamraterna Mathias Bredin, flerfaldig vinnare av Match Cup Sweden och Magnus Woxén flerfaldig Volvo Ocean Race seglare.

Det är just mixen av unga och äldre seglare som har varit en framgångsfaktor för klubbarna. Det har även skapat mer gemenskap inom föreningarna, allt fler medlemmar sluter upp kring sitt Allsvenska lag.

Första platserna i de enskilda seglingarna har varit spridda bland ett flertal klubbar under dagen, där Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, har imponerat med tre segrar. Detta har gjort att de har klättrat i resultatlistan från en 14:e plats igår till en sjätte plats efter dagens seglingar. Även Strängnäs Segelsällskap, som har haft det kämpigt i botten av tabellen, har vänt sin trend och vunnit två seglingar under dagen. Ytterligare en klubb som avancerat under dagen är Hjuviks Båtklubb, där Linda Rahm, en av världens tidigare främsta matchracingseglare, är rorsman. Klubben ligger nu på en fjärdeplats.
Halmstads Segelsällskap, som ledde efter fredagen, har halkat ner på en tredje plats. Alla seglingar räknas och då kan en femteplacering i en enda segling kosta totalledningen. Med ombord finns Anders Hellekant, som är en rutinerad seglare inom bland annat klassen CB66 Racer.

På andra plats efter dag två ligger Värmdö Jolleseglare, som avslutade med en seger i dagens allra sista segling. När de kom tvåa på deltävling två i Malmö för två veckor sedan, nämnde de att lagarbetet ombord fungerade perfekt och det flytet håller i sig även på Grötö.

Resultatsammanställning Deltävling 3, Grötö
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, 58 poäng
2. Värmdö Jolleseglare, VJS, 55 poäng
3. Halmstads Segelsällskap, HaSS, 54 poäng
4. Hjuviks Båtklubb, HjBK, 48 poäng
5. Ekolns Segelklubb, ESK, 47 poäng
6. Göteborgs Kungliga Segelsällskap, 44 poäng
7. Oxelösunds Segelsällskap, OXSS, 43 poäng
8. Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS, 42 poäng
9. Sotefjordens Segelsällskap, SFS, 41 poäng
10. Stockholms 606 Klubb, S606K, 37 poäng
11. Lerums Segelsällskap, LeSS, 36 poäng
12. Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb, KKKK, 31 poäng
13. Wikens Båtselskap, WBS, 31 poäng
14. Strängnäs Segelsällskap, SäSS, 29 poäng
15. Långedrags Segelsällskap, LdSS, 29 poäng
16. Malmö Segelsällskap, MSS, 28 poäng
17. Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb, EBK, 23 poäng
18. Trälhavets Båtklubb, TäBK, 17 poäng

Allsvenska-tabellen, sammanställning inför sista dagen:
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, 49 poäng
2. Ekolns Segelklubb, ESK, 48 poäng
3. Värmdö Jolleseglare, VJS, 43 poäng

Oracle Team USA är obesegrade i Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg. Men med dubbla poäng i morgondagens seglingar finns det goda chanser för konkurrenterna att komma ikapp. 
– Det är inte avgjort förrän det sista racet imorgon, säger Oracle Team USAs australiensiska skeppare Jimmy Spithill.

Publiken flockades på strandkanten i Långedrag för att se de foilande AC45:orna och den första starten i Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg. Svenska Artemis Racing inledde dagens första segling starkt men Oracle Team USA tog ledningen från start. Det amerikanska laget släppte aldrig sitt övertag och vann med god marginal. 
Artemis Racing hade en tredjeplats fram till mitten av seglingen men tappade och slutade fyra.

I Race 2 var det återigen Oracle Team USA och skepparen Jimmy Spithill som var snabbast vid starten. De tog en trygg ledning och plockade sin andra raka seger. 

– Även om vi fick bra starter finns det många saker vi kunde gjort bättre, säger Jimmy Spithill. Men det känns bra att veta att laget fungerar bra ihop. Det var en uppvärmning idag och allt handlar om att fortsätta prestera imorgon.

Efter USA slogs Land Rover BAR och Emirates Team New Zealand om andraplatsen och bytte position flera gånger under det andra racet. Tillslut var det Sir Ben Ainslie, skeppare på Land Rover BAR, som gick i mål som tvåa.

Artemis Racing gick på grund mellan seglingarna och fick skador på sitt centerbord vilket saktade ner dem avsevärt i Race 2 där de slutade sist.

– Vi tappade ett par poäng i först seglingen och hade egentligen inte en chans i den andra, säger Artemis Racings skeppare Nathan Outteridge. Visst sker det misstag här och där men allt handlar om hur man kommer tillbaka.

– Det är grymt att ha så bra stöd från publiken på havet och på land, vi hoppas att de kommer tillbaks imorgon.

Artemis Racings svenska besättningsman Kalle Torlén ger sin bild av grundstötningen:

– Vi seglade fort efter målgången, sedan sa det stopp och det blev en liten flygtur för oss ombord. Vi tappade mycket fart på grund av skadan på båten men vi kommer hinna fixa det till i morgon och stämningen i laget är god.

När tävlingen fortsätter i morgon med race 3 och 4 är det dubbla poäng som delas ut vilket betyder att det finns mycket kvar att slåss om. Kampen om att vinna den andra deltävlingen av Louis Vuitton America’s Cup World Series är långt från över. Se resultatlistan här: https://goo.gl/fft7ZY

I Louis Vuitton America’s Cup World Series seglar lagen med AC45:or, 45 fot långa katamaraner som foilar, det vill säga att de lyfter från vattenytan och bokstavligt talat flyger fram i upp till 40 knop. I serien samlar lagen poäng som de tar med sig till America’s Cup Challenger Series på Bermuda 2017. Där utses vilket team som får utmana Oracle Team USA om den åtråvärda America’s Cup-bucklan i finalen som avgörs på Bermuda samma år.

Tävlingen i Göteborg avgörs 27-30 augusti och seglingarna sker i Långedrag. Evenemangsområdet i Frihamnen är fullt av aktiviteter varje dag, läs programmet för Race Village här – http://goo.gl/tHV541

Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:

1. ORACLE TEAM USA (USA) – 20p
2. Land Rover BAR (Storbritannien) – 18p
3. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 16p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 13p
5. Artemis Racing (Sverige) – 12p
6. Groupama Team France (Frankrike) – 11p

Poängtabell Louis Vuitton America’s Cup World Series:
1. Land Rover BAR (Storbritannien) – 37p
2. ORACLE TEAM USA (USA) – 36p
3. Emirates Team New Zealand (Nya Zeeland) – 34p
4. Softbank Team Japan (Japan) – 26p
5. Groupama Team France (Frankrike) – 24p
6. Artemis Racing (Sverige) – 23p

Program seglingen Louis Vuitton America’s Cup World Series Gothenburg:


Lördag 29/8 13.00 – 14.30 – Race 1 & 2 

Söndag 30/8 13.00 – 14.30 – Race 3 & 4 (dubbla poäng)