Nyheter

Under hösten 2015 lanserar finska Oy Finn-Marin Ltd en helt ny modellserie av aluminiumbåtar. Oy Finn-Marin Ltd är en av de största glasfiberbåtstillverkarna på den skandinaviska marknaden med sina två varumärken Finnmaster och Grandezza premiumbåtar. I och med lanseringen av aluminiumserien är Oy Finn- Marin Ltd den enda båttillverkaren som kan erbjuda sina kunder fritidsbåtar med både glasfiber- och aluminiumskrov samt premiumbåtar upp till 40 fot.

Pressmeddelande:

– Vi har en längre tid följt med aluminiumbåtsmarknadens utveckling i Skandinavien och kunnat konstatera att aluminiumbåtar är här för att stanna. Under de senaste åren har vi fått åtskilliga förfrågningar från våra kunder och återförsäljare om aluminiumbåtar och vi ville svara på denna efterfrågan, säger berättar Jarmo Kinnunen, exportchef på Oy Finn-Marin Ltd.

– Trots att vi har satsat starkt på produktutvecklingen av glasfiberbåtar, har vi identifierat en stor marknad som vi inte har kunnat betjäna när vi inte byggt i aluminium. Planeringen av båtarna har pågått parallellt med utvecklingen av glasfiberbåtarna redan en längre tid. I processen har vi velat säkerställa att varje liten detalj i våra aluminiumbåtar är lika genomtänkt och funktionell som i våra glasfiberbåtar. För oss var det en självklarhet att direkt lansera en hel serie för att visa vårt kunnande av att bygga aluminiumbåtar och för att genast kunna svara på efterfrågan i många olika segment.

– I över 25 år har vi tillverkat glasfiberbåtar och under denna tid har vi lärt oss vilka funktioner som är de viktigaste när man är ute på sjön. Våra glasfiberbåtar är även kända för Smart Design-konceptet. I de nya aluminiumbåtarna har vi utnyttjat både vår långa erfarenhet och Smart Design tankesättet. Vi har satsat på att bygga ett perfekt fördäck, den bästa förarergonomin, suveräna utrymmen och omtanke för passagerarna.

Skrovegenskaperna har tagits fram i samarbete med några av de bästa båtkonstruktörerna. Vi har fokuserat på att ta fram tysta, hållbara och stabila skrov tillverkade i 5083-aluminiumet och med utmärkta köregenskaper.

Allt detta har vi kombinerat med den modernaste designen, säger Osmo Roukala, produktutveckligschef på Oy Finn-Marin Ltd.

Båtarnas färgvärld är harmonisk och tidlös men är samtidigt sportig och praktisk. All inredning från durken till panelen och från vindrutan till dynorna går i färger som aluminiumgrått, svart och vitt vilket ger båtarna en stilig finish. Sista touchen på interiören ger de diskreta röda detaljerna i sömmarna på dynorna och stolarna.

Vindruteramen har en fräck och sportig design och eftersom den är gjord av svart eloxerad aluminium, är den bättre skyddad mot korrosion, är slitstarkare och avstöter smuts bättre. Inuti båtarna finns det en aluminiumdurk som är praktisk och lättskött. Tillsammans med de stora badplattformarna som följer skrovsidorna i aktern och med den breda svarta relingslisten bjuder båtarna på en ny och innovativ designupplevelse. Förutom att de extra tjocka relingslisterna har ett estetiskt värde, skyddar de båten från alla håll mot skråmor. Den nedre relingslisten som går kring badplattformen och fortsätter långt in på sidorna.

Egenskaper som pålitlig, trygg, uthållig och slitstark var egenskaper som vi ville att skulle representera vår nya serie. Samma karaktärsdrag som kännetecknar hundrasen Husky – därav namnet Finnmaster Husky.

Finnmaster Husky R6
Instegsbåten i Husky serien är en perfekt båt för förbindelse och fiskefärder samt dagsturer ute i skärgården. Båten har höga fribord och det är lätt att stiga ombord via gångvägarna i fören och i aktern. I ankarboxen i fören kan man montera en landstigningsstege. Det är lätt att röra sig i båten genom den tvådelade dörren som finns mellan konsolerna, och på det rejäla öppna fördäcket finns det fenderhållare för fyra stycken fendrar.

Husky R6 har en hög vindruta för att ge bästa möjliga vindskydd för alla passagerare. Lanternorna är integrerade i rutramens akterhörn. Förarplatsen är välplanerad och ergonomisk och dessutom är styrkonsolen utrustad med en plats för kartplotter (upp till 10”). Förarplatsen är även försedd med ett vinklat fotstöd, mugghållare, 12 V eluttag och på sidan av förarplatsen finns en praktisk förvaringsbox för små tillbehör. I navigatörens pulpet finns ett rymligt och låsbart handskfack och inuti det ett dubbel-USB uttag.

Offshorestolarna är stabila och bekväma och ställbara. I båda pulpeterna finns stora låsbara förvaringsutrymmen, som fungerar med samma nyckel som även låser handskfacket.

Särskild uppmärksamhet har fästs vid passagerarkomforten. Kapellet ligger undangömt i kapellgaraget bakom akterbänken och stör inte medpassagerarnas resa. Under bänken finns det stuvutrymme för allt nödvändigt man bör få mig sig för en dagsresa. I aktern finns två stora ankarboxar i aluminium, samt en rejäl badstege.

Båten har klassats för en motorstyrka upp till 130 hästkrafter men fungerar även perfekt med en 100 hästkrafts motor.

Finnmaster Husky R7
Detta är den perfekta båten för dig som vill tillbringa dagen med familjen eller vännerna ute på sjön. Båten har höga fribord och det är lätt att stiga ombord via fören genom att ta stöd av förräcken eller via akterns gångvägar som finns på båda sidorna av U-soffan. I ankarboxen i fören kan man montera en landstigningsstege.

Det är lätt att röra sig i båten genom den tvådelade dörren som finns mellan konsolerna. I fören finns fenderhållare för fyra stycken fendrar. Fördäcket är rejält och öppet och möjliggör att man kan använda detta utrymme för till exempel transport eller för fiske.

Bakom vindrutan i R7 sitter samtliga passagerare tryggt skyddade från vinden. Lanternorna är integrerade i rutramens akterhörn. Sittplatserna vid båda konsolerna är ergonomiska och utrustade med vinklade fotstöd. I styrkonsolen finns en central plats för en upp till 12” stor kartplotter samt ett 12V eluttag. På sidan av förarplatsen finns en praktisk förvaringsbox för små tillbehör. I navigatörens pulpet finns ett låsbart handskfack och en förvaringsficka för små tillbehör. Offshorestolarna är stabila och bekväma och ger utmärkt stöd. Navigatörplatsen är även försedd med ett extra armstöd för att ytterligare öka komforten. I båda pulpeterna finns stora låsbara förvaringsutrymmen som fungerar med samma nyckel som även låser handskfacket.

Sittbrunnen är störst i sin klass och bjuder till social samvaro. Den är försedd med en bekväm U-formad soffa som lätt kan omvandlas till ett soldäck med två tilläggsdynor. Under U-soffan finns rejält med förvaringsutrymme samt plats för en kylbox medan kapellet ligger undangömt i kapellgaraget. I aktern finns två stora ankarboxar i aluminium och en rejäl badstege. Likt alla de andra skroven i Husky-serien har man inte kompromissat vad gäller skrovens kör- och sjöegenskaper.

Finnmaster Husky R8
Man skall inte behöva kompromissa då man vill åka ut och njuta av sommardagarna med familjen och vännerna. Valet skall inte behöva stå mellan sportig eller bekväm. Husky R8 är seriens absoluta flaggskepp som är lika pigg för sport som redo för komfort. Husky R8 har samma trygga insteg som de andra Husky modellerna. I fören finns gott med durkutrymme men fördäcket är även försett med en bekväm L-soffa och på styrbordsida når man lätt relingen om man känner för att fiska. Båten har höga fribord och det finns gott om utrymme att röra sig genom den tvådelade mellandörren.

Husky R8 har en hög och robust vindruta som skyddar alla passagerare från vinden. Lanternorna är integrerade i rutramens akterhörn. Förarplatsen är lätt överskådlig med en central plats för en upp till 12” stor kartplotter. Förarplatsen är även försedd med ett 12V eluttag och en mugghållare och på sidan finns en praktisk förvaringsbox för små tillbehör. Panelerna är i antracitgrå färg och reflekterar inte solljus. Båda sittplatserna är utrustade med vinklade fotstöd.

I navigatörens pulpet finns ett låsbart handskfack med monteringsplats för stereo. Offshorestolarna är stabila och bekväma och ger utmärkt stöd i sidled samtidigt som de är behagliga för ryggen. Förararstolen är ställbar på höjden för att garantera en naturlig körställning. Navigatören har även ett armstöd för att ytterligare öka komforten. Bakom båda stolarna finns både mugg- och flaskhållare. I båda pulpeterna finns stora låsbara förvaringsutrymmen, som fungerar med samma nyckel som även låser handskfacket.

I Husky R8 har vi konstruerat den optimala sittbrunnen som möjliggör att stora sällskap kan njuta av samvaron i den enorma U-soffan. Runt U-soffan finns det räcken på båda sidorna och dessutom på kapellgaraget så att man tryggt kan hålla i sig ifall föraren bestämmer att ta ut högre hastigheter och branta svängar. Kapellet reser praktiskt ner i kapellgaraget och den stör inte passagerarna ifall man väljer att ha den nedfälld. Under U-soffan finns enorma stuvutrymmen för allt man kan tänkas behöva ha med sig. Då solen står som högst vill man enkelt kunna bädda ut till soldäck och i Husky R8 kan tre vuxna personer njuta behagligt av solen bredvid varandra utan att behöva trängas. I aktern finns rejäla badplattformar och en praktisk stege för en svalkande simtur.

Husky R8 har mycket hög prestanda och är en lättkörd båt som garanterar en sportig körupplevelse. Skrovet tar grov sjö mjukt och är konstruerad för farter upp till femtio knop. Skrovet fungerar dock precis lika fint i lägre farter ifall du hellre vill glida omkring i skärgården. Båten är klassad för 225–300 hästkrafter.

True Heading AB har beviljats ett patent inom AIS-tekniken med potential inom främst militära- och nationella säkerhetsapplikationer.

True Heading har beviljats patent för en metod för att med hög noggrannhet kunna tidsbestämma mottagning av AIS-meddelanden eller andra binärkodade radiomeddelanden.

I korthet handlar patentet om att tidsbestämma när ett radio-meddelande tas emot för att därefter beräkna avståndet till sändaren. Med flera mottagare kan man då bestämma positionen på den aktuella sändaren. Metoden är speciellt användbar för att verifiera att ett fartygs position är den korrekta.

Patentet kommer att lösa en rad olika problem. Det höjer bland annat säkerheten i AIS systemet genom att kunna verifiera positionen på de fartyg som sänder. Med hjälp av den patenterade tekniken kan felaktiga och falska positionssändningar snabbt lokaliseras för åtgärd ihop med andra sensorer.

Detta är en viktig del i kontrollen av AIS-miljön som dagligen tillförs moment som kan störa den och som ur både ett sjösäkerhetsperspektiv och nationell säkerhetsperspektiv måste kunna övervakas.

Nimbus 305 Coupé är en av fem nominerade båtar av juryn för European Powerboat of the Year i klassen upp till 35 fot. Det står klart efter juryns möte på den stora båtmässan i Cannes, som pågår till och med söndag.

Antalet utnämningar inom fritidsbåtsområdet är stort och förvirrande. Men juryn för European Powerboat of the Year jobbar intensivt, bland annat vid ett möte på båtmässan i Cannes.

Sverige har ingen representant i juryn, men den norska tidningen Båtliv har en medlem i juryn, vars arbete presenteras vid en prisutdelning på båtmässan i Düsseldorf i januari.

De nominerade båtarna i år är enligt nedan.

Upp till 25 fot
Bayliner VR5
Bella 600 BR
Ranieri International Interceptor 222
XO 250 Open
Four Winns V255

Upp till 35 fot
Cranchi 35 Z
Invictus 280 TT
Nimbus 305 Coupé
Sasga Minorchino 34

Upp till 45 fot
Beneteau Gran Turismo 40
Boston Whaler 420 Outrage
Marex 375
Steeler NG 43 Offshore
Fountain Pairot 37

Över 45 fot
Azimut Magelano 66
Ferretti 550
Sea Ray L590 Fly
Jeanneau Leader 46
Galeon 500 Fly

Deplacement
Boarncruiser Elegance 1200
Super Lauwersmeer Evolve
Linssen Grand Sturdy 52.9 AC

Princess var ett av de första företagen att ha presskonferens med världspremiär för en ny stor yacht på Cannes båtmässa. Båtliv var med när nya Princess 35M presenterades. Båten är ytterligare ett steg i företagets strävan att bygga riktigt lyxiga produktionsyachter för en internationell kundkrets. Den första båten har ett stålgrått skrov och högsta finish i alla detaljer. Det exemplar som visas i Cannes tillhör en ägare från Mellanöstern, som har valt en sober inredning i brunt och beige med eleganta trädetaljer på många platser.

Båten har stora sociala ytor med en elegant salong, rymligt för- och akterdäck samt en riktigt stor flybridge.
Princess 35M är en systermodell till den lite större men betydligt äldre Princess 40M och en fortsatt utveckling av företagets M Class.
Designen innehåller bland annat sociala utrymmen som anspelar på ”Beach Club”. Det innebär stora sittytor och soldynor, bar med pentry med mera. Båten tar sex eller åtta gäster, beroende på designlösning.
Båtens brygga med förarplats nås både från flybridge och inre utrymmen. Förarplatsen är designad som på en riktigt stor yacht med stor överskådlighet över instrumenten och all elektronik i toppklass.
Utrymmena under däck kan specialbeställas. Den här kunden har valt att ha ett antal gästkabiner plus utrymmen för besättning. Här finns också gott om fönster med plusinsläpp, öppningsbara tak, två walk-in-closets, duschar och allt annat som behövs för ett förstklassigt liv på sjön.
Princess varv i engelska Plymouth drabbades hårt av översvämningar tidigt i våras, men är redan igång igen. Liksom konkurrenterna Sunseeker upplever Princess att det är mycket bättre tider med en starkt ökande försäljning, något som även intygas av Beneteau Group som hade en välbesökt presskonferens på tisdagen.
Princess Yachts bygger båtar under varumärkena V CLASS, S CLASS och M CLASS – förutom flybridge och sportbåtar. Företaget köptes 2008 av L Capital 2 FCPR, en investmentgrupp sponsrad av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault.
Info: www.princessyachts.com

Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor af Stockholm besöker Örnsköldsvik 10-12:e, Härnösand 13-16:e och Sundsvall 16-18:e september. Under besöken sätts fokus på Östersjöns situation. Miljöutställningen ”Etta med kök” visas för skolklasser och allmänhet. Under “Öppet skepp” finns möjlighet att gå ombord på Tre Kronor af Stockholm och det kommer även att erbjudas seglingar.

Miljöutställningen ”Etta med kök” handlar om kemikalier, läkemedel och plaster i vår hemmiljö och visas på kajen i anslutning till fartyget. Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar så småningom i våra vattendrag och slutligen i Östersjön. Öppna skåp och lådor och finn tips om vad vi kan göra för Östersjöns bästa. Utställningen invigdes i Almedalen 2014 av miljöminister Lena Ek.

Utställningen kommer att visas för skolklasser på förmiddagarna och för allmänheten i samband med Öppet Skepp. Fri entré.

Öppet skepp

Välkommen ombord och se hur Tre Kronor ser ut från insidan! Vi visar fartyget och berättar om våra seglingar och vårt arbete för ett rent och friskt Östersjön. Fri entré.

Upplev hur det är att segla ett segelfartyg som för 150 år sedan. Vid samtliga hamnbesök erbjuds möjlighet att segla med på någon av våra fyra timmars lunch- eller kvällskryssningar samt två längre seglingar mellan Härnösand och Sundsvall samt Sundsvall och Mariehamn.

Programmet för respektive stad finns på www.hallbarahav.nu

Det blev ett episkt 10-årsjubileum för swimrungiganten ÖTILLÖ, 75 km löpning och simning i Stockholms skärgård. Hård konkurrens, vind och stora vågor på de många simsträckorna under det långa loppet gav bevis för varför ÖTILLÖ anses vara en av de tuffaste endagstävlingarna i världen. De 240 deltagare i lag om två från 24 olika nationer kämpade och slet när de sprang och simmade över och mellan 26 öar, från Sandhamn till Utö i Stockholms skärgård.

Striden om topplatserna var rafflande och slutligen var det Björn Englund och Paul Krochak, Team Head Swimming som var snabbast ner den osannolikt långa sträckan och nådde målet vid Utö Värdshus 8 timmar och 29 minuter efter start. Det första mixlaget var inte långt efter, Marika Wagner och Staffan Björklund, Team Peak Performance powered by Apollo, gick i mål som femte lag totalt. Marika Wagner är första tjej i loppets tioåriga historia att slutföra ÖTILLÖ under nio timmar! Maya Tesch och Annika Ericsson vann damklassen på tiden 10:30:36. Samtliga tre segerlag kan titulera sig världsmästare i swimrun 2015.

Med allt fler aktiva swimrunatleter med längre erfarenhet av sporten var konkurrensen hårdare än någonsin om topplatserna i alla tre klasserna herr, dam och mix. Striden längst fram tog en spännande vändning efter att Simon Börjeson och Rasmus Regnstrand lett tre fjärdedelar av tävlingen. 2013 års segrare Björn Englund och Paul Krochak började ta in, gick om och drog ifrån.

“Den här segern var värd så mycket. Vi var så långt efter men lyckades behålla moralen och peppa oss att försöka fånga dom. När vi såg dom trodde jag att jag hallucinerade! Vi var så trötta när vi gick förbi men försökte att se starka ut… Det var så tufft i år. Jag har aldrig varit så trött på ÖTILLÖ. Vågorna har aldrig varit så stora och det var vårt goda lagarbete som ledde oss till segern”, sa Paul Krochak totalt utmattad och väldigt emotionell i målgången.
Mixlaget Marika Wagner och Stefan Björklund pressade på och höll sig nära tätlagen under hela tävlingen. Det var en enastående prestation att gå i mål under nio timmar (8:55:39), en knapp timme snabbare än fjolårets banrekord i mixklassen! I damklassen var det flera lag som slogs om toppen. Maya Tesch och Annika Ericsson dominerade mot slutet och gick i mål som självklara segrare, 10:30:36.

De 240 deltagarna fick sin första kalldusch strax efter starten i den första 1700 meter långa och kalla simningen från Sandön till Vindalsö. Sedan fortsatte utmaningen timme efter timme. ÖTILLÖ är en smärtsam upplevelse även för de starkaste. 75 km löpning och simning över hala klippor, skog, mark, stora vågor, svåra strömmar och kallt vatten är långt och en oerhörd prestation av samtliga deltagare. De flesta tävlar i 10-13 timmar och de sista når målgången när det mörknar, 14 timmar efter start. Receptet att lyckas ta sig till mål är att konstant vara i rörelse och ett bra lagarbete med sin lagkamrat.
Pippa Middleton med lagkamraten svensken Jöns Bartholdson är i skrivande stund fortfarande ute på banan och kämpar mot mål och gör en imponerande prestation.

Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimruntävling har blivit känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen.

Topp 3 resultat ÖTILLÖ, den 7 september, 2015
Herrlag
1. Björn Englund (SWE) & Paul Krochak (CAN), Team Head Swimming 8:29:11
2. Lennart Moberg (SWE) & Daniel Hansson (SWE), Swedish Armed Forces 8:36:08
3. Nicolas Remires (FRA) & Julian Dent (AUS), Envol 8:39:39
Mixlag
1. Marika Wagner (SWE) & Staffan Björklund (SWE), Team Peak Perfomance powered by Apollo 8:55:39
2. Helena Sivertsson (SWE) & Marcus Hultgren (SWE), Hästens sleep to perform 9:37:46
3. Fanny Danckwardt-Lillieström (SWE) & Pär Kristoffersoon (SWE), Team Orca 9:42:16
Damlag
1. Annika Ericsson (SWE) & Maya Tesch (SWE), Team SurfSport 10:30:36

Komplett resultatlista 2015:
http://live.neptron.se/#/otillo2015/

Foto: Jakob Edholm/ÖTILLÖ 15 och Nadja Odenhage.

Dagens båtägare blir mer och mer beroende av att komplicerade elsystem ombord fungerar som de ska. Det krävs mer och mer specialkunskap för att installera den utrustning man behöver ha och sedan lösa problem om den krånglar.

Med lite baskunskaper om systemet samt kunskaper om elektricitet kan man underhålla och installera det mesta av båtens batteridrivna elsystem. Den här boken av Andy Johnson fokuserar på varför man kan behöva montera in ny utrustning, hur installationen går till och hur man hittar och rättar till problem som kan uppstå i den befintliga utrustningen.
Detaljerade fotografier och steg för steg-beskrivningar avmystifierar ledningar, omkopplare, säkringar och andra delar som hör hemma i en båts batteridrivna elektriska utrustning.
Boken recenseras i kommande nummer av Båtliv, som ges ut den här veckan.

Ur innehållet:
– Förstå elektriska kretsar
– Batteriladdning
– Motorns elektricitet
– Dra kablar
– Felsökning
– Förbättra kommunikationsinstrumenten
– Installera ny utrustning
– Koppling till landström
– Säkerhet

Pris 256 kr.

Den här veckan startar en av världens största flytande båtmässor, Cannes Yachting Festival. Mässan drar storpublik med bland annat över 50 000 internationella besökare. Årets Cannes Yachting Festival hålls 8–-13 september. Besökarna kan se ett enormt utbud av allt från lyxiga motor och seglingsyachter till specialbyggen och mindre båtar.

Fram tills för några år sedan var det Genuamässa i Italien som var båtbranschens stora samlingsplats i Medelhavet. Idag har Cannes tagit över fullständigt och Genuamässan kämpar för sin överlevnad. Tillsammans med en mycket exklusiv yachtutställning i Monaco har Cannes tagit greppet om kunderna och besökarna.
Champagnen flödar i montrarna, där besökare och besättningar i år kan vinna elektriska cyklar, designade väskor och Apple Watch. Allt för att visa att delar av båtbranschen mår riktigt bra ekonomiskt och vill attrahera kunder från hela världen.
Till nästa år kommer Cannesmässan att utvidgas med ytterligare en avdelning, ”La Terrasse”.
Bland nyheterna i år finns nya modeller från jättarna Jeanneau och Beneteau såväl som amerikanska och europeiska båtbyggare. Här visas också en rad nya och mycket exklusiva yachter, av vilka en del är över 100 m långa.
Engelska Princess kommer att fira sitt 50-årsjubileum i Cannes (och på båtmässan i Southampton som pågår några dagar senare). Även Sunseeker har utlovat en stor monter i Cannes med flera nyheter.
Info: http://www.cannesyachtingfestival.com/

Nu breddar KGK sitt sortiment med det svenska varumärket Unisynk som gör mobiltillbehör till bilen och båten. De första produkterna som lanseras är en smartphonehållare och extra effektiva kablar och laddare.

Pressmeddelande:

– Med Unisynk smartphonehållare kan du hålla händerna på ratten och fokus på vägen, säger Hans Björklund, produktchef på KGK.

Smartphonehållaren kommer i två utföranden, en som fäster på instrumentbrädan och en som fäster på vindrutan. Föraren kan på så sätt ha uppsyn över sin telefon utan att den skymmer sikten eller blockerar ventilationen. Det finns en rad inställnings- och placeringsmöjligheter vilket gör hållaren kompatibel med i stort sett alla bilar och båtar. Den lämnar inga märken efter sig och passar alla smartphones i storlekar från 104 mm till 168 mm.

I sortimentet finns även laddkablar som är optimerade för att ladda telefonen vid kortare bilturer. Det finns modeller både för iPhone och Androidtelefoner med microUSB.

– Urladdad mobil är ett tidstypiskt problem, speciellt för de som har bilen som arbetsplats. Den här kabeln matar ström upp till 15 % snabbare än standardsladdar. Vi erbjuder även bil- och hemmaladdare med egenutvecklade kretskort som förkortar laddtiden ytterligare, säger Hans Björklund.

Korta fakta om Unisynk smartphonehållare:

Designad, utvecklad och tillverkad i Sverige
Lätt att fästa och den skonsamma tejpen lämnar inga märken efter sig
Passar alla bilar och smartphones av standardstorlek (104-168 mm)
Tillverkad av hållbar kvalitetsplast som tål både höga och låga temperaturer
Går att låsa i valfri ställning och vinkel
Kan justeras i åtta olika höjdsteg

Blixt Pro Sailing håller hög form i år. SM-seger för andra året i rad och det tredje SM-guldet på fyra år. Thomas Blixt, TP52:an Blixt Pro Sailing och dess 14 man starka besättning försvarade fjolårstiteln i årets tuffa SM i havskappsegling ORCi i Arkösund i helgen. Tidigare i år totalvann teamet året ÅF Offshore Race.

– Vi känner oss väldigt stolta över den här SM-titeln. Vi höll en jämn och hög nivå under hela regattan och vi har en samtrimmad, skicklig och härlig besättning med både unga och gamla, de flesta med lång erfarenhet, säger Thomas Blixt, 59, skeppare på TP52:an Blixt Pro Sailing, en 52 fot lång havskappseglingsracer i kolfiber.

Lång erfarenhet är ett adelsmärke för Blixt Pro Sailing, som har hög medelålder ombord, äldst är taktikern Stefan Winberg, 70, som i somras vann SM-guld i Drake också.

KSSS-teamet Blixt Pro Sailing vann sitt SM efter tre dagars segling, fyra bankappseglingar och ett längre havsrace på 68 sjömil. Med resultaten 1-4-10-2 efter banracen ledde TP52:an inför den avgörande havskappseglingen, men bara knappt och på samma poäng (7), före Swan 42:an Ladykiller med bland andra Martin Strömberg, som nyligen seglade Volvo Ocean Race på den kinesiska båten Dongfeng.

Med 16 av Sveriges vassaste havskappseglingsbåtar i tävlingsklassen ORCi på startlinjen blev det också flera segrare i de fyra bantävlingarna, Swan 42:an Ladykiller, KSSS, X-332:an Xplorer med Per Lundqvist, KSSS, som skeppare och Farr 40:an Stormtrooper och Jonas Andersson som skeppare.

Havskappseglingen skulle bli hård och oviss med höga vågor en ombytlig och stundtals hård vind. Starten inne i Arkösunds trånga hamn i stark vind blev dessutom minst sagt kaotisk och dramatisk, men mitt i röran av båtar lyckades den stora TP52:an Blixt Pro Sailing tråckla sig ur utan att krocka och tog ledningen direkt. Den höll man sedan i 11 timmar 36 minuter, och vann den havskappseglingen, femte SM-etappen, på omräknad tid 1,15 minuter före Richard Bergqvists IMX40 Foxy Lady.

– Men 12 minuter före start gick vårt storsegel sönder så vi var tvungen att ta ner och laga det provisoriskt och kom till start med två minuter tillgodo. Men det höll, berättar Thomas Blixt.

Totalt gav det Blixt Pro Sailing den andra delvinsten, totalsegern och SM-guldet.

– Vi seglade med fullt fokus genom hela det långa havsracet, tog rätt taktiska beslut och hela besättningen seglade otroligt vasst. Långa havsrace är ju verkligen vår gren Vi kan se tillbaka på en riktigt bra säsong, totalseger i ÅF Offshore Race och en ny SM-titel.

Blixt Pro Sailings besättning i SM 2015:

Thomas Blixt, skeppare

Stefan Winberg, taktiker

Jonas Svensson, navigatör

Marco Brizzi, storsegeltrim

Andreas Emmoth, trimmer

Jonas Tingelholm, keyboard

Sunkan Sundqvist, fördäck

Tim Danielsson, fördäck

Fredrik Nilsson, fördäck

Marcus Lagerquist, grinder

David Nogén, grinder

Carl Bohlin, trimmer

Lars-Ola Nordqvist, trimmer

Per Nogén, trimmer

Resultat SM ORCi 2015, Arkösund (Norrköpings Segelsällskap):

1. Blixt Pro Sailing, Thomas Blixt, KSSS, TP52, 1-4-10.5-2-1.5 /totalt 8.5
2. Ladykiller, Mats Bergryd, KSSS, SWAN 42, 2-1-12-4-9 /totalt 16
3. Foxy Lady, Rickard Bergqvist, NSS, IMX 40, 4.5-3-8-6-3 /totalt 16.5

Foto: Anders Lundin.

Efter fyra intensiva dagars segling i holländska Brouwersdam stod det på söndagseftermiddagen klart att Sverige har fått en ny världsmästare i Kona One-klassen. Rutinerade Björn Holm från KSSS lyckades vinna guldet. Han vann efter en verklig strid på kniven där han lyckades hålla undan för 16-årige Sil Hoekstra från Nederländerna. Bronsmedaljen bärgades också till Sverige genom Jonas Davidsson, också från KSSS.

Mästerskapet avgjordes i Brouwersdam Zeil & Surfcentrum där ett flertal internationella vindsurfingmästerskap har avgjorts genom åren. Totalt deltog 58 seglare, både damer och herrar, som fick tävla i verkligt utmanande förhållande med allt från lätt till extrem hårdvind.

Redan under den första mästerskapsdagen kunde Björn Holm ta ledningen genom stor taktisk och teknisk skicklighet i den inledande lättvindsseglingen. Han lyckades sedan hålla undan för den unge holländaren Sil Hoekstra som kom allt närmare i sammandraget under de två sista dagarnas segling i vindar mellan 12 till 15 m/s. Den sista tävlingsdagen blev nervpirrande men Björn lyckades behålla lugnet och kunde säkra guldet genom en andraplats i den sista seglingen, vilket gav en totalpoäng på 26 mot 29 för Sil Hoekstra från Nederländerna som är en av världens främsta juniorer i OS-klassen RS:X.

– Jag är oerhört glad. Det är mitt tredje VM-guld och det klart tuffaste att erövra med den hårdaste konkurrensen. Jag är imponerad av min unge konkurrent och hade vi haft en dag till med hårdvind, hade resultaten kunnat bli annorlunda, säger guldmedaljören Björn Holm.

Björn Holm tävlar för KSSS. Vinsten i 2015 års Kona One-VM är hans tredje. Sedan tidigare har han vunnit världsmästerskapen 2007 och 2013.

Även bronsmedaljen seglades hem till Sverige genom Jonas Davidsson som även han tävlar för KSSS. När resultaten summerades efter tolv seglingar hade Jonas 30 poäng, en mer än silvermedaljen.

– Det har varit ett privilegium att komma hit till denna härliga kappseglingsort. Jag lyckades hålla min segling på en väldigt jämn nivå vilket jag är oerhört nöjd med. Mest stolt är jag över min 14-årige son Elias som var yngst i hela fältet, säger Jonas Davidsson.

Kona One är en entypsklass inom vindsurfing som seglas i alla världsdelar. Damer och herrar tävlar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så jämna förutsättningar som möjligt. Det är en tävlingsklass där taktik och teknik i stor utsträckning kommer främst vilket gör att klassen attraherar såväl unga talanger som erfarna vindsurfare.

Foto (Brouwersdam Zeil & Surfcentrum):
Björn Holm – Guld, Världsmästerskapen 2015, Kona One Sil Hoekstra – Silver, Världsmästerskapen 2015, Kona One Jonas Davidsson – Brons, Världsmästerskapen 2015, Kona One Podium Kona fleet

Kompletta resultat:
www.konawindsurfingworlds.com

Hydrographicas sjökort ingår i 2015 års sjökortsutgåva för Marin Navigator. Användare kan tanka hem svenska sjökort i rasterformat till Androidenheter med Marin Navigator, som även innehåller 88 stycken Hydrographica sjökort.

Följande områden ingår:
Gästrikekusten, Stockholms skärgård, Sankt Anna och Gryts skärgårdar, Blekingekusten, Hallands Väderö, Västkusten Syd, västkusten Koster, Vänern norra och Ekens skärgård.
Den fil som innehåller svenska och Hydrographicas sjökort heter MN_Sweden_HG_2015.zip
Info: www.soltek.se

En av de få verkliga nyheterna på den flytande båtmässan i Oslo var denna Ibiza 801 Sport Cab. Båten ”klarar” den norska lagen om flytväst med 1 cm. Ibiza Boats är en av de få båttillverkarna som fortfarande bygger båtar i Norge och det klarar de dessutom att göra med ett positivt resultat.

Ägaren till Ibiza, Helge Duus, är en av kritikerna till den nya lagen om att bära flytväst, som gäller i Norge. Han är tveksam till att sätta gränsen för när besättningen måste ha flytväst vid just 8,0 m. Det är en av anledningarna till att den nya Ibiza 801 Sport Cab är 8,01 m.
Därmed behöver inte besättningen ha flytväst på utan kan själv bestämma om när det behövs.
– Jag har faktiskt så stor tilltro till mina kunder att de själva vet när de ska ta på sig räddningsvästen, säger Helge Duus till dagstidningen Agderposten.
Båten i sig är en blandning av walk around konsolbåt med kojplatser och bowrider. Det är förvånansvärt gott om plats ombord och när den första prototypen väl är helt färdigställd kan detta bli en storsäljare.
På den flytande båtmässan visades Ibiza 801 Sport Cab med en mäktig Yamaha V8 utombordare. Den såldes dock till ett särskilt mässpris på 799 000 kr med en Yamaha 300 hk utombordare, vilket är mycket konkurrenskraftigt.
Info: www.ibizaboats.no

För andra året i rad vann en racerbåt ritad av svenska Mannerfelt Design Team världens längsta och tuffaste offshore race – Cowes Torquay Cowes. Deras vinnande båt körde de 185 Nm med en rekordartad snittfart på 83 knop.

När båten körde över mållinjen höll den hela 105 knop. Båten är en standard Martini Vector 40 ritad av Mannerfelt Design Team.

– Detta är nog den ”största segern” vi någonsin har vunnit, säger en jublande glad Ocke Mannerfelt.

– Vi vann världens längsta och tuffaste offshore race för andra året i rad. Och detta med en standardbåt!

Den klassiska tävlingen Cowes-Torquay-Cowes powerboat race organiseras av British Powerboat Racing Club. Det är världens äldsta och längsta offshore powerboat race.

Inför årets race samlades deltagarna som alltid vid klassiska Cowes Yacht Haven och drog sedan ut på havet. Själva tävlingen kördes under söndagen.

Resultat och information: http://cowestorquaycowes.co.uk/

Tillsammans med Adventure 55, Contest 42 och Arcona 465 är Linjett 43 nominerad till Årets båt i kategorin ”Långfärdsbåtar”.

Pressmeddelande:

Nya Linjett 43 är en vacker, modern segelbåt med klassiska linjer. Mest innovativt är den höj- och sänkbara kölen med uppmärksammade grundstötningstest i upp till 8(!) knop.

Ett genomtänkt kvalitetsarbete som även visar sig i gediget hantverk. Inredningen är Linjett´s adelsmärke och det är här du kan påverka, göra verklighet av dina idéer och funderingar.

Nomineringen lyder:
”Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl, som tål grund. Dessutom är Mats Gustafssons skapelse igen fin att se på. Hans mål är att bygga perfekt i allt och göra rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på vad små svenska varv förmår”

Båtmässan i Göteborg och Maringuiden står bakom Årets Segelbåt. Syftet är att uppmärksamma nya segelbåtar med de mest kreativa nyheterna. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.

Nu provseglas segelbåtarna och vinnaren i respektive kategori koras på Båtmässan 6-14 februari 2016.

www.batmassan.se och www.maringuiden.se kommer fortlöpande rapporter och tester av samtliga tio båtar men även filmer, intervjuer, intryck och frisk segling publiceras.

Med start under våren 2016 kommer stora delar av Stockholms skärgård att sjömätas med moderna metoder. Det står klart sedan ett samarbetsprojekt mellan Sjöfartsverket och Stockholms läns landsting beviljats EU-finansiering.

– Resultatet kommer att bli säkrare sjökort för såväl den sjöburna kollektivtrafiken som för alla som färdas på sjön, säger Magnus Wallhagen, produktionschef sjögeografi på Sjöfartsverket.

De stora farlederna i Stockholms skärgård är sjömätta med moderna metoder, vilket innebär att djupförhållandena där är kända med mycket stor noggrannhet. Men utanför farlederna finns områden som i vissa fall inte är sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet eller tidigt 1900-tal. På den tiden använde man sig av handlod och positioneringen var inte så exakt. En del av dessa områden trafikeras av den kollektiva skärgårdstrafiken genom Waxholmsbolaget, och det är dessa områden som kommer att sjömätas med start under våren 2016.

Sjömätningen utförs av Sjöfartsverket. Därefter uppdateras Sjöfartsverkets elektroniska sjökort med det nya sjömätningsresultatet, så att Waxholmsbolaget får tillgång till förbättrade elektroniska sjökort. Även de reguljära sjökortsprodukterna kommer att uppdateras med den nya djupdatan under främst 2018.

– Sjömätningsresultatet kommer också att användas för att göra analyser av Waxholmsbolagets rutter för att kunna hitta möjligheter till effektiviseringar och möjliga bränslebesparingar, säger Magnus Wallhagen.

Sjömätning kommer att starta våren 2016 och pågå även 2017. Därefter uppdateras sjökortsprodukterna under främst 2018. Projektet pågår 2016 – 2019. Normalt måste Sjöfartsverket prioritera sjömätning och sjökortsprodukter för handelssjöfartens räkning, men genom EU-stödet från Interreg Central Baltic programmet kan verket nu även prioritera skärgårdstrafiken i Stockholmsområdet.

– Det är fantastiskt glädjande att vi på det här sättet får möjlighet att samarbeta och få fram moderna sjökortsprodukter för Waxholmsbolaget. Det är ett bra exempel på vad Sjöfartsverket menar med maritimt partnerskap när vi samverkar med andra för att kunna göra mer tillsammans, säger Magnus Wallhagen.

Fakta om ADAPT – Assuring Depth of fairways for Archipelago Public Transportation

Projektet ADAPT som beviljats EU-stöd är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Stockholms läns landsting som ansvarar för den kollektiva skärgårdstrafiken i Stockholms län genom Waxholmsbolaget, samt Ålands landskapsregering som har motsvarande ansvar för skärgårdstrafiken i Ålands skärgård. Syftet är attsamarbeta för att hitta möjligheter till effektivisering och möjliga bränslebesparingar samt att höja säkerheten för skärgårdstrafiken genom sjömätning och moderna sjökortsprodukter.

Den totala budgeten är 2,2 miljoner euro, varav Interreg Central Baltic finansierar 1,6 miljoner euro.

Göteborgsföretaget Båtsystem har tagit fram denna smidiga och praktiska badstege speciellt avsedd för RIB-båtar. Stegen har fyra respektive fem steg och passar de flesta RIB-båtar.

Pressmeddelande:

Stegen finns i två storlekar.
RIB400, som den mindre stegen heter, är 850 mm lång och levereras med två byglar och fästband. Tyngden från stegen fördelas över tuberna, så det är ingen risk att den nyper i tuben eller orsakar skador på båten. Passar till Ribbar med 400 mm tub. Pris 3 750 kr.

RIB 500 är en större variant med fem steg. Den är 1 115 mm lång och levereras med två fästbyglar och fästband. Passar till Ribbar med 500 mm tub. Pris 4 350 kr.

Info: www.batsystem.se

Amerikanska Boston Whaler introducerar två helt nya modeller på 2015 Cannes Yachting Festival. Det är de helt nya modellerna 420 Outrage och nya 320 Vantage, där den större båten blir företagets nya flaggskepp.

Amerikanska Boston Whaler är ett klassiskt båtmärke, välkänt för sin höga kvalitet och för sina osänkbara båtar.

Både 420 Outrage och 320 Vantage är helt nya modeller, där 420 är den hittills största modellen från företaget. 320 Vantage har flera stora nyheter för Boston Whaler, till exempel dubbelpulpet.

320 Vantage har bland annat stora sociala utrymmen med ordentliga sittbänkar som kan vändas föröver eller kombineras för att skapa en väl tilltagen solbädd. Navigationsutrustningen är VesselView och som tillval även Raymarine elektronik för integrerad kontroll.

I cockpit finns, förutom förarplats m m, elektrisk grill, kyl och vask och – som tillval – utrustning för sportfiskare. På styrbord sida finns en dörr för dykare och en rostfri stege, som kan stuvas undan ombord när den inte behövs.

På akterspegeln sitter en Mercury Verado utombordare.

420 Outrage har rena, snygga linjer och breda skarndäck. Den har en robust förarplats med en skyddande hardtop. Under däck finns väl tilltagna boutrymmen med över 2 m ståhöjd.

Båten levereras som standard med fyra stycken Mercury Verado 300 hk utombordsmotorer, vilket ger kraft och fartpotential för rejäla fisketurer. Båten har även digital gas och växelväljare samt joystick för enkel manövrering.

Boston Whaler grundades för över 50 år sedan. Företaget har sin bas i Edgewater, Florida, och bygger båtar på 11–42 fot.

Info: www.bostonwhaler.com

Tekniska fakta 420 Outrage
2015 SPECIFICATIONS
> L.O.A.: 42’ 6” (13.0 m)
> Beam: 13’ (3.96 m)
> Draft: 31” (0.79 m)
> Weight (dry, no engine): 22,000 lbs (9,979 kg)
> Weight (with engines, fuel and water): 24,800 lbs
(11,249 kg)
> Maximum Weight Capacity: 7,482 lbs (3,394 kg)
> Swamped Capacity: 4,000 lbs (1,814 kg)
> Maximum Persons Capacity: 20
> Maximum Horsepower: 1,675 hp (1,249 kW)
> Minimum Horsepower: 1,200 hp (895 kW
> Maximum Engine Weight: 3,400 lbs (1,542 kg)
> Transom Height: 30” (0.76 m)
> Transom Angle: 15º
> Deadrise at Transom: 22 º
> Fuel Capacity: 600 gallons (2,271 L)
> Waste Capacity: 20 gallons (76 L)
> Water Capacity: 60 gallons (227 L)
> Bridge Clearance with Hardtop: 12’ 5” (3.81 m)
> Bridge Clearance with Hardtop and Satellite TV: 14’ 2”
(4.32 m)
> Bridge Clearance with Upper Station: 18’ 6” (5.64 m)

Torsdag till och med söndag är det flytande båtmässa i Oslo för 39:e gången. Den stora båtmässan – Båter i sjøen – hålls liksom förra året på Aker brygge i centrala Oslo. Hela 265 är anmälda till mässan, varav 36 är segelbåtar och 40 rena nyheter. Dessutom finns ett 50-tal tillbehörsutställare på plats. Norge har traditionellt varit en mycket stark marknad för båtförsäljningen, även när övriga europeiska marknader har tappat farten. På senare år har dessutom segelbåtsförsäljningen varit bra i Norge.

Totalt sett visar den norska båtbranschen en försäljningsökning på 15 procent under de senaste två åren. Cirka 60 procent av båtarna som visas på den flytande båtmässan tillhör den kategorin som säljer bäst – båtar på 4–7 m längd. Ungefär som i Sverige, mend andra ord.
Båter i sjøen hålls på Aker Brygge Marina mitt i den norska huvudstaden. Det finns gott om restauranger och hotell i närheten och även en hel del parkeringsmöjligheter. Mässan har dessutom gratis parkering i två timmar för besökare.
Dörrarna öppnas torsdag 3 september kl. 11.00 och stängs söndag 6 september kl. 18.00.
Info: www.baterisjoen.no

Hanse 315 visades för första gången i världen på Allt på Sjön i Gustavsberg i augusti. Båten har en ny design med hög prestanda, modern design och mycket lättseglad. Under utvecklingen av nya Hanse 315 var detta ledorden för denna modell. Resultatet talar för sig självt. Sportig utsida, mycket bra seglingsegenskaper, lättseglad och stabil. Modern, rymlig välplanerad inredning med mycket ljus och dessutom marknadens största sittbrunn i sin klass.

Nya Hanse 315 uppfyller alla köpares krav oavsett om du föredrar sportig segling, avkopllande semestersegling eller vill leva båtliv ombord med familj och vänner.

Utmärkande design är den branta stäven och raka aktern vilket ger en lång vattenlinje och eleganta sportiga linjer. Detta tillsammans med den djupa kölen ger Hanse 315 betydligt med prestanda än andra båtar i sin klass.

Seglingsegenskaperna kännetecknas av god balans och fart på alla bogar. Mycket tack vare det stora storseglet och den djupa L-kölen (1,85 cm djupgående) och den breda aktern. Focken är självslående som på vanligt Hanse-vis. Detta ger en snabb och välbalanserad båt som är lättseglad och trygg.

Hanse 315 styrs i grundutförandet med en rorkult och kan fås med dubbla rattar som tillval. Aktern kan stängas med den stora badplattformen. När den är öppen ger den mer utrymme i sittbrunnen för exempelvis barn som vill leka. Väljer man versionen med dubbla rattar ingår också ett fast, hopfällbart sittbrunnsbord.

Inuti är Hanse 315 ljus, luftig och rymlig. Ny design för sidofönstren med riktigt reptåligt glas och många öppningsbara ventiler som släpper in massor av ljus och luft. Det finns gott om stuvutrymmen i salong, pentry och kabiner liksom stora förvaringsutrymmen i sittbrunnen. Hanse 315 erbjuder gott om utrymmen för en besättning på 4-5 personer. Ståhöjd på 1,92 cm vid nedgång och pentry samt med sina 1,77 cm i fören imponerar. Denna ståhöjd som finns i de ytor där man är mest som pentry, våtutrymme, nedgång osv. uppnås via sänkt golv med helt ny balkkonstruktion undertill.

Två inredningslayouter erbjuds i förpiken. Antingen med öppet främre skott och stor dubbelkoj eller ett slutet skott med kabindörr. Akterut finns en dubbellkoj under sittbrunnen, med bekväm “king-size”-bädd. Alla bäddar har en längd på över 2,0 m och inbjuder med de sköna dynorna till bekväm sömn.

Info: www.bohuscharter.com