Nyheter

Thomas Andersson (bilden), Polisområde Fyrbodal i Västra Götaland, tilldelas SSF Stöldskyddsföreningens Polisstipendium för Båtsamverkan. Bakgrunden till projektet är att polismyndigheten under flera år haft stora problem med organiserade stölder av båtmotorer, vilka sedan till stor del försvann ur landet.

Projektets mål har varit att med bestående effekt kraftigt reducera antalet båtmotorstölder utmed Bohuskusten med fokus på samverkan med bransch och försäkringsbolag samt båtsamverkan tillsammans med båtägare i regionen.

Resultatet är mycket positivt. Antalet stölder har minskat kraftigt det senaste åren och visar en fortsatt nedåtgående trend. I polisens statistik framgår att föreningar med Båtsamverkan drabbas av få stölder medan de utan Båtsamverkan drabbas i större omfattning, vilket bekräftar att metoden gett effekt.

– Projektet visar tydligt att samverkan mellan olika aktörer ger positiva effekter. Båtsamverkan är en metod som med rätt fokus kan ge mycket goda brottsförebyggande resultat och därmed skapa ökad trygghet, vilket ligger helt i linje med SSF:s övergripande målsättningar, säger Annika Brändström, vd SSF Stöldskyddsföreningen.

– Genom ett föredömligt fokuserat metodiskt arbete och goda kommunikationsinsatser i samverkan med aktuella aktörer har polisen under ledning av Thomas Andersson etablerat ett arbetssätt som har förutsättningar att ge effekt över tid, säger Anders Hall, chef för Nationella utvecklingsavdelningen vid Polisen.

Motivering:
”Sedan 2012 har polisen i västra Götaland fokuserat och långsiktigt arbetat för att med bestående effekt kraftigt reducera antalet båtmotorstölder i regionen. Resultaten har varit mycket goda och en framgångsfaktorer har bland annat varit att bygga nätverk mellan båtägare, polis, bransch och försäkringsbolag. En annan viktig parameter har varit att man nått ut brett med kommunikation och möjliggjort dialog via olika sociala medier. Stölderna har i stort sett upphörd i de områden man har startat Båtsamverkan. Konceptet är skalbart och vår förhoppning är att metoden ska spridas till övriga delar av landet.”

Ett hedersomnämnande får Anna-Lena Tapper och Ditte Westin, Nationellt bedrägericenter, Polismyndigheten, region Stockholm, för arbetet med att genom anpassade kommunikationskanaler och utbildningsinsatser öka medvetenheten hos äldre så att de tidigt kan upptäcka om de är på väg att bli utsatta för brott.

Yamarin Cross 46 Side Console är en rymlig båt med starkt skrov. Yamarin 46 SC är designad som en allroundbåt, därför är den rymlig och praktisk. I fören finns en lång sidobänk och i förvaringsutrymmet framför pulpeten finns det plats för två 24-liters lösa bränsletankar. Det breda skrovet och höga fribordet bidrar ytterligare till att öka säkerheten och ger mycket plats ombord.

Pressmeddelande:
Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083-aluminium, som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.

Aluminiumtjocklek: Botten: 4 mm Reling: 3 mm . Akterspegel: 4 mm V-vinkel: 17°

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010. Under säsongen 2015 innehåller båtprogrammet nio modeller. Båtarna tillverkas av Fenix Marin Oy i Valkeakoski. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy. Yamarin Cross är en produkt som har beviljats Nyckelflaggan i Finland.

Standardutrustning
Badplattform och ankarbox i aktern
Brandsläckare
Fenderhållare (2 st.)
Fjärreglage
Handskfack
Integrerade navigationsljus
Kompositpollare (4 st.)
LAN-multifunktionsinstrument Yamaha (2 st.)
Låsbara stuvutrymmen (2 st.), 1-nyckels lås (Abloy)
Monteringsplats för 8″ kartplotter
Muggställ
NFB-styrning
Plats för två stycken 24-liters lösa bränsletankar
Sittdynor
Syrafasta räcken, stävögla, godkänd låsögla, handtag, badstege med grabbräcke
Teflon-kablar för fjärreglage
12 V-uttag

Extra tillbehör
Akterkapell
Aluminiumdurk
Transportpresenning

Tekniska data:
Längd 4,62 m
Bredd 1,85 m
Vikt ungefär 375 kg
Personer 4
Rekommenderad motor 30–40 hk
Akterspegel lång
Båtkategori C
Topphastighet 40 hk 26 knop marschfart 18 knop

Trafikverket Färjerederiet är första rederi i världen att erbjuda utbildning i ecoshipping i egen regi. I dag invigdes Färjerederiets ecoshippingcentrum på Vaxholms kastell.

Svensk sjöfart ska bidra till Sveriges miljökvalitetsmål, som innebär att bryta beroendet av fossila bränslen. Detta mål har väglett Trafikverkets färjerederi att utbilda all personal i ecoshipping.

Ecoshipping innebär att manövrera ett fartyg så att förbrukningen av drivmedel och utsläpp av avgaser, kraftigt minskas. Färjerederiet arbetar sedan ett par år med att befälhavare ska tillämpa bränslesnålare körning, och har redan sett resultat. Ett exempel är Gräsöleden i Uppland, där man efter införandet av ecoshipping, minskade den totala bränsleåtgången med 16 procent.

Färjerederiet är pionjär med ett eget centrum för ecoshipping. Träningen genomförs i specialbyggda simulatorer på Vaxholms kastell.

– Nyckeln till minskad negativ miljöpåverkan till sjöss ligger i ökad kunskap, aktiva åtgärder och en ständigt pågående attitydpåverkan. Här kan sjöfarten bidra i större utsträckning än i dag. Färjerederiets satsning på ecoshipping innebär ett stort steg mot ett långsiktigt hållbart samhälle, säger Pia Berglund, vd för redareföreningen Svensk Sjöfart, som förrättade invigningen.

Utbildningen är öppen även för andra rederier och redan före kursstart finns en kö av redare som vill satsa på ecoshipping. Kurserna ges i samarbete med Linnéuniversitetet i Kalmar.

– Ecoshipping är en satsning i linje med Trafikverkets arbete för en bättre miljö. Det ökar sjöfartens attraktivitet. En förhoppning är att den arena Färjerederiet nu erbjuder kan leda vidare till nya idéer och samarbeten inom sjöfartsområdet, som gynnar miljön säger Bo Vikström, ordförande i Färjerederiets internstyrelse.

Färjerederiet bedriver kollektivtrafik till sjöss på 41 färjeleder i hela riket. Man förfogar över 69 fartyg och genomför årligen 22 miljoner persontransporter. 713 personer arbetar med vägfärjetrafiken.

Sjövägen till Nacka väntas slå passagerarrekord under 2015 med runt en halv miljon passagerare. Det visar på att pendelbåtstrafiken är ett populärt och användbar del av kollektivtrafiken och Centerpartiet och Alliansen kommer nu att fortsätta utveckla båttrafiken, säger Lukas Forslund (C), Ordförande för Trafiknämndens Sjötrafikberedning.

Under året har antalet passagerare på Sjövägen ökat med upp till 77 % per månad och förväntas dubblas sedan 2013. Om årets ökning håller i sig så kommer över en halv miljon passagerare att ha åkt med Sjövägen under 2015.

– Vi är glada att Sjövägen är så populär. En halv miljon passagerare visar utan tvivel att pendelbåtstrafiken är ett populärt och användbart trafikslag. Jag är glad att Centerpartiet och Alliansen under året har fattat beslut att utveckla även trafiken i Mälaren, med start med linjen mellan Norr och Söder Mälarstrand nästa år, säger Lukas Forslund (C).

– Att Sjövägen är så populär visar på att vi har gjort rätt vägval när vi satsat på sjötrafiken. Det står bortom allt tvivel att pendelbåtstrafiken är ett trafikslag som har framtiden för sig i en vattennära region som Stockholm, säger Lukas Forslund (C).

– Att vi kan använda hybridteknik även på vattnet visar på att den gröna omställningen går att genomföra för samtliga trafikslag. Centerpartiet vill använda hybridteknik och miljövänliga bränslen på vattnet. Vi kommer fortsätta att satsa på att bygga ut en miljövänlig sjötrafik, säger Lukas Forslund (C).

Landstingets trafikförvaltning har ett pågående arbete med att starta tre nya pendelbåtslinjer i Mälaren, där en linje mellan Norr och Söder Mälarstrand är först ut med trafikstart under 2016.

– När Stockholm växer och stora projekt som Nya Slussen drar igång så är det viktigt med avlastning och alternativa resvägar för att kollektivtrafiken ska fungera smidigt. Centerpartiets och Alliansen arbete för att bygga ut pendelbåtstrafiken är en framtidssatsning som jag är mycket stolt över att ha varit med om att sjösätta, avslutar Lukas Forslund (C).

Regeringen höjer anslaget till friluftslivets organisationer med 20 miljoner kronor per år från och med 2016. Förslaget finns med i den budgetproposition som finansminister Magdalena Andersson kommer att presentera den 21 september. Det är ett mycket glädjande besked för det svenska friluftslivet.

Pressmeddelande:
Satsningen på friluftslivet är ett led i arbetet med att nå målen för friluftslivspolitiken där regeringen bland annat vill stärka friluftsorganisationernas stöd till skolans verksamhet med friluftsdagar och utomhuspedagogik samt satsningar på utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

– Det är mycket glädjande att anslagshöjningen äntligen blir av. Det innebär att regeringen nu förstår vilka positiva effekter och bidrag friluftslivet levererar till samhället – inte minst vad gäller förbättrad folkhälsa och ökad miljömedvetenhet bland barn, ungdomar och vuxna. Men även de bidrag friluftsrörelsen ger till demokratisk skolning, integration och arbetstillfällen är säkert sådant som legat till grund för regeringens bedömning, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

– Beskedet innebär att friluftslivets organisationer nu äntligen kan stärka och säkra den långsiktiga verksamheten och genomföra specifika satsningar inte minst för barn och ungdomar och för integration och mångfald. Detta är mycket, mycket glädjande för oss, säger Per Klingbjer, styrelseordförande för Svenskt Friluftsliv.

Företrädare för Socialdemokraterna och Miljöpartiet har vid flera tillfällen de senaste åren lovat att höja anslaget till det svenska friluftslivet och nu blir det verklighet från och med 2016.

Läs mer på regeringens hemsida: http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/ny-satsning-pa-friluftslivet/

Den 10 september genomfördes den årliga miljöräddningsövningen Balex Delta utanför Polens kust. Balex Delta anordnas av HELCOM, ett internationellt samarbetesorgan i frågor som rör sjöfart och bekämpning av olje- och kemikalieutsläpp i Östersjön.

I takt med att allt fler och större fartyg korsar Östersjön ökar även riskerna för fartygskollisioner. Det är därför viktigt att ansvariga myndigheter och organisationer övar för att vara förberedda när olyckan är framme. I somras kolliderade till exempel en passagerarfärja med en tanker strax utanför Göteborg. Lyckligtvis skadades varken miljö eller människor vid kollisionen men det är inte alltid man har sådan tur.

För fyra år sedan inträffade en fartygskollision utanför Danmarks kust som kom att leda till ett av de värsta oljeutsläppen i Sverige på många år. Under Operation Kyrkesund sanerades cirka 1300 ton oljekontaminerat material på västkusten under nästan två år.

Även övningsscenariot för årets Balex Delta involverar en fartygskollision som resulterar i två fiktiva utsläpp på 500 respektive 150 kubikmeter tjock olja. Ett 20-tal fartyg från åtta länder deltog i övningen och fick i uppdrag att gemensamt hindra oljeutsläppet från att nå två närbelägna naturskyddsområden. Oljan simulerades av miljövänlig expanderad perlit som är helt fri från giftiga kemikalier.

Från Sverige deltog Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 033 som ingick i en grupp tillsammans med fartyg från Estland och Finland för att bättre efterlikna ett enskilt lands miljöräddningsresurser. De tre ländernas fartyg leddes av en utsedd NOSC (National On Scene Co-ordinator) som fanns ombord den finska marinens fartyg Louhi.

– Att vi använder samma typ av oljeupptagningsutrustning som Finland och Estland underlättade samarbetet och utbytet av erfarenheter säger Per-Arne Arnerlind, befälhavare på KBV 033.

Övningen gick bra för Kustbevakningens fartyg som deltog för första gången och fick med sig en hel del erfarenheter hem.

– Det var rätt så blåsigt under övningen med en vindar på ungefär 10 m/s. Det gjorde att vi fick öva på att samla upp olja i lite hårdare väder vilket såklart är nyttigt, säger Per-Arne Arnerlind.

– Vi hittade även en metod att få ut vattnet ur borstresässen efter avslutad övning genom att köra med de främre portarna öppna cirka 30 grader i 8 knop, på så vis behövde vi inte pumpa ut vattnet.

Dagen efter övningen var det öppet skepp på de deltagande fartygen, ett sätt att nätverka och lära sig mer om grannländernas utrustning och arbetsmetoder. Dagen avslutades traditionsenligt med en sjumannarodd där danskarna tog hem segern tätt följda av svenskarna ombord KBV 033.

– Jag är mycket nöjd med vår insats, både i rodden och under övningen summerar Per Arne Arnerberg stolt.

År 2018 är det Sveriges tur att stå som värdland för Balex Delta.

Foto: Kustbevakningen.

På Cannes båtmässa, som hölls förra veckan, var det Europapremiär för en helt ny modell från amerikanska Sea – den helt nya 510 Fly. Båten hade USA-premiär för drygt ett år sedan, på Ft. Lauderdale International Boat Show. Med den här modellen markerar Sea Ray att de vill etablera sig med sina Sport Yachts även i den här storleksklassen.

Liksom för många andra båttillverkare är det stor innervolym och mycket ljus i båten som sätts i främsta rummet vid designen. Det är det som kunderna vill ha och med modern byggteknik och moderna material går det att komma väldigt långt.

– Med 510 Fly har fokus för oss varit större öppna ytor och bättre boutrymmen ombord, säger Luca Brancaleon, ansvarig för International Sport Yachts and Yacht sales.

– Båten har en master cabin med full bredd och stora fönster, så att man känner närheten till havet. Det finns tre stora kabiner ombord med två stycken badrum, där Sea Ray har lagt stor vikt vid ergonomi och bekvämlighet.

För den europeiska marknaden har båten fått ett större urval av material till interiören. Dessa inredningslösningar gör att båten upplevs större och mer elegant samtidigt som mer ljus släpps in.

Båten kan fås med flera framdrivningssystem, bland annat olika podsystem. För under som vill ha mer traditionella system utan att ge avkall på manövrerarbarheten levereras den även med traditionella axlar tillsammans med ett joysticksystem.

Båten har ett öppet och stort pentry i nära anslutning till förarplatsen. Uteplatserna på 510 Fly är rymliga för att ge plats åt familj och vänner.

I versionen med axeldrift kan kunder även välja att få besättningskabin. Något som knappast blir aktuellt i Skandinavien.

Tekniska fakta
Sea Ray 510 Fly
Längd: 15,5 m
Bredd: 4,6 m
Djupgående: 1,27 m
Vikt: 20,2 ton (torrvikt med vinkelväxel)
Bränsle: 1 892 liter
Vatten: 492 liter
Hålltank: 257 liter
Personer: 8
Motorer:
Twin Cummins® QSC 8.3 – 600 HO
Diesel V-Drives w/ETS
(T-574 hp – 428 kW)

Scania adderar en uppdaterad 16,4-liters V8-motor till företagets motorprogram för marina tillämpningar. Den nya motorn kan leverera upp till 1 150 hk (846 kW) med mycket bra bränsleekonomi. Samtidigt bygger motorn på Scanias modulsystem, vilket garanterar högsta tillgänglighet.

Motorn använder den beprövade bränsleinsprutningstekniken XPI, som sedan länge används i Scanias motorer för lastbilar och för industrimotorer. Det betyder att den nya marinmotorn bygger på välbeprövad teknik med högsta tillförlitlighet och tillgänglighet.

– Den här V8-an står på samma grund som alla våra tidigare motorer. Det som står ut med den nya motorn är bästa möjliga bränsleeffektivitet, tillgänglighet och effekt-viktförhållande, säger Joel Granath, Senior Vice President inom Scania Engines.

I kombination med Scanias egenutvecklade styrsystem EMS, Engine Management System, levererar tekniken oöverträffade nivåer av bränsleeffektivitet: bränslekonsumtionen är fem procent lägre jämfört med tidigare versioner.

Effekten i den nya V8-an sträcker sig från 900 hk (662 kW) till 1 150 hk (846 kW) beroende på applikation och driftsprofil. Samtidigt som det innebär en ökning i effekt jämfört med den förra generationen har den fysiska storleken av den kompletta motorn faktiskt minskat.

Scanias motorer är välkända för sina oöverträffade effekt-viktförhållande och kraftiga vridmoment. Den nya motorplattformen flyttar fram de här egenskaperna ytterligare ett steg, med ännu högre produktivitet som resultat.

Den nya V8-an med insprutningssystemet commonrail XPI med effekter från 900 till 1 150 hk passar både för propeller- och vattenjetsapplikationer.

Bildtext:
Watercat M18 AMC (t. v.) och räddningskryssaren Björn Christer. Båda är utrustade med Scanias nya V8-motor på 1 150 hk.

Mia Blomgrens nya porträttserie i fyra delar handlar om att vara sjöman – förr och nu. Svenska sjömän startar måndag 5 oktober i Tendens i P1 och avslutas med P1-dokumentären ”Nisses äventyr på land och till sjöss” söndag 11 oktober.

– Hur många gånger har du seglat genom Panamakanalen? frågar Mia Blomgren den 87-årige sjömannen Nisse Andersson.

– 93 gånger, svarar Nisse stolt.

Som 14-åring lämnar Nisse den lilla och kvävande torparstugan utanför Örebro och ger sig ut på de sju haven. På en bar i den tyska staden Rendsburg blir han som 16-åring vittne till när Gestapo skjuter en kvinna mittemellan ögonen. Svendomen blir Nisse av med på ett jordgolv i en hydda på Kanarieöarna. En natt flyr han från ett fartyg i Sidney och blir kvar i Australien i över tjugo år. Där gifter han sig med Jackie, arbetar som valfångare, får dottern Jan och skiljer sig. I hamnen i Valparaiso väntar alltid Maria på honom. Även efter att han flyttar ihop med Britta i Göteborg.

I dag sitter Nisse i sin lägenhet i Majorna och tittar ut över hamnen och Göta Älv. Han har hudcancer, stål i knäna, stomi-påse och under den tatuerade rosen på bröstet tickar en pacemaker. Ibland vaknar Nisse till på natten av att han har svårt att andas. Men han är redo. Nisse har skrivit sitt testamente och hans sista önskan är att hans aska ska kastas i vattnet utanför Vinga fyr.

Dokumentären Nisses äventyr på land och till sjöss av Mia Blomgren sänds söndag 11 oktober kl. 15.03 i P1.

Det första programmet i Mia Blomgrens serie Svenska sjömän startar i Tendens måndag 5 oktober kl. 11.03 i P1.

– Jag har seglat genom Panamakanalen en gång, säger 29-årige Rasmus Blomqvist, och då var det jag som styrde båten genom slussarna. Rasmus tillhör den nya generationens sjömän som associerar ordet frihet med sin långa ledighet i land. Han har inga tatueringar och vet att jobbet numera inte är ett sätt att få se världen. Men Rasmus älskar utmaningen med att lösa alla de olika situationer som dyker upp på ett stort fartyg som ibland är långt från närmsta fastland. Rasmus stora bekymmer är krisen för svensk sjöfart och att Sverige, som har EU:s längsta kust, är på väg att förlora den maritima kunskapen som är nödvändig för ett land som ju faktiskt är en ö.

Det andra programmet i Mia Blomgrens serie Svenska sjömän sänds i Tendens tisdag 6 oktober kl. 11.03 i P1.

– Två gånger har jag åkt genom Panamakanalen, berättar Veronica Schultz, som blev färdig kapten när hon var 37 år. Hon kallar sig själv Kapten Sol men blir ibland Kapten Moln när hon får frågan av svenska manliga passagerare hur många gånger hon gått på grund? Men ute på de sju haven där hon bossat över stora besättningar har hon aldrig haft problem med att få respekt som kapten. Veronica som idag är 57 år har varit med om en hel del motgångar i livet och egentligen alltid känt sig annorlunda. Men det var också det som gjorde att hon en gång bestämde sig för att bli sjöman.

Det tredje programmet i Mia Blomgrens serie Svenska sjömän sänds i Tendens onsdag 7 oktober kl. 11.03 i P1.

– Jag har åkt genom Panamakanalen 38 gånger, säger Ingwar Gemzell medan hans man Rolf Mayer seglat igenom kanalen åtta gånger. Ingwar och Rolf träffades för första gången för 55 år sedan på amerikabåten Kungsholm och sedan dess är de ett par. Det var en hel del homosexuella män som arbetade inom intendenturen på amerikalinjens båtar. Livet ombord var helt enkelt friare och betydligt roligare än i land. Men efter ett tag sadlade Ingwar om till präst där han fick stor användning för den tolerans han fått med sig från livet på sjön.

Första bilden:
87-årige sjömannen Nisse Andersson i P1 Dokumentär: Nisses äventyr på land och till sjöss av Mia Blomgren. Foto Mia Blomgren/Sveriges Radio

Yamarin Cross 54 Bow Rider lämpar sig för mångsidigt båtliv. Den fungerar utmärkt som pendlarbåt i skärgården och lämpar sig också för dagsturer. Båten ger sex passagerare bra skydd och den stora durken gör det möjligt att transportera rejält med gods. Tack vare de praktiska avsatserna är det lätt att komma ombord från fören, aktern och sidan. Rekommenderad motoreffekt 50–70 hk.

Pressmeddelande:
Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083-aluminium, som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar. Tack vare den nya konstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.

Aluminiumtjocklek: Botten: 4 mm Reling: 3 mm

Akterspegel: 4 mm V-vinkel: 21°

Modellserien Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010. I serien ingår nio olika modeller. Båtskroven tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för däcket och monteringen.

Tekniska data
Längd 5,28 m
Bredd 2,09 m
Vikt 580 kg
Personer 6
Rekommenderad motor 50–70 hk
Akterspegel lång
Båtkategori C
Topphastighet 70 hk 31 knop marschfart 17–18 knop

Standardutrustning:
Ankarbox i fören och i aktern
Avsatser i aktern
Brandsläckare
Bänkar framför pulpeterna
Bränslefilter
Bränsletank, 64 l
Dörr mellan pulpeterna
Fenderfästen 4 st.
Fendrar 4 st.
Fjärreglage 6X3 med Teflon-kablar
Integrerade navigationsljus
Kapellgarage
LAN-multifunktionsinstrument Yamaha (2 st.)
L-format ryggstöd på bakbänken
Låsbart handskfack
Låsbara stuvutrymmen (4 st.), 1-nyckels lås (Abloy)
Monteringsplats för 8″ kartplotter
NFB-styrning
Offshoresäten
Rostfria gasfjädrar under bänkluckorna
Sidoavsatser
Sittdynor
Stänkskyddat förvaringsutrymme med lock under durken (200 l, 180 cm långt)
Syrafasta räcken, stävögla, godkänd låsögla, handtag, badstege och beslag för bränslepåfyllning
Tvådelat kapell
12 V-uttag

Extra tillbehör:
Aluminiumdurk
Transportpresenning
Bord
Vattenskidbåge

Hallberg-Rassy 43 Mk III har vunnit det ärofyllda priset Best Bluewater Cruiser i seglingstidningen Sailing Today från Storbritannien.

Vinnaren presenterades i samband med en högtidlig ceremoni i samband med pågående båtmässan i Southampton, 11 september.

– Hallberg-Rassy är välkända för sin höga kvalitet och sin robusta design som håller även för oceanseglare. Den tredje upplagan av den populära Hallberg-Rassy 43 bekräftar detta. Det gör båten till en värdig vinnare, säger Sailing Todays chefredaktör, Sam Fortescue.

Den här nya förtöjningsfjädern skonar både tampen och båten. Den har en enkel montering och kan fästas utan ändtampar.

Förtöjningsfjädern U-Cleat har en helt ny löstagbar låsmekanism som gör att du kan snabbt kan fästa fjädern mitt på tampen utan att ha ändarna till hands. Detta är praktiskt i många avseenden då du enkelt kan flytta fjädern längs med tampen eller till en annan tamp, vilket möjliggör att du nu utan problem kan ta med dig fjädern från hemmahamnen.

Förtöjningsfjädern U-Cleat är unik i det avseendet att den går att montera på tampar med öglesplits eller kaus i ändarna och är enkel att tillfälligt ta bort då tamparna skall tvättas.

Den unika låsmekanismen som sitter mellan tamp och fjäder ger en optimal låseffekt samtidigt som den varken påverkar tampens styrka eller hållbarhet. Förtöjningsfjädrarna är gjorda av EPDM-gummi och är mycket motståndskraftiga mot väder, ozon och saltvatten. Finns i tre storlekar. Pris 173 kr.

Info: www.smartasaker.se

De nordiska ländernas friluftsorganisationer uppvaktade Nordiska rådet och startar samarbetet ”Friluftsliv i Norden” – för att säkra och förbättra förutsättningar och möjligheter för friluftslivet idag och i framtiden.

– Målet är en gemensam nordisk handlingsplan för friluftslivet. Vi vill säkra att friluftslivet har en framskjuten och stark position. Friluftslivet och dess organisationer lämnar idag ett stort bidrag till samhället som inte så många tänker på – det handlar om ökad miljömedvetenhet, fysisk aktivitet, sysselsättning och demokrati, säger Ulf Silvander, generalsekreterare i Svensk Friluftsliv.

”Friluftsliv i Norden” är ett samarbetsprojekt mellan friluftsorganisationerna i Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island. Det övergripande syftet med projektet är att öka kunskapen om friluftslivet för att på sikt skapa förutsättningar för en nordisk handlingsplan för ökat friluftsliv i Norden.

– Att vara i naturen och glädjen med friluftsliv är starka värden i alla nordiska länder och något som binder oss samman på ett naturligt sätt. Det här projektet vill främja friluftslivet som en del av vårt gemensamma kulturarv, säger Siri Meland friluftspolitisk rådgivare i Norsk Friluftsliv.

Projektet kommer att pågå under 2015-2017. Resultatet ska presenteras 2017 i form av rekommendationer och prioriteringar för att säkra ett gemensamt nordiskt friluftslivsarbete. Barn och ungdomar kommer att vara ett prioriterat område.

Fakta om Friluftsliv i Norden
Projektet «Friluftsliv i Norden» stöttas av Nordiska rådet och är ett samarbete mellan Svenskt Friluftsliv, Norsk Friluftsliv, Friluftsrådenes Landsforbund (NO), Friluftsrådet (DK), Suomen Latu (FI). Projektet ska arbeta fram en beskrivning av behov, intressen och engagemang hos etablerade intressenter och organisationer för att säkra ett framtida högt fokus på friluftsliv i Norden. Målet är att öka kunskapen om vad friluftsliv i Norden är, utarbetarekommendationer för att säkerställa friluftslivets framtid i Norden – där barn och ungdomar kommer att få en framträdande roll i planering och genomförande. Målet är även att friluftsorganisationerna arbetar fram en gemensam handlingsplan för friluftsliv.
Fakta om friluftslivets värden
• Miljömedvetenhet handlar om barn och ungas positiva upplevelser av naturen. Det man lär sig och är med om som liten värnar man om som vuxen. De nordiska länderna är världsledande på forskning runt miljö- och klimatfrågorna och det beror på att vi har en nära relation med naturen. Det är viktigt att föra vidare till kommande generationer.
• Fysisk aktivitet handlar om folkhälsa där det finns enorma vinster för samhället i form av minskade sjukvårdskostnader. Inaktivitet kostar samhället flera miljarder om året, i Sverige är den summan 6 miljarder per år. Rökning kostar samhället 7-8 miljarder om år. Den summan är skyhög även i de andra nordiska länderna. Men det handlar även om andra positiva effekter vad gäller folkhälsan, forskningen visar att om vi vistas i naturen så har det positiva effekter på psyket där stressnivån minskar efter bara tre minuter.
• Sysselsättning handlar om att friluftslivet skapar hundratusentals arbetstillfällen i Norden. I Sverige omsätter friluftslivet 100 miljarder om året och skapar 75 000 årsarbeten, motsvarande siffror i Danmark är 29 miljarder och 28 000 årsarbeten.
• Demokrati handlar om att de ideella friluftsorganisationerna är en viktig del av den nordiska demokratiska modellen. Den amerikanska forskaren Robert Putnam framhäver att deltagandet i ideella organisationer har positiva effekter såsom medmänsklighet och tillit, så kallat socialt kapital. Ju mer tillit desto mer demokrati. I ett land med många ideella och frivillig organisationer ökar tilliten, de har en mer välfungerande demokrati och god ekonomisk tillväxt.

Efter åtta år som vd för Volvo Ocean Race lämnar norrmannen Knut Frostad över rodret vid årets slut. Anledningen är familjeskäl.

Den 48 år gamla norrmannen och seglaren har varit med och utvecklat Volvo Ocean Race på ett starkt sätt under tre världsomseglingar, 2008–09, 2011–12 och 2014–15 sedan han tog över som ansvarig i mars 2008.

Frostad säger själv att det har varit en resa som han är mycket stolt över. Han har varit med om att förvandla racet till en professionell seglingsorganisation på absolut högsta nivå. Han har också i högsta grad medverkat till de förändringar som har skapat dagens effektiva racebåtar samtidigt som tävlingen har tagit hand om sin 42-åriga historik.

– Med nästan halva mitt liv och mycket av min passion investerad i racet har det här varit ett av mina svåraste beslut någonsin, säger Knut Frostad.

– Jag är en person som ger allt eller inget. Nu vill jag ge mycket mer av min tid till min unga familj. The Volvo Ocean Race är bra positionerat inför framtiden med ett väl beprövat one-design format för båtarna, ett bra ledarskap vid vårt huvudkontor i Alicante och ambitiösa och hängivna ägare i Volvo Car Group och Volvo Group.

Flera styrelsemedlemmar i tävlingens styrelse intygar hur mycket Frostad har betytt för tävlingen.

– Knut har gjort ett fantastiskt jobb i att leda och utveckla Volvo Ocean Race. Vi kunde inte ha haft en mer engagerad och passionerad ledare. Samtidigt förstår vi hans skäl att lämna sin nuvarande position. Vi kommer att sakna honom mycket, säger Henry Sténson, Senior Vice President, Corporate Communications and Sustainability Affairs för Volvo Group, och Per Löjdquist, ordförande för Volvo Ocean Race Board, i ett gemensamt uttalande.

Frostad, som deltog som seglare i fyra upplagor av tävlingen från 1993–94, inklusive två omgångar som skeppare och grundare av team, säger:

– Den numera avlidne Sir Peter Blake sa en gång om den här tävlingen att det finns ingenting som liknar den – den sätter sig i blodet och du kan inte få bort den.

– Jag vet att detta kommer att bli min utmaning också. Volvo Ocean Race är en så unik livsupplevelse och jag är verkligen tacksam för min tid som vd för den här organisationen, men också för alla vänner och relationer jag har fått under den här tiden.

– Det har varit en förmån att få jobba för Volvo och alla andra aktieägare i racet, av vilka många har blivit mina personliga vänner.

Frostad kvarstår som vd till slutet av 2015. Rekryteringen av hans efterträdare har startat.

Tyska Mercedes AMG och Cigarette från USA står bakom denna enorma, 50 fots dräparracer. Båten byggs av Cigarette, men trimmas av Mercedes egen tuningfirma AMG.

Cigarette är lika välkända för effektstinna båtar som Mercedes är erkända för sina maffiga sportbilar. När de två valde att göra gemensam sak med en racerbåt blev resultatet minst sagt häftigt.

Eller vad sägs om denna Cigarette Racing 50 Maurader GT S Concept? De båda företagen har ett långt samarbete bakom sig med att bygga prestandainriktade båtar, men frågan är om inte den här tar priset.

Den nya racern visades på årets båtmässa i Cannes. Från utsidan lägger man märke till den tuffa lacken i svart och guld och Speedmasterdreven, som talar om att det finns rejält med effekt under motorhuven.

Båten har hämtat mycket teknik från sportbilen Mercedes AMG GTS. Under motorhuven på denna spetsformade racer finns två stycken Mercury Racing V8 bensinmotorer på vardera 4 liter och försedda med dubbla turboaggregat. Den totala effekten är 3 100 hk, alltså 1 550 hk per motor. Rena racingprestanda och därmed också ett helt annat behov av service än en vanlig båtmotor.

Båtens toppfart är hela 117 knop, vilket är minst sagt imponerande för en 50 fots båt.

Enligt Cigarette, som serieproducerar racerbåtar i större volym sedan många år, ska just den här båten bara byggas i ett enda exemplar. Prislappen är cirka 10 Mkr, det vill säga 2,5 Mkr mer än en standard Cigarette 50 Maurader SS. Men den har bara 2×1 350 hk.

16 gymnasieklasser möter marina forskare och får lära om havet som resurs, pröva mat från havet och inse vikten av ett friskt hav.

– Vår förhoppning är att ännu fler forskare ser det som en möjlighet att få möta elever och öka intresset för naturvetenskap och hav hos ungdomarna, säger projektledaren och biologen Mikael Olsson.
Det glittrar och bildas mönster på ytan när Hugo Pule långsamt drar håven genom vattnet i hällkaret, som är en spricka i den granitgrå klippan och fylld med en blandning av regnvatten och havsvatten. Hugo samarbetar med klasskamraterna August Skoglund och Gustav Svensson och killarna tömmer vattenfångsten i ett litet plastakvarium. Tillsammans med sina klasskamrater i ettan från Bäckängsskolans gymnasium i Borås är de idag ute på Vrångö i Göteborgs södra skärgård för att få träffa forskare och uppleva och lära mer om havet.

Tar temperaturen på havet
Sol och ljusblå himmel tävlar om uppmärksamheten med intensivt blått hav som breder ut sig mot horisonten. Men killarna har koncentrationen fäst på det mörka vattnet i hällkaret.
– Ni ska använda instrumenten som ligger här i lådan för att undersöka vattnets salthalt, pH-värde och temperatur i just det här hällkaret ”, säger Björn Källström, som är marin forskare vid Göteborgs universitet och även chef för Sjöfartsmuseets akvarium.
Killarna doppar instrumenten i hällkaret. Den ficklampsliknande mätaren visar salthalt på 5 promille, pH-mätaren anger värdet 7, som är varken är surt eller basiskt, och termometern kommer upp till 14,7 grader.
– Ni ser att det är bräckt vatten här och nästan inte alls är salt, snarare det sötvattensliknande förhållanden, säger Björn Källström.
Inte konstigt att fångsten därför är mager och mest innehåller mygglarver. Myggor lägger ägg i sötvatten och här börjar livet för mygglarverna.

Olika djur i skilda vatten
En bit längre bort på klipporna undersöker andra elevgrupper tre andra hällkar som ligger närmre havet och därför har andra värden på salthalt, temperatur och pH.
– Ju saltare vatten ju fler marina arter hittar vi, säger Anna-Lisa Wrange, marinbiolog och den andra forskare som ungdomarna får träffa idag.
Och mycket riktigt finns både tångräkor, tarmtång, blåstång, grönslick och strandsnäckor i det hällkar som ligger närmast havet och där salthalten är 28 promille, pH 9,5 och alltså basiskt och temperaturen 17,5 grader.
– Men pH-värden är inte det samma under dagen. Det ökar av mer ljus eftersom algerna förbrukar koldioxid i fotosyntesen, men minskar igen när ljuset avtar och under natten när algerna andas ut koldioxid, säger Anna-Lisa Wrange.

Ungdomars förhållande till havet
En tio minuters promenad därifrån, på ojämna karga klippor och vidare genom Vrångös lilla samhälle, fram till bryggan vid hamnen där Göteborgs universitets tält lyser vitt som ett landmärke, möter ungdomarna nya utmaningar. De travar in genom tältöppningen och bänkar sig på stolar framför Susan Gotensparre, en av de två projektledarna. På borden finns delikatesser från havet uppdukade; makrill, strömming och musslor på spett. ”Sushi” skojar någon och pekar på de små spetten.
Susan frågar ungdomarna om deras erfarenheter och får väldigt skilda svar. Just den här klassen från Borås har en massa olika erfarenheter av havet visat det sig.
– Men erfarenheterna är väldigt olika. Idag har vi elever från flera skolor här på Vrångö och det finns faktiskt ungdomar som aldrig varit vid havet trots att de bor i en hamnstad som Göteborg, säger hon.
Susan inspirerar eleverna till att fundera på vad man kan använda havet till nu och i framtiden. Ungdomarna får skriva ner sina reflektioner och rösta fram den bästa vistonen för framtiden.
– Detta är en del av ett EU-samarbete mellan åtta länder i projektet ”Sea for Society”, som arbetar med att ta reda på vad unga tycker och tänker kring havet, säger Susan Gotensparre.

Letar påväxt på rack från havet
Projektledaren Mikael Olsson, lärare på institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet, introducerar gymnasisterna i Virtue-projektet.
Tina Eslami och Moa Ramselid från Jensens gymnasium studerar marina organismer på cd-skivor, som varit nedsänkta i vattnet i hamnen sedan i början av april, under mikroskop. En stund innan har de varit med sina klasskamrater och projektledaren Mikael och tillsammans dragit upp racken med cd-skivor ur havet.
– Det är bra och intressant att skolan ger oss den här möjligheten att komma ut till havet och se hur forskare arbetar, säger Tina.
Klasskamraten Moa håller med. Hon tycker om havet och uppskattar besöket på Vrångö.
– Det har även varit roligt att diskutera havet och smaka på maten. Jag gillade verkligen musselspetten, säger hon.

Dokumenterar upptäckter
I Virtue-rapporten fyller tjejerna från Jensens gymnasium i vilka marina arter de hittar på cd-skivan och i vilken omfattning arterna finns. Tina och Moa hittar bland annat sjöpung. Deras lärare Anna-Ida Wallin ansluter och tillsammans räknar de till sex stycken sjöpungar. Men de hittar varken snäckor, havstulpaner eller rörmaskar, däremot konstaterar de efter att ha bläddrat i boken ”Havets djur” en stund, att de troligen har hittat en hydroid, en avlägsen släkting till maneten.
Utanför tältet packar Kanya Ahbar Mir Hassan ihop sina grejer för tillbakafärden mot Saltholmen.
– Det har varit en otroligt lärorikt idag. Jag har tittat på många teveprogram om havet och är intresserad av att bli marinbiolog, men att få komma ut såhär och möta allt i verkligheten känns verkligen privilegierat.

Foto: Carina Eliasson och Mikael Olsson

I våras presenterade Volvo Penta sitt nya och dragande drivsystem – Volvo Penta Forward Drive (FWD). På båtmässan i Cannes fick Båtliv provköra drevet i en Regal sportbåt.

Volvo Penta FWD har i motsats till traditionella drev dubbla motroterande framåtriktade propellrar och drev med justerbart trim. Det ger helt nya möjligheter vid vattensportaktiviteter. Denna patenterade, innovativa konstruktion innebär att båten dras fram genom vattnet i stället för att tryckas fram. Därmed hindras inte vattenflödet till propellrarna på något sätt.

Vi märkte detta tydligt på den provbåt som vi provkörde, en amerikansk Regal 2100 Surf med stegbotten för att skapa vågbildning. Det är en lätt sportbåt som hade utrustats med Volvo Pentas nya drev och en helt ny V8 bensin med dubbla katalysatorer.

Båten är reaktionssnabb som få andra och formligen hoppas ur vattnet. Med hjälp av det nya drevet kan man skapa en våg som hänger några meter bakom akterspegeln. På den vågen kan surfare hänga med ha kul.

Systemet är enkelt att köra och fungerar ungefär som vanliga drev med den skillnaden att drevet trimmas upp under båten. Den Regal 2100 som vi körde var dessutom speciellt avsedd för att skapa surfvågor med drevet och stegbotten i kombination.

En av fördelarna för alla vattensportare med det nya systemet är att båten inte har några utskjutande delar, som till exempel propellrar. Allt sådant döljs inne under skrovet.

Vi kommer att köra Volvo Penta FWD fler gånger i höst och återkommer därefter med fler rapporter.

Pressmeddelande efter lanseringen av Volvo Penta FWD:
Detta rena och effektiva drivsystem ger överlägsen respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet. Det möjliggör en mängd olika aktiviteter bakom båten, till exempel wakesurfing och wakeboarding. Förarna kommer också att kunna anpassa svallet till olika svårighetsgrader. De kan även känna skillnaden i form av snävare girar i höga hastigheter liksom känsligare manövrering och tilläggning i låga hastigheter. Dessutom ger framåtriktade DuoProp med motroterande propellrar ett branschunikt, symmetriskt svall för wakeboarding och symmetriska vågor för wakesurfing på valfri sida.
– FWD är en del av vårt Easy Boating-initiativ. Med denna nya spännande teknik kan hela familjen ha kul i vattnet och fler människor kommer att lockas till båt- och vattensporter, säger Ron Huibers, vd för Volvo Penta of the Americas.
FWD minskar också buller- och vibrationsnivåerna och man slipper besvärande rök på däck, eftersom avgaserna från motorn släpps ut under vattenytan under båten. Den justerbara tiltfunktionen gör det enkelt att trimma båten för bästa möjliga bränsleeffektivitet och komfort vid marschhastighet. När drevet är nedtrimmat i viloläge befinner sig de framåtriktade propellrarna under båten, vilket underlättar om man vill fiska och bada vid båtens akter.
– Volvo Penta har en stolt tradition av innovationsarbete inom båtbranschen sedan många år. Våra skickliga ingenjörer låg bakom det första Aquamatic-drevet, första DuoProp och Volvo Penta IPS med framåtriktade propellrarna. Nu har vi kombinerat de här tre lösningarna och skapat ytterligare en banbrytande innovation som vi lanserar under produktnamnet FWD, säger Huibers.
Volvo Penta Forward Drive, kombinerat med våra nya bensinmotorer för marint bruk, är en oslagbar kombination för alla båtbyggare, eftersom den möjliggör högre hastigheter och bättre prestanda med en mindre och lättare motor. Motorn och drivsystemet är dessutom enklare att installera och underhålla, med lättåtkomliga servicepunkter. Återförsäljare och båtägare har också fördel av att många reservdelar är gemensamma för hela motor- och drevprogrammet.
Framförallt får båtbyggarna, återförsäljarna och kunderna fördelen med en helintegrerad lösning, från styrning till drivning, konstruerad och byggd av en enda tillverkare – som har rykte om sig att ha hög kundnöjdhet och god eftermarknadsservice.
Nya Volvo Penta Forward Drive och bensinmotorer täcks av Volvo Pentas branschledande 2+3 fabriksgaranti och program för utökad garanti.
Volvo Penta Forward Drive har testats och utvecklats i samarbete med flera framstående båtbyggarpartner. Nya båtmodeller med FWD kommer att bli tillgängliga från mitten av 2015.

Volvo Penta Unveils Forward Drive Innovation
by Volvo Penta of the Americas
A revolutionary new concept in marine propulsion, the first Volvo Penta Forward Drive (FWD), debuted today at an exclusive event at the Miami International Boat Show.
(CHESAPEAKE, Va.) – Feb. 11, 2015 – A revolutionary new concept in marine propulsion, the first Volvo Penta Forward Drive (FWD), debuted today at an exclusive event at the Miami International Boat Show.
Opening up a new realm for recreational water sports, the Volvo Penta FWD begins with forward-facing dual counter-rotating props with an adjustable-trim drive. This patented and innovative design pulls the boat through the water rather than pushing, with an undisturbed water flow to the propellers. This clean and efficient propulsion system delivers superior responsiveness, acceleration, fuel economy and versatility, allowing for an array of activities behind the boat, including wakesurfing and wakeboarding.
Drivers will also be able to customize the wake for different ability levels and feel the difference in tighter high-speed turns, as well as more responsive slow-speed maneuvering and docking. Additionally, the forward-facing DuoProp, with counter-rotating propellers, offers a unique and industry-first symmetrical wakeboarding wake and equally shaped wakesurfing wave on your side of choice.
“Our new FWD innovation is the next revolutionary product from Volvo Penta,” said Ron Huibers, president of Volvo Penta of the Americas. “This exciting new technology will make it easier for families to have more fun on the water and will attract more people into boating and water sports.”
FWD also reduces noise and vibration, and virtually eliminates annoying fumes on deck since engine exhaust is expelled underwater beneath the boat. The adjustable tilt makes it easy to trim the boat for optimum fuel efficiency and comfort when cruising. When at rest with the drive trimmed down, the forward-facing propellers are inboard of the boat making activities like fishing and swimming more practical astern of the boat.
This breakthrough is a result of many years of innovation. “Volvo Penta has a long and proud tradition of innovation in the boating industry,” said Huibers. “Our talented engineers pioneered the first sterndrive, the first DuoProp and the first forward-facing propulsion system, Volvo Penta IPS. Now our team has taken all three of those technologies and combined them into another breakthrough innovation with the launch of our new FWD product line.”
The Volvo Penta FWD, coupled with the new-generation marine gas engines, is an unbeatable combination for boatbuilders, providing higher speeds and better performance with a smaller, lighter engine. The engine and drive system are proven and feature accessible service points for easier maintenance. Dealers and boat owners will also benefit from the commonality of parts across the full range of engines and drives.
Most importantly, the builder, dealer and customer have the peace of mind that comes with a fully integrated helm-to-prop solution designed, built and supported by a single manufacturer with an unmatched reputation for customer satisfaction and after-the-sale customer service.
The new Volvo Penta FWD and gas engines are covered by Volvo Penta’s industry-leading warranty with five years of factory protection. The Volvo Penta FWD has been tested and developed with several key boatbuilder partners. New boat models featuring FWD will be available starting in 2015.
More information will be available at www.volvopentaforwarddrive.com

– See more at: http://www.volvogroup.com/group/global/en-gb/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=149360&News.Language=en-gb#sthash.pL6DFoZU.dpuf

Sjöräddningssällskapet har fått sin 100 000:e medlem. Ju fler medlemmar sällskapet har, desto sjösäkrare blir Sverige.

– Det är en milstolpe som vi är väldigt stolta över. Att vi nu är 100.000 medlemmar innebär att vi på allvar kan kalla oss för en folkrörelse för bättre sjösäkerhet. Men framförallt är det ett bevis på ett fantastiskt stöd från våra medlemmar och ett enormt arbete av våra frivilliga sjöräddare, säger Niklas Jendeby, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.

Vår 100.000:e medlem heter Mats Rönnlund (bilden). Han bor i Järfälla och är VD på ett teknikföretag. Mats är nybliven båtägare och blev medlem efter lite övertalning från sin fru.

– Jag har alltid gillat båtar och alltid velat ha en egen. I några år har vi hyrt segelbåt, och i våras bestämde vi oss. Då blev det en daycruiser, en motorbåt. Att bli medlem i Sjöräddningssällskapet kändes som en självklarhet, jag har alltid haft koll på verksamheten och på stationerna här i trakten. Jag hoppas att vi blir ännu fler medlemmar, säger Mats Rönnlund.

De senaste tre åren har Sjöräddningssällskapets medlemsantal vuxit med 25 procent. Samtidigt har våra förebyggande medlemsuppdrag ökat i ungefär samma takt, medan de allvarligare olyckorna legat kvar på ungefär samma nivå.

– Våra medlemmar vet att de kan ringa till oss innan läget blir akut. Förebyggande hjälp är kostnadsfri för medlemmar och ett effektivt sätt att öka sjösäkerheten, säger Niklas Jendeby.

En superyacht symboliserar det allra dyraste och bästa man kan satsa på inom lyx. På båtmässan i Cannes visades Amer 94 Save the Sea, som är utrustad med ett IPS-system.

Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta IPS vuxit snabbt och funnit många nya marknader för Göteborgsföretaget. Även effektmässigt har drivsystemet vuxit och omfattar idag tre olika så kallade pod-system för dubbel, trippel och quadrupel installation för yachter på 30–00 fot.

Tio år efter introduktionen installeras nya IPS på den hittills största yachten från länderna kring Medelhavet – en Amer Yachts Amer 94 Save the Sea. Med hela 94 fot totallängd och 66 ton deplacement innebär detta en milstolpe för Volvo Penta IPS. Den här yachtens prestanda gör även att andra yachtbyggare kommer att bli intresserade av hur systemet fungerar.

– Volvo Penta IPS är ett väl beprövat och modernt podsystem, som är överlägset inombordare och axeldrift i nästan alla avseenden, säger Barbara Amerio, ägare av Amer Yachts.

– Den nivå av komfort som systemet ger är oslagbar och något vi verkligen har velat kunna erbjuda våra kunder. Men vi behövde en motor med effekt och prestanda att matcha en traditionell installation med axeldrift. En trippel Volvo Penta IPS1200 installation ger den effekt som Amer 94 behöver.

Systemet använder sig av dubbla, motroterande propellrar, joystick dockning och dynamisk positionering för att göra hanteringen av båten så enkel som möjligt. Alla motorsystemen är integrerade och kontrolleras via ett elektroniskt EVC-system.

– Kunder som Amer Yachts börjar nu inse att Volvo Penta IPS passar bra även för superyachter, förklarar Nicola Pomi, ansvarig för Volvo Pentas marina marknad i Italien. Amer 94 drar redan till sig mycket intresse från andra båtbyggare. De är nyfikna på ett så kompakt och kraftfullt system fungera på en så stor yacht.

En installation med IPS gör även att det blir mer plats i båten eftersom motorerna är kompakta och betydligt bränslesnålare än motsvarande axelinstallation. Båtägaren sparar därmed både plats i motorrummet och kan ha mindre bränsletankar.

Den aktuella Amerbåten förlängdes drygt två fot och fick tack vare de kompakta motorernas därmed fem kabiner i stället för fyra.

Även miljömässigt sett är IPS ett bra val för den här båten, som släpper ut 30 % mindre CO2. Tack vare den lägre bränsleförbrukningen har båten 40 % bättre räckvidd, mindre vibrationer och bättre manövrerbarhet,

Under september månad går ett öre för varje burk och varje PET-flaska som pantas till Radiohjälpens arbete för människor på flykt. Om vi pantar som en ”normal” septembermånad kommer bidraget att uppgå till ca 1,3 miljoner kronor. Utöver detta skänker Pantamera 500 000 kronor till Radiohjälpen.

– Det här är ett enkelt sätt där alla kan bidra med en liten del som, när man summerar ihop det, kan göra stor skillnad. Nu hoppas vi att så många som möjligt letar i sina gömmor och pantar allt de kan under september, säger Katarina Lundell, marknadschef på Pantamera/Returpack.

Insamlingen pågår under hela september och sker via pantautomater i butikerna. Pengarna betalas sedan ut löpande från Returpack till Radiohjälpen. Till den första utbetalningen adderar Returpack 500 000 kronor utöver pantsumman.

– Konsumenterna pantar och får sitt pantkvitto och kan hämta ut sina pantpengar som vanligt. Vi läser av alla automater löpande och ser sedan till att insamlingspengarna betalas ut en gång i veckan. Det här upplägget var det enklaste sättet för oss att snabbt komma igång. Sedan finns flera andra bra initiativ som tagits av dagligvaruhandeln, organisationer och privatpersoner, där man kan skänka hela pantbeloppet, säger Katarina Lundell.

På insamlingssidan pantamera.nu/dukanhjalpa kan man löpande följa hur mycket pantpengar som kommit in till Radiohjälpen. Här finns även tips på hur man som privatperson kan göra om man vill skänka ytterligare pengar.