Nyheter

True Heading AB fick inte sin företrädesemission helt fulltecknad. Emission skulle vid fullteckning inbringa 14 659 296 kr, men har preliminärt nått 5 492 626 kr, det vill säga en teckningsgrad på 37,5 %.

Av dessa står grundaren och styrelseordförande Anders Bergström för 3 000 000 kr (54,6 %). Kostnader för emissionen beräknas uppgå till cirka 500 000 kr.

Detta innebär att bolagets enligt informationsmemorandumet planerade verksamhet och organisation nu måste omvärderas utifrån rådande likviditetsläge och kostnadsstruktur. Styrelsen kommer i närtid utifrån detta att vidta nödvändiga åtgärder och presentera dessa för marknaden så snart som bedöms möjligt.

Beneteau har haft stora framgångar med sina stora bobåtar. På årets båtmässa i Paris i december blir det världspremiär för en helt ny modell: Beneteau Swift Trawler 30, som också blir den minsta modellen i serien.

Trots att detta alltså blir en ”lillasyster” i familjen så får modellen sovplatser för sex vuxna ombord. Detta är möjligt tack vare ”double owner’s cabin” i fören och en bäddbar dinette i salongen samt möjligheten att beställa båten med en extra kabin om babord.

Beneteau Swift Trawler 30 har kapacitet för riktiga långturer på upp till 200 Nm tack vare en bränsletank på 720 liter. Motoralternativen är flera och sträcker sig från 300 till 370 hk.

Cockpit kan planeras på flera sätt med uppfällbara säten och ett skjutbart bord som när det inte används frigör mycket extra yta.

Båten har höga fribord och ett väl skyddat skarndäck på styrbord sida. Här finns även gott om räcken och handtag för att skapa en säker miljö och känsla för besättningen.

Från cockpit akterut skapas en öppen yta mot sjön. Här finns skjutbara soffor och annat modernt som både skapar bekvämlighet och utrymmen.

Storasyster till Swift Trawler 30, ST34, har sålts i över 30 exemplar i Sverige sedan 2011 (370 skrov internationellt). Den nya modellen blir en konkurrent till bland andra Nimbus 305 fast med ett bredare skrov och stor flybridge. ST30 fås med Volvo Penta D4 eller D6 med axeldrift, bog/akter propp, fällbar mast, akterdäck och badbrygga i samma nivå med öppningsbar akterspegel för stora sociala ytor.

Båten är inte prissatt än.

Tekniska fakta
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,53 m
Djupgående: 1,05 m
Vikt: 5 550 kg
Bränsletank: 720 liter
Vattentank: 300 liter
Motor: 300–370 hk
CE-klass: B8
Info: www.dreammarine.se

Kommentarer

Andreasson 11:38:04 2015-10-07

Ser jättefin ut. Hoppas det blir en "svensk" variant av den med öppen förpulpit med stege, teakmöjlighet ute, ankarspel bak, dieselvärme, ugn och absolut helst någon form av köljärn/skydd för propellern/rodret. Det är grunt i Stockholms skärgård. Annars väldigt köpsugen på denna!!!! 🙂

DreamMarine 15:40:55 2015-10-07

@Andreasson Det är öppen pulpit med säkerhetskedja och vi har skräddarsydd/svetsad båtsystempeke med stege som tillval. Likaså ankarspel, dieselvärmare med utblås i samtliga kabiner och toa. Ugn är standard. Kölen skyddar propp/roder tillräkligt, skydd bromsar kraftigt (3-5 knop) så då är den inte "swift" längre.

Den brittiska utmanaren till America’s Cup, Land Rover BAR, har sjösatt sin senaste testbåt – T2 – vid hemmahamnen i engelska Portsmouth. Båten kommer att sätta fokus på den här båttypen ännu mer och öka trycket som skapades med ”T1”. T2 är nästa steg i att utmana tekniken för att skapa en ultimat utmanare till America’s Cup 2017.

Vid designen av T2 har teknikerna använt den senaste tekniken från både bil- och flygindustrin för att skapa en maximalt snabb båt. T2 kommer att flyga på foils i samma storlek som en wakeboard samtidigt som de lyfter en vikt motsvarande en fullsatt Londontaxi.

Ben Ainslie är Team Principal och Skipper. Han har dessutom tagit fyra OS-guld och varit med om att vinna America’s Cup. Han säger:

– T2 är en extraordinär skapelse. Alla som har varit inblandade har gett allt vad de har i kunskap och erfarenhet till den här båten. Men effekt är ingenting utan kontroll och vi har inte kompromissat för att uppnå högsta nivå med båda dessa, säger Ben Ainslie.

Andy Claughton, Land Rover BAR Chief Technology Officer och dubbel segrare i America’s Cup:

– Detta är den mest tekniskt avancerade segelbåt som jag någonsin har varit inblandad i. Det är nästa viktiga steg för att utveckla den båt som kan utmana om America’s Cup, med några av de mest avancerade och kraftfulla tekniska landvinningar vi har sett i den här tävlingen.

Land Rover BAR fortsätter sina testseglingar på The Solent hela vintern. Nästa vecka flyger teamet till Bermuda för finalen i Louis Vuitton America’s Cup World Series, som seglas 17–18 oktober.

KSSS klassiska säsongsavslutning för svensk jollekappsegling – Olympic Class Regatta – blev en uppvisning i att segla snabbt i lätta vindar. Men trots en vindfattig helg blev det en folkfest på Baggensfjärden med imponerande 423 båtar i 14 klasser.

På prispallen var det mycket svenskt, men även blåvitt då finländare tog hem segern i fyra av de fjorton klasserna och samtliga förstaplatserna i de olika Laser-klasserna med många båtar.

I klassen Laser 4.7 vann finländarna samtliga medaljer. Allra bäst i den klassen var Joakim Svinhufvud från Helsingfors. I Laser Radial vann Monika Mikkola från Esbo och i Laser Standard var Fredrik Westman från Finland bäst medan svenska OS-hoppet Jesper Stålheim fick nöja sig med fjärdeplatsen.

– Jag vann i alla fall ett race och var trea i ett annat. Jag kom nyligen hem från tio dagars träning i Rio i fredags så det här blev en bra genomkörare, säger Jesper.

Norge knep segern i Zoom 8 genom Christoffer Sørlie från Fredrikstad. I den stora Optimistklassen med 145 båtar blev det svensk vinst genom Marius Westerlind från Kullavik som efter prisutdelningen givetvis kastades i Baggensfjärdens 12-gradig vatten.

Lördagen bjöd på strålande sol och avvaktande vindar. Första start var planerad till klockan elva men skedde inte förrän vid halvtre-tiden. På söndagen blåste det lite mer – som mest fyra-fem sekundmeter från sydväst – och starten gick planenligt.

– Västliga vindar är inte de bästa förutsättningarna när det ska läggas bana på Baggen för så många båtar. Vi fick flytta om en hel del bojar men det var härlig segling och alla var glada, säger Sven Lagerberg som var banläggare på båten Yxön.

Men även om vinden vred lite fram och tillbaka så blev det rättvisa seglingar. Framåt lunchtid tittade solen fram och när det var dags för prisutdelning var det klarblåhimmel och ljumma vindar över Saltsjöbaden.

Foto: Mats Olsson/KSSS.

Sedan förbudet mot att tömma toalettavfall från fritidsbåtar infördes i april har 179 anmälning om brister i hamnarnas tömningsstationer rapporterats till Transportstyrelsen. De flesta anmälningarna gäller Stockholms och Västra Götalands län.

Pressmeddelande:

Den 1 april trädde förbudet mot att tömma toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och inre vattendrag i kraft. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Det finns ungefär 900 000 fritidsbåtar i Sverige, varav cirka 100 000 har eller kan installera möjligheter för toatömning till land.

I Sverige finns ca 2000 fritidsbåtshamnar. Fritidsbåtshamnar drivs av till exempel kommuner och båtklubbar. Ansvaret för att avgöra vilket behov av anläggningar som finns och att installera mottagningsanordningar för toatömning ligger på den som tar ut en avgift från båtägarna i en fritidsbåthamn. Ansvaret för tillsyn av toatömningen i fritidsbåtshamnarna har Transportstyrelsen.

För att få ytterligare kunskap om hur behoven ser ut runt om i landet har Transportstyrelsen sedan förbudet infördes uppmanat båtägare att rapportera in brister i toatömningsanläggningarna i hamnarna. Från och med införandet av förbudet i april och fram till och med 30 september har 179 anmälningar kommit in. Av dem har 67 rapporterats in i Stockholms län och 45 i Västra Götalands län. Ungefär en tredjedel, 55 stycken, av anmälningarna handlar om att det saknas en mottagningsanordning eller att kapaciteten för mottagande har brister. Andra kategorier av anmälningar gäller till exempel otillåtna avgifter, problem med tillgänglighet och tekniska fel.

– Där vi fått en anmälan om avsaknad av mottagning eller bristande kapacitet har vi nu för avsikt att kontakta hamnen för att resonera kring avfallsfrågan. Om det finns några brister som behöver åtgärdas kan vi förelägga om att hamnen måste ta hand dem, säger Lina Petersson, handläggare på Transportstyrelsen av frågor som rör toalettavfall från fritidsbåtar.

– Vi ser det som positivt att så många anmälningar har kommit in. Det visar på ett stort engagemang hos båtägare och att de vill kunna lämna sitt avfall till land istället för att tömma det i vattnet.

Att förvara båten på land över vintern är en gammal förlegad träbåtstradition. Det menar Håkan Stenhardt som är instruktör på Internationella Båtskolan och en av landets mest inbitna vinterseglare.

Artikeln om vinterliggare finns i försäkringsbolaget Atlanticas senaste nyhetsbrev:

Det är antalet vintrar som Håkan Stenhardts båt har förvarats på land de senaste tjugosju (!) vintrarna. Han hör till landets mest inbitna vinterseglare och ser ingen anledning att låta båten stå uppe på land mer än halva året.

– Det räcker att man tar upp den med jämna mellanrum för vård, underhåll och översyn. Men sen finns det ingen anledning att förvara den på land och gå miste om segling tidiga vårar, sena höstar och till och med iskalla vintrar.

Han fortsätter:
– Faktum är att några av mina bästa seglingsupplevelser har varit just på vintern. Speciellt minns jag ett tillfälle då jag seglade hela vägen från Stockholm till Sandhamn en gnistrande vacker midvinterdag.

Efter 25 år som vinterliggare har Håkan förstås många upplevelser i bagaget när det gäller båtliv under tiden från sen höst till tidig vår. Idag har han en Najad 440 och tycker det är synd att fler inte har förstått tjusningen med segling under lågsäsong.

– Att förvara båten på land över vintern är en gammal förlegad träbåtstradition och det är som om vi har fastnat i den med dagens plastbåtar fastän det inte behövs. De flesta seglar tre månader om året medan jag har tre månader om året som jag inte seglar, säger han.

Så det finns inga nackdelar eller faror med att låta båten ligga i under vintern?

– Nej egentligen inte. Isen är ganska ofarlig i sig men däremot får man vara vaksam med kölden. Man har att välja mellan att vinterkonservera båten som vanligt. Eller så måste man se till att temperaturen i båten hela tiden håller sig en bit ovanför nollstrecket.

– Själv har jag ett larm som varnar mig om temperaturen skulle sjunka för lågt, berättar Håkan.

Gott så. Men det är också viktigt att tänka på om man ska förvara båten i vattnet över vintern att man har tecknat Atlanticas försäkring LONG. Vidare ska båten vara av en typ som är lämplig att ligga i sjön vintertid.

Atlanticas skadechef Jan Litzén förtydligar:
– Sedan ska båten ses över regelbundet. Båten skall ägnas nödvändig tillsyn med hänsyn till väderleken, berättar Jan.

– Tänk också på att hålla båten frostfri inombords, att frostskydda alla vattenfilter, kulventiler, genomföringar, slangar, pumpar, ledningar, färskvattensystemet och andra delar som riskerar att frysa. Sen måste också vattnet runt båten hållas isfritt.

– Utöver den ordinarie självrisken är självrisken för samtliga is/frysskador 25 procent av skadekostnaden.

Info: http://www.atlantica.se/skepparguiden/vinterforvaring/baten-kvar-i-sjon/

Kommentarer

Mathias 17:51:31 2015-10-02

Låter som en försäkring med dåliga villkor! Prova Pantaenius istället

Lagom till att Garmins andra generation actionkameror VIRB X och VIRB XE når försäljningshyllorna ute i handeln så gör Garmin en större satsning inom det segmentet. Bland annat har vi anlitat Roger Bruhn som har lång erfarenhet från sina år som försäljningschef för den Svenska GoPro:s svenska distributionsbolag. Vi har också skrivit kontrakt med Henrik Harlaut som är tvåfaldig X-games guldmedaljör i Big Air.

– Vi kommer att vara mer synliga på event och mässor runt om i Norden framöver för att stärka vårt varumärke inom segmentet actionkameror, säger Roger Bruhn som ansvarar för satsningen.

– Vi ser även samarbetet med Henrik Harlaut med sin passion för action som en viktig del i vår satsning.

Henrik Harlaut som kommer vara vår nya ambassadör för VIRB actionkameror och fēnix 3 multisportklockor är en mycket passionerad skidåkare som har vunnit Winter X-game Big Air två gånger (2013 och 2014). Han kommer använda Garmins produkter som en del i sin träning i och utanför skidbacken. Med kamerans unika funktion G-Metrix kommer han kunna visa data som puls, höjd och hastighet i sina videor och skapa ännu mer dynamiskt innehåll för att fånga och dela känslan och bevisa hur imponerande hans trick egentligen är. Fenix 3 som han kommer bära på sin handled kommer också att ge honom värdefull information i och utanför backen.

Garmin kommer även vara officiell kamerasponsor till Henriks filmprojekt ”Be Inspired” som skall vara klart hösten 2016.

VIRB X och XE

Actionkameror är det senaste tillskottet i Garmins breda produktportfölj och nyligen lanserades de nya kamerorna VIRB X och XE som ger en helt ny användarupplevelse med den nya funktionen G-Metrix.

VIRB X och XE har inbyggd GPS, G-force och riktningssensorer så att du får med all information om din höga hastighet, dina galna snurrar och fantastiska big air-hopp. De kan också anslutas trådlöst till externa sensorer och Garmin-enheter, så att du kan samla in spännande data från bland annat puls- och wattmätare. All data omvandlas till animerad information på bilden för att skapa en häftigare filmupplevelse. Med Garmins programvara kan du visa dina äventyr med fler detaljer och skapa snygga actionvideos på ett enklare sätt. G-Metrix fungerar tillsammans med Garmins produktsortiment oavsett aktivitet. Analysera din kraft från dina Vector wattpedaler, visa din G-kraft under en akrobatisk flygning, återupplev farten och stigningarna som gjorts under en dag i skidbacken eller se accelerationen och maxhastigheten på racingbanan.

Om Henrik

Henrik Harlaut började inte åka skidor förrän han var 10 år gammal, men blev då snabbt en stjärna. Vid 24 års ålder har han redan vunnit flera prestigefyllda segrar och omtalas som en av de mest kreativa och inflytelserika skidåkarna i branschen.

Nationalitet: SvenskFödd: 14 augusti 1991 Sport: Professionell skidåkare

Nu släpper G-SHOCK sitt senaste tillskott. G-STEEL är en klassisk analog klocka med digital innovation i stål. Unikt för klockan är dubbel ram, LCD skärm och dubbla LED-ljus.

I serien presenteras fem nya modeller. Den nya designen eftersträvar ett tredimensionellt utseende genom en unik kombination av materialen resin och metall.

Som en sann G-SHOCK är G-STEEL serien stöttålig och vattentät, upp till 20 bar/200 m under vattenytan. Klockorna är dessutom radiovågstyrda och solcellsdrivna.

Genom att kombinera en analog och digital display, ger man användaren en designupplevelse som erbjuder funktion och läsbarhet utöver det vanliga. Med ett knapptryck kan du enkelt flytta visaren och på så sätt få tillgång till LCD skärmen.

Skärmen är uppbyggd av ett tunt lager celler som tillsammans med flytande kristaller bildar klockans display. Som komplement till LCD skärmen finns dubbla LED ljus som gör det möjligt att se all information även i mörker.

Pris mellan 3 498 och 5 498 kr.

Garmin presenterar nu två nya versioner på fēnix 3 Sapphire. Företagets populära multisportklocka finns nu även som en mer klassisk klocka i silver med brunt läderarmband och som en stilren klocka i roséguldfärg med vitt silikonarmband.

Klockorna har samma smarta funktioner och samma robusta utseende som ursprungliga fēnix 3 Sapphire, men med en lite mer fashionabel twist.

fēnix 3 är senaste generationens multisportklocka med GPS/GLONASS-mottagare och smartwatch-funktioner. Den nya EXO GPS-antennen och de avancerade funktionerna gör den till det optimala hjälpmedlet vid multisportaktiviteter, från avancerad konditionsträning till längdskidåkning och utförsåkning, vandring, klättring och terränglöpning. Den är kompatibel med Connect IQ för ännu fler smartwatch-funktioner och möjligheter. Med detaljer som boett i rostfritt stål, reptålig safirlins och högupplöst skärm kombinerar fēnix 3 den kvalitetsteknologi Garmin är känt för med ett snyggt utseende som passar lika bra på äventyret som på kontoret.

Pris 6 399 kr utan pulsband och 6 999 kr med pulsband.

Frisk Bris är Nordens äldsta båttidskrift, är grundad år 1903. Tidningen övergår vid årsskiftet till Tuulimedia och går då in under samma tak som den kända högkvalitativa finskspråkiga tidskriften Purje.

Förlaget leds av chefredaktören-fotografen Klaus Somerkoski och ombrytaren AD Susanna Ylä-Pynnönen. Frisk Bris kommer därmed att få tillgång till det kunnande och den långa erfarenhet som finns bakom Purje. Klaus Somerkoski har från 70-talet verkat som fotograf och från 80-talet som journalist. Susanna Ylä-Pynnönen har sedan 90-talet verkat inom ett familjeföretag i tryckeribranschen.

– Frisk Bris är en ovärderlig gammal tidskrift och det är en ära att få börja publicera den, säger Klaus Somerkoski.

Genom köpet av Frisk Bris kommer förlaget nu att ge ut två nischade tidskrifter med fokus på båtliv och segling, en finsk och en svensk. Ledstjärnan är tidningen Purjes utmärkta devis: Världen sedd ur seglarens ögon.

Frisk Bris har i många år letts av seglaren Kari Wilén, som även är en utmärkt båtfotograf och båtjournalist. Under hans ledning har Frisk Bris fått en stark ställning erkänd för sin höga kvalitet och fina mångfald.

Kommentarer

ulf terje johnsen 21:38:07 2015-10-05

OK -nye vindar krever nye segel. God seilas fremåt pojkar.
Senior Writer Ulf Terje Johnsen, www.seniorportalen.no

De finska Suvibåtarna har sedan starten 1985 blivit Finlands ledande småbåtsmärke och antalet sålda båtar har ökat och uppgår nu till cirka 57 000 stycken. Till nästa båtsäsong kommer flera nyheter.

Pressmeddelande:
Båtarnas utseende har inte uppdaterats sedan 2007 och det är dags för en förnyelse
Två nya modeller lanseras säsongen 2016. Suvi 444 kommer att ersätta Suvi 440-modellen som tillverkats sedan 1992 och Suvi 5750 Duo ersätter Suvi 5700 Duo.

Suvi 444 – utökad funktionalitet även med motor
Rodd-motorbåtmodell med bredare vattenlinje och större bärkraft för fiske och resor till stugan.
Tack vare skrovets nya utformning och den bredare vattenlinjen har den rekommenderade maximala motoreffekten ökat med 10 hästkrafter. Båten är smidigare än sin föregångare och uppnår en hastighet på till och med 19 knop med en person och 18 knop med två personer. Rekommenderad motoreffekt 4–10 hk. Roddegenskaperna har bevarats och båten fungerar smidigt även med åror. Två låsbara stuvutrymmen. För en kortriggad motor.
Suvi 444 är typgodkänd för fyra personer i enlighet med det mycket strikta fritidsbåtdirektivet som träder i kraft 2017.
Hastighet F 9,9 hk 1 personer 19 knop 3 personer 13 knop
Hastighet F 6 hk 1 personer 13 knop 3 personer 8 knop
Som extra utrustning finns relingar på 100 cm, bakre reling, hamnkapell och sittdynor i cellplast.
Längd 4,44 m
Bredd 1,50 m
Vikt 115 kg
Rekommenderad motoreffekt 4–10 hk
Personer 4
Konstruktionskategori D

Suvi 5750 Duo – mer valuta för pengarna, större båt för lägre pris.
5750 Duo är en modell med större öppen bakre sittbrunn för resor till stugan, fiske och som förbindelsebåt i skärgården och i större sjöar, utrustad med god standardutrustning. Den stora bakre sittbrunnen är praktisk vid exempelvis fiske och bordet som fås som extra utrustning möjliggör smidiga matpauser.
Utmärkta köregenskaper, i praktiken obefintlig planingströskel och ytterst kursstabil modell. Varierande rekommenderad motoreffekt för olika användningsändamål.
Som standardutrustning bl.a. läderdraperade formade säten, laminatserie och köljärn. Suvi 5750 Duo är även typgodkänd för sex personer i enlighet med det mycket strikta fritidsbåtdirektivet som träder i kraft 2017. Ersätter modellen Suvi 5700 Duo.
Som extra utrustning finns ett löstagbart bord, en serie sittdynor, kapell för akterhytten, presenning mellan styrpulpeterna, hamnkapell, trappsteg i fören och trollingutrustning.
Hastighet F 80 1 person ca 33 knop, 5 personer ca 28 knop
Hastighet F 70 1 person ca 31 knop, 5 personer ca 26 knop
Hastighet F 60 1 person ca 29 knop, 5 personer ca 24 knop
Hastighet F 50 1 person ca 26 knop, 5 personer ca 22 knop
Längd 5,70 m
Bredd 2,28 m
Vikt 520 kg
Rekommenderad motoreffekt 50–80 hk
Personer 6
Konstruktionskategori C

Nytt utseende och förbättrad utrustningsnivå för Suvi-båtarna
Samtliga Suvi-modellernas dekaler uppdateras. Pulpetbåtarnas sidodekaler är i fortsättningen grå till färgen. I de ljusa rodd- och rodd-motorbåtarna förenklas dekalerna och färgen blir helblå.
Liksom den nya modellen Suvi 5750 Duo kommer även Suvi 5050 Duo och Suvi 4750 Duo säsongen 2016 ha nya läderklädda säten, laminatserie och köljärn som standard. Även Suvi 4650, Suvi 5080, Suvi 5700 CC, Kala-Palta, Kala-Kaveri, Meri-Palta 525 och Meri-Palta CC-modellerna är försedda med köljärn som standardutrustning.

Sjöräddningen i Europa har under några år genomfört utbyte av sina räddningsmän I grupper av sju sjöräddare besöker de sina kollegor runt om i Europa. Cirka 60 personer åker denna vecka runt och får inblick i andra länders utbildningar och arbetsuppgifter.

I år besöks Europa också av deltagare från Kanada. Förutom Tyskland, Finland, Holland, Estland, Norge och Island som besöker Käringön deltar även Frankrike och Kanada på andra räddningsstationer i Sverige.

Detta fem dagars besök innefattar besök på Sjöräddningssällskapets huvudkontor, Chalmers fartygssimulator där de fick genom föra ett SAR övning (SAR: Söka och rädda), övningsköra räddningsbåtarna på Käringön, genomföra ett SAR övningspass i området av Käringön med räddningsbåtar och räddningshelikoptern från Sjöfartsverket och som avslutning segla med den patrullerande räddningskryssaren Wilhelm R Lundgren Rörö från 1920 från Käringön till Göteborg.

Värd för deras vistelse i Sverige var Jesper Jensen från RS Rörö.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Foto 1 Gästerna fr. vänster: Michael Tyskland, Tommi Finland, Herrald Holland, Rene Estland, Rune Norge, Tom England, Magnus Island

Foto 2-4 Under övningen med RS Käringöns 8 meters räddningsbåtar

Nya Cranchi Eco Trawler 43 Long Distance har verkligen fått extremt lång räckvidd och låg bränsleförbrukning. Förklaringen är den unika kombinationen med Volvo Penta IPS och Cranchis hydrodynamiska skrovdesign.

Det väl inarbetade samarbetet mellan Volvo Penta och den 145 år gamla italienska båtbyggaren Cranchi har kulminerat i den prisvinnande båten Cranchi Eco Trawler 43 Long Distance. Den är utrustad med Volvo Penta IPS för ultimat bränsleeffektivitet och längre tid ute på havet.

Cranchi designade den nya modellen, och skrovet i synnerhet, kring Volvo Penta IPS. Kombinationen med ett hydrodynamiskt korrekt skrov och Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS), som reducerar bränsleförbrukningen med upp till 30% och ger upp till 40% längre räckvidd, ger en mycket effektiv båt.

Båten fungerar som ett ”hus på havet”. Trålarkonceptet, som blir allt vanligare, ger en rymlig båt med stora fönsterytor och gott om plats både under och på däck.

I den här modellen var hög toppfart inget krav och därmed kunde Cranchi skapa en båt med låg bränsleförbrukning. Båten kan utrustas med antingen dubbla Volvo Penta IPS 450 dieselmotorer eller en Volvo Penta IPS 350 och en 400. Eco Trawler 43 LD får därmed en toppfart på 23 knop vid 3 600 rpm och en marschfart på 17 knop vid 3 100 rpm. Andra fördelar med IPS omfattar joystick docking och enkel manövrering. Systemet ger även lägre vibrationer än andra installationer och lägre ljudnivå.

Cranchi började använda sig av motorer från Volvo Penta 1988, då varvet utrustade sin Mediterranée 40 med en Volvo Penta TAMD 61, som därefter följdes av en TAMD 71 flera år senare. När Volvo Penta fick Cranchi intresserat av sitt nya system i mitten av 2000 fick Cranchi möjligheten att skicka en Mediterranée 41 till Volvo Pentas testcenter på Krossholmen i Göteborg. Båten var utrustad med Volvo Penta IPS och har därefter testats omsorgsfullt under lång tid.

Cranchi, som är ett världskänt kvalitetsvarv, introducerade fyra nya båtmodeller vid årets Cannes Boat Show, varav en var Eco Trawler 43 LD. Företaget visade totalt sju modeller utrustade med Volvo Penta IPS.

Kustbevakningen ingår från och med torsdag i Frontex Operation Poseidon i Grekland. Med patrullbåten KBV 477 bidrar Kustbevakningen till att rädda liv till havs och till att stärka den grekiska gränsövervakningen.

Under perioden 1 oktober till 19 december ingår KBV 477 med besättningar i Frontex Operation Poseidon. Med Lesbos som bas kommer Kustbevakningen att patrullera havet och gränsen mellan Grekland och Turkiet för att i god tid upptäcka människor som korsar gränsen och se till att de kommer iland.

– Nu inleds vårt arbete och bidrag i Operation Poseidon. Vi har förberett oss väl, men vet samtidigt att situationen är annorlunda jämfört med vår tidigare insats i havet mellan Italien och Libyen. Nu handlar det mer om skärgårdsmiljö, korta avstånd mellan Turkiet och Grekland, mindre men fler båtar som transporterar migranter. Det som förenar uppdragen är mötena med människor på flykt och i nöd, samt kravet på uthållighet och yrkesskicklighet på vår besättning, säger Kenneth Neijnes, operativt ansvarig för Kustbevakningens insats.

– Genom en effektiv gränsövervakning kan människor få den hjälp de behöver och har rätt till, exempelvis som att få sin asylrätt prövad. De som når grekiskt vatten förs samtliga till Grekland och grekiska myndigheter och hjälporganisationer, säger Kenneth Neijnes, operativt ansvarig för Kustbevakningens insats.

Koordineras av Frontex
Operation Poseidon är en EU-gemensam insats i Grekland, som leds av grekiska myndigheter och koordineras av Frontex, EU:s byrå för gränsövervakning. Kustbevakningen deltar på samma sätt som under sommaren med KBV 001 Poseidon i Operation Triton i Italien. KBV 477 finns på plats i Grekland till och med 19 december.

KBV 477 kommer att ha en besättning bestående av tre svenska kustbevakare och en grekisk, en Liaison Officer. KBV 477 är en större ribb-båt med goda sjöegenskaper och fartresurser. Båten ingår i en serie av fyra som är framtagna för gränskontroll till sjöss och delfinansierade av EU:s gränsfond.

Upprätthålla yttre gräns
Antalet migranter mellan Turkiet och Grekland har ökat kraftigt i år. Frontex Operation Poseidon syftar till att stödja Grekland i att upprätthålla sin yttre gräns och upptäcka dem som tar sig över gränsen.

Regeringen fattade 30 april beslut om att Kustbevakningen får bidra i Frontex operationer med flygplan, fartyg, båtar och personal. KBV 001 Poseidon tjänstgjorde i Operation Triton från 1 juni till 31 augusti. Förhandlingar pågår även med Frontex om ett nytt deltagande för Kustbevakningsflyget vilket i så fall väntas äga rum i början av 2016.

Foto: Kustbevakningen.

Kryssningsrederiet Hurtigruten lanserar helt nytt matkoncept. Inspirerad av lokalproducerade och säsongsbetonade nordiska råvaror, utan konstgjorda ingredienser, kommer menyer att förändras varje årstid ombord på Hurtigrutens 12 fartyg. Vill du äta maten utan att kryssa? Helt OK! I och med konceptet lanseras nämligen en ny kokbok – Norway’s Coastal Kitchen – inspirerad av det nya matkonceptet med samma namn.

Det nordiska köket har gjort sig ett namn och blivit en trendsättare på de internationella matborden. Inspirerade av den gastronomiska trenden fokusera därför Hurtigruten på närproducerade och lokala råvaror av högsta kvalité. Kokbokens recept är inspirerad Hurtigrutens nya menyer som är ett hopkok av friska, lätta och fräscha smaker från Nordens djupa skogar och hav.

– Förutom underbar natur och äventyrliga aktiviteter erbjuder vi våra resenärer en genomtänkt meny som baseras på närodlade råvaror av extremt hög kvalité. Maten är och har alltid varit en stor del av Hurtigruten-upplevelsen. Kokboken förmedlar samma känsla som Hurtigrutens resor gör och är inspirerad av de olika årstiderna och platserna våra fartyg besöker, Jacob Trampe Broch

Klassiska recept får sig en twist
Boken bjuder på många spännande recept som till exempel klippfisk och sjömansgryta med öl. Boken kommer publiceras på norska, engelska, tyska, franska och mandarin och kommer säljas ombord på Hurtigrutens fartyg.

– Vad vi vet är detta den första norska kokboken som översatts till kinesiska. Allt fler från Asien och Kina reser med oss och vi söker naturligtvis möjligheter att utveckla den marknaden, Jacob Trampe Broch.

Höstgryta – Sjömansbiff
Till Hurtigrutens specialare Sjömansbiff behöver du 600 gram nötkött, 4 teskedar margarin att steka i, 1 tesked salt och peppar, 5 lökar i stora skivor, 9 potatisar, 5 dl mörkt öl, 2 dl ox-buljong, persilja.
1. Bryn köttet i en varm stekpanna med margarin
2. Krydda köttet med salt och peppar, bryn smöret raskt i smöret.
3. Lägg i potatis, tillsammans med det brynta köttet och löken, i en kastrull
4. Häll över en ölen och ox-buljongen, låt koka upp, sänk värmen och låt det sjuda under lock
5. Låt grytan småkoka under lock i cirka 45 minuter eller tills köttet är mört
6. Tillsätt persilja precis innan servering

Kokboken heter Norway’s Coastal Kitchen och är skriven av Fredrik Hæreid tillsammans med Hurtigrutens kockar Jimmy Westberg, Marita Kristensen och Eirik Larssen.

Foto: Jimmy Linus.

Den globala klimatuppvärmningen kan radikalt förändra det marina livet i Antarktis. Ny forskning som nu publiceras i den välrenommerade vetenskapliga tidskriften PNAS visar att trollkrabbor kan ta sig upp på kontinentalsockeln och utgöra ett hot mot den unika bottenfaunan som lever där.

Trollkrabbor (King crabs) kan förändra det marina ekosystemet i Antarktis. Genom att trollkrabborna är rovdjur (predatorer) kan de utrota andra arter och påverka ekosystemet i Antarktis som sett likadant ut i miljontals år.

− På grund av mycket kallt vatten har i princip alla typer av rovdjur med klor eller tänder som kan krossa skal, som exempelvis krabbor och humrar, saknats från kontinentalsockeln runt Antarktis de senaste tio miljoner åren. Det har tillåtit ett unikt bottensamhälle att utvecklas där som saknar skydd mot denna typ av rovdjur. Det är dessa samhällen som de invaderande krabborna nu hotar, säger Per-Olav Moksnes, forskare på institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet och som lett den svenska delen av forskningsstudien.

Temperaturökningen orsaken
Havet väster om Antarktiska halvön är en av de platser på jorden där temperaturökningen just nu är som störst. Forskningsstudien bekräftar att en stor och vital population trollkrabbor idag lever strax nedanför kanten till kontinentalsockeln och att det saknas fysiska eller biologiska hinder som kan stoppa krabbornas expansion upp på grundare vatten. Det finns alltså inte en temperaturbarriär som man tidigare trott.

− Temperaturen i bottenvattnet runt de västra delarna av Antarktis har stigit med nästan en och en halv grad de senaste 50 åren. Det är nästan dubbelt så snabbt som det globala genomsnittet och under expeditionen fann vi att vattnet på kontinentalsockelns yttre delar var tillräckligt varmt för att trollkrabborna skulle kunna leva där, säger Per-Olav Moksnes.

Per-Olav Moksnes från Göteborgs universitet deltar tillsammans med kollegan Jon Havenhand i den nya studien som utförts i samarbete med huvudförfattaren Richard Aronson från Florida Institute of Technology, samt forskare från flera andra universitet i USA och England.

Inga hinder för krabbornas framfart
Vid temperaturer under en plusgrad kan inte större kräftdjur reglera halten magnesium i blodet, vilket leder till att de dör vid lägre temperaturer. Denna begränsning har exkluderat bland annat krabbor från det kalla vatten som tills nyligen omgivit Antarktis. Idag är däremot temperaturen strax över en grad i större delar av västra Antarktis kontinentalsockel, varför temperaturen inte längre utgör en barriär.

Forskarna har inte heller funnit att salthalt, typ av bottensediment, andra rovdjur eller tillgång på föda, skulle kunna förhindra en invasion av trollkrabbor.

− Idag hittas krabborna endast ett par hundra meter nedanför kanten på kontinentaltröskeln, men med fortsatt ökande vattentemperaturer är risken mycket stor att trollkrabborna invaderar de grunda bottensamhällena runt Antarktis under kommande årtionden med potentiellt katastrofala följder för den unika faunan där, säger Per-Olav Moksnes.

Studien utfördes under en forskningsexpedition till Antarktis som samordnades av det amerikanska forskningsrådet National Science Foundation tillsammans med Polarforskningssekretariatet och Vetenskapsrådet i Sverige där både det svenska polarfartyget Oden samt ett amerikanskt polarfartyg användes.

Foto
Fotografer: Richard Aronson och James McClintock
Bild 1: Trollkrabbor (Paralomis birsteini) fångade i västra Antarktis sommaren 2015.
Bild 2: En grupp bottenlevande ormstjärnor på Antarktis kontinentalsockel, vilka kan påverkas negativt av trollkrabbor

Vid en koll i hamnen på Käringön hittade vi elva kvinnor som i veckan satt sina tenor och även vittjat dem med bra resultat. Dock pratas det inte om var de fanns och hur många, det behåller man för sig själv precis som gubbarna.

Den yngre generationen Madeleine Grundén, Karin Grundén, Elise Crogård, Jessica Crogård, Susanne Samuelsson, Jennie Samuelsson.

De som fiskat hummer längre är Annika Grundén, Siv Wihman, Brita Elander, Helena Bååk. Dessutom har vi en yrkesfiskande kvinna Kristina Sjöberg.

Elsie, Susanne, Jennie och Jessica drog upp en tena i veckan med hela fyra vackra och godkända humrar. Så tjejer kan också.

Bilden: Fr. v. Madeleine Grundén och kusinen Karin Grundén visar upp två stora humrar.

Foto o text Gunnar Arwidson

Nya Hallberg-Rassy 40 Mark II följer framgången med 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64 med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort. En redan bra båt har blivit ännu bättre.

Pressmeddelande:
Det finns 18 förbättringar jämfört med hittillsvarande 40:
Exteriör:
25 cm högre rigg med något ökad segelyta
Gennaker eller spinnaker hissas nu från masttoppen istället för toppen på förstaget. Effektivare, mer lätthanterligt och vackrare
Nya salongsfönster; större, ramlösa, i härdat glas, som på 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64, vilket ger mer naturligt ljusinsläpp
Två skrovfönster i salongen
Nya lågprofilsventilatorer med inbyggda ping-pong-bollar som på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Ny, mer elegant design på pulpitar, liknande vad som finns på 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet att beställa fällbara bog- och häckpropellrar med dockningsfunktion
Möjlighet att få försegelskotvinscharna elektriskt reversibla, Lewmar Revo
Durken under teaktrallen i sittbrunnen är nedsänkt, för att skapa ett bridgedäcks fördelar utan dess nackdelar. Skulle man få en våg in i sittbrunnen, riskerar det inte att rinna in i salongen och samtidigt är båten lika lätt att kliva in och ut ur som en båt utan bridgedäck.
Ökad ståhöjd under bommen;10 cm mer
Förbättringar i inredningen:
Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
Förbättrad passage in till förpiken
Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten

Komfort för långfärdssegling
Hallberg-Rassy 40 Mk II ger mängder med komfort för långfärdssegling. Hon kan beställas med komfortutrustning såsom bog- och häckpropeller, reversibla försegelvinschar, tvättmaskin, elverk och vattenmakare. Inredningslayouten har mycket stuvutrymmen och fin komfort. Genom ett smart designtrick att använda utrymmet i sittbrunnssargen uppnås full ståhöjd även i genomgången till akterruffen, samtidigt som sittbrunnen blir djup med bra sargskydd. Det finns en separat dusch med plexiglasväggar i toalettutrymmet. Inredningen möjliggör den speciella lösningen med två fåtöljer på babords sida i salongen. Detta är en lösning som Hallberg-Rassy införde som första varv i världen redan 1984.
Lättillgängligt, lättservat, bra ljudisolering
Teknisk utrustning installeras i ett stort maskinrum. Här hittar Du exempelvis huvudmaskin, elverk, pumpar, filter, laddare, inverter, reservpropeller och en hel del till. Det gör att sådan utrustning finns lättillgänglig för service och allt är väl ljudisolerat. Huvudåtkomsten är genom två dörrar på styrbordssidan, och utöver det finns en dörr föröver och en inspektionslucka i botten på sittbrunnsstuven. Dessutom är botten på sittbrunnen bultad, så att motorn kan lyftas ur samma väg den kom in i båten. Hallberg-Rassybåtar förväntas seglas mycket och intensivt. Förr eller senare kommer dagen då man behöver ha ur stora komponenter ur båten, såsom tankar eller motor. Då är det skönt att veta att dessa kommer ur båten samma väg de kom in. Detta borde vara en självklarhet på en bra långfärdsbåt.

Förbättringar i inredningen:
Förbättrad nedgångslejdare; mindre brant och mer komfortabla steg
Två skrovfönster i salongen, vilket ger kontakt med världen utanför med fönster i ögonhöjd även när man sitter ned i salongen
Alkoverna i salongen får vitlackerade träpaneler och skrovfönster som 412, 43 Mk III, 48 Mk II, 55 och 64
Möjlighet till en stor 32 tums TV på hiss på styrbordssidan av salongen
Nytt layoutalternativ för akterruffen: soffa på styrbord, väldigt lång och väldigt bred koj på bb-sidan; hela 2,37 m lång, 1,79 m bred vid huvudändan och 1,18 m bred vid fotändan
Öppningsbara fönster mellan pentryt och sittbrunnen och mellan arbetsbordet och sittbrunnen
Kolfilterfläkt i pentryt som tillval
Förbättrad passage in till förpiken
Förbättrad och förstorad durkyta i delningen mellan förpiksojerna, utan att behöva kompromissa med de generösa kojmåtten

Tekniska fakta Hallberg-Rassy 40 Mk II
Designer Germán Frers, Argentina
CE-kategori A – obegränsad oceansegling
Skrovlängd 12,40 m / 40′ 8″
Vattenlinje 11,04 m
Bredd 3,82 m
Djupgående, olastad standardbåt* 1,99 m
Deplacement, olastad standardbåt 10 ton
Kölvikt 4.1 ton
Költyp Bly på djupt kölsvin
* Kan även erhållas i grundgående version
Segelyta med kryssfock 81,5 m²
Segelyta med rullgenua 94,2 m²
Masthöjd över vattenytan, utan Windex 18,55 m
Maskin Volvo Penta D2-55
Backslag Hydrauliskt
Generator på huvudmaskin 115 A
Vevaxeleffekt 41 kW / 55 hk
Dieselkapacitet 445 liter
Färskvattenkapacitet 460 liter
Transporthöjd utan vindruta 3,90 m
Transporthöjd med vindruta 4,34 m

I dag startar Schibsted en insamlingskampanj för att rädda liv på Medelhavet, med Sjöräddningssällskapet som förmånstagare. Insamlingen ska finansiera två eller flera räddningsbåtar som ska undsätta flyktingar i sjönöd i den grekiska övärlden.

– Vi förbereder oss nu för att åka ner och göra konkret nytta på plats. Sjöräddning har inga gränser, för oss är det självklart att hjälpa till om vi kan, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

Räddningsarbetet kommer att genomföras i nära samarbete med Hellenic Rescue Team, den grekiska motsvarigheten till Sjöräddningssällskapet. Sjöräddningsbåtarna kommer att patrullera den del av den grekiska övärlden som gränsar mot Turkiet, där tusentals människor varje dag flyr över havet i undermåliga och överfyllda båtar.

Sjöräddningssällskapet har under lång tid undersökt möjligheterna till att göra en insats i flyktingkatastrofen.

– Under första halvan av 2015, då flyktinströmmarna var störst utanför Libyens kust, kunde vi mest se på i frustration. Våra förhållandevis små räddningsbåtar är inte anpassade för operationer med de stora avstånd som råder där. Men i Egeiska havet kan våra båtar kan göra verklig nytta. Tack vare Schibsteds insamling kan vi nu göra allvar av våra planer och sätta igång att rädda liv, och vi hoppas få iväg räddningsbåtarna redan i oktober, säger Rolf Westerström.

Insamlingskampanjen drivs av Schibsted Sverige till förmån för Sjöräddningssällskapet under namnet “Gula Båtarna”. Kampanjen kommer att synas på olika sätt i Schibsteds bolag och en gemensam kampanjsajt har tagits fram: www.gulabåtarna.se

Kommentarer

Leo 22:09:59 2015-09-30

Mitt årliga bidrag om 5000 kr kommer omedelbart att frysa inne om ni skickar båtar till medelhavet som behövs i Sverige.

Gitte Hagstedt-Dickson 22:13:43 2015-09-30

Görbra! Heja er! Jag har delat detta på min facebooksida! Kram på er alla! Hälsningar från Gitte Hagstedt-Dickson

Filip Nilsson 02:05:30 2015-10-05

Skrapar bort mitt märke och inte en spänn till Sjöräddningssällskapet mer. Detta är så fel.

I helgen avgörs Sveriges största kappseglingsregatta på Baggensfjärden i Saltsjöbaden. Närmare 400 jollar i 14 olika klasser tävlar i KSSS Olympic Class Regatta – som också är avslutningen på den svenska jollesäsongen.

Ambitionen med regattan är att vara en rolig och spännande säsongsavslutning för både bredd och elit. Här trängs alltifrån 10-åriga optimistjolleseglare till vuxna i F18 och Laser och landslagsseglare med siktet inställt på OS i Rio 2016.

Den absolut största klassen blir Optimisterna där 139 båtar är anmälda. Övriga klasser är E-jolle, 29:er, 49:er FX, F18, RS Feva, Zoom 8, Laser Standard, Laser Radial, Laser 4.7, OK-jolle, Finnjolle, 5o5 och Moth. För att klara av att arrangera regattan krävs fyra olika banor på Baggensfjärdens vatten och runt 150 funktionärer.

KSSS Olympic Class Regatta är en två dagar lång folkfest som enkelt kan följas från KSSS hamnplan i Saltsjöbaden. Första start är på lördag 3 oktober kl 11.00 och sedan avslutas det på söndag strax efter kl 15.00. Väderprognosen talar om solsken, 13-14 grader och lätta växlande vindar.

Bilder från Olympic Class Regatta 2014. Foto: Malcolm Hanes.