Nyheter

Efter andra världskriget sänktes flera fartyg i vattnen utanför Måseskär på västkusten. Enligt olika källor kan dessa varit lastade med senapsgasbomber som möjligen börjat rosta och läcka ut miljögifter.

– Höga halter av arsenik förekommer i området, halter som är betydligt högre än vad som anses normalt. Höga halter av arsenik kan indikera dumpade stridsgaser, då dessa ofta spetsats med arsenik, säger Ulf Olsson på Sjöfartsverket.

I en tidigare rapport har Sjöfartsverket pekat ut 31 vrak som särskilt miljöfarliga i svenska vatten, utifrån den last och mängd bränsle som fanns ombord då fartygen förliste. 2014 startade projektet ”Miljörisker sjunkna vrak”, ett regeringsuppdrag som har letts av Sjöfartsverket i samverkan med Havs- och vattenmyndigheten, Kustbevakningen, Statens Maritima Muséer, Totalförsvarets forskningsinstitut och Chalmers. Syftet var bland annat att undersöka om det går att identifiera eventuella miljöeffekter på havsmiljön vid vraken.

– Vi valde att undersöka några vrak närmare, bland annat Altnes i Kattegatt, Thetis i Skagerrak, Villon i södra Östersjön, Harburg i Stockholms skärgård, Skytteren i Skagerrak väster om Måseskär, säger Ulf Olsson.

Förra höstens delrapport pekade bland annat på det oklara rättsläget som råder för sjunkna vrak i Sverige, att det behövs riskanalyser av vraken och en prioritering av hur och när de ska saneras. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslogs få ett övergripande ansvar i arbetet med miljöfarliga vrak.

Om några veckor kommer slutrapporten. Men redan idag måndag presenteras slutsatserna och nya rön på den internationella vrakkonferensen Wrecks of the World III i Göteborg.

– Vi har länge befarat att fartygen som sänktes utanför Måseskär efter kriget är lastade med kemiska stridsmedel som senapsgasbomber. Nu har vi tydliga indikationer på att det verkligen är så, bland annat genom bottenprover som visar förhöjda halter av arsenik i området, säger Ulf Olsson.

Projektgruppen hoppas också få bildbevis på att vraken innehåller senapsgasbomber. Under oktober kommer Sjöfartsverket och Försvarsmakten att försöka filma vraken utanför Måseskär.

– En annan sak som vi upptäckt är att det pågår väldigt mycket fiske i det här området, trots att sjökortet varnar för bottenaktiviteter som exempelvis trålning. Under senaste året kan vi konstatera att det förekommit mycket trålning mellan vraken, de bilder vi har tillgång till tyder på att det kan röra sig om ett hundratal tråldrag, säger Ulf Olsson.

Ett av projektgruppens förslag är därför att undersöka om det går att införa förbud mot fiske, dykning och ankring i området vid Måseskär.

Det kemiska stridsmedlet senapsgas är trots namnet ingen gas utan en trögflytande och klibbig vätska. Avsikten var att den lätt skulle fastna på hud, kläder och föremål. I fast form kan senapsgasen ge allvarliga brännskador vid direktkontakt med huden. När temperaturen blir över 14 grader börjar den avge ånga och kan vara farlig att andas in. Så fort behållare rostar och senapsgasen kommer i kontakt med havsvattnet så börjar den att brytas ner. Gasen kan då ge ifrån sig giftiga ämnen och kemikalier, exempelvis arsenik som kan vara skadligt för fisk, alger och musslor.

Ulf Olsson presenterar de nya rönen i dag måndag den 12 oktober på den internationella konferensen Wrecks of the World III. Konferensen pågår 12-13 oktober i Göteborg och samlar vrakexperter från hela världen.

Zipwake Sea Trial Ryds 23WA from Zipwake on Vimeo.

Den svenska småbåtstillverkaren Ryds har valt att teckna ramavtal med Båtsystem gällande interceptorbaserade trimsystem till sina båtar.

– För Ryds som har målet att bygga de bästa småmotorbåtarna i Europa var valet enkelt, säger Tom Kühne, VD Ryds.

Ryds kommer till att börja med ha Zipwake till sina S-linemodeller och premiärvisning sker i samband Göteborgsmässan med nya 628 S-line.

– Vi är mycket glada över att Ryds som första småbåtstillverkare valt Zipwake till sina båtar säger Mattias Hedlund VD, Båtsystem.

– Detta visar att även mindre båtar har stor nytta av snabba automatiska trimsystem för att göra båtåkandet till en ännu bättre upplevelse. Både Ryds och Zipwake är helt svensktillverkade kvalitetsprodukter i hjärtat av Småland.

Zipwake Dynamic Trim Control System är ett supermodernt helautomatiskt trimsystem, med snabbverkande interceptorer som på ett effektivt sätt får upp båten i planingsläge. Interceptorernas snabbhet och den automatiska funktionen gör stor skillnad på komforten ombord, framförallt vid sidsjö eller snedlastning. I och med att båten når sin planingströskel snabbare och även behåller planingsläget i lägre farter får båten en betydligt lägre bränsleförbrukning jämfört med traditionella trimplan.

Systemet är konstruerat för modern serietillverkning i Sverige vilket ger en mycket konkurrenskraftig prisbild.

Det blev Cape Crow Yacht Club från Hönö som tog hem segern på Allsvenska kvalet 2015. Därmed får de tillsammans med Jollekappseglarna Västerås och Segelsällskapet Kaparen från Gottskär en plats i Allsvenskan i segling 2016.

Allsvenskan Segling hade premiär 2015 och blev genast en succé. 18 klubbar deltog i en serie av deltävlingar och Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, vann Allsvenskan 2015.

De tre bottenlagen i serien fick segla kval och efter helgens seglingar kan vi konstatera att inget av dessa lag lyckades ta sig tillbaka till 2016 års Allsvenska säsong.

I det vinnande laget från Cape Crow seglade Jakob Wilson, Holger Tidermand, Lovisa Karlsson och Johan Olsson.
Ifrån JK Västerås seglar Björn Sandberg, Johan Lönn, Cecilia Olsson och Mathias Beckman. Laget från SS Kaparen seglades av Thomas Hansson-Mild, Jonas Qvist, Johan Björling och Tomas Berg.

Allsvenskan seglas i båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord. Båtarna tillhandahålls av arrangören.

Slutresultat Allsvenska kvalet:
1. Cape Crow Yacht Club, CCYC, 83 poäng
2. Jollekappseglarna Västerås, JKV, 77 poäng
3. Segelsällskapet Kaparen, SSKa, 75 poäng
4. Rörviks Segelsällskap, RöSS, 64 poäng
5. Kungälvs Motorbåt och Segelbåtssällskap, KMS Nordön, 58 poäng
6. Särö Båtklubb, SÄRÖ, 55 poäng
7. Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb, EBK, 54 poäng
8. Lerums Segelsällskap, LeSS, 50 poäng
9. Trälhavets Båtklubb, TäBK, 51 poäng
10. Upsala Segelsällskap, USS, 42 poäng
11. Råå Helsingborgs Segelsällskap, 41 poäng
12. Stockholms Segelsällskap, 36 poäng
13. Göteborg Grötö Segelsällskap, 28 poäng

Info: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/gwt/Home.html#/regatta/leaderboard/:eventId=2fb987e1-f96d-4f33-8eb1-f2e144ae791a

Slovenen Igor Stropnikförverkligar sina mål med segelbåt. Den här filmen visar hur han “seglade” från Slovenien till Kirkenes, en sträcka på 400 svenska mil.

Segelturen bestod till en början främst av trailerdragning. Men efter sjösättning i Nordtyskland seglade Igor verkligen till Kirkenes.

De flesta bilderna visar segling i vackert väder. Men Igor hade också en hel del strapatser på sin färd.

Se filmen och läs mer på hans fina hemsida, där det också finns filmer från flera andra seglingsprojekt.

Info: http://www.alivesailing.com/skipper-igor.html

Den 13-14 oktober firar det regionala miljöövervakningsnätet Krondroppsnätet 30 år. Sedan 1985 har forskarna inom nätverket följt utvecklingen av svavel- och kvävenedfall och dess påverkan på markvattenkvaliteten i Sverige. Mätningarna visar att stora delar av södra Sverige fortfarande är försurade och att återhämtningen går långsamt. Det finns också tecken på att skogen närmar sig kvävemättnad och att det finns risk för att kväve läcker ut till grund- och ytvatten och ytterligare bidrar till övergödningen.

Krondroppsnätets övervakning omfattar över 70 provytor i skog och på öppet fält fördelade över hela landet. Där mäts atmosfäriskt nedfall och markvattenkemi för ett stort antal ämnen, och parametrar som har stor betydelse för försurningen och övergödningen av mark, sjöar och vattendrag. Mätningarna är en del av underlaget för det regionala och nationella miljömålsarbetet.Krondroppsnätet samordnas och drivs av IVL på uppdrag av framförallt av olika luftvårdsförbund, länsstyrelser och Naturvårdsverket.

I samband med att Krondroppsnätet nu fyller 30 år presenteras en populärvetenskaplig temarapport där forskarna sammanfattar tre decenniers övervakning av luftföroreningar och dess effekter på skogsmark.

Både svavel och kväve uppvisar en kraftig gradient över landet med högst nedfall i sydväst och lägst i norra Sverige. Trots att svavelnedfallet minskat kraftigt sedan mätningarna startade på 1980-talet pekar mätningar och modellering på att återhämtningen från försurningen går långsamt, och att mark och ytvatten i södra Sverige kommer att vara försurade under lång tid framöver.

– Markvattnet i sydvästra Sverige är fortfarande kraftigt försurat. På vissa platser kan vi se en återhämtning, på andra ställen ser vi ingen förbättring alls. Därför är det viktigt att fortsätta arbetet med att få ner svavel- och kväveutsläppen ytterligare, både i Sverige och i övriga Europa, säger Gunilla Pihl Karlsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Nedfallet av kväve har visat sig vara svårare att minska än svavelnedfallet.

– Våra mätningar i markvatten visar att halten nitratkväve är kraftigt förhöjd på flera platser i sydväst. Detta indikerar att skogen närmar sig kvävemättnad och att det finns risk för att kväve läcker ut till grund- och ytvatten och bidrar till övergödningen, säger Gunilla Pihl Karlsson.

Klimatförändringen och ett förändrat skogsbruk kan få stora effekter på återhämtningen från försurning och risken för kväveutlakning till sjöar och vattendrag. Ett ökat uttag av grenar och trädtoppar i samband med skogsavverkning medför att buffrande näringsämnen försvinner från skogsekosystemen, ämnen som skulle ha motverkat försurning om de fått finnas kvar.

Från danska RAND Boats kommer denna lätta och tuffa motorbåt, som drivs med Torqeedo elutombordare. Designen är skandinavisk och över 100 båtar har redan sålts.

Båtmodellen på bilderna heter RAND Picnic. Den är godkänd för upp till tio personer och, enligt leverantören, byggd i lättviktsmaterial som är lätta att underhålla. Båten är osänkbar och självlänsande. Den senaste versionen av båten byggs i glasfiber från vingarna till vindkraftverk, som återanvänds på det här smarta sättet.

RAND picnic är dynamiskt optimerad för en kraftfull upplevelse även på bara elektricitet. Ett skandinaviskt båtuthyrningsföretag har redan kommit igång och gjort bra affärer genom att hyra ut standard-modellen per timme till fler än 60 000 personer i tre städer under elva månader.

Utgångspriset är EUR 9 995. Då ingår rorkultstyrning och i den nya Sportmodellen även centerstyrningskonsol och display för förbrukning och återstående körtid. Det största batteriet räcker upp till 16 timmar med en maxhastighet på 10 knop, så nu kan du njuta av mängder av kvalitetstid till havs från ditt hushålls eluttag – till en bråkdel av priset för bensin.

Tekniska fakta
Längd: 5,00 m
Bredd: 2,05 m
Vikt: 280 kg (exkl. motor och batterier)
CE-klass: C
Byggmaterial: Första båtarna byggda i glasfiber. Nu används återanvänd glasfiber från vingar till vindkraftverk
Elmotor: Flera alternativ. 24–48 V respektive 2700–6400 kWh.
Info: www.randboats.com
https://www.facebook.com/randboats/

Den senaste trenden för motorbåtar är utfällbara paneler. Båtarna får därmed mycket större durkyta och helt nya användningsområden. Ett bra exempel är denna EVO 43, som premiärvisades i Cannes.

EVO 43 är den första modellen från Evo Yachts. Den cirka 13 m långa och kolsvarta båten visades intill både Nimbus och Windy i Cannes, där den såg ungefär lika stor ut som sina skandinaviska systrar. Men när de utfällbara panelerna fälldes ut fick båten enorma ytor och slog alla med häpnad.

Bakom båtens konstruktion, design och tillverkning står italienska Sea Engineering Group. Interiören är gjord av Valerio Rivellini medan övrig konstruktion är av Studio Rivellini.

Att båten är 13 m lång är enkelt att förstå. Men bredden kan variera och durkytan kan ökas med 40 procent till en totalt 25 kvm stor ”beach”.

Båten är byggd i glasfiber som vakuuminjicerats, stål och glas. Jämfört med en traditionellt tillverkad båt är den cirka 20 procent lättare, enligt tillverkaren.

Motoriseringen är två stycken Volvo Penta IPS 600, vilket ger en toppfart på 38 knop och en räckvidd på cirka 300 Nm.

Båten har fått en hel del uppmärksamhet på höstens båtmässor. Inte minst i Cannes och Monaco, där Rossi Navi, en av de mest kända italienska byggarna av megayachts, valde nya EVO 43 som officiell tender till varvets yachter.

I grunden är EVO 43 en snabb 13 m lång day cruiser med minimal design. Linjerna är raka och ganska kantiga, men båten har något tufft över sig och utspeglar verkligen kraft.

Väl framm i badviken eller på svaj är det en fantastisk möjlighet att kunna fälla ut båtens durk på det sätt visas på bilderna. Liknande lösningar visades i Cannes av bland andra polska Galeon, som har en 50-fotare med flera utfällbara paneler.

Här är resten av EVO Yachts pressrelease på engelska:
The minimalist helm station features a curved dashboard in light wood with a joystick for controlling the two powerful Volvo IPS 600 engines, rudder wheel, and all the electronics for control and command of the boat. The pilot has full ease and 360-degree view.
The cockpit – which, like the rest of the craft, is entirely covered in teak – features an area that can be easily arranged through modular cube-shaped seats with backrests in marine fabric featuring leather stitching, as well as an extensible dining table and a large wet bar: a foldaway piece of furniture containing an induction stove, countertop, sink and refrigerator. An icebox beneath the pilot’s seat has an outstanding capacity of 180 litres.
The cockpit can be shaded by a large awning kept by four carbon fibre poles or, in option, by an awning that slides from a carbon tower, or again by a T-top, still made of carbon.
The stern features the boat’s principal innovation. At the touch of a digital control, the beach area changes completely: the bulwarks open in less than thirty seconds, increasing the usable space by 40% and thus transforming the cockpit into a 25 sqm pieds dans l’eau terrace that can be used as a lounge, sitting room, sun deck with built-in deck chairs, or diving platform.
This is a small revolution, a key factor that makes the EVO 43 unique on the market: guests on board can make use of this technically complex innovation simply at the touch of a screen, thanks to the engineering work of EVO Yachts designers, Studio Rivellini in collaboration with Sea Engineering Group. Also from the dock you have the wow factor: at the mere touch of an iPhone the boat transforms. This transformation is not for the sake of it, but a way of achieving the comfort and space proper of much bigger boats (6.31m is the beam of vessels measuring twice the length of the EVO 43).
Even the most demanding owners can get an ultimate distinctive feature: the large aft platform – built-in into the beach area – can be mechanically extended and rotated on its longitudinal axis by almost 270°, providing total flexibility. This modular platform can be used with ease to support boarding or disembarking the boat at the dock, as a ladder for stepping back on board after a pleasant swim, or even as a diving platform with adjustable height.
Below deck, every detail is once again designed to ensure form and function. Noble materials such as teak, glass, leather and exclusive fabrics, please the senses, providing an atmosphere of simple yet refined contemporary luxury.
A lockable door opens onto a designer companionway in tempered glass featuring large, lit-up steps. This leads to a double cabin to port side, with its own entrance door, stowage area and wardrobe. The bathroom is at starboard and features full height shower and sink finished in wood and ceramic. Straight ahead there’s a v-shaped dinette with foldaway table that makes space for another comfortable double bed; while a 42’ TV set by Bang & Olufsen integrated in a mirror is a further touch of luxury. Surprisingly roomy for just a 13-metre vessel, with its four beds and separated bathroom with shower, EVO 43 gets the benefits of space also thanks to the choice of compact Volvo IPS engines, and to an ergonomic layout designed with care by Sea Engineering Group.
That said, the EVO 43 is not just about design, comfort, form and function. Although these features would be enough to make it a boat of great interest, the designers’ efforts at Sea Engineering Group focused above all on cruising dynamics.
The boat is built in composite material – resin-infused fiberglass – that allows accurate control of thickness and weight, thus a 20% gain in displacement compared to boats of the same type and length and with the same engines. To power the vessel, Sea Engineering Group has chosen two Volvo Penta IPS 600 engines (for a total of 870 HP): the best on the market in terms of performance, reliability, sound proofing, ease of use and moderate consumption, these units also grant absolute safety and comfort for the owner and his guests. Safety aboard is also enhanced by warning alarms during all the automatic movements (hangar, hydraulic cockpit bulwarks, bow tilting platform).
The hull, sporting a 18° deadrise, is designed by Studio Rivellini with extensive CFD studies, to make the new EVO 43 a keen efficient boat, with maximum speed up to 38 knots, cruising of 30, and a range of 300 nautical miles.
EVO 43 is the first model of the new Evo Yachts brand, born at the beginning of 2015 from the passion, expertise and capabilities of the Sea Engineering Group, which has been operating in the pleasure boating industry since 2008 with more than 150 boats produced under the Blue Ice and Blue Martin brands.
Evo Yachts sales in Italy is managed directly by Sea Engineering Group, while international sales will count on the qualified support of Moravia Yachting based in the Principality of Monaco.
Ing. Vito Prato – CEO Sea Engineering Group: “From the very beginning our goal was to build an innovative and different boat. The nautical industry is recovering, but there are still only few novelties around, and this does no good neither to shipyards, that need to sell their product, nor to customers that could enjoy them. So we decided to introduce Evo 43: a brand new boat that offers spaces never seen on a 13-meter. We worked hard, we put the soul and heart in it, and now we know that it was worth it. Evo 43 is a new boat, exciting, versatile, and entirely made in Italy. “
Ing. Valerio Rivellini – Studio Rivellini Technical Director and EVO 43 Designer:”The Evo43 project focused on innovation and ease of use as well, because it means peace of mind for the owner. Side-walls, stemhead, tables … all the electronic handling can be controlled with a simple touch on a tablet or smartphone. But everything can also be activated manually. It ‘a boat mobile-friendly, but with all the safety and the simplicity of a traditionally operated vessel “.

Nu är det återigen dags att kora årets Mästarnas Mästare bland de svenska seglarna. I årets upplaga finns troligen både de förväntade och de oväntade mästarna, landslagsseglare blandas med tidigare olympier och Sveriges vassaste juniorer.

Årets laguppställningar offentliggörs den kommande veckan, men vi kan redan nu avslöja att OS hoppen Josefin Olsson och Jesper Stålheim kommer att vara på startlinjen och kämpa mot bland annat matchracingessen Johnie Berntsson och Anna Östling.

Mästarnas Mästare är den tävling under året då de flesta av de bästa svenska seglarna är samlade på en och samma plats, och garanterat enda gången alla dessa seglare seglar mot varandra i samma typ av båtar.

Under lördagens regattamiddag avslöjas också vilka som får årets mest prestigefyllda seglarutmärkelser såsom årets seglare, årets kvinnliga seglare, årets manliga seglare mfl samt om någon väljs in i seglingens Hall of Fame.

Svenska Seglarförbundets sportchef Stefan Rahm, även en av Sveriges mest erfarna kappseglare, rapporterar ute från vattnet. OS-medaljören och Hall of Fame-medlemmen Marit Söderström Nord, samt Claes Olivecrona från Hamnen.se, håller ställningarna i studion med intervjuer och spännande bakgrundssnack.

Program
Lördag 17 okt 09.30-16 Gruppseglingar
19.00 Regattamiddag med utdelning av årets utmärkelser
Söndag 18 okt 09.30-ca 12 Avslutande gruppseglingar
Ca 12-14 Semifinaler och finaler

Var: Seglingarna pågår utanför Hamnen, Båstad, utmärkelserna delas ut i Orangeriet, Norrvikens trädgårdar, Kattviksvägen 233, Båstad

Arrangör: Svenska Seglarförbundet i samarbete med Båstad båt och Segelsällskap

Hur: Tävlingen seglas i J/70 med ett besättning bestående av 3-5 personer.

Läs mer om Mästarnas Mästare på www.svensksegling.se/MastarnasMastare

Foto: Pekko, Sailingbastad.

True Heading AB (publ) noterat på Aktietorget varslar och organiserar om för att fokusera på Seapilot-appen. Utveckling av egen hårdvara avvecklas för att istället kunna erbjuda tredje parts hårdvara som komplement till Seapilot.

True Heading AB har 6 oktober meddelat att genomförd företrädesemission endast blivit tecknad till 1/3 av tänkt fullteckning. Detta innebär att bolaget nu avbryter planerade satsningar och påbörjade utvecklingsprojekt, framförallt inom hårdvara.

Bolaget kommer att fokusera på Seapilot-appen som har 70 000 användare och utveckla den affären, både produktmässigt och geografiskt. Det kommer inte att utveckla ny egen hårdvara utan istället sälja tredjepartsprodukter som komplement till Seapilotappen. Ett arbete inleds för att försöka hitta en köpare av hårdvaruverksamheten och varumärket True Heading.

Organisationen ses nu över och kostnaderna anpassas till bolagets nya inriktning. Därför har beslutats att varsla bolagets anställda om uppsägning.

Ett omfattande besparingsprogram har inletts. USA-satsningen skjuts på framtiden tills den kan egenfinansieras samtidigt som den lönsamma holländska verksamheten bibehålls.

Fokus kommer nu att ligga på Seapilots utveckling med försäljning i norra Europa och bolaget räknar med ett positivt kassaflöde från den operativa verksamheten och lönsamhet på EBITDA-nivå under Q2 2016. Nuvarande VD Jens Johansson kommer att leda omorganisationen till 31 december 2015 och ersätts därefter tillfälligt av grundaren, tidigare VD och nuvarande styrelseordföranden Anders Bergström.

Garmin presenterar nu GMR 2524 xHD2 och GMR 2526 xHD2. Två öppna radarvingar för större båtar. Dessa HD radarantenner har 25 kW uteffekt, en räckvidd på upp till 96 nautiska mil och Pulse Expansion1 som förtydligar mindre mål på skärmen.

Pressmeddelande:
– Jämfört med våra tidigare radar är nya xHD2-serien dubbelt så kraftfull, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

GMR2524 xHD2 på 4 fot och GMR 2526 xHD2 på 6 fot har Pulse Expansion, en funktion som förlänger varaktigheten på sändningspulsen, och på så vis maximerar energin på mål och ökar dess storlek. Med Pulse Expansion kan du enklare identifiera mål på längre distanser som du annars kunnat missa. Pulse Expansion kommer även finnas tillgängligt till våra nuvarande xHD2 öppna vingar samt xHD radomer genom en gratis mjukvaruuppdatering.

Dessa nya kraftfulla radarenheter har även Auto Bird Gain2, en unik funktion som hjälper dig att urskilja fågelflockar på vattenytan som kan indikera ett bra fiskeläge. Dessutom kommer xHD2 öppen vinge med dual radar support som standard så att du kan ansluta två radarantenner till ett och samma system.

Fler funktioner som finns i xHD2 25 kW serien är dual range3, som gör båtturen säkrare, genom att visa både korta och långa signaler samtidigt. Detta eliminerar behovet av att växla mellan vyer, och gör det enklare att hålla koll på omgivningen för att säkerställa väder och landförhållanden. Radarantennen har även ”Dynamic Auto Gain”och ”Dynamic Sea Filter” som ständigt anpassar sig till omgivning, vatten och väderförhållanden för att ge optimal prestanda och samtidigt minska onödiga störningar och klutter. Tillsammans med åtta bitars True Color, ger det en exakt bild av vädermönster och faror som närmar sig.

GMR 2524 xHD2 pris 106 999 kr och GMR 2526 xHD2 113 999 kr. Båda enheterna är kompatibla med Garmin GPSMAP sjökortsplottrar, kombinationsenheter och multifunktionsdisplayer.

1 Kompatibel med GPSMAP 7400/7600, och 8000/8500 serien.
2 Kompatibel med GPSMAP 7×1, 8×0, 10×0, 7400/7600, och 8000/8500 serien.
3 Kompatibel med GPSMAP 4000, 5000, 6000, 7000/7200, 7400/7600, och 8000/8500 serien.

Info: www.garmin.se

Tidigare i år firade torrdockan i Motala 200 år och under hösten har dockan renoverats. Bland annat har de gamla portarna ersatts med renoverade portar helt i trä som tidigare har suttit i slussen i Mariehov Övre, Söderköping.

De nya portarna innebär att tiden det tar att vattenfylla dockan har halverats, då de har fyra luckor mot tidigare två. Portarna har dessutom försetts med renoverade originaldelar som luckspel (ett hjul för öppning av luckorna) och gångspel som gör att de går att öppna för hand. Renoveringen av portarna med tillhörande manövreringsdelar har utförts i Göta kanalbolagets verkstad i Berg av bolagets egen personal.

– Vi känner en stor stolthet i den renovering vi har gjort och att vi nu säkrat torrdockans funktion för många år framåt. Det är speciellt kul och värdefullt att vi själva har kunskapen att återskapa de gamla funktionerna på slussportar som används mer sällan. Tidigare har portarna i dockan öppnats och stängts med hjälp av en lastmaskin. Motala har fått något nytt och unikt att visa upp, säger Anders Donlau, vd AB Göta kanalbolag

Fredagen den 9 oktober dockar båtarna in i Göta kanalbolags torrdocka i Motala.

7.30 Dockan börjar fyllas med vatten

ca 9.00 Båtarna går in, det tar ca 30-40 minuter för alla båtar att komma på plats

ca 10.00 Vattnet tappas ur, vilket tar ca 3-4 timmar

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

En blåsig morgon 2013 tröttnade Stina på alla ständiga klagomål över störande blåst och brus då hon pratade i sitt mobilheadset och plötsligt kläcktes idén om ett vindskydd för just ett mobilheadset.

Pressmeddelande:
Det började med att jag stickade en strumpa för att se om det fungerade, säger Stina, och jag märkte att det genast blev skillnad men att det fortfarande kom in störande vind.

Stina berättade om idén för Jessica som arbetar som ljudtekniker och kreativiteten började genast sprudla.

– Vi vände och vred, funderade och testade i oändlighet tills vi äntligen kom fram till hur Pinoccen skulle se ut. Vi visste tidigt att Pinoccen inte bara skulle lösa ett problem utan att den också skulle vara en snygg mobilacsessoar! Jessica har lagt mycket tid på att jobba med designen på produkten och vindskyddet finns numera i många snygga och stilrena färger, säger hon.

Med en Pinocc på mobilheadsetet hörs samtalet klart och tydligt. Det irriterande ljudet från blåsten reduceras och den eliminerar dessutom friktionsprasslet som kan uppstå när mikrofonen ligger mot kläderna. Vindskyddet slås om mikrofonen och fästs med kardborren i det självhäftande tyget. Vindskyddet är väldigt enkelt att sätta på och ta av och är dessutom vatten- och fuktavvisande.

Info: http://www.smartasaker.se/sv/artiklar/vindskydd-for-mobilheadset.html

Garmin presenterar en ny genomskrovsgivare till sina populära Panoptix ekolod. Panoptix är ett scannande ekolod som visar i realtid vad som händer under båten och passar utmärkt på lite större sportfiskebåtar. Genomskrovsgivaren PS60 är det senaste tillskottet i Panoptix-familjen, som också inkluderar monteringsalternativ för akterspegel and trollingmotor.

Pressmeddelande:
– Till skillnad från traditionella ekolod som endast visar historiken av vad som har hänt visar Panoptix i realtid vad som händer under din båt, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Vi är glada över att nu även kunna erbjuda en genomskrovsgivare så att fler sportfiskare skall kunna använda denna revolutionerande teknik.

Panoptix är en innovativ och unik ekolodsteknik som ger en realtidsvy av botten, även när båten står still. Med PS60 kan du ta del av tre enastående ekolods vyer: LiveVü Down, RealVü 3D Down och RealVü 3D Historical.

• LiveVü Down ger rörliga ekolodsbilder i realtid. Du kan se fisk som simmar mot eller bort från båten
• Med RealVü 3D Down kan båten ligga stilla och området scannas så du kan se saker i 3D runt båten.
• RealVü 3D Historical används för att hitta fiskar medan båten rör sig. Den visar hela den vattenkolumn du har färdats över i 3D från botten till ytan och all fisk däremellan.
Panoptix PS60 levereras med en monteringssats som passar för båtar med en skrovvinkel på mellan 0 och 25 grader. Givaren är utrustad med en Attitude Heading Reference System (AHRS) sensor som kontinuerligt justerar ekolodskonen efter båtens rörelser.
Garmin Panoptix PS60 genomskrovsgivare beräknas finnas tillgänglig i november till ett rekommenderat cirkapris på 40 299 kr.

Alla Panoptix givare är kompatibla med Garmin GPSMAP 7400 serien, GPSMAP 8000 serien och GPSMAP 721, 820, och 1020. För mer information, besök garmin.com/panoptix.

Info: www.garmin.se

Helt nya Beneteau Gran Tursimo 40 är en sport cruiser med många innovationer och smarta lösningar. Den här modellen ersätter Gran Turismo 38 och är bland annat försedd med ett skrov kallat Air Step 2, som ger tre gånger mer luft in under båten än ett traditionellt skrov.

Med Air Step 2 ökar även toppfarten upp till 1,5 knop med motsvarande motor samtidigt som båten kan bära upp till 700 kg mer last. Den första generationens Air Step-skrov har redan funnits ett tag, så detta är en vidareutveckling.
Den här modellen är den första som har det nya designspråk som Beneteau ska ge hela serien med Gran Turismo. Vi skandinaver känner igen en hel del av linjeföringen från finska Grandezza och till viss del även någon modell från engelska Princess.

GT40 har skarpa linjer, men i kombination med en ”lugn” färgsättning och bra materialval upplevs hon som stilig och elegant med en mycket inbjudande cockpit, där det finns gott om plats för familj och vänner.

Båten är designad för att passa både dem som vill ha en sportig båt och familjebåtsägarna. Den har kapacitet för upp till tio personer.

För designen svarar duon Nuvolari and Lenard. De säger att Air Step teknologin för GT40:s planande skrov ger en mycket bekväm upplevelse även i farter över 35 knop. Skrovets konstruktion bygger på en skarp V-form med hårda steglister som ger ett bra grepp i sjön. Dessa skapar även ett slags luftkudde, som ger en mjukare gång i sjön. Air Step 2 har olika luftintag under skrovet, intag som dramatiskt ökar luftflödet under båten. Resultatet är att Air Step 2 på GT40 ger 1,5 knop extra i toppfart, minimal stegring av fören vid planing och kapacitet för 700 kg mer last.

Båten har en öppningsbar hard top, som kan skjutas helt tillbaka och därmed skapa luftiga ytor ombord. Även en del av sidofönstren är skjutbara för att ge mer ljus in i båten och skapa en känsla av öppenhet.
Badplattformen är hög- och sänkbar (tillval) ner till under vattenytan.

Tekniska fakta
Längd: 12,55 m 41’2’’
Bredd: 3,87 m 12’8’’
Vikt: 7 650 kg 16,861 lbs
Bränsle: 2 x 325 liter 2 x 86 US Gal
Vatten: 200 liter 53 US Gal
Motorer max: 2 x 272 kW – 2 x 370 HP 2 x 370 HP
Maxfart: 38 knop

Info: www.dreammarine.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, gör en omorganisation av fiskerikontrollen på västkusten. Den innebär att kontoret för landningskontroll i Kungshamn stängs och att de fyra tjänsterna flyttas till Göteborg.

– Vi har gjort en översyn av hur vår fiskerikontroll ute i hamnarna kan förbättras utifrån vårt uppdrag, resurser och förutsättningar för olika fisken, säger Anna Söderblom.

I hamnar där fiskefartyg landar sin fångst kontrollerar HaV att yrkesfiskare följer de regler som satts upp, exempelvis att rätt fiskeredskap används och att fångster inte överskrider de kvoter som Sverige har tilldelats av EU. Kontroll av yrkesfisket till havs sköts av Kustbevakningen. Idag har HaV:s landningskontroll totalt 32 anställda, fördelat på tre sektioner, väst, syd och öst. Omorganisationen berör bara verksamheten på västkusten och övriga kontor påverkas inte.

Det är stora skillnader i fiskemönster på västkusten, längs Sydsveriges kust och i norra delen av Östersjön. På västkusten finns betydligt fler hamnar där yrkesfiskare landar fisk än på ostkusten. Det är också stor variation i fiskemönster och storlek på landningarna, från stora lossningar av sill och skarpsill som kan ta flera dygn till småskaligt kustnära fiske som landar under dygnets alla timmar.

– Fiskemönstren på västkusten ställer krav på en flexibel organisation.Genom att alla kontrollanter utgår från samma station blir det lättare att samordna våra resurser och göra insatser där de behövs, säger Anna Söderblom, chef för HaV:s landningskontroll.

HaV tog över landningskontrollen från Fiskeriverket 2011. Hittills har personalen vid kontoret i Kungshamn fokuserat på kontrollen i hamnarna i norra Bohuslän, från Strömstad i norr till Orust i söder. Göteborgskontoret kontrollerar hamnarna i hela verksamhetsområdet, från Strömstad i norr till Kullen i söder.

– Att vi nu flyttar de fyra tjänsterna innebär inte att vi minskar kontrollen av yrkesfisket i norra Bohuslän. Tvärtom så tror vi att den nya organisationen kommer att ge en effektivare och bättre kontroll, säger Anna Söderblom.

– En fungerande fiskerikontroll är viktig för att vi ska kunna skydda havsmiljön och få ett långsiktigt hållbart fiske.

Flytten innebär också att HaV nu utlyser två tjänster som varit vakanta vid Kungshamnskontoret. Förhoppningen är att den nya organisationen ska vara på plats från och med april 2016.

– Vi har haft vakanser under en längre tid och valde därför att avvakta med utlysningen av tjänsterna till dess att vi var klara med översynen, säger Anna Söderblom.

Foto och text: HaV.

Den första delen av SR:s nya serie “Den otatuerade sjömannen” sändes 5 oktober. Del 1 i serien handlar om 29-årige Rasmus, som har seglat och styrt genom Panamakanalen.

Han tillhör en ny generation sjömän där ordet frihet står för ledigheten i land och han har inga planer på att tatuera sig.

Programmet finns här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/613957?programid=3381

Försäkringsbolagens misstankar om bedrägeriförsök, bygger mer på intuition och vana än på kunskap om vad som kännetecknar en bedragare. Fler kontroller och utökad samverkan mellan rättsväsendet och försäkringsbolagen skulle kunna bidra till att fler bedragare upptäcks och lagförs. Det visar en rapport som Brottsförebyggande rådet (Brå) publicerar idag.

Varje år polisanmäls cirka 300 försäkringsbedrägerier. De flesta upptäcks och anmäls av försäkringsbolagen. Fler fall skulle förmodligen kunna upptäckas med bland annat bättre målstyrning samt rutiner för kontroll och övervakning.

– Försäkringsbolagen har en kluven inställning till kontroller, säger Lars Korsell, enhetschef på Brå. De vill ha nöjda kunder, både gamla och nya, samtidigt som de inte vill uppfattas som krångliga eller ge intryck av att de är särskilt utsatta för bedrägerier. Om bolagen då utökar sina kontroller och gör fler polisanmälningar, så tror man att det finns en risk att kunderna väljer ett annat försäkringsbolag.

– Men med rätt information skulle försäkringstagarna få en bättre förståelse för att försäkringsbolagen utökar kontrollerna. Det handlar ju om gemensamma ekonomiska intressen.

Bristande verktyg för att upptäcka bedrägerier
De varningsflaggor som försäkringsbolagen använder för att upptäcka försäkringsbedrägerier, bygger mer på intuition än på kunskap. Man tittar till exempel på vad som är en ”bra” respektive ”dålig” kund, avvikande beteenden och skadehistorik. Kriterierna har vuxit fram för att de går att kommunicera inom bolagen. Det leder till att kriterierna används för att upptäcka liknande fall, vilket blir ett argument för att använda just dessa kriterier. Fler slumpmässiga kontroller och efterkontroller, i kombination med information till försäkringstagarna om att detta sker, skulle kunna minska risken för försäkringsbedrägerier.

Försäkringsbedragare ofta dömda för annan brottslighet
Närmare 75 procent av de som polisanmäls för misstänkt försäkringsbedrägeri, är redan dömda för annan typ av brottslighet. Det handlar i första hand om trafikbrott, men även brott som omfattar narkotika, våld och hot förekommer i kombination med försäkringsbedrägerier.

– Vi tror att rättsväsendet kan bli bättre på att lära sig att känna igen bedrägeribrotten, säger Anna Jonsson, utredare på Brå. Dessutom behöver de öka samverkan med branschen för utbyte av kunskap och information. Det är i slutändan alla försäkringstagare som drabbas genom högre premier och sämre villkor.

Rapporten Försäkringsbedrägerier. En selektionsstudie (Brå 2015:19) finns att ladda ner på www.bra.se

Garmin har fått det ärofyllda omnämnandet att vara det mest erkända företaget inom marinelektronik av National Marine Electronics Association (NMEA) vid den prestigefyllda 2015 NMEA Convention i Baltimore, USA. Garmin utsågs även till årets tillverkare och fick utmärkelser i fyra produktkategorier: autopilot, multifunktionsdisplay (MFD), mobilapplikation – navigationshjälpmedel och mobilapplikation – slutanvändarvänlig.

– Vi är hedrade över att vi blivit utsedda till årets tillverkare, och uppmärksammade för flera av våra produkter och marina applikationer, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Styrkan och bredden i vår innovativa marina produktlinje är enastående, och dessa eftertraktade utmärkelser är ett erkännande för Garmins engagemang när det gäller konstruktion, tillverkning, försäljning och support av vår marinelektronik.

För tredje året i rad har Garmin fått en utmärkelse i kategorin Autopilot för sin Hydrauliska autopilot GHP Reactor med SmartPump. GHP Reactor är Garmins första autopilotsystem med AHRS teknik och är både enkel att installera och har många smarta funktioner som är enkla att använda.

Garmin tog också hem pris i kategorin Multifunktionsdisplayer. Utmärkelser gick till GPSMAP 7616, företagets 16-tums multi-touch widescreen plotter designad för dig som kräver hög prestanda, enkel drift och avancerade integrerade funktioner. GPSMAP 7616 är en nätverksplotter som är fullt kompatibel med BlueChart® g2 Vision, har stöd för radar, autopilot, instrument, fler skärmar, sensorer, ekolodsmoduler, värmekameror och mycket mer.

I dagens uppkopplade värld är smartphone applikationer viktiga verktyg för sjömän. Vid årets utmärkelser, har nya kategorier med marina appar lagts till och båda apparna från Garmin vann sina respektive kategorier. Garmin Bluechart Mobile, en ruttplaneringsapp med möjlighet att streama väder, utsågs till bästa appen för navigationshjälpmedel. Och förstapriset i kategorin mobile app för slutanvändare vann Garmin Helm, en app som gör det möjligt att styra sin plotter från en smartphone eller surfplatta.

Båtliv satsar inför framtiden när tidningen ökar utgivningen via fler digitala nyhetsbrev och får en bredare teknisk plattform. Tidningens ägare, Svenska Båtunionen, budgeterar över 2 Mkr för att ytterligare stärka tidningen.

Med sin upplaga på över 140 000 ex är Båtliv idag Europas största båttidning. Läsarna är båtklubbsmedlemmar i hela Sverige.

– Vi investerar i nya medier och en ny webbplattform som gör att tidningen kan läsas i datorn, plattor och i mobilen. Nu får fler möjligheten att läsa Båtliv oftare och samtidigt når redaktionen snabbare ut med våra nyheter, säger Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör.

Båtliv är och förblir ett tryggt båtmedia med en långsiktig plan. Som medlemstidning för Sveriges största båtorganisation fyller tidningen en viktig funktion.

Tack vare att Båtlivs annonsörer får bra effekt med sina annonser har annonsinvesteringarna ökat kraftigt i år. Annonser i print uppfattas inte som störande på samma sätt som i andra media.

– Stödet från vår ägare Svenska Båtunionen visar att Båtliv faktiskt gör en insats för Båtsverige. Tidningen är inte en kommersiell produkt som försvinner om den inte ger vinst. Vi är på båtägarnas sida, säger Henrik Salén, annonschef för Båtliv.

– Det är svårt att sälja tidningar som måste överleva på att sälja lösnummer och prenumerationer i dagens läge. Har man en komplett medlemstidning och tillgång till Internet så räcker det, förklarar Henrik.

Båtliv går över till en ny hemsida med ny teknik i höst. I slutet av året startar även utgivningen av ett digitalt nyhetsbrev, som når ut till cirka 60 000 mottagare.

– För oss är Båtliv ett utmärkt sätt att snabbt nå ut med vårt budskap till våra medlemmar. Att nå ut till minst 140 000 mottagare kostar men är värt pengarna, säger Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen.

Verado sexcylindrig utombordare med joystickstyrning. Brunswick Marine har meddelat att magneten till vissa givare för joysticken kan sakna fastsättningsskruvar vilket kan få till följd att styrningen upphör att fungera.

Modellerna som berörs är:
Verado 200 – 400R utombordare med joystickstyrning.
Berörda motornummer 2B022645 – 2B174772
Aktuella givare till styrningarna som berörs har serienummer 000716 – 000924
Om du är ägare till en motor med den aktuella givaren, kontakta din leverantör för kontroll/åtgärd.

Mercury MerCruiser Aquamatic motor 4.5L 250 hk. Motorer som har serienummer från och med nr. 2A441953 och till och med nr 2A55152. Brunswick Marine har meddelat att bränsleinsprutare på DTS modeller kan vara monterade så att fästet för spridaren kan komma i kontakt med växelväljaren samt att anslutningen av bränsleledningen till det vattenseparerande bränslefiltret på samtliga motorer i den aktuella serien kan läcka. Inga olyckor har rapporterats.

Mercury Diesel Aquamatic-/inombordsmotor 2.0L 130–170 hk. Följande motorer berörs:
2.0L 130 hk, Tier 2 serienummer 88207810 – 88207943
2.0L 150 hk, Tier 2 serienummer 88222905 – 882229932
0L 170 hk, Tier 2 serienummer 88232236 – 882323262
0L 150 hk, Tier 3 serienummer 70017412 – 700174142
0L 170 hk, Tier 3 serienummer 70026630 – 70026655
Brunswick Marine har meddelat att styrningskomponenter kan komma i kontakt med oljekylaren vilket kan orsaka problem med styrningen och vattenläckage. Inga olyckor har rapporterats.

Info: www.brunswick.com