Nyheter

Nu har Sjöfartsverket och Luleå Hamn lämnat in ansökningshandlingarna till Mark- och miljödomstolen för att få tillåtelse att förbättra framkomligheten, öka säkerheten och minska miljöpåverkan från fartygstrafiken till Luleå. Därmed har projekteringsarbetet nått en viktig milstolpe.

Syftet med projektet är att bredda och fördjupa farlederna till Luleå så att man under den isfria perioden ska kunna ta emot de största fartygen som kan trafikera Östersjön och vintertid kunna ta emot betydligt större fartyg än idag.

De utredningar som har gjorts visar på goda förutsättningar att genomföra muddring och annat arbete som krävs med modern teknik och att Projekt Malmporten, som den samhällsekonomiska kalkylen visar, är en mycket lönsam investering. För LKAB:s del är projektet nödvändigt om företagets expansionsplaner ska kunna genomföras.

Projekt Malmporten är också en viktig investering i ett miljöperspektiv. Riskerna för fartygsolyckor minskar med större marginaler och bättre utmärkning. De fartygsgenererade luftemissionerna minskar när färre fartyg kan ta mera last. Kostnaderna per fraktat ton gods minskar, vilket är en viktig konkurrensfaktor med de kraftigt skärpta krav på minskade svavelutsläppen som gäller i Östersjön (EU:s SECA-direktiv).

Ambitionen är att projektstart ska kunna ske under 2017. Genomförandetiden är beräknad till tre år.

Info: www.säkrafarleder.se

Vi svenskar äter långt mer animaliskt protein än vi behöver och den konsumtionen bidrar till utökad algblomning, döda havsbottnar och andra störningar i havets ekosystem. Många fler aktörer i samhället än bara jordbruket bör ändra beteende visar Havsmiljöinstitutets senaste rapport.

– Vi måste inse att det är vi konsumenter och andra i livsmedelskedjan som driver övergödningen av våra hav, säger Eva-Lotta Sundblad, vetenskaplig koordinator, miljöpsykolog och en av de fyra författarna.

Rapporten Samhällsfenomen och åtgärder mot övergödning av havsmiljön presenteras vid Havsmiljöinstitutets konferens Hav och samhälle 2015 den 21-22 oktober i Marstrand. Där möts regeringskansliets miljömålssamordnare för näringslivet och 80 representanter för näringsliv, kommuner, nationella myndigheter, organisationer, universitet och forskningsinstitut. Sjutton samhällsfenomen med betydelse för övergödning av havet beskrivs i rapporten, tillsammans med förslag på åtgärder för att minska miljöeffekterna. Fyra fenomen presenteras mer ingående: Stort intag av animaliskt protein, Dålig kunskap och medvetenhet om påverkan på havsmiljön, Stora aktörer i livsmedelskedjan och Styrning av offentliga inköp.

Övergödning av havet är ett globalt problem som beror på utsläpp av näringsämnena kväve och fosfor. Det leder till ökade växtplanktonmängder, algblomningar och syrebrist i djupvattnet där stora områden ödeläggs då bottendjur och fiskar försvinner.

Sedan 1970-talet har åtgärder mot övergödningen haft fokus på näringsämnesläckage från jordbruket, rening av toalettavfall, industriutsläpp och förbränning av fossila bränslen. Havsmiljöinstitutets nya rapport pekar på många fler källor i samhället, och dessutom på en orsak till övergödningen av havet: Vi konsumenter vill äta kött och annat animaliskt protein. Dessutom vill vi äta mer och mer. Svenskars genomsnittliga proteinintag har ökat sedan 1970-talet och är idag 110 gram per person och dag, med dubbelt så stor andel animaliskt protein som vegetabiliskt. Det kan jämföras med WHO:s uppskattning av dagsbehovet som innebär att en person som väger 70 kg i genomsnitt behöver ca 58 gram protein per dag.

Just animaliska proteinrika livsmedel som kött, fisk, ägg och mejeriprodukter har högt innehåll av kväve och ofta även fosfor. Hög konsumtion av dessa livsmedel medför höga flöden av näringsämnen genom samhället, med övergödning och störda ekosystem i havet som följd. Utsläpp till vatten och luft orsakas av såväl odling av djurfoder som betesdrift och hantering av gödsel. Styrkan i kopplingen mellan köttkonsumtion och utsläpp framgår av att över 70 procent av Sveriges jordbruksmark utnyttjas för foderproduktion. Trots att reningsgraden är hög för både kväve och fosfor är reningsverken en betydande föroreningskälla.

Tänkbara styrmedel för att minska konsumtionen av animaliskt protein är skatt på kött och bättre information om hur matkonsumtion är kopplad till övergödning av havet. Samverkan mellan myndigheter och kommersiella aktörer är andra exempel på åtgärder som föreslås.

– Det vi kommit fram till i vår undersökning ger myndigheter stöd och argument för åtgärder som medför omställningar i stora delar av samhället. Vårt nästa steg är att beräkna de potentiella effekterna i havet av sådana omställningar.

Rapporten Samhällsfenomen och åtgärder mot övergödning av havsmiljön är skriven av Eva-Lotta Sundblad, Are Vallin, Anders Grimvall och Richard Emmerson.

Kommentarer

Sneseglaren 12:00:50 2015-10-19

Jösses vilket politiskt vinklat inlägg!

Den världsberömda naturfotografen Brutus Östling och producenten Fredrik Granath gav sig i april ut sig på en expedition med start i Arktis. Nu är de hemma igen, men åker snart tillbaks.

Bilderna från första resan nu i somras visar ett fantastiskt djur- och naturliv. Från januari till juni nästa år ska de arbeta runt om i Arktis, främst med isbjörn, för sitt internationella projekt ”Ground Zero”. Med sig har de bland annat Hondas elverk EU 10i.

Projektet handlar om Arktis natur och djurliv, samt vad som sker med ett klimat i förändring. Framtiden för vår miljö och vårt klimat är direkt kopplat till vad som sker i Arktis. Resultatet blir bland annat en stor fotobok som publiceras på tio språk i över 30 länder.

Under månadslånga expeditioner, långt från närmsta bosättning, är tillgång till el en nödvändighet.

– Vi är helt beroende av tillgång till elektricitet, säger Fredrik Granath.

– Inte bara för alla kamerabatterier, utan även för säkerhetsutrustning, som satellittelefoner och annat. Jag har lång erfarenhet av Hondas elverk, och vet att vi kan lita på det, även i extrem kyla. Dessutom är det väldigt portabelt och energisnålt.

Om männen bakom Ground Zero:
Brutus Östling är en av världens främsta naturfotografer. Under de senaste tio åren har han publicerat nio fotoböcker, flera av dem bästsäljare. Brutus har även vunnit många priser, till exempel Augustpriset och Pandapriset, samt blivit utnämnd till årets naturfotograf i både Sverige och Norden.
Fredrik Granath är världsledande på produktion och fältarbete i Arktis. Han har i femton års tid arbetat dels med egna projekt som till exempel ”Vanishing World”, en av de mest framgångsrika fotoböckerna internationellt det senaste decenniet, och dels för andra, som till exempel National Geographic.

Foto: Brutus Östling och Fredrik Granath.

Efter en riktigt dramatisk finalsegling vann svenska Artemis Racing i helgens Louis Vuitton America’s Cup World Series. Teamet kom till seglingarna på Bermuda med mycket att bevisa, men efter den dramatiska upplösningen är det nog ingen som tvivlar på Artemis potential.

Iain Percy, som är både Team Manager och taktiker ombord på Artemis, var väldigt lättad efter vinsten:

– Jag är mycket stolt över mitt team. Vi hade ett hårt tryck på oss, men jag vet att det finns så mycket talang bland våra seglare så att det räcker för att vinna. Saker och ting har dock inte gått vår väg hela tiden när vi gått på grund och kapsejsat och till slut var vi väldigt ifrågasatta. Att under de förhållandena leverera en finalseger är väldigt imponerande.

Artemis Racing fick en riktigt bra start i första racet och ledde en lång stund före Oracle Team USA vid första mållinjen. Vid starten av race två var dock olyckan framme när teamet var inblandat i en rejäl och mycket farlig kollision med en RIB-båt, som dök upp framför Artemis Racing som kunde ha slagits ut av den incidenten. Besättningen blev rejält omskakad vid olyckan, som skedde i cirka 25 knops båthastighet. Det kunde ha slutat med omfattande skador på både besättningen och båten, men Artemis Racing lyckades snabbt reparera skadorna och fortsätta tävlingen.

Artemis Racing tog bort det skadade peket och den då oanvändbara Code Zero på rekordtid. Efter en snabbkoll av allting ombord och med bara ett par minuters marginal var teamet redo för fortsatt segling.

– Det fanns ingen tid kvar för peptalk eller andra förberedelser Vi rensade båtens däcksytor på skräp och kolfiberremsor innan vi kunde andas ut inför starten, säger Iain Percy.

I det tredje och slutliga racet var det svenska teamet tvunget att segla riktigt bra. De gjorde en fantastisk foiljib och kunde därmed ta en fjärdeplats. Det innebar att de fick tillräckligt med poäng för att vinna hela regattan.

Vinsten på Bermuda innebär att Artemis Racing avancerade till fjärde plats totalt i serien. Det var också en värdefull markering inför 35th America’s Cup, som seglas 2017.

Louis Vuitton America’s Cup World Series Bermuda Results:
1. Artemis Racing: 2 – 1 – 4 – 52 points
2. Emirates Team New Zealand: 5 – 2 – 1– 50 points
3. ORACLE TEAM USA: 1 – 3 – 5 – 48 points
4. Land Rover BAR: 3 – 6 – 2 – 44 points
5. SoftBank Team Japan: 4 – 4 – 3 – 44 points
6. Groupama Team France: 6 – 5 – 6 – 32 points

Foto: Sander van der Borch / Artemis Racing.

För sjunde året i rad delas priset för årets Längs Göta kanalföretag ut. Utmärkelsen går i år till Café Baltzar i Sjötorp. De har gjort en fantastisk resa och är idag ett stabilt företag med en bred verksamhet kring kanalen.

Idag samlades 50 företagare från företagsnätverket Officiell Partner Göta kanal i Borensberg. Under mötet delades utmärkelsen Årets Längs Göta kanalföretag ut,
vilket syftar till att uppmärksamma och belöna ett framgångsrikt företag längs Göta kanal.

Årets Längs Göta kanalföretaget har funnits sen 2010 då Monica drev en liten klädbutik, och under åren så har en stabil verksamhet med många områden vuxit fram. Idag driver man café med både fika och lunch, en butik med kläder och heminredning, ställplats, gästhamn, båtuppläggning och det lilla kanalmuseet i övervåningen på huset.

– Vilken jätteöverraskning! Det är en ynnest att få en sån här utmärkelse, speciellt med alla de andra starka företag som är med i nätverket, säger Monica och Peter Lindgren, ägare av Café Baltzar.

– Göta kanal har som besöksmål utvecklats starkt, det är många företag som bidrar till utvecklingen och därför känns det extra kul att varje år få utse Årets Längs Göta kanalföretag och få uppmärksamma en företagare lite extra, säger Anna Meyer, Marknads- och Informationschef på Göta kanalbolag.

Motiveringen för utmärkelsen lyder:
”På kort tid har Monica och Peter Lindgren byggt upp en stabil och lönsam verksamhet som är öppen större delen av året. Med stort engagemang och kraft driver de café, butik, ställplats, gästhamn, båtuppläggning samt kanalmuseum. De samverkar med flera andra företag och föreningar längs kanalen och deltar aktivt i nätverket. Vi är stolta över att ha dem som ambassadörer för besöksmålet Göta kanal.”

Nätverket Officiell Partner Göta kanal består av 45 företag som verkar i besöksmålet Göta kanal. Medlemmarna i nätverket samt kommunerna längs Göta kanal har kunnat nominera företag till utmärkelsen och vinnaren har röstats fram av en jury som bestått av representanter från turismnäringen i Västergötland och Östergötland, förra årets vinnare och en representant från AB Göta kanalbolag.

Tidigare vinnare
2014 Söderköpings Camping och Vandrarhem
2013 Hajstorps Slusscafe & Vandrarhem
2012 Kapten Bille’s, Norsholm
2011 Norrqvarn Hotell & Konferens
2010 Göta Travel Center, Borensberg
2009 Sjötorps Upplevelsecenter

Info: www.gotakanal.se

Seglingssäsongen går på högvarv för OS-seglarna. Inte mindre än 8 klasser har VM under oktober och november. Först ut är 470-seglarna I Haifa, Israel, och Sverige gör succé så här långt.

Anton Dahlberg och Fredrik Bergström gick idag upp i ledningen efter att ha följt upp gårdagens spik med ytterligare en idag. Också Carl Fredrik Fock och Marcus Dackhammar, nu 9:a, har bra chans att komma till den avslutande medaljfinalen på lördag.

Kan vi äntligen vara på väg mot ett nytt VM-guld i en OS-klass?
Sverige har inte tagit VM medalj i 470 på herrsidan sedan 2004 då Johan Molund tog en silvermedalj tillsammans med Martin Andersson. Johan har just gjort comeback och seglar nu tillsammans med Sebastian Östling, efter en fin säsong är det nya i SWE Sailing Team, landslaget i segling.

Enda VM-guldet någonsin i klassen tog för övrigt Therese Torgersson/Vendela Santén vid detta VM 2004, Våren 2004 tog vi också vårt senaste VM-guld på herrsidan då Fredrik Lööf/Anders Ekström vann i Starbåt.

Svenska resultat efter segling 9 med två dagar kvar att segla:
1. Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
9. Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
23. Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS

-Killarna har seglat ruggigt bra i de svåra förhållandena. Men det är helt jämnt topp fem så morgondagen blir viktig för fortsättningen, säger Sv Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare.

Miljoner människor är på flykt undan krig och förtryck. Kenneth Neijnes från Kustbevakningen berättar om sina upplevelser av situationen och arbetet ombord på fartyget KBV 001 Poseidon i Medelhavet 21 oktober.

Kenneth Neijnes medverkade vid den svenska Kustbevakningens insats för att hjälpa flyende människor över Medelhavet.

Vi får höra om hans upplevelser på plats och om det svenska deltagandet i Triton-operationen. Kenneth Neijnjes, regionchef på Kustbevakningen, var ansvarig för det operativa genomförandet av Sveriges uppdrag i operationen.

Ombord på Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon fanns utrustning för att kunna ta hand om många människor och tryggt och säkert föra dem till fast mark. Uppdraget gick ut på att vara ett stöd åt Italien, ett land vars gränsövervakning allt oftare övergår i sjöräddning.

Datum: 21 okt 2015
Tid: 18:00–19:30
Plats: Sjöhistoriska museet, hörsalen.
Fri entré

Info: www.sjohistoriska.se

Foto: Kustbevakningen.

Torsdagen den 15 oktober utsågs förslaget ”Att angöra en brygga” av Sydväst arkitektur och landskap till vinnare i Norrtälje Hamns arkitekttävling. I samarbete med projektet får de nu möjligheten att vara med och utforma det offentliga rummet i framtidens Norrtälje Hamn.

Det vinnande förslaget använder element från hela skärgårdslandskapet för att förstärka Norrtäljes identitet som porten till Roslagen. Sammanfattningen av juryns motivering lyder:
”Förslagets helhetsgrepp är redigt, konsekvent och tydligt – hamnen anknyter till skärgården genom stiliserad natur. Idén håller samman hela hamnområdet och samspelar väl med stadens kvalitéer. Med sin starka idé och kvaliteter i övrigt är förslaget det sammantaget bästa för det fortsatta arbetet med Norrtälje Hamn.”

– Norrtälje Hamn ska utvecklas till en levande stadsdel att trivas i och som lockar besökare att komma tillbaka. Arkitekttävlingen har gett mycket inspiration för hur vi kan utforma det offentliga rummet för att möjliggöra det. Det vinnande förslaget visar på ett bra sätt hur vi kan stärka Norrtälje som skärgårdsstad, där ett mer levande båtliv kommer närmare staden och där staden vänder sig mot vattnet, säger kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (S).

Känslan av att vara vid och intill vattnet återges genom hamnens alla delar – inte minst genom en tydlig profil med bland annat formade klippor längs hela området. Förslaget har också varit tydligt inriktat på att ge exempel på hur temat barn, båtar och bad kan implementeras i hamnen. Här tar förslaget upp beskrivningar kring multipla badmöjligheter samt betonar en lekfull miljö för barnaktiviteter, arrangemang och festligheter.

– Sydväst visar spännande och goda kreativa kunskaper i sitt förslag och vi ser fram emot att ta projektet vidare i utvecklingen tillsammans med dem i den fortsatta utbyggnaden av Norrtälje Hamn”, säger Roger Gustafsson, projektledare för Norrtälje Hamn.

I går presenterade Unibet finalisterna till titeln Årets fan. Nu är även finalisterna i kategorin Årets föreningshjälte utsedda. Totalt tävlar tio finalister om äran samt pengar till sig själv och sin förening. Vinnaren presenteras första veckan i november och väljs av en namnkunnig jury där Glenn Hysén är juryordförande.

– Det finns ofantligt många män och kvinnor runt om i Sverige som hjälper till i det tysta och det känns riktigt gött att kunna få visa upp några av dessa för hela svenska folket. Utan alla dessa eldsjälar dör föreningslivet ut och de förtjänar verkligen att hyllas, säger Glenn Hysén, fotbollslegendar och juryordförande för Årets fan.

Tävlingen Årets föreningshjälte syftar till att lyfta fram och hylla alla dem som jobbar i det tysta och tillsammans får Sveriges föreningsliv att gå runt. Nomineringsprocessen har skett i sociala medier via en kampanjsajt på Unibets Facebooksida där vem som helst har kunnat anmäla sig själv eller någon som man anser är värdig att bli Årets föreningshjälte. Vinnaren tilldelas 10 000 kronor till sig själv och 20 000 kronor till föreningen.

I år är andra året då tävlingen genomförs och gensvaret har varit enormt med hundratals inkomna nomineringar.

– Det känns riktigt kul att så många runtom i landet har engagerat sig och att vi fått möjlighet att lyfta fram riktiga eldsjälar som genom sina insatser gör skillnad och får föreningssverige att gå runt. Ett stort tack till alla inblandade, säger Jonas Nilsson, pressansvarig på Unibet.

Och finalisterna är:

Ulf Elm från Växjö. Förening: Växjö Titans.
Ulf Elm har dedikerat 15 år av sitt liv till att bygga upp det som i dag är en av södra Sveriges största kampsportsklubbar – Växjö Titans. Han lägger all sin fritid helt ideellt på att instruera och coacha. Han är prestigelös och jobbar för jämställdhet i sporterna och är på alla sätt ett föredöme för killarna och tjejerna i klubben.

Miranda Kvist från Stockholm. Förening: Team Nordic Trail.
Löparentreprenören Miranda bokade sitt första maraton när hon hela tiden kom sist på alla fystester med innebandyn. Sedan dess har hon samlat kilometer efter kilometer och har bland annat sprungit alla tunnelbanelinjer! Det visade sig senare att terränglöpning var hennes stora passion och idag lägger hon enormt mycket tid, energi och hårt arbete på föreningen Team Nordic Trail. Hon motiverar både unga och gamla att komma ut i skogen och prova Trail, oavsett tidigare erfarenhet. Tack vare Miranda får fler och fler upp ögonen för hur fantastiskt det är träna i naturen.

Kjell Lundkvist från Västerås. Förening: Skiljebo SK.
Kjell började sin karriär i Skiljebo SK 1952 som spelare och har därefter varit föreningen trogen i 63 år. Idag är “Lunkan” materialförvaltare i A-laget. Lunkan gör ett fantastiskt jobb och lägger ner hela sin själ i föreningen. Nyligen fyllde han 80 år men har inga planer på att sluta och tur är nog det, då föreningen hyllar hans arbete.

Urban Karlsson från Umeå. Förening: IBK-Dalen.
Urban Karlsson är klubbdirektör, tränare, make, pappa och framförallt en förebild för väldigt många inom innebandy i Umeå och Sverige. Urban ÄR innebandy i Umeå och han har byggt upp klubben IBK Dalen som på några år har över 40 lag i föreningen. Två lag i SLL och över 1000 medlemmar. Han har ägnat all sin vuxna och vakna tid åt innebandy och fört innebandyn framåt i Sverige likaväl som i Europa.

Stina Byström från Borlänge. Förening: Borlänge basket.
Stina använder den idrott hon älskar för att försöka sprida glädje till andra människor. Hon vill göra skillnad och ge ungdomar och barn en chans att utvecklas och vara delaktiga. Borlänge basket är ingen elitklubb, men den har många härliga unga medlemmar som vågar anta utmaningar och som ställer upp. Hon är inte rädd för att de ska misslyckas, utan för att de inte ska våga försöka. Stina lägger ned enormt mycket ideell tid i veckan, men det finns så mycket som gör henne glad och stolt att det är värt det. Hon har varit engagerad som ledare och diverse annat inom basketen i 17 år nu och det är fortfarande det roligaste hon vet.

Nils-Erik Svensson från Eket. Förening: Goif Eket.
Nils-Erik har varit involverad i fotbollen i hela sitt liv och brinner för föreningen Ekets GoiF. Först spelade han många år innan han gick över till att vara tränare för ungdomslagen. Han har tränat minst ett lag sedan 1968. Hans hjärta slår för Eket och har knappt missat en match. Han är engagerad och hjälper till med allt som rör föreningen. Nils-Erik skapar ett positivt tänk för att få alla ledare och spelare att må bra i alla åldrar!

Marcus Esplund från Örebro. Förening: Örebro SK ungdom.
Marcus är sedan fyra år tillbaka tränare i Örebro SK ungdom och i ur och skur ställer Marcus upp för lagets bästa. Han lägger en stor del av sin fritid på att utveckla pojkarna i P-07 till att bli sitt bästa jag. Han ordnar med cuper, föräldragrupper och avslutningar efter säsongen som stärker gruppen och det är tydligt att han trivs i sin roll. För Marcus är det viktigaste kamratskapet och sammanhållningen i gruppen, på matcherna gäller därför fasta speltider, så alla får chansen att vara med bidra. Martin gör en stor insats som är mycket uppskattad både hos barnen och dess föräldrar.

Arve Thörnqvist från Härnösand. Förening: IF Älgarna.
Arve klev in som ordförande för ett par år sedan när klubben hade åkt ur division 2 och ekonomin var körd i botten. Med en dåres envishet, engagemang och oändligt med timmar har han vänt trenden till ny positiv inriktning. En viktig del har i det hela har varit att endast använda lokalproducerade spelare. Han har fått anläggningen att blomstra upp igen och fått ungdomsledare att vilja prestera och utveckla sina elever med riktigt goda resultat. Fast det ser bra ut nu fortsätter Arve att driva på och slita med ekonomin, sponsorerna och kommun med samma driv. Målet är att klubben ska fylla 100 år med stolthet 2019.

Peter Rothelius från Ljusne. Förening: Söderhamn/Ljusne.
Peter har sedan 1965 utan avbrott varit materialförvaltare i Söderhamn/Ljusne HC (tidigare Ljusne AIK). Vilket innebär att han kommit in minst en timma innan alla andra och gått en timma efter. Oavsett om det har varit match eller träning. Han har ställt upp för föreningen och gjort detta helt ideellt i 50 år, vilket är helt makalöst.

Rolf Solem från Tyresö. Förening: Tyresö FF.
Rolf Solem har varit en trogen materialare för Tyresö FF A-Lag herrar i snart 33 år! Han gör allt för att underlätta livet för spelarna. Han fixar och ordnar från tidig morgon till sen kväll och är utan tvekan en eldsjäl utöver det vanliga!

Vinnaren utses av en jury bestående av fjolårets vinnare av Årets fan – Anders ”Bussis” Carlsten, Unibets ambassadörer Anna Haag, Emil Jönsson, Lisa Nordén, Tomas Brolin, Alexander Gustafsson, Victor Hedman samt Jonas Nilsson, pressansvarig och projektledare för Årets fan på Unibet. Juryns ordförande är Glenn Hysén.

Årets föreningshjälte:
Utmärkelsen Årets föreningshjälte tilldelas den/de som under sportåret, eller under en längre tid, gjort någonting extra för sin klubb/förening och dess medlemmar. Årets föreningshjälte möjliggör och levandegör idrott över hela landet och får Sveriges föreningsliv att gå runt.

Båtretur är nu igång på allvar i Sverige. Efter en period för att etablera kontakter och underleverantörer kan Båtretur.se nu ta emot båtar för återvinning. Båtretur är ett samarbete mellan Sweboat, Båtskroten Sverige och Stena Recyling.

Efter långa förberedelser är Båtretur redo att ta emot båtar. I ett samarbete mellan Sweboat, Båtskroten Sverige och Stena Recycling ska båtar landet runt kunna återvinnas i större skala under det gemensamma namnet Båtretur.

– Vi drar igång i höst. Tanken är att båtägare ska kunna lämna sin båt var de än befinner sig i Sverige, säger Maria Rindstam på Båtskroten AB.

– Båtägarna ringer ett särskilt telefonnummer eller mailar oss så har vi kontakterna för att ta hand om båtarna. Allt information finns på vår hemsida.

Hur mycket återvinningen kommer att kosta båtägarna är inte klart än. Enligt Maria Rindstam och Josefin Ahrénborg på Båtskroten Sverige handlar det om cirka 2 800 kr per ton plus transportkostnad.

– Själva skrotningskostnaden är den minsta i sammanhanget, det är transporterna som är dyrast. I vårt nätverk ingår Stenas filialer, åkerier, varv, dykare och andra som kan lösa problemet med att få bort en båt oavsett var den ligger, säger Josefin Ahrénborg.

Även Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, är med i återvinningsarbetet. Det var Sweboat som från början utredde hur arbetet skulle gå till efter att de hade fått ekonomiskt stöd från bland annat Tillväxtverket.

– Vi måste ta hand om de båtar som ingen vill ha längre. De blir stående på båtklubbar och ligger i strandkanten hos båtklubbar och marinor, vilket skapar negativa vibbar hos myndigheter. Det här är branschens sätt att ta ett ansvar för de båtar som vi har sålt under årens lopp, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.

Även Stena Recycling, som återvinner allt från bilar till kylskåp, är redo att ta hand om de första båtarna.

– Vi har tagit emot båtar tidigare, men nu blir det förhoppningsvis i större skala. Det kan dock inte jämföras med bilbranschen som återvinner cirka 200 000 bilar per år, säger Anders Sverkman på Stena Recycling.

– Vi hoppas att det ska kännas värt att lämna in båtarna. Vi tar emot båtarna, delar upp och sorterar materialet.
I princip kan allt i båtarna återvinnas. Men ju mer som kan materialåtervinnas i stället för att gå till energiåtervinning, desto bättre är det.

Info: www.båtretur.se

0771-80 81 81

Bildtext:
Fr. v. Mats Eriksson (Sweboat), Josefin Ahrénborg och Maria Rindstam (Båtskroten Sverige) och Anders Sverkman (Stena) ska börja återvinna båtar.

Ett nytt svenskt båtmärke närmar sig lansering när HOC 33 P går i sjön för tester utanför Visby i november. Den nya båten har en en patentskyddad bottenskonstruktion. Båtliv har pratat med Ville Djurberg, personen bakom HOC.

HOC 33 P – första modellen för nytt svenskt båtmärke
Vilhelm Djurberg, som under många år arbetat med exklusiva segelbåtar är personen bakom det nya motorbåtsmärket HOC. Hans kappseglingskompis Jonas Danielsson på Petestep AB berättade om Petesteps innovation för planande båtar och Ville blev snabbt på det klara med vad han ville göra härnäst.

– Petestep hade just lämnat in patentansökan på en ny teknik för planande båtar och i mina ögon verkar den kunna bli rena paradigmskiftet för planande båtar, berättar Vilhelm. Båtarna blir mjukare, snålare, tystare, sidstabilare och säkrare än båtar med vanlig v-botten eller stegad botten.

Tanken på en ny sorts motorbåt och att vara först med Petestep blev starten på HOC Yachts. Designerna Jens Blomquist och Patrik Ekman kontrakterades inom dagar och man enades om en 33 fots båt i komposit. På Gotland gick några av Sveriges bästa båtbyggare lediga efter att Nimbus konkurs hade dragit med sig båtfabriken i Visby i fallet. Ett nytt bolag, Swedish Composites AB, hade startat och de blev snabbt med i processen. Idag arbetar där 14 av landets mest erfarna båtbyggare som bygger HOC på heltid med en högre kvalitetsnivå än man tidigare haft i fabriken där Nimbus och J-Craft tillverkats.

HOC 33 P har moderna men ändå klassiska linjer. Detaljerna och systemen i båten ska hålla en mycket hög nivå enligt Ville. Man säger sig ha varit i varenda detalj för att se om den kan förbättras mot dagens och menar att det gör skillnad på HOC 33 P. Man har även lagt stor möda på att integrera produktion och konstruktion för att få högsta kvalitet och en mycket effektiv byggprocess. Om resultatet blir vad man säger så verkar det lovande.

Enklast märker man ambitionerna på förarmiljön där man tagit stora steg, inspirerade av nya Volvo XC90, Tesla, Apple och Google. Hela färden och alla instrument och informationer finns på en 29” välvd skärm, men kan lika lätt presenteras och användas på tablets och smartphones.

Ville berättar att ett separat bolag har bildats för att på sikt kunna sälja båtsystemet till andra.

– Vi tänker lite som man gör med paddorna och Sonos, fyller Vilhelm på. Vi vill att HOC 33 P ska vara enkel att använda så att man kan njuta fullt av färden och stunderna ombord.

Den allra största nyheten med HOC 33 P är ändå båtbotten.

– Vi har kört med Petesteps teknik och vet att den ger en tidigare omöjlig kombination av mjukhet och snålhet. Petestep omvandlar båtens spray till framfart, lyft och stabilitet. En ytterligare effekt är att mycket av dagens skrovljud försvinner.

Vi räknar med bekväma och säkra färder även när det blåst upp och andra båtar i samma storlek har det jobbigt. Vi kan hålla hög fart över havet och även åka långt på en tank eftersom förbrukningen är låg.

Läs mer om HOC 33P och Petestep på www.batliv.se under vintern.

Tekniska fakta
Båtdata
Längd 10,17 m
Bredd 3,04 m
Bränsletank 400 liter
Vattentank 100 liter
Svartvattentank 100 liter
Batterier 12V/ 400 Ah
Bäddar 2 + 2
CE-klass B (Offshore), 8 pers
Motor Volvo Penta D6-400 hk
Info www.hocyachts.com

Pris presenteras vid lansering på www.hocyachts.com där man även kommer att kunna beställa sin HOC. Följ HOC Yachts på Facebook.

Kommentarer

RIB-joint 12:04:30 2015-10-19

Hur ser botten ut? Varför blir det mjukare gång? Intressant, behöver verkligen hända något. Trött på alla påståenden om "fantastiska sjöegenskaper" som fullständigt saknar substans. Vill veta mera ….

Petestep AB 21:34:11 2015-10-19

Svar till "RIB-joint".
Petesteps botten kommer att presenteras offentligt inom någon månad, men Petesteps patent finns redan att studera.

Principen är att spray, som annars bara är förlorad energi och oftast även våt yta som bromsar båten, omvandlas till lyft och framdrift med svepta deflektorer, av en typ som aldrig funnits på planande skrov tidigare. "Genialiskt enkelt" har varit den vanligaste kommentaren från de professionella experter som tagit del under sekretess genom åren.

Det ligger åtta års forskning och utveckling sam några m€ bakom patentet. Mycket av arbetet har varit utveckling och verifiering av designstöd och simuleringsverktyg. Under processen har tre 24-fotare byggts om mer än 100 ggr och testats med vetenskapliga metoder. Utifrån dessa och ett flertal andra experiment vet Petestep troligen mest i världen idag om hur vattenströmmar och spray beter sig på planande skrov och vad man kan göra för att nyttja energin och minska våta ytan. Kunskapen har använts för att utveckla innovationen, men främst för att kunna tillämpa den.

Den första seriebyggda båten med Petestep blir HOC 33P från HOC Yachts.
Tvåan är hemlig och lanseras efter nyår.
Trean är de två båtar som under sommaren tävlat i V 150 och V 115 i Sverige under vilka tävlingar de varit en viktig del av att stresstesta innovatörens senaste idéer och faktiskt ha lite kul i väntan på lansering. De säljs nu i innovatörens bolag. Det projektet har inte tydligt visat vad vi har att erbjuda på nya båtar åt världens tillverkare av planande båtar, men ändå har absolut spelat roll för oss.
Fyran är en one off i aluminium som blir klar efter nyår.

En planande båt med Petestep kan förväntas gå mjukare, snålare, sidstabilare, tystare och säkrare än samtliga idag kända v-botten skrov, med eller utan spraylister, och med eller utan bruten köllinje med tvärgående steg. En Petestep-båt med 24° bottenresning kan bli mjuk som 30° och samtidigt snål och sidstabil som 20°!

Om du är tillverkare, eller har ett blivande båtprojekt och vill veta mer redan nu nås vi enkelt på info@petestep.com Hemsidan är inte uppe innan lansering. Håll koll på www.petestep.com eller på Facebook – Petestep

Åsa Lindstedt 11:27:08 2015-10-22

I artikeln är inte båtbyggarna som är del i båtens utveckling nämnda, vilka är det?

Håkan Lindström 13:58:37 2015-10-23

HOC Yachts ägs av Knot AB, unä till HOC Yachts AB, VD Vilhelm Djurberg, som givetvis också definierat och drivit HOC 33P-projektet. Samtliga omnämnda parter i detta svar har arbetet nära med varandra från dag 1 i projektet för att säkerställa hög kvalitet ur alla synvinklar.

HOC 33 P är designad och konstruerad av Ekman Blomquist Yacht Design AB.

Petestep AB har designat båtbotten och medverkat i samtliga väsentliga beräkningar avseende HOC 33 P.

HOC 33 P byggs i Visby av 14 av Sveriges bästa båtbyggare på företaget Swedish Composites AB. Den genuina båtbyggarkunskapen har fått stort genomslag i konstruktionen av HOC 33 P för att kunna bygga effektivt och med högsta kvalitet.

Nu har den första More 55:an sjösatts vid More Sailings varv i Kroatien. Den nytillverkade båten ligger riggad och redo för sin jungfrufärd över Atlanten som deltagare i Atlantic Rally for Curises.

– Vi har provseglat den sjösatta båten och de går perfekt i vattnet, ser fram emot resan över Atlanten, säger Einar Halldin, VD på More Sailing.

I slutet av förra året öppnade charter- och seglingsföretaget More Sailing båtvarvet More Boats nära Split i Kroatien. På varvet har man under nästan ett års tid tagit fram den egentillverkade performance cruisern More 55. Nu är äntligen den första More 55:an sjösatt och redo för sin jungfrufärd. Det är den första av tio som kommer tillverkas framöver på More Sailings nya varv.

Men även om More 55 är en helt ny skapelse är båten full av hantverk och båtbyggartradition. Varvet är visserligen nytt men båtbyggarna i kroatiska Split bär på en stolt historia. Här är man van vid att bygga båtar av hög kvalitet. Designen är italiensk och kommer från Cossutti Yacht Design som bland annat har vunnit ”European Yacht of the Year” 2013 och ”Boat of the year” 2015.

– More 55 är stor – hela sexton meter lång – och byggd med hög kvalité och en lätt grundstruktur vilket gör den snabb, bekväm och funktionssäker. Den är byggd för att segla och inte ligga vid bryggan, en riktig performance cruiser, säger Einar

Den sjösatta båten kommer nu göra sin jungfrufärd över Atlanten som deltagare i Atlantic Rally for Cruisers, världens största transatlantiska segeltävling. Tävlingen går av stapeln den 22 november från Las Palmas och går i mål i Saint Lucia i Karibien, där båten kommer att seglas under vinterhalvåret.

– Det är tredje året i rad vi är med i Atlantic Rally for Cruisers och i år blir det extra spännande då det blir More 55’s jungfrufärd, säger Einar Halldin

More Sailing började med att paret Einar Halldin och Malin Stom fick idén att arrangera seglingsresor för vänner och bekanta i Kroatien. Sedan dess har företaget vuxit kraftigt och även breddats. I dag erbjuder man seglingsresor, hyr ut segelbåtar med eller utan skeppare i den kroatiska skärgården och i Karibien. Dessutom arrangerar företaget äventyrsseglingar, över Atlanten, och en egen årlig regatta i Kroatien. I dag seglar More Sailing totalt 45 båtar i både Kroatien och i Karibien, men framöver kommer flottan att utökas med tio nybyggda More 55.

Info: www.moresailing.se

Flera av de seglare som deltog i senaste Volvo Ocean Race kan bli vinnare när det internationella seglarförbundet (ISAF) utser det senaste årets bästa seglare.

Den vinnande skepparen av Volvo Ocean Race 2014-15, Ian Walker, på Abu Dhabi Ocean Racing och Team SCA:s skeppare Sam Davies finns båda med på listan för att utses till det prestigefulla ISAF World Sailor of the Year Awards.

Britten Walker är tvåfaldig olympisk medaljör. I den senaste, tolfte upplagan av Volvo Ocean Race blev han vinnare efter att ha ställt upp i tävlingen tre gånger.

– Att vinna Volvo Ocean Race var inte bara en speciell upplevelse för mig personligen utan också en särskild händelse för hela Abu Dhabis sporthistorik, säger Walker.

– The Volvo Ocean Race är en enorm mental och fysisk utmaning. Jag är extremt stolt för att ha följt i fotspåren av några av mina stora hjältar som till exempel Sir Peter Blake.

– Personligen tog det mig åtta år av hårt arbete att vinna det här racet. Men man kan inte uppnå något sådant utan ett bra team med människor som jobbar tillsammans, att ha blivit nominerad till ISAF Rolex World Sailor of the Year Award är en stor ära.

I den kvinnliga kategorin har SCA:s skeppare, Sam Davies, nominerats efter sin insats för Team SCA.

Davies besättning stod för den första helkvinnliga utmaningen på över ett decennium. Davies och hennes team har uppmuntrat och utmanat en helt ny generation av kvinnor och visat att de kan anta utmaningen i Volvo Ocean Race.

Team SCA skrev historia när de vann Leg 8 med mål i Lorient i Frankrike 11 juni. De blev därmed den första helt kvinnliga besättningen att vinna en delsträcka i Volvo Ocean Race på 25 år.

Utnämningarna kommer att presenteras 10 november på en plats med stark anknytning till Volvo Ocean Race – Sanya i Kina. Volvo Ocean Race-besättningarna besökte Kina i februari i år som mål på Leg 3.

Ytterligare en nominerad i manliga kategorin är Team Volvos världsmästare, Finnjolleseglaren Giles Scott.
Vinnarna utses av ISAF:s medlemmar.

Idag har WWF utsett Årets Miljöhjältar 2015 – Mats Karström från Vuollerim prisas för sina insatser att rädda och bevara skogar och Supermiljöbloggen för sitt arbete med att sprida kunskap i miljöfrågor. Kung Carl XVI Gustav delade ut utmärkelsen till vinnarna på WWFs höstmöte på Ulriksdals slott i Stockholm.

Utmaningen Årets Miljöhjälte startades år 2010 för att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och inspirerar andra att bli lite grönare. Priset delas ut i två kategorier: Biologisk Mångfald och Ekologiska Fotavtryck.

Årets Miljöhjälte – Biologisk Mångfald: Mats Karström, Vuollerim
Mats Karström har engagerat sig för miljön i 30 års tid. Han har tagit fram metoder för bedömning av skyddsvärda skogar och var initiativtagare till skogsgruppen ”Steget Före”. Mats jobbar som lärare på Bokenskolan i Jokkmokk.

Juryns motivering:
”Mats Karström i Vuollerim är en verkligt sann miljöhjälte med över 30 års ideellt naturvårdsarbete bakom sig. Mats var pionjär med att utveckla en inventeringsmetodik för naturvärdesbedömning av skyddsvärda skogar. Vissa arter är så kräsna att de endast överlever i gammelskog och många av dess arter är idag hotade. Genom sin metodik, som numera används av myndigheter, naturvårdsorganisationer och skogsföretag i hela landet, har Mats fått fram viktiga argument för att skydda skogar med höga naturvärden. År 1987 startade Mats skogsgruppen Steget Före och sedan starten har Steget Före medverkat till att långsiktigt skydda fler än 100 ur-och naturskogar. Därigenom har stora arealer med värdefull natur fått ett formellt skydd.”

Årets Miljöhjälte – Ekologiska Fotavtryck: Supermiljöbloggen, Beatrice Rindevall
Supermiljöbloggen startades 2010 och är idag en av Sveriges största miljösajter. Bloggen sprider aktuella nyheter, debatter och åsikter om miljö och hållbarhet och drivs helt av ideella krafter.

Juryns motivering:
”När medias intresse för miljöfrågor sviktar så finns hela tiden Supermiljöbloggen som en pålitlig kanal för att debattera och informera om miljöfrågor. Supermiljöbloggen har blivit en självklar scen för aktuell och viktig debatt. Beatrice Rindevall är redaktör på Supermiljöbloggen som drivs av frivilliga krafter. Beatrice Rindevall och Supermiljöbloggen är en fin förebild för ett samhällsengagemang som tack vare bloggen fortsätter att spridas till många.”

Fågelfotografen och författaren Brutus Östling, Höör, tog i dag för tredje gången emot Världsnaturfonden WWFs utmärkelse Årets Pandabok. Boken ”Bevingat” handlar om fascinerande fåglar från hela världen och är enligt juryn ”… en bok fylld med magi som ger mersmak”.

Pressmeddelande:

Brutus Östling tog emot utmärkelsen av Kung Carl XVI Gustaf i samband med WWFs höstmöte på Ulriksdals slott.

– Som medlem i WWF sedan många år betyder utmärkelsen mycket för mig. I år betydde den extra mycket, dels för att jag utöver att ha tagit bilderna även har skrivit texten och dels för att boken handlar om något jag verkligen brinner för – de olika livsmiljöer där fåglar lever, livsmiljöer som på ett eller annat sätt är hotade eller håller på att förändras på ett negativt sätt, säger Brutus Östling.

I boken följer vi med Brutus Östling till olika fågelmarker. Vi besöker tundran och taigan, följer havsfåglar från Svalbard i norr till de subantarktiska öarna i söder, möter lövskogarnas färggranna invånare i södra Europa: biätare, härfåglar och blåkråkor, och besöker våtmarker från Sverige till södra Europa, Indien och Brasilien.

Det är miljöer där fåglar bott och anpassat sig under hundratusentals, ibland miljontals år, men där många nu kämpar för sin överlevnad.

JURYNS MOTIVERING:
”Boken Bevingat tar med sina spektakulära bilder och inlevelsefulla texter läsaren med till möten med fåglar och andra djur i en föränderlig värld. Med sina oförutsedda kameravinklar och ljussättningar lyckas Brutus Östling fånga djuren i de mest fantastiska situationer – en bok fylld med magi som ger mersmak.”

Om Brutus Östling
Brutus Östling, född 1958, slog igenom som fågelfotograf med debutboken ”Mellan vingspetsarna” som blev Årets Pandabok 2006 (med Magnus Ullman). Två år senare var det dags igen för utmärkelsen, då ”Örnarnas rike” blev Årets Pandabok (tillsammans med Staffan Söderberg). Brutus Östling har även fått flera andra utmärkelser, som Årets Naturfotograf och Nordisk Naturfotograf.

Om Årets Pandabok
Årets Pandabok är en utmärkelse som Världsnaturfonden WWF delat ut varje år sedan 1972 till årets bästa naturskildring i ord och bild, publicerad på svenska. Årets vinnare “Bevingat – Magiska möten i fågelmarker” är utgiven hos Bonnier Fakta.

Den nya båten från ALUKIN aluminiumbåtar byggdes för att matcha Finnhamns behov av snabba transporter för många passagerare, med komfort och trygghet anpassad för nordiska väderförhållanden – året om.

En timmes båtfärd från Stockholm och fredagsölen kan avnjutas tillsammans med en ocean av naturupplevelser på Finnhamn. Här anordnas konferenser och events, samt en och annan After Work för dem som snabbt vill komma bort från storstadsluften för några timmar eller något dygn. Katarina och Michael Vinell driver verksamheten på Finnhamn som är ett populärt utflyktsmål bland båtfolket under sommaren. Men hösten och de andra årstiderna är minst lika fantastiska.

– Vi vill utöka tillgängligheten till Finnhamn året om och erbjuda våra gäster en trygg och bekväm transport i en säker och tålig båt under större delen av året, säger Michael Vinell.

Michael kontaktade Peter Nikula på Marinteknik i Norrtälje AB som konstruerar och bygger ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen, för att se vilka möjligheter som fanns att beställa en större båtmodell än de redan befintliga båtarna i ALUKINs modellserie. Tillsammans gick de igenom vad som var viktigt och utifrån dessa behov skapades den nya modellen ALUKIN C 950 som är en större version av storsäljaren ALUKIN C 750.

Båten mäter som man kan ana av namnet, hela 9,5 meter i totallängd och har stor öppen hytt med över 2 meter i ståhöjd. I hytten finns gott om utrymme med sittplatser för 12 personer och nödvändigheter som behövs året om ute på ön. Båten är utrustad med 500hk, det vill säga dubbla 250hk SUZUKI motorer och Transas navigationssystem av absolut toppklass som också används av Kustbevakningen, Sjöpolisen och Försvaret.

– Detta blir den största båten i modellprogrammet fram tills i dag och premiärturen gjorde vi igår säger Peter Nikula, konstruktör på Marinteknik i Norrtälje AB. Den här båten är baserad på samma trygga skrov som vår populära C 750 modell och premiärturen gick utmärkt, berättar Peter.

Upplev Finnhamn året om
Att kliva iland på Finnhamn är en naturupplevelse som är svår att beskriva i ord, de måste upplevas. Finnhamns krog har ett av skärgårdens finaste kök med en lika bra vinlista. Ovanpå krogen ligger takbaren med 250 kvm ren skärgårdsutsikt, en bar som innehåller det mesta. Sliphuset, ett gammalt båthus med portarna öppna mot havet är helt perfekt för middagar och musikkvällar. Det rymmer sällskap på upp till 130 personer och är öppet till kylan sätter sig för hårt.
www.alukin.se

Nu tar Göteborgs universitet genom Lovéncentret i Kristineberg ett gemensamt initiativ till en ny mötesplats där alla krafter i Lysekil med omnejd, som jobbar för havets framtid, kan samlas. Den 15 oktober är det dags för det första evenemanget som riktar sig mot allmänheten.

− Här i området finns många marina organisationer. Till exempel lärosäten och privata företag med starka profiler inom marin forskning, utbildning och teknologi, men det är inte så allmänt känt. Det här initiativet är en del av en bredare strategi vi har för att uppmärksamma den marina profilen i Lysekils kommun, säger Michael Klages, föreståndare för Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet.

Plastskräp hotar havets framtid
Havet är livsviktigt för vår gemensamma framtid och spelar en avgörande roll för klimatet och för rekreation. Sjötransporter, fiske, tillgång på livsmedel och råvaror är andra betydelsefulla aspekter av havet. Men havet är hotat av mäniskans aktiviteter. Mängder av platsskräp flyter omkring och riskerar inte bara marina arters hälsa utan även människans.

I trakten kring Lysekil finns många goda krafter som arbetar för havets framtid. Mikael Klages vill samla dessa och bilda ett nätverk i kampen för ett friskare hav och för att skapa ett forum där allmänheten kan ta del av kunskapen.

− Om vi inte involverar allmänheten i de problem vi har i haven idag kommer det att vara svårt att utveckla lösningar för problemen.

Samarbete för ett rikare och renare hav
Det första mötet, som sker den 15 oktober, är ett gemensamt initiativ som tagits av Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet och Centrum för Hav och Samhälle vid Göteborgs universitet tillsammans med Skaftö Skola och Gullmarsstrand Hotell & Konferens för att möjliggöra att mötas ett par gånger om året och diskutera havets framtid; hot och möjligheter.

Inte minst den förväntade havsnivåhöjningen, närmare två meter inom några decennier, är en utmaning för dem som bor i kustområden och kräver strategier. Prognoser anger att år 2050 förväntas hälften av de då nio miljarder som lever på jorden bo i kustområden.

Foto: Carina Eliasson.

För den som ännu inte tagit upp båten börjar det nu bli dags. Men även en båt på vinterförvaring kan vara utsatt för risker – med vår checklista undviker du dem.

När sommarsäsongen lider mot sitt slut börjar det bli dags för Sveriges hundratusentals båtägare att lägga båten på vinterförvaring. Men det är tyvärr inte bara till sjöss som det kan inträffa skador. Även på land kan tyvärr mycket hända.

Enligt en tidigare sammanställning från If inträffar en tredjedel av alla skador på båtar under vinterhalvåret – 2014 kostade dessa skador på vilande båtar totalt 19 miljoner kronor.

Båtar som blir frostskadade, välter där de står uppallade och motorer som blir stulna är tyvärr vanligare än båtägare skulle önska.

Som tur är finns det några saker som går att tänka på för att ge båten en säkrare vintervila. Här följer några exempel – du hittar hela listan på vår hemsida.

Har du en presenning över båten utomhus är det viktigt att skapa en taknock med fall. Då kan snö falla av och du slipper smältvatten som rinner in till båten.
Har båten inombordsmotor är det viktigt att tappa av den eller köra igenom den med frostskyddsvätska. En frostskadad inombordare kan kosta från 50 000 kronor och uppåt att reparera.
Har du en utombordare bör den inte förvaras tillsammans med båten utan inlåst på annat håll. Båtmotorer är eftertraktade byten för inbrottstjuvar.

Läs hela checklistan: https://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/batforsakring/vinterforvaring/pages/skador-pa-baten-under-vintern.aspx

Svenska Sjös kundnöjdhetsmätning vid skada- höga betyg har blivit ännu högre. Båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö mäter löpande kundnöjdheten i form av en enkät-undersökning som alla kunder som nytecknat eller haft en skada får möjlighet att delta:

• För helåret 2014 satte 83 % betyg 4–5 varav 58 % angav betyg 5 (femgradig skala).
• För jan–sep 2015 satte hela 86 % betyg 4–5 varav 60 % angav betyg 5

– Vi är glada för betygen i sig och i förbättringen som vi tolkar som mycket bra. Som ägda av båtägarorganisationerna och dess medlemmar är det extra viktigt för oss att ha hög kundnöjdhet. Det är som att ha bra relationer inom familjen, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö.

Info: www.svenskasjo.se

Nya Absolute Navetta 52 är en riktigt lyxig yacht som hade premiär på båtmässan i Cannes i september. Den är byggd enligt ungefär samma idéer som Azimuts långfärdskryssare, där fokus ligger på bekvämlighet och att kunna kryssa länge med familj och vänner.

Absolute är ett privatägt varv och ett av ganska få italienska båtvarv som fortfarande har kraften att ta fram nya modeller. Konkurrenter som till exempel Sessa Marine har haft några riktigt tunga år.

Navetta 52 är 16,00 m lång och planlösningen i det breda skrovet gör att hon har riktigt rymliga kabiner. Salongen på huvuddäck har gott om fönster och ljusinsläpp medan alla utrymmen under däck är sparsamt ljussatta, förutom ägarkabinen mitt i båten som har panoramafönster ut mot havet på båda sidor.

En av tankarna med långfärdsbåtar av den här typen är att de ska ha stabil flybrigde med gott om plats. Det gäller i högsta grad Navetta 52, där besättningen kan tillbringa en stor del av tiden på sjön här uppe. Flybridge är bra disponerad med bland annat två L-soffor.

På huvuddäck finns alla sociala utrymmen med soldäck, matplats och salong. Föröver har båten ett stort soldäck med dynor.

Liksom ett stort antal andra italienska varv använder Absolute svenska dieselmotorer från Volvo Penta, gärna i kombination med IPS och joystick.

Tekniska fakta:
Längd: 16 m
Bredd: 4,65 m
Vattentank: 600 liter
Bränsletank: 2 000 liter
Motorer: 2xD6-IPS600 (2×320 Kw-2×435 HP)
Info: www.absoluteyachts.com