Nyheter

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8-drevmotorer med 300 och 350 hk som är specialbyggda för marin användning levererar mer kraft och vridmoment tillsammans med en anmärkningsvärd tyst och jämn gång. Läs hela artikeln….

Den som ansvarar för en mottagningsanordning i en handels- eller industrihamn eller ett varv ska upprätta en avfallshanteringsplan som ska godkännas av Transportstyrelsen vart tredje år eller då omständigheterna väsentligen ändrar sig. Handels- och industrihamnar ska senast den 31 mars varje år lämna in en avfallsrapport till Transportstyrelsen.

På Transportstyrelsens hemsida finns mer information om detta.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Miljo-och-halsa/Avfallshantering/Mottagning-av-avfall-i-hamn–hamnens-skyldigheter/Avfallshanteringsplaner-och-avfallsrapporter/

Under 2015 har föreningar från norr till söder rensat naturen på burkar och PET-flaskor. Förutom den fantastiska miljöinsats föreningarna gör, får de dela på 10 Mkr i pantpengar.

För femte året erbjuder Pantamera föreningar att vara med och samla pant och intresset har växt för varje år. Över 500 nya föreningar har anslutit sig till samarbetet 2015.

– När vi startade vår föreningsinsamling var det ett hundratal föreningar med, men nu är vi uppe i tusentals spridda över hela landet. Det är jättekul att se att pantpengarna kan vara ett bra tillskott för de ideella föreningarna samtidigt som de gör en bra insats för miljö och hållbarhet, säger Rickard Andersson, produktchef på Pantamera.

Skåneföreningar pantar bäst
Överlägset bäst i Sverige är föreningarna i Skåne. Hela 359 aktiva föreningar hör hemma i Skåne län och hittills har de tillsammans samlat in 17 824 säckar proppfulla med pant, motsvarande 3,5 miljoner kronor.

Enkelt och lönsamt
Pantamera bistår med anpassade säckar, omslutare och etiketter. Föreningarna lämnar sedan in de fulla säckarna på någon av Sveriges över 400 inlämningsplatser.

– Vi gör allt för att det ska vara enkelt att vara med att hjälpa till och vi tar även emot dryckesburkar som vanligtvis inte ger någon pant. Det är jättekul att fler föreningar ansluter sig och att insamlingen konstant ökar. Det känns som ett fint kvitto på att Pantameras föreningserbjudande ger välkomna vinster för både medlemmar och miljö.

Bilden är från Näsbyvikens Båtsällskap. Foto: Roland Brinkberg

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8-drevmotorer med 300 och 350 hk som är specialbyggda för marin användning levererar mer kraft och vridmoment tillsammans med en anmärkningsvärd tyst och jämn gång.

Pressmeddelande:
”Med lanseringen av våra nya 6,2-liters V8-drevmotorer fortsätter Mercury att bygga vidare på sina framgångar med att utforma och tillverka framdrivningssystem som levererar den intuitivaste, kraftfullaste, bekymmersfriaste, jämnaste och tystaste båtupplevelsen”, säger John Pfeifer, VD för Mercury Marine.

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8-drevmotorer med 300 och 350 hk som är specialbyggda för marin användning levererar mer kraft och vridmoment tillsammans med en anmärkningsvärd tyst och jämn gång.

”Med lanseringen av våra nya 6,2-liters V8-drevmotorer fortsätter Mercury att bygga vidare på sina framgångar med att utforma och tillverka framdrivningssystem som levererar den intuitivaste, kraftfullaste, bekymmersfriaste, jämnaste och tystaste båtupplevelsen”, säger John Pfeifer, VD för Mercury Marine. ”Som med de specialbyggda V6-drevmotorerna på 4,5 liter som vi lanserade för ett år sedan, är vi extremt stolta över hur otroligt pålitliga och lättskötta 6,2-litersmotorerna är. Det är en fantastisk motorplattform som kommer att förbättra båtlivet överallt.”

MerCruisers plattform för 6,2-liters drevmotorer är tillverkade med nya innovativa funktioner och toppmodern teknik och har – precis som den nyligen lanserade MerCruiser-plattformen för 4,5-liters V6-motorer med 200 och 250 hk – utformats och tillverkats av Mercury Marine.

Mercury har utformat och tillverkat 6,2-litersmotorn speciellt för marin användning istället för att marinanpassa en bilmotor. 6,2-litersmotorn har inga bilmotorsrelaterade begränsningar eller onödiga tekniker som leder till ytterligare komplexitet, kostnad och vikt, utan att skapa mer värde för framdrivning av båtar. Resultatet är en produkt med perfekt balans mellan kraft, tyst gång, enkelt underhåll, bränsleeffektivitet och superstarkt korrosionsskydd.

Kraft, acceleration och prestanda
MerCruisers 6,2-litersmotor erbjuder klassledande acceleration tillsammans med jämn gång. Ett insugningssystem med långa, vridna kanaler optimerar luftflödet för att skapa ett större vridmoment, vilket ger bättre acceleration och båtprestanda. Stor slagvolym, som skapar ett enastående förhållande mellan kraft och vikt, ger en skönare och säkrare båtupplevelse genom att låta dig plana ut snabbt, hantera tuff sjögång bättre och hålla båten i planing vid lägre hastigheter.

Denna 6,2-liters V8 har också Adaptive Speed Control (ASC), som automatiskt håller det inställda varvtalet oavsett om belastningen eller förhållandena ändras, t.ex. i svängar, vid vattensporter samt vid lägre hastigheter i planing. Resultatet är en gas som svarar snabbare och en ”sportigare” känsla för föraren, som nu inte behöver göra kontinuerliga gasjusteringar.

Ett tillval för denna 6,2-liters V8-motor med DTS är Axius joystickstyrning för drevmotorer, som är det senaste inom dockning och manövrering.

”Den nya V8-motorn på 6,2 liter är ännu ett enastående exempel på en Mercuryprodukt som är utformad från grunden med teknik, designfunktioner och material som levererar oöverträffat värde till våra marinkunder”, säger David Foulkes, teknisk chef på Brunswick Corporation och vice VD för Mercurys produktutveckling, design och Mercury Racing.

”Den kompletterar vår omfattande och beprövade produktportfölj som ger enastående prestanda, bränsleekonomi, hållbarhet, mjuk gång och tysthet, kombinerat med intuitiv användning, service och underhåll.

Smidig och tyst
Flera förbättringar har gjorts på 6,2-litersmotorn för att skapa den bästa båtmiljön ute på vattnet. En insugsljuddämpare dämpar buller över motorns hela arbetsområde och ger en tystare och skönare upplevelse, samtidigt som ett helt nytt spjällhus installerats baktill på motorn som riktar ljudet bort från förarplatsen så att man lättare kan föra en konversation.

Större och optimerade motorfästen isolerar oönskad motorvibration och minskar vibrationsljudet, vilket gör körningen ännu tystare och jämnare.

Kompromisslös hållbarhet och korrosionsresistens
Mercury Marine byggde in det ultimata rostskyddssystemet i denna 6,2-liters V8 med hjälp av hållbara gjutjärnsdetaljer, kompositmaterial och marina legeringar för en lättare motor.

Ett behändigt och lätthanterligt spolsystem med sötvatten bidrar till motorns långa hållbarhet, korrosionsmotstånd och enkelt underhåll.

Förenklat underhåll och service
6,2-litersmotorn har en underhållscentral nära motorns övre, främre del, vilket gör det enkelt att hitta och identifiera de underhållsdelar som kunden själv kan sköta.

Dessutom är ventilstyrningen underhållsfri under motorns hela livslängd. Denna 6,2-liters V8 är även utrustad med ett ”säsongsförlängande” dräneringssystem som gör att du kan använda båten även under övergångstiden mellan säsongerna.

Det enkla underhållet för MerCruisers 6,2-litersmotor innebär att den vanliga 20- timmarsservicen försvinner.

6,2-litersmotorn finns tillgänglig med tillvalsbar sötvattenkylning och rostskyddsbehandling för SeaCore-drev som ger extra rostskydd endast när det behövs, till exempel i saltvatten. SeaCore-drevet är behandlat med en anodiseringsprocess som ändrar ytan på aluminiumdrevets gjutna järn för att förhindra att saltvatten tar sig in och orsakar rost.

Garanti
Mercury MerCruiser 6,2 liter på 300 och 350 hk omfattas av Mercurys tvååriga “Mercury Limited Warranty”. 6,2-litersmotorn levereras även med tre års rostskyddsgaranti.

Info: www.mercurymarine.com

Kommentarer

Olof 17:23:14 2015-11-03

Märkligt att man inte satsar på nya DREV då? Bravoserien är gammal och de är opålitliga. Har lyckats slakta två Bravo 3 själv och det blir inga mer Merc drev för mig.

Josefin Olsson tog chansen på söndagmorgonen i Abu Dhabi och vann guldmedaljen i världscupfinalen efter ett mycket jämnt race. Ett starkt andra varv där hon körde ifrån de holländska och belgiska konkurrrenterna I Laser Radialklassen fällde avgörandet.

Anton Dahlberg/Fredrik Bergström tog silver i 470 klassen efter en stark finalsegling.

Detta var Josefin Olssons första vinst i en större internationell regatta, det lovar gott inför VM som går om några veckor i Oman.

Anton och Fredrik följer nu upp en stark andra halva av säsongen efter att ha varit 5:a på för-OS och 6:a på VM. Johan Molund och Sebastian Östling rundade av en fin svensk seglingsmorgon genom att avancera till en 4:e plats på regattan.

Jesper Stålheim i enmansklassen Laser hade en chans på medalj men tappade på slutet av finalseglingen och föll ned till en 7:e plats totalt.

Josefin Olsson efter segern:
– Det var svårseglat men jag gjorde en riktigt bra andra kryss där jag och några andra båtar ryckte ifrån klungan med holländskan och belgiskan som jag slogs om segern med.

– Jag är jättenöjd med min regatta, jag kanske toppade min form för tidig, skrattar Josefin och tänker på VM som går i Oman om 3 veckor., vslutar en lycklig Josefin.

Anton Dahlberg efter världscupsilvret:
– Vi har tagit rejäla kliv fram de senaste tävlingarna och nu känns det som vi slåss med de främsta hela tiden, det roliga är att vi också känner att vi har massor att utveckla. Australiensaren är riktigt bra på undanvindarna, men vi närmar oss och i våra bästa stunder är vi väl så bra, men de är säkrare och har alltid koll på vilken teknik som är bäst för stunden. Dit skall vi också.

– Bäst av allt var att vi höll ihop de hela vägen, vi tyckte att vi misslyckades lite med det på VM och För-OS tidigare i år, avslutar Anton.

Resultat: www.sailing.org/worldcup/results/index.php

Svenska seglarna har stora framgångar vid världscupfinalen i Abu Dhabi som avslutas med medaljrace för de tio främsta på söndag. Bäst till ligger Josefin Olsson i Laser Radial på en andra plats bara en poäng efter ledaren. Anton Dahlberg & Fredrik Bergstöm ligger på silverplats men för dem är det något längre upp till guldet.

För VM-silvermedaljören 2014 Josefin Olsson är det en kamp med holländskan Marit Bouwemeester om guldet, endast en poäng skiljer dem åt så det är först i mål som gäller dem emellan.

Också Anton Dahlberg och Fredrik Bergström ligger på en andra plats men de måste slå den femfaldige världsmästaren, australiensaren Mat Belcher med gasten Will Ryan med fyra båtar imorgon för att ta guldet samtidigt som det är tätt bakåt.

Bland dem som jagar återfinns Johan Molund och Sebastian Östling som ligger på 5:e plats.
Också Jesper Stålheim i Laser ligger 5:a efter att ha vunnit grundseriens första och sista segling. Jesper har god chans till en bronsmedalj om han lyckas fortsätta spika.

-Vi har startat tidigt varje dag här i Abu Dhabi i stark och skiftig landbris, en vind som senare har dött ut när sjöbrisen försökt dra igång. Jag har startat riktigt bra hela regattan och har sen hittat rätt väg upp på första kryssarna, är extra nöjd med att kryss farten har varit riktigt bra i 15-20 knops vind. Jag går in med en bra känsla och starkt självförtroende inför morgondagen där jag har allt att vinna, kommenterar Josefin Olsson sin insats.

-Vi gillar att det är skarpt läge och det är en fantastisk möjlighet att få segla ett avgörande race med perfekt inramning. Vi går ut som tvåa, det är tajt i toppen. Vi kommer fokuserar på vår segling. Sju poäng upp till guld. Självklart vill vi vinna, säger en laddad Anton Dahlberg.

Regattan i Abu Dhabi är avslutningen på Internationella Seglarförbundets världscupserien på sex regattor på fem kontinenter. Finalen avgörs i ett fält på 20 båtar där vinnaren i varje deltävling plus de högst rankade i världen är inbjudna.

Finalerna avgörs med första start kl. 09.00 lokal tid (06.00 svensk tid).

Seglingarna kan följas via tracking här www.sailing.org/worldcup/multimedia/tracking.php

Länk till resultat här: www.sailing.org/worldcup/results/index.php

EU-projektet Vindel River LIFE som pågått i närmare sex år avslutas den 31 oktober. Då upphör restaureringsarbetet i de biflöden till Vindelälven som påverkats av en mer än hundraårig flottningsepok.

Verksamheten i projektet har inriktats på hur man praktiskt arbetar för att återställa vattendrag och hur man följer upp och utvärderar restaureringseffekter.

– Under projektets gång har vi haft tät kontakt med allmänheten, markägare, skolor och forskare både i Sverige och utomlands för att sprida våra erfarenheter av hur restaurering kan bedrivas, säger projektledare Johanna Gardeström, institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet.

Vindel River LIFE har varit ett samarbetsprojekt mellan Umeå universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Ume-/Vindelälvens fiskeråd och Havs- och vattenmyndigheten. Inom projektet har man restaurerat delar av 25 biflöden till Vindelälven (från Sorsele kommun ner till Umeå kommun), vilka har varit hårt påverkade av rensning, kanalisering och flödesreglering för flottning. Under det senaste året har även ett par forsar i Vindelälvens huvudfåra restaurerats.

Tidigare var man väldigt försiktig när man restaurerade vattendrag. Ofta återfördes bara det sprängmaterial som låg på strandkanten och man breddade sällan vattendragen. Det Vindel River LIFE har gjort är att jobba med mer omfattande restaurering, så kallad demonstrationsrestaurering. Detta innebär att vattendragsrestaurering i dag är något helt annat än vad den var bara för ett par årtionden sedan.

Syftet med restaureringen har varit att återskapa miljövariation liknande den som fanns i vattendragen innan flottningsepoken. Det innebär krokigare, bredare och mer komplexa biflöden för att få långsammare och mer variationsrika strömmar, vilket i slutänden kan öka livsutrymmet för många arter.

– Ett exempel på hur vi skapat variation är att söndersprängda block i vattendragen ersatts med stora stenblock och träd som hämtas från omkringliggande marker. Sådana objekt bromsar upp vattenströmmarna, skapar gynnsamma översvämningar i intilliggande strandområden samt samlar upp gräs, löv och kvistar, som blir till föda för vattenlevande insekter, som i sin tur blir till föda för fisk, säger Johanna Gardeström.

Resultaten av Vindel River LIFE:s nya spännande metoder visar på tydliga hydrologiska effekter: strömhastigheten har minskat och strömmarna har blivit mer varierande. Vattendragen har också blivit bredare efter restaurering. Inom projektet har det tagits bort 20 flottledsdammar som har hindrat fiskvandring, vilket innebär att drygt 250 kilometer avstängda strömsträckor återigen öppnats upp. Dessutom har ett stort antal sidofåror som varit avstängda under timmerflottningen återöppnats. Dessa två åtgärder har tillsammans underlättat för vandrande lax och öring och ger naturligtvis också möjligheter för andra djur och växter att spridas.

Andra restaureringsprojekt har tagit efter de metoder som utvecklats och flera forskningsprojekt har valt att arbeta i de områden som restaurerats av projektet Vindel River LIFE.

Trots att projektet nu slutar kommer framtida forskning att ha stor nytta av de restaurerade områdena. Återhämtningen efter restaurering går långsamt och det är viktigt att följa den processen för att förstå och eventuellt kunna påverka den. De stenar, block och träd som läggs ner i vattendragen sätter sig inom några år och vattenströmmarna anpassar sig snabbt. Växter och djur har däremot svårt att genastdra nytta av de miljöer som skapats. Det kan bero på många olika faktorer, exempelvis brist på växter och djur i närområdena och skogsbruk i vattendragens närhet.

– Forskarna tror dock att vattendragen kommer att fortsätta att återhämta sig under många decennier framåt varför det gäller att ha tålamod, säger Johanna Gardeström.

Om Vindel River LIFE:

Inom projektet har biflöden som fragmenterats och kanaliserats under flottningsepoken restaurerats i syfte att bredda flödet, skapa större variation i vattendragsmiljöerna och ge ökat livsutrymme för arter i Vindelälvssystemet. Vindel River LIFE har finansierats av Umeå universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Ume-/Vindelälvens fiskeråd och Havs- och vattenmyndigheten tillsammans med EU, Länsstyrelsen i Västerbottens län samt Arjeplogs, Sorsele, Lycksele, Vännäs, Vindeln och Umeå kommuner.

Info: www.vindelriverlife.se

Båtexpo är en ny upplevelserik båtutställning på Åbo Mässcentrum. Mässan presenterar nyheterna för båtsäsongen 2016 redan nu, inklusive ett stort antal världspremiärer. Mässan som fokuserar på motorbåtar går av stapeln den 5–8.11. Mässan pågår i fyra dagar inför och under farsdagshelgen och väntas även locka besökare från Sverige. Husky är ett båtmärke som får premiär på mässan.

Båtexpo erbjuder en bra affär för båda parter: Kunden kan köpa sina drömmars båt på hösten och ha den färdig vid bryggan till sommaren, medan båttillverkarna får in beställningar till vintern och kan hålla en jämn produktion.

Världspremiärer
Mässhallarna kommer att vara fulla av nya båtar. Båtexpo har ungefär 40 olika båtmärken och cirka 20 världspremiärer. Med på utställarlistan finns bland annat Bella Boats, Bike & Boat World, Buster Boats och Konekesko.

Till exempel följande båtar presenteras för första gången: Husky R6, Husky R7, Husky R8, Finnmaster Pilot 7 Weekend, Yamarin Cross 54 BR, Yamarin Cross 46 SC, Suvi 444, Suvi 5750 Duo, Buster Magnum E, Buster L1, Buster L2, Buster Lx, Buster XL Pro, Bella 500 BR, Bella 550 BR, Bella 700 RAID, Nord Star 24 Patrol Ob, Jeanneau Merry Fisher 795 och Silver Eagle BR 640.

Det finns många spännande nya båtar för besökarna att bekanta sig med, till exempel Marino Mustang och Riva Aquariva Cento.
Livslevande sjöjungfru på plats

I programmet ingår även olika demonstrationer, bland annat snorkling, dykning, fridykning och en räddningsflotte. Besökarna får också själva pröva på dykning i mässans bassäng, liksom paddelsurfing som blivit populärt på senare år. På lördagen och söndagen besöks mässan av Nerissa, en livslevande sjöjungfru! Mässans artistgäster under farsdagshelgen är Krista Siegfrids (fredag och lördag) och Kasmir (söndag). Den som vill kan också ta en selfie iklädd en gammaldags dykarhjälm.

Info: www.venexpo.fi

Info: www.båtexpo.fi

Som resultat av flyktingkrisen i Mellanöstern och Europa, har Biltema Foundation gått in med ekonomiskt stöd till de båda hjälporganisationerna Läkare utan Gränser och Rädda Barnen. Pengarna kommer att användas för att säkerställa sjukvård, mat och tak över huvudet för flyktingar i Syrien, Libanon, Irak och andra länder som berörs av flyktingkatastrofen. Det är en ofattbara humanitär situation i Europa, tiotusentals människor har lämnat sina hem och över hundratusentals människor har blivit hemlösa. Det saknas tak över huvudet, kläder, mat och rent vatten.

“Biltema Foundation har tidigare gjort stora donationer i samband Ebola-katastrofen och vid tyfonen Haiyan på Filippinerna. Biltema Foundation stödjer också flera andra stora hjälpinsatser i ett antal andra länder. Naturligtvis är vi också med och bidrar till att hjälpa så många barn, familjer och människor som är drabbade av denna hemska humanitära situation” säger grundaren av Biltema, Sten-Åke Lindholm, som är styrelseordförande i Biltema Foundation.

Om Läkare Utan Gränser
Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där det behövs mest. LUG bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Rädda Barnen
Finns på plats för barn och deras familjer under nästan hela deras flyktväg. Från krigens Syrien och Afghanistan, genom de flesta av transitländerna – Libanon, Jordanien, Irak, Turkiet samt många europeiska länder, till mottagandet i de europeiska länder där barnen får stanna.

Idag meddelade mark- och miljööverdomstolen en positiv dom angående Stockholm Norvik Hamn. Den planerade godshamnen i Nynäshamn, söder om Stockholm, har stor betydelse för att trygga effektiv och miljöanpassad varuförsörjning i Stockholms- och Mälardalsregionen. För att bygga och driva Stockholm Norvik Hamn krävs tillstånd enligt miljöbalken.

Pressmeddelande från Stockholms Hamnar

– Vi är mycket nöjda med domen. I en lång process, i detta betydelsefulla projekt för Stockholmsregionen, transporteffektiviteten och miljön, har vi nu passerat en mycket viktig milstolpe. Domen innebär att vi planerar byggstart inom ett år, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

Stockholm är en av de starkast växande regionerna i Europa. Det ställer krav på att trygga hållbar varuförsörjning och att stärka konkurrenskraften både för de boende och för näringslivet i regionen på lång sikt.

Idag fraktas en stor del av det gods som ska till Stockholm på redan hårt belastade bil- och järnvägar. Här är den planerade godshamnen en viktig pusselbit.

Genom Stockholm Norvik med naturligt djup, kort insegling och närhet till marknaden öppnas möjligheten att ta emot morgondagens stora fartyg och styra om trafiken från land till sjö.

Mark- och miljööverdomstolens dom kan överklagas till Högsta domstolen. För att ärendet ska tas upp krävs prövningstillstånd.

– Ytterligare ett mycket positivt besked är att Länsstyrelsen den 13 oktober tillstyrkte att vår järnvägsplan ska fastställas av Trafikverket, vilket är ett viktigt led i att industrispåret från Nynäsbanan till hamnen kan börja byggas, fortsätter Johan Castwall.

3D Robotics (3DR), Nordamerikas största tillverkare av konsumentdrönare och grundaren av världens största öppna programvaruplattform för drönare, tillkännagav i dag Nordenlanseringen av Solo, världens första smarta drönare. Solo har konstruerats för att göra det enkelt för vem som helst att ta professionella bilder och filma från luften. Den är den första drönaren som erbjuder trådlös videostreaming live i HD från en GoPro-kamera direkt till iOS- och Android-enheter på upp till 800 meters avstånd.

– Solo är helt banbrytande inom intelligent flygning. Den är inte bara smartare så att den kan göra mer – den är smartare så att du behöver göra mindre, säger Chris Anderson, vd på 3D Robotics.

– Vi har utgått från Hollywoods verktyg och gjort programvara som ersätter dem, så att alla kan uppleva episk video både bakom och framför kameran.

Drönaren drivs av två inbyggda 1 GHz Linuxdatorer för enkel och mjuk flygfotografering med hög precision. Den är först i världen med flera olika funktioner, bland annat den kraftfulla patenterade Smart Shot-teknologin för att filma i biokvalitet, eller åtkomst till GoPro-kameran under flygningen via Solo Gimbal för att starta/stoppa inspelningen och ändra kamerainställningarna.

Solos mobila app (iOS och Android) har en satellitvy och en vy för live-video i HD. Den låter dig logga alla flygningar automatiskt i molnet, få blixtsnabb kontakt med teknisk support, spela in din videoström på den mobila enheten och snart även styra Solo via webben. Solos smarta batteri håller koll på drönarens strömförbrukning, och styrenheten vibrerar för att varna när strömmen är på väg att ta slut och det är dags att landa.

3DR:s öppna plattform DroneKit för applikationsutveckling låter utvecklare världen över skapa nya appar för Solo. 3DR har inlett samarbeten med Qualcomm, Intel och Linux Foundation för att stödja dessa öppna plattformar och hjälpa dem att utvecklas.

– Solo kommer att vidga våra föreställningar om vad en drönare kan göra, säger Anderson.

– Den använder avancerad självstyrning som främjar kreativitet, i stället för att det krävs en mycket skicklig användare för att spela in riktigt bra filmer. Nu kan du låta programvaran göra jobbet. Du kan till och med själv vara med i bild – du kan vara subjektet i din egen berättelse, inte bara regissören.

Priser
Solo säljs för 1 299,95 euro
Solo Gimbal säljs för 499,95 euro

Specifikationer
• Upp till 25 minuters flygtid (20 minuter med kamera och Solo Gimbal)
• Videostreaming i HD till mobilen
• Topphastighet: 90 km/tim
• Vikt: 1 500 g; 1 800 g med Solo Gimbal och GoPro
• Wifi-räckvidd: 800 meter
• Styrenhet med färgskärm och live-flygdata
• Pixhawk 2-flygkontroll
• Fullt autonom APM-programvara för styrning
• Anpassningsbara LED-färgskärmar för orientering
• Solos batteri: 14,8 V LiPo (5 200 mAh)
• Uppladdningsbart batteri i styrenheten: 2 600 mAh / 7,2 VDC; räcker 4 timmar (8 timmar med valbart utökat batteri)
• 10 x 4,5 tums självåtdragande propellrar
• 880 kV-motorer
• Plug and play-kompatibilitet med Solo Gimbal med 3 axlar från 3DR (säljs separat)
• Fungerar tillsammans med kamerorna GoPro HERO3, 3+ och 4 (säljs separat)

Fem år efter att Seldén vann båttillbehörsbranschens mest prestigefyllda designpris DAME Award för sina R-vinschar utökar företaget sitt vinschsortiment.

Seldéns nästa steg är att lansera vad man i jämförelse med R-vinscharna kan kalla helt vanliga 2-växlade vinschar med ”Self-tailing” funktion. De så kallade S-vinscharna kommer att premiärvisas på branschmässan METS i Amsterdam och som alltid bidrar Seldén med en del intressant nytänkande som underlättar för seglaren.

Exceptionellt bra grepp på trumman och en unik design av Self-tailingen gör att man kan dra hem slacket med linan i Self-tailing spåret och med vinschhandtaget monterat. En klar fördel för kappseglaren som kan förbereda vinschen inför en stagvändning och därefter blixtsnabbt skota hem på nya bogen. Skotet ligger ju redan i self-tailingen och vinschhandtaget sitter där det ska. Den seglare som inte räknar sekunder kommer att uppskatta enkel och säker hantering genom att den belastade linan alltid är säkrad. Man behöver inte hålla en belastad lina i handen, lägga upp den i self-tailingen och samtidigt leta efter vinschhandtaget.

Trumman är tillverkad i svartanodiserat aluminium och har konkava ytor som ger ett mycket bra grepp för linan.

Self-tailingen har ingen konventionell kilform utan en mer rund form som omsluter linan. En fjäderbelastad lamell håller linan i spåret utan att skapa friktion.

Armen som leder upp linan på Self-tailingen är tillverkad i högglanspolerat rostfritt stål.

Seldéns nya vinschar kommer att finnas tillgängliga i fyra storlekar med benämningarna S30, S40, S48 och S54. Leveransstart i mars 2016. Pris 7 400–16 150 kr.

Info: www.seldenmast.se

Efter framgångarna med den nyligen genomförda Rolex New York Yacht Club Invitational, som seglades i Club Swan 42, höll den ärorika båtklubben på Manhattan en kväll för att hedra ClubSwan. Då presenterades även planerna på efterföljaren, den innovativa ClubSwan 50.

– Det här har varit ett fantastiskt och oslagbart år för Nautor’s Swan, sa företagets ordförande Leonardo Ferragamo när han talade inför de 200 ClubSwan gästerna på New York Yacht Club.

– Under 2016 kommer vi att fira Nautors 50-årsjubileum. Det innebär ett halvt sekels traditioner och framgångar för ett segelbåtsföretag utan motstycke.

2015 har det finska företaget lanserat flera nya och mycket intressanta projekt: det nya flaggskeppet Swan 115, som visades på 2015 Monaco Yacht Show, och ytterligare tre nyheter på väg; Swan 95, Swan 60RS och Swan 130.

Med siktet inställt på att växa även i framtiden, särskilt på USA-marknaden, har Nautor’s Swan beslutat att börja bygga mindre båtar igen. Nyligen avslöjades nyheten Swan 54 och den innovativa ClubSwan 50.

Som designer för ClubSwan 50 har Juan Kouyoumidjian valts ut tillsammans med flera internationella yacht designers.

Kalendern för att kappsegla med ClubSwan 2016 omfattar bland annat NYYC Race Week i Newport. I juli ska över 100 Swanbåtar, inklusive den allra först tillverkade Swan 36 ”Tarantella”, samlas i Åbo (Turku) i Finland för att segla Swan Anniversary Regatta och i september seglas Rolex Swan Cup hos Yacht Club Costa Smeralda i Porto Cervo, Italien.

Info: www.clubswan50.com

Renderingar av nya ClubSwan 50: Nautor’s Swan/Hechler.

De här dramatiska bilderna har vi fått från Sjöräddningssällskapet idag, 30 oktober. De kommer från de första besättningarna som ska tjänstgöra i Medelhavet uttagna. De frivilliga har åkt ner till den grekiska ön Samos för att påbörja sitt uppdrag, att undsätta flyktingar i sjönöd.

Bilder från Sjöräddningssällskapet/SSRS. Foto: Fotograf: Malin Hoelstad/SvD.

Rescue 12-29 PostkodLotteriet bemannas av Fredrik Forsman från Mölnlycke och Victor Bogesjö från Göteborg. Rescue 12-30 Handelsbanken Liv bemannas av Rasmus Karlsson från Räfsnäs och John Henriksen från Strömstad. Besättningarna är på plats i två veckor åt gången. Utöver Sjöräddningssällskapets sjöräddare finns plats reserverad för en besättningsman från vårt grekiska systersällskap Hellenic Rescue Team samt en sjöräddningsutbildad reporter från Schibsted Media ombord på respektive räddningsbåt. Besättningarna backas även upp av en landorganisation som nu finns på plats på Samos.
– Vi har ett starkt och extremt kompetent gäng på väg ner till Grekland. Vi känner oss väl förberedda och laddade inför vår viktiga uppgift, säger Andreas Arvidsson, operativt ansvarig på Sjöräddningssällskapet.
Detta är de två första besättningarna som tas ut till uppdraget. Kommande besättningar rekryteras efter hand.

Fredrik Forsman, befälhavare ombord Rescue 12-29
Namn: Fredrik Forsman
Ålder: 42 år
Yrke: Projektledare och doktorand på Chalmers Tekniska Högskola, sjökapten och forskar kring sjösäkerhet och utbildning på Sjöräddningssällskapet.
Bostadsort: Mölnlycke, utanför Göteborg
Familj: Fru och två barn
Fritidsintressen: Uthållighetsidrotter som swimrun och triathlon
”Jag var tio år i försvaret som chef för stridsbåtsutbildningen på Västkusten. Där drev jag utbildningar i högfartsnavigering och utvecklade pedagogiken runt det. Jag fick till och med Elfsborgs regementes förtjänstmedalj för det jobbet, det är lite roligt tycker jag, i ett system när man nästan aldrig får beröm för det man gör! Då var jag militär fartygschef, men fick chansen att även läsa till civil sjökapten. Jag har alltid velat arbeta med Sjöräddningssällskapet och älskar utbildning och pedagogik. När det öppnades en lucka på Sjöräddningssällskapet, som skulle utveckla sin utbildningsorganisation, då stod jag där och knackade på dörren. Det var 2007, och sedan dess har jag i olika grad arbetat med utbildning inom Sjöräddningssällskapet. Det här är en unik chans för mig att få förena teori och praktik. Mina lärdomar från Medelhavet tar jag med mig i min forskning kring sjösäkerhet som jag bedriver på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

När jag fick veta att Sjöräddningssällskapet skulle åka till Medelhavet flög många tankar igenom huvudet. Den allra första tanken var ”Åh, vad bra!”. Den andra ”Vad farligt det kan bli” och den tredje ”Här kan ju jag med min kompetens göra nytta”.
Jag har lång erfarenhet och träning av att jobba under svåra förhållanden och jag känner stor ödmjukhet inför att jag nu kan få möjlighet att hjälpa till. Det kommer verkligen inte bli en dans på rosor, och vi kommer förmodligen att möta döda människor och det är alltid mycket svårt. Men det är bättre att vara där och göra allt vad vi kan, även om vi ibland är otillräckliga. Varje räddat liv är en stor seger.
Det är svårt att sätta sig in i vad som väntar. Vi har förberett oss så bra det bara går och skapat oss en bra bild av hur det ser ut där nere. Men vi som första besättning vet ändå inte vad som väntar oss och hur utmaningarna kommer att vara. Därför måste vi vara ödmjuka och anpassningsbara. Det kommer vara fullt av nya frågor. Men vi är ett väl sammansatt team med bra profil för att ta oss an uppgiften. Tillsammans kan vi utveckla en ”best practise” som vi och kommande besättningar kan utgå ifrån.
Jag tror att min bästa egenskap som sjöräddare är att jag vet av erfarenhet att jag klarar av att ha ett gott ledarskap även i svåra situationer. Jag vet hur jag kan få andra att leverera i grupp och lyckas som team. Jag är bra på att få folk att jobba som ett lag under svåra och föränderliga förhållanden.”

Victor Bogesjö, besättningsman ombord Rescue 12-29
Namn: Victor Bogesjö
Ålder: 32 år
Yrke: Skadehanterare på sjöförsäkringsbolaget The Swedish Club
Bostadsort: Oslo, ursprungligen från Göteborg
Familj: Sambo
Fritidsintressen: Umgås med vänner, fiska, dyka och resa
”Jag har spenderat större delen av min barndoms somrar, helger och lov i Fjällbacka. Redan tidigt blev jag nyfiken på Sjöräddningssällskapets räddningsstation nere i hamnen. När jag fyllde 18 år blev jag frivillig sjöräddare. Det bästa med frivilliguppdraget är att hjälpa andra människor, jag gillar att bidra med något positivt. Man lär sig något nytt på varje uppdrag, och ryggsäcken fylls på med erfarenheter allt eftersom. Jag visste också tidigt att jag ville jobba med sjöfart. Jag pluggade juridik med inriktning sjörätt i Lund och i Oslo. Efter studierna fick jag jobb på The Swedish Club som trainee, och har stannat där sedan dess. Swedish Club är ett försäkringsbolag i shippingbranschen, så mycket i mitt liv handlar om båtar och sjöfart. I höstas fick jag möjlighet att byta arbetsort till Oslo, vilket passade bra eftersom min flickvän är norska. Mitt jobb innebär att hantera skador på fartyg runt om i världen. Det kan vara väldigt olika typer av olyckor och incidenter. Jag gillar att det är väldigt omväxlande jobb, och att jag får ha så mycket kontakt med människor runt om i hela världen.

Min första tanke när Sjöräddningssällskapet började prata om insatser på Medelhavet var att det kändes rätt att vi ska hjälpa till internationellt när det går. Sjöräddningssällskapet ska vara samhällsnyttigt, har vi möjlighet att hjälpa så ska vi också göra det. Det spelar ingen roll om det är i Sverige eller inte.
Jag sökte till uppdraget för att jag vill kunna hjälpa till i den flyktingkatastrof som råder. Jag är glad att jag har möjlighet att göra mer utöver att skänka pengar. Att dessutom åka ner och stötta en systerorganisation på plats känns väldigt bra. Det samarbetet är också viktigt att lyfta fram. Vi gör den här räddningsaktionen tillsammans med Grekland och Hellenic Rescue Team, inte som en egen insats.
Jag kände mig otroligt hedrad när jag fick veta att jag blivit antagen. Det ska bli en stor erfarenhet. Samtidigt är jag väldigt ödmjuk inför uppdraget. Det som händer det händer, och det måste vara utgångspunkten. Så länge vi kan göra en bra insats är jag nöjd. Min förhoppning är att jag ska kunna göra nytta, det är allt. Som person är jag lugn, strukturerad och ansvarstagande. Det är nog också mina bästa egenskaper som sjöräddare. Jag har en ödmjuk inställning och jag gillar verkligen att hjälpa till.”

Rasmus Karlsson, befälhavare ombord Rescue 12-30
Namn: Rasmus Karlsson
Ålder: 27 år
Yrke: Befälhavare och redare
Bostadsort: Räfsnäs utanför Norrtälje
Familj: Sambo
Fritidsintressen: Åka båt, spela trummor, fiska och jaga.
”Jag är uppvuxen på ön Stora Enskär i Roslagen. Det är en liten ö med bara nio hus och de flesta som bor där är släkt. Båtarna är vårt transportmedel, och båtintresset kom väldigt tidigt. Jag kunde nog köra båt innan jag kunde cykla faktiskt. Pappa hade taxibåtar och turbåtar, så jag fick lära mig av honom. Min farfar var med och startade sjöräddningsstationen i Räfsnäs. Så länge jag kan minnas har jag haft ett stort intresse för yrkesbåtar, och särskilt sjöräddningsbåtar.
Jag gick sjömansgymnasiet på Åland och läste sedan vidare till fartygsbefäl klass sju på Chalmers Tekniska Högskola. Under hela studietiden arbetade jag mycket på sjön och började också engagera mig som frivillig sjöräddare. Idag driver jag mitt eget lilla rederi i Räfsnäs, kör fartyg och båtar för andra rederier och är även stationsansvarig på RS Räfsnäs.
Min första reaktion på att Sjöräddningssällskapet skulle åka ner till Medelhavet var ”oj, det här låter spännande”. Och den spontana känslan var att jag ville åka ner. Men sedan började jag tveka lite, jag tänkte mycket på säkerhetsaspekten och den psykiska påfrestningen man utsätts för. Man vet ju inte vilka situationer man kan hamna i. Om det kantrar en gummibåt och det plötsligt ligger massor av människor i vattnet. Det kan bli många svåra situationer. Här hemma i Sverige vet man ju nästan alltid hur många som finns ombord till exempel, hur många man ska leta efter, det vet vi ju inte på Medelhavet. Och sen alla stora tragedier vi kommer att möta. Människor flyr för sina liv från flera år av krig. Hur kommer de känna när de ser oss, kommer de att bli rädda eller glada? Många sådana frågor snurrade runt. Jag funderade mycket och diskuterade med vänner och familj, men så kom jag fram till att ja, jag fixar situationen. Jag vill det här. Jag är van att lösa problem till sjöss och kan ta väl hand om min besättning. En kompis sa till mig att ”Rasmus du är inte den som ska dela ut mackor till dem som kommer hit till centralstationen, du är en person som ska vara där nere, det är ju precis det här du kan”. Så det känns ganska naturligt efter ett tag.
Det kommer att bli en ny och viktig upplevelse och en stor erfarenhet. Jag åker ner för att hjälpa människor i sjönöd och stötta våra grekiska sjöräddarkollegor som behöver hjälp. Det är klart att man ställer upp på det!
Mina bästa egenskaper som sjöräddare är att jag är väldigt lugn och stresstålig. Jag är bra på att ta beslut i stressade situationer men lyssnar alltid på besättningen. Jag har ett stort säkerhetstänk. Jag tänker att båten är ett hem och att besättningen är en familj. Man får inte göra något som riskerar att det raseras.”

John Henriksen, besättningsman ombord Rescue 12-30
Namn: John Henriksen
Ålder: 54 år
Yrke: Custom Process Administration (speditör)
Bostadsort: Strömstad
Familj: Sambo och tre vuxna barn
Fritidsintressen: Sjöräddning, resor och träning
”Jag är född och uppvuxen i Strömstad med norska föräldrar. Min pappa jobbade med spedition och jag halkade tidigt in på samma på samma bana, precis som min bror. Och på den vägen är det. Redan som 10-åring hade jag en egen båt och tillbringade många timmar i Strömstads skärgård. När Sjöräddningssällskapet startade en räddningsstation i Strömstad fick jag frågan om jag ville bli frivillig sjöräddare. Då kunde jag inte på grund av jobb i Norrland, men tre år senare fanns möjlighet att engagera mig och nu är jag inne på mitt tolfte år som aktiv.
Det bästa med att vara frivillig sjöräddare är att kunna hjälpa andra, och känslan i magen när man får uppskattning av den man hjälpt är oslagbar. Sedan har jag förstås en stor förkärlek till havet.
När jag hörde att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet kände jag att här kan jag göra en insats. Man kan ha vilken åsikt man vill om hur flyktingpolitiken funkar, men för mig är det tydligt; människor ska inte behöva drunkna för att de flyr från ett krig. Så ska det bara inte vara. Och det är med den fasta övertygelsen jag åker ner, att kunna rädda människor i sjönöd.
Tidigare har jag suttit och sett insamlingsgalor på TV, och bedövat mitt samvete med att skänka pengar. När jag nu fick möjligheten att åka ner på plats och hjälpa till med något jag kan, då var det inget att tveka på.
Jag är väldigt glad att jag blev utvald att få följa med. Jag är övertygad om att vi kommer att lösa vårt uppdrag, men jag har ingen klar bild framför mig om hur det kommer att bli. Jag är inte den som oroar mig för saker som inte har hänt.
Min bästa egenskap som sjöräddare är att jag är lugn. Att inte tappa fattningen och behålla lugnet även i kritiska räddningssituationer tror jag är viktigt. Kan man förmedla ett lugn så sprider det sig förhoppningsvis. Jag har varit med om en hel del otäcka räddningsinsatser under mina år som frivillig sjöräddare. Det har lärt mig mycket om hur jag själv agerar och fungerar och gett mig en stark grundtrygghet.”

Sjöräddningssällskapets insatser i Medelhavet finansieras av Schibsted Sveriges insamlingskampanj Gula Båtarna samt donationer från PostkodLotteriet och enskilda givare.

På vilka sätt använder vi havets resurser och hur har det påverkat dess förmåga att fortsätta ge oss till exempel fisk, kulturella värden och reglering av luft, klimat och övergödning?

– Vår rapport om statusen för ekosystemtjänster från svenska hav synliggör hur vi har nytta av havet på olika sätt, hur tillståndet är för dess olika ekosystem, och hur tillståndet hänger ihop med mänsklig påverkan, säger Mats Lindegarth, vetenskaplig koordinator vid Havsmiljöinstitutet och professor i marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Människan har på många olika sätt stor nytta av havets ekosystem. Till exempel producerar havet syrgas och livsmedel, är en del av vattnets kretslopp, ger oss inspiration och rekreation. Ofta får vi allt detta utan någon direkt kostnad i pengar.

Att tala om nyttorna vi får av havets ekosystem som ekosystemtjänster är ett sätt att synliggöra på vilka olika sätt vi har nytta av havet. Att värdera dessa ekosystemtjänster kan leda till att miljöproblem åtgärdas om de utgör kostnader för samhället som inte reflekteras i marknadsvärden.

Flera forskare från Havsmiljöinstitutet, Göteborgs universitet och Sveriges lantbruksuniversitet har bidragit till rapporten Ekosystemtjänster från svenska hav – Status och påverkansfaktorer, som idag presenteras på Havs- och vattenmyndigheten, som också beställt rapporten.

Syftet med rapporten är att bedöma statusen för ekosystemtjänster från svenska hav, och att utvärdera kopplingen till mänsklig påverkan. De svenska havsområdena Västerhavet, Egentliga Östersjön och Bottniska Viken har bedömts separat. Statusen för olika ekosystemtjänster från haven anges som god, måttlig eller dålig.

– Rapporten visar att haven inte bara ger oss fisk att äta, utan att dess ekosystemtjänster är nyttiga för samhället på en rad olika sätt. I många sammanhang pratar man nu om ”blå tillväxt”. Våra resultat visar samtidigt att människans nyttjande av havens ekosystemtjänster i flera avseenden har påverkat havens förmåga att fortsätta tillhandahålla dessa tjänster, säger Mats Lindegarth, vetenskaplig koordinator vid Havsmiljöinstitutet och professor i marin ekologi vid institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet.

– Att synliggöra människans påverkan och vad som orsakar den är viktigt för att vi som enskilda konsumenter ska kunna fatta bra beslut, och för att myndigheter och beslutsfattare ska kunna utforma åtgärder som leder till hållbart nyttjande av havens resurser, säger Mats Lindegarth.

Några ekosystemtjänster som utmärkte sig med dålig status är näringsvävar och livsmiljöer, som båda påverkar många andra av havens ekosystem. Att dessa två har dålig status beror i sin tur på att tillståndet för viktiga biologiska grundfaktorer som växt- och djurplankton, fisk och bottenmiljöer är dåligt. Även statusen för ekosystemtjänsten livsmedel bedöms som dålig, beroende på tillståndet för många kommersiellt viktiga fiskarter.

Övergödning och fiske är två påverkansfaktorer som bedöms påverka många ekosystemtjänster negativt, men även klimatförändringar.

Ekosystemtjänster som rekreation och estetiska värden påverkas kraftigt av marint skräp och oljeutsläpp. Enligt rapportförfattarna är tillståndet eller statusen för båda tjänsterna måttlig.

Ekosystemtjänster som bedöms ha god status är till exempel energiförsörjning, tillhandahållande av genetiska resurser, och inspiration. Ekosystemtjänster vars status bedöms som måttlig, är exempelvis naturarv, rekreation och upprätthållande av biologisk mångfald.

I går utförde Sjöräddningssällskapet sina första skarpa utryckningar på Medelhavet. 46 människor räddades ur vattnet under den första dagen. Ytterligare två små barn hittades i vattnet vars liv inte gick att rädda.

Det var under en dramatisk räddningsinsats som Sjöräddningssällskapet undsatte 48 människor som hamnat i sjönöd ost om Samos. Nio personer satt fast på ett otillgängligt skär och ytterligare nära fyrtio personer låg i vattnet.

Det första larmet kom strax före klockan tio på förmiddagen och gällde två personer som saknades efter att ha fallit ur en flotte. Både Rescue Handelsbanken Liv och Rescue PostkodLotteriet engagerades i sökinsatsen. Även helikopter och grekisk kustbevakning deltog i söket. Klockan tolv avbröts insatsen när nästa larm kom – en överlastad flotte låg och slog mot de branta klippväggarna på östra Samos och människorna i båten kunde inte ta sig i land. Räddningsinsatsen var dramatisk och skedde i hårt väder. Totalt 48 personer togs ombord på räddningsbåtarna. Ett dykarteam och lokala fiskare bistod i räddningsarbetet. Två små barn överlevde dessvärre inte båtolyckan.

De nödställda fördes in till hamnen Pythagorion där ambulans och polis mötte upp.

Sjöräddningssällskapets insats på Medelhavet finansieras av Schibsted Medias insamlingskampanj Gula Båtarna samt medel från PostkodLotteriet. Hur mycket pengar som samlas in avgör hur länge båtarna kan vara på plats. Med ombord finns reportrar från Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Källa och foto: SSRS.

Det har varit upptagningstider på båtbryggorna men det är viktigt att inte bara ta upp båten utan även ta hand om den. Annars finns stor risk att mötas av sönderfrusen motor, möglig båt eller rostigt växelhus i vår. Svedea uppmanar därför alla ägare att se över sin båt ordentligt inför vinterförvaringen.

Pressmeddelande:
– En vanlig skada under vintern är att inombordsmotorn fryser sönder, vilket kan bli dyrt att fixa. Sammantaget handlar det om miljonbelopp varje år. För att undvika sönderfrysning ska man köra igenom motorn med glykol, är man osäker på hur man gör är det bäst att prata med närmaste verkstad, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea. Och har du hund så se till att den inte är i närheten när du håller på med glykolen, det smakar nämligen sött för hundar men är väldigt giftigt.

Under senhösten är det också stor risk för stormar och då gäller det att ha stöttat och täckt båten på ett bra sätt. Men oavsett hur bra du fixat i förväg är det bästa att kontrollera täckningen om det varit oväder.

– De flesta täcker sina båtar bra, men ofta räcker det inte för att hålla all fukt ute. Mitt tips är att stoppa torrbollar i kabinen och nere i motorrummet så blir det ingen tråkig överraskning i form av mögel i vår, säger John Kidd, platschef på Marindepån Danderyd.

– En annan viktig sak att kontrollera är oljan i växelhuset, är den grå eller mjölkig så har det kommit vatten i den och då behöver den bytas. Annars finns risken att det bildas rost under vintern vilket kan kosta en hel del att åtgärda. Byta olja är dock inget man ska göra själv om man inte är väldigt båtkunnig så tipset är att lämna in motorn för service. Då kan verkstaden även ta reda på och åtgärda orsaken till att vatten kommit in i växelhuset så att inte problemet återkommer, säger Göran Södergren.

Svedeas bästa tips inför vintern:
Vinterkonservera inombordsmotorn så att den inte fryser.
Kontrollera oljan i växelhuset, är den grå eller mjölkig behöver den bytas. Se också till att ta reda på och åtgärda orsaken till vattnet i oljan.
Lås in utombordsmotorn (alternativt hela båten) eller lämna den till ett varv för vinterförvaring
Kontrollera båtens täckning om det varit dåligt väder, blåser presenningen av kan båten ta skada.
Gör en att-fixa-lista och börja med den på en gång, t.ex. lämna in kapellet för tvätt och kontroll av sömmar. Nu har alla tid, det har de inte i vår.
Lägg torrbollar i båten som drar åt sig eventuell fukt för att undvika mögel

Info: www.svedea.se

VM i Thundercat har avgjorts på Malta under oktober månad med tre deltävlingar. Tre svenska team deltog och det svenska teamet med Kjell Johansson och Filippa Ring, båda hemmahörande i Nacka och Jungfrusund, Ekerö knep en delseger och slutade tvåa i totala VM ställningen.

VM-silver till Sverige och Team Speedcats med andra ord.
Det var teamets tredje år i Thundercat racing. Tidigare meriter är ett EM brons från 2014 och tre SM silver.

Under säsongen 2016 är målsättningen att vinna SM och EM på hemmaplan för att sedan i februari 2017 försvara och förbättra vår andra plats från VM då VM avgörs i sportens hemland Sydafrika.

Info: www.speedcats.se

På höstlovet skapar barn och ungdomar konstverk, intresseväckande skyltar och filmer som ska locka nya grupper att upptäcka Stockholms skärgård. Ungdomar från Afghanistan och Somalia som nyligen kommit till Sverige hör till deltagarna i workshopen som pågår 28-29 oktober på Nacka Strandsmässan.

Skärgårdsstiftelsens treåriga projekt Utbildningsplats Skärgården går nu in i en ny fas och låter ett trettiotal elever från pilotskolorna spela in filmer, skapa skyltar och konst för Skärgårdsstiftelsens områden Riddersholm, Björnö och Gålö.

Målet med Utbildningsplats Skärgården är att få barn och ungdomar som inte har varit i skärgården tidigare att upptäcka naturen, miljön och historien. Projektet drivs med ekonomiskt stöd från Arvsfonden.

– Ett otroligt viktigt arbete i linje med stiftelsens målsättning att göra skärgården tillgänlig för alla, säger Bengt Lyngbäck, tf Vd för Skärgårdsstiftelsen.

De ungdomar från Afghanistan och Somalia som deltar workshopen går på Rodengymnasiets språkintroduktion i Norrtälje. De ska bland annat spela in korta filmklipp på temat ”välkommen till skärgården” på dari, persiska och somaliska. 2016 ska filmklippen kunna laddas ned till en smartphone via wi-fi punkter på Riddersholm i Norrtälje, Gålö och Björnö.

– Ungdomarna ska känna sig välkomna ut i vår fantastiska skärgårdsnatur. Många har ju aldrig upplevt något liknande. Syftet är att de ska förstå att det finns så mycket att upptäcka, bli nyfikna på naturen, miljön och historien, förklarar projektledare Sandra Löfgren.

Det är eleverna inom projektet som ligger bakom idén om filmer på olika språk.

– Kunskaper och erfarenheter från olika delar av världen kommer att förenas kring ritborden och framför kameran. Eleverna har under projektets gång sagt att de vill skapa roligare och intressantare stigar med enkla och tydliga skyltar ute i våra områden. Det är ju de som är experter på att vara unga, därför vet de också vad som kan locka jämnåriga att lära sig mer om skärgården, säger Sandra Löfgren.

Informationen ute i naturen ska vara fantasifull och enkel och får gärna mest bestå av bilder, gärna i serieform eller som pratbubblor. De vill gärna också läsa eller lyssna till historier om verkliga personer som levt på olika platser.

Pysselproffset Jenny Jävholm från SVT:s Bolibompa, tillsynsmän från Skärgårdsstiftelsen, marinbiologer, layoutare och mediafolk står för inramningen. Elever från Al-Azharskolan i Vällingby, Ormkärrskolan i Bandhagen och Vistaskolan i Huddinge deltar också i workshopen på Nacka Strandsmässan.

Nya Lagoon 42 annonserades på Cannes Boat Show i september och den kommer att presenteras senare. Det blir en båt med en helt egen profil, men ändå en bra uppföljare till övriga katamaraner från Lagoon. Världspremiären blir på Düsseldorf Boat Show i januari 2016.

Nya Lagoon 42 passar in i modellprogrammet mellan Lagoon 400 och Lagoon 450 F & S. därmed ersätter den tidigare modellen Lagoon 421.

Enligt det franska varvet blir detta en ny modell med tydlig personlighet. Hon får bland annat en mer optimerad rigg än tidigare, annan stäv med mera. Vad gäller designen märks de nya linjerna i fördelningen av boytor och en satsning på att få en välseglande båt.

De yttre linjerna står VPLP studio Patrick Le Quément för. De har skapat en katamaran med snygga linjer som understryker fart och prestanda. Linjerna på salongens överbyggnad, stäven med mera känns dock tydligt igen från tidigare modeller.

Båtens mast har flyttats längre akter ut. I riggen ingår bland annat en självslående fock, som ger enkelt hantering och bra prestanda.

Den yttre styrplatsen har fått en ny utformning, som ska underlätta kommunikationen mellan salongen och förarplatsen. Passagen föröver är också ny liksom den bimini i komposit som är försedd med skjutpaneler som solskydd för besättningen. Alla kontroller är också flyttade till mer centrala positioner för att ge en enklare hantering.

Även badplattformen i aktern samt stegen in i båten är av ny design för att mer ett säkrare insteg.

För innerdesignen svarar Nauta Italian, som har tagit fram två modeller med tre respektive fyra dubbelkabiner. De aktre kabinerna är extra rymliga med var sitt badrum.

Pentryt är U-format och fullt utrustat samt försett med extra många förvaringsutrymmen.

Nya Lagoon 42 kommer att visas för första gången på Düsseldorf Boat Show i januari 2016. Därefter visas hon i Miami i februari 2016 och på Multihull International Boat Show i La Grande Motte i april 2016.

Tekniska fakta
Längd: 12,80 m
Bredd: 7,70 m
Djupgående: 1,25 m
Vikt: 12 ton
Motorer: 2 x 45 hk
Bränsle: 300 liter
Segelyta: 98m²
Vatten: 300 liter
Kabiner/kojer: 6/12
Info: http://www.navigareyachts.com/