Nyheter

Små temperaturförändringar i polarhaven kan innebära stora förändringar för mikroorganismer som till exempel alger. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

I och med att havstemperaturen ökar till följd av klimatförändringarna påverkas mikrolivet i polarhaven på flera sätt. I en ny forskningsavhandling konstateras att små förändringar i temperatur får stora konsekvenser.

− Relativt små temperaturförändringar kan ge kraftiga effekter på fysiologin hos islevande mikroalger och kan också förändra strukturen för de bakteriesamhällen som lever i isen, säger Anders Torstensson vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Färre bakteriearter och förändrad tillväxt hos alger
Tillsammans med forskarkollegor har Anders Torstensson genomfört en serie studier för att beskriva hur olika miljöfaktorer i polarområdena, som ökad temperatur och koldioxidhalt, påverkar organismernas fysiologi och artsammansättning.

Resultaten visade att när temperaturen ökade, och salthalten indirekt minskade, reducerades antalet bakteriearter i isen i Antarktiska oceanen. Forskarna såg också en ökad tillväxt och fotosyntetisk produktion hos två arter av kiselalger som lever i polarisen.

− Vissa arter gynnas medan andra missgynnas, temperaturökningen kan därmed förändra artsammansättningen i ekosystemen. Färre arter leder ofta till att ekosystem blir sämre på att klara ytterligare påfrestningar och förändringar, säger Anders Torstensson vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Fler långtidsstudier behövs
De flesta studier som fokuserat på havsförsurning har utförts under korta perioder. Men för att förstå hur framtida klimatförändringar kommer att påverka olika organismer är det viktigt att ta hänsyn till anpassning under en längre tid (flera generationer).

− I en studie fann vi inga effekter av ökad tillförsel av koldioxid, det vill säga havsförsurning, förrän vi låtit isalgerna anpassa sig till den nya miljön. Det tog till exempel 147 dagar (ca 60 generationer) innan tillväxten minskade jämfört med kontrollbehandlingen.

Tidigare korttidsexperiment utförda på denna art har inte lyckats upptäcka små förändringar i tillväxt.

− Det visar vilken betydelse experimentens längd har när det handlar om anpassning till kommande klimatförändringar.

Marina alger bidrar med hälften av jordens syrgasproduktion och är basen i polarhavens näringsväv. Havsisen spelar dessutom en viktig roll i polarområden genom att bland annat kontrollera var och när algblomningar bildas.

Avhandlingens namn: Ecophysiology of Polar Sea Ice Microorganisms in a Changing World
Handledare: professor Angela Wulff

Länk till avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40529

Bilder:
Bild 1 Isflak med ett brunt band av isalger, fotograf Anders Torstensson.
Bild 2 Fältarbete, fotograf Anna Wåhlin
Bild 3 Porträtt av Anders Torstensson, fotograf Francesca Pasotti

Källa: Göteborgs universitet.

Göta kanal i Motala, mellan Vättern och Borenshult, kommer att tömmas på vatten för att undersöka eventuella läckage eller svaga partier mellan Göta kanal och Motala Ström.

Under nästa vecka, med start den 9 november, kommer vattennivån på Göta kanal mellan Vättern och Borenshult att sänkas ca 1 meter. Veckan därefter kommer allt vatten på sträckan att tömmas. Tömningen görs bland annat för att få svar på om vatten tränger in från Hårstorpsdammen, Motala Ström. Det är en del av förstudien för Göta kanal 2.0 och utförs för att testa huruvida en tom kanal kan stå emot trycket från Motala Ström.

Arbetet är ett led i det dammsäkerhetsarbete som AB Göta kanalbolag gör för att säkra Göta kanal. Provborrningar har visat att marken i området är känsligt för erosion och ett läckage skulle i värsta fall kunna försämra kanalbankens hållbarhet.

– Det är första gången sen tidigt 80-tal som vi tömmer sträckan i Motala. Vi behöver skaffa oss kunskap om förutsättningarna och inte förlita oss på tron, säger Ander Donlau, vd på Göta kanalbolag.

Arbetet utförs i samråd med Motala kommun, som äger marken mellan Göta kanal och Motala Ström, och Tekniska verken som är ansvariga för Hårtorpsdammen. Det kommer göras under kontrollerade former och bevakas regelbundet. Själva sänkningen beräknas ta en vecka och om allt fungerar bra kommer kanalen vara tom tills man får svar på de frågor man behöver.

– I händelse av en olycka eller anläggningsskada som leder till att Göta kanal töms på vatten finns idag en osäkerhet att Hårstorpsdammen är tät. Målet är att vi ska få klarhet i de frågorna och därefter kunna vidta rätt åtgärder. Det är med stor tillfredställelse som vi med nya resurser kan jobba vidare för att säkra Göta kanals framtid, avslutar Anders Donlau.

Watski och Duells har ingått ett avtal om att Watski tar över vissa utvalda delar av Duells marina aktiviteter. Övertagandet sker som ett led i Watskis fortsatta expansion och cementering av Watskis ledande position på den skandinaviska marknaden inom båtutrustning, tillbehör och reservdelar.

– Utvidgningen passar bra in i Watskis strategi med att stärka upp produktsortimentet inom motorbåtsrelaterade tillbehör till fördel för hela marinbranschen och för att öka samarbetet med servicevarv, båtbyggare och båtförvaring. Nu kan kunderna handla allt av oss som de behöver, säger Watskis VD Richard Gedda.

Duells kunder kommer, förutom att ha tillgång till det nuvarande sortimentet, att få tillgång till hela Watskis kompletta sortiment, likväl kommer Watskis nuvarande kunder få tillgång till ett attraktivt, brett och djupt sortiment till motorbåtar och motorer.

– För Duells är det här en mycket bra lösning. Vi kan överlämna den marina affären till en part som verkligen kan branschen och har det som kärnverksamhet, vilket ger rätt möjlig­het för att utveckla den till ett mer attraktivt erbjudande. Med tanke på såväl både kund-och leverantörsrelationer så känns det här riktigt bra, säger Duells VD Anderz Larqvist.

Info: www.watski.com

Oskarshamns kommun bryter i förtid ett avtal med Viamare Promarina om drift av kommunens gästhamn.

Det är tidningen Barometern som skriver om uppgörelsen på nätet:

Info: http://www.barometern.se/oskarshamn/avtalet-med-promarina-bryts/

Kommentarer

JohanT 12:01:32 2015-11-06

Bra beslut, nu ser vi båtägare fram mot fler kommuner som följer Oskarshamn i spåren och återigen prioriterar service till rätt pris.

Tillverkningen av den nya svenska motorbåten HOC 33 skapar en hel del rubriker. Sveriges Radio P4 Gotland har ett bra reportage på sin hemsida.

I inslaget berättar både personerna bakom satsningen och erfarna båtbyggare på Gotland om vad den nya storsatsningen innebär.

Info: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6293898

Torsdagen 5 november invigdes den nya båtmässan Båtexpo på Åbo Mässcentrum. Utställningen som pågår fram till fars dag visar upp ungefär 100 nya båtar, drygt 20 av dem för första gången någonsin. Alla de största motorbåtsmodellerna som säljs i Finland finns med. Bland annat Finnmasters nya Huskybåtar, som väckt stort intresse, kommer att få sin världspremiär i Åbo. Den nya utställningen är höstens enda inomhusmässa i Norden. Därför förväntar man sig även besökare från bland annat Sverige, där det finns en stor marknad för finländska båttillverkare.

Stämningen inom båtbranschen är positiv. Enligt branschorganisationen Finnboat har registreringen av nya båtar ökat med tre procent från fjolåret.

Buster Boats verkställande direktör Juha Lehtola berättar att det blivit allt viktigare med nya båtmodeller. Det är också tydligt på Båtexpo, där nästan alla stora båtmärken presenterar nya båtar. Enligt Lehtola går det även att identifiera andra trender:

– Vad gäller motorstorlekar är trenden tydlig: försäljningen av större utombordare på över 150 hästkrafter har ökat betydligt på senare år, säger Lehtola.

Förutom Buster har även Bella Boats och Konekesko medverkat i planeringen av och idéarbetet bakom mässan. Båtexpo har planerats med hänsyn till båttillverkarna och båtföretagen.

– De nya båtarna spelar förstås huvudrollen, men vi har försökt skapa ett intressant evenemang som även lockar besökare med underhållning och upplevelser för hela familjen. Vi tycker det är viktigt att mässbesökarna får pröva på nya saker, berättar Hannele Wolf-Mannila, vd för Åbo Mässcentrum Ab.

Mässan har en bassäng där besökarna får pröva på dykning eller till exempel paddelsurfing med instruktörer som övervakar. Under veckoslutet kan man även se sjöjungfrun Nerissa i bassängen.

Mässans stjärnartister är Kasmir och Krista Siegfrids. Särskilt på farsdagssöndagen hoppas man att barnfamiljer ska hitta till mässan.

För den som gillar specialiteter har mässan mycket att erbjuda, till exempel en av bara ett fåtal Riva Aquariva Cento-båtar i världen. Även en ny version av nostalgiska Marino Mustang visas upp. På mässan presenteras även en ny SUP-bräda med pedaler från Hobie.

Båtexpo stödjer Håll Skärgården Ren rf. Föreningens håller en konstauktion på mässan för att samla pengar till sin insamlingskampanj Fixa flottan. Auktionsobjekten visas upp i föreningens monter alla mässdagar klockan 10–18.

Info: www.venexpo.fi

Info: www.båtexpo.fi

Här är den allra första körbilden på helt nya Axopar 37 Cabin. Denna finska allroundbåt blir en vass utmanare till ett helt gäng stora sportbåtar. Vid den första provkörningen uppmättes en toppfart på närmare 50 knop.

Den första provkörningen gjordes med motoriseringen 2 x 300 Mercury Verado XL, vilket gav en toppfart på hela 47 knop. Bränsleförbrukningen hamnade på 2,3l/Nm vid 28 knop marschfart.

– Skrovet beter sig perfekt! Den går som Axopar 28:orna, men med mera nyans och biffigare körkänsla, säger Jan-Erik Viitala på Axopar.

Axopar 37 Cabin är byggd med handlaminering och Vinylester i skrovet medan däcket byggs i glasfiber. Båten är välutrustad som standard och har bland annat mycket rostfritt ombord tillsammans med dubbla integrerade badplattformar med FlexiTeek 2G med mera.

Detta är en riktigt stor Walk Around kabin med en akterhytt för två personer. Mer info om utrustning med mera på Axopars hemsida.

Båten är byggd för utombordsmotorer.

Tekniska fakta
Längd: 11,20 m (36ft 9in)
Bredd: 3,30 m (10ft 10in)
Djupgående: 0,85 m (2ft 9in)
Vikt: 3 150 kg (6950lbs)
Personer: 10 person
Kojer: 2 person
Bränsle: 730 l (190,8 gal)
Konstruktion: Glasfiber
CE-klass: B – Offshore
Fartområde: 35–50 knop
Motorer: (1 x 350 hK) / 2 x 225 – 2 x 350 hK (6 cyl.)
Bränsleförbrukning 1,65 l / nm (1 x 350 hK @ 25 knoP)
Skrovdesign: Tvåstegat 20 grader V “Sharp entry hull”
Info: www.axopar.fi

Garmin Quickdraw Contours är en kostnadsfri funktion som snabbt och enkelt skapar personliga HD kartor med 30 cm konturer på vattnet. Quickdraw Contours resultat syns direkt på din kompatibla Garmin sjökortsplotter med ekolod och kartorna kan sparas privat eller delas med andra kostnadsfritt.

– Det här är ett bra sätt att komplettera Garmins kartalternativ och förbättra din upplevelse på vattnet, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Med Quickdraw Contours behöver du inte längre oroa dig för att du inte har karttäckning över din insjö eller annat vatten. Det krävs ingen expertis och du kan t.o.m. fiska samtidigt som kartan skapas.

Quickdraw Contours är enkelt ett använda. När funktionen väl är på kan du direkt se konturer med etiketter som genereras direkt på skärmen samtidigt som båten rör sig. Resultatet är snabbt och exakt och kan ses i realtid eller skapas i bakgrunden för att användas vid ett senare tillfälle. Quickdraw Contours visar tydligt var användbar djupinformation har samlats in och var luckor finns, så att du enkelt kan se var det saknas data.

För att få karta ännu mer komplett kan du med Quickdraw Contours skapa egna platser (POI) och waypoints. Platserna kan användas för att notera intressant information, och waypoints kan läggas ut för att markera en favoritplats för framtida referens.

De insamlade datan kan lagras på ett SD- eller microSD-kort, eller på ett Garmin BlueChart g2 och Bluechart g2 Vision kort. När Quickdraw Contours data har samlats in, kan du välja att dela det med andra genom att helt enkelt kopiera filerna till ett annat kort, eller så kan de välja att behålla det privat. Kartorna är dina och du väljer vad du vill göra med dem.

Den här funktionen finns på den nya echoMAP Chirp-serien, och kommer dessutom finnas tillgänglig som en gratis uppdatering till alla andra enheter i echoMAP- och många i GPSMAP-serien. Den kan användas tillsammans med alla ekolodsgivare, däribland Garmin Panoptix HD-ID, DownVü, och NMEA 2000 givare.

Info: www.garmin.se

Den extremt lyxiga motoryachten Princess 35M hade världspremiär på Cannes båtmässa i september. Nu kommer de första bilderna som visar den oerhört påkostade interiören.

Båtliv var med när nya Princess 35M presenterades. Då var yachten öppen för pressen i några timmar, men nu har varvet fotograferat inredningen och släppt de här bilderna.

Princess 35M har som sig bör mycket generösa boutrymmen och gott med plats på olika däck för den som vill få havsluft eller solbada.

Båten har en informell ”Beach Club” längst upp, där ägaren kan ta emot gäster och umgås med familjen. Ytan är välskyddad mot solen, där finns bar, pentry med mera.

Både på främre soldäck och akterdäck finns det också gott om plats för den som vill ta del av solens värme. Rymliga U-soffor, wetbar med mera är självklar utrustning på en yacht i den är klassen.

På nedre däck finns tre alternativt fyra större kabiner med egna badrum för sex till åtta gäster. Designen kan anpassas helt individuellt i samarbete med Princess Design Studio. Besättningen bor i utrymmen föröver, i tre kabiner med separata badrum.

Ägarens kabin ligger på huvuddäck, i anslutning till kontor och andra mer privata utrymmen.

Båten har gott om panoramafönster för att släppa in ljus och ge en rejäl volymkänsla.

En av anledningarna till den lyxiga miljön är att Princess Yachts International sedan 2008 ägs av lyxvarugruppen L Capital 2 FCPR, som sponsras av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault.

Mer om Princess 35M:
Båten är ytterligare ett steg i företagets strävan att bygga riktigt lyxiga produktionsyachter för en internationell kundkrets.
Den första båten har ett stålgrått skrov och högsta finish i alla detaljer. Det exemplar som visas i Cannes tillhör en ägare från Mellanöstern, som har valt en sober inredning i brunt och beige med eleganta trädetaljer på många platser.
Båten har stora sociala ytor med en elegant salong, rymligt för- och akterdäck samt en riktigt stor flybridge.
Princess 35M är en systermodell till den lite större men betydligt äldre Princess 40M och en fortsatt utveckling av företagets M Class.
Designen innehåller bland annat sociala utrymmen som anspelar på ”Beach Club”. Det innebär stora sittytor och soldynor, bar med pentry med mera. Båten tar sex eller åtta gäster, beroende på designlösning.
Båtens brygga med förarplats nås både från flybridge och inre utrymmen. Förarplatsen är designad som på en riktigt stor yacht med stor överskådlighet över instrumenten och all elektronik i toppklass.
Utrymmena under däck kan specialbeställas. Den här kunden har valt att ha ett antal gästkabiner plus utrymmen för besättning. Här finns också gott om fönster med plusinsläpp, öppningsbara tak, två walk-in-closets, duschar och allt annat som behövs för ett förstklassigt liv på sjön.
Princess varv i engelska Plymouth drabbades hårt av översvämningar tidigt i våras, men är redan igång igen. Liksom konkurrenterna Sunseeker upplever Princess att det är mycket bättre tider med en starkt ökande försäljning, något som även intygas av Beneteau Group som hade en välbesökt presskonferens på tisdagen.
Info: www.princessyachts.com

Från nybörjare till att segla EM- ett besök på Båtmässan förändrade Daniel Lundahl och hans sambo Malin Vångfors båtliv totalt. Läs hela artikeln….

Sjöräddningssällskapet satsar på stationen på Käringön och vill bygga en ny anläggning där eftersom den nuvarande har blivit för liten.

Det är tidningen Bohusläningen som skriver om SSRS planer. Så här skriver tidningen:

“De nuvarande byggnaderna som Sjöräddningen använder på Käringön är för små. Nu görs ett försök att bygga en ny stationsbyggnad i hamnen. Frågan att pröva utbyggnaden i en planprocess ska diskuteras i kommunen inom kort.”

Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.4434964-sjoraddningen-vill-bygga-ny-station#sthash.UGzfx8fO.dpuf

Från nybörjare till att segla EM- ett besök på Båtmässan förändrade Daniel Lundahl och hans sambo Malin Vångfors båtliv totalt.

På senaste Båtmässan lockades Daniel och Malin, båda 28 år, av en monter som visade upp en 505-jolle. Fräcka, snabba kappseglingsjollar med toppfarter på 20 knop.

– På temat” Förverkliga dina drömmar” sökte de folk som ville lära sig segla 505 med målet att segla EM. Det tyckte vi lät spännande så vi anmälde oss, berättar Daniel som bara hade seglat kölbåt med kompisar någon enstaka gång, hans sambo Malin däremot är uppvuxen i en seglarfamilj.

Bland många sökande blev Daniel och Malin utvalda och fick fri tillgång till en 505, material och rutinerade tränare. I somras seglade de först SM, därefter EM som avgjordes i augusti i Varberg.
Köpt en båt

– Vi är nöjda med EM även om det inte blev någon framskjuten placering. Att lära sig segla och tävla har varit hur härligt som helst, berättar Daniel som precis köpt en båt tillsammans med Malin.

– Vi letade efter en 505 men hittade inte riktigt vad vi ville ha. Istället har vi köpt en X 99, en relativt snabb kölbåt som vi ska semestra med på västkusten till sommaren. Samtidigt har vi inte gett upp tanken på en 505, det är en jolle vi älskar.

Om någon hade sagt till er innan Båtmässan, att snart ska ni segla EM- vad hade ni tänkt då?

Det hade vi väl tagit som ett stort skämt. Men på nästa Båtmässa ska vi vara med och berätta om våra upplevelser i 505-montern och peppa andra som anmäler sig till samma uttagning som vi gjorde. Det kommer de aldrig att ångra!

Källa och foto: Båtmässan.

Båtmässan arrangeras 6-14 februari 2016.

Det blev ett mycket positivt mottagande vid den första pressvisning av produktionen av den nya svenska motorbåten HOC 33. Båten ska byggas i en fabrik på Gotland av företaget Swedish Composites AB. Det är den första stora produktlanseringen där på många år i båtbranschen.

Flera media har rapporterat från fabriken samt intervjuat personer bakom HOC 33. Bland andra finansiären, Håkan Lindström.

Läs reportaget i HelaGotland här: Info: http://www.helagotland.se/ekonomi/bilder-sa-blir-nya-superbaten-12207052.aspx

Så här skrev Båtliv om båten tidigare i höst:

HOC 33 P – första modellen för nytt svenskt båtmärke
Ett nytt svenskt båtmärke närmar sig lansering när HOC 33 P går i sjön för tester utanför Visby i november. Båtliv har pratat med Ville Djurberg, personen bakom HOC. Petestep har fått patent godkänt.

Vilhelm Djurberg, som under många år arbetat med exklusiva segelbåtar är personen bakom det nya motorbåtsmärket HOC. Hans kappseglingskompis Jonas Danielsson på Petestep AB berättade om Petesteps innovation för planande båtar och Ville blev snabbt på det klara med vad han ville göra härnäst.

– Petestep hade just lämnat in patentansökan på en ny teknik för planande båtar och i mina ögon verkar den kunna bli rena paradigmskiftet för planande båtar, berättar Vilhelm. Båtarna blir mjukare, snålare, tystare, sidstabilare och säkrare än båtar med vanlig v-botten eller stegad botten.

Tanken på en ny sorts motorbåt och att vara först med Petestep blev starten på HOC Yachts. Designerna Jens Blomquist och Patrik Ekman kontrakterades inom dagar och man enades om en 33 fots båt i komposit. På Gotland gick några av Sveriges bästa båtbyggare lediga efter att Nimbus konkurs hade dragit med sig båtfabriken i Visby i fallet. Ett nytt bolag, Swedish Composites AB, hade startat och de blev snabbt med i processen. Idag arbetar där 14 av landets mest erfarna båtbyggare som bygger HOC på heltid med en högre kvalitetsnivå än man tidigare haft i fabriken där Nimbus och J-Craft tillverkats.

HOC 33 P har moderna men ändå klassiska linjer. Detaljerna och systemen i båten ska hålla en mycket hög nivå enligt Ville. Man säger sig ha varit i varenda detalj för att se om den kan förbättras mot dagens och menar att det gör skillnad på HOC 33 P. Man har även lagt stor möda på att integrera produktion och konstruktion för att få högsta kvalitet och en mycket effektiv byggprocess. Om resultatet blir vad man säger så verkar det lovande.

Enklast märker man ambitionerna på förarmiljön där man tagit stora steg, inspirerade av nya Volvo XC90, Tesla, Apple och Google. Hela färden och alla instrument och informationer finns på en 29” välvd skärm, men kan lika lätt presenteras och användas på tablets och smartphones.

Ville berättar att ett separat bolag har bildats för att på sikt kunna sälja båtsystemet till andra.

– Vi tänker lite som man gör med paddorna och Sonos, fyller Vilhelm på. Vi vill att HOC 33 P ska vara enkel att använda så att man kan njuta fullt av färden och stunderna ombord.

Den allra största nyheten med HOC 33 P är ändå båtbotten.

– Vi har kört med Petesteps teknik och vet att den ger en tidigare omöjlig kombination av mjukhet och snålhet. Petestep omvandlar båtens spray till framfart, lyft och stabilitet. En ytterligare effekt är att mycket av dagens skrovljud försvinner.

Vi räknar med bekväma och säkra färder även när det blåst upp och andra båtar i samma storlek har det jobbigt. Vi kan hålla hög fart över havet och även åka långt på en tank eftersom förbrukningen är låg.

Tekniska fakta
Båtdata
Längd 10,17 m
Bredd 3,04 m
Bränsletank 400 liter
Vattentank 100 liter
Svartvattentank 100 liter
Batterier 12V/ 400 Ah
Bäddar 2 + 2
CE-klass B (Offshore), 8 pers
Motor Volvo Penta D6-400 hk
Info www.hocyachts.com

Pris presenteras vid lansering på www.hocyachts.com där man även kommer kunna beställa sin HOC. Följ HOC Yachts på Facebook.

Den senaste omgången av Volvo Ocean Race blev den bästa och mest välbevakade någonsin. Det framgår av den slutliga Race Report som lämnas av organisationen bakom Volvo Ocean Race. Drygt 2,4 miljoner människor besökte Race Village – den högsta siffran hittills. Racet lockade över tre gånger fler företagsgäster än tidigare. Läs hela artikeln….

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill höja målen för hur bestånden av lax och öring i svenska vatten ska utvecklas. Läs hela artikeln….

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill höja målen för hur bestånden av lax och öring i svenska vatten ska utvecklas.

– Med rätt åtgärder och satsningar tror vi att återvandringen av lax och öring till våra älvar och vattendrag kan öka kraftigt på bara tio år. För att nå dit krävs en förvaltning som är bättre anpassad till varje bestånd, säger Håkan Carlstrand.

De nya målen presenteras i en rapport som i dag lämnas över till regeringen.

Rapporten har tagits fram på uppdrag av regeringen och i samråd med Jordbruksverket. Den innehåller förslag på hur förvaltningen av lax och öring i svenska vatten bör utvecklas och utformas i Skagerrak, Kattegatt och Östersjön.

I Sverige finns i dag nära 40 unika laxbestånd fördelade över västkusten och Östersjön. Längs vår kuststräcka finns även cirka 800 bestånd av öring.

– De flesta laxbestånd har i dag en ganska bra utveckling men vi har också bestånd som ligger långt från de mål som satts upp av exempelvis EU. Bäst utveckling ser vi i några av Norrlandsälvarna och sämst är den på syd- och västkusten, säger Jens Persson. utredare på enheten för fiskereglering på HaV

– Öringsbestånden är svårare att bedöma men här ser vi i stället en bättre utveckling på syd- och västkusten än i Bottenhavet.

HaV vill höja ambitionsnivån genom att sätta högre mål för beståndsutvecklingen, utveckla en mer lokalt och regionalt anpassad förvaltning för olika bestånd samt införa åtgärder för att få bättre kunskap.

– Vi vill ha mer lax och öring i svenska vatten. Det är viktigt för ekosystemen i våra hav och vattendrag samt för landsbygdens utveckling, exempelvis genom fritidsfiske, fisketurism och yrkesfiske, säger Håkan Carlstrand, utredare på enheten för fiskereglering på HaV.

– Vi vill få tillbaka lax och öring i de vattendrag där det förr fanns bestånd men där de försvunnit på grund av exempelvis vattenkraftsutbyggnad. På sikt bör utsättningen av lax och öring fasas ut till förmån för andra åtgärder som återskapar naturlig reproduktion.

I dag ligger det så kallade MSY-målet för Sveriges laxförvaltning på 75 procent, det vill säga att varje enskilt vattendrag ska producera minst 75 procent av den maximala produktionen av laxungar. HaV vill höja detta till 80 procent, samma mål som Finland har.

– Målen för laxproduktionen ska uppnås så snart som möjligt, dock senast 2025. Bestånd som inte bedöms nå dessa mål ska identifieras, orsakerna klarläggas och senast 2020 ska en åtgärdsplan för att restaurera bestånden tas fram, säger Jens Persson

För att klara detta och andra mål behövs mer resurser men också en ökad samordning och utbyte av erfarenheter mellan HaV, länsstyrelser och fiskerättsägare. HaV föreslår att regeringen ger länsstyrelserna i uppdrag att samordna och bedriva fisketillsyn. HaV vill också få möjlighet att kräva att fritidsfiskare rapporterar in sina fångster, i dag omfattas bara yrkesfiskare av sådana krav.

– Vad gäller bestånden av lax- och öring i Torneälv så är det en gränsälv där Sverige har gemensam förvaltning med Finland. Vi ser gärna att en långsiktig svensk-finsk strategi tas fram för utveckling av bestånden och fisket i älven, säger Håkan Carlstrand

HaV har tagit fram rapporten i nära samråd med Jordbruksverket, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, och länsstyrelserna. HaV har också arrangerat flera workshops och möten runt om i landet med ett stort antal deltagare som bidragit med kunskap och förslag.

Foto och källa: HaV.

Den senaste omgången av Volvo Ocean Race blev den bästa och mest välbevakade någonsin. Det framgår av den slutliga Race Report som lämnas av organisationen bakom Volvo Ocean Race. Drygt 2,4 miljoner människor besökte Race Village – den högsta siffran hittills. Racet lockade över tre gånger fler företagsgäster än tidigare.

När målskottet sköts i Göteborg 27 juni för den tolfte upplagan av det 42 år gamla Volvo Ocean Race startade också arbetet med den slutliga sammanställningen, kallad Race Report.

Ur den framgår bland annat:
• Ett rekordstort antal (70 471) affärsbesökare kom till Volvo Ocean Race. Det är mer än tre gånger så många som den tidigare högsta siffran, som uppmättes 2011–12. Det bekräftar racets status som plattform för segling med sponsorer.
• Det högsta antalet besökare (2,4 miljoner) någonsin. Ökningen var 16 % jämfört med Volvo Ocean Race 2011–12.
• En ökning med 140 % i online nyhetspublik i 113 länder och 27 % i TV-tid (293 miljoner Euro). Detta beror bland annat på båtarnas Onboard Reporters och allmänt bättre mediabevakning.
• 7 663 timmar global TV-tid. En ökning med 59 % jämfört med 2011–12.
• Deltagande team fick ett genomsnittligt mediavärde på 47,5 miljoner Euro.

– Volvo Ocean Race erbjuder havskappsegling i världsklass och unika möjligheter både på vattnet och i hamnarna. Antalet gäster för att ta del av programmet har tredubblats under den senaste upplagan, säger racets avgående VD, norrmannen Knut Frostad.

En av de mest uppskattade delarna var ”Guest Onboard experience”, något som gav 2 451 gäster möjligheten att segla med en av de sju Volvo Ocean 65-båtarna. Det är i sig en ökning med 58 % jämfört med 2011–12.

– Vi ger fler människor än någonsin möjligheten att känna på kappsegling precis som det är att delta i racet, tillsammans med de professionella seglarna. Det är en upplevelse man inte kan köpa för pengar.

Racet gav också några exklusiva möjligheter, inklusive en stjärnfylld Awards Nights vid varje stopover, guidade turer på båtarna och skräddarsydda program på olika sätt. Det var även en framgång för själva seglingstävlingen.

– Vi fick uppleva ett race där sex av sju båtar vann något offshore leg eller In-Port Race, säger Frostad.

Seglare från 19 olika nationer deltog i tävlingen. Den segrande båten, Abu Dhabi Ocean Racing, hade den största mixen av nationaliteter med ett genomsnitt på 6,9.

En tydligen förändring mot tidigare race är att stoppen i hamnarna blir allt kortare och innehåller allt fler aktiviteter. Detta bidrog till att till exempel ”Another Day At The Office” räknade in 497 500 fans ombord på båtarna.

Nästa upplaga av Volvo Ocean Race – den 13:e – startar i Alicante 2017. Sju hamnar – Alicante, Auckland, Kapstaden, Cardiff, Göteborg, Lissabon och Newport – har redan tillkännagetts. Den fullständiga rutten blir offentlig 2016.

Under helgen har Kustbevakningens båt KBV 477 utanför Greklands kust fått flera larm för att hjälpa nödställda. På lördagsmorgonen kunde KBV 477 undsätta en gummibåt med motorhaveri mellan Turkiet och Grekland med 56 migranter ombord. På grund av det hårda vädret med 2-3 meter höga vågor och 15-18 sekundmeter togs migranterna ombord på KBV 477. Flera i gummibåten var familjer, 10 män, 16 kvinnor och 30 barn. Under räddningen sjönk gummibåten.

– Det var en dramatisk räddning i ordentlig sjöhävning. Flera av migranterna hamnade i vattnet och på grund av de höga vågorna var det svårt att komma nära dem med vår båt. Speciellt en av migranterna gjorde en hjälteinsats och livräddade de som hamnat i havet, säger Gustav Hägglund, befälhavare på KBV 477.

– Vi fick uppgifter från de räddade om att två personer hade fallit i vattnet tidigare, och försvunnit utom synhåll. Tack vare helikopterspaning kunde vi få fram besked om att de räddats av ett handelsfartyg, säger Gustav Hägglund, befälhavare på KBV 477.

KBV 477 anlände med migranterna under lördagen till Mytilene där de togs om hand för vård och registrering. De räddade personerna var oskadda, men många var sjösjuka. Under söndagen fick KBV 477 besked från passagerare på ytterligare en gummibåt att två av deras medresenärer fallit i vattnet under färden från Turkiet till Grekland. KBV 477 kunde tillsammans med grekisk Kustbevakning rädda de båda personerna. De var rejält nedkylda och kördes till sjukhus med ambulans.

– Trots höststormarna är flyktingströmmarna fortsatt stora och det är fler migranter i båtarna än tidigare, ofta 50-60 personer, i gummibåtar som är avsedda för 20 personer, säger Gustav Hägglund, befälhavare på KBV 477.

Kustbevakningen deltar i Frontex Operation Poseidon preliminärt till och med 19 december 2015.
Källa och foto: Kustbevakningen.

Finska Axopar vilar knappast på lagrarna. Det allra senaste från denna högintressanta båttillverkare är två nya modeller på 24 respektive 46 fot. Toppmodellen är avsedd för tre stora utombordare.

Efter lanseringen av nya Axopar 24 har båttillverkaren tre modeller i den storleken. Axopar lägger stort fokus på marknaden för båtar runt 7 m längd och säger att de vill tillverka båtar som är bränsleeffektiva, enkla att hantera och detta till ett bra pris.

Serien består av modellerna Open-, T-Top- och en Hard Top modell. Axopar 24 Open är en verkligt mångsidig bow rider med ett skrov som, enligt tillverkaren, har ett bränsleeffektivt stegskrov och en väl skyddad förarplats.

Alla modellerna har en främre del med olika möjligheter för sittytor och solbadande. De har även en komfortabel soffa och möjligheter att skapa två kojer ombord. Båten är avsedd för att fem personer ska kunna sitta bekvämt i cockpit.

Axopar 24 T-Top har dessutom ett skyddande soltak medan Axopar 24 Hard Top ger ett bra skydd för sämre väder. Samtliga modeller kan utrustas med en rad olika tillbehör, till exempel vattentoalett, solbädd, vattensportsstolpe och olika kapellösningar.

Axopar 46 blir det nya flaggskeppet i båtfamiljen. Denna den största och lyxigaste båten i serien omfattar fyra olika modeller, byggda med vakuuminjicering enligt höga standards. Motoriseringen blir utombordare i trippelmontage, vilket bör ge en extrem hantering av båten med snabbt svar på gaspådrag och bra grepp i sjön.

Alla modellerna får rymligt walk around däck med en stor solbädd i fören och övernattningsmöjligheter för två personer, toalett med dusch och ett pentry. Båten finns som T-Top, Cabin, C T-Top och AC.

– Efter lanseringen av båtmärket Axopar våren 2014 har vi byggt över 250 båtar i serien med Axopar 28. Vi fortsätter att vara trogna vårt koncept och bygger båtar med en perfekt kombination av goda köregenskaper och bra bränsleekonomi, säger Sakari Mattila, en av grundarna till Axopar.

Världspremiären för Axopar 24 är planerad till Düsseldorf International Boat Show i januari 2016, tillsammans med lanseringen av den större Axopar 37.

Tekniska fakta
Axopar 24 Open / T-Top / HT
Längd: 7,60 m
Bredd: 2,55 m
Djupgående: 0,70 m
Vikt: 1 290 kg (utan motor)
Personer: 6
Bränsle: 220 liter
Material: Glasfiber
Ce-klass: C
Fart: 35–40 knop
Motorer: 90–200 hk
Bränsleförbrukning: 0,9 l /Nm (150 hk vid 22 knop marschfart)
Skrov: Tvåstegat skrov, 20 graders bottenvinkel
Pris: 24 Open 25 900 Euro plus moms och motor
24 T-Top 27 500 Euro
24 HT 29 900 Euro

Axopar 46 T-Top / C T-Top / Cabin /AC
Längd: 14,25 m
Bredd: 3,65 m
Personer: 10
Bränsle: 1 200 liter
Material: Glasfiber
CE-klass: B – Offshore Max
Farter: 35–50 knop
Motorer: 2 x 300 – 3 x 350 hk
Skrov: Tvåstegat skrov, 22 graders bottenvinkel ”Soft entry hull”

Info: www.axopar.fi

Under 2015 har föreningar från norr till söder rensat naturen på burkar och PET-flaskor. Förutom den fantastiska miljöinsats föreningarna gör, får de dela på 10 Mkr i pantpengar. Läs hela artikeln….