Nyheter

På helgens mässa i Åbo hade nya Nordstar 24 Outboard världspremiär. Modellen, som är den tredje nyheten från Nordstar i år, har tre skjutdörrar till hytten plant akterdäck och en lättskött utombordare på akterspegeln.

Efterfrågan på Nordstar modeller med utombordare har ökat de senaste åren och det är därför naturligt att när Nordstars 24-fotare skulle uppdateras gjordes de speciellt med utombordare i tanken. Båten akterdäck har blivit plant och en tredje dörr har öppnat upp hytten mot akterdäcket.

– Vi tror att Nordstar 24 med utombordare kommer helt rätt i tiden. Den blir en naturlig instegsmodell för båtägare som tidigare kört TG eller Sea Stars hyttbåtar, säger den svenska generalagenten Tore Brännfors på Nordstar Sverige.

Med en 250-hästare på akterspegeln blir toppfarten runt 37 knop och preliminärt pris är 990 000 kr till kund i Sverige. Vill man kan man få betydligt större motoralternativ, även dubbelmontage, med toppfart på runt 50 knop.

Förutom nytt akterdäck och ny dörr har Nordstar 24 Outboard en ny instrumentpanel med plats för stor plotter samt ny design på hytt och tak.

Liksom tidigare går det även att få nya Nordstars 24 med dieselmotor och drev.

Tekniska fakta
Längd: 7,8 m
Bredd: 2,4 m
Vikt: 1 900 kg utan motor
Fart: 30–50 knop
Info: www.nordstarsverige.se

Fiskars har idag ingått ett avtal om att sälja sin båtverksamhet till Yamaha Motor Europe N.V. Transaktionen, som inkluderar försäljningen av aktier i Inhan Tehtaat Oy Ab, varumärket Buster samt tillhörande fabrik och mark i Ähtäri, Finland skall slutföras i början av 2016. Avyttringen förväntas inte påverka Fiskars finansiella ställning eller resultat under det fjärde kvartalet 2015 eller vid avslutande av affären.

Pressmeddelande:
Fiskars strävar efter att fungera som ett integrerat konsumentvarubolag. Som ett led i förverkligande av bolagats strategi har bolaget kommit överens om att sälja båtverksamheten, vilket ytterligare stärker bolagets fokus på sina kärnkategorier: Functional products, Living products och Outdoor products. Sedan början av år 2015 har båtverksamheten rapporterats som en del av Fiskars Övriga segment.

Inhan Tehtaat Oy Ab är Europas största tillverkare av aluminiumbåtar vars största marknad är östersjöregionen. Omsättningen för Fiskars båtverksamhet förväntas vara ungefär 32 milj. euro år 2015 och rörelseresultatet förväntas vara ungefär 1 milj. euro. Företaget har för tillfället ungefär 160 anställda. Buster-båtarna är de mest populära aluminiumbåtarna i Finland, Sverige och Norge och varumärket erbjuder ett brett sortiment av båtar för allt från mångsidigt fritids- till krävande professionellt bruk.

– Med försäljningen av varumärket Buster förstärker vi vårt fokus på Fiskars kärnverksamheter medan vi fortsätter göra framsteg mot att bli ett globalt integrerat konsumentvarubolag. Buster har 60 års erfarenhet av tillverkning av aluminiumbåtar och har på senaste tiden gjort markanta satsningar på sin produktutveckling, formgivning och produktionsprocess. Yamaha är en av världens ledande bolag inom marinbranschen och vi tror starkt på att affären är den bästa vägen framåt för Busters kunder och anställda, säger Kari Kauniskangas, verkställande direktör på Fiskars.

– Buster har redan i flera år samarbetat med Yamaha. Nya ägarskapet möjliggör ett närmare samarbete samt att vi kan utvidga verksamheten till nya marknader, säger Juha Lehtola, direktör Fiskars båtverksamhet.

Garmin presenterar nu echoMAP CHIRP – en ny serie prisvärda kombinationsprodukter med sjökortsplotter och inbyggt ekolod med CHIRP traditionell ekolodsteknik samt CHIRP DownVü™ och SideVü™.

echoMAP CHIRP fungerar även ihop med Panoptix-givare och alla enheter har Garmin Quickdraw™ Contours, en ny mjukvarufunktion som låter dig skapa egna högupplösta kartor med en fots noggrannhet. Via NMEA® 20001, kan den nya echoMAP-serien ta emot information från sensorer, motorer, autopiloter m.m.

– Med den integrerade CHIRP ekolodstekniken, exklusiva kartfunktioner, inbygg GPS, och stöd för Panoptix och NMEA 2000, tar echoMAP CHIRP-serien ett kraftfullt steg framåt i utvecklingen av kombinationsenheter för fiskare, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Vi ser fram emot att kunna erbjuda dessa produkter till konsumenterna och vi tror att de kommer ge fiskaren den bästa möjliga upplevelsen, samtidigt som de möter den prismedvetne kundens förväntningar.

Precis som tidigare echoMAP-modeller har CHIRP-serien en ljusstark, 4-, 5-, 7- eller 9-tums färgskärm med ett användarvänligt gränssnitt. Alla modeller har en inbyggd högkänslig 5khz GPS-mottagare som uppdaterar din position 5 gånger per sekund för att ge din en så noggrann och tillförlitligt position som möjligt.

För den tydligaste ekolodsscanningen av fisk och bottenstruktur på marknaden, erbjuder nya serien inbyggt CHIRP traditionellt ekolod och CHIRP DownVü och SideVü scanning. Istället för att skicka ut en ensam frekvens så skickar CHIRP ut ett spann med frekvenser och tar emot dem separat för att ge tydligare fiskbågar med bättre separation. För dig som vill kunna se föremål och struktur under din båt ger DownVü en nästan fotolik bild med suverän upplösning och målseparation i båda söt- och saltvatten. echoMAP sv modellerna ger även SideVü scanning som visar vad som finns på båda sidorna av din båt.

Utöver detta så har även 7-tum och 9-tums echoMAP CHIRP stöd för Garmin Panoptix™ all-seeing sonar. Med Panoptix ombord kan du se ekolodsbilderna med hög upplösning och snabb scroll-hastighet i realtid. Den nya echoMAP CHIRP-serien kommer att stödja alla Panoptix-givare inkl. den nya PS21.

Den nya echoMAP CHIRP serien beräknas finnas tillgänglig i januari 2016 till ett rekommenderat cirkapris på mellan 4 599: – och 16 099: – För mer information besök gärna, garmin.com/marine2016.

1Finns tillgängligt till 5-, 7-, och 9-tums modeller.

Info: www,garmin.se

Den allra största yachten hittills från engelska Sunseeker International får sin världspremiär på London Boat Show 2016. Med en totallängd på 131 fot (40 m) blir det den största båten någonsin som får världspremiär i London.

Den enorma 131 Yacht visar på Sunseekers möjligheter att bygga superyachter även för de allra lyxigaste ändamål. Det här blir den första av tre helt nya modeller som ska presenteras tidigt 2016 och den kommer med all sannolikhet att ”stjäla showen” i London. Den kommer att ställas ut tillsammans med sju andra Sunseeker, inklusive den innovativa Predator 57.

Efterfrågan för 131 Yacht är, enligt Sunseeker, redan extremt stor med de fem första båtarna redan sålda. På exklusiva bilder som har visats för spekulanter visar att det här blir en yacht i allra högsta kvalitet ända in i de minsta detaljer, byggda på Sunseekers beprövade superyacht plattform.

En finess som verkligen står ut är användandet av glas i Master Stateroom, salong och övre salong för att ge en komfortabel och lyxig inredning för både ägare och gäster.

Ombord 131 Yacht finns alla möjligheter för ägaren att skräddarsy sin yacht efter alla tänkbara personliga önskemål. Standardkonfigurationen är för tio gäster i fem separata kabiner med möjlighet att ta emot tolv gäster, beroende på layout och andra valmöjligheter. Det rymliga aktergaraget rymmer en tender upp till 6,0 m längd och två vattenskotrar.

Skrovet är klassiskt Sunseeker djupt V-format. Båten har tre huvuddäck och kan utan problem gå i marschfart upp till 1 500 Nm vid 10 knop. Den som har mer bråttom kan köra upp till 23 knop beroende på motorval.

Byggtiden för varje ny 131 Yacht är cca ett år, vilket gör att varvet har kapacitet att bygga upp till fem yachter samtidigt vid sin stora anläggning i Poole på den engelska sydkusten.

Premiären sker på London Boat Show, som hålls 8–17 januari 2016.

Info: www.sunseeker.com

Sunseeker International Limited, som från början hette Poole Power Boats, grundades av bröderna Robert och John Braithwaite 1969. Det bytte namn till Sunseeker International 1985 och har sedan dess ståttt för kvalitet och lyx.
I augusti 2013 köptes en majoritet av aktierna av kinesiska Wanda Group med huvudkontor i Peking.
Sunseeker har cirka 2 000 anställda och bygger runt 150 båtar per år i storlekar på 53–155 fot.

Sunseekers modellutbud består av 17 olika modeller:
Yacht: 155, 131, 116, 28M, 86, 75
Sport Yacht: 130, 101, 80, 68
Predator: 84, 80, 68, 57
Manhattan: 65, 55
San Remo: 53

Cobham SATCOM har lanserat två SAILOR satellitnavigationsmottagare, SAILOR 656X GNSS (Global Navigation Satellite System) och SAILOR 657X DGNSS (Differential Global Navigation Satellite System). De är bägge 100 % producerade i Cobhams egen regi.

Satellitnavigationsmottagarna samlar in satellitdata från alla tillgängliga navigationssatelliter, inklusive GPS och GLONASS och distribuerar den till en mängd olika ombordsystem såsom; ECDIS (Electronic sjökort System), INS (Integrated Navigation System), GMDSS (Global Maritime Distress & Safety System), SATCOM (satellitkommunikationssystem), MCS (Master Clock Systems) och PABX (telefonväxlar).

Bägge är blackbox-produkter utformade för att vara en del av Cobhams system de kallar ”Multi-Function Universe” där man använder en och samma kontrollpanel, en touch-screen skärm SAILOR 6004, till alla funktioner i systemet (ex. Navtex, AIS mm).

Drift av alla system som är anslutna till SAILOR 6004 kontrollpanel är mycket enkel och användarvänlig; Det finns en ikon för varje produkt som ansluts och när man tryckt på den, ges full kontroll över all set-up, funktioner och diagnostik för varje enskild del i systemet. Man har alltså en skärm till en mängd olika produkter där man tidigare behövt en skärm till varje produkt. Det spar utrymme och gör installationen mycket enkel.

Cobham SATCOM erbjuder fyra varianter av satellitnavigationsmottagare:
SAILOR 6560 GNSS-system levereras med SAILOR 6004 kontrollpanel och motsvarande SAILOR 6285 GNSS antenn eller SAILOR 6286 DGNSS antenn

SAILOR 6570 DGNSS-System levereras med SAILOR 6004 kontrollpanel och motsvarande SAILOR 6285 GNSS antenn eller SAILOR 6286 DGNSS antenn

SAILOR 6561 GNSS Basic levereras med antenn
SAILOR 6571 DGNSS Basic levereras med antenn
Alla fyra varianter använder samma patenterade SAILOR 6588 DGNSS mottagare, vilket ger mycket exakta uppgifter, förbättrade med hjälp av satellitbaserad sk. Augmentation System (SBAS) från olika områden, bland annat WAAS (Wide Area Augmentation System) för Förenta staterna, EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) i Europa förutom från Japan, Indien och Ryssland.

Pris från 8 100 kr exklusive moms.

Info: http://www.serviceport.se/sv/produkter/navigation/gnss-dgnss-1/

Efter lyckade prover under hösten har Sjöräddningssällskapet valt att utrusta sina mindre fartyg med trimsystemet Zipwake.

Systemet har på ett övertygande sätt gett både ökad stabilitet och manövreringsförmåga och vi är väldigt nöjda med de prestanda- och komfortförbättringar båtarna därmed har fått, säger Per-Egon Persson, Sjöräddningssällskapet.

Zipwake har börjat installeras på båtar i Gunnel Larsson- och Postkodslotteriklassen. Totalt har Sjöräddningssällskapet fler än 40 fartyg i dessa klasser.

– Vi är oerhört stolta över att Sjöräddningssällskapet valt Zipwake till sina fartyg, säger Mattias Hedlund, Vd Båtsystem.

Detta visar att automatiska trimsystem gör stor skillnad även under de tuffaste förhållanden man kan tänka sig till sjöss, ett mycket meriterande kvitto på systemets förmåga.

Sjöräddningssällskapet har i över 100 år haft uppdraget att rädda människor i sjönöd. Idag har man 69 bemannade räddningsstationer längs kusterna och i de stora sjöarna och därtill drygt 2000 frivilliga sjöräddare. Totalt lämnar SSRS kaj över 8000 gånger varje år och detta ställer högsta krav på besättning, fartyg och utrustning.

Båtsystem AB är en av Sveriges ledande leverantörer av marina tillbehör med mer än 40 år i branschen. Mest kända är de för sina rostfria produkter och belysning men arbetar även med premiumagenturer som JEFA, Prebit, Ilas och Zipwake.

Info: ssrs.batsystem.se

Under helgen den 14 och 15 november håller många av segelbåtsföretagen i Sverige öppet. Några företag visar båtar i sina hallar andra i sjön och kan erbjuda en sen provsegling.

Några företag håller öppet för att du i lugn och ro skall få information och prata båt. Nu är det hög tid att boka för att få segla ny båt sommaren 2016.

Här kan du se vilka företag som håller öppet:
Info: http://segelbatar.org/start/

På flera platser finns även andra aktiviteter med föredrag och leverantörer som informerar om sina produkter.

Yacht Center Orust i Henån arrangerar föredrag om långsegling, Segelvård och trim, Båtvård mm. Här kan du också fråga experterna.

Här hittar du programmet:
Info: http://yachtcenterorust.se/index.html

Svenska Candela Speed Boat AB med kontor i Stockholm kan bli först med en snabb eldriven båt med bärplan. Tack vare en konstruktion i kolfiber hålls vikten nere och energibehovet är reducerat med mer än 50 % jämfört med en traditionellt byggd båt.

I sin egen pressrelease säger Candela Speed Boat AB att det ska bli möjligt att köra båt Stockholm – Möja ToR eller Marstrand–Smögen ToR i 25 knop på el med deras konstruktion. Detta i en båt som är helt tyst och som med hjälp av bärplan inte slår i vågorna. Till en kostnad som är lägre än priset för dagens lunch.

Candela Speed Boat AB, som har fått 1,5 Mkr i bidrag från Vinnova, säger själva att de ”är på väg att revolutionerna båtbranschen”. Helt ensamma är de inte vad gäller eldrift, men kombinationen med bärplan är sällsynt.

Genom en konstruktion i kolfiber, med bärplan och de mest energitäta batterierna utvecklar bolaget en helt eldriven båt med en räckvidd som är fem gånger längre än dagens elbåtar. Det innebär att Candela får en hastighet och räckvidd i nivå med bensin och dieseldrivna båtar. Förutom en bra räckvidd fås en båt som är nästan helt tyst och som går utan stamp i upp till 1 m vågor.

– En vanlig 7–8 meters motorbåt drar ungefär 15 gånger mer bränsle per kilometer än en familjebil. Det är dåligt för miljön och det svider i plånboken, säger Gustav Hasselskog, entreprenören bakom Candela. Det har gjort att alla tidigare försök att bygga en elbåtar har landat i en långsam båt eller en båt med alltför kort räckvidd för att vara intressant på marknaden.

Bärplan – eller vingar under vattnet – är en gammal teknik som gör att hela skrovet är i luften. Teknologin har återigen börjat användas mycket tack vare möjligheterna som kolfiber innebär. Till exempel har man inom America’s Cup, världens största seglingscirkus sedan några år helt gått över till bärplan.

– Genom att gå över till bärplan reduceras energibehovet med mer än 50 %. Om man dessutom, som i Candela, halverar skrovvikten fås en energireduktion på cirka 80 %, säger Hugues de Turckheim, ansvarig för Candelas bärplan och som bland annat har L’Hydroptère – världens snabbaste segelbåt – på sin meritlista.

Just vikten har det internationella teamet jobbat hårt med. Även moderna litiumjonbatterier är tunga och för varje extra kg i skrovet behövs 3 hg mer batterier för att nå en viss räckvidd.

– Gustav gav mig 300 kg när vi drog igång. Det var extremt utmanande, säger Olivier Philippot, ansvarig för kolfiberkonstruktionen. Jag har jobbat med Airbus och Eurocopter men det här var något helt annorlunda. Vi räknar på 12 tons chocklaster i 45 knop. Dessa laster måste ut från huvudvingen och neutraliseras i skrovet. Våra simuleringsdatorer har fått jobba dag och natt säger Olivier och avslutar:

– Jag nådde 280 kg.

Candelas linjer har den svenske bil och båtdesignern Bo Zolland stått för. Enligt Gustav har Bo en unik förmåga när det gäller skönhet:

– Bosse kan på en sekund se vad som skiljer en vacker från en ful linje. Mindre språng, bak med framrutan eller längre badbrygga. Han är helt otrolig att jobba med.

Teamet håller nu på att slutmontera den första prototypen. Därefter kommer en andra prototyp byggas under 2016. Med denna är målet att pressa inköpspriser och produktionskostnader. Lansering är planerad till våren 2017.

– Så här långt har intresset varit fantastiskt. Vi har redan fått tio beställningar från kunder i hela världen, från Seattle till St Petersburg utan en krona i marknadsföringsbudget, avslutar Gustav.

Info: www.candelaspeedboat.com

Princess vilar inte på lagrarna utan fortsätter att utveckla allt lyxigare yachter. Här är inredningen ifrån den eleganta nya Princess S65, där Princess Design Studio ansvarar för designen. Denna den senaste modellen i S Class sportbridge serien har fartfyllda linjer samtidigt som det är en riktig lyxyacht.

Båten har en mycket öppen planlösning med bland annat pentryt placerat akter om salongen, skjutdörrar ut till akterdäck och en helt öppningsbar elektriskt manövrerad taklucka som släpper in massor av sol och ljus. Akteröver finns bland annat en bar.

Båten är designad för att passagerarna ska kunna få mesta möjliga glädje av den oberoende av vädret.

Innerutrymmena är avsedda för åtta personer fördelade på fyra kabiner, av vilka tre stycken har eget badrum. För den som har besättning med sig finns det möjlighet att ha särskilda boutrymmen för dem.

I aktern finns en extra bred badplattform, garage för en 3,3 m RIB med mera.

Marschfarten för S65 är över 30 knop, men hon kan komma upp i 38 knop beroende på motorval.

Princess S65 hade världspremiär på Southampton Boat Show i september i år.

PRINCIPLE DIMENSIONS
Length overall (Incl. pulpit) 66′ 20.12 m
Length overall (excl. pulpit) 65′ 1″ 1 9.83m
Beam 16’9” 5.08m Draft (at full load) approx 4’9” 1.47m
Displacement approx (lightship) 30.5 tonnes
Fuel capacity 4100 litres / 902 gal / 1083 USG
Water capacity (Incl. calorifier) 873 litres / 192 gal / 230 USG
Hot Water calorifiers 73 litres/ 16 gallon / 19 USG
Black water tank 272 litres / 60 gal / 72 USG

ENGINES – DIESEL
Twin Caterpillar C18 Acert (2 x 1150mhp) Maximum speed – 32-34 knots*
Twin MAN V8 (2 x 1000mhp) Maximum speed – 30-32 knots*
Twin MAN V8 (2 x 1200mhp) Maximum speed – 33-35 knots*
Twin MAN V12 (2 x 1400mhp) Maximum speed – 36-38 knots*

Info: www.princessyachts.com

Garmin presenterar nu ett nytt sortiment av ekolodsgivare som är designade för att ge dig som fiskare den bästa upplevelsen inom scanning och CHIRP ekolodsteknik. De nya givarna är kompatibla med Garmin Striker™, echoMAP™ CHIRP, GPSMAP® och GSD™ 25 ekolodsmodul. Givarna kommer att finnas både som CHIRP traditionell, CHIRP DownVü och CHIRP SideVü.

Pressmeddelande:

– Våra nya CHIRP-givare visar att vi kan erbjuda den bästa möjliga ekolodsscanningen oberoende av var och hur du fiskar, säger Dan Bartel, försäljninschef på Garmin International.
– Oavsett om du befinner dig på en sportfiskebåt, i en eka eller ute på isen är Garmins CHIRP-teknik nu mer tillgänglig än någonsin.

GT8HW-seriens givare erbjuder high-band 150-240kHz traditionell CHIRP med en bredare konvinkel för att ge dig en tydlig struktur över ett större område. Givarna finns för akterspegelsmontering och i silikon för isfiske som är designad för att klara kalla och hårda vinterförhållanden.

För inombordsmontering finns 8-pins GT15M-IH som är en mid-band 85-165kHz CHIRP traditionell givare som är utmärkt för båtar med glasfiberskrov och med en skrovvinkel på 0 till 25 grader. Gjord för dig som vill kunna åka i höga farter men ändå få en noggrann djupsiffra.

För dig som vill ha klara och tydliga fiskbågar med överlägsen separation och även kunna se bottenstrukturen under båten presenterar vi tre nya 8-pins givare med CHIRP traditionell och CHIRP DownVü. GT22HW-TM är en high-band 150-240kHz med 455/800kHz CHIRP DownVü givare med bred konvinkel, perfekt för dig som fiskar i sötvatten och som vill montera på akterspegeln eller trollingmotorn. GT23M är en mid-band 80-160kHz CHIRP med 260/455 kHz CHIRP DownVü för dig som fiskar i havet och som vill montera givaren på akterspegeln eller genom skrovet.

Den sista givaren i familjen är en 12-pin GT52HW-TM med high-band 150-240kHz CHIRP traditionellt, 455/800 kHz CHIRP DownVü och CHIRP SideVü, som är designad för sötvattensfiskaren som vill ha det bästa av ekolods- och scanning-teknik i en och samma givare. GT52HW-TM har en kompakt form som gör den ideal för montering på en trollingmotor.

Givarna är fullt kompatibla med Garmin Striker, echoMAP och GPSMAP och även kompatibla med GSD 25. Våra nya CHIRP givare beräknas finnas tillgängliga i december till ett rekommenderat cirkapris på mellan 1 699: – och 8 499: –

På garmin.com/marine2016 finns ”Garmins givarguide” för att du lättare skall kunna välja vilken givare som passar dig bäst.

Styrelsen i Scania har utsett Henrik Henriksson till verkställande direktör och koncernchef i Scania AB. Han tillträder befattningen den 1 januari och efterträder Per Hallberg. Henrik Henriksson kommer från samma datum att utses till medlem av ledningen för Volkswagen Truck & Bus (Truck Board).

− Henrik Henriksson är en kompetent och erfaren person, som med sin entreprenörsanda och visionära ledarskap har rätt profil för att långsiktigt leda och utveckla bolaget, säger Scanias styrelseordförande Andreas Renschler.

Henrik Henriksson, född 1970, är civilekonom och ingår sedan 2012 i Scanias verkställande ledning med ansvar för försäljning och marknadsföring. Han anställdes vid Scania 1997 som trainee och har innehaft ett flertal ledande befattningar inom bolagets marknadsorganisation.

− Jag ser fram emot uppdraget att fortsätta utveckla Scania i enlighet med de mål och strategier som företagets ledning och styrelse har slagit fast. Vi ska fortsätta att bredda erbjudandet av produkter och tjänster som driver såväl våra kunders som vår egen lönsamhet och arbetet för att bli ledande inom hållbara transporter. En viktig uppgift för Scania är också att ta till vara möjligheterna att utveckla märkesunika kundlösningar som öppnas genom samarbetet inom Volkswagen Trucks & Buses, säger Henrik Henriksson.

Per Hallberg lämnar under 2016 sina operativa uppdrag. Han har varit anställd vid Scania sedan 1977 och ingått i den verkställande ledningen sedan 2001.

− Jag vill tacka Per Hallberg för att han sett till att Scania har fortsatt prestera på hög nivå och behållit de anställdas motivation sedan han med kort varsel tog över posten som vd i den situation som uppstod i april i år, säger Andreas Renschler.

Det blir ingen utvärdering av sjöfyllerilagen, trots ett tiotal riksdagsmotioner om detta. Nuvarande sjöfyllerilag har varit i kraft sedan 2010.

De som hade motionerat om en utvärdering av lagen är främst borgerliga riksdagsledamöter från M och C.

Diskussionen har stundtals varit mycket hög om lagens berättigande och om gränsen på 0,2 promille är för låg. Olika lobbygrupper har debatterat för att få till stånd en utvärdering, något som säkert många hade hoppats på men som Civilutskottet säger nej till i sitt betänkande
2015/16:CU2.

Info: https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Sjofylleri_H301CU2/#_Toc433704459

Kommentarer

Sneseglaren 13:27:17 2015-11-09

Partierna bryter – som vanligt – sina löften innan valet. All utvärdering hittills visar att lagen är verkningslös, kostar stora pengar att övervaka (KBV) och att den i grunden saknar vetenskapligt stöd. Riksdagstomtarna vet detta och vad en formell utvärdering skulle leda till. Därför duckar man. Det kommer nya val o/e parlamentariska situationen. Över tiden kan man inte hålla fast vid denna "uppfostringslag" – om man inte önskar att politikerföraktet bubblar över helt!

Nisse 14:11:33 2015-11-11

Vilken utvärdering visar detta? Tvärtom så vet vi att kostnaden för övervakningen är relativt sett liten. Och att stödet hos för lagen är stort. Även polisen och KBV är positiva och anser att den gjort nytta.
Att vissa högljudda minoriteter tycker annorlunda är inget man kan ha som bas för hur man styr ett land.

Sneseglaren 12:51:14 2015-11-12

Transportstyrelsens statistik är tämligen talande, sjörättsinstitutet har publicerat en bok med uppföljning. I övrigt finns inga fakta som talar för lagen. Norge har bl.a med officiell referens till fakta i Sverige avstått att sänka till 0.2. Finland likaså. Motfråga: Var kan vi se att kostnaden är liten? KBV har ju inte ens klarat budget, begärt mer pengar och hänvisat bl.a till denna övervakning. Tyckanden från Polis och KBV är inte fakta. Du påstår därtill helt ogrundat att det är "högljudda minoriteter" som skulle ha krav på att styra båtsverige. ALLA båtorganisationer i Sverige samt båtbranschen kräver att lagstiftning skall vara baserad på fakta – inte tyckande. Att påstå att det är minoriteter bland båtfolk som är motståndare är ren lögn och alldeles oavsett om en majoritet tror och tycker att jorden är platt är det minoriteten med fakta och kunskap som måste vara riktmärke.

Sneseglaren 12:54:13 2015-11-12

Tillägg: Finns inte ens någon utvärdering som visar att 1990 års sänkning från 0.5 till 0.2 i vägtrafiken har haft någon positiv effekt. Något Leif GW Persson t.o.m påtalade för Riksdagen innan beslutet!

Nisse 02:36:36 2015-11-15

Sjörättsinstitutet består i princip av en enda person, som också råkar tillhöra den högljudda minoriteten. Till råga på allt så har analysen den boken grova metodfel.
Att kostnaden är förhållandevis liten framgår av KBVs egna siffror. Och att sluta utföra nykterhetskontroller skulle inte leda till någon besparing alls, eftersom personal och båtar skulle finnas kvar.
Och lägg märke till att de många organisationerna uttalat att de vill ha en översyn, inte nödvändigtvis att de vill att lagen skall försvinna. En översyn idag skulle med stor sannolikhet leda till att lagen skärptes till att även inkludera mindre båtar, eftersom den godtyckliga gränsen vid 10 meter och 15 knop inte stämmer väl med då det sker tragiska olyckor till sjöss.

Sjöräddningssällskapets insats på Medelhavet har nu varit igång i två veckor. 93 liv har räddats, varav 36 under den gångna natten. Idag är det besättningsbyte på Samos.

Nu är den andra omgången besättningar på plats i Medelhavet. De kommande två veckorna ska sjöräddarna Anna, Fredrik, Sven, Ulf, Jonas och Josef undsätta flyktingar i sjönöd med bas på den grekiska ön Samos. Sjöräddningssällskapets verksamhet i Medelhavet har varit i drift i drygt två veckor och har redan räddat 93 liv. Senast under natten till idag undsattes 36 personer, varav åtta barn, som blivit strandsatta på en mycket svårtillgänglig klippa längs den sträcka på nordöstra Samos som kommit att kallas “Dödens kust”, då många flottar förliser här.

Insatsen finansieras av Schibsteds insamlingskampanj Gula Båtarna, PostkodLotteriet och enskilda donatorer.

Läs mer om besättningsmännen nedan.

Anna Henningsson

Ålder: 47

Yrke: Narkossköterska på Astrid Lindgrens Barnsjukhus

Bostadsort: Årsta, Stockholm

Familj: Singel

Fritidsintressen: Umgås med vänner, resa, träna.

Räddningsstation: RS Möja och RS Stockholm

”Jag är tidigare yrkesofficer med inriktning mot sjukvård, brand- och flygräddning inom Flygvapnet. Jag var stationerad i Norrköping och Uppsala, men hade i princip hela Sverige som arbetsplats eftersom jag arbetade med sjukvårdsutbildning av soldater. Jag lämnade försvaret efter 10 år och började läsa till sjuksköterska och specialiserade mig senare till narkossköterska, vilket jag jobbat med de senaste sex åren. En av mina viktigaste erfarenheter från försvaret har jag med mig från mitten av 90-talet. Då var jag chef för en FN-styrka i Bosnien. Det var många utmaningar. För det första var kriget på Balkan inne i en stökig fas, det var en helt annan sak att arbeta där jämfört med att jobba här hemma. Dessutom hade vi med oss frivillig civil personal, vilket ställde helt andra krav på ledarskap jämfört med att bara jobba med militära kollegor.

Den erfarenheten tar jag med mig till Grekland nu, liksom det jag dagligen ställs inför i mitt arbete: Att snabbt kunna ta beslut i stressade situationer och att arbeta med människor i kris. Nästan allt på jobbet handlar om akuta situationer på liv och död. Det kräver att jag kan vara flexibel och tänka utanför boxen.

Min första tanke när jag hörde om att Sjöräddningssällskapet skulle åka ner till Medelhavet var att det är ett fint uppdrag vi ska göra, där jag verkligen kan åka ner och göra nytta. Jag blev väldigt stolt över att bli uttagen och att mina kvalifikationer gör mig lämplig. Samtidigt är jag ödmjuk inför uppgiften.

Jag kom med som frivillig sjöräddare för fem år sedan, då jag höll i en stor sjukvårdsövning för Sjöräddningssällskapet. De som var med ville ha min kompetens ombord och frågade om jag ville vara med. Jag är inte uppvuxen på sjön, men organisationen passar mig ändå jättebra, jag gillar att vi alla är frivilliga och har olika bakgrund men är där för att rädda tredje man. Min bästa egenskap som frivillig sjöräddare är att jag är stresstålig och strukturerad i jobbiga situationer. Har nog alltid varit det, men jag har självklart kunnat träna upp det ytterligare på mina arbetsplatser. Dessutom har jag i mitt nuvarande yrke fått mycket kompetens kring att möta barn i krissituationer, vilket är ett stort plus också som sjöräddare.

Lite extra roligt är det att jag ska få vara på ”min” båt i Grekland. Rescue Handelsbanken Liv ligger vanligtvis i Möja, där jag är frivillig. Och så måste jag få ge min underbart stöttande chef ett tack för att jag kan åka. När jag sade att jag ville det var svaret ”när du än åker så löser jag det”. Det stödet känns helt fantastiskt!”

Fredrik Sundberg

Ålder: 42

Yrke: Sjökapten

Bostadsort: Västkustbo i exil i Kalmar

Familj: Fru

Fritidsintressen: Sjöräddning, segling och skidåkning. Vatten i de flesta former.

Räddningsstation: RS Kalmar

”Jag är född i Göteborg och flyttade upp till Orust under högstadiet. När jag var 13 år seglade jag skolfartyg för allra första gången, det blev min väg in i sjöfarten. Sedan dess har jag seglat många segelfartyg, bland annat den danska fullriggaren Georg Stage, det var där jag gjorde min matrosutbildning.

Jag läste till sjökapten och påbörjade min mastersutbildning på Chalmers i Göteborg. Sedan 1998 har jag jobbat som styrman och kapten, mestadels på tankbåtar men även segelfartyg. Bland annat på Gunilla, den seglande gymnasieskolan i Göteborg.

De senaste fem åren har vi bott i Kalmar. För ett par år sedan när jag jobbade på en tankbåt var jag med och räddade två hummerfiskare tillsammans med räddningsbåten Ilse Sanne från RS Käringön. Då kom jag på att jag också ville engagera mig som frivillig. Jag tog kontakt med stationen i Kalmar och har varit frivillig sjöräddare sedan dess.

Jag är en ganska lugn och strukturerad person, som lyckas få saker gjorda även när det hettar till. Jag är trygg i min befälhavarroll. Det viktigaste ombord är samarbetet, men det är också viktigt att i rollen som befälhavare kunna fatta beslut när det krävs.

Det kändes som en ynnest att bli utvald att få åka ner. Att få åka ner i ett tidigt stadie, som den andra omgången, känns väldigt spännande. Vi är lite pionjärer. Innan jag bestämde mig pratade min fru och jag igenom riskerna. Jag är inte rädd för min fysiska säkerhet, mer om vad man kommer att vara med om där nere och hur det påverkar mentalt. Men jag känner mig trygg i den uppbackning som finns på Sjöräddningssällskapet.

Det är med lite skräckblandad förtjusning jag nu packar för att åka ner. Jag känner mig väldigt ödmjuk inför det faktum att vi möter folk i nöd och som är lidande på olika plan. Risken att behöva lämna någon i vattnet om det är många båtar som välter samtidigt är ett skräckscenario. Men det känns väldigt bra att kunna hjälpa till med något jag verkligen kan. Att jag kan göra något mer än att skänka pengar. Pengar är också viktigt men här kan jag också använda min kompetens. Speciellt just nu när det verkar vara brist på både båtar och räddningspersonal i Grekland. För vilket land kan förbereda sig för den mängd flyktingar som nu kommer?

Jag har länge funderat på vad vi på Sjöräddningssällskapet kan göra för att hjälpa, och ibland undrat varför vi inte gör något. Så det kändes väldigt skönt när det väl hände något och Sjöräddningssällskapet fick möjlighet och medel för att åka. Dessutom var det perfekt timing för mig som för närvarande inte har jobb som kapten.”

Jonas Laveryd

Ålder: 29

Yrke: Matros och utbildare inom sjösäkerhet

Bostadsort: Visby

Familj: Sambo och ett barn

Fritidsintressen: Dyka

Räddningsstation: RS Visby

”Jag gick sjöfartsprogrammet på gymnasiet och har jobbat på sjön sedan dess, mest på tankbåtar och färjor. Jag vet inte riktigt varför jag blev sjöman, men det ligger nog i släkten. Och så är man ju så nära havet här på Gotland.

Första gången jag gick med som frivillig sjöräddare var 2005, på räddningsstationen i Visby. Jag började fundera på vem som skulle rädda mig om det hände mig någonting när jag var på sjön. Då fick jag reda på att sjöräddningen sköttes till stor del av frivilliga sjöräddare och bestämde mig för att bli en av dem. Jag drivs av att hjälpa andra, det är det absolut bästa med att vara frivillig sjöräddare.

Jag var väldigt snabb med att skicka in en intresseanmälan när det blev klart att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet. Jag har pratat med kustbevakare som var nere och jobbade i somras och kände starkt att jag också ville åka dit och göra en insats.

Sjöräddningssällskapet gör helt rätt typ av insats, vi gör precis samma sak som vi gör här hemma. Jag gillar att vi varken blandar oss in i politik eller militär.

Jag vet inte riktigt vad som väntar oss. Jag vill försöka hjälpa så många som möjligt. Särskilt barnen, de är de det är mest synd om. De har inte själva valt det här. Jag tänker att det förmodligen kommer att bli väldigt tufft, men jag har förberett mig så gott jag har kunnat. Om det är någon som ska göra det här så är det vi! Det känns helt naturligt att vår organisation gör detta, och då vill jag vara en del av det. Jag är van att vara på sjön. Jag är en god sjöman och jag tror jag kan göra nytta.”

Sven Johnsson

Ålder: 56

Yrke: Brandförman på Storstockholms brandförsvar

Bostadsort: Dalarö

Familj: Två barn

Fritidsintressen: Fotografering

Räddningsstation: RS Dalarö

”Jag har alltid haft ett intresse att jobba inom räddningstjänst. Jag gick med i frivilligbrandvärnet i Dalarö 1977 och är sedan 1980 heltidsanställd brandman. På den tiden ville man ha brandmän med yrkesverksam bakgrund. Själv är jag fordonsmekaniker i bakgrunden. Jag har varit inom brandkåren i hela mitt yrkesverksamma liv. Idag jobbar jag som brandförman.

Eftersom jag bor och verkar på Dalarö finns ett stort intresse för sjön. Vi har sommarställe ute på Huvudskär i familjen, där det tidigare låg en sjöräddningsstation. Vi var ett gäng på Dalarö som redan på nittiotalet började prata om att vi också borde ha en station hos oss. 2003 var stationen på plats, och idag är vi en av de stationer i Sverige som har flest uppdrag.

Nu ser vi ett uppenbart stort behov på Medelhavet. Vi på Sjöräddningssällskapet har bra båtar som passar för det här uppdraget. Och kan man hjälpa till så bör man göra det. Vi ser ju redan på de insatser som gjorts att vi gör mycket stor nytta. Att Grekland som nation och den grekiska kustbevakningen har svårt att själva mäkta med den extrema situationen är fullt förståeligt med den anstormning av människor som sker.

Jag har lång internationell erfarenhet efter att ha jobbat i utlandstjänst i över tjugo år, mestadels via Röda Korset. Jag har också ett stort intresse för sjöräddarverksamhet. Om det är på Dalarö eller Samos har mindre betydelse, uppdraget är det samma. Jag tvekade aldrig att söka.

Jag har inte byggt upp så många förväntningar, mer än att vi ska operera som vi brukar göra. För mig innebär det att vi åker ner för att fylla en arbetsuppgift och ett tomrum som finns. Vi ska vara professionella och göra ett bra jobb utifrån vårt uppdrag, då kommer vi också att kunna hjälpa många människor som är i nöd. Jag hoppas att vi kan få verka som det är tänkt och planerat.

Min bakgrund, såväl inom internationellt hjälparbete och som inom räddningstjänst gör att jag är van att jobba i krissituationer och i räddningsstationer där man måste fatta snabba beslut i en föränderlig miljö. Jag har också god vana av att arbeta i internationell miljö och med andra aktörer. Det är viktigt att ha förståelse för den byråkrati och hierarki som råder i andra länder.

Jag tycker om att vara ute på havet och att åka ut och hjälpa människor. Det ligger någon form av patos i att jobba på det viset. Jag drivs av att få hjälpa andra.”

Josef Carlsson

Ålder: 28

Yrke: Styrman på Briggen Tre Kronor

Bostadsort: Göteborg

Familj: Mor och far

Fritidsintressen: Skidåkning, segling och traillöpning

Räddningsstation: fd RS Nynäshamn

”Jag är från Nynäshamn, söder om Stockholm men har nu min bas i Göteborg. Fast jag bor och jobbar mest till sjöss, faktiskt. På vinter och vår åker jag skidor istället, nere i alperna.

Jag halkade i sjön på ett bananskal kan man säga. Jag är uppvuxen i Nynäshamn, ganska nära inpå havet. När stationen i Nynäshamn startade 2007-2008 var jag frivillig sjöräddare, och då väcktes intresset för sjön och att jobba på sjön, ha det som yrke. Av olika anledningar hamnade jag i Kalmar och började läsa fartygsbefäl klass sju. Jag tyckte att det var en väldigt kul och bred kurs. Men vägen till styrman har inte varit spikrak. Jag har tagit avbrott och provat på lite allt möjligt. Nu jobbar jag på Briggen Tre kronor på sommartid och vikarierar även på supplyfartyg på Nordsjön då och då.

Jag tycker att segling är väldigt kul. Med Briggen Tre kronor jobbar vi aktivt med våra passagerare, de är delaktiga i arbetet ombord. Vi jobbar mycket som ett lag. Vi seglar bland annat med gymnasieungdomar. Inte sällan är det ungdomar som inte haft kontakt med sjön tidigare. Vi seglar också med ungdomar som kommer från trassliga uppväxter eller ungdomar med invandrarbakgrund. Men vi gör även företagsseglingar och har en tydlig miljöprofil.

När jag fick höra om Sjöräddningssällskapets planer tänkte jag wow, det här vill jag verkligen vara med på! Jag har tidigare följt bekanta som åkt ner på egen hand till gränserna mellan Serbien, Makedonien och Kroatien för att hjälpa flyktingar. Deras beskrivning av vad de har upplevt har påverkat mig väldigt mycket. Varför åker inte fler ner tänkte jag. Det här är något vi måste ta på allvar, det liknar inget annat vi i vår tid tidigare sett. Och det händer här i Europa, så nära oss. Om man kan hjälpa till känns det så självklart.

Jag tror att jag som person är ganska sympatisk och anpassningsbar till situationer. Jag är intresserad av psykologi och fick idén att fördjupa mig i det när jag deltog i Sjöräddningssällskapets flotteövning förra våren. Jag vill lära mig mer om hur människor fungerar i extrema situationer och brinner för utveckling. Nu läser jag psykologi på halvfart. Sjukvård är något som också finns naturligt yrket och som finns med i utbildningen till sjökapten. När man seglar med passagerare har man ett stort medicinskt ansvar, om någon skulle bli sjuk ombord. Då är det bara att försöka lösa situationen även om det är långt till land.

Jag har tänkt väldigt mycket kring olika sorters situationer som kan uppstå där nere sedan jag fick reda på att jag skulle åka. Nu är jag väldigt sugen på att komma ner och börja handla iställe Mycket handlar ju om problemlösning på plats. Jag är mest orolig för att det kanske kommer bli mycket stillasittande, när man går och väntar på att vara till nytta. Jag hoppas verkligen att vi ska göra en skillnad för så många människor som möjligt.”

Ulf Jakobsson

Ålder: 68 år

Bor: Ödby ö, mellan Smögen och Hunnebostrand.

Familj: Fru, två barn samt två busiga barnbarn, Emilio och Zander

Yrke: Jobbar med fastigheter, tidigare utvecklingschef på teknikbolag och entreprenör

Fritid: Åker båt och tränar jiujitsu (instruktör med första dan)

Räddningsstation: RS Smögen

”Jag är alltid haft ett intresse för båtar och sjöliv. Jag har varit aktiv dykare med egen dykbåt, gjorde lumpen i marinen och lägger några veckor varje år på att segla någonstans i världen. Förra året var jag för skojs skull i England och genomgick en utbildning till Yachtmaster där. När jag för sju år sedan hade flyttat till Smögen tog jag kontakt med en i Sjöräddningssällskapet här, jag ville känna på livet som frivillig sjöräddare och det passade mig alldeles utmärkt. Förutom mitt marina intresse hade jag tidigare i yrkeslivet varit ombord på sjöräddningsbåtar, eftersom ett bolag jag arbetat för levererade teknik till båtarna.

När jag fick höra om att Sjöräddningssällskapet skulle skicka båtar till Medelhavet var första tanken: Yes! Jag har länge funderat på att göra en humanitär insats någonstans i världen, men aldrig hittat ett projekt där jag haft något att tillföra. Men det fanns nu. Det här är verkligen en humanitär insats, vi kan ha olika politiska åsikter om orsakerna till denna katastrof, men jag vill bara ner för att rädda liv. Efter den första reaktionen kom mer tankar om hur detta ska bli, och jag tänkte givetvis också på sin familj. Men efter att jag gått och dragit på det några dagar lade jag fram för min fru att jag hade funderingar på att söka till uppdraget. Hon bara tittade på mig och sade ”Självklart!”. Då var det inget mer att fundera på.

Efter allt funderande har jag också kommit fram till att grunden i uppdragen i Grekland antagligen blir desamma som här hemma: Det blir inte som man tänkt sig när man lämnar kajen. Man måste kunna improvisera, vilket är en av mina stora styrkor som frivillig sjöräddare. Jag jobbar också bra i grupp och framförallt är jag lugn när det hettar till.

Det senare är något jag lärt mig bland annat från jiujitsun. Det finns en övning som heter randori som går ut på att tio personer står i en ring runt dig. Vem som helst av dem kan göra ett utfall mot dig, och du vet inte varifrån attacken kommer. När du lagt ner den första kommer nästa, och sedan nästa, och så vidare. Övningen handlar mycket om att hantera stress, ju längre detta pågår desto närmare reptilhjärnan kommer du. När man tränat upp denna förmåga höjer man också sin egen stresströskel.”

Det blir Öppet Showroom hos Hallberg-Rassy Varvs AB på Orust veckoslutet 14-15 november.

På plats finns bland annat en Hallberg-Rassy 64, 55, 43 Mk III, 412 och 372 i Hallberg-Rassys showroom i Ellös veckoslutet 14-15 november 2015, varje dag kl 11.00-16.00. Fri entré och fri parkering.

Showroomet är även öppet varje arbetsdag hela vintern från mitten november.

Info: www.hallberg-rassy.se

Politikerna förstår äntligen vilken kraft det finns i friluftslivet. Regeringen höjer anslaget till friluftslivets organisationer med 20 miljoner kronor per år från och med 2016. Det glädjande beskedet fick friluftslivet i Sverige när budgetpropositionen presenterades i slutet av september i år. Även statsminister Stefan Löfven tog upp beskedet vid sin presentation av regeringsförklaringen. Det totala anslaget per år är från 2016 knappt 48 miljoner kronor.

Satsningen är ett led i arbetet med att nå målen för friluftslivspolitiken. Det handlar bland annat om en tydlig vilja och ambition att stärka stödet till skolans friluftsdagar och utomhuspedagogik, utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

Att anslaget nu höjs är ett resultat av ett långsiktigt arbete från friluftsorganisationerna, närmare bestämt tio år. Det var då arbetet med den friluftspolitiska skriften ”Friluftslivet och samhället” startade. Skriften kom att bli ett viktigt styrdokument för paraplyorganisationen Svenskt Friluftslivs långsiktiga och målmedvetna arbete med att driva friluftslivets frågor. Målet var att få till en friluftspolitik i Sverige. Och så blev det. Den första friluftspolitiska propositionen Framtidens friluftsliv antogs 2010. Att Sverige har en friluftspolitik innebär att det finns tio friluftspolitiska mål. Dessa ligger till grund för att regeringen nu även satsar medel så att målen kan nås. Och friluftsorganisationerna står redo.

Hur känns det Per Klingbjer, styrelseordförande Svenskt Friluftsliv?
– Det känns mycket, mycket bra! Att få beskedet om det ökade anslaget var mycket glädjande!

Vad betyder det för friluftslivet?
– Det betyder mycket för de långsiktiga förutsättningarna för friluftslivet, vi får en stabilare grund att jobba utifrån. Vi har idag en bra infrastruktur för friluftsliv med alla friluftsorganisationer och massor av aktiviteter där alla är välkomna oavsett bakgrund, kön, ålder och ekonomiska möjligheter. Med ökade medel kommer vi tillsammans att kunna etablera och erbjuda en rad nya aktiviteter som blir ett direkt bidrag till de tio friluftspolitiska målen.

Vad ska ni göra med de nya medlen?
– Styrelsen har gett fördelningskommittén i uppgift att ansvara för fördelningen av medlen. Där poängterar vi att ansökningar om aktiviteter som strävar mot att uppfylla de tio friluftspolitiska målen samt satsningar på barn och ungdomar i friluftslivet prioriteras. Det handlar om fler satsningar på aktiviteter som bidrar till skolans verksamhet med friluftsdagar och utomhuspedagogik samt satsningar på utevistelse för barn och unga, naturkontakt, fysisk aktivitet, mångfald och integration.

– Det glädjande är att nu får ytterligare 10 000-tals barn och ungdomar tillgång till friluftslivet – komma ut i naturen, lära sig paddla, cykla, klättra, livräddning, vandra i fjällen och få komma ut och fiska och mycket annat!

Varför är friluftslivet viktigt?
– Det är kul! Och det är viktigt i sig. Sedan handlar det om att alla får möjlighet till välbefinnande, fysisk aktivitet och social gemenskap. Det har även en strategisk betydelse för Sverige då friluftslivet lämnar stora bidrag till samhället i form av ökad folkhälsa, sysselsättning, integration, miljömedvetenhet, skolning i demokrati och arbetstillfällen.

Vad sker härnäst, vad har friluftslivet på agendan?
– Nu kommer vi att jobba fram det nya friluftspolitiska programmet, här är vi redan igång och flera medlemsorganisationer är involverade i arbetet. Vi kommer även att arbeta med att få till ökad forskning inom friluftsliv. Vi saknar viktig kunskap och den forskning som finns är splittrad och svag, här arbetar vi med ett underlag till regeringen inför deras arbete med att forma forskningspolitiken. Det tredje som vi fokuserar på är lagutveckling, här driver vi sedan länge frågan om undantagen i socialavgiftslagen där friluftslivet vill ha samma villkor som idrotten. Och det fjärde området är den viktiga allemansrätten – att säkra den långsiktiga tillgången till friluftslivet.

Vad betyder friluftsliv för dig?
– Massor! Jag har ett ganska brett friluftsintresse. Just nu handlar det om rekreation och återhämtning. Jag har vandrat i fjällen sedan jag var liten, nu blir det någon gång per år och jag fiskar och åker skridskor.

Tre snabba frågor till en av drivkrafterna bakom regeringens beslut,
Gunvor G Ericson (MP), statssekreterare på Miljö- och energidepartementet

Varför satsar regeringen på friluftsliv?
– Det är en viktig fråga för regeringen. Svenskt Friluftsliv är en stor organisation med närmare två miljoner medlemmar, nästa lika stor som idrotten. Vi vill ge samma villkor för friluftslivet som för idrotten. Dessutom har anslaget till friluftsorganisationerna legat still väldigt länge, i tio år. Regeringen skjuter även till medel för skydd av värdefull natur, bland annat för att öka tillgängligheten till friluftsliv och rusta upp vandringsleder. Båda delarna hänger ihop och därför är det viktigt att även öka anslaget för friluftsorganisationerna.

Du var en stark drivkraft bakom beslutet, varför och vad är din vision med friluftslivet?
– Jag har jobbat länge, i tio år, med att lyfta fram friluftslivets värden till samhället det vill säga folkhälsa och miljö och arbetat med att få upp anslaget. Jag vill att fler ska kunna komma ut i naturen. Det finns forskning som visar att grön rehabilitering, det vill säga att vistas i naturen, är bra för oss och vi får dessutom ökad förståelse för naturens mångfald. Jag brukar säga att känna till Linné och Skogsmulle-land, det vill säga veta namn på blommor, träd, berg, sjöar osv ger en ökad förståelse för hur livet och jorden fungerar. Med andra ord handlar det om att vi förstår ekosystemtjänsterna.

– Min vision är att friluftslivet är en självklar del av civilsamhället – och att alla kan ta del av det. Inte bara i organiserad form utan att det görs mer tillgängligt både i tätortsnära miljö och i fjällen. Alla som vill ska kunna delta. Vi har en utmaning i att få med fler, bland annat utifrån ett socioekonomiskt perspektiv.

Vad betyder friluftslivet för dig?
– Mycket! Jag bor i skogen nära Sörmlandsleden. För mig är det en lisa för själen. När man som jag jobbar långa och hektiska dagar och pendlar till Stockholm är det guld värt att få komma ut i naturen.

– Jag är själv inte medlem i någon friluftsorganisation men har stor respekt för den kunskap som flera av organisationerna sprider. De gör en stor insats i civilsamhället, inte minst för de som är nyanlända i vårt land.

Tre snabba frågor till en av drivkrafterna bakom regeringens beslut:
Gunilla Carlsson (S) riksdagsledamot från Göteborg och vice ordförande i kulturutskottet

Varför satsar regeringen på friluftsliv?
– Vi ser att det jätteviktigt för fler människor att vara delaktiga och komma ut i vår natur, inte minst barn och ungdomar. Organisationerna i Svenskt Friluftsliv behöver få bättre förutsättningar för att göra friluftsliv möjligt för fler. Vi har under lång tid i opposition drivit de här frågorna. Anslaget har varit litet och vårt vallöfte var att öka det. Svenskt Friluftsliv håller fram sin verksamhet och behoven på ett bra sätt och vi har uppmärksammat det. Vi vet att det finns utmaningar, att organisationerna skulle kunna göra så mycket mer. Om vi menar allvar med att det är viktigt så är det genom ökade resurser.

Du var en stark drivkraft bakom beslutet, varför?
– För mig handlar det om att så många som möjligt ska ha en aktiv fritid. Det är starkt kopplat till folkhälsan. Ju mer vi rör på oss desto bättre mår vi. Här bidrar civilsamhället och folkrörelsen med mycket. Inte minst, återigen, för att barn och ungdomar ska komma ut i naturen. Det innebär vinster för samhället i stort men framförallt att människor mår bättre!

– Men också att människor möts. I föreningslivet träffas människor som kanske aldrig annars skulle ha möts. Vi umgås ganska homogent i samhället idag, där är föreningslivet fantastiskt, vi träffas i ett annat perspektiv, utifrån andra intressen, att vi har en hund, gillar att fiska eller något annat.

Vad betyder friluftsliv för dig? Är du en friluftsmänniska?
– Jag är inte med i någon friluftsorganisation men tycker mycket om att vara ute i skog och mark. Jag har hund vilket gör att jag är ute mycket och nu planerar vi några vandringar framöver, bland annat Bohusleden.

Fakta om Svenskt Friluftsliv (www.svensktfriluftsliv.se)
Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 24 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har knappt 2 miljoner medlemskap, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 24 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Scouterna, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Fjällklubben, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Islandshästförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Klätterförbundet, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Turistföreningen.

Primus inspirerar till nya äventyr genom att erbjuda personlig gravyr på prisbelönta OmniFuel, köken som håller i generationer.

Gåvan kan bli ett hållbart och kanske mer välkommet alternativ till bägare, tårtskedar och andra jubileums- och studentpresenter som ofta graveras med mottagarens namn.

─ Primus har gjort friluftskök i över 120 år och det är inte ovanligt att köken lever vidare i flera släktled, säger Johan Sollenberg, marknadschef på Primus. Att kunna ge bort ett graverat kök som kan följa med på äventyr i generation efter generation tycker vi har ett fint symbolvärde.

Primus OmniFuel är ett av världen mest beprövade friluftskök. Det kan drivas med flera olika bränslen (gas, bensin, fotogen, diesel, flygbränsle) och är därför en pålitlig följeslagare i krävande situationer. Köket väger 350 g och värmer 1 liter vatten på mindre än tre minuter.

Den som väljer att märka sitt nyinköpta kök med namn och kanske datum för premiäranvändningen kan förstås också använda erbjudandet som beställs på www.primus.se . Ett graverat kök kostar från 2 249 kr och och allt levereras inslaget i en specialförpackning.

Info: www.primus.se

Nu kommer finska Targa med en helt egen båt med utombordare. Tidigare har företagets franska agent testat en Targa med dubbla utombordare, men den här 23-fotaren är utvecklad av varvet.

Targa, som byggs av finska Botnia Marin, har hittills kört på med sitt koncept med extremt sjövärdiga skrov, hög kvalitet och en eller två dieselinombordare. Men kundtrycket och egenskaperna hos moderna utombordsmotorer ligger troligen bakom att Targa nu presenterar denna Targa 23.1 med en utombordare.

Det första exemplaret är försett med en Suzuki 300 hk, men båten kommer även att kunna köras med en 250 hk motor.

– Vi håller som bäst på med en CE-certifiering av båten, säger Robert Carpelan på Botnia Marin.

Ur prislistan framgår bland annat att båten är utrustad med rostfria räcken föröver, teakräcke akterut, U-bänk med förvaring på fördäck, badplattform med badstege samt teaklucka för drevinspektion.

Tekniska fakta
Längd: 7,66 m
Bredd: 2,72 m
Djup: 0,8 m
Vikt exkl. motor: ca 2 300 kg
Bränsletank: 340 liter
Pris: 1 207 100 kr med Suzuki 300 hk Lean Burn utombordare på aluminiumbracket.
Pris maxutrustad båt: 1 578 400 kr

Info: www.sea4you.se
Info: http://www.nordicmarine.se/

Beslutet att skärpa gränsvärdet för hur mycket svavel som fartygsbränsle får innehålla ser ut att ha gett resultat. Det säger forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet som inom den regionala miljöövervakningen uppmätt lägre lufthalter av svaveldioxid i kustnära delar av Östersjön i år jämfört med tidigare år.

– Det är sannolikt att de minskade lufthalterna av svaveldioxid vid de kustnära platserna är ett resultat av den minskade svavelhalten i fartygsbränsle som infördes i år, säger Gunilla Pihl Karlsson på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Gränsvärdena för hur mycket svavel som fartygsbränsle får innehålla skärptes den 1 januari 2015, från tidigare 1 procent till 0,1 procent svavel.

De mätningar som gjort inom de regionala miljöövervakningsprogrammen Krondroppsnätet och Luft- och nederbördskemiska nätet visar att halterna av svaveldioxid vid de kustnära mätplatserna Ottenby på Ölands södra udde och Hoburgen på Gotlands södra udde under senvåren och den tidiga sommaren 2015 var ungefär hälften så höga som medelvärden för motsvarande månader under de närmast föregående tre åren. För andra mätplatser i sydöstra Sverige, belägna längre inåt landet, syns inte motsvarande förändring. Mätningarna behöver dock bekräftas av ytterligare analyser vad gäller till exempel rådande vindriktningar med mera för att forskarna ska vara helt säkra.

– Är det som vi tror, att minskningen beror på de skärpta kraven är det mycket positivt. Då är det en åtgärd som minskar påverkan på människors hälsa och skador på miljön i form av försurning, säger Gunilla Pihl Karlsson.

Halten av svavel i bränslet påverkar utsläppen på flera olika sätt. Förutom att den är avgörande för hur mycket svaveldioxid som släpps ut påverkar svavelhalten även utsläppen av partiklar och kväveoxider.

Om mindre än två månader är det julafton och successivt kommer det märkas hur den mysiga julstämningen blir mer och mer synbar. Detta är något som Stena Line vill bidra till och byter därför namn till Santa Line. Namnbytet är ett nytt sätt för färjerederiet att uppmärksamma och fira julen och kommer innebära flera överraskningar både online och ombord på fartygen.

Det nya namnet kommer att ersätta samtliga befintliga logotyper i alla kanaler: hemsidan, Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

– Julen är en mycket folkkär tradition som engagerar alla och även oss på Stena Line. Att byta namn tycker vi är ett utmärkt, tydligt och roligt sätt att uppmärksamma julen på och att en gång för alla visa att vi tar julen på allvar, säger Stena Lines Marknads- och Försäljningschef på svensk marknad Birgitta Wallström.

Namnbytet varar till den 24 december. Under perioden kommer det att hända mycket kring julen på Stena Line, bland annat en digital välgörenhetskampanj på Facebook samt en mängd olika aktiviteter ombord för resenärerna.

– Julen handlar om att bry sig om sina medmänniskor på olika sätt och därför är det viktigt för oss att skänka en tanke och en gåva till de som verkligen behöver. Det är viktigt att uppmärksamma att människor i Sverige och runtom i världen dessvärre inte har samma förutsättningar, säger Birgitta Wallström.

Länk till film på Youtube: https://youtu.be/214nmV_Z8Lc

Att träna på att flyta är något som kan göras i hemmet redan under barnets första år i livet, men 2 av 3 föräldrar känner inte till detta. Och den största anledningen till att man inte övar vattenvana med sitt barn är tidsbrist. Detta visar en ny undersökning från Trygg-Hansa. För att öka kunskapen om vikten av att kunna flyta åker Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet på Sverigeturné med sin gemensamma satsning Babybojen. Under hösten erbjuder Babybojen-turnén kostnadsfria flyttillfällen i 17 städer runtom i Sverige.

Hittills i år har 11 barn omkommit i drunkningsolyckor vilket är en kraftig ökning jämfört med förra året, då omkom totalt 5 barn. I Sverige är det obligatoriskt att kunna simma när man når årskurs sex, men 70 procent av drunkningsolyckorna bland barn sker innan dess, och drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett till sex år.

Att kunna flyta i vatten är första steget till simkunnighet och en livsnödvändighet för små barn. Redan innan barnets första födelsedag kan man börja öva på att flyta hemma. Ändå uppger bara 3 av 10 föräldrar (29 %) till barn i åldern 3-4 år att deras barn kan flyta. Bland föräldrar som provat babysim med sina barn är siffran högre, varannan (52 %) uppger att deras barn kan flyta. Detta enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa som tagits fram i samarbete med Novus.

Var tredje förälder säger att tid är största hindret
Tidsbrist är den största anledningen till att föräldrar inte övar på att vänja sitt barn vid vatten, 1 av 3 (34 %) uppger att tiden inte räcker till. Var tionde vet inte hur de ska göra. Samtidigt uppger nästan 9 av 10 föräldrar (87 %) att deras barn tycker om att vara i vatten.

– Att öva på att flyta borde vara en lika viktig milstolpe i barnets liv som att öva på att gå. Trygg-Hansa som försäkrar vartannat individuellt försäkrat barn i Sverige har som vision att inget barn ska drunkna. För oss är det viktigt att göra vad vi kan för att nå detta mål, och därför har vi i samarbetet med Svenska Livräddningssällskapet tagit fram Babybojen som en viktig del, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Gratis flyttillfällen på 17 orter
För att öka säkerheten i och vid vatten startade Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet år 2013 initiativet Babybojen för att hjälpa föräldrar att öva vattenvana och att öva på att flyta hemma i badkaret eller badbaljan. Den 8 november startar Babybojen en ny och utökad turné som kommer att besöka 17 städer runtom i Sverige för att erbjuda kostnadsfri flytövning för föräldrar och deras barn. Turnén påbörjas i Sundsvall och avslutas ett par veckor senare i Norrköping, Karlstad och Halmstad. På flyttillfällena bjuds föräldrar till möjlighet att öva på att flyta med sina barn i en varmvattenbassäng under ungefär 25 minuter tillsammans med utbildade instruktörer från Svenska Livräddningssällskapet. Deltagarna får också ett flyt-kit för att kunna fortsätta öva hemma.

– De allra flesta barndrunkningar sker i närheten av hemmet. Vi hoppas att med detta initiativ medvetandegöra att man som föräldrar bör börja tidigt med vattenvana. Babybojen är lika mycket till för barnen som för föräldrarna, vi är noga med att hela tiden påpeka att du aldrig ska släppa dina barn ur sikte när ni är i närheten av vatten oavsett vattenvana eller ej, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig, Svenska Livräddningssällskapet.

Babybojen kommer att besöka följande 17 orter:

8/11 Sundsvall

11/11 Luleå

11/11 Gävle

11/11, 13/11 Stockholm

12/11 Uppsala

12/11 Oskarshamn

12/11 Södertälje

13/11 Umeå

13/11 Örebro

16/11 Alvesta

18/11 Lund

18/11, 19/11 Malmö

19/11 Kristianstad

19/11 Göteborg

20/11 Norrköping

20/11 Karlstad

20/11 Halmstad

Om undersökningarna:
Målgruppen för undersökningen är föräldrar till barn 0-4 år. Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa. 1 009 intervjuer genomfördes under perioden 14 – 20 oktober 2015. Deltagarfrekvens 57%. I undersökningen har vi bett föräldrarna med flera barn i åldern 0-4 år att svara för barnet som fyllde år senast.

Info: trygghansa.se/babybojen