Nyheter

Cykelvägen/dragvägen längs Göta kanals norra sida i Motala, mellan Platens grav och Charlottenborgsbron, kommer tillsvidare stängas av på grund av rasrisk.

Den 17 november upptäcktes sprickbildningar i cykelvägen vilket indikerar att kanalbanken rör på sig. Den aktuella sträckan har nu spärrats av som en säkerhetsåtgärd.

Imorgon kommer AB Göta kanalbolag fortsätta tömma kanalen på vatten under tiden som det aktuella området noggrant kommer att kontrolleras och inspekteras. Först efter att kanalen tömts på vatten kan vidare beslut tas om aktuell avspärrning och kommande åtgärder.

– Det här var en indikation som inte var väntad men om det ska ske är det bra att det inträffar när vi tömmer kanalen under kontrollerande former, men det är givetvis tråkigt att vi måste spärra av dragvägen som dagligen nyttjas av många människor. Sättningen i kanalbanken visar hur komplex Göta kanal är som byggnadsverk, men det ger oss samtidigt en bra förståelse för vad som skulle kunna hända vid en eventuell krissituation, säger Henrik Remmerfelt, Anläggningschef på Göta kanalbolag

Den 9 november började AB Göta kanalbolag tömma kanalen mellan Motala sluss och Borenshults sluss på vatten för att undersöka eventuella läckage eller svaga partier mellan Göta kanal och Motala Ström. Arbetet är ett led i det dammsäkerhetsarbete som Göta kanalbolag gör för att säkra Göta kanal.

– Det här visar ännu en gång att vi måste ta hand om kanalen på ett bättre sätt än tidigare för framtiden, säger Anders Donlau, VD, Göta kanalbolag

Området som nu spärrats av är inte det område som man först misstänkt vara svagt. Mer svar på varför sprickbildningar uppstått hoppas Göta kanalbolag få efter att ha undersökt kanalbanken ordentligt.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting har beslutat att uppdra till tre leverantörer att bedriva den kollektiva sjötrafiken i Stockholms skärgård. Blidösundsbolaget AB, TRSM Group 1, samt Utö Rederi AB kommer från och med april 2016 att bedriva trafik inom sex olika trafikområden från Arholma i norr till Landsort i söder.

I uppdraget ingår att driva och förvalta landstingets (Waxholmsbolagets) egna fartyg men även att tillhandahålla eget tonnage eller att anlita underleverantörer.

Leverantören får ersättning utifrån utförd trafik och målet är att öka antalet resande i skärgården, att behålla en hög kundnöjdhet samt effektivisera verksamheten.

Följande tre leverantörerer har lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden för Trafiknämnden:

Blidösundsbolaget AB inom område norr- och innerskärgården,
TRSM Group 1 inom område norra och södra mellanskärgården
Utö Rederi AB inom område södra samt sydöstra skärgården

– Waxholmsbolagets trafik garanterar en levande skärgård för besökare, näringsliv och boende. Jag är glad att vi med detta beslut kommer att kunna vidareutveckla trafiken och fortsätta att erbjuda en uppskattad och viktig trafik för resenärerna, säger Trafikförvaltningens tf förvaltningschef Ragna Forslund.

Totalt avtalsvärde ca 311 Mnkr/år med en något högre avtalskostnad det första avtalsåret då leverantören erhåller en ersättning för etablering.
Avtalstiden är 12 år och trafikstart är den 15 april 2016.

Den 17 november offentliggjorde Sveriges Olympiska Kommitté de första namnen i truppen för OS i Rio de Janeiro 2016. Fem framgångsrika seglare var med bland dem som presenterades vid en presskonferens på Olympic Camp på Playitas, Fuerteventura där 200 svenska idrottare från alla Olympiska sporter är samlade för att förbereda sig för OS.

De som namngavs idag är idrottare som med god marginal uppnått SOK:s kriterier för deltagande, de har presterat bland de åtta främsta på uttagningstävlingarna och deras prestationer gör att de bedöms ha en god medaljchans vid OS.

Seglartruppen så här långt:

Josefin Olsson, 26 år från Nyköping, KSSS, Laser Radial
Josefin som tog silver vid VM 2014 har flera starka resultat under 2015. Hon kvalificerade sig till OS genom sin 3:e plats vid världscupen i Hyeres, 8:e platsen i Weymouth och 6:e platsen vid För-OS i augusti. Laser Radialklassens VM 2015 äger rum i Oman med start den 20 November. Josefin blev 18:e på OS i London 2012

Lisa Ericson, 26 år, Göteborg & Hanna Klinga 25 år, Norrköping, GKSS, 49er FX
Lisa och Hanna har gjort en raketkarriär i den nya OS-klassen 49er FX. Efter endast 2 år tillsammans har de nått världstoppen. De kvalificerade Sverige till OS vid VM i Santander genom sin 9:e plats (7 nation). Under 2015 har de presterat bland de 8 främsta på samtliga kvalificeringsregattor och de krönte sin säsong med en bronsmedalj på För-OS i augusti. I konkurrens med hela världseliten på OS-banorna i Rio slogs de om segern på regattan fram till sista undanvinden på medaljracet. Detta blir Lisas andra OS, hon deltog i 470-klassen i London 2012. Hanna kommer att gör OS-debut.

Anton Dahlberg, 30 år, Växjö & Fredrik Bergström 25 år, Onsala, KSSS, 470
Anton och Fredrik kvalificerade Sverige till OS vid VM 2014. Efter en lite svagare inledning på säsongen 2015 så slogs de i toppen på de bägge regattorna som var säsongens stora mål för teamet. De blev 5:a på För-OS där de hade medaljchans under de avslutande medaljracet. Under VM i Israel i oktober tog de ytterligare ett kliv. De ledde VM-regattan regattan fram till de 2 avslutande seglingarna men föll ned till en 6:e plats. OS i Rio blir Anton Dahlbergs 3 OS-start, nu tillsammans med debuterande Fredrik Bergström som bland andra framgångar kan ståta med ett guld på JVM i 470 klassen 2011.

Det har varit stor konkurrens med flera svenska besättningar om de åtråvärda OS-platserna men tyvärr får ju bara en besättning deltaga i varje klass. I 470 klassen hotade Johan Molund/Sebastian Östling den nu uttagna besättningen framför allt under vårsäsongen med en pallplats på Mallorca och vinst i Medemblik som bästa resultat, men de lyckades inte lika bra på de regattor som var defiinierade som uttagningsgrundande, Världscuperna i Hyeres och Weymouth, EM, VM samt för-OS. Också den lovande besättningen Carl-Fredrik Fock och Marcus Dackhammar gjorde en strong insats när de blev 8:a på VM i klassen. Men då endast Anton & Fredrik varit nära pallplatserna och SOK gör bedömningen att en tidig uttagning och möjlighet till goda förberedelser till OS är betydelsefulla var det Anton och Fredrik som nu drog det längsta strået.

I 49er FX så hade och har vi stora förhoppningar på Julia Gross och Cecilia Jonsson med säsongen och utvecklingen har inte blivi som de önskat, kanske främst på grund av att skador hindrat dem från att förbereda sig som de önskar. De bedöms kunna bli stora medaljhopp till OS i Tokyo 2020. Det visar på en styrka i svensk segling att de finns många besättningar som pushar varandra till allt högre nivåer och vi tackar dem som inte kom hela vägen denna gång.

Sverige förväntar sig ta flera platser till OS, bland annat i Finnjolle som börjar sina VM seglingar nästa vecka på Nya Zealand. 49er-seglarna som försöker kvala in nationen på VM i Buenos Aires som startade igår samt Laser, där Jesper Stålheim presterade bra på världscuperna i våras men svagare resultat på VM och För-OS gör att han får vänta lite på sin uttagning av SOK.

Info: http://www.svensksegling.se/SWESailingTeam

Garmin presenterar GPS 73, en ny marin handburen GPS för dig som vill ha en enkel, robust och tillförlitlig navigationslösning. GPS 73 är enkel att använda och fullmatad med specifika marina funktioner som MOB, marina larm, ruttplanering och navigation. Nya SailAssist har också lagts till med seglingsinspirerade funktioner som virtuell startlinje, nedräkningstimer, avstånd till startlinjen, farthistorik och kryssningsguidning.

– GPS 73 är en uppdaterad version av GPS 72 som har varit en kraftfull lösning till en låg kostnad för sjömän i över ett decennium, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Med ännu fler funktioner är GPS 73 den perfekta handburna GPS:en för motorbåtar, segelbåtar eller små vattenskotrar som inte har en plotter ombord eller som en backup till din plotter.

SailAssist är en serie avancerade men lättanvända seglingsspecifika funktioner. Du får de data och den hjälp du behöver för att både vinna och ha kul. GPS 73 kan enkelt sätta upp en virtuell startlinje mellan två GPS-positioner. Den kombinerar sedan startlinjens data med den inbyggda nedräkningstimer för att beräkna både avstånd och fart, vilket gör att man kan passera startlinjen vid rätt tidpunkt och med hög hastighet. När kappseglingen har börjat, växlar GPS 73 över till “kryssfunktions”-läge och indikerar om båten seglar på optimal vindvinkel.

Med sin högkänsliga GPS-mottagare kan du snabbt och enkelt få din position med GPS 73. Du kan markera och sparar upp till 1000 waypoints och 100 spår, som kan föras över till andra enheter via USB eller NMEA 0183. Du kan också ansluta GPS 73 till din dator och använda gratisprogrammet Garmin HomePort™ trip planning för att planera kommande rutter och lagra spår, rutter och waypoints som backup.

Batteritiden är upp till 18 timmar på två AA batterier. Den är vattentät ner till 1 meter i 30 minuter och den flyter. GPS 73 har en skärm med hög kontrast som syns bra i solljus. Den har också inbyggd data som soluppgång och solnedgång, samt jakt- och fiskekalender. Pris 1 899 kr.

Info: www.garmin.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, anslår 3 470 000 kronor till ett projekt för att minska användningen av giftiga båtfärger.

Pengarna ska användas för att få fler båtägare att välja miljövänligare metoder.

– En stor fördel med projektet är att det knyter samman flera organisationer som arbetar med de här frågorna. Vi tror att de tillsammans kan nå ut väldigt bra, säger Frida Åberg på HaV.

Om skrovet har mycket påväxt av alger eller havstulpaner så påverkas båtens fart och bränsleförbrukningen ökar. Den vanligaste metoden för båtsägare att hålla skrovet rent är att måla botten med giftiga färger, så kallade biocidfärger. Ungefär 80 procent av gifterna beräknas läcka ut i vattnet under sommaren De giftiga ämnena kan också läcka ut på land i samband med att båtägare tvättar, slipar eller borstar sina båtar.

– Vi behöver minska användningen av giftiga båtbottenfärger. De innehåller metaller och svårnerbrytbara föreningar som läcker ut i vattnet och som kan skada både djur och växter, bland annat kan de störa fiskars reproduktion. Det är också ämnen som stannar väldigt länge i miljön och kan ställa till skada under lång tid, säger Frida Åberg på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

Projektet ”Ren båtbotten utan gift 2.0” leds av Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen, Svenska Båtunionen och Sportfiskarna och det ska pågå fram till oktober 2017. Dessutom samarbetar de med tolv andra organisationer, bland andra Stockholms universitet, Sweboat och Svenska Kryssarklubben.

Projektet kan ses som fortsättningen på ett projekt som startade hösten 2014 och som bland annat omfattade sms-tjänsten ”Havstulpanvarningen” och att ta fram informationsmaterial.

Denna gång är målet att nå ut med information på bred front till minst 100 000 båtägare, att få fler båtägare att välja bort giftiga färger, att fler känner till HaV:s riktlinjer för båtbottentvätt och att fler båtklubbar underlättar för medlemmar som vill välja miljövänliga alternativ.

– Det finns många olika alternativ för den som inte vill måla sin båt med giftig bottenfärg, och med det här projektet hoppas vi att båtägare ska få lättare att hitta en metod som fungerar bra för dem, säger Frida Åberg.

Foto och källa: HaV.

Två välkända seglare med bakgrund i Volvo Ocean Race har belönats av det internationella seglarförbundet, ISAF Annual Conference. Det är Sir Peter Blake (Nya Zeeland) och Torben Grael (Brasilien) som valdes in i World Sailing Hall of Fame – den största hedersbetygelsen inom seglingen.

Utmärkelsen instiftades 2007 för att markera eliten och de viktigaste inom seglingen. Villkoren omfattar både dem som har gjort mycket för seglingssporten på kappseglingsbanorna och de som på annat sätt bidragit till seglingens utveckling på ett extra utmärkande sätt.
Ingen motsvarar de villkoren mer än den numera bortgångne Sir Peter Blake. Denna tuffa Kiwi är synonym med Volvo Ocean Race. Han deltog i den första upplagan någonsin och var därefter med i fyra olika projekt med olika roller under två decennier.

Hans premiär i Volvo Ocean Race skedde som vaktkapten på Burton Cutter 1973–74. Han blev därefter co-skipper på Heaths Condor 1977–78 och gick vidare till att bli skeppare på både Ceramco New Zeeland och Lion New Zeeland 1981–82 respektive 985–86.

Blakes troligen största upplevelse inom segling kom i racet 1989–90 när han som skeppare på Steinlager 2 ledde sin besättning till en överlägsen totalseger och seger på varje delsträcka.

Förutom Sir Peter har även brasilianaren Torben Grael valts in i Hall of Fame. Han har seglat Volvo Ocean Race tre gånger och är därmed veteran, dessutom med totalseger 2008–09 som skeppare på Ericsson 4.

Som en av sitt lands största seglingsföreträdare har Grael även vunnit fem olympiska medaljer i två olika klasser, Louis Vuitton Cup och flera VM. Detta gjorde bland annat att han utsågs till ISAF World Sailor of the Year 2009.

– Som seglingsorganisation känns det väldigt bra att kunna ge det här erkännandet till två av våra allra främsta ambassadörer, säger Knut Frostad, VD Volvo Ocean Race.

– Det här understryker det extremt rika arv som racet kan vara stolt över. Sir Peter och Torben tillhör n väldigt speciell grupp med talanger.

– Sir Peter Blakes ande är fortfarande levande i det här arrangemanget. Det gäller hans hängivenhet till segling, att upptäcka nya platser på jorden och en ständig känsla för vår miljö.

Frostad tillägger:
– Jag har själv seglat med Torben två gånger i racet, ombord Innovation Kvaerner som skeppare 1997–98 och på Brasil 1 2005–06. Jag har själv fått se vilken extremt begåvad seglare han är.

Det här är andra gången som nya medlemmar har valts in i World Sailing Hall of Fame. Nästa tillfälle blir 2019.

Sea Ray har världspremiär för en helt ny 400 Sundancer på den stora båtmässan i Düsseldorf i januari. Båten är helt ny både på utsidan och insidan och byggd för att familj och vänner ska kunna njuta av livet på sjön.

Nya 400 Sundancer har en öppen planlösning, som det brukar heta när man talar om moderna hus. Nu slår detta igenom allt mer även på båtsidan och i den här modellen har anrika Sea Ray satsat på stora utrymmen förbundna med varandra.

Salongen är ljus och rymlig med stora fönster och en elassisterad taklucka för att kunna öppna upp ordentligt. Sittgrupperna omfattar bland annat en L-soffa med plats för åtta personer och utrymmena kan enkelt öppnas upp med olika skjutdörrar och fönster. På däck finns solbäddar som kan fällas ut och in i olika positioner efter behov.

– Nya 400 Sundancer handlar främst om komfortabla och sociala utrymmen för att kunna koppla av maximalt, både dag och natt, säger Sea Ray Groups VD, Tim Schiek.

– Fokus för båtens design är öppna ytor i ett plan på huvuddäck. Layouten omfattar ett rejält pentry och stora fönsterrutor som gör att mycket naturligt ljus kan flöda in. På kvällen är det enkelt att förvandla båten till mysig med olika sorters belysning.

Boendeutrymmena under däck är främst fördelade på två fullstora hytter. Ägarhytten har ett väl tilltaget garderobsutrymme, men kan i stället förses med ett extra utrymme för bad och dusch. Akterhytten har bäddar för tre plus sittutrymmen som kan användas som dubbelkoj.

Materialen är allt från eleganta trädurkar till mjuka textilier för att ge en bekväm tillvaro ombord och ge en utökad känsla av utrymme. Pentryt är, enligt pressreleasen, lyxigt med toppmoderna maskiner och gott om stuvutrymme. Förarplatsen är välplanerad och har bland annat joystick-kontroll.

I aktern finns en hydraulisk badplattform (tillval) och en ny typ av badstege för att underlätta för den som behöver ta sig ombord.

Tekniska fakta
Längd: 12,2 m (skrov)
Längd ö a: 13,26 m
Bredd: 4,08 m
Vikt: 12 935 kg
Djupgående: 1,01 m (strendrive)
Bränsle: 1 211 liter
Vatten 378 liter
Hålltank: 159 liter
Personer: 6
Motorer: 2xMerCruiser 8.2 MAG HO Axius, Bravo IIIx (T-430 hk – 321 kW)

Info: www.searay.com

Laura Piriz har fått Naturvetarnas pris för förtjänstfulla insatser till gagn för naturvetenskapen. Hennes arbete inom vatten och miljö, både här hemma och internationellt, har gjort avtryck. Prissumman är 15 000 kronor och delas ut på Naturvetarnas kongress i dag.

För Laura Piriz är samtalet lösningen på många problem. Genom möten kan olika sidor belysas och alla parter får komma till tals inför viktiga beslut. Det gäller bland annat samförvaltning av fisket i Sverige, som ska bedrivas hållbart och ansvarsfullt.

– Jag är också stolt över att ha bidragit till bildandet av Sveriges första marina nationalpark, Kosterhavet, som tog form efter samtal med brukare, forskare, politiker och andra. Deltagande föder engagemang och ansvar, säger hon övertygande.

I gränslandet mellan naturvetenskap och samhällsvetenskap jobbar Laura Piriz för att skapa bindande internationella avtal. De kan leda till att länder ställs inför rätta i EU-domstol om de inte minskar sina utsläpp.

– Nu när isen smälter i Arktis är en utmaning att komma överens om förvaltningen av det unika området. Ännu en utmaning är att åtgärda den historiska miljöskulden i Östersjön, där närsalter har ansamlats i bottensedimenten.

Att bevara den biologiska mångfalden och att minska tillförseln av mikroplatser i haven är andra uppgifter som Laura Piriz har tagit sig an.

– Lösningen ligger både i att informera konsumenten, utveckla alternativa produkter och att få effektivare reningsverk, säger doktorn i humanekologi som är marinbiolog i botten.

Hennes bakgrund som flykting från Uruguay på 70-talet har präglat henne.

– Tidigare låg fokus på att göra insatser för den fattiga delen av världen. I dag vill jag ge tillbaka till Sverige, som är en drivkraft för många flyktingar.

Laura Piriz är anställd på Havs- och Vattenmyndigheten, HaV,

Gaff Yacht Society har sedan 1960 verkat för att bevara våra kulturskatter i form av segelbåtar med unik form, design eller rigg. Sedan den första plastbåten kommit under slutet av 1950-talet hade dessa skapelser mer och mer tagit över från de klassiska skrovmaterialen trä, metall eller betong.

Medlemmarna i GYS såg då att det var dags att göra något åt det återstående beståndet av klassiska segelbåtar. Av trä, metall eller betong.

Därför instiftades GYS Stipendium för bevarande av äldre kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar av trä eller annat byggnadsmaterial samt äldre segel- och riggtyper redan för 25 år sedan.

Stipendiet, som är på 10 000 kr, utdelas sedan några år i samband med invigningen av Classicavdelningen vid båtmässan Allt för sjön i Älvsjö.

Hittills har hela 25 segelbåtar erhållit GYS Stipendium. Det är segeljakter av mycket skilda slag som catboaten Ellen (1999) som byggdes redan 1896 till SK 150 Beatrice Aurore (1991), byggd 1920 och konstruerad av August Plym.

Med tiden har Stipendiet blivit alltmer ansett som ett av de viktigaste incitamenten bland ägarna till äldre båtar av olika slag att göra en insats för att bevara sin klenod. Stipendiet har hjälpt många ägare att kunna skaffa utrustningsdetaljer till sin renovering eller underhåll av sin kulturskatt. Med tiden har ju även segelbåtar byggda av plast blivit klassiska och även ägare till en sådan kan alltså söka GYS Stipendium!

Senaste stipendiet som delades ut vid Allt för Sjön i början av mars 2015 gick till den lilla unika loggertriggade jakten Vanjara som fått en genomgripande renovering och nu är i lika gott skick som när hon var ny!

GYS Stiftelses arkiv med ansökningar till Stipendium behöver alltid fyllas på med nya ansökningar. Skicka in din ansökan till:

GYS Stiftelse
c/o Matton
Lostigen 68
139 40 Värmdö
De uppgifter som behövs är:
Namn och adress
Telefon
E-postadress
Båtnamn, konstruktionsår, konstruktör, varv
Båttyp
Gjorda arbeten
Har seglat sedan renoveringen
Sista ansökningsdagen är 10 januari 2016

Bilderna:
Beatrice Aurore (stora bilden)
Ellen (liten med fyrkantigt segel)
Vanjara (loggertriggade)

Fusion har på några år blivit den ledande leverantören av bra ljudsystem till båtar. Väldigt många båttillverkare installerar Fusion som standard. Användningsområdet är brett med många olika tillval och nu kan ljudet även styras med en app även via Android.

Fusion Link Remote Control finns för både smartphones och tablets. Via Bluetooth kan hela Fusions musikanläggningar nu styras även från Android mobiler.

Med appen styrs systemets olika inställningar, ljudzoner med mera på ett enkelt sätt. Användarna kan navigera mellan musikalbum, artister och spellistor på ett enkelt sätt.

FUSION-Link Remote control Bluetooth app för Android är kompatibel med följande FUSION-Link stereos via Bluetooth: MS-UD650, MS-AV650, MS-UD750 och MS-AV750. App kan också kontrollera Wi-Fi kontroller för MS-AV750, MS-UD750, MS-IP700i och MS-AV700i.

Info: www.fusionentertainment.com

Info: www.comstedt.se

Om ett par dagar är det dags för den femte omgången av 2015 UIM XCAT World Series. Teamen förbereder sig som bäst för en rafflande och tjat avslutning på årets säsong, där svenska Swecat Racing med Erik Stark och Mikael Bengtsson finns på en fin fjärde plats totalt och siktar på toppen.

Efter vinst i Gold Coast GP i Australien har regerande mästarna XDubai fortfarande möjligheten att ta hem hela serien. De har dessutom fördelen av att köra på hemmavatten.

XCAT World Series anses som en av de häftigaste motorsporterna som körs på sjön med spektakulära hastigheter och team som verkligen kämpar in på mållinjen. Båtarna har dubbla motorer och farterna når ibland upp till 200 km/h (108 knop).

På tredje plats i sammandraget över allt med 103 poäng ligger det italienska teamet Six med Tomaso Polli och Matteo Nicolini. En av seriens nykomlingar, svenska Swecat Racing med Erik Stark och Mikael Bengtsson ombord har lyckats ta en hedrande fjärde plats över allt med 69 poäng och de ser fram emot att få köra i Dubai.

– De sista två racen kommer att bli otroligt intressanta, säger Team Manager Niklas Sjöö.

– Först och främst ska vi försöka försvara vår fjärdeplats, trots att vi har en stor press på oss från andra team, främst Dubai, Yachts, Marine Investimenti Sud, T-Bone Station och Team Saracen Australia.

– Vad som helst kan hända under racet, men framför allt hoppas vi att allt ska fungera bra och att vi kan komma i mål i både Dubai och Abu Dhabi på ett säkert sätt.

Matematiskt sett är en pallplats möjlig att nå för svenskarna, men det gäller att vara realistisk.

– Det är 14 extremt professionella och starka team som tävlar i XCAT World Series. Vi ska göra vårt bästa och vi hoppas att det bästa teamet vinner, säger Sjöö.

– Som ett helt nytt team har vi lärt oss väldigt mycket under 2015 och det kommer vi att ta med oss in i 2016 då våra ambitioner är att placera oss ännu bättre.

Den fjärde omgången av XCAT World Series körs i Dubai International Marine Club (DIMC) – Mina Seyahi 19–21 november med finaltävlingar i Abu Dhabi 25–27 november.

Info: www.xcatracing.com

Sverige behöver bli bättre på att samla in data från yrkesfisket om totala fångster och tillståndet för olika fiskarter. Därför har regeringen gett i uppdrag till Havs- och vattenmyndigheten, HaV, att se hur dagens system kan förbättras.

– Vi föreslår nya rutiner som förtydligar vilket ansvar olika myndigheter och yrkesfisket har för att samla in den här informationen, säger Fredrik Ljunghager på enheten för miljöövervakning på HaV.

Årligen samlar Sverige och EU in data in för att bedöma hur mycket fisk som finns i olika havsområden och hur de kan fiskas på ett hållbart sätt. Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för den nationella datainsamlingen och arbetet styrs av en rad EU-förordningar. Bland annat mäts längd, ålder, vikt och i vissa fall även lekmognad för olika fiskarter samt att det görs uppskattningar av hur mycket fisk och skaldjur som kastas överbord. Informationen används sedan som underlag att uppskatta fiskebestånden, vilket i sin tur ligger till grund för EU:s fiskekvoter.

Ett av sätten att få in data är att forskare följer med ombord på fiskefartyg och tar prover under själva fisket. Provtagningen ombord görs av Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU Aqua, som också ansvarar för vilka fartyg som ska delta. SLU Aqua rapporterar sedan in resultaten till Europeiska Kommissionen och Internationella havsforskningsrådet, ICES.

– Ett antal fiskefartyg väljs varje år ut för provtagningar ombord. Målet är att kunna göra cirka 100 sådana resor per år, säger Fredrik Ljunghager.

Problemet är att det ofta är svårt att genomföra planerade provtagningar. Under åren 2013 och 2014 var det knappt en tredjedel av de tillfrågade befälhavarna som lät observatörer följa med på fiskeresor. Under de tre första kvartalen 2015 deltog endast två befälhavare på trålare i Östersjön.

– Bristen på data gör att det blir svårare att få korrekta uppskattningar av bestånden och att sätta rätt nivåer för kvoter. Det fördyrar den nationella datainsamlingen och Sverige kan inte leva upp till de krav som ställs av EU, säger Fredrik Ljunghager.

Förslaget till ett nytt system för att bättre kunna genomföra provtagningar ombord på fiskefartyg har tagits fram av HaV i samarbete med SLU Aqua. HaV har också haft möten med representanter för yrkesfisket.

– Det finns flera sätt att förbättra dagens system. Vi föreslår tydligare information om hur provtagningen ska gå till. Vi föreslår också en tydligare koppling mellan ombordprovtagning och särskilda tillstånd för yrkesfisket, säger Fredrik Ljunghager.

Enligt förslaget från HaV ska befälhavare som tar med observatörer ut på fiskeresor också få information om resultaten från provtagningen samt viss ekonomisk ersättning. HaV föreslår också att befälhavarna för de utvalda fartygen får ett större ansvar för att provtagningarna genomförs enligt plan.

Här hittar du HaV:s rapport: Åtgärder för att säkerställa datainsamlingen frånfisket (N2015/950/FJR)

Foto och källa: HaV.

Efter många års förhandling med olika europeiska sjöfartsverk utökar nu Seapilot sitt geografiska område ytterligare.

Seapilot arbetar ständigt på att få tillgång till fler sjökortsområden för att få så stor geografisk täckning som möjligt. I vissa fall har det dock varit problematiskt att få tag i S-57 sjökort som Seapilot använder sig av, då vissa myndigheter inte vill ge ut sjökort i det formatet till andra än yrkessjöfarten. Idag är S-57 data det som all sjökortstillverkning bygger på, vilket är det bästa tillgängliga officiella datat.

Efter tidigare framgångar med de Polska myndigheterna tidigare i år har fler länder börjat ge med sig och släpper nu sitt sjökortsdata till Seapilot. Det innebär att Seapilots geografiska område utökas till att täcka hela 21 länder.

De länder som snart kommer finnas tillgängliga är Litauen, Portugal, Italien, Kroatien och Grekland.

Seapilot finns nu tillgängligt i följande länder:

1. USA delat i ostkusten, västkusten och Great Lakes
2. Kanada
3. Norge
4. Sverige
5. Finland
6. Estland
7. Lettland
8. Litauen (kommer snart)
9. Polen
10. Tyskland
11. Danmark
12. Nederländerna
13. Belgien
14. Storbritanien
15. Irland + Nord Ireland
16. Island
17. Frankrike
18. Portugal (kommer snart)
19. Italien (kommer snart)
20. Kroatien (kommer snart)
21. Grekland (kommer snart)

Info: www.trueheading.se

Idag offentliggör Mercury Racing detaljerna kring de nya Veradomotorerna, med det passande smeknamnet “The Big Boss”, som utvecklats specifikt för, och i samarbete med, XCAT World Series. Detta är extra spännande för det svenska teamet i XCAT, Swecat Racing.

– Swecat Racing beställde nämligen, som första team i serien, de nya motorerna redan tidigare i höstas, säger Niklas Sjöö, VD och teamchef för Swecat Racing.

Motorerna kommer att monteras på Swecat Racings Mannerfelt Design-ritade XCAT katamaran efter ordinarie säsongs slut, och efter att akterspegeln förstärkts för att klara den ökade vikten av de nya fyrtaktsmotorerna.

– Vi är enormt spända på att se hur båten kommer att bete sig med de nya motorerna, säger Niklas Sjöö.

– Våra beräkningar indikerar att båten kommer att gå betydligt bättre än nu, och klara den ökade vikten och effekten på ett bra sätt, men samtidigt ger vi oss in på oprövad mark. Vi planerar att montera och testa under januari månad, och kommer att rapportera löpande till våra följare i sociala medier, avslutar Niklas.

– Givetvis kommer båtens balans att förändras, och det kommer att ställa högre krav både på vårt duktiga tekniska team, men inte minst på oss två i cockpit, säger Mikael Bengtsson, ordinarie trottelman (sköter gasreglagen) och styrelseledamot i Swecat Racing.

– Vi gillar utmaningar, och tror att de nya motorerna kommer att vara en fördel för oss i konkurrensen med de stora, etablerade och betydligt mer resursstarka teamen i serien.

Mer info om den nya motorn

MR ROS
The New Boss of XCAT

FOND DU LAC, Wis., Nov. 12, 2015 – Upon the heels of the highly successful Verado 400R outboard is its sinister competition relative, the Mercury Racing ROS (Race Offshore). This potent 4-stroke racer makes its debut next weekend at the Dubai Grand Prix, round five of the 2015 XCAT World Series in Dubai, UAE. XCAT has partnered with Mercury Racing in the development of the engine that will replace the existing fleet of Mercury Racing 2-stroke 2.5L EFI race outboards.

Ronan Morgan, CEO of World Professional Powerboating Association (WPPA) said, “All those involved in the XCAT World Series are looking forward to the introduction of the new Mercury four stroke engines. “Not only are these environmentally friendly, they are reliable and provide a huge increase to the horsepower and torque which are essential for an action packed weekend of racing.”

“As promoters of XCAT Racing, the WPPA have had a long-standing relationship with Mercury Racing. We’ve worked closely together in the testing and development of the engine to provide the ultimate in performance and fan experience,” Morgan added.
Mercury Racing General Manager Erik Christiansen said, “We are very excited to launch our new Race Offshore competition outboard. The venerable 2.5 EFI 2-stroke Mercury’s have been a mainstay for many years and is still a solid product. The ROS builds on that foundation while using the four stroke technology today’s market demands.”
“We worked with the WPPA to develop a strong, reliable engine that meets the new U.A.E. exhaust emissions requirements. The ROS will be homologated into the Union Internationale Motonautique technical specifications for XCAT. Next season will be a transitional year with the entire XCAT field switching to the ROS four-strokes for 2017. I’m looking forward to seeing our new engine compete next weekend in Dubai,” Christiansen added.
(more)

Mercury Racing ROS – Page 2 of 3

The ROS features the 400R powerhead mounted on an all-new race midsection, featuring the competition proven Mercury Racing heavy-duty swivel clamp bracket assembly. A Sport Master gearcase transfers the ROS’s massive power to the water. And to ensure every revolution counts, Mercury Racing has developed an all-new line of CNC cleaver propellers specifically for the ROS.

Short in Stature – Big in Performance
By appearance alone, it is obvious this isn’t a standard Verado. In fact, the similarities end at the powerhead. The AMS midsection is replaced with a custom billet aluminum housing. Mercury Racing developed the new midsection to lower the overall engine center of gravity. The 10-inch mid, coupled with the heavy-duty swivel clamp bracket assembly, brings the overall engine mounting height to 15-inches – matching the current 2.5 EFI configurations. The low CG, combined with solid upper and lower engine mounts, is critical for overall handling at competition speeds, particularly when powering the high-performance catamarans into and out of corners.

The ROS also utilizes a remote dry sump system, which holds 8L of Mercury Racing Four Stroke Oil, the same semi-synthetic 25W-50 oil used to lubricate and ensure long life in the high output QC4v sterndrive product line. A lightweight, carbon fiber lower cowl conceals the transition of powerhead to midsection. Dual rigging tubes facilitate rigging of external systems. To assist in the repower of the fleet, the ROS uses the same high-pressure fuel pump, also mounted in the boat, as the existing 2-strokes.

Zero Effort Controls with Digital Trim
The ROS brings XCAT into the digital age with Mercury Digital Throttle & Shift (DTS).
DTS replaces traditional throttle and shift cables with digital precision, resulting in smoother shifting and instant throttle response. Mercury Racing’s ergonomic, high-style Zero Effort Digital controls precisely signal driver intent to the DTS equipped Mercury Racing ROS outboards. An integral power trim switch in the throttle handle provides fingertip trim control. The DTS system also features one-touch Smart Start and automatic throttle synchronization.

XCAT Graphics
The Mercury Racing ROS features the XCAT World Series logo and color matched orange accent graphics. The custom graphics package is featured as a tribute to the series’ exclusivity in Mercury Racing power and their support in product development.

Custom Props
With the ROS comes a new line of five and six blade CNC Cleaver propellers. The Lab Finished props, featuring a high performance over the hub exhaust design, were developed specifically for surface piercing applications such as those endured in the rigors of offshore powerboat racing. The props are rated for 400 h.p. and are available with blade rake angles of 13, 15, 18 or 21 degrees. A variety of pitch sizes are available to dial-in each hull for maximum efficiency and performance.

Denna 44 m långa yacht är världens första enligt ett helt nytt koncept – ”Sport Utility Yacht”. Den är designad av Fulvio De Simoni och byggd helt i aluminium i samarbete med MC Yacht & CO International för franska Shipyard Ocea Yacht. Med en räckvidd på över 4 000 Nm har hon fantastiska utrymmen ombord för allt från tenders till segelbåtar och jet skis.

Det här är en riktig oceanyacht, som klarar av alla tänkbara förhållanden till sjöss. Både skrov och överbyggnad är gjorda i aluminium.
Räckvidden för yachten är hela 4 000 Nm med en bränsletank på 50 000 liter samt 9 000 liter färskvatten ombord.

Tendergaraget klarar en 7,5 m båt. men här finns även utrymmen för ytterligare en tender, en katamaran, segel- eller sportfiskebåt på det 130 m2 stora halvdäcket.

Yachten har plats för upp till tio gäster i fem sviter samt åtta besättningspersoner i fem kabiner.

Priset beskrivs som konkurrenskraftigt på under 20 MEURO.

Det är efter många års samarbete med Ocea Yacht och erfarenhet av att bygga militär- och fritidsfartyg i aluminium som franska Aldo Manna har beställt den här yachten. Designern, Fulvio De’ Simoni, är en av de bästa i yachtbranschen med ett gott rykte från många andra projekt.

Denna nya yacht i Nemo Class är helt klar för att börja byggas. Det vill inte säga lite i de här sammanhangen, där planering och konstruktion är oerhört omfattande. Hela idén bakom Nemo är att skapa en flytande plattform för alla former av avkoppling.

Yachten har bland annat över 300 m2 öppen duryta, en 25 m2 stor beach club, en swimmingpool, en jacuzzi, flytande vattenleksaker av alla slag med mera. Bland utrymmena finns lounger, lob by, ett gym och allt annat man kan tänka sig behöva för en kryssning jorden runt. Här finns också fem kompletta dubbelhytter med egna badrum inklusive ägarens hytt på 75 m2.

Aluminiumkonstruktionen för skrov och överbyggnad tillåter ett gross tonnage upp till 500 ton.

Nemo är designad för att vara bestyckad med relativt små motorer med en total effekt på 2 800 hk. Detta medger en maxfart på 16 knop och en marschfart på cirka 12 knop.

Nemo är en komplett custom superyacht. Det innebär att alla detaljer ombord kan anpassas för respektive köpare.

NEMO 44M – MAIN CHARACTERISTISTCS
Length 44,0 m
Beam 9,15 m
Draft 1,95 m
Full load displacement 360 t

Fuel capacity 50000 l
Water capacity 9000 l

Engines 2 X CAT C32 ACERT
Power 2 X 1400 HP

Maximum speed 16 knots
Cruising speed 12 knots
Range @ cruise speed 3500 NM
Range @ at 10kn 4000 NM

Guests 10 (5 cabins and 5 bathrooms)
Crew 8 (5 cabins)

Project Manager MC Yacht & Co International
Designer Fulvio De Simoni
Builder Ocea Yacht

VDO, som är en av de största aktörerna i världen, har tillverkat högkvalitativa givare och instrument till såväl fordonsindustrin som marinindustrin i över 50 år.

I den nya produktserien AcquaLink finns bland annat multidisplayer, navigationsinstrument, motorinstrument, nivåinstrument och kontrollenheter.

De modernt designade instrumenten är enkla att använda, har högsta möjliga tillförlitlighet och är tillverkade av högkvalitativt material som mineralglas, stål och aluminium. Det ger mycket bra läsbarhet samt låg energiförbrukning. Alla AcquaLink instrument är blyfria och tillverkade enligt ISO 14001:2009.

AcquaLink kan hantera både analoga som digitala signaler för att integrera olika delar i båten i samma system (NMEA 0183/NMEA 2000/CANBUS/Ethernet/video m fl). Tillsammans med VDOs givare, sensorer, medialösningar och kameror erbjuds en komplett systemlösning för alla typer av båtar och storlekar.

– Vi är glada över att ha ett väletablerat företag som Marinplus ombord med sin expertis av moderna lösningar till den marina industrin. Det är precis vad Continental vill ha för att på bästa sätt kunna sälja och ge support på våra nyaste produkter”, säger Clyde Goedhart, försäljningschef på VDO Marine, säger Clyde Goedhart, försäljningschef på VDO Marine.

– Att få representera VDO är en viktig pusselbit i vår strävan av vara en komplett och marknadsledande leverantör av moderna system, och en naturlig partner för båttillverkare att vända sig till vid utveckling av sitt sortiment, säger Håkan Blumenthal, VD på Marinplus.

Produkterna presenteras på branschmässan METS 17–19 november.

VDO ingår i Continental Automotive som är ett av världens största företag inom automationsindustrin. Koncernen omsätter över 34 miljarder euro i år och har mer än 208 000 anställda i 53 länder.

Marinplus AB är specialist på lösningar som gör båtar modernare, smartare och säkrare. Vi representerar ledande internationella leverantörer inom el- och kontrollsystem, mörkerkameror och navigationssystem som tillsammans med våra tjänster gör det möjligt att få riktigt användarvänliga och innovativa lösningar. Våra kunder är båttillverkare, installatörer, butiker, rederier och myndigheter i Norra Europa.

Info: www.marinplus.se

Nu är de svenska vinnarna i fototävlingen Wiki Loves Monuments utsedda. Bland vinnarbilderna finns de k-märkta fartygen Storskär, Siljan och Flottisten.

Wiki Loves Monuments är enligt Guinness rekordbok världens största fototävling. Tävlingen, där vem som helt får delta, går av stapeln i september för att samla in fria bilder från monument över hela världen. I Sverige tävlar deltagarna i kategorierna k-märkta fartyg, byggnader, fornlämningar och arbetslivsmuseer.

Nu har de svenska vinnarna utsetts.

I fartygskategorin vinner en bild på ångfartyget Siljan, byggt 1868, som hör hemma i Insjön i Dalarna. På andraplats i samma kategori hamnar en bild på ångfartyget Flottisten, med hemmahamn i Rättvik, även det i Dalarna.

– För Sjöhistoriska museet är det viktigt att det flytande kulturarvet är tillgängligt för alla, så det är härligt att se de här bilderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Priset för bästa bildserie går till en fotoserie av fartyget Storskär

– Trevligt att just Storskär uppmärksammas, då det är ett fartyg som är tillgängligt för alla, då det går i reguljärtrafik ute i Stockholms skärgård under sommarmånaderna. Det är alltså ett fartyg som vem som helst kan gå ombord på, säger Fredrik Blomqvist.

Priset för bästa bild, alla kategorier, går till ett nattfotografi på Gamla Upsala kyrka. Denna bild kommer att också att delta i en internationell tävling.

Info: www.wikilovesmonuments.se.

Linjett segelbåtar har alltid byggts för seglaren med möjlighet att anpassas efter varje seglares unika behov.

Pressmeddelande:
Av de segelbåtar som produceras till sommaren 2016 är samtliga anpassade efter seglarens önskemål och bland annat sjösätts den första Linjett 37:an med skrovfönster. Resultatet kommer bli liknande nya Linjett 43, där skrovfönster ger fint ljusinsläpp men även kontakt med havet och skärgården utanför vilket uppskattas av många.

– Även om skrovfönster ligger i tiden just nu så har vi redan för tio år sedan levererat en kundanpassad Linjett 40 med skrovfönster säger Markus Gustafsson.

Alla Linjetter är byggda för hand, bit för bit. Även om det redan idag finns flera varianter av standardutförande finns möjlighet till ytterligare kundanpassningar. Den dolda utrustningen anpassas även den, så som kyl, sötvattentankar, extra varmvatten, batterier mm.

– Allt är möjligt, men varje ändring som tillkommer utöver grundutförandet medför en extra produktionskostnad att ta hänsyn till säger Markus Gustafsson.

Redan när modellen växer fram på ritbordet, eller rättare sagt i badkaret när det gäller Rosättra Båtvarv, så lyssnar man på sina kunder och deras tankar kring en framtida drömbåt.

Unikt för Linjett segelbåtar är det genuina kvalitetsarbetet i kombination med en mycket nära kontakt med seglarna. Inför varje ny modell tar varvet fram en ”plugg” som provseglas, utvärderas och som ger möjlighet till en sista justering innan skrovformar och mallar skapas.

Förutsättningarna för att kunna leverera kundanpassade segelbåtar är hög kompetens hos medarbetarna i produktionen. Här går inget på löpande band, istället är det ofta nya utmaningar!

Kursbåten Nawica var onsdag 11 november ute på båtpraktik med navigationsläraren Henrik Ohlson och räddade då en man från att drunkna. De blivande Kustskeppareleverna övade mörkernavigering och körde sakta förbi Älvsborgs fästning då de hörde en man ropa hjälp ur mörkret och regnet.

De tog fram sökarljus och efter en stunds letande hittade de en man liggande i vattnet. Henrik och eleverna lyckades få ombord den blöte mannen via badplattformen. Han var nedkyld och fick torrt underställ varvid Sweden Rescue larmades via VHF-radion. De kom överens om att ambulans skulle komma till Tångudden och Nawica gick dit och lämnade mannen.

Efter att ha pustat ut fortsatte övningen men man-överbord delen hade redan avklarats av ett gäng stolta navigationselever.

– Detta är en osannolik räddning. Hur stor är chansen att en kursbåt med elever på däck ska råka passera en man som ligger i vattnet och höra när denna ropar på hjälp? I den vattentemperatur som råder nu hade han cirka 20 minuter på sig att bli räddad, säger Karl Nordström på Sjösportskolan.

Nawica är känd av de flesta i Göteborgs båtliv då hon sedan 1987 använts som utbildningsbåt av Sjösportskolan och 1000-tals fått chansen att lära sig båthantering. Hon går de flesta kvällar och helger med elever som lär sig navigera, man över bord räddning, tilläggning etc.

Denna kväll blev det extra dramatiskt med en osannolik räddning i mörkret!

Detta är andra gången som Sjösportskolan lärare Henrik Ohlson räddat någon från att drunkna. Då fick han SLS bragdmedalj.

Info: www.sjosportskolan.se

Kommentarer

Owe Karlsson 16:53:34 2015-11-13

Bra jobbat Henrik!

Bara några månader efter premiären för fyrtaktsmotorn Mercury Verado 400R kommer en ny supermotor från Fond du Lac i USA, där Mercury har sitt huvudkontor. Mercury Racing ROS (Race Offshore) är en riktigt kraftfull maskin med fyrtaktsteknik, som får sin världspremiär 19–21 november vid Dubai Grand Prix, som är den femte omgången i 2015 XCAT World Series i Dubai, Förenade Arabemiraten.

XCAT har gått samman med Mercury Racing för att utveckla denna motor som ersätter den existerande flottan av tvåtakts Mercury Racing 2.5L EFI racingutombordare.

Mer fakta i den amerikanska pressreleasen nedan:

Mercury Racing ROS: The New Boss of XCAT
FOND DU LAC, Wis., Nov. 12, 2015 – Upon the heels of the highly successful Verado 400R outboard is its sinister competition relative, the Mercury Racing ROS (Race Offshore). This potent four-stroke racer makes its debut November 19-21 at the Dubai Grand Prix, round five of the 2015 XCAT World Series in Dubai, UAE. XCAT has partnered with Mercury Racing in the development of the engine that will replace the existing fleet of Mercury Racing two-stroke 2.5L EFI race outboards.
Ronan Morgan, CEO of World Professional Powerboating Association (WPPA), said, “All those involved in the XCAT World Series are looking forward to the introduction of the new Mercury four-stroke engines. “Not only are these environmentally friendly, they are reliable and provide a huge increase to the horsepower and torque which are essential for an action-packed weekend of racing.”
“As promoters of XCAT Racing, the WPPA have had a long-standing relationship with Mercury Racing. We’ve worked closely together in the testing and development of the engine to provide the ultimate in performance and fan experience.”
Mercury Racing General Manager Erik Christiansen said, “We are very excited to launch our new Race Offshore competition outboard. The venerable Mercury 2.5L EFI two-stroke has been a mainstay for many years and is still a solid product. The ROS builds on that foundation while using the four-stroke technology today’s market demands.”
“We worked with the WPPA to develop a strong, reliable engine that meets the new U.A.E. exhaust emissions requirements. The ROS will be homologated into the Union Internationale Motonautique technical specifications for XCAT. Next season will be a transitional year with the entire XCAT field switching to the ROS four-strokes for 2017. I’m looking forward to seeing our new engine compete next weekend in Dubai.”
The ROS features the 400R powerhead mounted on an all-new race midsection, featuring the competition proven Mercury Racing heavy-duty swivel clamp bracket assembly. A Sport Master gearcase transfers the ROS’s massive power to the water. And to ensure every revolution counts, Mercury Racing has developed an all-new line of CNC cleaver propellers specifically for the ROS.
Short in Stature – Big in Performance
By appearance alone, it is obvious this isn’t a standard Verado. In fact, the similarities end at the powerhead. The AMS midsection is replaced with a billet aluminum housing. Mercury Racing developed the new midsection to lower the overall engine center of gravity. The 10-inch mid, coupled with the heavy-duty swivel clamp bracket assembly, brings the overall engine mounting height to 15-inches – matching the current 2.5 EFI configurations. The low CG, combined with solid upper and lower engine mounts, is critical for overall handling at competition speeds, particularly when powering the high-performance catamarans into and out of corners.
The ROS also utilizes a remote dry sump system, which holds 8L of Mercury Racing Four Stroke Oil, the same semi-synthetic 25W-50 oil used to lubricate and ensure long life in the high output QC4v sterndrive product line. A lightweight, carbon fiber lower cowl conceals the transition of powerhead to midsection. Dual rigging tubes facilitate rigging of external systems. To assist in the repower of the fleet, the ROS uses the same high-pressure fuel pump, also mounted in the boat, as the existing two-strokes.
Zero Effort Controls with Digital Trim
The ROS brings XCAT into the digital age with Mercury Digital Throttle & Shift (DTS).
DTS replaces traditional throttle and shift cables with digital precision, resulting in smoother shifting and instant throttle response. Mercury Racing’s ergonomic, high-style Zero Effort Digital controls precisely signal driver intent to the DTS equipped Mercury Racing ROS outboards. An integral power trim switch in the throttle handle provides fingertip trim control. The DTS system also features one-touch Smart Start and automatic throttle synchronization.
XCAT Graphics
The Mercury Racing ROS features the XCAT World Series logo and color matched orange accent graphics. The custom graphics package is featured as a tribute to the series’ exclusivity in Mercury Racing power and their support in product development.
Custom Props
With the ROS comes a new line of five-and six-blade CNC Cleaver propellers. The Lab Finished props, featuring a high-performance over-the-hub exhaust design, were developed specifically for surface piercing applications such as those endured in the rigors of offshore powerboat racing. The props are rated for 400 hp. and are available with blade rake angles of 13, 15,18 or 21 degrees. A variety of pitch sizes are available to dial-in each hull for maximum efficiency and performance.
About Mercury Racing
Based in Fond du Lac, Wis., Mercury Racing, a division of Mercury Marine, is a leading provider of high-performance marine propulsion systems for discriminating boaters worldwide, offering an exciting and fulfilling power boating experience on the water. Using leading-edge technology, Mercury Racing produces high-performance outboards, sterndrives, propellers, parts and accessories. Mercury Racing also produces crate engines for the automotive aftermarket industry. Mercury Marine is a division of Brunswick Corp. (NYSE: BC), the world’s largest manufacturer of recreational products, including pleasure boats, marine engines, fitness equipment, and billiards.