Nyheter

Båtlivet är lockande för många. Enligt statistik från Länsförsäkringar är båtägandet som störst i åldrarna mellan 40 och 70 år, enligt en undersökning från Länsförsäkringar. Läs hela artikeln….

Svenska Båtunionens Miljökonferens hölls i samband med Stora Båtklubbsdagen Ost på båtmässan Allt för sjön 10–11 mars 2018.

Lördag

Grunda vikar – unika och sårbara Sofia Wikström Östersjöcentrum Stockholms universitet

Vad kan vi göra för att minska påverkan på det marina livet? Många ankare grumlar vattnet och propellrar rör också upp bottensediment. Undervattensängar har stor betydelse för biologisk mångfald och binder sedimentet vilket medför mindre grumlat vatten. I Stockholmsområdet motsvarar ytan av dessa områden ca tre promille och det är inte ovanligt att de utnyttjas av fritidsbåtlivet. Trots allt är påverkan från fritidsbåtar minimal med tanke på all annan belastning på våra vatten men grunda vikar behöver skyddas i större utsträckning.

Sedan presenterar Harald miljökommittén och dess verksamhet och presenterar våra skrifter Hamnar för fritidsbåtar och Egenkontroll av fritidsbåtshamnar och vad de innehåller.

Jimmy Dominius presenterar SBU:s miljöprogram och vilka framsteg som görs. Toatömningen är här och flera tömningsställen måste till men det är inte vårt bekymmer. Alltfler målar mindre eller inte alls och miljömedvetandet bland båtfolket ökar stadigt. De viktigaste miljöfrågorna på kort sikt är kemikalieanvändningen, båtbottenfärger och att sprida kunskaper bland båtägare. På längre sikt är ju klimatanpassning av drivmedel en viktig fråga. Det är viktigt att sprida miljökunskaper på olika smarta sätt och se till att möta upp felaktig information med forskningsbaserade data. Många frågor från deltagarna och utan tvekan en hel del att jobba med framöver.

Kristina Carlstedt pratar om hur kommuner planerar och vad det kan innebära för våra båtklubbar.

Söndag 11/3

Roland Örtengren informerar om Skrovmålet som också är ett projekt med båtbottnar i fokus. Myndigheternas arbete styrs förutom av miljölagarna också av de nationella miljömålen, generationsmålen och Agenda 2030. Miljömålsrådet har inrättats för att samverka med berörda aktörer och har utarbetat en omfattande åtgärdslista som man nu försöker sjösätta. Skrovmålet är en sammanslutning av myndigheter som jobbar med att ta fram regler och föreskrifter för hur båtägarna ska hantera miljöpåverkande substanser. SBU har emellertid fått vara med som diskussionspartner vilket ju är bra men eftersom man pratar utifrån olika behov och kunskaper är det inte alltid lätt att mötas. TBT på båtbottnar och i sediment är ett problem och när det gäller båtbottnar bör det vara möjligt att identifiera och sanera dessa inom en rätt så nära framtid. Fortfarande styrs mycket av de miljöregler som drabbar oss båtägare av tveksamma slutsatser och bristfälliga data. Roland menar dock att vi behöver göra mer än vad som står i lagar och förordningar för att öka vår trovärdighet gentemot våra myndigheter och se till att göra egenkontroller som vi kan visa upp när det blir miljötillsyn.

Roland fortsätter att tala om de mätningar som han, Lennart Falck och Per Ivarsson (DGE Mark och Miljö) gjort av koppar, zink och TBT i fyra småbåtshamnar i Göteborgsområdet. Syftet var att ta fram fakta om förekomsten av dessa ämnen och skapa mera kunskaper om dess farlighet. En anledning är också att koppar är bra i antifoulingfärg och ofta mindre farlig än alternativa biocider som man kanske har sämre kunskaper om vilka långtidseffekter de har. Gränsvärdet för dricksvatten är 200 mikrogram per liter och från spolplattor 400 mikrogram vilket är avsevärt mycket lägre än tidigare gränsvärde för dricksvatten. Det som var nytt med dessa mätningar var att man bara mätte biotillgänglig koppar och mätningen skedde under två veckor. Resultatet blev att halterna låg på mellan 0,193 och 3,40 mikrogram/liter och på zink något högre men fortfarande avsevärt lägre än de resultat man redovisat tidigare. Andra källor till koppar i havsvatten kan ge större påverkan än båtbottenfärger men det är en fråga vi får återkomma till.

 

Petra Elg om båtmiljöcoacherna och hur vi ska samordna deras arbete med MiK.

Utbildningen sjösattes med hjälp av pengar från projektet ”Ren botten utan gift” och syftet med utbildningen var att komma närmare båtfolket och nå ut till båtklubbarna med aktuell miljöinformation på ett bättre sätt. Flera av de utbildade miljöcoacherna är på plats och en givande diskussion följer som förhoppningsvis blir givande för framtiden. En viktig fråga i sammanhanget är också hur vi skapar ett nätverk och vilka kanaler vi kan använda för att kommunicera med varandra. Ett problem för oss är att trots att SBU har ca 170 000 medlemmar representerar vi ändå bara 25 % av båtägarna men får ändå stå till svars för båtlivet i stort gentemot myndigheterna som ju givetvis har svårt att nå ut till övriga som inte är organiserade i någon båtklubb.

Emma Sunne om havstulpanvarningen och Båtmiljö.se

Båtmiljö.se är en plattform för miljöinformation till båtägare och blev till genom projektet ”Ren botten utan gift” och drivs nu av SBU. Havstulpanvarningen drogs igång 2001 av Skärgårdsstiftelsen och övertogs av SBU hösten 2017 och bygger på att observatörer runt hela Sverige vidarebefordrar uppgifter om när havstulpanerna settlar. Varningar går ofta ut i slutet av juli eller början av augusti och har ett stort antal sms-prenumeranter och ca 3000 mejl-prenumeranter. Emma påpekar också att det behövs flera observatörer för att få en säkrare rapportering. Vill man bli rapportör kan man skicka sina uppgifter till havstulpan@batunionen.se och angeposition enligt WGS för mätplattan.

Handbok bottensanering

I MiK har vi pratat om att ta fram en handbok i hur man på bästa sätt sanerar sitt skrov. Framförallt för att få bort TBT rester. LOVA-bidraget för bottensanering har höjts till 80 % men kan bara sökas av båtklubbar. Man kan också få bidrag till XRF-mätningar. När vi pratar bottenfärger är det också viktigt att reda ut begreppen mellan olika kvaliteter (primer, sealer spärrfärg med mera) och klargöra vad de olika färgtillverkarnas produktnamn står för. Vi har pratat blästring (sand-, is- (kolsyreblästring)) och slipning och skrapning men hur är det att hyvla bort gammal färg?

När det gäller LOVA-bidrag värderas eget arbete till 200,- timmen även för planering. Om en båtägare blir medveten om att båten har TBT på skrovet får den inte sjösättas. Varje båtklubb ska ha en länk till Båtmiljö.se.

Laget runt

Nyhetsbrev till alla miljösamordnare och miljöcoacherna. Kommunerna i Stockholm vill gärna ha vackra båtar som ligger vid bryggorna men tyvärr vill de inte ha båtar på land. Det behövs lokala miljökonferenser. Guider för miljöinspektörer, klubbar och båtägare finns och Roland Ö ska försöka göra dem tillgängliga på nätet. Överlag är det uppenbart att intresset för miljöfrågor fortfarande är lågt bland båtfolk och det oförtröttliga arbetet måste fortsätta i oförminskad takt. I pressrummet på Båtunionens hemsida finns en färdig insändare som handlar om att för många båtägare lämnar sin avföring på öarna.

Text: Hans-Jörgen Alsing

Foto: Bengt Hallberg

Genom ett nytt samarbete mellan fem starka forskningsaktörer tas nu första steget i skapandet av en nationell arena för marin forskning och innovation. Ett avtal har undertecknats för att utveckla en unik forsknings- och innovationsmiljö för blå tillväxt under namnet Kristineberg Marine Research and Innovation Centre. Läs hela artikeln….

Många båtar är väldigt lika, men det gäller att inte kopiera för tydligt. Det har ett italienskt varv fått erfara efter en tvist med tyska HanseYachts. Läs hela artikeln….

Nuva M6 Open är den senaste nyheten från Andres Cárdenas, före detta vd för tyska Bavaria. I denna lilla båt på knappt 6 m finns plats för åtta personer och båten är kapabel för en toppfart på 40 knop. Läs hela artikeln….

När Allt för sjön går in på sin finalhelg fortsätter satsningen på yngre besökare, främst genom vattensporter med en upplevelsedel – Water Park. Det är den största satsningen som Allt för sjön någonsin gjort. Aktivitetsbassängen är 40 m lång, 15 m bred, 90 cm djup och försedd med en kabel som möjliggör wakeboard-åkning inomhus. Läs hela artikeln….

Under 2017 anmäldes 2 038 båtar stulna enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Det är en marginell minskning jämfört med året innan som tyvärr inte gäller stöld av båtmotorer där 2 800 motorer anmälts stulna, en ökning med 6 %. Läs hela artikeln….

Suzuki lanserar en ny serie propellrar för prestandabåtar. De kommer att säljas under namnet WATERGRIP och ger Suzukis utombordare maximal effekt. Läs hela artikeln….

Den 11 mars arrangerar nätverket She Captain en stor kunskaps- och inspirationsdag på Båtmässan Allt för sjön. De vill inspirera alla kvinnor som vill ta kommandot över sina båtliv, tillsammans med båtkvinnor som redan kastat loss. Läs hela artikeln….

Båtcoachen Maria Lannér blir ny krönikör på tidningen Båtliv från och med mars 2018. Båtliv är Svenska Båtunionens (SBU) medlemstidning och Europas största båttidning med 6 nummer varje år. Tidningen går till alla med medlemskap i en båtklubb som är ansluten till SBU. Tidningen har fokus på artiklar kring båtlivet, båtpolitik, debatt samt sjösäkerhet. Läs hela artikeln….

Dahl P10 visas upp i en ny och lättare variant på båtmässan Allt för sjön, som är öppen den här veckan. Båten som visas på mässan är helt byggd i kolfiber och försedd med dubbla utombordare à 350 hk. Läs hela artikeln….

Att räkna ut hur mycket fisk det finns i våra hav är centralt för att vi ska kunna förvalta fiskbestånden långsiktigt hållbart. Men framtidens förvaltning av våra marina resurser ställer allt större krav på ny information – helst i realtid. Kanske kan förarlösa ytfarkoster – havets drönare – samla in ny information billigare, snabbare och enklare och därmed utgöra ett komplement till dagens datainsamling? Läs hela artikeln….

En av de mest ovanliga båtarna på årets Allt för sjön är denna elbåt. X Shore eElectric 8000 Smögen Edition är något utöver det vanliga, både i utförande och pris. Läs hela artikeln….

Idag släpper WWF en rapport som visar att Östersjöländerna inte lever upp till sina åtaganden att skydda Östersjön. Bland de nio granskade länderna är Sverige minst dåligt – men inget land är i närheten av att genomföra de åtgärder som krävs för att nå målet om ett välmående Östersjön 2021. Av de viktigaste åtgärderna har länderna endast uppnått en tredjedel. Läs hela artikeln….

Antalet sjöräddningsinsatser under fjolåret uppgick till 1 208, vilket är marginellt högre än 2016. 2017 blev därmed det mest sjöräddningsintensiva året sedan 2007. Läs hela artikeln….

Emma Lund från Täby har utsetts till ”Båtlivets Unga Hjälte 2018” för sina insatser i sin båtklubb. Priset delades ut på båtmässan Allt för sjön i Älvsjö 2 mars av Robert Aschberg. Läs hela artikeln….

Fredagen 2 mars utsågs de fem sjöräddarna Andreas Åsander, Felix Öberg, Martin Hanell, Simon Edlund och Anders Nilsson från RS Örnsköldsvik till Årets Sjöräddare på båtmässan Allt för sjön. De får utmärkelsen för sin enastående räddningsinsats 23 juli förra året, då en flicka räddades efter två timmar instängd i en liten luftficka under en kapsejsad båt. Läs hela artikeln….

På Allt för sjön i Stockholm är det premiär för Nimbus T9. T står för ”Tender” som är en nytolkning av Nova och R-serien – en multifunktionell, ombonad, snabb walk-around som med enkelhet byter skepnad beroende på användningsområde. Läs hela artikeln….

Båtimporten till Sverige från Finland har fördubblats på några år. 2017 importerades närmare 5000 båtar till Sverige från Finland till ett värde av drygt 650 Mkr. På Allt för sjön visas tio nyheter från Finland. Läs hela artikeln….

Allt för sjön storsatsar på vattensporter med en upplevelsedel – Water Park. Det är den största satsningen som Allt för sjön någonsin gjort. Aktivitetsbassängen är 40 m lång, 15 m bred, vattendjup på 90 cm och med en kabel som möjliggör wakeboard-åkning inomhus. Hela området blir beachinspirerat och bassängen fylls med prova-på-aktiviteter, tävlingar och uppvisningar. Läs hela artikeln….