28 maj, 2015

Vad gäller om mätbrev och cruisingavdrag?

Kappseglaren Lasse Thulin har flera intressanta frågor om främst mätbrev och cruisingavdrag. Här är en del av hans ordväxling med Svenska Seglarförbundet. Följ gärna upp med kommentarer och dina egna åsikter!

Hej Svenska Seglarförbundet.
Jag tycker det kan vara intressant att lyfta några frågor.
Det primära som jag reagerade på i år är det avdrag som svenska seglarförbundet ger i mätbreven som heter ”cruisingavdrag” och ger ett automatiskt ett lägre respittal.
Det som fick mig att reagera var att Svenska Seglarförbundet själva frångår sitt regelverk och godkänner flera försegel när de har sagt att det är till för båtar med segelgarderob endast bestående av ett storsegel, ett försegel på rullsystem ovan däck samt ett undanvindssegel och är till för att nyttjas av typiska cruisers som aldrig byter försegel inför en kappsegling.
Det finns mätbrev med flera försegel samt ”cruisingavdrag”. exempel mätbrev E5392. Det kunde vara önskvärt att de gav feedback och nämnde att om det ska vara flera försegel så går det inte att få ”cruisingavdrag”.
En annan sak som är intressant är att om man jämför Mätbrev S5392 och E5392 då visar det sig att E5392 har c:a 10m2 “c:a 30%” större försegel att nyttja med en minimal ökning på SRS-talet på 0,009! kan detta vara relevant?
Det förekommer många diskussioner när det gäller mätbrev, den vanligaste är att om man ansöker om mätbrev så är det alltid att SRS-talet blir lägre. Det innebär att för att de som seglar på ”grundlys” alltid har högre SRS-tal än lika båt med mätbrev. Det innebär att de som vill tävla måste betala för ett mätbrev för att kunna segla på lika villkor. eller innebär det att SRS-tabellen är föråldrad!
Med vänliga hälsningar
Lars Thulin

Hej Lars.
SRS är ett system för breddkappsegling och syftet är att ge olika typer av båtar möjlighet att kappsegla mot varandra på så lika villkor som möjligt. I klassregeln som gäller för SRS under 2015, finns följande beskrivet:
”Om en kölbåt har segelgarderob begränsad till ett storsegel, en fock/genua vilken förs på ett rull-system monterat helt ovan däck samt maximalt ett undanvindssegel, ger detta sänkt SRS-tal. Fler än fem (5) försegel – kryssförsegel plus undanvindssegel – ger höjt respittal.”
Det mätbrev som skribenten hänvisar till, E5392, har registrerat två försegel och har därför inte fått ett sänkt SRS-tal.
Formeln som beräknar de olika SRS-talen tar hänsyn till en mängd olika parametrar där segelyta på olika segel är en av dem. Om det blir skillnader som inte upplevs som rättvisande, finns det alltid en möjlighet att begära en mätbrevsrevision.
Både SRS-tabellen och mätbreven grundar sig på samma beräkningsformel. Gör man inga ändringar jämfört med SRS-tabellen blir talet detsamma som i tabellen.
Många har gjort ändringar som påverkar SRS-talet och vill därför få ett mätbrev där talet är korrigerat. Har man inte gjort några förändringar på båten jämfört med de ingångsvärden som SRS-tabellen bygger på, kan man delta i kappseglingar med båten utan extra kostnader för mätbrev.
Med vänliga hälsningar
Svenska Seglarförbundet

Hej Svenska Seglarförbundet.
Jag tycker svenska seglarförbundets svar inte är tillräckligt informativt och saknar relevant information. Det svar som jag har fått ser ut som några rader från hemsidan samt en blygsam förståelse vad många seglare vill ha svar på!
För att klargöra fråga som jag ställde angående ”cruisingavdrag” så ska jag förtydliga mig.
På mätbrev som utfärdas visas cruisingavdraget med angivelsen ”Rullsystem ovan däck”. Enligt Svenska seglarförbundets hemsida i mätmanualen på sida 11 står det.
”Rullsystem ovan däck”
Avser rullsystem för försegel, permanent monterat ovan däck och som alltså inte monteras bort inför kappsegling. Båtar med en segelgarderob endast bestående av ett storsegel, ett försegel på rullsystem ovan däck samt ett undanvindssegel får automatiskt ett lägre respittal. Detta brukar kallas för ”cruisingavdrag” och är till för att nyttjas av typiska cruisers som aldrig byter försegel inför en kappsegling.”
http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_13710/cf_32/SRS-m-tmanual.PDF
Hur kan det finnas ett mätbrev med cruisingavdrag på en båt (oftast genua) samtidigt som det finns ett mätbrev på samma båt med fock, då cruisingavdraget säger man aldrig får byta försegel inför tävling?
En annan fråga är! Hur ska en tävlingsledning i kappsegling kunna veta om det är ett cruisingavdrag som är gällande och inte bara avdrag för minskad segelyta i mätbrevet? Då det enbart finns angivelsen “rullsystem ovan däck”?
Angående ert svar på min fråga om att SRS-talet alltid blir lägre vid ett aktivt mätbrev så får jag godta ert svar.
Men det är svårt att förstå varför alla mätbrev ska förnyas varje år då det inte har skett någon förändring sedan det senaste utfärdade mätbrevet eller är det enbart en ekonomisk fråga för Svenska Seglarförbundet?
Med vänliga hälsningar
Lars Thulin

Här kommer SSFs svar på de nya frågorna från frågeställaren.
”Hej! Vi bedömer att vi efter bästa förmåga har försökt besvara frågeställarens ursprungliga frågor. Om han har fler eller andra frågor är han förstås alltid välkommen att ringa vår support i mätbrevfrågor och det går även att ta del av information om SRS på hemsidan.
Med vänliga hälsningar
Svenska Seglarförbundet

Kommentarer

Bosse 12:59:53 2015-05-28

Hoppsan, frågan om varför båten måste mätas om varje år även om inget hänt ville dom tydligen inte svara på. Undrar om du kan bero på att dom just kräver det pga att dom vill ha in dom pengarna? Dåligt och fult tycker jag och det gynnar inte breddseglingen iaf!