20 maj, 2015

V6 dieselutombordare från Mercury

Även amerikanska Mercury väljer nu att satsa på en dieselutombordare. Svenska OXE Diesel kom först med sin 200 hk dieselmotor med en avancerad växellåda med kolfiberremmar.

Mercurys dieselutombordare är på 175 råstarka hästkrafter. Medan svenska OXE Diesel, som utvecklats i Ängelholm, har ett 2,0 liters fyrcylindrigt motorblock har Mercury en V6 på 3,0 liter som basmotor. Motorn väger ungefär som den svenska konkurrenten, det vill säga cirka 235 kg.

En anledning till att även Mercury tar fram en dieselutombordare är det amerikanska försvarets och främst US Navys krav att det bara får finnas ett enda bränsle ombord i deras fartyg. Eftersom diesel redan används för huvudmaskinerna finns dett bränsle redan ombord och därför kommer dieselutombordarna att få en stor militär marknad. För övriga användare – förutom yrkesanvändare – är motorn inte särskilt intressant på grund av sitt höga pris.

Mercury Optimax Diesel 175 ger sin toppeffekt vid 6 000 rpm. Den är mycket lik en bensindriven tvåtaktsmotor. Tekniken är tvåtakts diesel, en lösning som är ganska gammaldags men tillförlitlig och bränsletörstig.

– Därför är den också mycket lättare än de dieselutombordare som redan sett dagens ljus. Mercury Optimax Diesel, som den nya dieselmotorn heter, bygger som namnet antyder, helt och hållet på Mercurys Optimax bensinmotor, säger Anders Tibblin som är service manager på Mercury Sverige till Hamnen.se.

OptiMax Diesel presenterades vid en visning hos 2015 SOFIC (Special Operation Forces Industry Conference) i Tampa i USA. Den är framtagen och utvecklad av Mercury Racing.

Info: www.mercuryracing.com/optimax-diesel-reporting-for-duty/

Kommentarer

Kim 14:49:25 2015-05-21

Så den blir ikke så interessant for EU…
This engine does not meet EPA, C-ARB, or CE exhaust emissions requirements. A national security
exemption or equivalent is required under 40 CFR 1068.225. This engine is not intended for
installation on recreational craft in the European Union; it does not conform to the exhaust and noise
emissions requirements of the Recreational Craft Directive 94/25/EC as amended by 2003/44/EC.