Kampen i Södra Ishavet fortsätter och inom ett par dagar hägrar Kap Horn i horisonten. Dongfeng Race Team har stått för en ny imponerande upphämtning och ombord på ledarbåten har Martin Strömberg chansen att säkra ett hattrick.
Senaste positionsrapport: 0800
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 14–20 knop
Vind: V 9–12 m/sek
Beräknad målgång: 5 april
De senaste två dygnen har de sex båtarna i Volvo Ocean Race seglat nära de banbegränsningar, även kallade ice-gates*, som ska hålla dem säkra från isberg i Södra ishavet. Den femte etappen i tävlingen var fram tills igår en frustrerande resa för Martin Strömbergs Dongfeng Race Team. Men under förmiddagen igår seglade de upp från femte till första plats när motståndarna valde en nordligare väg. Det öppnade för Dongfeng som hittade mer vind och vann nästan 30 Nm.
– Vi tog ledningen ganska fort, vi seglade bra under natten och hade flyt med ett vindskift, säger Martin Strömberg. Men vi har ingen stor ledning och det är långt kvar till mål. Flera av de andra båtarna har varit inom synhåll och samtidigt som vi är på en av de mest avlägsna platserna på jorden är det väldigt jämn segling.
Både Dongfeng Race Team och svenskbåten Team SCA var med om dramatiska kinesgippar tidigare i veckan vilket gjorde att framförallt SCA hamnade på efterkälken. Som mest hade de över 160 Nm upp till täten men sedan dess har de knappat in. Även om de tappat i den senaste rapporten är avståndet halverats till 80 Nm.
– Vår strategi nu är att undvika misstag eftersom vi helt enkelt inte har råd med några, säger Anna-Lena Elled på Team SCA. Det är långt kvar av etappen och det är troligt att vinden ökar när vi närmar oss Kap Horn.
Båtarna har seglat 3500 sjömil av den femte etappen och passerade under onsdagen den position som kallas ”Point Nemo” och är den plats på världshaven som ligger längst från land. Ändå är marginalerna mellan lagen så små att det nästan ser ut som en jolletävling. Elva sjömil bakom Dongfeng ligger MAPFRE, Team Alvimedica, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel på en rak linje inom en sjömil från varandra.
– Vi kommer fortsätta att gippa längs med isbergsgränsen och vi förväntar oss att vinden snart ökar, säger Martin Strömberg. Det har varit öde och kallt och det känns otroligt skönt att närma sig Kap Horn. Men vi har fortfarande de tuffaste dagarna framför oss så det gäller att bita ihop ett tag till.
Båtarna är nu drygt 1 600 Nm från Kap Horn och de väntas komma dit någon gång mellan söndag-tisdag. Martin Strömberg kan då säkra ett seglingshattrick genom att leda runt Kap Horn för tredje gången i rad i Volvo Ocean Race. 2008–09 nådde han udden i ledningen med Ericsson 3 och 2011–12 rundade han i topp med Groupama.
Dongfeng Race Team ligger i delad ledning i den totala poängtabellen i Volvo Ocean Race 2014-15. Enligt Martin Strömberg är deras första prioritet fortfarande att undvika ödesdigra båtskador i det som anses vara den mest utmanande etappen i tävlingen.
– Det har varit god stämning om ombord hela etappen även om vi inte varit med i täten hela tiden. Det är bra att vi inte sätter för stor press på oss själva och under den här etappen känns det som att det finns mer att förlora än att vinna.
Målgången i Itajaí är beräknad till runt 5 april. Med halva den femte etappen seglad är också halva Volvo Ocean Race 2014–15 avklarat. Tävlingen avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.