20 mars, 2015

Wim van der Valk bygger lyxtrålare för långfärd

Wim van der Valk i Nederländerna är ett av de mest kända varumärkena för lyxiga yachter under de allra största lyxskeppen. Nu bygger varvet, som är specialiserat på aluminiumyachter, sin första Continental Trawler 2395 Flybridge.

Wim van der Valk Trawler 2395 Timelapse turning the hull from Wim van der Valk on Vimeo.

Byggnationen av deras allra första allaluminium 24 m Continental Trawler 2395 Flybridge är i full gång vid Wim van der Valk varvet i Nederländerna. Båtliv har varit på plats tidigare och vi är imponerade av de detaljkvalitet som varvet har och den höga finish som yachterna har. Ett skrov i 25 m klassen kan ta 3 000–4 000 timmar bara i underbehandling innan det slutligen lackas.

Den nu aktuella yachten ska levereras våren 2016. Det är den första i en serie ”semi-custom trawler-style yachts” som har designats särskilt för det här varvet av Guido de Groot.

Båten har ett runt skrov och halvplanande egenskaper, vilket ska ge maximal bränsleeffektivitet. Tillsammans med stora bränsletankar och en lätt konstruktion i aluminium ger det en mycket stor räckvidd.

Motoriseringen är två stycken V8 MAN 1200 hk dieselmotorer, som ger en maxfart på 18 knop.

Tekniska fakta
Längd: 23,95 m
Bredd: 6,57 m
Djupgående: 1,80 m
Bränsle: 15 000 liter
Vatten: 2 500 liter
Hålltank: 1 000 liter
Motorer: 2xMAN V8 à 1 200 hk vid 2 300 rpm
Backslag: 2xZF 550
Stabilisatorer: Gyroscope
Maxfart: 18 knop
Marschfart: 10 knop
Räckvidd: 3 750 Nm
Exteriör design: Guido de Groot design
Naval architecture: Ginton Naval Architects
Info: www.wimvandervalk.com