5 februari, 2015

IMOIIMAX Stena Impression döpt i Singapore

Igår döptes kemikaliefartyget Stena Impression, en MR-tanker på 50.000 DWT av så kallad IMOIIMAX-modell i Singapore. Fartyget ägs genom ett Joint Venture till lika delar av Stena Bulk och det indonesiska Golden Agri Resources (GAR).

Stena Impression är det första av tio fartyg beställda av Stena Bulk till ett totalvärde av 400 MUSD med leverans till och med år 2017. Fartygen ska opereras av Stena Weco och gå i bolagets globala logistiska system, som nu kommer att omfatta ett drygt sextiotal fartyg. IMOIIMAX är designade för att frakta såväl vegetabiliska oljor och kemikalier som olje- och petroleumprodukter.

Ett stort antal internationella gäster närvarade i Singapore under den högtidliga dopceremonin. Gudmor var Jesslyne Widjaja, Director Corporate Strategy & Business Development, GAR och kapten ombord heter Jacob Valiaveed. Stena Impression påbörjar imorgon sin jungfruresa lastad med palmolja och beräknas nå sin slutdestination i USA om ca två månader.

”IMOIIMAX-fartygen blir ett betydelsefullt tillskott till vårt redan framgångsrika samarbete med Golden Agri. Det är samtidigt ett nästa steg och en utveckling av vårt befintliga sofistikerade tradingsystem,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Gudmor Jesslyne Widjaja, Director Corporate Strategy
& Business Development, GAR, foto: Kristofer Hultén
IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med det kinesiska varvet Guangzhou. Fartyget har 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3, vilket ger en ökad lastflexibilitet. Utmärkande är även ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som i servicefart ger totalt 10-20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med fartyg av motsvarande storlek.

”Flexibilitet och energibesparing är utmärkande för IMOIIMAX-konceptet. Konstruktionen med flera mindre tankar medför en stor valfrihet vad gäller kombinationen av laster, något som passar utmärkt i vårt redan uppbyggda globala logistiska system. De många innovativa tekniska lösningarna innebär dessutom en väsentlig energibesparing, vilket självklart är en stor fördel,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

De resterande nio IMOIIMAX-fartygen är Stena Image (ägare Concordia Maritime), Stena Imperial (Stena Bulk and GAR), Stena Important (Concordia Maritime), Stena Imperative (Stena Bulk), Stenaweco Impulse (Golden Stena Weco), Stena Imagination (Stena Bulk och GAR), Stena Immortal (Stena Bulk och GAR), Stena Immaculate (Stena Bulk och GAR), Stena Impeccable (Stena Bulk och GAR).

Ledning och representanter från bl. a. Stena, GAR och
Dannebrog samt kapten, foto: Kristofer Hultén
Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:
• Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
• Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
• Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
• Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
• Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
• Ett effektivt tankrengöringssystem

Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton

Stena Impression, foto: Kristofer Hultén

Bilden på gudmor Jesslyne Widjaja, GAR, foto: Kristofer Hultén.