30 januari, 2015

Segling i centrum på Båtmässan i Göteborg

Båtmässan i Göteborg är ett viktigt avstamp för SCA inför målgången av Volvo Ocean Race 2014-2015 i slutet av juni där bolaget står bakom den enda svenska båten Team SCA med en kvinnlig besättning. SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag med försäljning i drygt 100 länder under cirka 80 varumärken. Omkring 80 procent av bolagets konsumenter är kvinnor.

Gabriella Ekelund, chef för SCA:s koncernvarumärke, förklarar bakgrunden till SCA:s engagemang i Båtmässan i år:

– Team SCA har väckt stort intresse sedan racestarten i oktober. Satsningen fungerar bra för oss som en global kommunikationsplattform och för att stärka kopplingen mellan SCA och våra varumärken. I Västra Götaland har SCA produktion, sälj- och marknadsorganisationer liksom forskning och utveckling. Några av SCA:s varumärken med koppling till regionen är Edet, Libero, Libresse, TENA och Tork. Inför målgången i Göteborg är deltagande vid Båtmässan är en prioriterad aktivitet för oss för att skapa engagemang såväl internt som mot kunder och konsumenter. Team SCA är professionella idrottskvinnor som förberett sig minutiöst under flera år och inspirerar och motiverar tjejer över hela världen att våga tro på sig själva och fullfölja sina drömmar.

Richard Brisius, chef för Team SCA, säger vidare:
– Dessutom har SCA en ambition att genom sitt deltagande skapa större möjligheter för kvinnor att ägna sig åt professionell havskappsegling, ett budskap som vi vill sprida i Göteborgsregionen. Det är en mansdominerad sport, men genom att ge samma support till en kvinnlig besättning vill bolaget bidra till att bana väg för fler kvinnor. Idag finns det många fler män än kvinnor med erfarenheter från den här typen av race, men situationen kommer att se lite annorlunda ut efter den här omgången av Volvo Ocean Race.

Bengt Wallin, affärsansvarig på Båtmässan, avslutar genom att säga:
– Tack vare samarbetet med SCA kan vi lyfta segling på årets Båtmässa. Bland annat tar detta sig uttryck i det starkaste scenprogram som vi någonsin har kunnat presentera. Vi rivstartar scenprogrammet på öppningsdagen den 31 januari med ett pass om Volvo Ocean Race generellt och SCA:s satsning i tävlingen. Sedan fortsätter det under veckan med dagliga rapporter från racet i SCA Caféet. Detta hade inte varit möjligt utan samarbetet med SCA.

Info: www.batmassan.se

Foto: Rick Tomlinson