Damseglarna i Match Cup Sweden, Jenny Axhede, Malin Millbourn och Claire Leroy vann var sin match mot herrarna i tisdagens matchracetävlingar i Match Cup Sweden i Marstrand.
Gavin Brady gick obesegrad genom tre matcher i Grupp A, och dansken Jesper Radich vann alla sina fyra matcher i Grupp B, just före Magnus Holmberg, tre segrar.
Hällregn på förmiddagen och sol på sena eftermiddagen men det var vindarna som var problematiska.
– Det var tufft, vi är en bunt amatörer med heltidsjobb som slåss mot professionella killar, men vi drog nytta av de snabba vindskiftena och att vi känner båtarna och Marstrand bra, förklarade Malin Millbourn, som liksom Claire Leroy vann över Eric Monnin i sin match.
– Vi kan bättre, sa Claire Leroy, men vi har problem med att förstå varandras språk ombord, och jag är dålig på engelska, men vi blir bättre och bättre.
Jenny Axhede tog sin poäng och seger under de regniga förmiddagstävlingarna mot britten Ian Williams.
– Taktiken var klar, vi körde vårt eget lopp, och vi hittade vinden – och vi vrålade av glädje på båten när vi vann, berättade en glad Jenny.
Men det var dansken Jesper Radich och Nya zeeländaren Gavin Brady som gick obesegrade genom Match Cup Swedens första dag, och som därmed har tagit ledningen i Grupp A respektive B, som imorgon seglar tre matcher var.
– Tuffaste matcherna var mot tjejerna och Magnus Holmberg, där jag förlorade starten. Jag hade nog stor fördel av att har seglat de här båtarna många gånger förr, sa dansken Jesper Radich som också menade att han har fördel av att ha känner sin besättning så väl.
Gavin Brady var nöjd med dagen efter tre av tre möjliga segrar i grupp A och tyckte att DS 37-båtarna var mycket snabba att manövrera.
– Det blev en riktig ögonöppnare, menade Brady, som 4 juli seglar fyra matcher i Match Cup Sweden.
Match Cup Sweden i Marstrand 2-8 juli är årets största seglingsevenemang i Sverige. Det långsiktiga evenemangskonceptet innehåller tre olika delar, ett världsmästerskap i Match race-segling, ett omfattande underhållnings- och publikevenemang samt ett högklassigt näringslivsseminarium, Corporate Event Marketing Forum. Initiativet kommer från Brandspot, som i sportsligt samarbete med GKSS arrangerar Match Cup Sweden.