16 januari, 2015

Volvo Ocean Race – Ny fart mot Malackasundet

Fältet i Volvo Ocean Race har kommit ut ur det vindhål de befunnit sig i sedan i onsdags. Dongfeng Race Team har fortfarande ledningen trots nya båtskador och om några dygn väntar etappens största utmaning – Malackasundet.

Senaste positionsrapport: 11:00
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 8–-10 knop
Vind: NO 3–5 m/sek
Beräknad målgång: 27 januari

De sex båtarna i Volvo Ocean Race har varit fast i ett stiltjebälte mitt i Bengaliska viken sedan i onsdags. Nu ser det ut som att de äntligen fått mer vind i seglen och även om vinden fortfarande är lätt loggar båtarna nu nästan tio knop.
– Det är det största vindfria området vi har sett. Vattnet har varit som stilla som glas och de enda krusningarna på ytan har kommit från vår båt. Det har inte varit mycket moln och de som finns gör inte mycket för att skydda oss från den brännande solen, säger Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter Matt Knighton.
Under de senaste 48 timmarna har båtarna drivit sakta framåt med endast ett par knops vind och med en gasande sol på himlen som är svår att gömma sig från. Vinden ser nu ut att fortsätta öka upp till sju sekundmeter under kvällen.
Dongfeng Race Team har lyckats få en imponerande ledning på nästan 60 sjömil trots att de haft problem med skador på det beslag som fäster deras stora gennaker i däck. Frågan är om de kan kapitalisera på sitt försprång eller om de fem konkurrenterna kan komma tillbaks.
Team SCA har slagit sig in i matchen igen och tagit in på klungan med Team Alvimedica, Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och spanska MAPFRE som ligger närmast tätbåten. Under vindluckan de senaste dagarna har Team SCA lyckats kapa avståndet till femman Team Alvimedica från drygt 30 sjömil till endast 10 sjömil i den senaste rapporten.
Inom två dygn kommer båtarna runda Sumatras nordspets och ge sig in i det ökänt svårnavigerade Malackasundet. Generellt är det lätta vindar i området och ekvatorn ligger inte långt borta. Det finns gott om faror i vattnet att navigera sig runt och sjökorten för området är långt från perfekta. Man kan hitta vindbyar nära land men ingen dag i sundet är den andra lik och att förlita sig på tidigare erfarenheter kan vara ödesdigert.
Passagen mellan Indonesien, Malaysia och kanalen vid Singapore räknas som en av de mest trafikerade platserna i världen så det gäller att vara alert och hålla utkik. Det lag som klarar sig bäst till förbi Singapore har en god chans att vara först till etappmålet Sanya.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.