9 december, 2014

Spurten till Abu Dhabi blir en nagelbitare

Det börjar dra ihop sig för målgång i den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. Segern i den dramatiska delsträckan till Abu Dhabi ser ut att stå mellan tre lag som följt varandra nästan sedan startskottet gick i Kapstaden. När fältet passerade ekvatorn under natten till lördag skiljde det endast tio minuter mellan de tre första båtarna.

Ledande båt: Team Brunel
Avstånd till målet: 785 sjömil 

Hastighet: 10-12 knop
Beräknad målgång: 13-14 december
Avstånd mellan täten och sista båten: 419 sjömil
Vind: NO 5-6 m/s

Team Brunel, Dongfeng Race Team och Abu Dhabi Ocean Racing har utgjort en ledartrio sedan två veckor tillbaka då de började få en lucka till konkurrenterna och spanska MAPFRE valde att chansa på en egen väg längre österut. Trion höll ihop med Abu Dhabi Ocean Racing längst fram men i fredags gjorde Team Brunel ett litet ryck och tog täten. Dongfeng Race Team har stundtals haft ledningen och trots att etappen är över 5000 sjömil jobbar seglarna oavbrutet med att hitta perfekt trim i båten perfekt och för att vinna meter för meter.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och Team Brunel har legat hack i häl sedan starten gick i Kapstaden. När de nu närmar sig Abu Dhabi har det verkat som att Brunel haft lite mer fart i sin båt.

– Det är jobbigt för vi tappar på Brunel hela tiden. Men självklart har vi inte gett upp ännu, sa Martin Strömberg under tisdagen.

Enligt den senaste rapporten hade Strömbergs lag tagit in en sjömil på ledarna och mycket kan hända på vägen till Abu Dhabi. Vinden väntas öka under dagen och natten men senare ska lagen ska ta sig genom vindfattiga områden på väg norrut. Mycket pekar på att avgörandet kommer när de passerar Hormuzsundet sedan spurtar till mållinjen.

Team Alvimedica (USA/TUR), Spanska MAPFRE och svenskbåten Team SCA längre ner i fältet hoppas att de lätta vindarna ska få ledarbåtarna att stanna upp så att fler kan blanda sig i slaget om de åtråvärda pallplatserna.

Team Vestas Wind kan komma tillbaks med ny båt
En vecka efter att deras Volvo Ocean 65 gick på grund vid ett rev i Indiska Oceanen säger Team Vestas Wind att de ”undersöker möjligheterna” till att komma tillbaks till tävlingen med en ny båt.
När besättningen nu är tryggt tillbaka på land flyttar laget fokus till vad som ska hända med deras skadade båt som är grundsatt på Carajos Shoals, drygt 220 sjömil nordöst om Mauritius. Det danska laget har också börjat undersöka möjligheterna till att återvända till tävlingen.
– Det är Vestas tydliga ambition att få Team Vestas Wind att segla igen. Vi kommer att göra allt vi kan för att det ska hända, sa lagets VD Morten Albæk vid en presskonferens via telefon från Abu Dhabi under måndagen.
– Med det sagt så är bedömningen från alla parter att båten inte går att laga och ett av alternativen som vi därför tittar på är att bygga en ny båt, tillade Albæk som också är Marknadschef på titelsponsorn Vestas.
– Om det kan göras, och göras inom en tid där det är meningsfullt för Team Vestas Wind att komma tillbaks till tävlingen, det återstår att se. Vi jobbar tätt med Volvo Ocean Race för att undersöka den möjligheten.
Lagets australiensiska skeppare Chris Nicholson (AUS) är också inriktad på att komma tillbaks till tävlingen. Under natten efter grundstötningen den 29 november ledde han sin besättning när de övergav båten och senare räddades till den närliggande ön Ile du Sud. Därifrån fick de transport efter 48 timmar till Mauritius av en lokal fiskebåt.
– Under de 48 timmarna innan kollisionen, när jag och Wouter enligt våra normala plikter kollade vart båten var på väg, såg vi att det skulle finnas några djuphavsberg. När jag såg dem frågade jag vilket djup, vilka strömmar och vilka vågförhållanden det skulle vara, säger Chris Nicholson.
– Wouters svar var att djupet var mellan 3000 meter till 40 meter, att strömmen var försumbar och att vi skulle observera vågorna när vi närmade oss.
Team Vestas Winds navigatör Wouter Verbraak (NED) förklarar orsaken till olyckan och hur de hanterade situationen efter grundstötningen.
– Vi skulle ha fortsatt zooma in på området mycket mer på de elektroniska skärmarna. Att inte göra det är det stora misstaget jag gjorde, men det positiva är att vi inte gjorde fler misstag efter det.
Incidenten inträffade cirka halvvägs in på den 5200 sjömil långa etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. För Chris Nicholson är det fjärde gången han deltar i Volvo Ocean Race. Hela besättningen har gjort en debriefing med laget och tävlingsledningen under helgen i Abu Dhabi och seglarna kommer snart återvända till sina respektive hemländer.
Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, säger att hanteringen utav den skadade båten är igång och att alla inblandade parter jobbar för en snabb lösning.
– Vi gör alla vårt absolut bästa för att göra vad som är rätt. Vi har ett tydligt uppdrag och det är att säkerställa att miljön påverkas minimalt. Planen är att flytta på båten, antingen som den är nu eller i ett annat skick, säger Knut Frostad och tillägger att nästa steg blir att lära från det som inträffat och att stötta Team Vestas Wind i deras strävan mot att ha en framtid i tävlingen.
– Jag vill inte att någon förväntar sig att det kommer vara enkelt – det är en enorm utmaning. Men Volvo Ocean Race handlar om enorma utmaningar och detta är ytterligare en sådan.