24 november, 2014

Sjöhistoriska k-märker fritidsbåtar med historia

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, k-märker sex spännande fritidsbåtar. Här finns ett par välkända båtar, till exempel kostern Lunkentuss i Sundsvall som seglade jorden runt i början av 1960-talet.

En annan välkänd båt är den exklusiva salongsmotorbåten Tournesol från 1912 – som beställaren ville ha för att kunna se olympiaseglingarna i Nynäshamn från sjön.
Här finns även segelbåten som en hovjuvelerare döpte till Briljant då han köpte den på 1960-talet. Och havskryssaren Gilda III där skrovet byggdes i Finland medan båtbygget färdigställdes i Västmanland. En båt som är särskilt personhistoriskt intressant är motorbåten Marina som fortfarande bibehålls i skådespelaren Edvin Adolphsons utformning från det sena 1950-talet.
– Bredden bland båtarna är stor, särskilt om man jämför den anspråkslösa motorbåten Liv, med den exklusiva Tournesol, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Liv är en motorsnipa av typen Skeppsbjörn med skrov i glasfiberarmerad plast och där originalmotorn från 1962 fortfarande används.
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har sedan 2009 k-märkt fritidsbåtar. Syftet är att uppmärksamma de kulturhistoriskt intressanta båtarna som fortfarande används och vårdas. Museet vill öka kunskapen om dem och skapa bättre förutsättningar för fortsatt bevarande.
Läs mer om Sjöhistoriskas verksamhet kring kulturhistoriskt intressanta fartyg och båtar på museets hemsida: www.maritima.se

Fakta om båtar k-märkta i november 2014

Segelbåten Lunkentuss, Sundsvall, byggd i Åhus 1942
Lunkentuss är en välkänd och omskriven båt med en unik historia. Båten i sig byggdes för Sjövärnskårens räkning mitt under 2:a världskriget. Efter köpet 1960 genomförde Gunnar Dahlgren och Dag Ekholm en ombyggnad av båten, så att den skulle fungera för långsegling på de stora världshaven. Två år senare gav man sig ut på en världsomsegling som kom att ta tre år. Efter den omvälvande resan skrev Gunnar boken; Lunkentuss – en segling jorden runt. Båten kom efter hemkomsten att nyttjas som en vanlig fritidsbåt i Sundsvallstrakten, på Västkusten och i de Stockholmska vattnen. Efter att båten stått många år på land har den genom stort ideellt och personligt engagemang återfått sitt utseende från tiden då man gav sig iväg på den stora resan. Dag Ekholm har själv arbetat med att rekonstruera båten till sitt 1960-talsutseende. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Lunkentuss är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Föreningen bevara Lunkentuss.

Motorbåten Marina (ex Tebe), Värmdö, byggd i Trosa 1934
Salongsbåten Marina är en båt med en väldokumenterad historia. Båtens utseende och karaktär förändrades under det sena 1950-talet då en relativt omfattande ombyggnad förändrade båtens utseende. Ombyggnaden gjordes åt dåvarande ägaren, skådespelaren Edvin Adolphson, som själv gjorde skisserna. Det är en exklusiv båt med alla bekvämligheter – under en period på 1960-talet fanns till och med telefon ombord. Det finns visserligen en lucka i ägarlängden men Marinas ägare och hemmavatten kan följas från 1947 och framåt. Båtens brittiska konstruktör är också intressant eftersom han ritat både fritidsbåtar och brittiska flottans torpedbåtar. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Marina är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Kenneth Jacobson.

Motorbåten Liv, Nynäshamn, byggd i Kristinehamn 1962
Liv är en snipa av modellen Skeppsbjörn. Den berättar om ett modernare sätt att bygga båtar dels genom att byggnadsmaterialen är en kombination av glasfiberarmerad plast och trä. En innovation i sin samtid var även konceptet att både skrov och motor tillverkades av en och samma firma. Kombinationen Bro varv och de välkända Albinmotorerna gjorde att både denna modell och liknande modeller blev populära som enklare robusta fritidsbåtar. Vad gäller just den aktuella båten Liv så finns bland annat en väldokumenterad ägarhistorik – kopplad till en större upprustning som gjorts av en av de föregående ägarna. Det kan konstateras att båten även idag har en kulturhistoriskt medveten ägare. Intresset för båtmodellen Skeppsbjörn kan avläsas i att det idag finns en särskild Skeppsbjörnsklubb. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Liv är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Arne Christersson.

Segelbåten Briljant (ex Charlotta III), Lidingö, byggd på Orust 1964
Segelbåten Briljant är en elegant båt byggd efter amerikanska ritningar på ett av de yrkesskickliga Orustvarven. Inredningen på båten ritades av Olle Enderlein enligt beställarens önskemål. Tack vare den väldokumenterade historiken, där den nuvarande ägaren och hans far ägt båten i drygt 45 år, kan både användning, seglingar och underhållsåtgärder följas noggrant. Till den intressanta och påkostade utrustningen hörde både ubåtstoalett av brittiskt snitt och isskåp. Den senare utrustningen påverkade resmålen för seglingarna. På senare år har båten genomgått en del större reparationer – som genomförts med största omsorg om både originalutseende och ursprungliga material. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Briljant är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Fredrik Decker.

Segelbåten Gilda III, Stocksund, byggd i Larsmo Bosund, Finland 1962
Havskryssaren Gilda III är en välbevarad Enderlein-konstruktion som ägts inom samma familj sedan beställning i början av 1960-talet. Gilda III är en oneoff-båt byggd hos Bröderna Brännbacka i finska Larsmo Bosund, där det gedigna arbetet och materialets goda kvalitet, resulterat i att båten fortfarande är i originalutförande. Till båtens historia hör att masten bytts ut från originalet i glasfiberarmerad plast till en aluminiummast – en förändring som gjordes för drygt 25 år sedan. Tack vare ovanstående beskrivning samt båtens nuvarande fina skick kan Statens maritima museer konstatera att nuvarande ägare tar god hand om sin båt. Till det intressanta fotomaterialet hör utöver de nytagna fotona också ett par bilder från tidigt 1960-tal. Dessa bilder kan berätta om hur bygget gick till; med skrovet som byggdes i Finland medan däck, ruff och inredning gjordes i svenska Västmanland. Statens maritima museer anser sammantaget att havskryssaren Gilda III är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Per Stenfors.

Motorbåten Tournesol (ex Abmarac), Huddinge, byggd I Stockholm 1912
Salongsbåten Tournesol tillhör den första generationens exklusiva motorbåtar som beställdes av dåtidens industrimagnater. Just denna båt beställdes av telefondirektör G T Cedergren. Båten har en intressant och välkänd historia – där den redan sjösättningsåret fanns på plats vid olympiaseglingarna i Nynäshamn 1912. Under åren har båtens öden växlat och ett par större upprustningar har varit nödvändiga. Efter att på senare år genomgått en relativt omfattande renovering är Tournesol idag i gott skick. Engagemanget för båten och dess historia är tydligt hos nuvarande ägare – vilket bidrar till en viktig kulturhistorisk medvetenhet. Statens maritima museer anser sammantaget att motorbåten Tournesol är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Foto: Annika Isaksson.