Stenungsbaden Yacht Club har under de senaste två åren genomgått en total omvandling. 60 miljoner kronor har satsats på ett nytt koncept med inspiration från klassisk Newportstil och oceanångarromantik i svensk tappning. Detta tillsammans med den maritima historien och läget vid Hakefjordens strand på Västkusten gör Stenungsbaden Yacht Club till en unik anläggning i Sverige. Nu förstärks organisationen ytterligare genom att Fredrik Janson kliver ombord som ny VD.
– Vi har sökt efter en stark och tydlig ledare som genom medarbetarna på ”nya” Stenungsbaden Yacht Club kan lyfta varumärket och lönsamheten mot nya höjder. I Fredrik är jag övertygad om att vi nu har funnit rätt person och jag är glad över att få med honom i laget, säger Daniel Stenbäck, som är ansvarig för Choice spa- och resortanläggningar i Norden.
Fredrik Janson har en bred erfarenhet som ledare inom hotell- och restaurangbranschen, och kommer närmast från tjänsten som hotelldirektör för First Hotel Billingehus. Tidigare har han bland annat varit källarmästare för Hotel Tylösand, källarmästare för Långholmen Hotell & Restaurang, samt restaurangchef på Idre Fjäll med ansvar för många olika aktiviteter. Därtill har han även arbetat som turnéledare för Dr Feelgood och jobbat mycket med Badrock och Rocktåget.
– Det är otroligt stimulerande att få börja arbeta med en så spännande och kreativ anläggning som Stenungsbaden Yacht Club. Det finns en fantastisk puls och skön känsla i huset och min uppgift blir att fortsätta driva den positiva utvecklingen, säger Fredrik Janson, tillträdande VD på Stenungsbaden Yacht Club.
Fredrik Janson är 43 år, uppvuxen på Västkusten och har seglat sedan barnsben. Ett stort intresse som han engageras av är ledarskapsutveckling. Fram till dess att Fredrik Janson tillträder sin nya tjänst kvarstår Daniel Stenbäck som tillförordnad VD för Stenungsbaden Yacht Club.