5 november, 2014

Berusad sjökapten fick fängelse

Den 28 september kallades Kustbevakningen till ett 90 meter långt lastfartyg för att göra nykterhetskontroll av befälhavaren ombord på fartyget. Befälhavaren kunde senare anhållas av åklagare för misstänkt grovt sjöfylleri. Nu har befälhavaren dömts till tre månaders fängelse och böter till brottsofferjouren.

Den 28 september greps en estländsk befälhavare ombord på ett 90 meter långt lastfartyg med engelsk flagg för misstänkt sjöfylleri. Fartyget var på väg för att bunkra bränsle på Rivöfjorden när sjöinformationstjänsten VTS i Göteborg fattade misstanke om sjöfylleri. Flera andra fartyg hade också uppmärksammat att fartyget stundtals var på fel sida i farleden på väg in mot Göteborg.

Fartyget ankrade på Rivö och Kustbevakningen larmades till platsen för att utföra nykterhetskontroll ombord. Då uppstod misstanke om grovt sjöfylleri för kaptenen. Han transporterades in till Tångudden av KBV 475 för bevisprovtagning med Evidenzer. Provtagningen visade på 0,97 mg/l alkohol i utandningsluften vilket motsvarar drygt 1,94 promille. Kaptenen anhölls av åklagare och det beslutades att även blodprov skulle genomföras, då eftersupning inte kunde uteslutas. Detta prov visade på 2,47 promille. Efter analys och yttrande från Rättsmedicinalverket fastställdes alkoholhalten i befälhavarens blod till 1,90 promille.

Nu har befälhavaren, i Göteborgs tingsrätt, dömts för grovt sjöfylleri till tre månaders fängelse samt att betala 500 kronor till brottsofferfonden.

Domen grundar sig på att befälhavaren har haft en blodalkoholkoncentration överstigande 1,00 promille vilket innebär att brottet bör bedömmas som grovt. Vidare har befälhavaren inte gjort obligatorisk anmälan vid rapporteringspunkt, han har underlåtit att svara på anrop från andra fartyg och tvingat ett annat fartyg till undanmanöver i Böttöleden. Befälhavaren har inte på ett betryggande sätt kunnat utföra sina uppgifter ombord och framförandet av fartyget och därigenom inneburit en påtaglig fara för sjösäkerheten. Befälhavaren har nekat till brott under hela utredningen och hävdat att han endast druckit tre stycken starköl efter att fartyget ankrat.

− Kustbevakningens tjänstemän har gjort ett bra jobb i att sammanställa den starka bevisningen i detta fallet och det har gett förutsättningar för en bra förundersökning som har lett till resultat, säger Lars Belfrage, handläggare i brottsutredning vid Kustbevakningen.

− Förhoppningsvis kan denna dom bidra till att andra befälhavare väljer att inte dricka alkohol när de jobbar och på så vis bidra till ökad säkerhet till sjöss.