30 oktober, 2014

Volvo Ocean Race: Avgörande dagar i södra Atlanten

Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Vestas Wind utgör just nu en tättrio i Volvo Ocean Race. Men fler konkurrenter är på jakt och frågan är vem som tar initiativet till etappmålet i Kapstaden.

Senaste positionsrapport: 11:00 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd till målet: 2243 sjömil
Avstånd mellan täten och sista båten: 334 sjömil
Vindhastighet: 5–7 m/s

Snart 19 dagar efter att båtarna lämnade Alicante skiljer det bara ett par sjömil mellan flera av båtarna. På väg söderut i Atlanten har fältet komprimerats när lagen försökt navigera runt det stora högtrycksområde som finns mellan dem och Kapstaden. Det är en balansgång där det vindfattiga området ska undvikas utan att man behöver segla en lång omväg. Samtidigt söker sig lagen söderut för nå vindar som kan föra dem till etappmålet.
– Vi söker fickor med mer vind som gör att vi vinner sjömil gentemot de andra och ger oss en snabbare väg till de västvindar som kan förkorta vår resa till Kapstaden, säger Abu Dhabi Ocean Racings brittiska Onboard Reporter Matt Knighton.
Hans lag har tillsammans med nederländska Team Brunel haft initiativet i tävlingen den senaste veckan. Men danska Team Vestas Wind som valde en bana längre västerut med mer vind ligger nu hack i häl på tätduon. Enligt den senaste rapporten ligger de tre båtarna inom sex sjömil från varandra.
Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord har minskat avståndet till täten avsevärt de senaste dagarna och ligger just nu fyra med Team Alvimedica strax bakom. Svenskbåten Team SCA och spanska MAPFRE ligger efter ett par navigeringsmisstag på efterkälken. Team SCA ligger sist i fältet och har 334 sjömil upp till ledande Abu Dhabi Ocean Racing.

Det återstår cirka en vecka innan båtarna går i mål i Kapstaden och mycket kan hända på vägen dit. Samtliga lag är fortfarande på väg söderut där de söker kraftiga vindar från väst som kan ta dem till målet i Kapstaden. Vilket lag som når denna vindkatapult först och vem som utnyttjar den bäst på väg österut kommer att vara avgörande.
– Precis som vilken onsdag på jobbet som helst kretsar snacket kring planer för helgen. Vi kommer att vara i Södra oceanen så det kommer minst sagt bli en episk helg för oss, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.
Tävlingsledningen har lagt en begränsning vid 42:a breddgraden som båtarna inte får passera. Detta för att hålla dem säkra från isberg. Målgången är beräknad till den 6 november.

Sammanfattning Etapp 1: Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.
Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.
Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.
Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. 

De jagande båtarna har tagit in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen. Mitt i södra Atlanten ligger ett stort och konstant högtrycksområde som kallas ”St. Helena High”. Det gäller att navigera runt detta vindfattiga område vilket leder till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en kurs västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglat längst österut.
Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind. Dongfeng har tagit in på tätbåtarna från sin position i mitten av fältet. Lagen kan komma att segla så långt söderut som 42 breddgraden – the roaring fourties innan de siktar mot målet.