21 oktober, 2014

Volvo Ocean Race – Högt spel genom Doldrums

De sju lagen i Volvo Ocean Race 2014-15 har nu seglat drygt en tredjedel av den första etappen från Alicante till Kapstaden. Tävlingen har varit jämnare än någonsin och nu är båtarna i Doldrums, det ökända stiltjebältet vid ekvatorn.

Ledare: Team Brunel
Avstånd från första till sista båt: 67 sjömil

Vind: 2-4 m/s
Avstånd till waypoint vid Fernando de Noronha waypoint: 820 sjömil


Nederländska Team Brunel ligger i täten men svenskbåten Team SCA längst bak är enligt den senaste positionsrapporten endast 67 sjömil bakom (avståndet var över 100 sjömil natten till måndag).

Samtliga lag är nu i det stiltjebälte vid ekvatorn som kallas Doldrums och som skapas där vädersystem på södra och norra halvklotet möts. Hettan i området är en tuff utmaning för seglarna men det närmaste dygnet väntas bli regnigt och ge efterlängtad svalka.

Att ta sig genom Doldrums kommer att ta mellan 24-30 timmar och det kommer att vara avgörande att hitta och utnyttja de små vindbyar som finns i området. Dessutom är stiltjeområdet olika stort beroende på var man passerar. I den senaste rapporten ser Brunel och Abu Dhabi ut att ligga bra till längst västerut.

– Varje Race är unikt, vi tror att detta är den snabbaste vägen men det är ett spel. Det är ett lotteri, säger Team Brunels navigatör Andrew Cape som gör sitt sjätte Volvo Ocean Race.

Team SCA tar in på täten men Dongfeng Race Team i mitten, danska Team Vestas Wind och spanska MAPFRE längst österut har nästan stannat upp helt och seglade under morgonen endast i 1-2 knop.

Lagen siktar på att ta sig genom Doldrums så smidigt som möjligt och styr åt sydväst mot ön Fernando de Noronha som är en waypoint som måste rundas innan racet fortsätter mot målet i Kapstaden.

Gonzalo Infante, tävlingens officiella väderexpert sammanfattar situationen:

– Historiskt är det bättre ju längre västerut man seglar genom Doldrums eftersom det ofta är mer vind där. Men om ett lag kan ta sig genom bra längre österut kommer de sedan gynnas av en bättre och snabbare vindvinkel på väg mot Fernando de Noronha.

De seglare som passerar ekvatorn för första gången kan vänta sig en minnesvärd välkomstceremoni. Enligt en traditionsenlig ritual gör då havsguden Poseidon ett besök ombord.

Sammanfattning Etapp 1 Alicante-Kapstaden
Den första etappen i kappseglingen runt har varit väldigt jämn sedan starten den 11 oktober. Team SCA var först förbi Gibraltar och väl ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när lagen seglade längs med Afrikas västkust i väntan på att passadvindarna skulle tillta.
Samtliga lag har turats om att ta täten men i slutet av förra veckan gled Martin Strömbergs Dongfeng Race Team upp i ledningen. De förlorade ledningen till Abu Dhabi Ocean Racing under lördagen när de tvingades laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Snart var de återigen först efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver.
När passadvindarna ökade under söndagen lämnade lagen kusten och styrde västerut. förbi ögruppen Kap Verde. Inledningsvis såg de lag som följde Dongfengs väg genom ögruppen ut att gynnas. Fyra lag med Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om ögruppen vilket visade sig vara ett vinnande val och gjorde att de låg först när flottan nådde Doldrums.