17 oktober, 2014

Volvo Ocean Race – Ökenrally med små marginaler

Sex dygn efter starten i Alicante är den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 fortfarande en mycket öppen historia. Ledarbåten Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord är hittills den största överraskningen.

Tävlingsfältet har de senaste dagarna seglat längs med den marockanska kusten, passerat Kanarieöarna och befinner sig just nu utanför Västsahara. Båtarna har legat tätt, oftast inom synhåll från varandra och vid flera tillfällen har bara ett par båtlängder skiljt dem åt.

De tuffa förhållanden med mycket vind som rådde efter Gibraltar har sedan mitten av veckan bytts ut mot vindar på mellan 5 till 10 m/s. Vindriktningen har legat på nord eller nordöst och tävlingen haft en ganska ovanlig karaktär – ett kustrace med otroligt små marginaler, full av taktiska beslut och många manövrar.

Dongfeng Race Team har hängt med i täten hela vägen och leder tävlingen sedan ett dygn tillbaka då de passerade Kanarieöarna. Trots att laget seglar med flera kinesiska seglare som aldrig tidigare deltagit i Volvo Ocean Race har de klarat sig väldigt bra i konkurrensen. Under natten hade de en ledning på drygt tio sjömil ner till tvåan Abu Dhabi Ocean Racing, men enligt den senaste rapporten (08:40 ECT) har den marginalen krympt till tre sjömil.

Så här sammanfattar Abu Dhabis skeppare Ian Walker de första dagarna:

– Dongfengs enastående fart på undanvinden har gett dem ledningen och dessutom fattade de två smarta taktiska beslut igår. Vi har försökt spela säkert, säger Walker.

– Det viktiga i det här stadiet är att lära sig och vi har redan plockat upp ett par saker som ökar båtfarten. Vi har tagit det lugnt när kaoset utspelat sig runt omkring oss och vår känsla är att det vi upplevt hittills är de första smällarna i ett väldigt långt krig.

Svenskbåten Team SCA har pendlat upp och ner i fältet sedan båtarna lämnade Medelhavet. Just nu ligger de sist men de närmaste båtarna ligger bara ett par sjömil framför.

Här ser du var båtarna befinner sig.

Båtarna har cirka 600 sjömil kvar till Kap verdeöarna. De passadvindar som kommer ta fältet över Atlanten har börjat kännas av och de väntas inatt öka till runt 15 m/s. När lagen känner att vinden är tillräckligt stabil kommer de lämna kusten och bege sig västerut mot ön Fernando de Noronha, en waypoint utanför Brasilien som måste rundas.

Hur och när lagen beslutar sig för att segla västerut kan bli avgörande för hela etappen.