29 september, 2014

Riva satsar på helt ny stil med yachter i stål

Italienska Riva är världsledande på design inom yachter. Nu introducerar företaget en ny serie yachter som byggs i stål.

Under den nyligen avslutade 2014 Monaco Boat Show Riva presenterade Riva sin nya yachtserie, som startar med en yacht på hela 50 m. Ytterligare modeller under utveckling är på 68 respektive 100 m. nyheter som kommer att presenteras de närmaste åren.

– Att bygga i glasfiber är absolut enklare än att bygga i trä. Men att bygga riktigt snyggt och bra är inte så enkelt, sa grundaren Carlo Riva redan sent på 1960-talet.

Genom att byta till stål blev det enklare att få riktigt snygg finish på yachterna. Därför har det materialet länge använts av många av världens främsta yachtbyggare, även om det finns lysande undantag med varv som bygger snyggt i glasfiber.

Riva började bygga större yachter tillsammans med nordeuropeiska varv för flera årtionden sedan. Exempel på detta är båtar som ”Caravelle” och ”Atlantic” i den så kallade M/Y-serien. Därefter etablerade Riva ett samarbete med italienska CRN, ett samarbete som bland annat resulterade i sex stycken yachter över 20 m i en serie kallad ”Marco Polo”, två 90-fotare och 100-fotaren ”Vespucci” mellan 1970 och 1978.

Idag är Riva en del av världens största båttillverkare, Ferretti Group. För tre månader sedan presenterades gruppens styrelseordförande, Alberto Galassi, 122-fotaren ”Mythos”, som blev företagets nya flaggskepp och den första yachten som byggdes helt och hållet med lättare legeringar.

Den nya yachtserien blir annorlunda mot tidigare skapelser från Riva med sina långa och svepande linjer samt rena design. Varje yacht blir originell efter samarbete med designföretaget Officina Italiana Design och Ferretti Groups ingenjörer.

Den första 50-metersbåten från Riva byggs vid gruppens varv i Ancona, som är specialiserat på konstruktioner i stål, aluminium och komposit mellan 45 och 90 m. Varvet byggde 122 fotaren Mythos.

Den nya yachten blir 50 m lång och 9 m bred. Hon får fyra däck med kapacitet för tolv gäster plus en besättning på nio personer. Hon ska bära Rivas typiska design och hålla absolut högsta kvalitet.

Förutom allehanda lyxiga salonger och solutrymmen får hon en stor badbrygga med ett garage där det finns utrymme för en 6 m tender. Motoriseringen består av två MAN D2862 LE 466 2100 rpm dieselmotorer, som ger en maxfart på 15 knop och en marschfart på 14 knop. För en transatlantiskt ekonomisk fart gäller dock 11 knop med en räckvidd på 3 800 Nm.

Info: www.ferrettigroup.com